І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Р І Ш Е Н Н ЯКОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
у справі за конституційним поданням59 народних депутатів України щодо відповідності
Конституції України (конституційності) пункту 10
Постанови Кабінету Міністрів України "Деякі
питання соціального захисту окремих
категорій громадян"
м. Київ Справа N 1-27/2009
8 вересня 2009 року
N 19-рп/2009
Конституційний Суд України у складі суддів:
Стрижака Андрія Андрійовича - головуючого, Бауліна Юрія Васильовича, Бринцева Василя Дмитровича, Вдовіченка Сергія Леонідовича - доповідача, Головіна Анатолія Сергійовича, Джуня В'ячеслава Васильовича, Дідківського Анатолія Олександровича, Домбровського Івана Петровича, Кампа Володимира Михайловича, Колоса Михайла Івановича, Лилака Дмитра Дмитровича, Маркуш Марії Андріївни, Мачужак Ярослави Василівни, Нікітіна Юрія Івановича, Стецюка Петра Богдановича, Ткачука Павла Миколайовича, Шишкіна Віктора Івановича,
розглянув на пленарному засіданні справу за конституційним
поданням 59 народних депутатів України щодо відповідності
Конституції України ( 254к/96-ВР ) (конституційності) пункту 10
Постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання соціального
захисту окремих категорій громадян" від 28 травня 2008 року N 530
( 530-2008-п ) (Урядовий кур'єр, 2008 р., 12 червня).
Приводом для розгляду справи відповідно до статей 39, 40
Закону України "Про Конституційний Суд України" ( 422/96-ВР )
стало конституційне подання 59 народних депутатів України.
Підставою для розгляду справи згідно зі статтею 75 Закону
України "Про Конституційний Суд України" ( 422/96-ВР ) є наявність
спору щодо повноважень Кабінету Міністрів України.
Заслухавши суддю-доповідача Вдовіченка С.Л. та дослідивши
матеріали справи, Конституційний Суд України
у с т а н о в и в:
1. Суб'єкт права на конституційне подання - 59 народних
депутатів України - звернувся до Конституційного Суду України з
клопотанням визнати таким, що не відповідає Конституції України
( 254к/96-ВР ) (є неконституційним), пункт 10 Постанови Кабінету
Міністрів України "Деякі питання соціального захисту окремих
категорій громадян" від 28 травня 2008 року N 530 ( 530-2008-п )
(далі - Постанова).
У цьому пункті Постанови ( 530-2008-п ) визначено, що
"максимальний розмір пенсій (з урахуванням надбавок, підвищень,
додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі
заслуги перед Україною, сум індексації та інших доплат до пенсії,
встановлених законодавством), призначених (перерахованих)
відповідно до Митного кодексу України ( 92-15 ), Законів України
"Про державну службу" ( 3723-12 ), "Про Національний банк України"
( 679-14 ), "Про Кабінет Міністрів України" ( 279-17 ), "Про
дипломатичну службу" ( 2728-14 ), "Про службу в органах місцевого
самоврядування" ( 2493-14 ), "Про судову експертизу" ( 4038-12 ),
"Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали
внаслідок Чорнобильської катастрофи" ( 796-12 ), "Про державну
підтримку засобів масової інформації та соціальний захист
журналістів" ( 540/97-ВР ), "Про наукову і науково-технічну
діяльність" ( 1977-12 ), "Про пенсійне забезпечення осіб,
звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" ( 2262-12 ),
"Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування"
( 1058-15 ), "Про пенсійне забезпечення" ( 1788-12 ), постанови
Верховної Ради України від 13 жовтня 1995 р. N 379/95-ВР
( 379/95-ВР ) "Про затвердження Положення про
помічника-консультанта народного депутата України", не може
перевищувати 12 мінімальних розмірів пенсії за віком, встановленої
згідно з абзацом першим частини першої статті 28 Закону України
"Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування"
( 1058-15 ), а пенсії, призначеної (перерахованої) відповідно до
Закону України "Про прокуратуру" ( 1789-12 ) (з урахуванням
надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової
допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та
інших доплат, встановлених законодавством), - 10 тис. гривень на
місяць".
Автори клопотання вважають, що Кабінет Міністрів України,
видавши Постанову ( 530-2008-п ) та включивши до неї положення,
які встановлюють максимальні розміри пенсій, призначених для
певної категорії громадян, вийшов за межі своїх повноважень, чим
порушив статтю 1, частину другу статті 6, частину другу статті 8,
частину другу статті 19, частини другу, третю статті 22, статті
64, 116 Конституції України ( 254к/96-ВР ).
2. Свої позиції щодо предмета конституційного подання
висловили Кабінет Міністрів України, Міністерство праці та
соціальної політики України, Пенсійний фонд України.
3. Конституційний Суд України, вирішуючи порушене у
конституційному поданні питання, виходить з такого.
