Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами
{Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
№ 863 від 15.11.2017
№ 88 від 21.02.2018
№ 129 від 27.02.2019
№ 152 від 26.02.2020
№ 477 від 17.05.2021
№ 365 від 26.03.2022
№ 396 від 09.04.2024}
Відповідно до частини другої статті 97 Бюджетного кодексу України Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, що додаються.
ПОРЯДОК ТА УМОВИ
надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами
1. Ці Порядок та умови визначають механізм надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами (далі - субвенція).
2. Головним розпорядником субвенції є МОН.
Розпорядниками субвенції за місцевими бюджетами є структурні підрозділи з питань освіти і науки місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, які визначаються рішенням відповідної місцевої ради про такий бюджет згідно із законодавством.
{Абзац другий пункту 2 в редакції Постанови КМ № 396 від 09.04.2024}
3. Субвенція спрямовується на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту в закладах дошкільної освіти (крім закладів дошкільної освіти (ясел-садків) компенсуючого типу, будинків дитини, закладів дошкільної освіти (дитячих будинків) інтернатного типу), закладах загальної середньої освіти (крім спеціальних шкіл, санаторних шкіл, навчально-реабілітаційних центрів), закладах професійної (професійно-технічної) освіти державної та комунальної власності, а саме дітям сліпим та із зниженим зором, глухим та із зниженим слухом, з тяжкими порушеннями мовлення, із затримкою психічного розвитку, з порушеннями опорно-рухового апарату, з порушенням інтелектуального розвитку, із складними порушеннями розвитку (у тому числі з розладами аутичного спектру).
{Пункт 3 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 863 від 15.11.2017, № 129 від 27.02.2019}
4. За рахунок субвенції здійснюється оплата таких видатків:
проведення (надання) додаткових психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять (послуг) (додаток 1), що визначені індивідуальною програмою розвитку, особам з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту в інклюзивних класах (групах) закладів дошкільної та загальної середньої освіти, а також особам з особливими освітніми потребами, які у закладах професійної (професійно-технічної) освіти одночасно з набуттям кваліфікацій професійної (професійно-технічної) освіти здобувають загальну середню освіту;
{Абзац другий пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 152 від 26.02.2020}
придбання спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку, що дають змогу опанувати навчальну програму, для осіб з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту в інклюзивних класах (групах) закладів дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти. На придбання таких засобів для осіб з особливими освітніми потребами, які зазначені в абзаці другому цього пункту, використовується не більш як 35 відсотків загального обсягу субвенції. За наявності у закладі декількох осіб з особливими освітніми потребами з однаковими порушеннями у разі потреби можлива закупівля спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку для спільного користування. Типовий перелік спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку для осіб з особливими освітніми потребами затверджується наказом МОН.
{Абзац третій пункту 4 в редакції Постанови КМ № 152 від 26.02.2020}
{Абзац четвертий пункту 4 виключено на підставі Постанови КМ № 152 від 26.02.2020}
У разі необхідності закупівлі малоцінних необоротних матеріальних активів під час придбання спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку для осіб з особливими освітніми потребами та методичного, навчального, програмного забезпечення, предметів, матеріалів і обладнання для оснащення кабінетів інклюзивно-ресурсних центрів кошти, визначені розподілом субвенції як видатки розвитку, можуть спрямовуватися на видатки споживання.
{Пункт 4 в редакції Постанови КМ № 129 від 27.02.2019}
5. Обласні державні адміністрації (військові адміністрації) здійснюють розподіл субвенції та її залишків між обласним бюджетом, бюджетами територіальних громад у порядку, визначеному обласними державними адміністраціями (військовими адміністраціями), відповідно до кількості осіб з особливими освітніми потребами, зазначених у пункті 3 цих Порядку та умов, які здобувають освіту у відповідних закладах освіти, та з урахуванням потреб таких осіб.
Казначейство перераховує щомісяця до 10 числа субвенцію на рахунки обласних бюджетів та бюджету м. Києва, відкриті в органах Казначейства, згідно з розписом державного бюджету.
Органи Казначейства перераховують щомісяця до 25 числа на підставі платіжних документів, підготовлених обласними державними адміністраціями (військовими адміністраціями), кошти на рахунки бюджетів територіальних громад, відкриті в органах Казначейства.
Казначейство перераховує субвенцію відповідно до Порядку перерахування міжбюджетних трансфертів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 грудня 2010 р. № 1132 (Офіційний вісник України, 2010 р., № 96, ст. 3399; 2015 р., № 7, ст. 161), і Порядку казначейського обслуговування державного бюджету за витратами, затвердженого Мінфіном.
