КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В Авід 20 квітня 2011 р. N 462
Київ
{ Постанова втратила чинність на підставі Постанови КМN 87 ( 87-2018-п ) від 21.02.2018 }
Про затвердження Державного стандартупочаткової загальної освіти
Відповідно до статті 31 Закону України "Про загальну середню
освіту" ( 651-14 ) Кабінет Міністрів України
п о с т а н о в л я є:
1. Затвердити Державний стандарт початкової загальної освіти,
що додається.
Установити, що Державний стандарт впроваджується з 1 вересня
2012 року.
2. Визнати таким, що втрачає чинність з 1 вересня 2012 р.,
пункт 2 постанови Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2000
р. N 1717 ( 1717-2000-п ) "Про перехід загальноосвітніх навчальних
закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання"
(Офіційний вісник України, 2000 р., N 47, ст. 2033).
3. Міністерству освіти і науки, молоді та спорту вжити
заходів для своєчасного розроблення та затвердження типових
навчальних планів, навчальних програм для учнів початкової школи з
метою забезпечення впровадження Державного стандарту початкової
загальної освіти, затвердженого цією постановою.
Прем'єр-міністр України М.АЗАРОВ
Інд. 70
ЗАТВЕРДЖЕНОпостановою Кабінету Міністрів України
від 20 квітня 2011 р. N 462
ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТпочаткової загальної освіти
Загальні положення
Цей Державний стандарт початкової загальної освіти (далі -
Державний стандарт), розроблений відповідно до мети початкової
школи з урахуванням пізнавальних можливостей і потреб учнів
початкових класів, визначає зміст початкової загальної освіти,
який ґрунтується на загальнолюдських цінностях та принципах
науковості, полікультурності, світського характеру освіти,
системності, інтегративності, єдності навчання і виховання на
засадах гуманізму, демократії, громадянської свідомості,
взаємоповаги між націями і народами в інтересах людини, родини,
суспільства, держави.
Державний стандарт ґрунтується на засадах особистісно
зорієнтованого і компетентнісного підходів, що зумовлює чітке
визначення результативної складової засвоєння змісту початкової
загальної освіти.
У цьому Державному стандарті терміни вживаються у такому
значенні:
1) громадянська компетентність - здатність людини активно,
відповідально та ефективно реалізовувати права та обов'язки з
метою розвитку демократичного суспільства;
2) ключова компетентність - спеціально структурований
комплекс якостей особистості, що дає можливість ефективно брати
участь у різних життєвих сферах діяльності і належить до
загальногалузевого змісту освітніх стандартів;
3) ключова компетенція - об'єктивна категорія, що фіксує
суспільно визначений комплекс певного рівня знань, умінь, навичок,
ставлень, які можна застосувати в широкій сфері діяльності людини
(вміння вчитися, загальнокультурна, громадянська,
здоров'язбережувальна, соціальна компетентність та компетентність
з питань інформаційно-комунікаційних технологій);
4) компетентнісний підхід - спрямованість навчально-виховного
процесу на досягнення результатів, якими є такі
ієрархічно-підпорядковані компетентності учнів, як ключова,
загальнопредметна і предметна;
5) компетентність - набута у процесі навчання інтегрована
здатність особистості, яка складається із знань, досвіду,
цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на
практиці;
6) компетенція - суспільно визнаний рівень знань, умінь,
навичок, ставлень у певній сфері діяльності людини;
7) комунікативна компетентність - здатність особистості
застосувати у конкретному спілкуванні знання мови, способи
взаємодії з навколишніми і віддаленими людьми та подіями, навички
роботи у групі, володіння різними соціальними ролями;
8) міжпредметна компетентність - здатність учня застосувати
щодо міжпредметного кола проблем знання, уміння, навички, способи
діяльності та ставлення, які належать до певного кола навчальних
предметів і предметних галузей;
9) міжпредметні естетичні компетентності - здатність
орієнтуватися в різних сферах життєдіяльності, що формується під
час опанування різних видів мистецтва. Предметними мистецькими
компетентностями, у тому числі музичними, образотворчими,
хореографічними, театральними, екранними, є здатність до
пізнавальної і практичної діяльності у певному виді мистецтва;
10) предметна компетентність - освоєний учнями у процесі
навчання досвід специфічної для певного предмета діяльності,
пов'язаної з набуттям нового знання, його перетворенням і
застосуванням;
11) предметна компетенція - сукупність знань, умінь та
характерних рис у межах конкретного предмета, що дає можливість
учневі самостійно виконувати певні дії для розв'язання навчальної
проблеми (задачі, ситуації). Учень має уявлення, знає, розуміє,
застосовує, виявляє ставлення, оцінює;
12) предметна математична компетентність - особистісне
утворення, що характеризує здатність учня (учениці) створювати
математичні моделі процесів навколишнього світу, застосовувати
досвід математичної діяльності під час розв'язування
навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих задач;
13) предметна природознавча компетентність - особистісне
утворення, що характеризує здатність учня розв'язувати доступні
соціально і особистісно значущі практичні та пізнавальні проблемні
задачі, пов'язані з реальними об'єктами природи у сфері відносин
"людина - природа";
14) соціальна компетентність - здатність особистості
продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі та команді,
виконувати різні ролі та функції у колективі.
Державний стандарт складається з:
Базового навчального плану початкової загальної освіти згідно
з додатком 1 (далі - Базовий навчальний план);
загальної характеристики інваріантної та варіативної
складових змісту початкової загальної освіти;
державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
згідно з додатком 2.
У результативній складовій кожної освітньої галузі Державного
стандарту визначено державні вимоги до рівня загальноосвітньої
підготовки учнів початкової школи, які відповідають змісту і
структурі предметних компетентностей.
Протягом навчання у початковій школі учні повинні оволодіти
ключовими компетентностями, які передбачають їх
особистісно-соціальний та інтелектуальний розвиток, формуються на
міжпредметній основі та є інтегрованим результатом предметних і
міжпредметних компетенцій.
На основі цього Державного стандарту Міністерство освіти і
науки, молоді та спорту розробляє навчальні програми, відповідно
до яких здійснюється підготовка варіативних програм і підручників.
Базовий навчальний план
Базовий навчальний план визначає зміст і структуру початкової
загальної освіти за допомогою інваріантної і варіативної
складових, якими встановлюється погодинне співвідношення між
освітніми галузями, гранично допустиме тижневе навантаження учнів
та загальнотижнева кількість годин.
Інваріантна складова змісту початкової загальної освіти
формується на державному рівні і є обов'язковою для всіх
загальноосвітніх навчальних закладів незалежно від їх
підпорядкування та форми власності. Інваріантна складова змісту
початкової загальної освіти визначається за допомогою таких
освітніх галузей, як "Мови і літератури", "Математика",
"Природознавство", "Суспільствознавство", "Здоров'я і фізична
культура", "Технології" та "Мистецтво". Виключення з інваріантної
складової будь-якої з освітніх галузей порушує цілісність
загальноосвітньої підготовки на рівні початкової освіти і
наступність основної школи.
В інваріантній складовій Базового навчального плану визначено
мінімально необхідну кількість навчальних годин на вивчення кожної
освітньої галузі.
Варіативна складова Базового навчального плану визначається
загальноосвітнім навчальним закладом з урахуванням особливостей
регіону, навчальних закладів, індивідуальних освітніх запитів
учнів та (або) побажань батьків, або осіб, які їх замінюють. У
початкових класах варіативна складова включає години, які
виділяються на вивчення навчальних предметів освітніх галузей,
курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та
групових занять з учнями.
Вивчення предметів, включених до інваріантної та варіативної
складових, дає змогу забезпечити належний рівень загальноосвітньої
підготовки і соціально-особистісного розвитку учнів молодшого
шкільного віку.
Навчальне навантаження учнів складається з годин інваріантної
і варіативної складових і не може перевищувати гранично
допустимого рівня тижневого навантаження учнів, установленого
Базовим навчальним планом та санітарно-гігієнічними нормами
організації навчально-виховного процесу.
На основі Базового навчального плану, який визначає загальні
засади організації навчально-виховного процесу у початковій школі,
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту розробляє типові
навчальні плани для загальноосвітніх навчальних закладів, у яких
зміст освітніх галузей реалізується шляхом вивчення навчальних
предметів і курсів інваріантної складової. На основі типових
навчальних планів навчальні заклади складають щороку робочі
навчальні плани, в яких конкретизується варіативна складова
початкової загальної освіти з урахуванням особливостей організації
навчального процесу.
Бюджетне фінансування загальноосвітнього навчального закладу
здійснюється відповідно до встановленої базовим навчальним планом
сумарної кількості годин інваріантної та варіативної складових з
урахуванням можливого поділу класу на групи у процесі вивчення
окремих предметів.
Освітня галузь "Мови і літератури"
Метою освітньої галузі "Мови і літератури" є розвиток
особистості учня, формування його комунікативної компетентності та
загальних уявлень про мову як систему і літературу як вид
мистецтва. Зазначена освітня галузь складається з мовного і
літературного компонентів.
