open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Чинна

ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ

ПОСТАНОВА

від 5 лютого 2021 року № 43

Про забезпечення діяльності територіальних виборчих комісій поза виборчим процесом місцевих виборів

Відповідно до частини першої статті 33 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Частинами четвертою, восьмою цієї статті передбачено, що територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування на чергових місцевих виборах у порядку, встановленому Кодексом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії.

Після закінчення виборчого процесу чергових місцевих виборів та у разі призначення в порядку, встановленому Кодексом, Верховною Радою України, Центральною виборчою комісією, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, міськими радами (у разі утворення районних у місті рад) чи відповідною територіальною виборчою комісією позачергових, перших, повторних, додаткових чи проміжних місцевих виборів територіальні виборчі комісії забезпечують організацію та проведення відповідних місцевих виборів.

Повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів установлено насамперед статтею 206 Кодексу.

Разом з тим територіальна виборча комісія як постійно діючий колегіальний орган уповноважена вирішувати низку питань поза виборчим процесом місцевих виборів, а також питань, пов’язаних із виборчим процесом виборів, підготовку та проведення яких вона не здійснює безпосередньо.

Так, відповідно до частин шостої, сьомої статті 203 Кодексу районні виборчі комісії формують склад сільських, селищних виборчих комісій у відповідному районі; міські виборчі комісії (у містах з районним поділом) - склад районних у місті виборчих комісій. Також відповідні районні та міські виборчі комісії, незалежно від того, чи проводяться у цей час вибори депутатів відповідно міської ради (міського голови) чи районної ради, здійснюють повноваження, передбачені статтею 208 Кодексу, щодо дострокового припинення повноважень усього складу виборчих комісій, їх окремих членів, затвердження нового складу виборчих комісій (районних у місті, сільських, селищних), утворених такими міськими та районними комісіями відповідно, а також заміни членів територіальних виборчих комісій.

Згідно з частиною першою статті 204 Кодексу до виключних повноважень міських (міст без районного поділу), районних у містах, сільських, селищних виборчих комісій належить утворення не пізніш як за 15 днів до дня виборів дільничних виборчих комісій для підготовки і проведення голосування та підрахунку голосів виборців, що може здійснюватися поза межами виборчого процесу виборів депутатів відповідних міських, районних у містах, сільських, селищних рад. Такі міські (міст без районного поділу), районні у місті, сільські, селищні виборчі комісії утворюють дільничні виборчі комісії для проведення виборів депутатів обласних та районних рад, крім того, районні у місті виборчі комісії - для проведення виборів депутатів міської ради та міського голови.

За змістом частин четвертої, п’ятої статті 242 Кодексу, Порядку виготовлення виборчих бюлетенів з місцевих виборів та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 2 жовтня 2020 року № 330, міські, районні у місті, сільські, селищні виборчі комісії наділені повноваженнями з приймання-передачі виборчих бюлетенів з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної ради та з виборів депутатів міської ради і міського голови, тобто з інших виборів, аніж для організації підготовки та проведення яких вони сформовані, і незалежно від того, чи здійснюють вони у цей період організацію підготовки та проведення виборів депутатів відповідних місцевих рад чи сільських, селищних, міських голів, що фактично передбачає можливість виконання ними таких повноважень поза межами відповідного виборчого процесу.

Кодексом визначено, що міські, сільські та селищні виборчі комісії здійснюють також повноваження щодо встановлення підсумків голосування з виборів депутатів обласних і районних рад, а районні в місті - щодо виборів депутатів міських рад і міських голів, тобто виборів, фінансове забезпечення підготовки та проведення яких безпосередньо на такі комісії не покладається, та передачі відповідних протоколів про підсумки голосування територіальним виборчим комісіям, які встановлюють результати відповідних місцевих виборів.

Відповідно до статті 284 Кодексу в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія Автономної Республіки Крим, відповідна обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія приймає рішення про визнання обраним та реєстрацію в установленому порядку наступного за черговістю кандидата у виборчому списку місцевої організації партії. Такі повноваження щодо заміщення депутатів зазначені територіальні виборчі комісії можуть здійснювати також і поза виборчим процесом.

Частиною третьою статті 196 Кодексу встановлено, що виборчий процес завершується через 15 днів після офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку, передбаченому Кодексом. Разом з тим територіальна виборча комісія може виконувати значний обсяг роботи щодо відповідних виборів і після цієї дати, зокрема, у порядку, визначеному статтею 283 Кодексу та Роз’ясненням щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433, здійснювати реєстрацію обраних депутатів відповідної ради та відповідного голови.