{Пункт 5 в редакції Постанови КМ № 396 від 09.04.2024}
6. Закупівля товарів, робіт і послуг за рахунок субвенції здійснюється в установленому законом порядку.
Попередня оплата товарів, робіт і послуг, що закуповуються за рахунок субвенції, здійснюється в порядку, передбаченому законодавством.
{Абзац другий пункту 6 в редакції Постанови КМ № 152 від 26.02.2020}
Додаткові психолого-педагогічні і корекційно-розвиткові заняття (послуги) проводяться (надаються) фахівцями (із числа працівників закладу освіти та у разі потреби - додатково залученими фахівцями), з якими заклад освіти або відповідний орган управління освітою укладають цивільно-правові договори (додаток 3). Перелік фахівців, які можуть проводити (надавати) додаткові психолого-педагогічні і корекційно-розвиткові заняття (послуги), визначено у додатку 5.
{Абзац третій пункту 6 в редакції Постанов КМ № 863 від 15.11.2017, № 129 від 27.02.2019}
Оплата праці зазначених фахівців за проведення (надання) додаткових психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять (послуг) здійснюється за ставками погодинної оплати праці працівників усіх галузей економіки за проведення навчальних занять у розмірах, передбачених для доцента або кандидата наук, які проводять навчальні заняття з учнями шкіл, установленими в додатку 5 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 р. № 1298 “Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери” (Офіційний вісник України, 2002 р., № 36, ст. 1699; 2005 р., № 40, ст. 2544), підвищеними на 20 відсотків за роботу з особами з особливими освітніми потребами.
{Абзац четвертий пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 863 від 15.11.2017; в редакції Постанови КМ № 129 від 27.02.2019}
Тривалість групових або індивідуальних корекційно-розвиткових занять для осіб з особливими освітніми потребами визначена у Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 957 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 76, ст. 4774), та Порядку організації інклюзивного навчання в закладах дошкільної освіти, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 р. № 530 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 51, ст. 1735). Скорочена тривалість корекційно-розвиткових занять, встановлена для учнів з особливими освітніми потребами, не є підставою для зменшення оплати за їх проведення. Оплата праці фахівців за кожне корекційно-розвиткове заняття здійснюється за ставками погодинної оплати праці, визначеними в абзаці четвертому цього пункту.
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 863 від 15.11.2017; із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 88 від 21.02.2018, № 396 від 09.04.2024}
Оплата за проведені (надані) додаткові психолого-педагогічні і корекційно-розвиткові заняття (послуги) здійснюється щомісяця на підставі актів приймання проведених (наданих) додаткових психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять (послуг) (додаток 4).
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 863 від 15.11.2017; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 129 від 27.02.2019}
{Пункт 7 виключено на підставі Постанови КМ № 152 від 26.02.2020}
8. Відображення у первинному та бухгалтерському обліку інформації про отримані (створені) оборотні і необоротні активи, а також відкриття рахунків, реєстрація, облік бюджетних зобов’язань в органах Казначейства та операції, пов’язані з використанням субвенції, здійснюються в установленому законодавством порядку.
9. Обласні та Київська міська держадміністрації подають МОН щокварталу до 10 числа наступного місяця інформацію про використання субвенції (додаток 2).
{Абзац другий пункту 9 виключено на підставі Постанови КМ № 863 від 15.11.2017}
Зведену інформацію про використання субвенції МОН подає щокварталу до 30 числа наступного місяця Мінфіну.
{Пункт 9 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 152 від 26.02.2020}
10. Складення і подання фінансової та бюджетної звітності про використання субвенції, а також контроль і відповідальність за її цільовим використанням та подання інформації здійснюються в установленому законодавством порядку.
11. Залишки коштів за субвенцією, які утворилися на кінець бюджетного періоду на рахунках бюджетів територіальних громад, перераховуються в останній робочий день такого періоду органами Казначейства до обласного бюджету, з якого надана субвенція, і зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів для їх подальшого розподілу за рішенням обласних рад (обласних військових адміністрацій) в наступному бюджетному періоді з урахуванням цільового призначення субвенції.
Залишки коштів за субвенцією, які утворилися на кінець бюджетного періоду на рахунках бюджету м. Києва, зберігаються на зазначених рахунках і використовуються у наступному бюджетному періоді з урахуванням цільового призначення субвенції.
За рішенням розпорядника субвенції за місцевим бюджетом залишки коштів за субвенцією минулих років, що були визначені розподілом субвенції як видатки розвитку, у разі необхідності спрямування їх на оплату видатків, зазначених в абзаці другому пункту 4 цих Порядку та умов, можуть спрямовуватися на видатки споживання.
{Порядок та умови доповнено пунктом 11 згідно з Постановою КМ № 129 від 27.02.2019; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 152 від 26.02.2020; в редакції Постанови КМ № 396 від 09.04.2024}
12. Відповідні місцеві ради мають право:
передавати кошти субвенції та залишки субвенції минулих років у вигляді міжбюджетного трансферту іншим місцевим бюджетам;
перерозподіляти у межах відповідного місцевого бюджету кошти субвенції між відповідними типами закладів для забезпечення підтримки осіб з особливими освітніми потребами в повному обсязі.
{Порядок та умови доповнено пунктом 12 згідно з Постановою КМ № 152 від 26.02.2020}
ПРИМІРНИЙ ПЕРЕЛІК
додаткових психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять (послуг) для осіб з особливими освітніми потребами у закладах освіти
Соціально-побутове орієнтування
Розвиток слухового, зорового, тактильного сприймання мовлення та формування вимови
Корекція та розвиток психофізичних функцій, використання елементів: кінезіотерапії, анімалотерапії (іпо-, каніс-, феліно-, орніто-), арт-терапії (ізо-, драмо-, казко-, музико-, кіно-, піско-, ігро-, мульт-, фото-, кольоро-, пластилінової, танцювальної терапії, психогімнастики), працетерапії, ерготерапії, ароматерапії, Монтессорі-терапії тощо
{Додаток 1 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 863 від 15.11.2017, № 129 від 27.02.2019}
Додаток 2 |
ІНФОРМАЦІЯ
щодо використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами за ___ квартал 20___ року
Назва адміністративно-територіальної одиниці | Обсяг субвенції*, тис. гривень | Кількість осіб з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах (групах) | Обсяг видатків, використаних на проведення (надання) корекційно-розвиткових занять (послуг), тис. гривень | Обсяг видатків, використаних на придбання спеціальних | Залишки коштів субвенції 2019 року, передбачені на оснащення кабінетів інклюзивно-ресурсних центрів | Обсяг видатків, використаних на оснащення інклюзивно-ресурсних центрів, тис. гривень** | ||||||||
у закладах загальної середньої освіти | у закладах дошкільної освіти | у закладах професійної (професійно-технічної) освіти | з них, які здобувають одночасно з професією загальну середню освіту | у закладах загальної середньої освіти | у закладах дошкільної освіти | у закладах професійної (професійно-технічної) освіти | у закладах загальної середньої освіти | у закладах дошкільної освіти | у закладах професійної (професійно-технічної) освіти | з них, які використані на осіб, які здобувають одночасно з професією загальну середню освіту |
__________
* Зазначається обсяг субвенції, що перерахований органами Казначейства на рахунки відповідних бюджетів за звітний період відповідно до помісячного розпису асигнувань з урахуванням залишків коштів субвенції, які утворилися станом на 1 січня календарного року. Інформація за II і наступний квартали включає дані з урахуванням попереднього періоду.
** У разі наявності таких видатків у звітному періоді після інформації щодо використання зазначеної субвенції наводиться перелік оснащених інклюзивно-ресурсних центрів.
{Додаток 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 863 від 15.11.2017; в редакції Постанов КМ № 88 від 21.02.2018, № 129 від 27.02.2019, № 152 від 26.02.2020, № 477 від 17.05.2021}
ТИПОВИЙ ДОГОВІР
на проведення (надання) психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять (послуг)
{Порядок та умови доповнено додатком 3 згідно з Постановою КМ № 863 від 15.11.2017; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 129 від 27.02.2019}
АКТ
приймання проведених (наданих) психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять (послуг)
{Порядок та умови доповнено додатком 4 згідно з Постановою КМ № 863 від 15.11.2017; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 129 від 27.02.2019}
ПЕРЕЛІК ФАХІВЦІВ,
які проводять (надають) додаткові психолого-педагогічні і корекційно-розвиткові заняття (послуги) з особами з особливими освітніми потребами у закладах освіти
Фахівці, що здобули відповідний ступінь вищої освіти (освітньо-кваліфікаційний рівень) у галузі знань:
01 Освіта/Педагогіка за спеціальностями:
05 Соціальні та поведінкові науки за спеціальністю:
22 Охорона здоров’я за спеціальністю:
227 Фізична терапія, ерготерапія
Та/або фахівці, що мають професійну кваліфікацію:
2229.2 Лікар з лікувальної фізкультури
2229.2 Лікар з лікувальної фізкультури та спортивної медицини
2332 Вихователі дошкільних закладів
2340 Вчитель з корекційної освіти
3226 Інструктор з трудової адаптації
3226 Інструктор з трудової терапії
3226 Фахівець з фізичної реабілітації
{Порядок та умови доповнено додатком 5 згідно з Постановою КМ № 129 від 27.02.2019}