Мова навчання (українська мова,мови національних меншин)
Метою вивчення української мови, мов національних меншин як
мов навчання є формування в учнів комунікативної компетентності
шляхом засвоєння доступного і необхідного обсягу знань з мови
навчання, опанування всіх видів мовленнєвої діяльності та набуття
певного соціального досвіду.
Особливість мови навчання полягає в тому, що вона є не тільки
навчальним предметом, а і найважливішим засобом навчання,
виховання і розвитку особистості у процесі опанування всіх інших
предметів початкової загальної освіти.
Для досягнення зазначеної мети передбачається виконання таких
завдань:
формування в учнів мотивації вивчення мови;
забезпечення гармонійного розвитку усіх видів мовленнєвої
діяльності (слухання, говоріння, читання і письма);
формування комунікативних умінь;
опанування найважливіших функціональних складових мовної
системи з урахуванням особливостей фонетичної і граматичної систем
кожної з мов навчання;
соціально-культурний розвиток особистості;
формування вміння вчитися.
З урахуванням мети і завдань мовного компонента освітньої
галузі виділяються такі змістові лінії: мовленнєва, мовна,
соціокультурна і діяльнісна.
Основною змістовою лінією є мовленнєва. При цьому мовна,
соціокультурна і діяльнісна змістові лінії спрямовані на
забезпечення мовленнєвої.
Мова вивчення (українська мова,мови національних меншин)
Метою навчання української мови як державної та інших мов як
навчальних предметів є формування комунікативної компетентності з
урахуванням інтересів і можливостей учнів початкової школи.
Для досягнення зазначеної мети передбачається виконання таких
завдань:
створення позитивної мотивації до засвоєння знань;
формування умінь і навичок з усіх видів мовленнєвої
діяльності;
засвоєння елементарних знань про найважливіші мовні одиниці,
необхідні та достатні для формування мовленнєвих умінь і навичок;
залучення до національної культури народу, мова якого
вивчається;
сприяння інтелектуальному, моральному, соціокультурному та
естетичному розвиткові особистості.
Зміст навчання української мови як державної та інших мов як
навчальних предметів визначається за такими змістовими лініями, як
мовленнєва, мовна, соціокультурна, які є взаємозалежними,
взаємопов'язаними та спрямованими на формування ключових і
предметних компетентностей.
Іноземна мова
Метою вивчення іноземної мови є формування в учнів
комунікативної компетентності з урахуванням комунікативних умінь,
сформованих на основі мовних знань і навичок, оволодіння уміннями
та навичками спілкуватися в усній і письмовій формі з урахуванням
мотивів, цілей та соціальних норм мовленнєвої поведінки у типових
сферах і ситуаціях.
Для досягнення зазначеної мети передбачається виконання таких
завдань:
правильна вимова і розрізнення на слух звуків, слів,
словосполучень і речень;
оволодіння найбільш уживаною лексикою у межах визначеної
тематики і сфери спілкування;
отримання уявлення про основні граматичні категорії мови, яка
вивчається; розпізнавання відомого лексичного і граматичного
матеріалу під час читання та аудіювання і використання його у
процесі усного спілкування;
розуміння на слух мовлення вчителя, однокласників, основного
змісту текстів з використанням наочності;
участь у діалогічному спілкуванні (вміння вести етикетний
діалог і діалог-розпитування під час повсякденного спілкування);
уміння коротко висловлюватися у межах тематики і сфери
спілкування, що визначені для початкової школи, відтворювати
напам'ять римовані твори дитячого фольклору;
оволодіння технікою читання вголос, читання про себе
навчальних та нескладних текстів, використання прийомів
ознайомлювального та навчального читання;
правильне написання слів, словосполучень, речень і текстів;
засвоєння елементарних відомостей про країну, мова якої
вивчається.
З урахуванням мети і завдань вивчення іноземної мови
виділяються такі змістові лінії: мовленнєва, мовна, соціокультурна
і діяльнісна.
Літературне читання
метою літературного читання є формування читацької
компетентності учнів, яка є базовою складовою комунікативної і
пізнавальної компетентності, ознайомлення учнів з дитячою
літературою як мистецтвом слова, підготовка їх до систематичного
вивчення літератури в основній школі.
У процесі навчання відбувається становлення читача, що
здатний до самостійної читацької, творчої діяльності, здійснюється
його мовленнєвий, літературний, інтелектуальний розвиток,
формуються морально-естетичні уявлення і поняття, збагачуються
почуття, виховується потреба у систематичному читанні.
Для досягнення зазначеної мети передбачається виконання таких
завдань:
формування в учнів навички читання як виду мовленнєвої
діяльності;
ознайомлення учнів з дитячою літературою в авторській,
жанровій, тематичній різноманітності; формування в учнів
соціальних, морально-етичних цінностей за допомогою художніх
образів літературних творів;
формування умінь сприймати, розуміти, аналізувати різні види
літературних і навчальних текстів з використанням елементарних
літературознавчих понять;
розвиток мовлення учнів, формування умінь створювати власні
висловлювання за змістом прочитаного (прослуханого);
формування в учнів прийомів самостійної роботи з різними
типами і видами дитячих книжок; умінь здійснювати пошук, відбір
інформації для виконання навчально-пізнавальних завдань;
розвиток творчої літературної діяльності школярів;
виховання потреби у систематичному читанні як засобі пізнання
світу, самопізнання та загальнокультурного розвитку.
З урахуванням зазначеної мети і завдань мовного компонента
освітньої галузі виділяються такі змістові лінії: коло читання,
навичка читання, досвід читацької діяльності і літературна
діяльність.
Освітня галузь "Математика"
Метою освітньої галузі "Математика" є формування предметної
математичної і ключових компетентностей, необхідних для
самореалізації учнів у швидкозмінному світі.
Для досягнення зазначеної мети передбачається формування:
цілісного сприйняття світу, розуміння ролі математики у
пізнанні дійсності; готовності до розпізнавання проблем, які
розв'язуються із застосуванням математичних методів, здатності
розв'язувати сюжетні задачі, логічно міркувати, обґрунтовувати
свої дії та виконувати дії за алгоритмом;
вміння користуватися математичною термінологією, знаковою і
графічною інформацією; орієнтуватися на площині та у просторі;
застосовувати обчислювальні навички у практичних ситуаціях і
розуміти сутність процесу вимірювання величин;
інтересу до вивчення математики, творчого підходу та
емоційно-ціннісного ставлення до виконання математичних завдань;
уміння навчатися.
В освітній галузі виділяються такі змістові лінії: числа, дії
з числами; величини; математичні вирази, рівності, нерівності;
сюжетні задачі; просторові відношення, геометричні фігури; робота
з даними.
Освітня галузь "Природознавство"
Метою освітньої галузі "Природознавство" є формування
природознавчої компетентності учня шляхом засвоєння системи
інтегрованих знань про природу, способів навчально-пізнавальної
діяльності, розвитку ціннісних орієнтацій у різних сферах
життєдіяльності та природоохоронної практики.
Для досягнення зазначеної мети передбачається виконання таких
завдань:
виховання соціально активної особистості, яка усвідомлює свою
належність до різних елементів природного середовища, здатна
мислити, бережливо ставиться до природи, людей і самого себе;
формування на доступному рівні цілісної природничо-наукової
картини світу, що охоплює систему знань, яка відображає закони і
закономірності природи та місце в ній людини;
розвиток розумових здібностей учнів, їх емоційно-вольової
сфери, пізнавальної активності та самостійності, здатності до
творчості, самовираження і спілкування;
забезпечення єдності інтелектуального та емоційного
сприйняття природи з практичною природоохоронною діяльністю;
засвоєння традицій українського народу у відносинах людини з
природою;
оволодіння доступними способами пізнання предметів і явищ
природи та суспільства.
Освітня галузь "Суспільствознавство"
Метою освітньої галузі "Суспільствознавство" є особистісний
розвиток учня, формування його соціальної і громадянської
компетентностей шляхом засвоєння різних видів соціального досвіду,
що складається із загальнолюдських, загальнокультурних та
національних цінностей, соціальних норм, громадянської активності,
прийнятої в суспільстві поведінки, толерантного ставлення до
відмінностей культур, традицій і різних думок.
Для досягнення зазначеної мети передбачається виконання таких
завдань:
виховання гуманної, соціально активної особистості, яка
усвідомлює свою належність до етносоціального та
соціально-культурного середовища, здатна розуміти значення життя
як найвищої цінності;
оволодіння способами діяльності та моделями поведінки, які
відповідають загальноприйнятим нормам моралі та права;
розвиток навичок взаємодії у сім'ї, колективі, суспільстві
шляхом активного спілкування із соціальним оточенням, накопичення
досвіду комунікативної діяльності, дотримання правил толерантної
поведінки, співпереживання і солідарності з іншими людьми у
різноманітних життєвих ситуаціях;
формування основ споживчої культури, вміння самостійно
приймати рішення щодо власної поведінки.
Соціальна і громадянська компетентності як ключові мають
міждисциплінарний характер, інтегруються за допомогою всіх
освітніх галузей і спрямовуються на соціалізацію особистості,
набуття громадянських навичок співжиття і співпраці у суспільстві,
дотримання соціальних норм.
Освітня галузь "Здоров'я і фізична культура"
Метою освітньої галузі "Здоров'я і фізична культура" є
формування здоров'язбережувальної компетентності шляхом набуття
учнями навичок збереження, зміцнення, використання здоров'я та
дбайливого ставлення до нього, розвитку особистої фізичної
культури.
Для досягнення зазначеної мети передбачається виконання таких
завдань:
формування в учнів знань про здоров'я, здоровий спосіб життя,
безпечну поведінку, фізичну культуру, фізичні вправи,
взаємозв'язок організму людини з природним і соціальним оточенням;
формування та розвиток навичок базових загальнорозвивальних
рухових дій;
розвиток в учнів активної мотивації дбайливо ставитися до
власного здоров'я і займатися фізичною культурою, удосконалювати
фізичну, соціальну, психічну і духовну складові здоров'я;
виховання в учнів потреби у здоров'ї, що є важливою життєвою
цінністю, свідомого прагнення до ведення здорового способу життя;
розвиток умінь самостійно приймати рішення щодо власних вчинків;
набуття учнями власного здоров'язбережувального досвіду з
урахуванням стану здоров'я;
використання у повсякденному житті досвіду
здоров'язбережувальної діяльності для власного здоров'я та
здоров'я інших людей.
Здоров'язбережувальна компетентність як ключова формується на
міжпредметному рівні за допомогою предметних компетенцій з
урахуванням специфіки предметів та пізнавальних можливостей учнів
початкових класів.
Здоров'язбережувальна компетентність формується шляхом
вивчення предметів освітньої галузі "здоров'я і фізична культура"
і передбачає оволодіння учнями відповідними компетенціями.
З урахуванням мети і завдань зміст освітньої галузі
визначається за такими змістовими лініями: здоров'я і фізична
культура.
Освітня галузь "Технології"
Метою освітньої галузі "Технології" є формування і розвиток в
учнів технологічної, інформаційно-комунікаційної та основних
компетентностей для реалізації їх творчого потенціалу і
соціалізації у суспільстві. Технології у початковій школі є однією
з ланок неперервної технологічної освіти, що логічно продовжує
дошкільну освіту, створює базу для успішного опанування учнями
технологій основної школи та здобуття професійної освіти.
Для досягнення зазначеної мети передбачається виконання таких
завдань:
формування уявлення про предметно-перетворювальну діяльність
людини, світ професій, шляхи отримання, зберігання інформації та
способи її обробки; здатності до формулювання творчих задумів,
усвідомленого дотримання безпечних прийомів роботи та користування
інструментами і матеріалами;
розвиток пізнавальної, художньої і технічної обдарованості,
технічного мислення у процесі творчої діяльності, навичок ручних
технік обробки матеріалів, уміння користуватися технічною
термінологією, художньою та графічною інформацією, вміння
працювати з комп'ютером;
виховання готовності до вирішення побутових питань шляхом
застосування алгоритмів виконання технологічних завдань та навичок
технологічної діяльності у практичних ситуаціях.
Зміст галузі "Технології" визначається за такими змістовими
лініями: ручні техніки обробки матеріалів, технічна творчість,
декоративно-ужиткове мистецтво, самообслуговування та ознайомлення
з інформаційно-комунікаційними технологіями.
Освітня галузь "Мистецтво"
Метою освітньої галузі "Мистецтво" є формування і розвиток в
учнів комплексу ключових, міжпредметних і предметних
компетентностей у процесі опанування художніх цінностей та
способів художньої діяльності шляхом здобуття власного естетичного
досвіду.
Для досягнення зазначеної мети передбачається виконання таких
завдань:
виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва
та дійсності, розвиток художніх інтересів і потреб, естетичних
ідеалів, здатності розуміти та інтерпретувати твори мистецтва,
оцінювати естетичні явища;
формування в учнів на доступному рівні системи художніх знань
і вмінь, яка відображає цілісність та видову специфіку мистецтва;
розвиток емоційно-почуттєвої сфери учнів, їх художніх
здібностей і мислення, здатності до самовираження та спілкування.
Зміст освітньої галузі "Мистецтво" визначається за такими
змістовими лініями: музична, образотворча та мистецько-синтетична
(відповідно хореографічного, театрального та екранних видів
мистецтва), які реалізуються шляхом вивчення окремих предметів або
інтегрованих курсів.
Додаток 1до Державного стандарту
БАЗОВИЙнавчальний план
---------------------------------------------------------------------- Найменування освітньої галузі | Кількість годин у | | класах на тиждень | |-------------------------| | 1 | 2 | 3 | 4 |разом| --------------------------------------------------------------------| Інваріантна складова | --------------------------------------------------------------------| Мови і літератури | 8 | 9 | 9 | 9 | 35 | ------------------------------------------+----+----+----+----+-----| Математика | 4 | 4 | 4 | 4 | 16 | ------------------------------------------+----+----+----+----+-----| Природознавство | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 | ------------------------------------------+----+----+----+----+-----| Суспільствознавство | | | 1 | 1 | 2 | ------------------------------------------+----+----+----+----+-----| Здоров'я і фізична культура* | 4 | 4 | 4 | 4 | 16 | ------------------------------------------+----+----+----+----+-----| Технології | 1 | 2 | 2 | 2 | 7 | ------------------------------------------+----+----+----+----+-----| Мистецтво | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 | ------------------------------------------+----+----+----+----+-----| Усього | 21 | 23 | 24 | 24 | 92 | --------------------------------------------------------------------| Варіативна складова | --------------------------------------------------------------------| Додаткові години на вивчення предметів | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 | освітніх галузей та курсів за вибором, | | | | | | проведення індивідуальних консультацій та | | | | | | групових занять | | | | | | ------------------------------------------+----+----+----+----+-----| Гранично допустиме тижневе навчальне | 20 | 22 | 23 | 23 | 88 | навантаження на учня | | | | | | ------------------------------------------+----+----+----+----+-----| Сумарна кількість навчальних годин | 23 | 25 | 26 | 26 | 100 | інваріантної та варіативної складових, що | | | | | | фінансується з державного бюджету (без | | | | | | урахування поділу класів на групи) | | | | | | --------------------------------------------------------------------- -------------- Примітка. Години, передбачені для фізичної культури освітньої
галузі "Здоров'я і фізична культура", не враховуються під час
визначення гранично допустимого навантаження учнів.
