open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Попередня

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА

від 27 грудня 2019 р. № 1175
Київ

Про запровадження конкурентних умов стимулювання виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії

Відповідно до абзацу двадцятого частини першої статті 1, частин одинадцятої і тринадцятої статті 93 Закону України “Про альтернативні джерела енергії” Кабінет Міністрів України постановляє:

1. Затвердити такі, що додаються:

Порядок проведення аукціонів з розподілу квоти підтримки;

Порядок відбору операторів електронних майданчиків для проведення аукціонів з розподілу квоти підтримки.

2. Визначити державне підприємство “Прозорро.Продажі”, що належить до сфери управління Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, відповідальним за забезпечення функціонування електронної торгової системи - адміністратором електронної торгової системи.

3. Установити, що до утворення центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику економічного, соціального розвитку і торгівлі, комісії з відбору операторів електронних майданчиків, розгляду скарг та підготовки пропозицій тимчасово функціонує комісія, утворена адміністратором електронної торгової системи.

Прем'єр-міністр України

О.ГОНЧАРУК

Інд. 67



ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 27 грудня 2019 р. № 1175

ПОРЯДОК
проведення аукціонів з розподілу квоти підтримки

Загальні положення

1. Цей Порядок визначає процедуру підготовки та проведення аукціону з розподілу квоти підтримки (далі - аукціон) для стимулювання виробників електричної енергії з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газу, а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малі гідроелектростанції) з використанням електронної торгової системи, внесення та повернення безвідкличної банківської гарантії, вимоги до банків, що надають безвідкличні банківські гарантії, порядок функціонування електронної торгової системи та визначення переможця за результатами проведення аукціону, порядок укладення та публікації договору купівлі-продажу в електронній торговій системі, розмір та порядок сплати винагороди операторам авторизованих електронних майданчиків та інші питання проведення аукціонів.

Суб’єкти господарювання, які мають намір виробляти та/або виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малі гідроелектростанції), не можуть брати участі в аукціонах щодо тих об’єктів електроенергетики або черг їх будівництва (пускових комплексів), стосовно яких раніше було встановлено “зелений” тариф або набуто право на підтримку за результатами аукціону.

2. Терміни в цьому Порядку вживаються у такому значенні:

1) авторизаційні дані - ідентифікаційні дані, що створені учасником під час проходження реєстрації в електронній торговій системі через авторизований електронний майданчик, за допомогою яких проводиться перевірка його повноважень щодо доступу до особистого кабінету та вчинення будь-яких дій в електронній торговій системі для участі в аукціонах;

2) авторизований електронний майданчик - електронний майданчик, оператор якого пройшов процедуру відбору відповідно до Порядку відбору операторів електронних майданчиків для проведення аукціонів з розподілу квоти підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2019 р. № 1175, уклав з адміністратором електронної торгової системи договір про використання електронної торгової системи та з гарантованим покупцем договір про проведення електронних аукціонів з розподілу квоти підтримки між замовником аукціону та оператором електронного майданчика;

3) аукціон із земельними ділянками - аукціон, на якому для будівництва об’єктів відновлюваної енергетики пропонуються земельні ділянки з визначеними технічними параметрами та технічними умовами на приєднання до електричної мережі;

4) банківська гарантія для забезпечення виконання зобов’язань за договором - спосіб забезпечення виконання суб’єктом господарювання, який за результатами аукціону набув право на підтримку, зобов’язань за договором купівлі-продажу у формі безвідкличної банківської гарантії в розмірі та на умовах, передбачених Законом України “Про альтернативні джерела енергії” (далі - Закон) та цим Порядком;

5) банківська гарантія для участі в аукціоні - спосіб забезпечення виконання учасником зобов’язань щодо участі в аукціоні у формі безвідкличної банківської гарантії в розмірі та на умовах, передбачених Законом та цим Порядком, що надається суб’єктом господарювання, який має намір взяти участь у аукціоні;

6) величина потужності - величина потужності об’єкта електроенергетики або черги (пускового комплексу) об’єкта електроенергетики, щодо якого учасник має намір набути право на підтримку;

7) договір купівлі-продажу - договір купівлі-продажу електричної енергії між гарантованим покупцем та суб’єктом господарювання, який за результатами аукціону набув право на підтримку, типова форма якого затверджується Регулятором;

8) індивідуальний код учасника - набір цифр та літер, автоматично присвоєний електронною торговою системою учаснику після його реєстрації для участі в аукціоні;

9) лот - частина річної квоти підтримки суб’єктів господарювання, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - вироблену лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), визначена для розподілу на аукціоні за окремим альтернативним джерелом енергії. У разі проведення аукціону з земельними ділянками лоти формуються за кожною ділянкою окремо. У разі проведення технологічно нейтрального аукціону лот формується без його визначення за окремим альтернативним джерелом енергії;

10) оголошення про проведення аукціону - відомості та інформація, що містять дані про лот, дату, час та умови проведення аукціону, що публікується в електронній торговій системі та на веб-сайтах операторів авторизованих електронних майданчиків;

11) особистий кабінет - складова частина електронної торгової системи, яка дає змогу гарантованому покупцю, суб’єкту господарювання, який має намір взяти участь у аукціоні, учаснику провадити діяльність в електронній торговій системі відповідно до вимог цього Порядку та надається оператором авторизованого електронного майданчика;

12) переможець - учасник, що набуває право на підтримку у виробництві електричної енергії з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - вироблену лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями) за результатами аукціону;

13) прикладний програмний інтерфейс - інтерфейс програмування додатків, доступ до якого надається як відкритий код, який визначає функціональність, що надається електронною торговою системою, та призначений для підключення авторизованих електронних майданчиків (операторів авторизованих електронних майданчиків) до електронної торгової системи;

14) сервіс - ідентифіковане за технічною адресою програмне забезпечення, що здійснює взаємодію інформаційних систем під час обміну даними, необхідними для надання адміністративної послуги в електронному вигляді, і має стандартизовані інтерфейси. Сервіси можуть взаємодіяти один з одним, із сторонніми додатками за допомогою електронних повідомлень, що базуються на протоколах міжсервісної взаємодії, та з кінцевими користувачами через графічні інтерфейси;

15) технологічно нейтральний аукціон - аукціон без розподілу квоти підтримки за окремими видами альтернативних джерел енергії;

16) умовний переможець - учасник, що йде наступним за останнім в рейтингу переможцем відповідно до протоколу про результати аукціону, якому надається можливість набути право на підтримку в обсязі величини потужності та на умовах, визначених цим Порядком;

17) унікальне гіперпосилання - текст із записом адреси веб-сайта в Інтернеті, натискання на який дає змогу перейти на сторінку аукціону в електронній торговій системі та забезпечити можливість участі в аукціоні. Унікальне гіперпосилання є єдиним ідентифікатором учасника;

18) уповноважений орган - центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику в електроенергетичному комплексі;

19) учасник - суб’єкт господарювання, який має намір взяти участь в аукціоні, відповідає вимогам Закону, пройшов процедуру реєстрації в електронній торговій системі, отримав відповідне підтвердження про реєстрацію для участі в аукціоні та індивідуальний код учасника відповідно до Регламенту роботи електронної торгової системи;

20) цінова пропозиція - ціна продажу 1 кВт•год. електричної енергії, відпущеної на відповідному об’єкті електроенергетики або черзі будівництва (пусковому комплексі) об’єкта електроенергетики, щодо якого учасник має намір набути право на підтримку, яка декларується учасником та подається в електронній торговій системі до закінчення кінцевого строку подання заяв на участь в аукціоні або в ході проведення аукціону шляхом оновлення такої цінової пропозиції.

Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Господарському кодексі України, Податковому кодексі України, Земельному кодексі України, Законах України “Про ринок електричної енергії”, “Про альтернативні джерела енергії”, “Про електронні довірчі послуги”, “Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, “Про захист економічної конкуренції”, “Про банки і банківську діяльність”, “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення”, Кодексі системи передачі та Кодексі системи розподілу.

3. Аукціон організовується і проводиться з дотриманням таких принципів:

1) забезпечення добросовісної конкуренції серед учасників;

2) відкритості, прозорості та недискримінації учасників;

3) закритості інформації про учасників і їх пропозицій до моменту завершення аукціону;

4) автоматичної оцінки цінових пропозицій учасників електронною торговою системою;

5) об’єктивної та неупередженої перевірки гарантованим покупцем документів і відомостей учасників щодо відповідності вимогам Закону та цього Порядку після завершення аукціону.

4. Обов’язковою умовою проведення аукціону є забезпечення гарантованим покупцем та електронною торговою системою конкуренції у визначеному Законом обсязі відповідно до вимог цього Порядку.

Формування річних квот підтримки суб’єктів господарювання, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії

5. Держенергоефективності та оператор системи передачі щороку до 15 вересня подають уповноваженому органу пропозиції щодо розміру річних квот підтримки суб’єктів господарювання, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії на наступні п’ять років з розподілом за окремими видами альтернативних джерел енергії.

