Про затвердження Положення про застосування Національним банком України стандартних інструментів регулювання ліквідності банківської системи
{Із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку
№ 771 від 10.11.2015
№ 991 від 29.12.2015
№ 83 від 16.02.2016
№ 90 від 18.02.2016
№ 237 від 05.04.2016
№ 356 від 14.07.2016
№ 16 від 28.02.2017
№ 70 від 27.07.2017
№ 44 від 26.04.2018
№ 137 від 13.12.2018
№ 20 від 10.01.2019}
{Зміни до Постанови див. в Постанові Національного банку
№ 144 від 27.12.2017 - Постанову скасовано на підставі Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018}
Відповідно до статей 6, 7, 15, 25, 42 та 56 Закону України "Про Національний банк України", статті 66 Закону України "Про банки і банківську діяльність", з метою вдосконалення стандартних інструментів регулювання ліквідності банківської системи Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про застосування Національним банком України стандартних інструментів регулювання ліквідності банківської системи (далі - Положення), що додається.
2. Визнати такими, що втратили чинність:
постанову Правління Національного банку України від 30 квітня 2009 року № 259 "Про затвердження Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 06 травня 2009 року за № 410/16426;
постанову Правління Національного банку України від 04 травня 2011 року № 134 "Про внесення змін до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 24 травня 2011 року за № 627/19365;
пункт 2 постанови Правління Національного банку України від 18 листопада 2011 року № 413 "Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України", зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 09 грудня 2011 року за № 1423/20161;
постанову Правління Національного банку України від 25 січня 2012 року № 21 "Про внесення змін до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 09 лютого 2012 року за № 194/20507;
постанову Правління Національного банку України від 19 червня 2012 року № 249 "Про внесення змін до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 22 червня 2012 року за № 1029/21341;
постанову Правління Національного банку України від 17 жовтня 2012 року № 429 "Про внесення змін до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 08 листопада 2012 року за № 1883/22195;
постанову Правління Національного банку України від 05 липня року № 271 "Про внесення змін до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 25 липня 2013 року за № 1235/23767;
постанову Правління Національного банку України від 30 вересня 2013 року № 394 "Про затвердження Змін до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 09 жовтня 2013 року за № 1728/24260;
постанову Правління Національного банку України від 04 грудня 2013 року № 491 "Про регулювання Національним банком України ліквідності банків України", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 10 грудня 2013 року за № 2089/24621;
постанову Правління Національного банку України від 27 січня 2014 року № 33 "Про внесення зміни до постанови Правління Національного банку України від 04 грудня 2013 року № 491", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 30 січня 2014 року за № 182/24959;
постанову Правління Національного банку України від 28 лютого 2014 року № 110 "Про регулювання Національним банком України ліквідності банків України", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 13 березня 2014 року за № 353/25130;
постанову Правління Національного банку України від 18 вересня 2014 року № 582 "Про внесення зміни до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України";
пункт 1 постанови Правління Національного банку України від 27 листопада 2014 року № 752 "Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України";
постанову Правління Національного банку України від 25 грудня 2014 року № 854 "Про внесення зміни до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України";
постанову Правління Національного банку України від 15 січня 2015 року № 26 "Про внесення зміни до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України";
постанову Правління Національного банку України від 22 січня 2015 року № 46 "Про внесення змін до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України";
пункт 3 постанови Правління Національного банку України від 21 травня 2015 року № 332 "Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України";
постанову Правління Національного банку України від 03 липня 2015 року № 432 "Про внесення зміни до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України";
постанову Правління Національного банку України від 30 липня 2015 року № 493 "Про внесення змін до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України";
постанову Правління Національного банку України від 20 серпня 2015 року № 552 "Про внесення зміни до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України".
3. Департаменту управління ризиками (Будник І.М.) протягом місяця після набрання чинності цією постановою затвердити та довести до відома банків розпорядчий акт Національного банку з питань визначення справедливої вартості активів (майна).
4. Департаменту інформаційних технологій (Нагорнюк В.В.) протягом двох місяців після набрання чинності цією постановою внести з урахуванням вимог Положення відповідні зміни до програмно-технологічного забезпечення "КредЛайн2", "СертЛайн2" та Системи автоматизації процесів банківської та фінансово-господарської діяльності Національного банку України та провести тестові випробування.
5. Департаменту відкритих ринків (Пономаренко С.В.) довести зміст цієї постанови до відома банків України для використання в роботі.
6. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування, крім пунктів 1 та 2 цієї постанови, які набирають чинності з 01 грудня 2015 року.
7. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на заступника Голови Національного банку України Чурія О.Є.
ПОЛОЖЕННЯ
про застосування Національним банком України стандартних інструментів регулювання ліквідності банківської системи
{У тексті Положення слова "Офіційне інтернет-представництво" у всіх відмінках замінено словами "Інтернет-представництво" у відповідних відмінках згідно з Постановою Національного банку № 70 від 27.07.2017}
Глава 1. Предмет застосування та терміни
1. Це Положення розроблено відповідно до статей 6, 7, 25, 42 та 56 Закону України "Про Національний банк України", Законів України "Про банки і банківську діяльність", "Про цінні папери та фондовий ринок", "Про депозитарну систему України", з метою застосування Національним банком України (далі - Національний банк) монетарних інструментів під час управління грошово-кредитним ринком шляхом регулювання ліквідності банківської системи.
2. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
1) вартість боргового зобов’язання Національного банку за депозитним сертифікатом (далі - вартість депозитного сертифіката) - вартість одного депозитного сертифіката, установлена та оголошена в умовах його розміщення, яка сплачується під час його погашення;
{Підпункт 1 пункту 2 глави 1 розділу I в редакції Постанов Національного банку № 44 від 26.04.2018, № 137 від 13.12.2018}
11) вартість пулу - сума, яка визначається множенням справедливої вартості активів (майна), що входять до пулу, на коригуючі коефіцієнти;
{Пункт 2 глави 1 розділу I доповнено новим підпунктом 11 згідно з Постановою Національного банку № 44 від 26.04.2018; в редакції Постанови Національного банку № 137 від 13.12.2018}
12) гранична процентна ставка - найнижча процентна ставка, що встановлюється Національним банком під час проведення процентного тендера з підтримання ліквідності, за якою задовольняються заявки банків на участь в цьому тендері, або найвища процентна ставка, що встановлюється Національним банком під час проведення процентного тендера з розміщення депозитних сертифікатів, за якою задовольняються заявки банків на участь у цьому тендері;
{Підпункт 12 пункту 2 глави 1 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 137 від 13.12.2018}
2) депозитний сертифікат Національного банку (далі - депозитний сертифікат) - це один з монетарних інструментів, що є борговим зобов'язанням Національного банку у формі записів на рахунках у системи кількісного обліку СЕРТИФ (з іменною ідентифікацією власників на підставі реєстру власників), який свідчить про розміщення в Національному банку коштів банків та право власників депозитних сертифікатів на отримання вартості депозитного сертифіката або вартості депозитного сертифіката та процентів після закінчення встановленого строку;
{Підпункт 2 пункту 2 глави 1 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 137 від 13.12.2018}
3) депозитний сертифікат овернайт - боргове зобов'язання Національного банку, яке свідчить про розміщення банком коштів за оголошеною процентною ставкою в Національному банку на термін до наступного робочого дня і є інструментом постійного доступу, спрямованим на поглинання надлишкової ліквідності банку;