Також згідно з частиною третьою статті 232 Кодексу, Порядком інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 200, про результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови територіальна виборча комісія невідкладно надсилає повідомлення Центральній виборчій комісії та інформує відповідну раду на її першому пленарному засіданні, яке скликає відповідно до статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Після офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів територіальна виборча комісія згідно з частиною першою статті 73 Кодексу передає виборчу та іншу документацію до відповідної місцевої архівної установи.

До територіальної виборчої комісії і після завершення виборчого процесу можуть надходити документи, звернення, які згідно з Порядком організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173, повинні бути розглянуті відповідною територіальною виборчою комісією в установлений строк.

Так, згідно з пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" та пунктом 4 частини першої статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" однією з підстав припинення повноважень депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів є відкликання за народною ініціативою. Після проведення відповідних процедур саме територіальні виборчі комісії наділені повноваженнями щодо аналізу, перевірки відповідних документів та прийняття рішення про звернення до відповідної місцевої ради або до політичної партії щодо відкликання депутата місцевої ради, сільського, селищного, міського голови за народною ініціативою чи про припинення ініціативи про відкликання за народною ініціативою.

Частинами шостою, дев'ятою статті 33 Кодексу встановлено, що територіальна виборча комісія є юридичною особою та має власну печатку, зразок якої затверджується Центральною виборчою комісією. Згідно з Порядком організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173, печатка, штамп комісії повинні зберігатися у сейфі чи металевій шафі у приміщенні комісії, а відповідальність за їх зберігання покладається на голову комісії, в разі його відсутності - на заступника голови комісії.

Крім того, територіальні виборчі комісії як юридичні особи повинні подавати передбачену законодавством відповідну звітність.

Зважаючи на викладене, Центральна виборча комісія наголошує на необхідності забезпечення територіальних виборчих комісій відповідними приміщеннями, в тому числі для проведення засідань цих комісій, з метою реалізації передбачених Кодексом повноважень територіальних виборчих комісій після закінчення виборчого процесу місцевих виборів, підготовку та проведення яких вони здійснюють.

Таке приміщення повинно бути належним чином обладнане телефонним зв’язком, сейфом або металевою шафою для зберігання, зокрема, печаток, виборчої та іншої документації, яка згідно з Кодексом не підлягає передачі до архівних установ.

Нормативні вимоги до приміщень виборчих комісій та приміщень для голосування, нормативи облаштування приміщень дільничних виборчих комісій і приміщень для голосування, перелік та норми забезпечення виборчих комісій транспортними засобами, засобами зв’язку, обладнанням, інвентарем, іншими матеріальними цінностями, види послуг і робіт, закупівля яких може здійснюватися територіальними виборчими комісіями за рахунок коштів Державного бюджету України, відповідного місцевого бюджету для організації підготовки і проведення відповідних виборів, визначено постановою Центральної виборчої комісії від 8 серпня 2020 року № 164.

Зазначена постанова визначає потреби територіальних виборчих комісій на час підготовки та проведення місцевих виборів. Разом з тим для здійснення передбачених Кодексом повноважень територіальна виборча комісія і після завершення виборчого процесу повинна мати належне матеріально-технічне забезпечення.

Згідно зі статтями 61 та 211 Кодексу органи державної влади, органи влади Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування, їх посадові та службові особи зобов’язані сприяти виборчим комісіям у реалізації їх повноважень, зокрема, надавати необхідні приміщення, транспортні засоби, засоби зв’язку, обладнання, інвентар, оргтехніку, що підлягають поверненню після припинення повноважень виборчих комісій. Водночас Кодексом установлено, що територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом і члени комісії здійснюють свої повноваження до сформування на чергових місцевих виборах у порядку, передбаченому Кодексом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії.

За змістом частини дев’ятої статті 212 Кодексу забезпечення діяльності територіальної виборчої комісії щодо виконання її повноважень у період поза виборчим процесом здійснюється за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету.

Основними напрямками використання коштів, пов’язаних із забезпеченням територіальних виборчих комісій у період після закінчення виборчого процесу, є видатки на:

оплату послуг зв’язку та інтернету;

придбання канцелярських товарів, паперу, витратних матеріалів;

виготовлення бланків звітності;

відшкодування коштів за спожиті комунальні послуги та енергоносії тощо.

Разом з тим до Центральної виборчої комісії надходять звернення від територіальних виборчих комісій щодо відмови органів влади, органів місцевого самоврядування після закінчення виборчого процесу надавати приміщення для проведення засідань комісій та здійснення їх діяльності, відсутності оргтехніки для підготовки матеріалів та друку документів.