Пропозиції готуються з урахуванням міжнародних зобов’язань України щодо розвитку відновлюваної енергетики, Енергетичної стратегії України, звіту з оцінки відповідності (достатності) генеруючих потужностей та плану розвитку системи передачі, стану реалізації проектів будівництва об’єктів відновлюваної енергетики.

На аукціон у рамках річної або додаткової річної квоти підтримки Кабінетом Міністрів України за поданням уповноваженого органу можуть бути запропоновані земельні ділянки для будівництва об’єктів відновлюваної енергетики з визначеними технічними параметрами та технічними умовами на приєднання до електричної мережі (аукціон із земельними ділянками). Порядок підготовки зазначених пропозицій та особливості проведення аукціону з земельними ділянками визначаються цим Порядком.

6. Уповноважений орган визначає розміри та параметри квот підтримки суб’єктів господарювання, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, з урахуванням вимог Закону та цього Порядку і щороку до 31 жовтня подає Кабінетові Міністрів України проект рішення щодо встановлення річних квот підтримки суб’єктів господарювання, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії на наступні п’ять років. Проект рішення повинен містити:

1) розмір річних квот підтримки на наступні п’ять років з визначенням часток за окремими альтернативними джерелами енергії або без такого визначення для проведення технологічно нейтральних аукціонів;

2) розмір нерозподіленої на попередніх аукціонах частини річної квоти підтримки, що пропонується для розподілу на наступних аукціонах (у разі потреби);

3) розмір додаткової річної квоти підтримки, що пропонується для розподілу на аукціонах із земельними ділянками (у разі потреби);

4) пропозиції земельних ділянок для будівництва об’єктів відновлюваної енергетики з визначеними технічними параметрами та технічними умовами на приєднання до електричної мережі (у разі потреби);

5) графік проведення аукціонів, що визначає строки їх проведення, вид та розмір частини річної квоти підтримки за окремими альтернативними джерелами енергії або без такого визначення для кожного аукціону;

6) іншу інформацію щодо організації та проведення аукціонів (у разі потреби).

7. З питань, визначених підпунктами 2-4 пункту 6 цього Порядку, уповноваженим органом можуть бути подані Кабінетові Міністрів України окремі проекти рішень з одночасним внесенням змін до графіка проведення аукціонів.

8. Рішення Кабінету Міністрів України щодо встановлення річних квот підтримки та графіка проведення аукціонів оприлюднюються на офіційних веб-сайтах Кабінету Міністрів України, уповноваженого органу та гарантованого покупця не пізніше п’яти робочих днів з дня його прийняття.

9. Добір земельних ділянок державної та комунальної власності для аукціонів із земельними ділянками здійснюється у порядку, встановленому цим Порядком.

За зверненням уповноваженого органу оператор системи передачі на підставі звіту з оцінки відповідності (достатності) генеруючих потужностей та з урахуванням висновків та заходів, передбачених затвердженим планом розвитку системи передачі на наступні десять років, розробляє та протягом 30 робочих днів подає уповноваженому органу висновки та пропозиції щодо:

енерговузлів (територій), які є пріоритетними для інтеграції об’єктів відновлюваної енергетики в об’єднану енергетичну систему України відповідно до режимів системи з урахуванням топології мережі, регіонального балансу виробництва та споживання електроенергії, технологічних втрат електричної енергії в системі передачі;

обсягу рекомендованої потужності об’єктів відновлюваної енергетики в таких енерговузлах (територіях);

технічних вимог до об’єктів відновлюваної енергетики, включаючи за потреби обсяг встановленої потужності, пріоритетний вид альтернативного джерела енергії, вимоги щодо графіка генерації електроустановок, наявності і характеристик допоміжного обладнання, зокрема балансуючих потужностей, інших параметрів.

10. Уповноважений орган звертається до органів державної влади, органів місцевого самоврядування з пропозицією виділити земельні ділянки для будівництва об’єктів відновлюваної енергетики через розміщене на своєму офіційному веб-сайті відповідне оголошення та/або шляхом листування.

Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності здійснюється органами державної влади, органами місцевого самоврядування з урахуванням відповідного функціонального призначення у затвердженій містобудівній документації на місцевому рівні та документації із землеустрою. У разі відсутності затверджених планів зонування або детальних планів території відповідно до вимог, установлених статтею 24 Закону України “Про регулювання містобудівної діяльності”, або наявності підстав для внесення змін у містобудівну документацію забезпечується розроблення та затвердження містобудівної документації на місцевому рівні або внесення змін до неї в установленому порядку до початку проведення аукціону. У разі необхідності виділення земельної ділянки в натурі або зміни цільового призначення земельної ділянки відповідний орган державної влади, орган місцевого самоврядування організовує розроблення та затвердження документації із землеустрою у порядку, встановленому Земельним кодексом України.

Уповноважений орган сприяє у підготовці органами державної влади, органами місцевого самоврядування перспективних земельних ділянок до участі в аукціоні шляхом визначення рекомендованих параметрів об’єктів електроенергетики, які можуть бути на них розміщені, надання консультацій та за наявності таких можливостей експертної і технічної допомоги у підготовці відповідних земельних ділянок для участі в аукціоні.

11. Для включення до переліку земельних ділянок, що пропонуються на аукціон з земельними ділянками, орган державної влади, орган місцевого самоврядування надає уповноваженому органові засвідчену відповідно до законодавства копію рішення, яке містить:

1) інформацію про земельну ділянку, що пропонується на аукціон, та умови її передачі, зокрема:

кадастровий номер (у разі наявності), місце розташування, розмір земельної ділянки, її цільове призначення;

право, на якому пропонується земельна ділянка (власність, користування);

умови передачі земельної ділянки переможцю у власність або користування, включаючи інформацію про строк користування та розмір плати;

необхідність відшкодування витрат, здійснених органом державної влади, органом місцевого самоврядування для підготовки земельної ділянки на аукціон та/або здійснення додаткових дій щодо її підготовки у разі такої потреби;

2) зобов’язання не здійснювати дій, що можуть призвести до відчуження, передачі в заставу або надання у користування земельної ділянки до завершення процедури проведення аукціону та укладення договору з переможцем про набуття права власності чи користування земельною ділянкою для будівництва об’єкта електроенергетики, щодо якого переможець набув право на підтримку (у разі його визначення);

3) інформацію про особу, яка уповноважена укласти з переможцем договір щодо передачі йому земельної ділянки на умовах, визначених у рішенні.

Якщо рішенням органу державної влади, органу місцевого самоврядування передбачено здійснення додаткових дій щодо підготовки земельної ділянки, таке рішення повинно визначати:

перелік таких дій (робіт) та за необхідності містити дозвіл на їх виконання;

суб’єкта господарювання, на якого покладається виконання зазначених робіт (переможця або іншого суб’єкта господарювання чи фізичну особу);

порядок, строки виконання дій (робіт) (у разі необхідності).

Під час визначення строку користування земельною ділянкою органи державної влади, органи місцевого самоврядування повинні враховувати строк надання підтримки, визначений Законом.

Орган державної влади, орган місцевого самоврядування подає уповноваженому органові витяги про державну реєстрацію відповідної земельної ділянки та про реєстрацію речового права на неї разом з копією такого рішення, довідку про витрати, здійснені органом державної влади, органом місцевого самоврядування на підготовку земельної ділянки для аукціону, що підлягають відшкодуванню переможцем.

У разі коли відповідно до поданого рішення здійснювалися додаткові дії щодо підготовки земельної ділянки, орган державної влади, орган місцевого самоврядування подає уповноваженому органу довідку про обсяг виконаних робіт і розмір пов’язаних з цим витрат, що підлягають відшкодуванню переможцем. Якщо за зверненням уповноваженого органу у визначений строк таку довідку не подано, вважається, що додаткові дії (роботи) не виконувалися і додаткові витрати відсутні.

12. Уповноважений орган узгоджує з оператором системи передачі технічні параметри об’єкта відновлюваної енергетики, що пропонується для будівництва на відповідній земельній ділянці.

За зверненням уповноваженого органу оператор системи передачі, оператор системи розподілу готує та протягом 30 робочих днів подає уповноваженому органові проект договору про приєднання включно з технічними умовами на приєднання до електричних мереж, що містять, зокрема, назву оператора системи передачі/розподілу, яким надано зазначений проект, прогнозну потужність (допустимий діапазон встановленої потужності) об’єкта електроенергетики, що пропонується для будівництва на відповідній земельній ділянці, точку забезпечення потужності, основні вимоги до електроустановок замовника та оператора системи передачі/розподілу, а також розрахунок орієнтовної вартості приєднання, який може коригуватися після затвердження проектно-кошторисної документації.

Оператор системи передачі, оператор системи розподілу відносить прогнозовану потужність таких об’єктів до резерву потужності за укладеними договорами про приєднання строком на два роки з дати надання до уповноваженого органу проектів договорів на приєднання. У разі відсутності переможця щодо визначеної земельної ділянки на двох аукціонах з земельними ділянками, зарезервована потужність підлягає виключенню з резерву потужності до закінчення зазначеного строку.

Функціонування електронної торгової системи

13. Доступ до електронної торгової системи здійснюється виключно через сервіси, що надаються операторами авторизованих електронних майданчиків відповідно до вимог цього Порядку.