31) дисконт - різниця між сумою вкладу та вартістю депозитного сертифіката;
{Пункт 2 глави 1 доповнено підпунктом 31 згідно з Постановою Національного банку № 16 від 28.02.2017; в редакції Постанови Національного банку № 137 від 13.12.2018}
32) електронні торговельні системи (ЕТС) - Reuters, Bloomberg, інші електронні торговельні системи;
{Підпункт 32 пункту 2 глави 1 в редакції Постанови Національного банку № 137 від 13.12.2018}
4) інструменти постійного доступу - оперативне підтримання Національним банком ліквідності банків шляхом надання кредитів овернайт або оперативне вилучення Національним банком ліквідності банків шляхом розміщення депозитних сертифікатів овернайт;
5) кількісний тендер - тендер, на якому Національний банк наперед установлює ціну (процентну ставку), за якою банки можуть одержати кредити рефінансування або розмістити в Національному банку кошти. Сума коштів, що пропонується для рефінансування або для розміщення, може оголошуватися або не оголошуватися;
6) коригуючий коефіцієнт - коефіцієнт, який визначається Національним банком для кожного наданого банком активу (майна), що надається в заставу за операціями з рефінансування, або який є предметом операції прямого репо;
{Підпункт 6 пункту 2 глави 1 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018}
7) кредит овернайт - кредит, який надається банку Національним банком за оголошеною процентною ставкою на термін до наступного робочого дня і є інструментом постійного доступу, спрямованим на підтримання ліквідності банку;
8) кредит рефінансування - кредит, що надається банку шляхом проведення кількісного або процентного тендера з підтримання ліквідності банків;
9) операції з власними борговими зобов’язаннями - операції Національного банку з розміщення, обігу та погашення депозитних сертифікатів;
{Підпункт 9 пункту 2 глави 1 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018}
10) операції з рефінансування банків - операції з надання банкам кредитів у встановленому Національним банком порядку;
{Підпункт 10 пункту 2 глави 1 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018}
11) операція прямого репо - це операція між Національним банком та банком з купівлі Національним банком цінних паперів з портфеля банку (далі - перша частина операції репо) з одночасним зобов'язанням банку здійснити зворотну купівлю (викуп) цих цінних паперів (далі - друга частина операції репо) за обумовленою ціною на обумовлену дату;
{Підпункт 11 пункту 2 глави 1 розділу І із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 90 від 18.02.2016, № 44 від 26.04.2018}
12) позабіржовий ринок - ринок з необмеженою кількістю учасників, на якому правила здійснення договорів з купівлі/продажу цінних паперів та вирішення спірних питань регулюються законодавством України;
13) процентні витрати за операцією прямого репо - це витрати продавця цінних паперів в разі здійснення операції прямого репо, які визначаються як різниця між ціною зворотної купівлі (викупу) цінних паперів і ціною їх продажу;
{Підпункт 13 пункту 2 глави 1 розділу І із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 90 від 18.02.2016}
14) процентний дохід за операцією прямого репо - це дохід, який отримує покупець цінних паперів в разі здійснення операції прямого репо, що визначається як різниця між ціною зворотної купівлі (викупу) цінних паперів та ціною їх купівлі;
{Підпункт 14 пункту 2 глави 1 розділу І із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 90 від 18.02.2016}
15) процентний тендер - тендер, під час оголошення якого банки у своїх заявках до Національного банку зазначають ціну (процентну ставку), за якою вони погоджуються одержати кредит рефінансування або розмістити кошти. Сума коштів, що пропонується для рефінансування або для розміщення, може оголошуватися або не оголошуватися;
16) пул активів (майна) – сукупність активів (майна), що надаються банком для забезпечення виконання зобов’язань за генеральним кредитним договором таким чином, що застава таких активів (майна) поширюється на всі зобов’язання банку за діючими та майбутніми кредитами овернайт та кредитами рефінансування (далі - пул);
{Підпункт16 пункту 2 глави 1 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018}
17) система кількісного обліку СЕРТИФ - це підсистема програмно-технологічного забезпечення СертЛайн, що обслуговує розміщення, обіг, облік та погашення депозитних сертифікатів;
{Підпункт 17 пункту 2 глави 1 розділу І із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 90 від 18.02.2016}
18) строк прямого репо - це строк у календарних днях між датами виконання першої та другої частин операції прямого репо;
19) сума вкладу - сума коштів, фактично розміщених банком в один депозитний сертифікат;
{Підпункт 19 пункту 2 глави 1 в редакції Постанови Національного банку № 137 від 13.12.2018}
191) сумарна заборгованість – сума всіх кредитів за операціями з рефінансування, наданих банку відповідно до цього Положення та непогашених на момент здійснення розрахунку вартості пулу, уключаючи проценти за користування кредитом овернайт, за весь строк користування короткостроковими кредитами рефінансування (без урахування вже сплачених процентів), а також процентів за три місяці користування довгостроковими кредитами рефінансування, розрахованих за поточною процентною ставкою;
{Пункт 2 глави 1 доповнено новим підпунктом 191 згідно з Постановою Національного банку № 44 від 26.04.2018}
20) тендер з підтримання ліквідності банків - це механізм, який передбачає надання Національним банком кредитів рефінансування банкам, що потребують підтримання ліквідності;
21) тендер з розміщення депозитних сертифікатів - це механізм, через який банки розміщують у Національному банку тимчасово вільні кошти згідно з визначеними умовами;
22) ціна зворотної купівлі (викупу) - це сума коштів, яка сплачується продавцем відповідно до другої частини операції прямого репо на дату зворотної купівлі (викупу) за відповідні цінні папери;
{Підпункт 22 пункту 2 глави 1 розділу І із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 90 від 18.02.2016}
23) ціна купівлі - це сума коштів, яка сплачується покупцем відповідно до першої частини операції прямого репо на дату купівлі за отримані від продавця цінні папери.
{Підпункт 23 пункту 2 глави 1 розділу І із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 90 від 18.02.2016}
Інші терміни та поняття, які вживаються в цьому Положенні, застосовуються в значеннях, визначених законодавством України, у тому числі нормативно-правовими актами Національного банку.
Глава 2. Основні положення застосування стандартних інструментів регулювання ліквідності банківської системи
3. Національний банк використовує стандартні інструменти регулювання ліквідності банківської системи з метою виконання цілей та завдань, визначених законодавством України та Основними засадами грошово-кредитної політики, залежно від ситуації на грошово-кредитному ринку.
4. Національний банк здійснює регулювання ліквідності банківської системи в межах визначених монетарних параметрів та в обсягах, які потрібні для їх збалансування та управління грошово-кредитним ринком, шляхом застосування таких стандартних інструментів:
1) операції з рефінансування (кредити овернайт, кредити рефінансування);
3) операції з власними борговими зобов'язаннями;
4) операції з державними облігаціями України.
5. Національний банк розміщує на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку України (далі - Інтернет-представництво) повідомлення про проведення активних та пасивних операцій Національного банку, установлення процентних ставок за ними та розмір коригуючих коефіцієнтів.
{Пункт 5 глави 2 розділу І із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 70 від 27.07.2017}
6. Національний банк установлює для банків однакові умови регулювання їх ліквідності та здійснює підтримку ліквідності банків, які не віднесено до категорії неплатоспроможних.
{Пункт 6 глави 2 розділу І із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 83 від 16.02.2016, № 16 від 28.02.2017}
7. Національний банк може прийняти рішення про підтримання ліквідності банку шляхом проведення відповідних операцій з рефінансування та операцій прямого репо, якщо банк має банківську ліцензію та дотримується таких основних вимог:
1) структура власності банку не визнана Національним банком непрозорою;
{Підпункт 1 пункту 7 глави 2 розділу І із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 771 від 10.11.2015}
2) банк має генеральну ліцензію на здійснення валютних операцій (вимагається в разі надання в заставу за кредитом іноземної валюти);
3) банк за всіма кредитами, наданими Національним банком та операціями прямого репо, не має простроченої заборгованості (основна сума кредиту, проценти за користування ним) та несплаченої пені;
4) банк уклав з Національним банком генеральний кредитний договір та/або генеральний договір репо;
5) банк не віднесено до категорії проблемних (у разі прийняття рішення про підтримання ліквідності банку строком від одного до п’яти років).
{Пункт 7 глави 2 розділу І доповнено новим підпунктом 5 згідно з Постановою Національного банку № 44 від 26.04.2018}
8. Національний банк проводить з банками операції з власними борговими зобов'язаннями з метою вилучення коштів з обігу.
9. Національний банк укладає з банками за операціями, визначеними в цьому Положенні, генеральні договори та/або договори. Невід'ємними частинами генеральних договорів є заявки банків на проведення відповідних операцій та повідомлення Національного банку про задоволення цих заявок (у повному обсязі або частково).
{Пункт 10 глави 2 розділу І виключено на підставі Постанови Національного банку № 83 від 16.02.2016}
11. Базовою кількістю днів для нарахування процентів/процентного доходу та неустойки за операціями, визначеними в цьому Положенні, уважається фактична кількість днів у місяці/році.
12. Національний банк розпорядчими актами має право встановлювати технічний порядок проведення операцій з банками, який передбачає терміни виконання операцій, послідовність дій підрозділів Національного банку та банків, зразки генеральних договорів, інших договорів та документів, що свідчать про проведення операцій, а також залежно від ситуації на грошово-кредитного ринку:
1) частоту звернень банків до Національного банку за видами інструментів рефінансування;
2) максимальний розмір надання кредиту овернайт;
3) розмір коригуючих коефіцієнтів;
4) граничний рівень зменшення обсягу заставлених активів (майна), що формують вартість пулу;
{Підпункт 4 пункту 12 глави 2 розділу І із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 44 від 26.04.2018}
5) додаткові вимоги до банків, які беруть участь у позачергових тендерах.
13. Національний банк для забезпечення виконання зобов'язань за операціями рефінансування приймає в заставу пул визначених ним активів (майна) і здійснює операції прямого репо за справедливою вартістю, порядок визначення якої встановлюється Національним банком, а також ураховує можливу зміну справедливої вартості активів (майна), що формують пул активів (майна) за операціями з рефінансування, або є предметом операції прямого репо заставлених активів (майна) із застосуванням коригуючих коефіцієнтів.
{Пункт 13 глави 2 розділу І із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 44 від 26.04.2018}
14. Розмір коригуючих коефіцієнтів, який застосовується для активів (майна), що формують пул для проведення операції з рефінансування, змінюється щодня.
Розмір коригуючих коефіцієнтів, який застосовується щодо цінних паперів, які є предметом операції прямого репо, не змінюється протягом строку операції.
{Пункт 14 глави 2 розділу І в редакції Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018}
15. Національний банк перед уключенням до пулу активів (майна), які пропонуються банком, вносить до Державного реєстру обтяжень рухомого майна відомості про обтяження активів (майна), що формують пул, та є заставою за генеральним кредитним договором, а також перевіряє в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна відсутність інших обтяжень (крім обтяження Національного банку за операціями з рефінансування) на активи (майно), що пропонуються банком для включення до пулу.
{Пункт 15 глави 2 розділу І в редакції Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018}
{Пункт 16 глави 2 розділу I виключено на підставі Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018}
17. Документи, що подаються до Національного банку відповідно до цього Положення, підписуються керівником банку та/або уповноваженою особою. Документи в паперовій формі засвідчуються відбитком печатки банку (у випадках, передбачених законодавством).
{Абзац перший пункту 17 глави 2 розділу І із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 70 від 27.07.2017}
Документи, що подаються до Національного банку засобами програмно-технологічного забезпечення, підписуються та/або надсилаються з використанням електронного цифрового підпису уповноважених осіб, які відповідальні за подання цих документів до Національного банку.
{Пункт 17 глави 2 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 16 від 28.02.2017}
II. Операції з рефінансування банків
3. Загальні умови проведення операцій з рефінансування банків
18. Національний банк здійснює операції з рефінансування банків шляхом надання банкам:
1) кредитів до наступного робочого дня (кредити овернайт);
2) кредитів рефінансування шляхом проведення тендерів із підтримання ліквідності банків строком до 14 днів та строком до 90 днів (далі - короткострокові кредити рефінансування);
3) кредитів рефінансування шляхом проведення тендерів із підтримання ліквідності банків строком від одного до п’яти років (далі – довгострокові кредити рефінансування).
19. Національний банк здійснює операції з рефінансування банків відповідно до укладених з банками генеральних кредитних договорів та забезпечує проведення їх за допомогою програмно-технологічного забезпечення Національного банку.
20. Правління Національного банку на засіданнях з питань монетарної політики після розгляду Комітетом з монетарної політики Національного банку щокварталу визначає періодичність проведення тендерів з підтримання ліквідності банків шляхом надання довгострокових кредитів рефінансування, обсяги рефінансування та строк надання довгострокових кредитів рефінансування.
21. Національний банк надає банкам кредити овернайт та кредити рефінансування під заставу пулу, що може складатися з таких видів активів (майна):
1) державні облігації України (облігації внутрішніх державних позик України, облігації зовнішніх державних позик України, цільові облігації внутрішніх державних позик України);
3) облігації міжнародних фінансових організацій (емісія яких здійснюється відповідно до законодавства України);
4) іноземна валюта (долари США, євро, англійські фунти стерлінгів, швейцарські франки, японські єни).
22. Державні облігації України, облігації міжнародних фінансових організацій та депозитні сертифікати, які входять до пулу, мають перебувати у власності банку-позичальника та не бути обтяженими будь-якими іншими зобов’язаннями, крім зобов’язань перед Національним банком за операціями з рефінансування.
Іноземна валюта, що входить до складу пулу, має бути розміщена банком на рахунку Національного банку як гарантійний депозит без сплати процентів за таким депозитом.
23. Активи (майно) починають ураховуватися у вартості пулу після їх блокування на користь Національного банку в системі депозитарного обліку цінних паперів та/або системі кількісного обліку СЕРТИФ та/або надходженні іноземної валюти на рахунок Національного банку, а також їх обтяження в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна.
24. Державні облігації України, облігації міжнародних фінансових організацій і депозитні сертифікати за 10 робочих днів до настання строку їх погашення не враховуються у вартості пулу.
Цінні папери, погашення номінальної вартості яких здійснюється окремими частинами згідно з графіком їх погашення, за 10 днів до погашення наступної частини номінальної вартості починають враховуватись у вартості пулу активів (майна) за справедливою вартістю з урахуванням коригуючих коефіцієнтів без урахування тієї частини номінальної вартості, яка сплачуватиметься емітентом у найближчу дату погашення згідно з умовами їх випуску.
Національний банк виключає з пулу та розблоковує цінні папери та депозитні сертифікати, які через наближення строку їх погашення не враховуються у вартості пулу, якщо вартість пулу після їх виключення є достатньою для покриття сумарної заборгованості.
25. Банк один раз на день має право здійснювати включення та/або виключення, та/або заміну активів (майна), що формують пул, лише тими видами активів (майна), які визначені в пункті 21 глави 3 розділу ІІ цього Положення.
26. Заявка банку на включення/виключення/заміну активів (майна), що формують пул, та повідомлення Національного банку про задоволення заявки на включення/виключення/заміну активів (майна), що формують пул, є підставою для здійснення Національним банком заходів щодо включення/виключення/заміни активів (майна), що формують пул.
27. Уключення/виключення/заміна активів (майна), що формують пул, здійснюється шляхом блокування насамперед наданих банком нових активів (майна) та за їх рахунок збільшення обсягу та вартості пулу з подальшим розблокуванням активів (майна), що підлягають виключенню з пулу.
28. Банк протягом будь-якого робочого дня тижня подає до Національного банку заявки на включення активів (майна) до пулу/виключення активів (майна) з пулу/заміну активів (майна) з пулу. Заявки, подані після визначеного часу, опрацьовуються не пізніше наступного робочого дня.
29. Заміна або виключення активів (майна) з пулу здійснюється за умови, що вартість пулу після задоволення заявки банку перевищує сумарну заборгованість за кредитами або дорівнює їй.
30. Національний банк не розглядає заявки банків на одержання кредиту овернайт та/або кредитів рефінансування, якщо банк на момент подання такої заявки не сформував пул у порядку, визначеному пунктами 23, 26 глави 3 розділу ІІ цього Положення, у достатній вартості для забезпечення виконання своїх зобов’язань за операціями з рефінансування, з урахуванням поданої заявки.
31. Національний банк надає кредити овернайт та короткострокові кредити рефінансування за процентною ставкою, яка визначається нормативно-правовим актом Національного банку з питань процентної політики і не підлягає коригуванню протягом строку користування такими кредитами.
Процентна ставка за довгостроковими кредитами рефінансування встановлюється на рівні не нижче ніж облікова ставка Національного банку плюс два процентних пункти і змінюється протягом строку користування кредитом у разі зміни облікової ставки Національного банку. Датою, з якої змінюється процентна ставка за довгостроковим кредитом рефінансування, є 15 число місяця, наступного за місяцем, в якому змінилася облікова ставка Національного банку. Національний банк повідомляє банки, які отримали довгострокові кредити рефінансування, про зміну процентної ставки за такими кредитами не пізніше ніж за 15 календарних днів до дати, з якої застосовуватиметься нова процентна ставка.
32. Національний банк має право надати банку кредит овернайт та/або короткостроковий кредит рефінансування, та/або довгостроковий кредит рефінансування на погашення раніше отриманого кредиту овернайт та/або короткострокових кредитів, та/або довгострокових кредитів рефінансування під заставу пулу, якщо банк подав заявку на одержання кредиту овернайт та/або на участь у тендері з підтримання ліквідності банків, проведення якого припадає на строк погашення кредиту овернайт та/або кредитів рефінансування.
Кількість разів одержання банком кредиту овернайт та/або короткострокового кредиту рефінансування, та/або довгострокового кредиту на погашення раніше отриманих кредитів не обмежується.
Під час перевірки достатності вартості пулу в разі подання банком заявки на одержання кредиту і направлення частини коштів на погашення раніше отриманих кредиту овернайт та/або кредитів рефінансування, то ця частина коштів віднімається (вираховується) від суми поданої заявки.
33. Строк користування кредитом овернайт та кредитом рефінансування для нарахування процентів починається з дня надходження коштів на рахунок банку (у разі надання кредиту на погашення раніше отриманого кредиту – з дня проведення такої операції) і закінчується в день, який передує даті повернення коштів.
34. Національний банк за операціями з рефінансування здійснює контроль та перевірку заставлених активів (майна), що формують вартість пулу, а саме їх знецінення відповідно до нормативно-правових і розпорядчих актів Національного банку з питань визначення справедливої вартості. Національний банк, якщо процентне співвідношення вартості пулу до сумарної заборгованості стає рівним або меншим, ніж граничний рівень, що розраховується як 100% мінус граничний рівень зменшення обсягу заставлених активів (майна), вимагає від банків унесення додаткових активів (майна) до пулу та/або часткового дострокового погашення кредитів з метою приведення банком у відповідність вартості пулу до сумарної заборгованості.
35. Національний банк має право ініціювати дострокове виконання банком зобов’язань за операціями з рефінансування протягом двох робочих днів у разі настання хоча б однієї з таких умов:
1) виявлення фактів надання банком недостовірної інформації та звітності, яка мала вплив на прийняття рішення щодо надання кредиту відповідно до цього Положення, та щодо повноважень осіб, які від імені банку підписують усі документи, що подаються банком до Національного банку відповідно до цього Положення;
2) неприведення банком у відповідність до встановлених вимог вартості пулу заставлених активів (майна) у разі його знецінення;
3) невиконання банком умов генерального кредитного договору.
4. Порядок надання кредитів овернайт
36. Національний банк щодня засобами програмно-технологічного забезпечення та системи електронної пошти Національного банку (далі – система електронної пошти) надсилає банкам повідомлення про умови проведення операції з надання кредиту овернайт на наступний робочий день із зазначенням процентної ставки за кредитом овернайт із розміщенням цієї інформації на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
37. Банк у разі потреби підтримання ліквідності має право протягом будь-якого робочого дня тижня до визначеного часу подати до Національного банку заявку на одержання кредиту овернайт. Подані банками заявки перевіряються на відповідність дотримання вимог цього Положення та задовольняються в міру їх надходження. Заявки, які не пройшли перевірки, відхиляються.
Заявки, які надійшли пізніше визначеного часу, не приймаються, за винятком причин технічного характеру, які виникли в Національному банку.
38. Національний банк на підставі генерального кредитного договору, заявки банку та повідомлення про задоволення заявки банку на одержання кредиту овернайт забезпечує перерахування банку коштів за наданим кредитом овернайт.
5. Порядок надання кредитів рефінансування
39. Національний банк надає банкам кредити рефінансування шляхом проведення кількісного або процентного тендера з підтримання ліквідності банків. Повідомлення про проведення кількісного або процентного тендера з підтримання ліквідності банків надсилається засобами програмно-технологічного забезпечення та системи електронної пошти з розміщенням цієї інформації на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
{Пункт 39 глави 5 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 20 від 10.01.2019}
40. Надання короткострокових кредитів рефінансування здійснюється з періодичністю, встановленою відповідно до графіка проведення тендерів із підтримання ліквідності банків.
{Абзац перший пункту 40 глави 5 розділу II в редакції Постанови Національного банку № 20 від 10.01.2019}
Надання довгострокових кредитів рефінансування здійснюється з періодичністю, яка визначається на засіданнях Правління Національного банку з питань монетарної політики після розгляду Комітетом з монетарної політики Національного банку.
41. Національний банк оголошує графік проведення тендерів з підтримання ліквідності банків на наступний квартал за допомогою засобів системи електронної пошти з розміщенням цієї інформації на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
Національний банк залежно від ситуації на грошово-кредитному ринку та стану ліквідності банків має право змінювати періодичність і черговість проведення тендерів з підтримання ліквідності банків, а також оголошувати позачергові тендери з підтримання ліквідності банків, про які банкам повідомляється за допомогою засобів програмно-технологічного забезпечення та системи електронної пошти з розміщенням цієї інформації на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
42. Банк, який потребує підтримання своєї ліквідності, має право подати до Національного банку за допомогою засобів відповідного програмно-технологічного забезпечення заявку на участь у тендері з підтримання ліквідності банків без подальшого внесення до неї будь-яких змін. Банк може подати декілька заявок на участь у процентному тендері з підтримання ліквідності банків із зазначенням різних процентних ставок.
43. Заявки, які надійшли пізніше встановленого для участі в тендері з підтримання ліквідності банків часу, не приймаються, за винятком причин технічного характеру, які виникли в Національному банку.
44. Національний банк у разі проведення кількісного тендера з підтримання ліквідності банків без оголошення загального обсягу коштів перевіряє подані заявки банків на відповідність дотримання вимог цього Положення та задовольняє їх у повному обсязі в міру їх надходження.
Розподіл коштів, які пропонуються для проведення кількісного тендера з підтримання ліквідності банків з оголошенням загального обсягу коштів, здійснюється відповідно до поданих банками заявок на участь у цьому тендері до вичерпання суми, запропонованої на цей тендер. Якщо запропонованої на кількісний тендер з підтримання ліквідності банків суми недостатньо для задоволення всіх заявок банків, то кошти за оголошеною ціною розподіляються між усіма банками пропорційно до поданих заявок. Обсяг кредиту рефінансування заокруглюється до цілого.
45. Банки за умови проведення Національним банком процентного тендера з підтримання ліквідності банків самостійно пропонують процентну ставку з точністю до двох знаків після коми, за якою вони погоджуються одержати кошти, але не нижчу, ніж облікова ставка Національного банку – за короткостроковими кредитами рефінансування та не нижчу, ніж облікова ставка Національного банку плюс два процентних пункти – за довгостроковими кредитами рефінансування.
Заявки на участь у процентному тендері з підтримання ліквідності банків задовольняються відповідно до зниження запропонованої в них процентної ставки, починаючи з найвищої і надалі поступово до закінчення запропонованого обсягу коштів, які пропонуються для проведення процентного тендера або досягнення граничної процентної ставки, або задоволення всіх заявок банків.
46. Рівень граничної процентної ставки визначається відповідно до нормативно-правового акта Національного банку з питань процентної політики Національного банку.
47. Кошти розподіляються між банками пропорційно до поданих заявок, якщо два або кілька учасників процентного тендера з підтримання ліквідності банків пропонують однакову процентну ставку, що збігається з граничною процентною ставкою, а обсяг запропонованих коштів, що залишився, недостатній для задоволення всіх заявок банків за граничною процентною ставкою. Обсяг кредиту заокруглюється до цілого.
48. Результати проведеного тендера з підтримання ліквідності банків повідомляються банкам, які брали в ньому участь, та розміщуються на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
49. Національний банк на підставі генерального кредитного договору, заявки банку на участь у проведенні тендера з підтримання ліквідності банків та повідомлення про задоволення заявок на участь у тендері з підтримання ліквідності банків (у повному обсязі або частково) забезпечує перерахування банку коштів за наданим кредитом рефінансування.
50. Банк має право достроково повністю або частково повернути кредит рефінансування і проценти за користування ним, повідомивши про це Національний банк.
{Розділ IІ в редакції Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018}
Розділ III. Операції прямого репо
Глава 6. Загальні умови проведення операцій прямого репо
51. Національний банк проводить з банками операції прямого репо, які є нерегулярним стандартним інструментом, спрямованим на підтримку ліквідності банків у разі неочікуваних коливань ліквідності.
52. Національний банк проводить операції прямого репо з державними облігаціями України або облігаціями міжнародних фінансових організацій (емісія яких здійснюється відповідно до законодавства України) на підставі укладеного з банком генерального договору репо. Операції прямого репо здійснюються Національним банком з переходом права власності на цінні папери.
Операції прямого репо з державними облігаціями України здійснюються Національним банком з дотриманням під час розрахунків принципу “оплата проти поставки цінних паперів”.
Операції прямого репо з облігаціями міжнародних фінансових організацій здійснюються Національним банком з дотриманням під час розрахунків принципу “поставка цінних паперів без оплати“.
{Пункт 52 глави 6 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 90 від 18.02.2016, № 16 від 28.02.2017; в редакції Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018}
53. Операції прямого репо можуть здійснюватися лише з тими цінними паперами, які перебувають у власності банку, не обтяжені будь-якими зобов'язаннями та строки виплати купонного доходу та/або погашення за цими цінними паперами мають наставати не раніше ніж через два робочі дні після дати їх зворотної купівлі.
{Пункт 53 глави 6 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 90 від 18.02.2016, № 137 від 13.12.2018}
54. Національний банк здійснює операції прямого репо на визначений строк, але не більше ніж на 90 календарних днів.
55. Національний банк за операцією прямого репо враховує ризики можливої зміни справедливої вартості цінних паперів, які є предметом операції прямого репо та застосовує коригуючі коефіцієнти.
{Пункт 55 глави 6 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 90 від 18.02.2016}
Глава 7. Проведення операцій прямого репо
56. Банк, що має намір здійснити операцію прямого репо, має право подати до Національного банку заявку щодо проведення операції прямого репо, у якій пропонує умови щодо строку проведення операції прямого репо в межах строку, визначеного пунктом 54 глави 6 розділу ІІІ цього Положення, її обсягу, кількості та коду (міжнародного ідентифікаційного номера) цінних паперів, інших параметрів.
За операцією прямого репо ціною купівлі Національним банком цінних паперів є їх справедлива вартість з урахуванням коригуючих коефіцієнтів. Ціна зворотної купівлі (викупу) банком цінних паперів установлюється таким чином, щоб дохід за строк операції прямого репо дорівнював процентному доходу, нарахованому на ціну купівлі за ставкою, визначеною як облікова ставка Національного банку плюс два процентних пункти.
{Пункт 56 глави 7 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018}
57. Учасники операцій прямого репо здійснюють ці операції за рахунками в цінних паперах відповідно до нормативно-правових актів з питань депозитарної та клірингової діяльності.
{Пункт 58 глави 7 розділу III виключено на підставі Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018}
59. Перерахування коштів за операцією прямого репо з державними облігаціями України та облігаціями міжнародних фінансових організацій здійснюється в порядку, установленому законодавством, нормативно-правовими та розпорядчими актами Національного банку з питань депозитарної та клірингової діяльності.
{Пункт 59 глави 7 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018}
{Пункт 60 глави 7 розділу III виключено на підставі Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018}
Розділ IV. Операції Національного банку з депозитними сертифікатами
Глава 8. Загальні умови проведення операцій з депозитними сертифікатами
61. Національний банк здійснює операції з власними борговими зобов'язаннями шляхом розміщення депозитних сертифікатів у формі записів на рахунках у системі кількісного обліку СЕРТИФ з іменною ідентифікацією власників на підставі реєстру власників системи кількісного обліку СЕРТИФ.
Розміщення депозитних сертифікатів шляхом участі в тендерах з розміщення депозитних сертифікатів здійснюється за ціною, яка відповідає вартості депозитного сертифіката, або є меншою (дисконт).
{Пункт 61 глави 8 розділу IV доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 137 від 13.12.2018}
Депозитні сертифікати овернайт розміщуються виключно за ціною, яка відповідає вартості депозитного сертифіката.
{Пункт 61 глави 8 розділу IV доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 137 від 13.12.2018}
62. Умовами для подання банком заявок на участь у проведенні операції з розміщення депозитних сертифікатів овернайт та на участь у тендерах із розміщення депозитних сертифікатів є:
1) укладення Єдиного договору банківського обслуговування та надання інших послуг Національним банком у частині участі в операціях із розміщення депозитних сертифікатів Національного банку;
{Підпункт 1 пункту 62 глави 8 розділу IV в редакції Постанови Національного банку № 16 від 28.02.2017}
{Підпункт 2 пункту 62 глави 8 розділу IV виключено на підставі Постанови Національного банку № 16 від 28.02.2017}
3) відсутність простроченої заборгованості за усіма кредитами, наданими Національним банком та операціями прямого репо.
{Абзац четвертий пункту 62 глави 8 розділу IV виключено на підставі Постанови Національного банку № 16 від 28.02.2017}
Для окремих операцій з розміщення депозитних сертифікатів овернайт/тендерів з розміщення депозитних сертифікатів можуть установлюватися додаткові обмеження щодо їх потенційних власників.
{Абзац пункту 62 глави 8 розділу IV в редакції Постанови Національного банку № 356 від 14.07.2016}
{Пункт 63 глави 8 розділу IV виключено на підставі Постанови Національного банку № 70 від 27.07.2017}
64. Умови розміщення, максимальна або мінімальна сума заявки від банку, вартість депозитного сертифіката, строк (крім депозитних сертифікатів овернайт), на який розміщується депозитний сертифікат, визначаються залежно від ситуації, що склалася на грошово-кредитному ринку в період оголошення про проведення операції з розміщення депозитних сертифікатів овернайт/тендера з розміщення депозитних сертифікатів.
{Пункт 64 глави 8 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 137 від 13.12.2018}
65. Процентна ставка за депозитним сертифікатом залежить від строку розміщення депозитного сертифіката, облікової ставки Національного банку, процентних ставок за депозитами на міжбанківському кредитному ринку.
66. Дохід за депозитними сертифікатами сплачується у вигляді процентів, які нараховуються на вартість депозитного сертифіката, або дисконту, який визначається як різниця між сумою вкладу та вартістю депозитного сертифіката. Тип депозитного сертифіката залежно від порядку виплати доходу за ним (процентний або дисконтний депозитний сертифікат) визначається в умовах його розміщення.
Для нарахування процентів/амортизації дисконту строк розміщення депозитного сертифіката починається з дня надходження коштів від банку за депозитний сертифікат і закінчується в день, який передує дню погашення депозитного сертифіката.
{Пункт 66 глави 8 розділу IV в редакції Постанови Національного банку № 137 від 13.12.2018}
67. Депозитні сертифікати мають право обігу на відкритому ринку лише серед банків, а також можуть використовуватися як застава на міжбанківському кредитному ринку та за кредитами Національного банку.
{Абзац другий пункту 67 глави 8 розділу IV виключено на підставі Постанови Національного банку № 16 від 28.02.2017}
68. Облік депозитних сертифікатів здійснюється в системі кількісного обліку СЕРТИФ відповідно до нормативно-правових та розпорядчих актів Національного банку з питань обліку та проведення операцій з депозитними сертифікатами Національного банку.
Бухгалтерський облік розміщених депозитних сертифікатів здійснюється відповідно до нормативно-правових актів та розпорядчих актів Національного банку з питань бухгалтерського обліку.
Глава 9. Проведення операцій з розміщення депозитних сертифікатів та їх погашення
69. Національний банк щоденно здійснює операції з розміщення депозитних сертифікатів до наступного робочого дня (овернайт). Кількісні або процентні тендери з розміщення депозитних сертифікатів строком до 14 днів та/або строком до 100 днів проводяться з періодичністю, встановленою відповідно до графіка проведення тендерів із розміщення депозитних сертифікатів.
{Абзац перший пункту 69 глави 9 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 70 від 27.07.2017; в редакції Постанови Національного банку № 20 від 10.01.2019}
Національний банк оголошує графік проведення тендерів із розміщення депозитних сертифікатів на наступний квартал за допомогою засобів системи електронної пошти з розміщенням цієї інформації на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
{Абзац пункту 69 глави 9 розділу IV в редакції Постанови Національного банку № 20 від 10.01.2019}
Національний банк залежно від ситуації, що склалася на грошово-кредитному ринку, та стану ліквідності банків має право змінювати періодичність і черговість проведення тендерів з розміщення депозитних сертифікатів, а також оголошувати позачергові тендери з розміщення депозитних сертифікатів, про що повідомляє банкам за допомогою засобів програмно-технологічного забезпечення, системи електронної пошти та на сторінці Інтернет-представництва.
{Абзац пункту 69 глави 9 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 70 від 27.07.2017, № 44 від 26.04.2018, № 137 від 13.12.2018}
70. Національний банк надсилає за допомогою засобів програмно-технологічного забезпечення, системи електронної пошти та розміщує на сторінці Інтернет-представництва інформацію про проведення:
{Абзац перший пункту 70 глави 9 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 70 від 27.07.2017, № 44 від 26.04.2018}
1) операцій з розміщення депозитних сертифікатів овернайт;
2) кількісного або процентного тендера з розміщення депозитних сертифікатів.
{Підпункт 2 пункту 70 глави 9 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 70 від 27.07.2017}
71. Банк може протягом будь-якого робочого дня тижня до визначеного часу подати за допомогою засобів відповідного програмно-технологічного забезпечення до Національного банку заявку на участь у проведенні:
{Абзац перший пункту 71 глави 9 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 16 від 28.02.2017}
1) операції з розміщення депозитних сертифікатів овернайт;
2) оголошеного тендера (черговому та/або позачерговому) із розміщення депозитних сертифікатів.
Заявки, які надійшли пізніше визначеного часу, не приймаються, за винятком причин технічного характеру, які виникли в Національному банку.
{Абзац четвертий пункту 71 глави 9 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 16 від 28.02.2017}
{Абзац п'ятий пункту 71 глави 9 розділу IV виключено на підставі Постанови Національного банку № 90 від 18.02.2016}
72. Прийняття заявок від банків на участь у проведенні операції з розміщення депозитних сертифікатів овернайт/тендері з розміщення депозитних сертифікатів, їх розгляд і надсилання банкам повідомлень про їх задоволення здійснюються Національним банком протягом одного робочого дня.
У разі проведення операції з розміщення депозитних сертифікатів овернайт/кількісного тендера з розміщення депозитних сертифікатів без оголошення загального обсягу коштів, що залучаються Національним банком, розгляд і надсилання банкам повідомлень про їх задоволення здійснюються в міру їх надходження за умови дотримання вимог цього Положення.
{Пункт 72 глави 9 розділу IV доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 16 від 28.02.2017}
73. Банки в разі проведення процентного тендера з розміщення депозитних сертифікатів самостійно пропонують суму та мінімальну процентну ставку, за якими вони погоджуються вкласти кошти в депозитний сертифікат. Процентна ставка зазначається з точністю до двох знаків після коми. Банк може подати декілька заявок на участь у процентному тендері з розміщення депозитних сертифікатів із зазначенням різних процентних ставок.
Національний банк на підставі заявок на участь у процентному тендері з розміщення депозитних сертифікатів, а також ураховуючи оперативний моніторинг процентних ставок на міжбанківському кредитному ринку, самостійно визначає граничну процентну ставку для залучення коштів.
Задоволення заявок банків може здійснюватися двома методами - за процентними ставками, що пропонуються банками (але не вищими, ніж гранична процентна ставка), або за граничною процентною ставкою. Метод задоволення заявок банків зазначається в повідомленні Національного банку про проведення процентного тендера з розміщення депозитних сертифікатів.
Задоволення заявок банків за методом застосування процентних ставок, що пропонуються банками, здійснюється за запропонованими банками процентними ставками починаючи із заявки з найменшою процентною ставкою.
Задоволення заявок банків за методом застосування граничної процентної ставки здійснюється за граничною процентною ставкою починаючи із заявки з найменшою процентною ставкою.
Заявки банків, що пропонують процентні ставки вищі, ніж гранична процентна ставка, не задовольняються.
Заявки банків у разі проведення процентного тендера з розміщення депозитних сертифікатів з оголошенням загального обсягу коштів, що залучаються Національним банком, задовольняються до вичерпання оголошеного обсягу коштів.
Якщо оголошений обсяг залучення коштів менший, ніж сума коштів, зазначених у заявках банків з однаковою процентною ставкою (або граничною процентною ставкою), то розміщення депозитних сертифікатів здійснюється пропорційно до поданих заявок між цими банками з округленням до більшого цілого.
Заявки банків, які подані за ставкою, що менше або дорівнює граничній процентній ставці в разі проведення процентного тендера з розміщення депозитних сертифікатів без оголошення загального обсягу коштів, що залучаються Національним банком, задовольняються в повному обсязі.
{Пункт 73 глави 9 розділу IV в редакції Постанови Національного банку № 70 від 27.07.2017}
74. Національний банк у разі проведення кількісного тендера з розміщення депозитних сертифікатів без оголошення загального обсягу коштів, що залучаються Національним банком, задовольняє заявки банків у повному обсязі.
Національний банк у разі проведення кількісного тендера з розміщення депозитних сертифікатів з оголошенням загального обсягу коштів, що залучаються Національним банком, задовольняє заявки банків:
1) у повному обсязі, якщо оголошений обсяг залучення коштів більший, ніж сума коштів, зазначена у заявках банків;
2) пропорційно до поданих банками заявок з округленням до більшого цілого, якщо оголошений обсяг залучення коштів менший, ніж сума коштів, зазначена у заявках банків.
{Пункт 74 глави 9 розділу IV в редакції Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018}
75. Банк у день отримання повідомлення про задоволення заявки банку на участь у проведенні операції з розміщення депозитних сертифікатів овернайт/тендері з розміщення депозитних сертифікатів перераховує відповідну суму коштів на рахунок у Національному банку до часу, що зазначений у повідомленні Національного банку.
Національний банк у разі неперерахування/часткового перерахування банком у день задоволення заявки на участь у проведенні операції з розміщення депозитних сертифікатів овернайт/тендері з розміщення депозитних сертифікатів, коштів за придбані депозитні сертифікати повертає банку кошти (у разі часткового перерахування) та надсилає лист-повідомлення про недопущення неперерахування/часткового перерахування коштів за задоволеною заявкою, а в разі повторного протягом трьох наступних місяців неперерахування/часткового перерахування коштів - про накладення штрафу в розмірі 0,1% від суми, зазначеної в повідомленні про задоволення заявки банку, але не вище ніж 1% від суми зареєстрованого статутного капіталу банку.
{Абзац другий пункту 75 глави 9 розділу IV в редакції Постанов Національного банку № 90 від 18.02.2016, № 137 від 13.12.2018}
Національний банк не допускає банк до участі в проведенні операцій з розміщення депозитних сертифікатів овернайт/тендері з розміщення депозитних сертифікатів у разі несплати банком штрафу протягом семи календарних днів із дня направлення банку відповідного листа-повідомлення.
{Абзац пункту 75 глави 9 розділу IV в редакції Постанови Національного банку № 137 від 13.12.2018}
Національний банк відновлює банку можливість брати участь у проведенні операцій з розміщення депозитних сертифікатів овернайт/тендері з розміщення депозитних сертифікатів після сплати банком накладеного на нього штрафу в повному обсязі.
{Абзац пункту 75 глави 9 розділу IV в редакції Постанови Національного банку № 137 від 13.12.2018}
Заходи, зазначені в пункті 75 глави 9 розділу IV цього Положення, не застосовуються Національним банком до банку, якщо перерахування коштів банком за депозитними сертифікатами не відбулося з причин технічного характеру, які виникли в Національному банку.
{Абзац пункту 75 глави 9 розділу IV в редакції Постанови Національного банку № 137 від 13.12.2018}
76. Право власності на депозитний сертифікат виникає в банку з часу зарахування оплаченої кількості депозитних сертифікатів на рахунки власників у системі кількісного обліку СЕРТИФ. Підтвердженням права власності на депозитний сертифікат є виписка з рахунку власника в системі кількісного обліку СЕРТИФ, яка надається відповідно до нормативно-правових та розпорядчих актів Національного банку з питань обліку та проведення операцій з депозитними сертифікатами.
{Пункт 76 глави 9 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 90 від 18.02.2016, № 137 від 13.12.2018}
77. Національний банк здійснює погашення депозитних сертифікатів їх власникам шляхом перерахування на відповідний рахунок вартості депозитного сертифіката або вартості депозитного сертифіката та процентів за ним на дату погашення відповідно до строків та умов, передбачених для розміщення депозитних сертифікатів.
Якщо дата погашення депозитних сертифікатів припадає на неробочий день, то операції з погашення депозитних сертифікатів здійснюються наступного робочого дня.
{Пункт 77 глави 9 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 137 від 13.12.2018}
78. Погашення депозитних сертифікатів у системі кількісного обліку СЕРТИФ відбувається відповідно до реєстру власників депозитних сертифікатів.
79. Національний банк у разі невиконання або неналежного виконання банком вимоги Національного банку відповідно до пункту 98 глави 13 розділу VI цього Положення здійснює дострокове погашення депозитних сертифікатів за справедливою вартістю депозитного сертифіката, про що інформує власників депозитних сертифікатів.
{Пункт 79 глави 9 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 70 від 27.07.2017, в редакції Постанови Національного банку № 137 від 13.12.2018}
{Пункт 80 глави 9 розділу IV виключено на підставі Постанови Національного банку № 356 від 14.07.2016}
Розділ V. Операції з купівлі/продажу державних облігацій України
Глава 10. Загальні умови проведення операцій з купівлі/продажу державних облігацій України
81. Національний банк з метою регулювання грошово-кредитного ринку може здійснювати операції з купівлі/продажу державних облігацій України як на біржовому, так і позабіржовому фондовому ринку шляхом:
1) участі в біржових торгах, у тому числі шляхом проведення аукціонів з купівлі/продажу державних облігацій України;
2) укладення договору з банком на торговельному майданчику фондової біржі або позабіржовому фондовому ринку (у тому числі із використанням ЕТС у межах Єдиного договору банківського обслуговування та надання інших послуг Національним банком).
{Підпункт 2 пункту 81 глави 10 розділу V із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 16 від 28.02.2017}
82. Національний банк проводить операції з купівлі/продажу державних облігацій України на біржовому ринку згідно з правилами, установленими фондовими біржами, що офіційно зареєстровані відповідно до законодавства України та відповідають таким критеріям:
1) фондова біржа уклала з Національним банком договір про участь Національного банку в торгах державними облігаціями України на фондовій біржі;
2) фондова біржа має технічні можливості та програмне забезпечення для належного проведення операцій з купівлі/продажу державних облігацій України.
83. Національний банк здійснює розрахунки за результатами операцій з купівлі/продажу державних облігацій України в порядку, установленому нормативно-правовими актами з питань депозитарної та клірингової діяльності, на підставі інформації, що подається Розрахунковим центром з обслуговування договорів на фінансових ринках.
84. Договір щодо купівлі/продажу державних облігацій України є виконаним за умови проведення грошових розрахунків у порядку, установленому нормативно-правовими актами з питань депозитарної та клірингової діяльності.
Глава 11. Порядок здійснення операцій з купівлі/продажу державних облігацій України шляхом участі в біржових торгах
85. Національний банк у разі потреби регулювання грошово-кредитного ринку шляхом участі в біржових торгах:
1) подає на фондові біржі заявки на купівлю/продаж державних облігацій України із зазначенням основних параметрів щодо їх купівлі або продажу;
2) виступає ініціатором аукціонів з купівлі/продажу державних облігацій України, що проводяться на фондових біржах.
Національний банк подає заявки або ініціює аукціони на торговельних майданчиках двох фондових бірж, які відповідають вимогам пункту 82 глави 1 цього розділу та обсяги торгів державними облігаціями України (за винятком операцій за участю Національного банку) яких за результатами здійсненого Національним банком моніторингу є найбільшими протягом останніх шести календарних місяців. Обсяг заявок з купівлі/продажу державних облігацій України розподіляється рівними частинами між такими фондовими біржами.
{Абзац четвертий пункту 85 глави 11 розділу V із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 16 від 28.02.2017}
86. Національний банк може змінювати свої заявки на купівлю/продаж державних облігацій України, подані на фондові біржі, протягом операційного дня проведення біржових торгів.
87. Національний банк шляхом участі в біржових торгах може здійснювати операції двостороннього котирування державних облігацій України.
Національний банк у разі прийняття рішення про проведення операцій двостороннього котирування здійснює продаж державних облігацій України, що є в портфелі Національного банку, з обов'язковою гарантією їх викупу у власників за визначеною ціною.
Національний банк установлює періодичність викупу державних облігацій України протягом часу їх обігу поза Національним банком, про що повідомляє банки.
Глава 12. Порядок проведення операцій з купівлі/продажу державних облігацій України шляхом укладення договорів з банком без участі в біржових торгах
88. Ініціатором проведення операції з купівлі/продажу державних облігацій України шляхом укладення договорів без участі в біржових торгах є сторона, зацікавлена в терміновому проведенні такої операції.