Водночас у зв’язку з прийняттям Постанови Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807-IX "Про утворення та ліквідацію районів", відповідно до Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов’язків районних державних адміністрацій, що припиняються, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 року № 1321, разом з районними державними адміністраціями буде реорганізовано відповідні відділи ведення Державного реєстру виборців та вивільнено їх приміщення. Такі приміщення облаштовано робочими місцями, інтернетом, телефонними лініями, сейфами та іншим обладнанням, тож можуть задовольнити всі необхідні потреби територіальних виборчих комісій. Відповідно до підпункту 4 пункту 15 указаного Порядку голова комісії з реорганізації районної державної адміністрації в установленому порядку вирішує питання щодо подальшого використання нерухомого майна, яке перебувало в користуванні райдержадміністрацій, що припиняються.

З огляду на вказане Комісія вважає за необхідне звернутись до обласних державних адміністрацій, утворених ними комісій з реорганізації та органів місцевого самоврядування як власників відповідного майна з проханням розглянути питання передачі приміщень відділів ведення Державного реєстру виборців, що вивільняються у зв’язку з реорганізацією, у користування відповідним територіальним виборчим комісіям.

На підставі викладеного та з метою створення належних умов для роботи територіальних виборчих комісій, забезпечення здійснення ними передбачених Кодексом повноважень та однакового застосування законодавства України про місцеві вибори щодо їх фінансового та матеріально-технічного забезпечення у період після закінчення виборчого процесу місцевих виборів, відповідно до частин першої, восьмої статті 33, пункту 1 частини першої, пункту 1 частини другої та частини третьої статті 202, пункту 3 частини першої статті 205, частини першої статті 211, частини дев'ятої статті 212 Виборчого кодексу України, керуючись статтями 11 - 13, пунктами 3, 4 статті 17, пунктом 2 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Звернути увагу органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування на необхідність неухильного дотримання вимог Виборчого кодексу України після закінчення виборчого процесу місцевих виборів, зокрема, щодо:

матеріально-технічного забезпечення роботи територіальних виборчих комісій та неприпустимості будь-яких дій, спрямованих на позбавлення комісій приміщень, засобів зв’язку, обладнання, інвентарю, оргтехніки, наданих цим комісіям під час організації підготовки та проведення чергових та перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, без надання територіальним виборчим комісіям інших приміщень, засобів зв’язку, обладнання, інвентарю, оргтехніки, достатніх для виконання комісіями їх повноважень, але не менше встановлених пунктом 2 цієї постанови вимог;

фінансового забезпечення діяльності територіальних виборчих комісій для виконання їх повноважень за рахунок коштів місцевого бюджету та необхідності у зв’язку з цим щорічного, починаючи з 2021 року, планування у відповідних місцевих бюджетах видатків на цю мету з урахуванням потреби здійснення комісією оплати за послуги зв’язку; придбання канцелярських товарів, паперу, витратних матеріалів; виготовлення бланків звітності; спожиті комунальні послуги, енергоносії тощо.

2. Встановити, що у період після закінчення виборчого процесу відповідних місцевих виборів територіальна виборча комісія для виконання своїх повноважень забезпечується:

приміщенням (окремою кімнатою), у якому облаштовуються два-три обладнані оргтехнікою робочі місця із встановленням телефонної лінії та підключенням до інтернету;

необхідними меблями: столами, стільцями, шафами;

комп’ютерами, принтером, телефонним апаратом;

сейфом або металевою шафою. Розмір сейфу або металевої шафи повинен забезпечувати можливість для зберігання печаток виборчих комісій, виборчої та іншої документації;

на час проведення засідань - приміщенням, придатним для цієї мети, що дає змогу розмістити як усіх членів виборчої комісії, так і запрошених учасників засідання.

При цьому на будівлі, у якій надається приміщення для територіальної виборчої комісії, розміщується вивіска комісії.

Територіальній виборчій комісії можуть надаватися приміщення та інші матеріально-технічні цінності і понад установлені вимоги.

3. Звернутись до обласних державних адміністрацій, утворених ними комісій з реорганізації районних державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування з проханням під час вирішення питання щодо подальшого використання нерухомого та іншого майна, що використовувалось відділами ведення Державного реєстру виборців та вивільняється у зв’язку з реорганізацією районних державних адміністрацій, передати його в користування відповідним територіальним виборчим комісіям.

4. Визнати такою, що втратила чинність, постанову Центральної виборчої комісії від 18 січня 2011 року № 10 "Про деякі питання забезпечення діяльності територіальних виборчих комісій після закінчення виборчого процесу місцевих виборів".

5. Цю постанову надіслати Кабінету Міністрів України, Міністерству фінансів України, обласним, Київській міській радам, а також обласним та Київській міській державним адміністраціям для використання в роботі і доведення до відома відповідних органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади та комісій з реорганізації районних державних адміністрацій.

6. Цю постанову надіслати органам ведення Державного реєстру виборців для доведення до відома відповідних територіальних виборчих комісій.

7. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова
Центральної виборчої комісії



О.ДІДЕНКО

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: