МІНІСТЕРСТВО ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
26.05.2009 N 196
Зареєстровано в Міністерствіюстиції України
13 серпня 2009 р.
за N 761/16777
Про затвердження Типового положенняпро реабілітаційну установу змішаного типу
для інвалідів і дітей-інвалідів
З метою реалізації частини другої статті 13 та частини другої
статті 17 Закону України "Про реабілітацію інвалідів в Україні"
( 2961-15 ) Н А К А З У Ю:
1. Затвердити Типове положення про реабілітаційну установу
змішаного типу для інвалідів і дітей-інвалідів (далі - Типове
положення), що додається.
2. Департаменту у справах інвалідів, Міністерству праці та
соціальної політики Автономної Республіки Крим, головним
управлінням праці та соціального захисту населення обласних
державних адміністрацій, Головному управлінню соціального захисту
населення Київської та Управлінню праці та соціального захисту
населення Севастопольської міських державних адміністрацій
протягом 2009-2012 років здійснювати відбір реабілітаційних
установ з числа установ діючої мережі для реорганізації їх в
реабілітаційні установи змішаного типу для інвалідів та
дітей-інвалідів, що мають функціонувати відповідно до Типового
положення, затвердженого цим наказом.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника
Міністра Л.Савенка.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного
опублікування.
Міністр Л.Денісова
ПОГОДЖЕНО:
Заступник Міністра
освіти і науки України П.Полянський
Заступник Міністра
охорони здоров'я України В.Лазоришинець
Заступник Міністра
фінансів України В.Матвійчук
Перший заступник керівника
Спільного представницького
органу всеукраїнських профспілок
та профспілкових об'єднань
для ведення переговорів,
укладання Генеральної угоди
на новий строк, здійснення контролю
і забезпечення її виконання,
заступник Голови Федерації
профспілок України Г.В.Осовий
Генеральний директор Федерації
роботодавців України,
заступник керівника групи
повноважних представників
Сторони власників В.О.Грищенко
Президент Спілки орендарів
та підприємців України В.М.Хмільовський
В.о. президента Всеукраїнської
асоціації роботодавців В.Биковець
В.о. президента Спілки підприємців
малих, середніх і приватизованих
підприємств України В.Биковець
ЗАТВЕРДЖЕНОНаказ Міністерства праці та
соціальної політики України
26.05.2009 N 196
Зареєстровано в Міністерствіюстиції України
13 серпня 2009 р.
за N 761/16777
ТИПОВЕ ПОЛОЖЕННЯпро реабілітаційну установу
змішаного типу для інвалідів і дітей-інвалідів
1. Загальні положення
1.1. Реабілітаційна установа змішаного типу для інвалідів і
дітей-інвалідів (далі - Установа) є установою з комплексної
реабілітації, цільовим призначенням якої є забезпечення реалізації
соціально-економічних, медичних, фізичних, психологічних,
педагогічних, професійних та інших заходів відновлювального
характеру, спрямованих на попередження прогресування патологічного
процесу, усунення чи максимально можливу компенсацію обмежень
життєдіяльності, відновлення здоров'я та трудових навичок
інвалідів і дітей-інвалідів, корекцію психічних процесів, здобуття
ними освіти, їх трудову зайнятість незалежно від категорії і
причин інвалідності.
1.2. Установа може утворюватися на основі державної,
комунальної і приватної форм власності, а також шляхом об'єднання
майна різних форм власності.
1.3. Установа державної, комунальної або приватної форм
власності утворюється, реорганізується та ліквідується на підставі
рішення засновника відповідно до чинного законодавства.
1.4. На підставі Типового положення про реабілітаційну
установу змішаного типу для інвалідів і дітей-інвалідів
(далі - Типове положення) Установа розробляє власне положення, що
затверджується засновником, у тому числі з дотриманням вимоги
абзацу сьомого частини першої статті 11 Закону України "Про
реабілітацію інвалідів в Україні" ( 2961-15 ).
1.5. Види діяльності, що потребують ліцензування,
здійснюються Установою після отримання в установленому порядку
відповідної ліцензії.
1.6. Установа розміщується на територіях зі спеціально
побудованими або пристосованими приміщеннями, що відповідають
безбар'єрній архітектурі, санітарно-гігієнічним, протипожежним
вимогам, техніці безпеки, мають усі види комунального благоустрою
з урахуванням специфіки захворювань осіб, що відвідують Установу.
1.7. Установа може взаємодіяти з місцевими органами праці та
соціального захисту населення, охорони здоров'я, освіти і науки, а
також з іншими організаціями, діяльність яких спрямована на
реабілітацію інвалідів і дітей-інвалідів.
1.8. У своїй діяльності Установа керується Конституцією
( 254к/96-ВР ) та законами України, актами Президента України,
Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства праці та
соціальної політики України, Міністерства охорони здоров'я
України, Міністерства освіти і науки України, іншими
нормативно-правовими актами з питань реабілітації інвалідів та
дітей-інвалідів, а також цим Типовим положенням.
2. Завдання Установи
2.1. Установа забезпечує: 2.1.1. Реалізацію завдань, визначених Законами України "Про
основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" ( 875-12 ),
"Про реабілітацію інвалідів в Україні" ( 2961-15 ), "Про соціальні
послуги" ( 966-15 ), "Про охорону дитинства" ( 2402-14 ),
постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 N 80
( 80-2007-п ) "Про затвердження Порядку надання інвалідам та
дітям-інвалідам реабілітаційних послуг", іншими
нормативно-правовими актами щодо забезпечення прав інвалідів і
дітей-інвалідів на отримання послуг з комплексної реабілітації. 2.1.2. Оцінку стану інваліда або дитини-інваліда. 2.1.3. Пріоритетність заходів з комплексної реабілітації, а
також установлення послідовності реабілітаційного процесу. 2.1.4. Забезпечення, у разі потреби, тимчасовим цілодобовим
доглядом за інвалідом або дитиною-інвалідом (у випадку тимчасової
складної життєвої ситуації у законного представника інваліда - на
весь період перебігу цієї ситуації). 2.1.5. Створення умов для засвоєння дітьми-інвалідами знань,
умінь і навичок щодо здобуття ними дошкільної освіти з подальшим
здобуттям базової та повної загальної середньої освіти,
професійно-технічної та вищої освіти з урахуванням рекомендацій
лікарів. 2.1.6. Здійснення соціально-педагогічного патронату: надання
психолого-педагогічної допомоги батькам (особам, які їх
замінюють), родинам з метою забезпечення активної участі сім'ї у
комплексній навчально-виховній, реабілітаційній роботі з
дітьми-інвалідами. 2.1.7. Розвиток природних здібностей і обдарувань, творчого
мислення вихованців. 2.1.8. Проведення професійної орієнтації, професійної
підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації інвалідів
або дітей-інвалідів. 2.1.9. Організацію комплексної психотерапії та психокорекції,
заснованих на передових досягненнях сучасної психології,
фізіології та медицини. 2.1.10. Оцінку результатів професійної реабілітації інвалідів
та/або дітей-інвалідів за освітніми, соціальними, психологічними і
медичними критеріями та показниками. 2.1.11. Здійснення заходів щодо працевлаштування інвалідів
(крім працевлаштування за кордоном), які пройшли курс з
професійної реабілітації та отримали відповідний документ про
освіту згідно з постановою Кабінету Міністрів України від
09.08.2001 N 979 ( 979-2001-п ) "Про затвердження зразків
документів про професійно-технічну освіту". 2.1.12. Безпечні умови для здійснення заходів з комплексної
реабілітації інвалідів і дітей-інвалідів. 2.1.13. Умови для співробітництва з аналогічними вітчизняними
та закордонними центрами, освітніми, науковими, виробничими
установами та організаціями з питань комплексної реабілітації
інвалідів і дітей-інвалідів.
3. Структура Установи
3.1. Основними структурними підрозділами Установи є: 3.1.1. Кімната долікарського огляду. 3.1.2. Кабінет педагогічної корекції. 3.1.3. Кабінет соціально-побутового орієнтування. 3.1.4. Логопедичний кабінет. 3.1.5. Кабінет для гурткової роботи. 3.1.6. Кабінет психокорекції та психотерапії. 3.1.7. Кабінет лікувальної фізкультури та фізичної
реабілітації. 3.1.8. Відділення соціальної реабілітації. 3.1.9. Відділення ранньої соціальної реабілітації. 3.1.10. Відділення психологічної реабілітації. 3.1.11. Навчальне відділення. 3.1.12. Відділення професійної реабілітації. 3.1.13. Відділення трудової реабілітації. 3.1.14. Відділення медичної реабілітації. 3.1.15. Відділення фізичної реабілітації. 3.1.16. Методичний кабінет. 3.1.17. Комплекс господарського обслуговування. 3.1.18. Служба соціального патронату.
3.2. Робота структурних підрозділів Установи проводиться
відповідно до положень про ці підрозділи, що затверджуються
керівником Установи.
4. Умови зарахування до Установи
4.1. Зарахування інвалідів та дітей-інвалідів здійснюється
Установою відповідно до надісланих документів регіональним органом
праці та соціального захисту населення згідно з Порядком надання
інвалідам та дітям-інвалідам реабілітаційних послуг, затвердженим
постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 N 80
( 80-2007-п ).
4.2. До Установи зараховуються діти віком до 18 років та
повнолітні особи з фізичними та/або розумовими вадами розвитку,
яким встановлено інвалідність.
4.3. Після закінчення курсу реабілітації Установа видає
інваліду та/або законному представнику дитини-інваліда документ, у
якому вказуються назва та реквізити Установи, прізвище, ім'я, по
батькові інваліда та/або дитини-інваліда, перелік та обсяг наданих
їм послуг, результати реабілітації і подальші рекомендації.
5. Діяльність реабілітаційної комісії
5.1. В Установі утворюється реабілітаційна комісія, до якої
входять фахівці цього закладу.
5.2. На засідання реабілітаційної комісії залучаються
представники місцевих органів охорони здоров'я, освіти і науки, а
також праці та соціального захисту населення.
5.3. Реабілітаційна комісія Установи здійснює: 5.3.1. Планування навчально-виховної та
корекційно-відновлювальної роботи, контроль за її ефективністю. 5.3.2. Визначення реабілітаційних технологій, строків і
тривалості проходження реабілітації інвалідом, дитиною-інвалідом
відповідно до індивідуальної програми реабілітації з урахуванням
реабілітаційного потенціалу інваліда та реабілітаційного прогнозу. 5.3.3. Контроль за виконанням індивідуальної програми
реабілітації інваліда, дитини-інваліда. 5.3.4. Забезпечення послідовності, комплексності і
безперервності виконання реабілітаційних заходів, оцінку їх
результатів та ефективності. 5.3.5. Внесення змін до індивідуальної програми реабілітації
інваліда, дитини-інваліда у разі необхідності її оперативного
коригування. 5.3.6. Затвердження висновку про виконання індивідуальної
програми реабілітації інваліда, дитини-інваліда.
6. Учасники та організація реабілітаційногопроцесу в Установі
6.1. Учасниками процесу комплексної реабілітації є інваліди,
діти-інваліди та фахівці і працівники, які беруть участь у процесі
комплексної реабілітації інвалідів і дітей-інвалідів, батьки
та/або законні представники інвалідів та/або дітей-інвалідів.
6.2. На підставі індивідуальної програми реабілітації
інваліда та/або дитини-інваліда фахівці Установи розробляють
індивідуальний план реабілітації, що включає комплекс
реабілітаційних заходів та враховує діагноз інваліда та/або
дитини-інваліда, їх психофізичний стан, індивідуальні особливості
та можливості, стосунки між членами сім'ї.
6.3. Індивідуальний план реабілітації затверджується
керівником Установи.
6.4. Обсяг реабілітаційних заходів, що передбачаються
індивідуальним планом реабілітації, не може бути меншим від
передбаченого індивідуальною програмою реабілітації інваліда
та/або дитини-інваліда.
7. Організація реабілітаційних заходів в Установі
7.1. Заходи з соціальної реабілітації складаються з: 7.1.1. Навчання інваліда або дитини-інваліда побутовим
операціям для задоволення власних фізіологічних потреб. 7.1.2. Опанування навичок захисту власних прав та інтересів. 7.1.3. Забезпечення автономного проживання у громаді з
необхідною підтримкою.
7.2. Заходи з психологічної реабілітації складаються з: 7.2.1. Проведення психологічної діагностики особистості
інваліда або дитини-інваліда, визначення форм, методів, засобів,
терміну та процедур психологічної корекції. 7.2.2. Навчання прийомам та методам саморегуляції,
самовиховання, самонавчання, формування мотивації до праці. 7.2.3. Проведення індивідуальної психокорекційної роботи.
7.3. Заходи з психолого-педагогічної реабілітації складаються
з: 7.3.1. Створення умов для всебічного розвитку, засвоєння
інвалідом та/або дитиною-інвалідом знань, умінь і навичок з метою
їх адаптації у соціумі. 7.3.2. Проведення корекційно-розвиткової роботи, а саме: розвиток адекватного сприймання інформації; корекція пізнавальної діяльності; формування навичок соціально-побутової орієнтації; розвиток комунікативної діяльності.
7.4. Заходи з трудової реабілітації складаються з: 7.4.1. Формування професійних навичок, умінь, отримання
професійного досвіду. 7.4.2. Сприяння ефективному працевлаштуванню інвалідів.
7.5. Заходи з професійної реабілітації в Установі
здійснюються відповідно до Положення про організацію
навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних
закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки
України від 30.05.2006 N 419 ( z0711-06 ), зареєстрованого в
Міністерстві юстиції України 15.06.2006 за N 711/12585, інших
нормативно-правових актів у галузі професійно-технічної освіти з
урахуванням особливостей функціонування Установи. Зміст навчального процесу і терміни навчання визначаються
робочими навчальними планами та програмами, розробленими
відповідно до державних стандартів з конкретних професій,
затверджених в установленому порядку. Професійна освіта включає професійно-теоретичну і
професійно-практичну підготовку.
7.6. Заходи з медичної реабілітації складаються з: 7.6.1. Визначення фізичної, соматофізіологічної, сенсорної та
психічної спроможності інваліда та/або дитини-інваліда за даними
індивідуальної програми реабілітації та результатів обстеження
лікарями Установи, надання рекомендацій стосовно подальшої
можливої (неможливої) комплексної реабілітації. 7.6.2. Розробки рекомендацій з дозування фізичних та
психологічних навантажень, створення стереотипів поведінки, які
відповідають фізичним та розумовим можливостям інваліда та/або
дитини-інваліда. 7.6.3. Визначення адекватності та послідовності заходів
лікувально-профілактичного характеру. 7.6.4. Здійснення постійного нагляду та контролю за фізичним,
соматичним та психічним станом інваліда та/або дитини-інваліда. 7.6.5. Організації та контролю за виконанням в Установі
санітарно-гігієнічних, протиепідемічних та профілактичних заходів,
здійснення санітарно-просвітницької роботи.
7.7. Відповідно до індивідуальної програми реабілітації
інваліда та/або дитини-інваліда їм можуть надаватися послуги з
фізичної та фізкультурно-спортивної реабілітації.
8. Управління Установою
8.1. Установу очолює керівник, який призначається і
звільняється із займаної посади засновником у порядку,
передбаченому законодавством.
8.2. Керівник Установи: 8.2.1. Представляє Установу в органах державної влади,
установах, організаціях, закладах, на підприємствах,
розпоряджається в установленому порядку її майном і коштами,
приймає рішення про утворення філіалів без права юридичної особи. 8.2.2. Видає накази, затверджує функціональні обов'язки
працівників, вирішує питання добору і розстановки кадрів, вживає
заохочувальних та дисциплінарних заходів. 8.2.3. Затверджує правила внутрішнього розпорядку. 8.2.4. Здійснює заходи щодо поліпшення умов праці, дотримання
правил техніки безпеки, санітарно-гігієнічних умов і пожежної
безпеки тощо. 8.2.5. Відповідає за ведення бухгалтерського обліку та подає
в установленому порядку бухгалтерську і статистичну звітність. 8.2.6. Здійснює керівництво персоналом Установи, організовує
та координує навчально-реабілітаційний, лікувально-профілактичний
процеси, відповідає за їх якість та ефективність, сприяє
забезпеченню інвалідів та дітей-інвалідів засобами реабілітації
індивідуального та колективного користування. 8.2.7. Координує роботу з організації соціально-педагогічного
патронату батьків (осіб, які їх замінюють), родин, які мають
дітей-інвалідів. 8.2.8. Звітує щороку про свою роботу на загальних зборах
(конференції) Установи (піклувальної ради, батьківської громади).
8.3. Працівники Установи, які підлягають атестації, проходять
таку атестацію відповідно до законодавства незалежно від форми
власності та відомчого підпорядкування Установи.
9. Фінансово-господарська діяльність
9.1. Установа є юридичною особою, має відокремлене майно,
самостійний баланс, рахунки в установах банків, печатку, штамп із
своїм найменуванням.
9.2. Фінансово-господарська діяльність Установи здійснюється
відповідно до кошторису, штатного розпису, затверджених в
установленому порядку.
9.3. Штатний розпис Установи затверджується органом, що
здійснює фінансове забезпечення Установи.
9.4. Установа має право в порядку, передбаченому
законодавством, утворювати для забезпечення професійної
реабілітації та орієнтації підрозділи без права юридичної особи
(госпрозрахункові підрозділи) - підсобні господарства,
багатопрофільні лікувально-виробничі (трудові) майстерні, цехи,
дільниці з належним інвентарем, обладнанням, що здійснюють свою
діяльність відповідно до Положення про ці підрозділи,
затвердженого керівником Установи.
9.5. Фінансове забезпечення Установи здійснюється відповідно
до законодавства.
Директор Департаменту
у справах інвалідів О.Полякова