89. Національний банк у разі звернення банку про проведення операції з купівлі/продажу державних облігацій України приймає рішення щодо можливості проведення такої операції, виходячи зі стану грошово-кредитного ринку.
90. Національний банк залежно від умов, зазначених у зверненні банку щодо проведення операції з купівлі/продажу державних облігацій України без участі в біржових торгах, укладає договір на позабіржовому фондовому ринку, у тому числі із використанням ЕТС, або на торговельному майданчику зазначеної банком фондової біржі, з якою Національний банк уклав відповідний договір про участь у торгах державними облігаціями України.
{Пункт 90 глави 12 розділу V із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 16 від 28.02.2017}
Розділ VI. Відповідальність, контроль та інші положення
Глава 13. Відповідальність та контроль
91. Відповідальність за несвоєчасне повернення коштів за операціями з рефінансування/прямого репо та сплату процентів/процентного доходу за ними, невиконання або неналежне виконання умов генерального кредитного договору/генерального договору репо покладається на банк.
92. Відповідальність за несвоєчасне перерахування або неперерахування коштів за результатами проведення операції з розміщення депозитних сертифікатів овернайт/тендера з розміщення депозитних сертифікатів покладається на банк.
93. Відповідальність за достовірність наданої банком відповідно до цього Положення інформації та відповідність її вимогам законодавства України, у тому числі нормативно-правовим актам Національного банку, а також за повноваження осіб, які підписують усі документи, що подаються банком до Національного банку відповідно до цього Положення, покладається на банк.
94. Національний банк здійснює контроль за своєчасним поверненням банками коштів за операціями з рефінансування та сплатою процентів за ними, зворотним викупом цінних паперів за операцією прямого репо, а також за виконанням банками всіх умов укладених генеральних договорів.
{Пункт 94 глави 13 розділу VI в редакції Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018}
95. Національний банк, якщо процентне співвідношення вартості пулу до сумарної заборгованості стає рівним або меншим, ніж граничний рівень, який розраховується як 100% мінус граничний рівень зменшення обсягу заставлених активів (майна), виставляє вимогу до банку щодо включення до пулу додаткових активів (майна) з метою приведення банком у відповідність до встановлених вимог вартості пулу.
Національний банк виставляє вимогу до банку про часткове дострокове погашення заборгованості за кредитами та сплату процентів за користування ними в разі невиконання ним протягом двох робочих днів вимоги щодо включення додаткових активів (майна) до пулу.
Національний банк має право застосувати переважне і безумовне право щодо списання в безспірному порядку заборгованості з кореспондентського рахунку банку в Національному банку в обсязі, що перевищує вартість пулу, керуючись статтею 73 Закону України “Про Національний банк України”, у разі невиконання/неналежного виконання банком у встановлений строк вимоги щодо часткового дострокового погашення заборгованості за кредитами та сплати процентів за користування ними.
{Пункт 95 глави 13 розділу VI в редакції Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018}
96. Національний банк у разі невиконання або неналежного виконання банком зобов'язань, передбачених генеральним кредитним договором у перший робочий день, що настає за днем закінчення строку виконання банком зобов'язань за операціями рефінансування, забезпечує:
{Абзац перший пункту 96 глави 13 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 44 від 26.04.2018}
1) віднесення цієї заборгованості на рахунки з обліку простроченої заборгованості та прострочених нарахованих доходів;
2) надсилання банку вимоги про необхідність сплати простроченої заборгованості банку.
97. Національний банк з наступного календарного дня, що настає за днем невиконання банком зобов'язань, нараховує пеню в розмірі 0,1 процента від суми простроченої заборгованості за кожен день прострочення, але не більше подвійної облікової ставки Національного банку, що діяла в період прострочення виконання зобов'язання.
Нарахування пені припиняється на наступний день після виконання банком простроченого зобов'язання або через шість місяців із дати, коли зобов'язання мало бути виконано.
98. Національний банк, керуючись статтею 73 Закону України “Про Національний банк України”, у разі невиконання або неналежного виконання банком вимоги Національного банку щодо сплати у визначений строк простроченої заборгованості банку має право застосувати переважне і безумовне право щодо списання в безспірному порядку заборгованості з рахунків банку та/або здійснює відчуження активів (майна), що формують вартість пулу та перебувають у заставі як забезпечення вимог Національного банку, та задовольняє свої вимоги за рахунок доходу від реалізації шляхом продажу заставлених активів (майна), що формують пул, та/або набуття їх у власність, та/або отримання коштів від їх погашення/дострокового погашення.
Національний банк набуває у власність предмет застави за справедливою вартістю, визначеною на дату набуття у власність (із заокругленням до більшого цілого).
Здійснення заходів із реалізації та/або переведення у власність, та/або отримання коштів від погашення предмета застави, а також нестачі коштів, одержаних від реалізації та/або переведення у власність, та/або отримання коштів від погашення предмета застави для погашення заборгованості банку, не виключає можливості безспірного списання коштів з рахунків банку до повного погашення всієї заборгованості банку.
{Пункт 98 глави 13 розділу VI в редакції Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018}
99. Національний банк після двох робочих днів із дня невиконання банком зобов’язань генерального договору репо щодо зворотного викупу цінних паперів відмовляється від проведення другої частини операції прямого репо та пропонує невикуплені банком цінні папери для реалізації на фондовому ринку.
{Пункт 99 глави 13 розділу VI в редакції Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018}
100. Національний банк перераховує на кореспондентський рахунок банку суму коштів, яка перевищує заборгованість за операціями з рефінансування/зобов’язання банку за другою частиною операції прямого репо, якщо кошти, одержані від реалізації предмета застави/операції прямого репо або погашення депозитних сертифікатів, перевищують заборгованість/зобов’язання за цими операціями.
Національний банк у разі виконання зобов’язань за другою частиною операції прямого репо за рахунок коштів, отриманих від реалізації цінних паперів, що є предметом операції прямого репо, та наявності надлишку непроданих цінних паперів, повертає їх банку шляхом переказу на рахунок у цінних паперах банку.
{Пункт 100 глави 13 розділу VI в редакції Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018}
101. Національний банк у разі невиконання банком протягом двох робочих днів умов генерального кредитного договору має право ініціювати дострокове повернення банком усіх коштів, отриманих ним за операціями з рефінансування, та застосувати переважне і безумовне право щодо списання в безспірному порядку цих коштів з рахунків банку та має право реалізувати/набути у власність заставлені банком активи (майно).
{Пункт 101 глави 13 розділу VI в редакції Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018}
102. Посадова особа, яка згідно з наказом Національного банку про розподіл функціональних обов'язків здійснює загальне керівництво та контролює діяльність підрозділів, пов'язану з регулюванням грошово-кредитного ринку, приймає рішення про проведення активних і пасивних операцій Національного банку, пов'язаних з регулюванням грошово-кредитного ринку, їх обмеження з урахуванням ситуації, що склалася на грошово-кредитному ринку, та здійснення операцій з купівлі/продажу державних облігацій України.
103. Облігації зовнішньої державної позики України як забезпечення виконання зобов'язань за кредитами рефінансування використовуватимуться в міру врегулювання питань, пов'язаних з установленням Національним банком кореспондентських відносин з іноземними депозитаріями та можливістю отриманням інформації про стан рахунку в цінних паперах банку-позичальника.
104. Упровадження інструменту з підтримання ліквідності банків строком від одного до п’яти років здійснюватиметься після доопрацювання відповідного програмно-технологічного забезпечення та уточнення умов застосування цього інструменту.
{Главу 14 розділу VI доповнено новим пунктом 104 згідно з Постановою Національного банку № 44 від 26.04.2018}