ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
{ У відкритті конституційного провадження відмовленозгідно з Ухвалою Конституційного Суду
N 9-у/2010 ( v009u710-10 ) від 03.03.2010 }
З мотивів невідповідності Конституції України ( 254к/96-ВР )
Указом Президента України від 25 грудня 2009 року N 1108
( 1108/2009 ) "Про зупинення дії окремих положень постанови
Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 року N 1329"
зупинено дію пунктів 1-4, 6 постанови Кабінету Міністрів України
від 11 листопада 2009 року N 1329 ( 1329-2009-п ) "Про залучення
Національною акціонерною компанією "Украгролізинг" у 2009 році
кредитів під державні гарантії для реалізації інвестиційних
проектів, пов'язаних із закупівлею вітчизняної
сільськогосподарської техніки".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої
статті 106, статті 150 Конституції України ( 254к/96-ВР ),
статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України"
( 422/96-ВР ) звертаюсь до Конституційного Суду України для
вирішення питання про конституційність пунктів 1-4, 6 постанови
Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 року N 1329
( 1329-2009-п ) (опубліковано в газеті "Урядовий кур'єр"
від 11 грудня 2009 року N 231).
Зазначеною постановою ( 1329-2009-п ) Кабінет Міністрів
України погодився з пропозицією Міністерства аграрної політики
України щодо залучення Національною акціонерною компанією
"Украгролізинг" під державні гарантії кредитів у сумі, що не
перевищує 1,3 млрд. гривень, із сплатою відсоткової ставки за ними
за рахунок коштів Стабілізаційного фонду, а також вирішив низку
інших пов'язаних із залученням під державну гарантію зазначеного
кредиту питань.
Названі положення постанови Кабінету Міністрів України
( 1329-2009-п ) не відповідають Конституції України
( 254к/96-ВР ), виходячи з такого.
Згідно з Конституцією України ( 254к/96-ВР ) Державний бюджет
України і бюджетна система України встановлюються виключно
законами (пункт 1 частини другої статті 92) ( 254к/96-ВР ), одним
з яких є закон України про Державний бюджет України на кожний рік.
Основним Законом держави ( 254к/96-ВР ) встановлено, що виключно
законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки
держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування
цих видатків (частина друга статті 95) ( 254к/96-ВР ).
У Рішенні Конституційного Суду України від 27 листопада
2008 року N 26-рп/2008 ( v026p710-08 ) (справа про збалансованість
бюджету) наголошено: "Зі змісту частини другої статті 95
Конституції України ( 254к/96-ВР ), якою встановлюється, що
виключно законом про Державний бюджет України визначаються
будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і
цільове спрямування цих видатків, випливає, що вони не можуть
визначатися іншими нормативно-правовими актами".
Відповідно до Конституції України ( 254к/96-ВР ) затвердження
Державного бюджету України, внесення змін до нього належить до
виключних повноважень Верховної Ради України; прийняття законів
належить до повноважень Верховної Ради України - парламенту, який
є єдиним органом законодавчої влади в Україні (стаття 75,
пункти 3, 4 частини першої статті 85, стаття 91) ( 254к/96-ВР ).
Основним Законом держави ( 254к/96-ВР ) також установлено, що
Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується
Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України, здійснює
визначені Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України
повноваження, видає постанови і розпорядження в межах своєї
компетенції (частина третя статті 113, пункт 10 статті 116,
частина перша статті 117) ( 254к/96-ВР ).
Як наголосив Конституційний Суд України у Рішенні від
14 грудня 2000 року N 15-рп/2000 ( v015p710-00 ) у справі про
порядок виконання рішень Конституційного Суду України, "Верховна
Рада України є єдиним органом законодавчої влади в Україні (стаття
75 Конституції України) ( 254к/96-ВР ). Це означає, що право
приймати закони, вносити до них зміни у разі, коли воно не
здійснюється безпосередньо народом (статті 5, 38, 69, 72
Конституції України) ( 254к/96-ВР ), належить виключно Верховній
Раді України (пункт 3 частини першої статті 85 Конституції
України) ( 254к/96-ВР ) і не може передаватись іншим органам чи
посадовим особам. Закони та інші нормативно-правові акти
приймаються на основі Конституції України ( 254к/96-ВР ) і повинні
відповідати їй (частина друга статті 8 Конституції України)
( 254к/96-ВР )".
Про неприпустимість втручання Уряду України у сферу виключної
компетенції законодавця всупереч нормі пункту 3 частини першої
статті 85 Конституції України ( 254к/96-ВР ) Конституційний Суд
України зазначав і в Рішенні від 8 вересня 2009 року N 19-рп/2009
( v019p710-09 ).
Усупереч цим приписам Конституції України ( 254к/96-ВР ) Уряд
своїми постановами, які є підзаконними актами, надає за іноземними
кредитами державні гарантії, що суттєво перевищують передбачений
Законом України "Про Державний бюджет України на 2009 рік"
( 835-17 ) граничний обсяг гарантій у сумі 37 млрд. гривень
(частина перша статті 14 Закону) ( 835-17 ). Так, після видання
зазначеної постанови Кабінету Міністрів України ( 1329-2009-п )
сума зобов'язань щодо надання державних гарантій за кредитами
становить понад 60 млрд. гривень.
Такі дії Кабінету Міністрів України призводять до
розбалансування бюджету України, а відтак, порушують приписи
Конституції України ( 254к/96-ВР ) щодо прагнення держави до
збалансованості бюджету України (частина третя статті 95)
( 254к/96-ВР ).
У згаданому вище Рішенні від 27 листопада 2008 року
N 26-рп/2008 ( v026p710-08 ) Конституційний Суд України висловив
позицію, за якою "положення частини третьої статті 95 Конституції
України ( 254к/96-ВР ) "держава прагне до збалансованості бюджету
України" треба розуміти як намагання держави при визначенні
законом про Державний бюджет України доходів і видатків та
прийнятті законів, інших нормативно-правових актів, які можуть
вплинути на доходну і видаткову частини бюджету, дотримуватися
рівномірного співвідношення між ними".
Тож, вирішення постановою Кабінету Міністрів України N 1329
( 1329-2009-п ) питання щодо надання державних гарантій в обсязі,
що перевищує встановлений Законом України "Про Державний бюджет
України на 2009 рік" ( 835-17 ) граничний обсяг, не відповідає
наведеним вище нормам статті 75, пунктів 3 і 4 частини першої
статті 85, статті 91, частини другої статті 92, частин другої та
третьої статті 95, частини третьої статті 113, пункту 10
статті 116, частини першої статті 117 Конституції України
( 254к/96-ВР ).
У зв'язку з наведеним прошу Конституційний Суд України
розглянути питання щодо конституційності пунктів 1-4, 6 постанови
Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 року N 1329
( 1329-2009-п ) "Про залучення Національною акціонерною компанією
"Украгролізинг" у 2009 році кредитів під державні гарантії для
реалізації інвестиційних проектів, пов'язаних із закупівлею
вітчизняної сільськогосподарської техніки".
Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням
уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України -
Представника Президента України у Конституційному Суді України
М. Ставнійчук.
Президент України В.ЮЩЕНКО
м. Київ, 25 грудня 2009 року
{ Джерело - Офіційне Інтернет-представництво Президента України }
Джерело:Офіційний портал ВРУ