Додаток 2до Державного стандарту
ДЕРЖАВНІ ВИМОГИдо рівня загальноосвітньої підготовки учнів
------------------------------------------------------------------ Зміст початкової загальної | Державні вимоги до рівня | освіти | загальноосвітньої підготовки | | учнів | ----------------------------------------------------------------| Освітня галузь "Мови і літератури" | Мова навчання (українська мова, мови національних меншин) | ----------------------------------------------------------------| Мовленнєва лінія | ----------------------------------------------------------------| Види мовленнєвої діяльності: | ----------------------------------------------------------------| Аудіювання |уміти уважно слухати і розуміти| |текст, запам'ятовувати з одного| |прослуховування його фактичний | |зміст, послідовність подій, | |визначати основну думку | |висловлювання | --------------------------------+-------------------------------| Говоріння |уміти будувати діалог з | |урахуванням ситуації та | |учасників спілкування, | |дотримуватися норм етикету; | |переказувати прослухані або | |прочитані тексти; створювати | |монологічні висловлювання | |комунікативного характеру | --------------------------------+-------------------------------| Читання |уміти правильно та з розумінням| |читати тексти, які відповідають| |віковим можливостям учнів | |початкових класів | --------------------------------+-------------------------------| Письмо |уміти будувати письмові | |перекази і твори з уживанням | |виражальних мовних засобів, | |висловленням власної думки, | |свого ставлення до того, про | |що йдеться в переказі або | |творі, дотриманням | |каліграфічних вимог і | |правописних норм у межах | |вивченого матеріалу | ----------------------------------------------------------------| Мовна лінія | ----------------------------------------------------------------| Текст. Будова тексту. Типи |знати основні ознаки тексту, | текстів. Навчальні тексти різних|його будову; вміти визначати | стилів |тему та мету тексту, практично | |розрізняти типи і стильові | |особливості текстів; | |застосовувати здобуті знання | |про текст у процесі побудови | |власних висловлювань | --------------------------------+-------------------------------| Речення. Види простих речень за |знати основні ознаки речення; | метою висловлювання та |розрізняти і правильно | інтонацією. Головні і другорядні|інтонувати види речень за метою| члени речення. Словосполучення. |висловлювання та інтонацією; | Однорідні члени речення. |встановлювати логіко-граматичні| Звертання. Складне речення |зв'язки між членами речення; | |мати уявлення про | |словосполучення; розпізнавати | |та вживати однорідні члени і | |звертання в реченні; практично | |розрізняти прості і складні | |речення; застосовувати здобуті | |синтаксичні знання та уміння у | |власному мовленні | --------------------------------+-------------------------------| Слово. Лексичне значення слова. |уміти пояснювати пряме і | Навчальні словники різних типів |переносне значення слів, | |розпізнавати в текстах і | |пояснювати синоніми, антоніми, | |омоніми, найуживаніші | |фразеологізми; використовувати | |здобуті знання з лексики у | |власному мовленні; уміти | |користуватися навчальними | |словниками різних типів | --------------------------------+-------------------------------| Будова слова |знати назви значущих частин | |слова і вміти знаходити їх у | |словах (у нескладних випадках);| |розпізнавати і добирати | |спільнокореневі слова; | |застосовувати знання про будову| |слова в мовленнєвій практиці | --------------------------------+-------------------------------| Частини мови. Загальні відомості|знати назви та істотні ознаки | про граматичні категорії частин |частин мови; розрізняти | мови |самостійні і службові частини | |мови; розпізнавати частини мови| |в текстах; правильно вживати | |граматичні форми частин мови в | |усних і письмових | |висловлюваннях | --------------------------------+-------------------------------| Звукова і графічна системи мови |уміти розрізняти звуки і букви;| в їх взаємозв'язку. Каліграфія. |орієнтуватися у звуковій | Техніка письма. Алфавіт |системі мови; дотримуватися | |найважливіших орфоепічних норм | |літературної мови у власному | |мовленні; володіти графічною | |навичкою і технікою письма; | |знати алфавіт; розташовувати | |слова за алфавітом і знаходити | |в словнику потрібне слово | --------------------------------+-------------------------------| Правопис. Найуживаніші |уміти каліграфічно і грамотно | орфографічні та пунктуаційні |списувати і писати з голосу | правила (норми). Орфографічний |тексти з дотриманням вивчених | словник |правил орфографії і пунктуації;| |дотримуватися правил правопису | |під час побудови письмових | |зв'язних висловлювань; | |самостійно користуватися | |орфографічним словником для | |з'ясування правильності | |написання слова, його окремих | |форм; знаходити і виправляти | |орфографічні та пунктуаційні | |помилки | ----------------------------------------------------------------| Соціокультурна лінія | ----------------------------------------------------------------| Тематичні групи слів, що |знати і вміти записувати назву | називають державу, її столицю, |держави та її столиці; знати | державну символіку, реалії |державні символи України; | життя народу |розуміти і пояснювати значення | |слів - назв предметів побуту, | |народних звичаїв; | |використовувати тематичні групи| |слів народознавчого змісту в | |мовленні | --------------------------------+-------------------------------| Фольклорні твори великої і малої|знати казки, пісні, прислів'я, | форми |приказки, загадки, лічилки; | |уміти доречно використовувати | |їх в усному і писемному | |мовленні для його увиразнення | --------------------------------+-------------------------------| Особливості національного |знати формули національного | мовленнєвого етикету. Правила |мовленнєвого етикету і | мовленнєвої поведінки під час |використовувати їх під час | спілкування |спілкування; дотримуватися | |правил етикету під час | |спілкування з представниками | |різних вікових груп і статусів | --------------------------------+-------------------------------| Соціальні ролі |уміти встановлювати елементарні| |комунікативні контакти під час | |виконання тих чи інших | |соціальних ролей у різних | |життєвих ситуаціях | ----------------------------------------------------------------| Діяльнісна лінія | ----------------------------------------------------------------| Загальнонавчальні вміння і |уміти організовувати свою | навички, зокрема навчально- |навчальну діяльність; | організаційні, навчально- |самостійно користуватися | інформаційні, навчально- |підручником, довідковою | інтелектуальні і творчі, |літературою; виконувати | контрольно-оцінювальні |мисленнєві операції: | |спостерігати, аналізувати мовні| |явища, порівнювати, | |узагальнювати, виділяти | |головне, робити висновки; | |висловлювати і доводити власну | |думку; переносити знання та | |способи діяльності в нову | |ситуацію; проводити перевірку | |та самоперевірку усних | |висловлювань і письмових робіт,| |оцінювати результати навчання | ----------------------------------------------------------------| Мова вивчення (українська мова, мови національних меншин) | ----------------------------------------------------------------| Мовленнєва лінія | ----------------------------------------------------------------| Аудіювання |уміти сприймати і розуміти | |мовні одиниці різного рівня, | |мовлення вчителя, нескладні за | |змістом тексти | --------------------------------+-------------------------------| Говоріння |уміти сприймати та будувати | |діалогічні і монологічні | |висловлювання у таких сферах | |спілкування, як особистісна, | |навчальна, соціально-побутова | |і світ природи | --------------------------------+-------------------------------| Письмо |уміти списувати, писати з | |голосу, складати тексти різних | |типів мовлення, дотримуючись | |правил орфографії та пунктуації| --------------------------------+-------------------------------| Читання |уміти читати (вголос і мовчки) | |правильно та виразно художні і | |навчальні тексти | ----------------------------------------------------------------| Мовна лінія | ----------------------------------------------------------------| Мова як засіб спілкування і |розуміти значення мови в житті | пізнання. Рідна, державна та |кожного народу, української | інші мови |мови як державної | ----------------------------------------------------------------| Звуки і букви | ----------------------------------------------------------------| Норми вимови і правопису |знати звукові та графічні | |відмінності мови навчання та | |української (інших мов), | |володіти нормами вимови і | |наголошення | --------------------------------+-------------------------------| Алфавіт |уміти позначати звуки буквами | --------------------------------+-------------------------------| Основні правила правопису |знати основні орфографічні | |правила та вміти їх | |застосовувати під час | |списування та письма з голосу; | |уміти писати з дотриманням | |вимог до швидкості письма | --------------------------------+-------------------------------| Орфографічний та перекладний |уміти користуватися алфавітом | словники |під час роботи із словниками, | |визначати значення слова за | |допомогою словників | --------------------------------+-------------------------------| Слово - частина мови |знати, що в кожній мові | |предмети, ознаки, дії, | |кількість називаються словами, | |які служать для зв'язку з | |іншими; знати слова мови, що | |вивчається як навчальний | |предмет, в межах зазначених тем| |спілкування; | | | |уміти доречно вживати слова і | |словесні формули залежно від | |ситуації | | | |уміти добирати антоніми і | |синоніми, розуміти | |багатозначність, переносне | |значення слів, знати, розуміти | |і вживати найпростіші | |фразеологізми | --------------------------------+-------------------------------| Будова слова |уміти визначати основу і | |закінчення, змінювати | |закінчення у зв'язку з іншим | |словом; | --------------------------------+-------------------------------| Основа і закінчення. Складові |уміти визначати складові | основи. Словотвір |основи, утворювати | |спільнокореневі слова | --------------------------------+-------------------------------| Морфологічні ознаки слова |уміти визначати і змінювати | |слова - різні частини мови | |залежно від