Доступ до інформації, що розміщується в електронній торговій системі, забезпечується за допомогою прикладного програмного інтерфейсу.

Уся інформація в електронній торговій системі зазначається українською мовою та у разі потреби англійською або іншими мовами - у випадках, коли використання букв українського алфавіту (символів) призводить до спотворення такої інформації. Використання латинських та інших символів під час написання слів кирилицею не допускається.

14. Гарантований покупець укладає з операторами електронних майданчиків, які пройшли процедуру відбору відповідно до Порядку відбору операторів електронних майданчиків для проведення аукціонів з розподілу квоти підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2019 р. № 1175, та уклали з адміністратором електронної торгової системи договір про використання електронної торгової системи, договір про проведення електронних аукціонів з розподілу квоти підтримки між замовником аукціону та оператором електронного майданчика, типова форма якого затверджується уповноваженим органом.

15. Для участі в аукціоні оператор авторизованого електронного майданчика забезпечує учасника унікальним гіперпосиланням, за яким надається тимчасовий прямий доступ до інтерфейсу модуля аукціону в електронній торговій системі.

16. Адміністратор електронної торгової системи забезпечує цілодобове функціонування електронної торгової системи, крім проміжку часу, протягом якого здійснюватиметься модернізація електронної торгової системи (регламентні роботи) та доступ до електронної торгової системи буде тимчасово зупинено, і технічну можливість доступу до аукціону, в тому числі до інформації про його проведення.

Електронна торгова система працює за датою та часом часового поясу, в якому розташоване м. Київ (за київським часом). Форматом позначення дати в електронній торговій системі є рік, місяць, день. Форматом позначення часу є години; години та хвилини; хвилини, секунди та мілісекунди (час зазначається в 24-годинному форматі).

17. Оператор авторизованого електронного майданчика забезпечує функціонування авторизованого електронного майданчика, цілісність даних, що передаються до електронної торгової системи або приймаються від електронної торгової системи, коректне та своєчасне відображення в електронній торговій системі даних та можливість вчинення гарантованим покупцем, учасниками, суб’єктами господарювання, які мають намір взяти участь у аукціоні, дій в електронній торговій системі через сервіси, які надаються ним відповідно до вимог цього Порядку.

18. Будь-яка дія, вчинена в електронній торговій системі з особистого кабінету, вважається такою, що вчинена особою, уповноваженою на здійснення таких дій.

19. Учасники, суб’єкти господарювання, які мають намір взяти участь в аукціоні, подають запитання в електронній торговій системі через веб-сайт авторизованого електронного майданчика в текстовому вигляді без можливості приєднання файлів.

Усі запитання та відповіді на них зберігаються в електронній торговій системі.

Гарантований покупець надає відповіді на запитання учасників, суб’єктів господарювання, які мають намір взяти участь в аукціоні, щодо оголошення та процедури проведення аукціону протягом трьох робочих днів з моменту отримання, але не пізніше ніж за один робочий день до дня проведення аукціону. Гарантований покупець має право не відповідати на запитання, що були розміщені в електронній торговій системі пізніше ніж за один робочий день до дня проведення аукціону.

Інформація про учасників, суб’єктів господарювання, які мають намір взяти участь в аукціоні, що подали запитання, розкривається лише після завершення аукціону.

20. Формування протоколів про результати аукціону здійснюється електронною торговою системою за формою, складеною відповідно до пункту 48 цього Порядку. Типові форми протоколів про результати аукціону публікуються на офіційному веб-сайті адміністратора електронної торгової системи.

Строки, встановлені для підписання та опублікування протоколу про результати аукціону, договору купівлі-продажу та вчинення інших дій, передбачених цим Порядком, закінчуються о 18 год. 00 хв. останнього дня відповідного строку, якщо не зазначено інший час. Якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий або неробочий день, днем закінчення строку є перший за ним робочий день.

21. Особливості функціонування електронної торгової системи для підготовки та проведення аукціонів, що не врегульовані цим Порядком, визначаються адміністратором електронної торгової системи в Регламенті роботи електронної торгової системи, затвердженому адміністратором електронної торгової системи.

Підготовка до проведення аукціону

22. Гарантований покупець через свій особистий кабінет опубліковує українською мовою, та у разі потреби англійською або іншими мовами - у випадках, коли використання букв українського алфавіту (символів) призводить до спотворення такої інформації, оголошення про проведення аукціону та розміщує його на власному веб-сайті. Гарантований покупець завантажує до оголошення про проведення аукціону документ, що містить оголошення англійською мовою.

23. Аукціон проводиться не раніше ніж через 30 днів, але не пізніше 60 днів після опублікування оголошення про проведення аукціону.

24. Оголошення про проведення аукціону обов’язково повинне містити:

1) інформацію про лот, що пропонується на аукціон, із зазначенням розміру частини річної квоти підтримки та виду альтернативного джерела енергії або без такого зазначення для проведення технологічно нейтральних аукціонів.

У разі коли оголошується аукціон із земельними ділянками, оголошення про проведення аукціону додатково повинне містити інформацію про:

земельну ділянку, зокрема, місцезнаходження, кадастровий номер, цільове призначення земельної ділянки, власника земельної ділянки, право на якому пропонується земельна ділянка, умови передачі земельної ділянки у власність або користування переможцю, включаючи строк оренди, розмір орендної плати (у разі наявності), витрати, пов’язані з підготовкою земельної ділянки для аукціону, що підлягають відшкодуванню переможцем;

проект договору про приєднання включно з технічними умовами на приєднання до електричних мереж об’єкта електроенергетики, що пропонується для будівництва на відповідній земельній ділянці;

технічні параметри об’єкта відновлюваної енергетики;

допустимий діапазон установленої потужності;

2) інформацію про аукціон:

дату та час проведення аукціону, що визначається з урахуванням вимог Регламенту роботи електронної торгової системи;

кінцевий строк подання заяви на участь в аукціоні;

3) інформацію про умови, на яких здійснюється розподіл частини річної квоти підтримки:

типову форму договору купівлі-продажу;

максимальний розмір цінової пропозиції учасника в рамках лоту, що визначається з урахуванням вимог Закону. У випадку оголошення технологічно нейтрального аукціону зазначаються розміри максимальної цінової пропозиції для кожного виду альтернативного джерела енергії;

перелік документів, необхідних для участі в аукціоні, та вимоги до їх оформлення;

4) найменування гарантованого покупця, його місцезнаходження, адреси веб-сайта Інтернету, номер телефону, адреса електронної пошти, час роботи служби з організації аукціону (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) контактної особи гарантованого покупця).

Оголошення про проведення аукціону може містити інші відомості, необхідні для його проведення, та не повинне містити положення, які суперечать рішенням Кабінету Міністрів України щодо встановлення річних квот підтримки, графіка проведення аукціонів, обмежують конкуренцію чи призводять до дискримінації учасників.

25. Оголошення про проведення аукціону, яке розміщується на веб-сайті оператора авторизованого електронного майданчика, повинне додатково містити відомості про:

1) розмір винагороди оператора авторизованого електронного майданчика, яка визначається відповідно до вимог пункту 71 цього Порядку;

2) банківські реквізити оператора авторизованого електронного майданчика для сплати переможцем винагороди.

26. Не пізніше ніж за десять робочих днів до публікації оголошення про проведення аукціону з земельними ділянками уповноважений орган подає гарантованому покупцю:

1) засвідчені відповідно до законодавства копії рішень органів державної влади, органів місцевого самоврядування щодо земельних ділянок, що запропоновані на аукціон, разом з документами, що надавалися до таких рішень;

2) проекти договорів про приєднання включно з технічними умовами на приєднання до електричних мереж об’єктів електроенергетики, що пропонуються для будівництва на відповідних земельних ділянках;

3) інформацію про технічні параметри об’єктів відновлюваної енергетики (допустимий діапазон встановленої потужності, вид альтернативного джерела, інші параметри);

4) іншу інформацію в разі необхідності.

27. Доступ до електронної торгової системи відповідно до вимог цього Порядку надається суб’єкту господарювання, який має намір взяти участь в аукціоні, після проходження процедури реєстрації в електронній торговій системі через веб-сайт оператора авторизованого електронного майданчика.

28. Суб’єкти господарювання, які мають намір взяти участь в аукціоні, в особистому кабінеті через веб-сайт оператора авторизованого електронного майданчика подають заяву на участь в аукціоні шляхом заповнення відповідної електронної форми. Заява на участь в аукціоні повинна містити закриту пропозицію, що складається з величини потужності та цінової пропозиції.

Прийом заяв на участь в аукціоні починається з моменту розміщення оголошення про проведення аукціону і закінчується в час, що встановлюється електронною торговою системою для кожного аукціону окремо у період з 19 год. 30 хв. до 20 год. 30 хв. дня, що передує дню проведення аукціону.

Електронна торгова система автоматично фіксує дату і час подання кожної заяви на участь в аукціоні.

З моменту отримання підтвердження про реєстрацію для участі в аукціоні відповідно до Регламенту роботи електронної торгової системи суб’єкт господарювання, який має намір взяти участь в аукціоні, набуває статус учасника.