3.1. Україна є правовою державою; органи законодавчої,
виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у
встановлених Конституцією України ( 254к/96-ВР ) межах і
відповідно до законів України; закони та інші нормативно-правові
акти приймаються на основі Конституції України ( 254к/96-ВР ) і
повинні відповідати їй (стаття 1, частина друга статті 6, частина
друга статті 8 Основного Закону України) ( 254к/96-ВР ).
За приписом частини другої статті 19 Конституції України
( 254к/96-ВР ) органи державної влади зобов'язані діяти лише на
підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені
Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України.
Згідно зі статтями 113, 116, 117 Основного Закону України
( 254к/96-ВР ) Кабінет Міністрів України у своїй діяльності
керується Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України, указами
Президента України, постановами Верховної Ради України, прийнятими
відповідно до Конституції ( 254к/96-ВР ) та законів України;
забезпечує виконання Конституції ( 254к/96-ВР ) і законів України;
видає постанови і розпорядження виключно в межах своєї
компетенції.
Неухильне додержання органами державної влади Конституції
( 254к/96-ВР ) та законів України забезпечує реалізацію принципу
поділу влади, є запорукою їх єдності та важливою передумовою
стабільності і злагоди в державі (підпункт 4.1 пункту 4
мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від
1 квітня 2008 року N 4-рп/2008) ( v004p710-08 ).
3.2. Відповідно до Конституції України ( 254к/96-ВР ) основи
соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення
визначаються виключно законами України (пункт 6 частини першої
статті 92) ( 254к/96-ВР ).
Згідно із Законом України "Про загальнообов'язкове державне
пенсійне страхування" ( 1058-15 ) умови, норми та порядок
пенсійного забезпечення передбачаються законами про пенсійне
забезпечення (абзац шостий частини третьої статті 4) ( 1058-15 );
порядок визначення розмірів пенсійних виплат встановлюється лише
цим Законом ( 1058-15 ) (абзац сьомий частини другої статті 5).
Положення вказаного Закону ( 1058-15 ) не містять обмежень
максимального розміру пенсій.
Кабінет Міністрів України повноважний вживати заходів щодо
забезпечення прав і свобод людини і громадянина, забезпечувати
проведення політики, зокрема, у сфері соціального захисту
(пункти 2, 3 статті 116 Основного Закону України) ( 254к/96-ВР ).
Зазначене свідчить, що Кабінет Міністрів України не наділений
повноваженнями щодо встановлення розмірів пенсій.
Таким чином, закріплюючи у пункті 10 Постанови ( 530-2008-п )
граничні розміри пенсійного забезпечення для окремих категорій
громадян, Кабінет Міністрів України втрутився у сферу виключної
компетенції законодавця всупереч положенням частини другої
статті 6, частини другої статті 8, частини другої статті 19,
пункту 3 частини першої статті 85, пункту 6 частини першої статті
92 Конституції України ( 254к/96-ВР ).
На підставі наведеного Конституційний Суд України дійшов
висновку про невідповідність Конституції України ( 254к/96-ВР )
(неконституційність) пункту 10 Постанови ( 530-2008-п ).
4. Зважаючи на те, що положення пункту 10 Постанови
( 530-2008-п ), які не відповідають Конституції України
( 254к/96-ВР ), могли бути застосовані при призначенні,
перерахунку і виплаті пенсій окремим категоріям громадян,
Конституційний Суд України відповідно до статті 74 Закону України
"Про Конституційний Суд України" ( 422/96-ВР ) вважає за необхідне
вказати на преюдиціальність цього Рішення.
Враховуючи викладене та керуючись статтями 147, 150, 152, 153
Конституції України ( 254к/96-ВР ), статтями 61, 65, 74, 77 Закону
України "Про Конституційний Суд України" ( 422/96-ВР ),
Конституційний Суд України
в и р і ш и в:
1. Визнати таким, що не відповідає Конституції України
( 254к/96-ВР ) (є неконституційним), пункт 10 Постанови Кабінету
Міністрів України "Деякі питання соціального захисту окремих
категорій громадян" від 28 травня 2008 року N 530 ( 530-2008-п ).
2. Пункт 10 Постанови Кабінету Міністрів України "Деякі
питання соціального захисту окремих категорій громадян" від
28 травня 2008 року N 530 ( 530-2008-п ), визнаний
неконституційним, втрачає чинність з дня ухвалення Конституційним
Судом України цього Рішення.
3. Рішення Конституційного Суду України має преюдиціальне
значення при розгляді судами загальної юрисдикції позовів у
зв'язку з правовідносинами, що виникли внаслідок дії положень,
визнаних неконституційними.
4. Рішення Конституційного Суду України є обов'язковим до
виконання на території України, остаточним і не може бути
оскаржене.
Рішення Конституційного Суду України підлягає опублікуванню у
"Віснику Конституційного Суду України" та в інших офіційних
виданнях України.
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
Джерело:Офіційний портал ВРУ