їх зв'язку з іншими| |словами | | | |знати і вміти вживати | |сполучники, прийменники та | |частку "не" | --------------------------------+-------------------------------| Синтаксичні та пунктуаційні |уміти утворювати | відомості. Словосполучення. |словосполучення з прийменниками| Речення, його будова. Види |та без них | речень за метою висловлювання і | | за інтонацією. Речення-репліки в|уміти будувати речення, | діалогах |визначати головні та | |другорядні члени, встановлювати| |зв'язок між ними | --------------------------------+-------------------------------| Речення з однорідними членами. |уміти будувати, поширювати, | Способи зв'язку між ними |інтонувати речення, різні за | |метою висловлювання, вживати | |такі речення залежно від мети, | |ставити на письмі відповідні | |розділові знаки; уживати кличну| |форму іменників у питальних та | |спонукальних реченнях, ставити | |розділові знаки при звертанні | | | |уміти складати та інтонувати | |речення з однорідними членами | |(із сполучниками та без них), | |ставити розділові знаки | --------------------------------+-------------------------------| Текст. Тема і головна думка |знати основні ознаки тексту, | тексту. Будова тексту. Типи |його будову; уміти визначати | текстів |тему і мету (основну думку) | |тексту, практично розрізняти | |типи і стильові особливості | |текстів; застосовувати здобуті | |знання про текст у процесі | |побудови власних висловлювань | ----------------------------------------------------------------| Соціокультурна лінія | ----------------------------------------------------------------| Український соціум (держава, її |знати назву держави, її | символіка, народи, мови) |столицю, державні символи; мати| |уявлення про традиції народу, | Матеріальна та духовна культура |мова якого вивчається; знати | народу, мова якого вивчається |окремі фольклорні твори великих| |і малих форм; уміти | Народні традиції |встановлювати елементарні | |комунікативні контакти з | |однолітками і дорослими під час| |виконання тих або інших | |соціальних ролей у різних | |життєвих ситуаціях, толерантно | |ставитися до думки інших, | |знаходити довідкову інформацію | |за допомогою інформаційно- | |комунікаційних технологій | ----------------------------------------------------------------| Іноземна мова | ----------------------------------------------------------------| Мовленнєва лінія | ----------------------------------------------------------------| Сфери спілкування |аудіювання | Особистісна | | --------------------------------+-------------------------------| Тематичні блоки: | | --------------------------------+-------------------------------| Про себе, родина, друзі, одяг, |розуміти окремі знайомі слова і| місце проживання, відпочинок і |прості найбільш уживані фрази в| дозвілля |ситуаціях повсякденного | |спілкування, а також невеликі | |за обсягом повідомлення та | |інструкції | | | |розуміти зміст повідомлення в | |межах особистісної, суспільної | |та освітньої сфери | --------------------------------+-------------------------------| Їжа; основні продукти |розуміти інструкції і | харчування; природа і погода; |виконувати їх | тварини; свята | | --------------------------------+-------------------------------| Публічна | | --------------------------------+-------------------------------| Тематичні блоки: | | --------------------------------+-------------------------------| Подорожі, враження від |розуміти короткі прості | подорожей, короткі відомості про|пояснення, усне спілкування | країну (країни), мова якої |двох і більше людей; опис, | (яких) вивчається |сюжетні тексти, розповідь, | |повідомлення, пояснення, | |запрошення, оголошення в межах | |особистісної, суспільної та | |освітньої сфери спілкування | --------------------------------+-------------------------------| Освітня | читання | --------------------------------+-------------------------------| Тематичні блоки: | | --------------------------------+-------------------------------| Навчання у школі, розпорядок |читати і розуміти навчальні та | дня, шкільні предмети, |нескладні адаптовані автентичні| однокласники, види навчальної |тексти, що стосуються | діяльності |особистісної, суспільної та | |освітньої сфери, а також | |тексти, що відображають | |особливості побуту, життя, | |культури країни, мова якої | |вивчається, та тексти з | |незначною кількістю незнайомих | |мовних одиниць, значення яких | |можна визначити за допомогою | |здогадки і словника, відповідно| |до вікових особливостей та | |інтересів учнів | |-------------------------------| |говоріння | |-------------------------------| |монологічне мовлення | |-------------------------------| |уміти висловлювати коротке | |повідомлення у межах | |відповідної сфери спілкування, | |передавати основний зміст | |прочитаного, побаченого або | |почутого, коротко висловлюючи | |своє ставлення до осіб, подій, | |явищ; описувати малюнок (серію | |малюнків), використовуючи у | |разі необхідності вербальні та | |невербальні опори | |-------------------------------| |діалогічне мовлення | |-------------------------------| |уміти спілкуватися із | |співрозмовником у межах | |відповідної сфери спілкування; | |будувати діалог з використанням| |основних зразків мовленнєвого | |етикету, прийнятого у країні, | |мова якої вивчається | | | |робити запит нової інформації, | |використовуючи для цього | |запитання різних типів; | | | |висловлювати емоції (радість, | |захоплення, подив, згоду, | |незгоду, сумнів) у зв'язку з | |почутим від співрозмовника; | |ставити запитання | |співрозмовникові з метою | |з'ясування або уточнення певної| |інформації у процесі | |спілкування, і відповідати на | |подібні запитання | | | |обмінюватися репліками із | |співрозмовником | | | |уточнювати зміст почутого в | |разі нерозуміння його | |-------------------------------| |письмо | |-------------------------------| |уміти правильно у письмовій | |формі з використанням у разі | |необхідності вербальних або | |невербальних опор, передати | |основний зміст прочитаного, | |побаченого або почутого, | |коротко висловлюючи своє | |ставлення до осіб, подій, явищ | |описувати малюнок (серію | |малюнків), використовуючи у | |разі необхідності вербальні | |опори у межах відповідної сфери| |спілкування | ----------------------------------------------------------------| Мовна лінія | ----------------------------------------------------------------| Лексичні одиниці: однослівні |знати достатню кількість | форми та стійкі словосполучення |лексичних одиниць і уміти | у значеннях, визначених сферами |використовувати їх для | спілкування |вираження основних | |комунікативних потреб | Граматичні структури та явища, | | що використовуються у простих |уміти правильно вживати | реченнях (фразах) для |граматичні структури та явища у| задоволення повсякденних потреб |простих реченнях (фразах) для | у межах відповідної сфери |задоволення простих | спілкування |повсякденних потреб у межах | |відповідної сфери спілкування | ----------------------------------------------------------------| Соціокультурна лінія | ----------------------------------------------------------------| Відомості, що належать до |уміти обмінюватися інформацією | культурних цінностей свого та |і висловлювати свої погляди | інших народів, морально-етичних |простими мовними засобами; | норм, особливостей вербальної та|встановлювати соціальний | невербальної поведінки, що |контакт (вітання і прощання; | сприяє формуванню умінь |знайомство; висловлювання | міжкультурного спілкування |вдячності, вибачення) | ----------------------------------------------------------------| Діяльнісна лінія | ----------------------------------------------------------------| Стратегії мовленнєвої |уміти орієнтуватися в | діяльності, що спрямовані на |навколишньому середовищі та | виконання навчальних завдань і |встановлювати соціальний | розв'язання життєвих проблем |контакт | | | |використовувати набуті знання, | |уміння та навички; оцінювати | |свої досягнення | ----------------------------------------------------------------| Літературне читання | ----------------------------------------------------------------| Коло читання | ----------------------------------------------------------------| Дитяча література в авторській, |орієнтуватися у колі дитячого | жанровій, тематичній |читання, а саме: | різноманітності: | | --------------------------------+-------------------------------| твори усної народної творчості; |знати прізвища письменників- | твори видатних письменників- |класиків, письменників сучасної| класиків, сучасних письменників |дитячої літератури та їх твори,| України; зарубіжних письменників|з якими учні неодноразово | |зустрічалися у процесі | |навчання, основні теми дитячого| |читання; окремі жанри вивчених | |творів | --------------------------------+-------------------------------| художня література (малі |розрізняти прозові, поетичні, | фольклорні форми, казки |драматичні, фольклорні та | (народні, літературні), легенди,|авторські твори | вірші, оповідання, повісті, | | п'єси, байки); науково- | | пізнавальна, енциклопедична | | література, дитяча періодика | | --------------------------------+-------------------------------| теми дитячого читання: про |знати, поважати державні | рідний край, Батьківщину, |національні символи, культуру, | природу, дітей, сім'ю, стосунки |національні традиції свого | між людьми, навчання, пригоди, |народу, інших народів, які | фантастика |живуть в Україні та за кордоном| | | |усвідомлювати морально-етичний | |зміст творів; роль читання для | |пізнання навколишнього світу, | |формування власної культури | ----------------------------------------------------------------| Навичка читання | ----------------------------------------------------------------| Спосіб, правильність, |володіти повноцінною навичкою | усвідомленість читання, засоби |читання вголос і мовчки як | виразності усного мовлення; |загальнонавчальним умінням: | розвиток темпу читання вголос і |сприймати, розуміти зміст | мовчки |творів (текстів) різних видів, | |виділяти в них суттєву | |інформацію; читати вголос | |правильно, плавно, цілими | |словами і групами слів з | |дотриманням засобів виразності | |усного мовлення та основних | |норм літературної вимови у | |темпі, який дає можливість | |зрозуміти зміст твору (тексту);| |читати виразно напам'ять вірші | |(уривки із прози) з дотриманням| |мовних і позамовних засобів | |виразності | ----------------------------------------------------------------| Досвід читацької діяльності | ----------------------------------------------------------------| Способи опрацювання текстів |уміти самостійно визначати | різних видів: фактичний та |тему, основну думку | основний зміст твору; тема, |літературного твору | основна думка твору; |(навчального тексту); | структурний аналіз текстів; види|самостійно ставити запитання за| переказу; постановка запитань до|змістом прочитаного; | тексту; причиново-наслідкові |орієнтуватися у структурі | зв'язки між подіями, вчинками |художніх, науково-художніх | персонажів; діалог, дискусія за |текстів; складати простий план;| змістом прочитаного |встановлювати причиново- | (прослуханого) |наслідкові зв'язки між подіями,| |дійовими особами; доводити | |власні судження щодо | |прочитаного, спираючись на | |текст; передавати (детально, | |стисло, вибірково) зміст | |тексту; | --------------------------------+-------------------------------| Особливості опрацювання |виділяти, розуміти засоби | художнього твору: жанрові |художньої виразності, | ознаки, засоби художньої |використовувати їх у мовленні | виразності; автор твору, герої |під час переказу, опису, | (персонажі) твору; сюжет, власне|характеристик; слідкувати за | ставлення до змісту прочитаного |розвитком подій у творі; | (прослуханого) |визначати героїв; | |характеризувати персонажів за | |їх вчинками, висловлювати до | |них своє ставлення; | |висловлювати оцінювальні | |судження морального змісту; | --------------------------------+-------------------------------| Особливості опрацювання науково-|визначати основні ознаки | художнього твору |понять, явищ, узагальнені | |висновки у науково-художніх | |творах, навчальних текстах; | |орієнтуватися у структурі | |навчального тексту (заголовок, | |підзаголовок, абзац, | |ілюстрація, схема, таблиця, | |виноска) | --------------------------------+-------------------------------| Самостійна робота з дитячою |уміти самостійно розрізняти | книжкою; книгознавча |типи дитячих видань (книжка- | пропедевтика, вибір книжки, типи|твір, книжка-збірка, періодика,| дитячих видань; елементи дитячої|довідкова література; | художньої, науково-художньої, |визначати орієнтовний зміст | навчальної книжки, їх |дитячих книжок; здійснювати | призначення; робота з |пошук, відбір інформації для | інформацією |виконання навчально- | |пізнавальних завдань з | |використанням довідкових | |видань, дитячої періодики, | |орієнтуватися у підручнику за | |змістом; самостійно | |користуватися методичним і | |довідковим матеріалом | |підручника, складати коротку | |анотацію на прочитаний | |літературний твір, сприймати | |книжку як джерело поповнення | |знань | --------------------------------+-------------------------------| Спілкування за змістом |виявляти повагу до | прочитаного (прослуханого) |співбесідника, толерантність | |під час обговорення прочитаного| |(прослуханого) твору | | | |усвідомлено будувати зв'язні | |висловлювання, використовувати | |мовленнєві засоби з урахуванням| |комунікативної ситуації | ----------------------------------------------------------------| Літературна творча діяльність | ----------------------------------------------------------------| Розвиток творчої діяльності на |мати уявлення про різні види | основі прочитаного |творчого переказу; створювати | |свої варіанти розвитку сюжету | |твору, відтворювати в уяві | |картини життя, художні образи, | |зображені письменником | --------------------------------+-------------------------------| Самовираження особистості дитини|уміти складати твори-мініатюри,| у літературній творчості |художні описи за | |спостереженнями у природі, | |загадки, лічилки, казки, | |вірші; колективно та | |індивідуально інсценізувати | |художні твори, життєві ситуації| ----------------------------------------------------------------| Освітня галузь "Математика" | ----------------------------------------------------------------| Числа. Дії з числами | ----------------------------------------------------------------| Лічба |розуміти сутність кількісної і | |порядкової лічби, | |використовувати кількісні і | |порядкові числівники | --------------------------------+-------------------------------| Натуральні числа. Число нуль |мати уявлення про натуральний | |ряд чисел, його властивості та | |про число нуль; називати, | |читати, записувати, | |порівнювати числа у межах | |мільйона на основі десяткової | |системи числення | | | |розуміти позиційний принцип | |запису чисел, досліджувати та | |моделювати числа на основі | |поняття про класи і розряди | --------------------------------+-------------------------------| Звичайні дроби |мати уявлення про утворення | |дробу, про чисельник і | |знаменник дробу; називати, | |читати і записувати дроби, | |порівнювати дроби з однаковими | |знаменниками; знаходити дріб | |від числа і число за значенням | |його дробу | --------------------------------+-------------------------------| Арифметичні дії з числами |розуміти зміст арифметичних дій| |додавання, віднімання, | |множення, ділення; знати назви | |компонентів і результатів | |арифметичних дій, взаємозв'язок| |між додаванням та відніманням, | |між множенням та діленням; | |знаходити невідомий компонент | |арифметичної дії; розуміти | |залежність результату | |арифметичної дії від зміни | |одного з компонентів | | | |знати таблиці додавання і | |множення одноцифрових чисел та | |відповідні табличні випадки | |віднімання і ділення; усно | |виконувати обчислення у межах | |ста та обчислення, які | |ґрунтуються на принципах | |десяткової системи числення | | | |застосовувати алгоритми | |письмового виконання | |арифметичних дій у межах | |мільйона, ділення з остачею; | |перевіряти правильність | |результатів арифметичних дій на| |основі їх взаємозв'язку; | |моделювати відношення | |різницевого і кратного | |порівняння чисел | ----------------------------------------------------------------| Величини | ----------------------------------------------------------------| Довжина. Маса. Місткість. Час. |визначати довжини об'єктів | Вартість. Площа |навколишньої дійсності за | |допомогою різних одиниць | |вимірювання; мати уявлення про | |вимірювання маси за допомогою | |терезів, подавати масу в різних| |одиницях вимірювання; мати | |уявлення про вимірювання | |місткості та про літр як | |одиницю вимірювання; | |користуватися годинником і | |календарем як засобами | |вимірювання часу, подавати | |проміжки часу в різних одиницях| |вимірювання; мати уявлення про | |вартість та співвідношення між | |одиницями вартості в Україні; | |визначати периметр | |многокутника; визначати площу | |фігури за допомогою палетки; | |застосовувати формули під час | |обчислення периметра й площі | |прямокутника; порівнювати й | |упорядковувати об'єкти за | |різними ознаками (довжиною, | |масою, місткістю, площею); | |замінювати одні одиниці | |вимірювання величини іншими, | |порівнювати значення | |однойменних величин, виконувати| |арифметичні дії з ними; | |застосовувати співвідношення | |між одиницями вимірювання | |величини під час розв'язування | |навчально-пізнавальних і | |практично зорієнтованих задач | --------------------------------+-------------------------------| Групи взаємопов'язаних величин |розуміти, що ситуації, які | |трапляються в навколишньому | |світі можуть описуватися трьома| |взаємопов'язаними величинами | |(вартість, ціна, кількість; | |відстань, швидкість, час); | |застосовувати правило | |знаходження однієї величини за | |двома іншими під час | |розв'язування сюжетних задач | ----------------------------------------------------------------| Математичні вирази. Рівності. Нерівності | ----------------------------------------------------------------| Числові вирази |мати уявлення про числовий | |вираз та його значення; | |встановлювати порядок виконання| |арифметичних дій у числових | |виразах, у тому числі з | |дужками; знаходити значення | |числових виразів; виконувати | |тотожні перетворення числових | |виразів відповідно до законів і| |з урахуванням властивостей | |арифметичних дій | --------------------------------+-------------------------------| Вирази із змінною |мати уявлення про вираз із | |змінною; розуміти залежність | |значення виразу із змінною від | |числового значення змінної; | |знаходити значення виразів за | |заданими значеннями змінних | --------------------------------+-------------------------------| Рівності та нерівності |розпізнавати, читати і | |записувати рівності та | |нерівності; розрізняти істинні | |та хибні числові рівності | |(нерівності); порівнювати | |значення числових виразів; | |добирати значення змінної у | |нерівностях | --------------------------------+-------------------------------| Рівняння |мати уявлення про рівняння з | |однією змінною; розв'язувати | |рівняння з однією змінною на | |основі взаємозв'язку між | |компонентами та результатами | |арифметичних дій; перевіряти | |правильність розв'язання | |рівняння | ----------------------------------------------------------------| Сюжетні задачі | ----------------------------------------------------------------| Задача. Структура задачі. |мати уявлення про сюжетну | Загальні прийоми роботи із |задачу, виділяти її структурні | задачею |компоненти; проводити | |семантичний аналіз тексту | |задачі та подавати його | |результати у вигляді схеми, | |рисунка, таблиці; складати | |план розв'язання складеної | |задачі, пояснювати вибір дій; | |записувати розв'язання задачі | |діями з поясненням, виразом або| |рівнянням; знаходити різні | |способи розв'язування задачі, | |визначати раціональний, | |перевіряти правильність | |розв'язання задачі; складати | |задачі за рисунком, схемою, | |математичним виразом, за | |практичними діями з предметами,| |задачі, аналогічні та обернені | |до розв'язаної | --------------------------------+-------------------------------| Прості і складені задачі |розв'язувати прості сюжетні | |задачі, що розкривають зміст | |арифметичних дій, задачі на | |знаходження невідомого | |компонента дій, задачі, які | |містять відношення різницевого | |та кратного порівняння, задачі | |на знаходження частини від | |числа або числа за його | |частиною, задачі з | |пропорційними величинами; | |розв'язувати складені задачі, | |що є композицією з двох- | |чотирьох видів простих задач, | |задачі на знаходження | |четвертого пропорційного, | |задачі на пропорційне ділення, | |на знаходження невідомого за | |двома різницями, на подвійне | |зведення до одиниці, на спільну| |роботу, на одночасний рух двох | |тіл | ----------------------------------------------------------------| Просторові відношення. Геометричні фігури | ----------------------------------------------------------------| Просторові відношення |визначати місце знаходження | |об'єкта на площині і в | |просторі; розкладати та | |переміщувати предмети на | |площині, вживати відповідну | |термінологію | --------------------------------+-------------------------------| Геометричні фігури на площині |визначати істотні ознаки | (точка, лінії, відрізок, |геометричних фігур; називати | промінь, кути, многокутники, |елементи многокутників, кола та| коло, круг) |круга; зображувати геометричні | |фігури на аркуші в клітинку, | |будувати прямокутники; | |позначати геометричні фігури | |буквами латинського алфавіту; | |конструювати геометричні фігури| |з інших фігур; розбивати фігуру| |на частини | --------------------------------+-------------------------------| Геометричні фігури у просторі |розпізнавати геометричні фігури| (куб, куля, циліндр, піраміда, |у просторі та їх елементи; | конус) |співвідносити образ | |геометричної фігури з об'єктами| |навколишньої дійсності | ----------------------------------------------------------------| Робота з даними | ----------------------------------------------------------------| Таблиці, схеми, діаграми |мати уявлення про способи | |подання інформації; знаходити, | |аналізувати, порівнювати | |інформацію, подану в таблицях, | |схемах, діаграмах; заносити | |дані до таблиць; | |використовувати дані для | |розв'язання практично | |зорієнтованих задач; під | |керівництвом учителя знаходити | |інформацію за допомогою | |інформаційно-комунікаційних | |технологій | ----------------------------------------------------------------| Освітня галузь "Природознавство" | ----------------------------------------------------------------| Об'єкти природи |мати уявлення про природу, її | |складові, тіла, речовини, їх | |властивості; про | |різноманітність живих | |організмів (віруси, бактерії, | |гриби, рослини, тварини), | |особливості їх будови, росту, | |розвитку, процесів | |життєдіяльності та поведінки, | |про значення живих організмів | |у природі; про перетворення і | |збереження речовин і сонячної | |енергії у природі, про теплові | |процеси та енергоносії; про | |організм людини як єдине ціле | | | |розрізняти предмети неживої | |природи, організми, рукотворні | |об'єкти, агрегатні стани | |речовин; представників окремих | |груп організмів і деякі ознаки | |пристосування їх до | |навколишнього середовища; | |органи і системи органів людини| | | |розпізнавати явища природи, | |пояснювати їх причини | | | |розуміти значення сонячного | |світла і тепла на Землі | | | |застосовувати знання для | |охорони природи та збереження | |тепла і електроенергії у побуті| --------------------------------+-------------------------------| Взаємозв'язки в природі |мати уявлення про цілісність | |природи | | | |знати про добові та сезонні | |зміни у природі; причини їх | |періодичності | | | |встановлювати найпростіші | |взаємозв'язки в неживій і живій| |природі, між організмами і | |навколишнім середовищем, між | |природними умовами на певній | |території та господарською | |діяльністю людини | --------------------------------+-------------------------------| Земля - планета Сонячної системи|мати уявлення про Всесвіт і | |Сонячну систему, форму і будову| |Землі, рух Землі навколо осі і | |навколо Сонця, про материки і | |океани, особливості їх природи,| |населення Землі; орієнтуватися | |на місцевості; працювати з | |планом, глобусом і картами | --------------------------------+-------------------------------| Україна на планеті Земля |мати уявлення про розташування | |природних зон на території | |України, особливості їх | |природних умов, рослинного і | |тваринного світу | | | |знати розташування України на | |глобусі, карті світу, півкуль і| |Європи | | | |розрізняти за умовними знаками | |основні форми земної поверхні, | |моря, найбільші річки та озера | |України | | | |розпізнавати найхарактерніші | |рослини і тварини своєї | |природної зони | --------------------------------+-------------------------------| Рідний край |мати уявлення про особливості | |погоди своєї місцевості | | | |знати розташування рідного краю| |на карті України | | | |розпізнавати форми земної | |поверхні на місцевості | --------------------------------+-------------------------------| Охорона і збереження природи |мати уявлення про цінність | |природи для життя людей, | |залежність життя людей від | |стану навколишнього середовища,| |про охорону об'єктів неживої і | |живої природи | | | |знати про значення Червоної | |книги і заповідних територій | |для охорони природи | | | |виконувати правила поведінки у | |природі; брати участь у | |природоохоронній діяльності; | |дотримуватися народних традицій| |у ставленні людини до природи | --------------------------------+-------------------------------| Методи пізнання природи |вести спостереження за | |предметами і явищами неживої | |природи та їх змінами, за | |організмами, їх поведінкою | | | |проводити досліди з метою | |пізнання властивостей тіл і | |речовин, виявлення особливостей| |росту, розвитку і поведінки | |організмів | | | |уміти фіксувати результати | |спостережень і дослідів; | |користуватися приладами, | |необхідними для пізнання | |природи, таблицями, діаграмами,| |схемами | ----------------------------------------------------------------| Освітня галузь "Суспільствознавство" | ----------------------------------------------------------------| Людина як особистість |мати уявлення про цінність | |моральних якостей; виявляти і | |оцінювати їх у життєвих | |ситуаціях, усвідомлювати людину| |як біологічну і соціальну | |істоту, її відмінності від | |інших живих істот, | |неповторність і самоцінність | |кожної людини | | | |застосовувати набуті знання для| |вироблення рис характеру, які | |забезпечують життєвий успіх | |(наполегливість, старанність, | |працелюбство, моральність) | --------------------------------+-------------------------------| Людина серед людей |мати уявлення про правила | |співжиття та взаємодію людей у | |родині, колективі, суспільстві;| |про загальновизнані права | |людини та рівноправність, | |взаємні обов'язки батьків і | |дітей; про основні | |правопорушення, поширені серед | |дітей, юридичну | |відповідальність за них | | | |усвідомлювати відповідальність | |за свої вчинки; дотримуватися | |моральних вимог суспільства; | |застосовувати їх у спілкуванні | |з іншими людьми, узгоджувати | |власні потреби з потребами | |інших людей для розв'язання | |конфліктів | --------------------------------+-------------------------------| Людина в суспільстві |мати уявлення про Конституцію | |України ( 254к/96-ВР ), | |державний устрій, головні | |історичні події, традиції і | |звичаї українського народу, | |основні пам'ятки; знати свій | |родовід, історію і традиції | |своєї школи; національну | |символіку і державні символи; | |основні права та обов'язки | |громадянина; | | | |виявляти повагу до | |громадянських цінностей та | |приватного життя інших людей; | |активно взаємодіяти з ними у | |громадській сфері, знати права | |споживача, виявляти інтерес до | |розв'язання проблем, які | |впливають на життя місцевих | |громад і країни в цілому, брати| |посильну участь у | |культуроохоронній діяльності | |краю | | | |бережливо і шанобливо ставитися| |до результатів людської праці; | |позитивно ставитися до себе, до| |інших, до життєвих перспектив; | |дотримуватися правил поведінки | |учня | --------------------------------+-------------------------------| Людина і світ |мати уявлення про | |різноманітність народів у | |світі, їх культур і звичаїв | |знати приклади винаходів | |людства, внесок українців у | |світову культуру, науку; | |усвідомлювати необхідність | |толерантного ставлення до | |різних країн і народів | ----------------------------------------------------------------| Освітня галузь "Здоров'я і фізична культура" | ----------------------------------------------------------------| Здоров'я | ----------------------------------------------------------------| Здоров'я людини |знати складові здоров'я; | |усвідомлювати вікові зміни в | |організмі дитини; здоров'я як | |єдине ціле; взаємозв'язок | |організму людини з природним і | |соціальним оточенням; | |розпізнавати ознаки здоров'я; | |виявляти та оцінювати їх у | |життєвих ситуаціях; розуміти | |вплив основних природних і | |соціальних факторів та фізичної| |активності на здоров'я; | |пояснювати значення здоров'я | |для життя людини; застосовувати| |правила здорового способу життя| |та безпечної для здоров'я | |поведінки; правила надання | |посильної допомоги хворому | --------------------------------+-------------------------------| Фізична складова здоров'я |знати про необхідність рухової | |активності, правила харчування,| |особистої гігієни, | |загартовування, розпорядку дня | | | |уміти встановлювати | |взаємозв'язки між руховою | |активністю, харчуванням, | |загартовуванням, розпорядком | |дня і здоров'ям | | | |застосовувати правила рухової | |активності, харчування, | |гігієнічного догляду за тілом, | |загартовування, праці та | |відпочинку | --------------------------------+-------------------------------| Соціальна складова здоров'я |знати функції сім'ї щодо | |збереження і зміцнення | |здоров'я; права дитини на | |здоров'я в сім'ї та суспільстві| | | |правила поведінки у конфліктних| |ситуаціях; Правила дорожнього | |руху ( 1306-2001-п ), безпечної| |поведінки у навколишньому | |середовищі; медичні заклади | |свого населеного пункту | | | |керувати собою і розв'язувати | |життєві конфлікти, протистояти | |негативному впливу оточення; | |дотримуватися безпечної | |поведінки щодо ВІЛ та | |туберкульозу | | | |розпізнавати різні види | |небезпечних ситуацій та | |повідомляти про них служби | |захисту населення; | |встановлювати взаємозв'язок між| |природними та соціальними | |факторами і здоров'ям | | | |безпечно поводитися у | |навколишньому середовищі; | |моделювати відповідні життєві | |ситуації | | | |розуміти індивідуальність | |здоров'я; відмінність і | |схожість дівчаток і хлопчиків | | | |усвідомлювати значення | |толерантних стосунків між | |людьми для здоров'я; | |застосовувати набуті корисні | |звички | | | |правила розв'язання конфліктів,| |безпечної поведінки в різних | |життєвих ситуаціях та видах | |діяльності, надання першої | |допомоги за незначних травм; | |настанови щодо гуманного | |ставлення до людей, які мають | |проблеми із здоров'ям | --------------------------------+-------------------------------| Психічна та духовна складові |називати види емоцій; | здоров'я |індивідуальні особливості | |характеру, пам'яті | | | |знати про вплив емоцій, | |настроїв, почуттів, рис | |характеру на власне здоров'я та| |здоров'я інших; вплив творчості| |і народних традицій на здоров'я| | | |розпізнавати основні емоції у | |себе, в інших людей, словесно | |їх пояснювати | | | |встановлювати взаємозв'язок між| |емоціями та станом здоров'я | | | |контролювати власні емоції | | | |розуміти та оцінювати у | |життєвих ситуаціях емоції та | |почуття як умови, що сприяють | |збереженню життя і зміцненню | |здоров'я | | | |застосовувати поради щодо | |здійснення контролю за | |емоціями, формування рис | |характеру | | | |народні традиції щодо здорового| |способу життя | ----------------------------------------------------------------| Фізична культура | ----------------------------------------------------------------| Основи знань з фізичної культури|мати уявлення про: фізичну | |культуру як засіб підвищення | |функціональних можливостей | |організму, складову здорового | |способу життя; фізичні вправи | |та їх вплив на фізичний | |розвиток людини; історію | |олімпійських ігор; основні | |прийоми та способи | |самоконтролю; спортивні | |традиції українського народу | | | |знати та дотримуватися правил | |рухливих ігор та безпеки під | |час занять фізичними вправами | | | |усвідомлювати вплив фізичних | |вправ на фізичний розвиток | |організму | --------------------------------+-------------------------------| Рухова діяльність: | | --------------------------------+-------------------------------| культура рухів з елементами |виконувати організовуючі вправи| гімнастики | | |виконувати загальнорозвивальні | |вправи для розвитку сили, | |швидкості, витривалості, | |гнучкості, координації; вправи | |для формування правильної | |постави та запобігання | |плоскостопості | | | |елементи акробатики та | |рівноваги | --------------------------------+-------------------------------| пересування |пересуватися: ходьбою, бігом, | |танцювальними кроками, лазити | |та перелазити; на лижах, на | |ковзанах, вплав (за наявності | |відповідних умов) | --------------------------------+-------------------------------| вправи з м'ячем |виконувати вправи з малим та | |великим м'ячами; елементи | |футболу, баскетболу, гандболу | --------------------------------+-------------------------------| стрибки |виконувати стрибки із | |скакалкою, стрибки вниз і в | |висоту, стрибки у довжину, | |опорні стрибки | --------------------------------+-------------------------------| туризм |рухатися у похідному строю та | |долати перешкоди; | |обґрунтовувати визначення місця| |для відпочинку та туристичного | |бівуаку | | | |дотримуватися правил поведінки | |у туристичному поході | | | |застосовувати набуті знання та | |вміння під час активного | |відпочинку | ----------------------------------------------------------------| Освітня галузь "Технології" | ----------------------------------------------------------------| Ручні техніки обробки матеріалів | ----------------------------------------------------------------| Площинні (аплікація, художній |виконувати аплікацію з паперу, | розпис, мозаїка, витинанка) |тканини, інших природних, | |синтетичних матеріалів; | |художній розпис; мозаїку з | |природних та штучних матеріалів| | | |витинанки; ілюструвати творчий | |задум художньо-графічними | |зображеннями | | | |дотримуватися правил безпечної | |праці, правильних прийомів | |користування інструментами | --------------------------------+-------------------------------| Об'ємні (ліплення, пап'є-маше, |виконувати: ліплення з | оригамі) |пластиліну, глини, інших | |матеріалів; пап'є-маше посуду, | |ужиткових предметів; оригамі | | | |уміти образно формулювати | |творчий задум | ----------------------------------------------------------------| Технічна творчість | ----------------------------------------------------------------| Конструювання з використанням |знати назви та призначення | ігрових наборів і конструкторів |деталей у технічних | та (або) їх електронних версій |конструкціях | | | |уміти конструювати з деталей | |ігрових наборів і конструкторів| |та (або) їх електронних версій | --------------------------------+-------------------------------| Моделювання предметів |виконувати просторове | навколишнього середовища з |формотворення архітектурних | різних матеріалів. Властивості |споруд і предметів побуту | матеріалів | | |добирати матеріали для | |моделювання з урахуванням їх | |властивостей | | | |поєднувати словесну, графічну і| |предметну інформацію у цілісній| |композиції | ----------------------------------------------------------------| Декоративно-ужиткове мистецтво | ----------------------------------------------------------------| Традиційні художні ремесла в |мати уявлення про художньо- | Україні. Виготовлення атрибутів |трудові традиції та ремесла на | народних свят |території України; виготовляти | |найпростіші атрибути народних | |свят: писанки, карнавальні | |маски, ялинкові прикраси, | |обереги | --------------------------------+-------------------------------| Виготовлення народної іграшки |виготовляти народну іграшку | (ляльки) |(ляльку) | | | |конструювати композиції за | |власним задумом і образною | |уявою | ----------------------------------------------------------------| Самообслуговування | ----------------------------------------------------------------| Самообслуговування в побуті |мати уявлення про предмети | |домашнього побуту; про | |організацію процесу харчування | |та приготування їжі | | | |знати призначення та | |використовувати простий | |побутовий інвентар і прилади | | | |дотримуватися правил | |користування столовими | |приборами; уміти користуватися | |ножем для нарізання продуктів | ----------------------------------------------------------------| Ознайомлення з інформаційно-комунікаційними технологіями (ІКТ) | ----------------------------------------------------------------| Комп'ютер та його можливості |мати уявлення про можливості | |комп'ютерів, види діяльності, в| |яких використовується | |комп'ютер, основні частини | |комп'ютера та їх призначення | --------------------------------+-------------------------------| Інформація та інформаційні |мати уявлення про те, як людина| процеси |сприймає інформацію, збирає її,| |зберігає, опрацьовує, передає | |та використовує, а також про | |об'єкти та їх властивості, | |називає приклади властивостей | |конкретних об'єктів та значення| |таких властивостей | --------------------------------+-------------------------------| Використання комп'ютера |уміти вмикати та вимикати | |комп'ютер, вибирати об'єкти та | |переміщувати їх з використанням| |миші, відкривати та закривати | |вікна, запускати програму на | |виконання та закінчувати роботу| |програми, використовувати | |елементи керування | --------------------------------+-------------------------------| Комунікаційні технології |мати уявлення про Інтернет, | |основні послуги, уміти | |здійснювати простий пошук | |інформації, отримувати та | |надсилати електронні листи | ----------------------------------------------------------------| Освітня галузь "Мистецтво" | ----------------------------------------------------------------| Музична лінія | ----------------------------------------------------------------| Твори музичного мистецтва. |мати уявлення про мову музики, | Елементи музичної мови, прийоми |прийоми її розвитку, основні | музичного розвитку. Музичні |музичні жанри, форми, засоби | жанри і форми. Засоби виконання |виконання; народну і професійну| музики |музику, її взаємозв'язок з | |іншими видами мистецтва, | |музичні традиції рідного краю | --------------------------------+-------------------------------| Практична музична діяльність. |розуміти виражальні засоби | Взаємозв'язок музики з іншими |музики, її значення у житті | видами мистецтва |людей, культурному середовищі | | | |уміти інтерпретувати зміст | |музичних творів (засобами | |слова, малюнка, пластики); | |висловлювати естетичне | |ставлення до них; втілювати | |свої почуття та думки у | |практичній музичній діяльності | | | |застосовувати найпростіші | |поняття і терміни у процесі | |аналізу-інтерпретації та | |оцінювання музики; вокально- | |хорові навички відповідно до | |правил співу; досвід творчого | |музичного самовираження | ----------------------------------------------------------------| Образотворча лінія | ----------------------------------------------------------------| Твори образотворчого мистецтва |мати уявлення про мову | |образотворчого мистецтва, його | Мова образотворчого мистецтва, |види і жанри; взаємозв'язок з | його види, жанри. Інструменти, |іншими видами мистецтва; | матеріали та художні техніки |художні традиції рідного краю | | | |розуміти особливості | |виражальних засобів | |образотворчого мистецтва, його | |значення у житті людей, | |культурному середовищі | --------------------------------+-------------------------------| Практична художня діяльність. |уміти інтерпретувати зміст | Взаємозв'язок образотворчого |творів образотворчого | мистецтва з іншими видами |мистецтва; висловлювати | мистецтва |естетичне ставлення до них; | |втілювати власні почуття та | |думки у практичній художній | |діяльності | | | |застосовувати найпростіші | |поняття і терміни у процесі | |аналізу-інтерпретації та | |оцінювання художніх творів; | |основні виражальні засоби | |образотворчого мистецтва, | |специфічні інструменти, | |матеріали, художні техніки у | |практичній діяльності | ----------------------------------------------------------------| Мистецько-синтетична лінія | ----------------------------------------------------------------| Види та мова танцювального, |мати уявлення про види та мову | театрального та екранних |синтетичних мистецтв | мистецтв, їх місце у культурному| | середовищі, роль у житті людей |розуміти виражальні засоби | |мистецтва танцю, театру, кіно | | | |уміти висловлювати естетичне | |ставлення до синтетичних | |мистецтв | | | |застосовувати у спілкуванні | |найпростіші поняття і терміни | |щодо синтетичних мистецтв | -----------------------------------------------------------------
Джерело:Офіційний портал ВРУ