Оператор авторизованого електронного майданчика забезпечує можливість реєстрації для участі в аукціоні всіх суб’єктів господарювання, які мають намір взяти участь в аукціоні, та допуск до аукціону всіх учасників, які виконали вимоги щодо такої реєстрації.

29. Величина потужності зазначається у кВт.

Зазначена у заяві на участь в аукціоні величина потужності не може перевищувати величину потужності об’єкта електроенергетики або черги (пускового комплексу) об’єкта електроенергетики, що приєднується відповідно до договору про приєднання об’єкта електроенергетики для виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії до електричних мереж, або розміру відповідного лота.

Якщо учасник бере участь в аукціоні з земельними ділянками, зазначена в заяві про участь в аукціоні величина потужності не може перевищувати допустимого діапазону встановленої потужності для відповідного об’єкта відновлюваної енергетики, визначеного в оголошенні про проведення такого аукціону.

30. Цінова пропозиція зазначається у євроцентах за 1 кВт•год. (євроцентів/кВт•год) з двома знаками після коми.

Цінова пропозиція учасника, що бере участь в аукціоні для набуття права на підтримку об’єктів електроенергетики або черг (пускових комплексів) об’єктів електроенергетики, що виробляють електричну енергію з енергії вітру або сонячного випромінювання, не може бути вищою за рівень “зеленого” тарифу, встановленого згідно із статтею 91 Закону для об’єкта електроенергетики відповідної категорії на дату проведення аукціону.

Цінова пропозиція учасника, що бере участь в аукціоні для набуття права на підтримку об’єктів електроенергетики або черг (пускових комплексів) об’єктів електроенергетики, що виробляють електричну енергію з біомаси, біогазу, геотермальної енергії, а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малих гідроелектростанцій, не може бути вищою за рівень “зеленого” тарифу, встановленого згідно із статтею 91 Закону для електроенергії, виробленої з біомаси, на 1 січня 2020 року.

31. До заяви на участь в аукціоні суб’єкти господарювання, які мають намір взяти участь в аукціоні, обов’язково подають такі документи шляхом їх завантаження до електронної торгової системи через особистий кабінет:

1) банківську гарантію для участі в аукціоні, надану на користь гарантованого покупця відповідно до вимог пунктів 61 і 67-69 цього Порядку;

2) копію документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копію договору суперфіцію для будівництва об’єкта електроенергетики, або черги будівництва (пускового комплексу) об’єкта електроенергетики для виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії / витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що підтверджує державну реєстрацію прав на відповідну земельну ділянку;

3) копію договору про приєднання об’єкта електроенергетики або черги будівництва (пускового комплексу) об’єкта електроенергетики для виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії до електричних мереж;

4) витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;

5) інформацію про кінцевого бенефіціарного власника. Якщо особа не має кінцевого бенефіціарного власника, зазначається інформація про відсутність кінцевого бенефіціарного власника та причина його відсутності;

6) копії документів, що містять інформацію про органи управління суб’єкта господарювання, який має намір взяти участь в аукціоні, та їх персональний склад (статут, протоколи, накази, інші документи, що містять інформацію про органи управління та їх персональний склад);

7) інформацію про осіб, пов’язаних із суб’єктом господарювання, який має намір взяти участь в аукціоні, відносинами щодо здійснення контролю;

8) у разі участі в технологічно нейтральному аукціоні - довідку із зазначенням виду альтернативного джерела енергії, щодо якого він має намір набути право на підтримку.

Зазначені документи повинні бути чинними, містити достовірну інформацію на день подання заяви на участь в аукціоні та викладені українською мовою. У разі коли у складі документації присутні документи, викладені іншими мовами, до таких документів додається переклад українською мовою, вірність якого засвідчується у порядку, визначеному Законом України “Про нотаріат”.

У разі проведення аукціону з земельними ділянками, документи, визначені підпунктами 2 і 3 цього пункту, не подаються.

32. Учасник зобов’язаний забезпечити збереження авторизаційних даних, свого імені (логіна) та пароля, необхідних для роботи в електронній торговій системі.

33. У разі коли учасник бере участь в аукціоні для набуття права на підтримку щодо двох чи більше об’єктів електроенергетики або черг будівництва (пускових комплексів) об’єктів електроенергетики, такий учасник подає окремі заяви на участь в аукціоні щодо кожного об’єкта.

34. У рамках одного аукціону щодо одного і того самого об’єкта електроенергетики або черг (пускового комплексу) об’єкта електроенергетики учасник не може подати більше однієї заяви про участь в аукціоні.

35. Оператор авторизованого електронного майданчика проводить перевірку відповідності ідентифікаційної інформації для юридичних осіб - резидентів - дані Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань; для юридичних осіб - нерезидентів - дані документа про реєстрацію у державі місцезнаходження, поданого суб’єктом господарювання, що має намір взяти участь в аукціоні, даним, які зазначаються таким суб’єктом під час реєстрації на веб-сайті електронного майданчика. Невідповідність поданої інформації є порушенням процедури реєстрації на веб-сайті електронного майданчика та підставою для відмови такому суб’єкту господарювання в участі в аукціоні.

36. Гарантований покупець має право відмінити аукціон до моменту його завершення в разі:

скасування або внесення змін до рішення Кабінету Міністрів України щодо встановлення річних квот підтримки та графіка аукціонів на відповідний рік;

виникнення непередбачуваних технічних чи програмних неполадок, що унеможливлюють роботу електронної торгової системи та проведення аукціону.

Рішення гарантованого покупця про відміну аукціону повинне бути викладене у формі розпорядчого акта гарантованого покупця (рішення, наказу, розпорядження, протоколу тощо) та містити такі реквізити:

дату прийняття рішення;

номер рішення;

підставу для відміни аукціону;

підпис уповноваженої особи гарантованого покупця.

Рішення гарантованого покупця про відміну аукціону публікується в електронній торговій системі не пізніше наступного робочого дня з дня його прийняття.

У випадку відміни аукціону гарантований покупець зобов’язаний у межах строків, визначених Законом та рішенням Кабінету Міністрів України щодо графіка аукціонів, опублікувати нове оголошення про проведення аукціону згідно з вимогами цього Порядку.

37. До закінчення кінцевого строку подання заяв про участь в аукціоні учасники мають право анулювати заяви або внести до них зміни, в тому числі виправити недоліки в доданих до заяви документах шляхом завантаження їх оновлених редакцій.

Проведення аукціону

38. Електронна торгова система забезпечує будь-якому користувачу Інтернету можливість безоплатно спостерігати за ходом аукціону в інтерактивному режимі реального часу та здійснювати пошук інформації щодо проведених та/або запланованих аукціонів за допомогою сервісів пошуку та перегляду аукціонів авторизованого електронного майданчика.

39. Аукціон є процедурою визначення переможців, під час якої учасники мають можливість зниження своїх цінових пропозицій протягом відведеного періоду в інтерактивному режимі реального часу. Аукціон проводиться в електронній торговій системі за правилами, визначеними цим Порядком.

40. В аукціоні беруть участь суб’єкти господарювання, які пройшли реєстрацію для участі в аукціоні та набули статус учасника.

Якщо в момент закінчення кінцевого строку подання заяв про участь в аукціоні, подано менше двох заяв, електронна торгова система автоматично присвоює аукціону статус “аукціон не відбувся”.

41. Якщо подано дві або більше заяв про участь в аукціоні, у визначені в оголошенні про проведення аукціону дату та час електронна торгова система автоматично активує модуль проведення аукціону.

42. Після активації модуля аукціону електронна торгова система протягом 15 хвилин надає учасникам можливість ознайомитися з інформацією, що зазначена в оголошенні про проведення аукціону, після чого електронна торгова система автоматично оголошує про початок часу на оновлення цінових пропозицій.

43. Учасник протягом 15 хвилин з моменту початку часу на оновлення цінових пропозицій має право оновити свою цінову пропозицію в бік зменшення відносно цінової пропозиції, поданої до закінчення кінцевого строку подання заяв про участь в аукціоні, або залишити її без змін. При цьому величина потужності в закритій пропозиції учасника не змінюється.

У разі коли учасник бере участь в аукціоні для набуття права на підтримку щодо двох чи більше об’єктів електроенергетики або черг будівництва (пускових комплексів) об’єктів електроенергетики, такий учасник має право оновити розмір цінової пропозиції щодо кожного об’єкта в порядку, передбаченому абзацом першим цього пункту.

Якщо учасник оновив розмір цінової пропозиції раніше закінчення відведеного часу на оновлення цінових пропозицій, електронна торгова система надає йому можливість знову внести зміни до цінової пропозиції до завершення відведеного часу, але не вище цінової пропозиції, поданої ним до закінчення кінцевого строку подання заяв про участь в аукціоні.

Якщо учасник не оновлював розмір цінової пропозиції протягом відведеного часу, після закінчення такого часу електронна торгова система приймає цінову пропозицію, подану учасником в закритій пропозиції до закінчення кінцевого строку подання заяв на участь в аукціоні.

44. Інформація, що міститься в закритих пропозиціях учасників, в тому числі в оновлених цінових пропозиціях в ході аукціону, а також інформація про учасників та їх кількість не відображається та не публікується до моменту завершення аукціону.

45. Після закінчення відведеного часу на оновлення цінових пропозицій електронна торгова система автоматично завершує аукціон та здійснює одночасне розкриття всієї інформації, поданої учасниками в заяві про участь в аукціоні, включно з ціновою пропозицією, дійсною на момент розкриття, величиною потужності та доданими до заяви про участь в аукціоні документами.

Після такого розкриття електронною торговою системою забезпечується вільний доступ користувачам Інтернету до перегляду зазначеної інформації протягом не менше трьох років з дати проведення аукціону.

Визначення переможця за результатами проведення аукціону

46. Критерієм вибору переможців є значення цінової пропозиції, яка зазначена у закритій пропозиції учасника. У разі оновлення учасником цінової пропозиції в ході аукціону враховується значення такої оновленої цінової пропозиції.

47. Електронна торгова система автоматично розміщує пропозиції учасників (інформацію, що міститься в закритих пропозиціях учасників) за рейтингом в порядку збільшення цінових пропозицій.

Якщо учасники подали однакові цінові пропозиції, вище за рейтингом відображається інформація, що міститься в закритій пропозиції учасника, що розміщена раніше. Часом розміщення інформації, що міститься в закритих пропозиціях, вважається час розміщення заяви про участь в аукціоні в центральній базі даних. При цьому у разі оновлення цінової пропозиції в ході аукціону часом розміщення інформації вважається час оновлення цінової пропозиції.

48. Протокол про результати аукціону автоматично формується та оприлюднюється в електронній формі електронною торговою системою в день завершення аукціону та повинен містити, зокрема, інформацію про аукціон, відомості про учасників, інформацію, що міститься в закритих пропозиціях учасників за їх рейтингуванням, а саме:

1) назву учасника;

2) найменування об’єкта електроенергетики або черги (пускового комплексу) об’єкта електроенергетики, щодо якого учасник має намір набути право на підтримку;

3) величину потужності, заявлену учасником стосовно об’єкта електроенергетики або черги (пускового комплексу) об’єкта електроенергетики, щодо якого учасник має намір набути право на підтримку;

4) цінову пропозицію, заявлену учасником стосовно об’єкта електроенергетики або черги (пускового комплексу) об’єкта електроенергетики, щодо якого учасник має намір набути право на підтримку (у випадку оновлення учасником цінової пропозиції - розмір оновленої цінової пропозиції);

5) час розміщення інформації, що міститься в закритій пропозиції учасника;

6) наростаючий підсумок величини потужності, заявленої учасниками.

49. Гарантований покупець протягом 10 робочих днів з дати оприлюднення протоколу про результати аукціону проводить перевірку поданих відповідно до пунктів 28 і 31 цього Порядку документів (заяв про участь в аукціоні та доданих до них документів і відомостей) в усіх учасників аукціону.

У разі наявності підстав, передбачених пунктом 58 цього Порядку, для відмови гарантованого покупця від підписання протоколу про результати аукціону, укладення договору купівлі-продажу гарантований покупець не пізніше 18-ї години останнього робочого дня для проведення перевірки документів учасників складає та оприлюднює відповідний акт щодо кожного такого учасника, в якому зазначає підстави такої відмови, за результатами чого суб’єкт господарювання втрачає статус учасника. Протягом цього ж строку гарантований покупець складає та оприлюднює загальний акт щодо результатів перевірки документів усіх учасників, в якому зазначає перелік учасників, що успішно пройшли перевірку та тих, що втратили статус учасника, а також позначає це шляхом проставлення відповідних позначок у власному особистому кабінеті.

Після закінчення гарантованим покупцем перевірки документів учасників, але не пізніше строку, встановленого абзацом першим цього пункту, електронна торгова система автоматично фіксує результати перевірки, формує та оприлюднює в електронній формі новий протокол про результати аукціону, в якому рейтинг пропозицій учасників складається відповідно до пункту 47 цього Порядку без урахування заяв суб’єктів господарювання, що втратили статус учасника за результатами проведеної гарантованим покупцем перевірки документів учасників.

З моменту оприлюднення такого протоколу учасник набуває статус переможця відповідно до пункту 50 цього Порядку.

Одночасно та на підставі зазначеного протоколу електронна торгова система формує протоколи про результати аукціону щодо кожного переможця, доступ до яких надається гарантованому покупцю оператором авторизованого електронного майданчика для підписання.

Учаснику через особистий кабінет надсилаються сповіщення про результати перевірки документів, формування нового протоколу про результати аукціону одночасно з їх публікацією.

50. Переможцями вважаються учасники, які подали найменші цінові пропозиції відповідно до складеного рейтингу у межах лота на заявлену ними величину потужності. У разі подання однакових цінових пропозицій переможцем вважається учасник, цінова пропозиція якого була розміщена раніше.

В межах лота сукупна величина потужності, щодо якої переможці набувають право на підтримку за результатами аукціону, не може перевищувати 80 відсотків сукупної величини потужності, запропонованої всіма учасниками на такому аукціоні. Інформація, що міститься в закритих пропозиціях суб’єктів господарювання, що втратили статус учасника згідно з пунктом 49 цього Порядку, не враховується під час визначення переможців та під час розподілу відповідного обсягу частини річної квоти підтримки (розрахунку 80 відсотків сукупної величини потужності учасників).

51. Гарантований покупець протягом двох робочих днів з дати оприлюднення протоколу про результати аукціону, передбаченого пунктом 49 цього Порядку, підписує протоколи про результати аукціону щодо кожного переможця.

Зазначені протоколи можуть бути підписані з використанням кваліфікованого електронного підпису відповідно до вимог Закону України “Про електронні довірчі послуги”.

Підписані протоколи про результати аукціону завантажуються гарантованим покупцем в електронну торгову систему та оприлюднюються.

Укладення та публікація договору купівлі-продажу в електронній торговій системі

52. Протягом 15 робочих днів з дати оприлюднення нового протоколу про результати аукціону, передбаченого пунктом 49 цього Порядку, переможець підписує протокол про результати аукціону (що містить відомості про відповідного переможця) та укладає з гарантованим покупцем договір купівлі-продажу.

Зазначений протокол підписується керівником або уповноваженою особою переможця власноручно чи з використанням кваліфікованого електронного підпису відповідно до вимог Закону України “Про електронні довірчі послуги”. Оператор електронного майданчика забезпечує переможцю в особистому кабінеті можливість завантаження до електронної торгової системи зазначеного протоколу, підписаного з використанням кваліфікованого електронного підпису.

Договір купівлі-продажу з гарантованим покупцем підписується керівником, або уповноваженою особою переможця власноручно.

Непідписання протоколу про результати аукціону та/або невиконання вимог пункту 53 цього Порядку позбавляє переможця права на укладення договору купівлі-продажу з гарантованим покупцем.

53. Для укладення договору купівлі-продажу переможець протягом 10 робочих днів з дати оприлюднення нового протоколу про результати аукціону повинен надати гарантованому покупцю:

1) документи, передбачені пунктом 31 цього Порядку, що завантажувались в електронній торговій системі для участі в аукціоні;

2) копію статуту переможця;

3) копію документа, що підтверджує повноваження керівника або уповноваженої особи переможця на укладення договору купівлі-продажу;

4) зразок підпису керівника або уповноваженої особи, у якої наявні повноваження на укладення договору купівлі-продажу;

5) банківську гарантію для забезпечення виконання зобов’язань за договором, надану на користь гарантованого покупця відповідно до пунктів 63 і 67-69 цього Порядку;

6) копію документа, що підтверджує сплату винагороди оператору авторизованого електронного майданчика, передбачену пунктами 70 і 71 цього Порядку.

Надані копії документів повинні бути засвідчені в установленому законодавством порядку.

Якщо переможець є підприємством з іноземними інвестиціями в розумінні Господарського кодексу України, то до зазначеного переліку такий переможець має право надати заяву про обрання порядку вирішення спорів, що виникають у зв’язку з договором купівлі-продажу чи на його підставі, в арбітражі за Арбітражним регламентом Міжнародної торгової палати (ІСС) з місцем арбітражу у м. Парижі (Французька Республіка) разом із зобов’язанням сплачувати на користь гарантованого покупця внески для створення спеціального (цільового) фонду, призначеного для покриття арбітражних витрат гарантованого покупця.

Гарантований покупець протягом п’яти робочих днів розглядає подані документи та відомості і укладає з переможцем договір купівлі-продажу з урахуванням вимог пункту 58 цього Порядку.

54. Укладений між переможцем та гарантованим покупцем договір купівлі-продажу опубліковується гарантованим покупцем в електронній торговій системі не пізніше ніж протягом наступного робочого дня з дня його укладення.

55. Факт відмови переможця від підписання протоколу про результати аукціону та/або укладення договору купівлі-продажу, або відмови гарантованого покупця від укладення такого договору, фіксується гарантованим покупцем шляхом складання та оприлюднення в електронній торговій системі відповідного акта не пізніше ніж протягом наступного робочого дня з дня настання факту такої відмови.

У такому разі електронна торгова система автоматично розподіляє частину річної квоти підтримки переможців, щодо яких було складено, оприлюднено акт, між учасниками з наступними найменшими за величиною ціновими пропозиціями відповідно до рейтингу цінових пропозицій, складеного з урахуванням пункту 49 цього Порядку. При цьому розрахунок 80 відсотків сукупної величини потужності, запропонованої в межах лота всіма учасниками відповідно до пункту 50 цього Порядку, здійснюється з урахуванням пропозиції переможця, що відмовився від підписання протоколу про результати аукціону, укладення договору купівлі-продажу, або від укладення якого відмовився гарантований покупець.

Електронна торгова система автоматично формує та оприлюднює новий протокол про результати аукціону з визначенням переможцем учасника з наступною найменшою за величиною ціновою пропозицією, а у разі однакових цінових пропозицій - учасника, що подав її раніше. Дії щодо підписання та завантаження протоколу про результати аукціону, укладення та опублікування договору купівлі-продажу здійснюються гарантованим покупцем та таким учасником, що набув статус переможця, в такому ж порядку та строки, що передбачені цим Порядком, які відраховуються з моменту оприлюднення нового протоколу про результати аукціону.

У разі коли після 29 робочих днів з дати завершення аукціону переможець або гарантований покупець відмовляються від підписання протоколу про результати аукціону або договору купівлі-продажу відповідно до вимог цього Порядку, визначення нових переможців відповідно до абзаців другого і третього цього пункту не проводиться.

56. Учасник, що набуває статус умовного переможця, визначається на 30 робочий день після завершення аукціону відповідно до чинного на той час протоколу про результати аукціону. У разі коли обсяг частини річної квоти підтримки в межах лота повністю розподілений між переможцями, умовний переможець не визначається.

Протягом п’яти робочих днів з дня набуття статусу відповідно до абзацу першого цього пункту умовний переможець через особистий кабінет надає підтвердження на набуття статусу переможця із зазначенням величини потужності, але не більше різниці між обсягом лота, що розподіляється на аукціоні, або 80 відсотків сукупної величини потужності, яка була запропонована всіма учасниками, що пройшли перевірку гарантованим покупцем і не втратили статус учасника, залежно від того, яка з цих двох величин є меншою, та сукупною величиною потужності всіх переможців.

У разі надання умовним переможцем підтвердження на набуття статусу переможця електронна торгова система автоматично формує та оприлюднює новий протокол про результати аукціону з визначенням умовного переможця переможцем на зазначену ним під час підтвердження набуття статусу переможця величину потужності.

Гарантованим покупцем та таким переможцем здійснюються всі дії щодо підписання та опублікування протоколу про результати аукціону, договору купівлі-продажу згідно з вимогами цього Порядку.

У разі відмови умовного переможця від набуття статусу переможця, він не набуває право на підтримку. У такому разі банківська гарантія для участі в аукціоні повертається такому учаснику протягом трьох робочих днів з дня отримання відмови або з дня завершення строку підтвердження на набуття статусу переможця, визначеного абзацом другим цього пункту.

57. Не можуть бути підставою для прийняття рішення гарантованого покупця про відмову в підписанні протоколу про результати аукціону, укладенні договору купівлі-продажу та для складення відповідного акта формальні (несуттєві) помилки в оформленні заяви про участь в аукціоні або в документах та інформації, що подаються разом з такою заявою, які не впливають на зміст заяви або документів та інформації, зокрема технічні помилки та описки, крім інформації, що міститься в закритих пропозиціях учасників.

Гарантований покупець не має права витребувати від учасника інші документи і відомості, ніж передбачені вимогами цього Порядку.

58. Гарантований покупець приймає рішення про відмову в підписанні протоколу про результати аукціону, укладенні договору купівлі-продажу у разі, коли:

1) учасник подав неповний пакет документів або відомостей, передбачених Законом та цим Порядком;

2) учасник надав недостовірну інформацію у поданих документах або відомостях, або якщо їх зміст не відповідає вимогам Закону та цього Порядку. В тому числі, якщо:

на поданий учасником об’єкт електроенергетики або чергу (пусковий комплекс) об’єкта електроенергетики вже надавалась або надається підтримка за “зеленим” тарифом або аукціонною ціною;

зазначена в закритій пропозиції величина потужності об’єкта енергетики або черги (пускового комплексу) об’єкта електроенергетики, щодо якого учасник має намір набути право на підтримку, перевищує величину потужності такого об’єкта, що приєднується відповідно до договору про приєднання об’єкта електроенергетики для виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії до електричних мереж або розміру відповідного лота. А у разі проведення аукціону з земельними ділянками - виходить за межі допустимого діапазону встановленої потужності, зазначеного в оголошенні про проведення аукціону;

цінова пропозиція учасника перевищує максимальний розмір цінової пропозиції, що зазначений в оголошенні про проведення аукціону;

учасник подав більше однієї заяви про участь в аукціоні на один і той самий об’єкт електроенергетики або чергу (пусковий комплекс) об’єкта електроенергетики;

розмір, строк видачі банківської гарантії для участі в аукціоні та/або банк, що видав таку гарантію, не відповідають вимогам цього Порядку;

учасник на попередніх аукціонах відмовився від підписання протоколу про результати аукціону, укладення договору купівлі-продажу з гарантованим покупцем, якщо з моменту останньої такої відмови станом на дату проведення аукціону не пройшов один рік;

3) учасник не розкрив інформацію про кінцевих бенефіціарних власників відповідно до вимог законодавства або не надав інформацію про відсутність кінцевого бенефіціарного власника та причину його відсутності;

4) на учасника або членів його органів управління, а також інших осіб, пов’язаних із учасником відносинами контролю, поширюються спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) згідно із Законом України “Про санкції” та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до зазначеного Закону;

5) за результатами аукціонів, проведених протягом відповідного календарного року, учасник самостійно або разом з іншими суб’єктами господарювання, з якими має спільного кінцевого бенефіціарного власника (контролера), набуває право більш як на 25 відсотків обсягу річної квоти підтримки на відповідний рік.

59. В акті про відмову гарантованого покупця від укладення договору купівлі-продажу зазначаються підстави для прийняття такого рішення. Акт складається та оприлюднюється гарантованим покупцем в електронній торговій системі не пізніше ніж протягом наступного робочого дня з дня виявлення підстав для відмови, передбачених пунктом 58 цього Порядку.

60. У разі коли на аукціоні в межах лота не розподілено (повністю або частково) частину річної квоти підтримки, визначений обсяг частини нерозподіленої річної квоти підтримки відповідно до пунктів 6 і 7 цього Порядку може бути спрямований на розподіл на наступних аукціонах за іншими видами альтернативних джерел енергії або на технологічно нейтральному аукціоні.

Внесення та повернення банківської гарантії

61. Банківська гарантія для участі в аукціоні подається суб’єктом господарювання, який має намір взяти участь в аукціоні окремо для кожного об’єкта електроенергетики або черги (пускового комплексу) об’єкта електроенергетики, щодо якого такий суб’єкт господарювання має намір набути право на підтримку.

Розмір банківської гарантії для участі в аукціоні становить 5 євро за кожен кіловат потужності об’єкта електроенергетики або черги (пускового комплексу) об’єкта електроенергетики, щодо якого суб’єкт господарювання має намір набути право на підтримку.

Банківська гарантія для участі в аукціоні повинен бути видана на строк, що становить не менше 50 робочих днів після дати проведення аукціону, вказаної в оголошенні про проведення аукціону.

62. Банківська гарантія для участі в аукціоні повертається учасникам, які за результатами аукціону не набули права на підтримку, протягом п’яти робочих днів з дати публікації в електронній торговій системі договорів купівлі-продажу, укладених між гарантованим покупцем та усіма переможцями, але не пізніше ніж протягом 30 робочих днів після завершення аукціону.

Банківська гарантія для участі в аукціоні повертається переможцю протягом п’яти робочих днів з дати публікації в електронній торговій системі договору купівлі-продажу, укладеного між гарантованим покупцем та таким переможцем.

У разі відмови переможця або гарантованого покупця від підписання протоколу про результати аукціону, укладення договору купівлі-продажу за банківською гарантією для участі в аукціоні, що надана відповідним переможцем, гарантованим покупцем представляється вимога оплати на користь гарантованого покупця.

У такому разі оплата за банківською гарантією для участі в аукціоні здійснюються у національній валюті за офіційним курсом Національного банку, що встановлений на день вимоги.

Відміна гарантованим покупцем аукціону є підставою для повернення учасникам банківської гарантії для участі в аукціоні протягом трьох робочих днів з дня відміни аукціону.

63. До укладення договору купівлі-продажу з гарантованим покупцем переможець надає банківську гарантію для забезпечення виконання зобов’язань за договором. Банківська гарантія для забезпечення виконання зобов’язань за договором подається переможцем окремо для кожного об’єкта електроенергетики або черги (пускового комплексу) об’єкта електроенергетики, щодо якого він набув право на підтримку.

Розмір банківської гарантії для забезпечення виконання зобов’язань за договором становить 15 євро за кожний кіловат потужності, щодо якої переможець набув право на підтримку.

Банківська гарантія для забезпечення виконання зобов’язань за договором повинна бути видана на строк, що не менш як на 10 робочих днів перевищує визначений у договорі купівлі-продажу граничний строк введення об’єкта електроенергетики або черги (пускового комплексу) об’єкта електроенергетики в експлуатацію та початку відпуску електричної енергії в мережу.

64. За ініціативою переможця строк будівництва та введення об’єкта електроенергетики або черги (пускового комплексу) об’єкта електроенергетики в експлуатацію може бути продовжений, але не більш як на один рік шляхом внесення змін до договору купівлі-продажу, та надання переможцем гарантованому покупцю додаткової банківської гарантії для забезпечення виконання зобов’язань за договором. При цьому зобов’язання за банківською гарантією для забезпечення виконання зобов’язань за договором повинні бути продовжені на строк, визначений цим пунктом.

Розмір додаткової банківської гарантії для забезпечення виконання зобов’язань за договором становить 30 євро за кожний кіловат потужності, щодо якої переможець набув право на підтримку.

Додаткова банківська гарантія для забезпечення виконання зобов’язань за договором повинна бути видана на строк, що не менш як на 10 робочих днів перевищує визначений змінами до договору купівлі-продажу граничний строк введення об’єкта електроенергетики або черги (пускового комплексу) об’єкта електроенергетики в експлуатацію та початку відпуску електричної енергії в мережу.

65. Банківська гарантія та додаткова банківська гарантія (у разі її подання) для забезпечення виконання зобов’язань за договором повертаються гарантованим покупцем у строк до 10 робочих днів за умови надання переможцем сертифіката, що засвідчує відповідність збудованого об’єкта електроенергетики або черги (пускового комплексу) об’єкта електроенергетики проектній документації та підтверджує його готовність до експлуатації, або зареєстровану відповідно до законодавства декларацію про готовність об’єкта електроенергетики або черги (пускового комплексу) об’єкта електроенергетики до експлуатації та початку відпуску електричної енергії в мережу.

66. У разі коли переможець не надав сертифікат, що підтверджує готовність об’єкта електроенергетики або черги (пускового комплексу) об’єкта електроенергетики до експлуатації, або декларацію про готовність такого об’єкта до експлуатації в установлений договором купівлі-продажу (з урахуванням, за наявності додаткової угоди) строк, договір купівлі-продажу є недійсним, а за банківською гарантією та додатковою банківською гарантією (у разі її подання) для забезпечення виконання зобов’язань за договором гарантованим покупцем представляється вимога оплати на користь гарантованого покупця.

У такому разі оплата за зазначеними банківськими гарантіями здійснюється у національній валюті за офіційним курсом Національного банку, що встановлений на день вимоги.

Вимоги до банків, що надають банківські гарантії

67. Банківська гарантія для участі в аукціоні, банківська гарантія та додаткова банківська гарантія для забезпечення виконання зобов’язань за договором надаються банками, які на підставі банківської ліцензії мають виключне право надавати банківські послуги, включно із наданням банківських гарантій, та відомості про які внесені до Державного реєстру банків.

68. Банки - резиденти України, що видають та/або авізують відповідно до пункту 69 цього Порядку банківські гарантії, повинні мати довгостроковий кредитний рейтинг не нижче “uаA” за національною шкалою.

69. Банки - нерезиденти України, що мають інвестиційні кредитні рейтинги в іноземній валюті не менше “А-” за міжнародною шкалою (Fitch Ratings, Moody’s Investors Service, Standard & Poors), можуть випускати банківську гарантію для участі в аукціоні, банківську гарантію та додаткову банківську гарантію для забезпечення виконання зобов’язань за договором у формі автентичних повідомлень системою SWIFT з умовою авізування таких гарантій бенефіціару через уповноважені банки - резиденти України.

Розмір та порядок сплати винагороди операторам авторизованих електронних майданчиків

70. До укладення договору купівлі-продажу переможець сплачує винагороду оператору авторизованого електронного майданчика, через авторизований електронний майданчик якого переможець брав участь в аукціоні, у розмірі, визначеному пунктом 71 цього Порядку.

У разі відмови відповідно до пункту 58 цього Порядку гарантованого покупця від укладення договору купівлі-продажу з переможцем після сплати винагороди оператору авторизованого електронного майданчика винагорода повертається оператором авторизованого електронного майданчика не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня оприлюднення гарантованим покупцем відповідного акта про відмову.

71. Розмір винагороди оператора авторизованого електронного майданчика становить 0,8 євро за кожен кіловат розподіленої на аукціоні потужності, щодо якої переможець набув право на підтримку.

Оплата винагороди оператора авторизованого електронного майданчика проводиться в національній валюті за офіційним курсом Національного банку, що встановлений на день такої оплати.

У разі визнання судом недійсним правочину, вчиненого з порушенням порядку підготовки та проведення аукціону, винагорода повертається оператором авторизованого електронного майданчика та адміністратором електронної торгової системи.

Інші питання проведення аукціонів

72. Після опублікування гарантованим покупцем укладених договорів купівлі-продажу з усіма переможцями гарантований покупець фіксує завершення процедури проведення аукціону шляхом натискання відповідної електронної кнопки в інтерфейсі особистого кабінету.

73. Переможець аукціону із земельними ділянками після підписання з гарантованим покупцем договору купівлі-продажу отримує від гарантованого покупця засвідчену відповідно до законодавства копію рішення органу державної влади, органу місцевого самоврядування щодо відповідної земельної ділянки, яка була запропонована на аукціон, разом з документами, що надавались до такого рішення, та проект договору про приєднання включно з технічними умовами на приєднання до електричних мереж.

Для укладення договору про приєднання переможець звертається до оператора системи передачі, оператора системи розподілу, що надав проект відповідного договору уповноваженому органу. Оператор системи передачі, оператора системи розподілу не може відмовити переможцю в укладенні такого договору.

Органи державної влади, органи місцевого самоврядування протягом 30 робочих днів після сплати переможцем витрат, здійснених цими органами на підготовку земельної ділянки для аукціону (у разі наявності такої вимоги), на визначених у відповідному рішенні умовах укладають з переможцем договір про набуття права власності чи користування земельною ділянкою для будівництва об’єкта електроенергетики, щодо якого переможець набув право на підтримку.

Переможець у строк до 10 робочих днів з дати укладення договору про набуття права власності чи користування земельною ділянкою для будівництва об’єкта електроенергетики та договору про приєднання включно з технічними умовами на приєднання до електричних мереж зобов’язаний подати гарантованому покупцю засвідчені відповідно до законодавства копії таких договорів.

74. Порядок обліку та використання коштів, отриманих гарантованим покупцем у разі оплати вимоги банківської гарантії для участі в аукціоні, банківської гарантії та додаткової банківської гарантії для забезпечення виконання зобов’язань за договором. здійснюється відповідно до методики формування кошторису гарантованого покупця, що затверджується Регулятором.

75. Протягом 15 робочих днів з дати укладення договорів купівлі-продажу з усіма переможцями, але не пізніше ніж через 60 робочих днів з дати проведення аукціону, гарантований покупець готує та надає уповноваженому органу звіт стосовно результатів проведення аукціону, який повинен містити інформацію про:

1) перелік учасників, їх цінові пропозиції, величину потужності та параметри відповідних об’єктів електроенергетики або черг (пускових комплексів) об’єктів електроенергетики (назва, вид альтернативного джерела енергії, місце розташування об’єктів, інших параметрів за наявності);

2) перелік учасників, їх цінові пропозиції, величину потужності та параметри відповідних об’єктів електроенергетики або черг (пускових комплексів) об’єктів електроенергетики, які втратили статус учасника за результатами перевірки гарантованим покупцем заяв про участь в аукціоні та доданих до них документів, із зазначенням підстав такого рішення;

3) перелік переможців, їх цінові пропозиції, величину потужності та параметри відповідних об’єктів електроенергетики або черг (пускових комплексів) об’єктів електроенергетики, які відмовились від підписання протоколу про результати аукціону, укладення договору купівлі-продажу з гарантованим покупцем, із зазначенням причин такого рішення у разі наявності відповідної інформації;

4) перелік переможців, їх цінові пропозиції, величину потужності та параметри відповідних об’єктів електроенергетики або черг (пускових комплексів) об’єктів електроенергетики, щодо яких гарантованим покупцем було відмовлено в укладенні договору купівлі-продажу, із зазначенням підстав такої відмови;

5) перелік переможців, їх цінові пропозиції, величину потужності та параметри відповідних об’єктів електроенергетики або черг (пускових комплексів) об’єктів електроенергетики, які підписали з гарантованим покупцем договір купівлі-продажу та набули право на підтримку;

6) обсяг нерозподіленої на аукціоні частини річної квоти підтримки з інформацією про причини його появи;

7) організаційні, технічні чи регуляторні проблеми, виявлені під час процедури підготовки та проведення аукціону, пропозиції щодо їх вирішення.

76. Уповноважений орган опрацьовує звіт стосовно результатів проведення аукціону, наданий гарантованим покупцем, та у разі потреби готує подання Кабінетові Міністрів України щодо:

1) удосконалення процедури підготовки та проведення аукціонів;

2) перерозподілу нерозподіленого обсягу частини річної квоти підтримки за іншими видами альтернативних джерел енергії або без такого розподілу.

77. Скарги щодо втрати статусу учасника, протоколів про результати аукціону, відмови в укладенні та укладених договорів купівлі-продажу розглядаються в судовому порядку.



ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 27 грудня 2019 р. № 1175

ПОРЯДОК
відбору операторів електронних майданчиків для проведення аукціонів з розподілу квоти підтримки

1. Цей Порядок визначає механізм відбору операторів електронних майданчиків для проведення аукціонів з розподілу квоти підтримки (далі - відбір), авторизації електронних майданчиків, надання доступу авторизованим електронним майданчикам до електронної торгової системи, розмір та механізм внесення плати за такий доступ.

2. Терміни, що вживаються в цьому Порядку, мають таке значення:

1) авторизація - надання адміністратором електронної торгової системи (далі - адміністратор) оператору електронного майданчика (далі - оператор) продуктивного ключа для роботи в електронній торговій системі за результатами проходження оператором відбору та тестування відповідності роботи інтерфейсу програмування додатків електронного майданчика такого оператора сценаріям роботи програмування додатків електронної торгової системи;

2) заявка на тестування - оформлене у письмовій або електронній формі звернення щодо проведення тестування, яке подається оператором адміністратору відповідно до вимог цього Порядку;

3) продуктивний ключ - ідентифікатор авторизованого електронного майданчика для проведення роботи в електронній торговій системі.

Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законі України “Про альтернативні джерела енергії”.

3. Для авторизації електронного майданчика адміністратором та надання доступу до електронної торгової системи оператор повинен пройти відбір та тестування електронного майданчика.

Дата початку відбору операторів визначається адміністратором. Інформація про початок відбору розміщується на офіційному веб-сайті адміністратора.

Відбір операторів здійснюється адміністратором на постійній основі.

4. Оператор для проходження відбору повинен відповідати таким вимогам:

1) бути зареєстрованим в установленому законодавством порядку;

2) мати в наявності в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань передбачену частиною другою статті 9 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань” інформацію про кінцевого бенефіціарного власника (контролера) юридичної особи;

3) не мати порушеного провадження у справі про банкрутство, а також не перебувати у процесі ліквідації;

4) не підпадати під застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) відповідно до Закону України “Про санкції”;

5) мати право на використання електронного майданчика (документ, що підтверджує право власності на електронний майданчик або право користування електронним майданчиком);

6) мати право на використання доменного імені, на якому розміщено електронний майданчик в Інтернеті (документ, що підтверджує право користування оператором таким доменним іменем);

7) мати у штатному розписі не менше п’яти штатних одиниць з відповідною кількістю працівників;

8) забезпечувати захист даних та інформації електронного майданчика від комп’ютерних вірусів, мати в наявності ресурси та інструменти, які використовуються для забезпечення надійності та безпеки системи;

9) мати в наявності засоби боротьби та забезпечення захисту від DDoS атак;

10) мати в наявності захищене з’єднання (SSL);

11) забезпечувати супроводження та технічну підтримку програмного забезпечення електронного майданчика у процесі його життєвого циклу, наявність внутрішніх правил та положень щодо такого програмного забезпечення із можливістю ознайомлення з такими документами за запитом адміністратора.

5. З метою здійснення відбору операторів, підключення їх електронних майданчиків до електронної торгової системи, розгляду звернень та скарг щодо аукціонів функціонує комісія з відбору операторів електронних майданчиків, розгляду скарг та підготовки пропозицій, утворена центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику економічного, соціального розвитку і торгівлі (далі - комісія).

Комісія протягом п’яти робочих днів з дня отримання від адміністратора документів, що підтверджують відповідність оператора вимогам, визначеним у пункті 4 цього Порядку, подає адміністратору розроблені за результатами своєї роботи рекомендації стосовно проведення тестування або відмови у проведенні тестування такого електронного майданчика.

6. Після отримання рекомендацій комісії відповідно до пункту 5 цього Порядку адміністратор не пізніше ніж протягом п’яти робочих днів з дня отримання рекомендацій приймає рішення щодо тестування електронного майданчика.

Тестування електронного майданчика починається з дня, що настає за днем прийняття рішення щодо тестування електронного майданчика.

7. Тестування електронного майданчика здійснюється адміністратором на платній основі. Адміністратор здійснює тестування електронного майданчика за умови укладення між оператором та адміністратором договору про проведення тестування, надходження від оператора заявки на тестування, внесення плати за тестування, передбаченої умовами договору. Тестування, в тому числі електронних майданчиків операторів, які на момент набрання чинності цим Порядком мають дійсний продуктивний ключ для проведення роботи в електронній торговій системі, здійснюється в порядку, передбаченому адміністратором.

8. Розмір плати за тестування не може перевищувати шести тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (з урахуванням податку на додану вартість).

9. У разі відмови в авторизації електронного майданчика плата за повторне тестування вноситься оператором відповідно до пункту 8 цього Порядку.

Адміністратор приймає рішення про відмову в авторизації електронного майданчика виключно у разі непроходження ним тестування на відповідність вимогам електронної торгової системи.

10. Після завершення процесу тестування електронного майданчика адміністратор приймає рішення про завершення тестування в межах строку, визначеного пунктом 12 цього Порядку, із зазначенням результатів проходження тестування.

11. Адміністратор надає оператору протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення, визначеного у пункті 10 цього Порядку, лист-підтвердження про проходження тестування електронного майданчика щодо відповідності вимогам електронної торгової системи або повідомляє оператору про відмову в авторизації з обґрунтуванням причин відмови.

12. Загальний строк проходження відбору та авторизації оператора не може перевищувати 60 робочих днів з дня отримання адміністратором плати за тестування відповідно до пункту 8 цього Порядку.

Строк проходження тестування електронного майданчика не може перевищувати 40 робочих днів з дня отримання плати за тестування відповідно до пункту 7 цього Порядку.

13. За умови проходження тестування електронний майданчик набуває статусу авторизованого адміністратором (попередньо авторизованого) та отримує продуктивний ключ.

У разі тимчасової відсутності у адміністратора технічної можливості проведення деяких видів процедур відбору оператора адміністратор може прийняти рішення щодо попередньої авторизації електронних майданчиків.

14. Надання доступу та підключення електронного майданчика до електронної торгової системи за умови успішного проходження тестування, а також подальше використання ним електронної торгової системи здійснюється на підставі договору про використання електронної торгової системи між адміністратором та оператором, істотними умовами якого є:

предмет договору;

строк дії договору;

права та обов’язки сторін;

порядок та умови використання електронної торгової системи;

порядок та умови припинення доступу оператора до електронної торгової системи;

порядок припинення договору;

порядок та умови внесення оператором плати за доступ до електронної торгової системи;

умови забезпечення конфіденційності та нерозголошення інформації, крім випадків, передбачених законодавством;

відповідальність сторін.

15. Договір укладається протягом 10 робочих днів з дати отримання відповідним оператором листа-підтвердження про проходження тестування.

У разі зміни оператора авторизованого електронного майданчика юридична особа, якій в установленому законодавством порядку передано право на використання авторизованого електронного майданчика, протягом 10 робочих днів з моменту передачі такого права подає звернення про зміну оператора адміністратору. Адміністратор протягом 10 робочих днів з дня отримання відповідного звернення перевіряє відповідність оператора вимогам пункту 4 цього Порядку та в разі такої відповідності укладає з новим оператором договір.

16. Оператор в порядку, визначеному договором про використання електронної торгової системи між адміністратором та оператором, вносить на банківський рахунок адміністратора плату за доступ до електронної торгової системи у розмірі, визначеному пунктом 17 цього Порядку.

17. Плата за доступ до електронної торгової системи визначається з урахуванням податку на додану вартість та вираховується з винагороди оператора, передбаченої пунктом 71 Порядку проведення аукціонів з розподілу квоти підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2019 р. № 1175, у розмірі 0,4 євро за кожен кіловат розподіленої на аукціоні потужності, щодо якої переможець набув право на підтримку.

Плата за доступ до електронної торгової системи підлягає перерахуванню на банківський рахунок адміністратора протягом п’яти робочих днів з дати зарахування винагороди оператора на банківський рахунок оператора від переможця аукціону.

У разі виникнення обставин, передбачених абзацом другим пункту 70 Порядку проведення аукціонів з розподілу квоти підтримки, адміністратор протягом п’яти робочих днів повертає оператору плату за доступ до електронної торгової системи.

18. Інформація про перелік авторизованих адміністратором електронних майданчиків розміщується на офіційному веб-сайті адміністратора та оновлюється адміністратором протягом 10 робочих днів з дня підключення нового електронного майданчика до електронної торгової системи та/або припинення доступу електронного майданчика до електронної торгової системи.

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: