open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Чинна
                             
                             
ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
{ Конституційне провадження у справі за конституційним

поданням Президента припинено згідно з

Ухвалою Конституційного Суду

N 40-уп/2010 ( va40u710-10 ) від 06.07.2010 }

З мотивів невідповідності Конституції України ( 254к/96-ВР )
Указом Президента України від 9 жовтня 2009 року N 815
( 815/2009 ) "Про зупинення дії окремих постанов Кабінету
Міністрів України" зупинено дію постанов Кабінету Міністрів
України від 5 серпня 2009 року N 819 ( 819-2009-п ) "Про залучення
державним підприємством для постачання медичних установ
"Укрмедпостач" у 2009 році іноземного кредиту для реалізації
інвестиційного проекту щодо забезпечення лікувально-профілактичних
закладів обладнанням, транспортними засобами, виробами медичного
призначення та лікарськими засобами під державну гарантію", від
9 вересня 2009 року N 993 ( 993-2009-п ) "Про внесення змін до
постанови Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2009 р. N 819"
та N 1012 ( 1012-2009-п ) "Про залучення Національною акціонерною
компанією "Украгролізинг" у 2009 році іноземного кредиту під
державну гарантію для реалізації інвестиційного проекту
впровадження ресурсозберігаючих технологій із закупівлею технічних
засобів для заготівлі молока та його зберігання", від 16 вересня
2009 року N 1025 ( 1025-2009-п ) "Про залучення у 2009 році
державним підприємством для постачання медичних установ
"Укрвакцина" іноземного кредиту для реалізації інвестиційного
проекту щодо проектування та будівництва лікувально-профілактичних
закладів, фельдшерсько-акушерських пунктів і сільських амбулаторій
та оснащення їх медичним та іншим обладнанням, забезпечення
лікувально-профілактичних закладів обладнанням, транспортними
засобами, виробами медичного призначення та лікарськими засобами
під державну гарантію", а також від 23 вересня 2009 року N 1017
( 1017-2009-п ) "Питання реалізації інвестиційного проекту щодо
забезпечення лікувально-профілактичних закладів обладнанням,
транспортними засобами, виробами медичного призначення та
лікарськими засобами під державну гарантію".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої
статті 106, статті 150 Конституції України ( 254к/96-ВР ), статей
13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України"
( 422/96-ВР ) звертаюсь до Конституційного Суду України для
вирішення питання про конституційність постанови Кабінету
Міністрів України від 5 серпня 2009 року N 819 ( 819-2009-п ),
опублікованої в Офіційному віснику України 14 серпня 2009 року
N 59, ст. 2081; постанови Кабінету Міністрів України від 9 вересня
2009 року N 993 ( 993-2009-п ), опублікованої в газеті "Урядовий
кур'єр" 30 вересня 2009 року N 179; постанови Кабінету Міністрів
України від 9 вересня 2009 року N 1012 ( 1012-2009-п ),
опублікованої в газеті "Урядовий кур'єр" 2 жовтня 2009 року N 181;
постанови Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2009 року
N 1025 ( 1025-2009-п ) та постанови Кабінету Міністрів України від
23 вересня 2009 року N 1017 ( 1017-2009-п ), опублікованих в
газеті "Урядовий кур'єр" 8 жовтня 2009 року N 185.
Постановою від 5 серпня 2009 року N 819 ( 819-2009-п ) "Про
залучення державним підприємством для постачання медичних установ
"Укрмедпостач" у 2009 році іноземного кредиту для реалізації
інвестиційного проекту щодо забезпечення лікувально-профілактичних
закладів обладнанням, транспортними засобами, виробами медичного
призначення та лікарськими засобами під державну гарантію" (з
урахуванням змін, внесених постановою від 9 вересня 2009 року
N 993) ( 993-2009-п ) Кабінет Міністрів України погодився з
пропозицією Міністерства охорони здоров'я України щодо залучення
під державну гарантію кредиту в сумі, що не перевищує
500 млн. євро, шляхом укладення договору між "UniCredit Bank"
Австрія АГ як кредитором під страхове покриття Австрійського
контрольного банку і державним підприємством для постачання
медичних установ "Укрмедпостач" як позичальником для реалізації
інвестиційного проекту щодо забезпечення лікувально-профілактичних
закладів обладнанням, транспортними засобами, виробами медичного
призначення та лікарськими засобами. При цьому Урядом України
доручено Міністерству фінансів України забезпечити обслуговування
та погашення кредитів, наданих державному підприємству для
постачання медичних установ "Укрмедпостач" під державну гарантію,
внесення інших платежів, пов'язаних з реалізацією інвестиційного
проекту, за рахунок коштів, що передбачатимуться Міністерству
охорони здоров'я України на зазначені цілі у Державному бюджеті
України на 2010 та наступні роки.
9 вересня 2009 року Кабінет Міністрів України видав постанову
N 1012 ( 1012-2009-п ) "Про залучення Національною акціонерною
компанією "Украгролізинг" у 2009 році іноземного кредиту під
державну гарантію для реалізації інвестиційного проекту
впровадження ресурсозберігаючих технологій із закупівлею технічних
засобів для заготівлі молока та його зберігання", якою погодився з
пропозицію Міністерства аграрної політики України щодо залучення
під державну гарантію іноземного кредиту в сумі, що не перевищує
100 млн. доларів США (за офіційним курсом, установленим
Національним банком України на 9 вересня 2009 року, дорівнює
799,7 млн. гривень), шляхом укладення договору між
Експортно-імпортним банком Кореї як кредитором, Національною
акціонерною компанією "Украгролізинг" як позичальником і публічним
акціонерним товариством "Державний експортно-імпортний банк
України" як можливим кредитором щодо авансового платежу в обсязі
до 15 відсотків оплачуваної у межах іноземного кредиту загальної
суми за контрактами (прийнятими до фінансування
Експортно-імпортним банком Кореї) для реалізації інвестиційного
проекту впровадження ресурсозберігаючих технологій із закупівлею
технічних засобів для заготівлі молока та його зберігання. Крім
того, цією ж постановою Кабінет Міністрів України доручив
Міністерству фінансів України забезпечити обслуговування
іноземного кредиту та кредиту для попередньої оплати технічних
засобів для заготівлі молока і його зберігання у розмірі 15
відсотків їх вартості, а також інших платежів і витрат, пов'язаних
з реалізацією інвестиційного проекту, за рахунок коштів Державного
бюджету України на 2009 ( 835-17 ) та наступні роки.
16 вересня 2009 року Кабінет Міністрів України видав
постанову N 1025 ( 1025-2009-п ) "Про залучення у 2009 році
державним підприємством для постачання медичних установ
"Укрвакцина" іноземного кредиту для реалізації інвестиційного
проекту щодо проектування та будівництва лікувально-профілактичних
закладів, фельдшерсько-акушерських пунктів і сільських амбулаторій
та оснащення їх медичним та іншим обладнанням, забезпечення
лікувально-профілактичних закладів обладнанням, транспортними
засобами, виробами медичного призначення та лікарськими засобами
під державну гарантію", якою погодився з пропозицією Міністерства
охорони здоров'я України щодо залучення кредиту в сумі, що не
перевищує 800 млн. євро, шляхом укладення договору між "Medic
Trust, UK" як кредитором і державним підприємством для постачання
медичних установ "Укрвакцина" як позичальником для реалізації
інвестиційного проекту щодо проектування та будівництва
лікувально-профілактичних закладів, фельдшерсько-акушерських
пунктів і сільських амбулаторій та оснащення їх медичним та іншим
обладнанням, забезпечення лікувально-профілактичних закладів
обладнанням, транспортними засобами, виробами медичного
призначення та лікарськими засобами під державну гарантію. Крім
того, названим актом доручено Міністерству фінансів України
забезпечити обслуговування та погашення іноземного кредиту для
реалізації інвестиційного проекту за рахунок коштів Державного
бюджету України на 2010 та наступні роки, що передбачатимуться
Міністерству охорони здоров'я України на зазначені цілі.
23 вересня 2009 року Кабінет Міністрів України видав
постанову N 1017 ( 1017-2009-п ) "Питання реалізації
інвестиційного проекту щодо забезпечення лікувально-профілактичних
закладів обладнанням, транспортними засобами, виробами медичного
призначення та лікарськими засобами під державну гарантію" і
підтримав пропозицію Міністерства охорони здоров'я України,
погоджену з Міністерством фінансів України, щодо укладання
державним підприємством для постачання медичних установ
"Укрмедпостач" з банком "ЮніКредіт Банк" Австрія АГ як кредитором
договору про залучення під державну гарантію кредиту в сумі, що не
перевищує 85 млн. євро, для реалізації інвестиційного проекту щодо
забезпечення лікувально-профілактичних закладів обладнанням,
транспортними засобами, виробами медичного призначення та
лікарськими засобами під державну гарантію, а також доручив
Міністерству фінансів України забезпечити обслуговування та
погашення іноземного кредиту для реалізації інвестиційного проекту
за рахунок коштів Державного бюджету України на 2010 та наступні
роки, що передбачатимуться Міністерству охорони здоров'я України
на зазначені цілі.
Названі постанови Кабінету Міністрів України ( 819-2009-п,
993-2009-п, 1012-2009-п, 1025-2009-п, 1017-2009-п ) не
відповідають Конституції України ( 254к/96-ВР ), виходячи з
такого.
За Конституцією України ( 254к/96-ВР ) Кабінет Міністрів
України є вищим органом у системі органів виконавчої влади
(частина перша статті 113) ( 254к/96-ВР ); органи законодавчої,
виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у
встановлених Конституцією України ( 254к/96-ВР ) межах і
відповідно до законів України та зобов'язані діяти лише на
підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені
Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України (частина друга
статті 6, частина друга статті 19) ( 254к/96-ВР ); Кабінет
Міністрів України у своїй діяльності керується Конституцією
( 254к/96-ВР ) та законами України, здійснює визначені
Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України повноваження,
видає постанови і розпорядження в межах своєї компетенції (частина
третя статті 113, пункт 10 статті 116, частина перша статті 117)
( 254к/96-ВР ).
Основним Законом держави ( 254к/96-ВР ) також визначено, що
виключно законами України встановлюється Державний бюджет України
і бюджетна система України, виключно законом про Державний бюджет
України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні
потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків (пункт 1
частини другої статті 92, частина друга статті 95) ( 254к/96-ВР ).
Законом України від 26 грудня 2008 року N 835-VI ( 835-17 )
"Про Державний бюджет України на 2009 рік" установлено, що у 2009
році державні гарантії надаються Кабінетом Міністрів України
загалом в обсязі, що не перевищує 37.000.000 тис. гривень (частина
перша статті 14) ( 835-17 ).
За станом на 5 серпня 2009 року, після видання постанови
N 818 ( 818-2009-п ) "Про залучення державним підприємством для
постачання медичних установ "Укрмедпостач" у 2009 році іноземного
кредиту для реалізації інвестиційного проекту щодо проектування та
будівництва фельдшерсько-акушерських пунктів і сільських
амбулаторій та оснащення їх медичним та іншим обладнанням під
державну гарантію", Кабінетом Міністрів України взято зобов'язань
щодо надання державних гарантій за кредитами на суму, що складає
35,5 млрд. гривень.
Зазначеними постановами від 5 серпня 2009 року N 819
( 819-2009-п ), від 9 вересня 2009 року N 1012 ( 1012-2009-п ),
від 16 вересня 2009 року N 1025 ( 1025-2009-п ) та від 23 вересня
2009 року N 1017 ( 1017-2009-п ) Кабінет Міністрів України
збільшив обсяг зобов'язань щодо надання державних гарантій за
кредитами до 52,2 млрд. гривень, чим суттєво перевищив обсяг
гарантій, передбачений Законом України "Про Державний бюджет
України на 2009 рік" ( 835-17 ).
За таких обставин, вирішивши названими підзаконними актами
питання щодо надання державних гарантій у обсязі, що перевищує
встановлений зазначеним Законом ( 835-17 ) граничний обсяг, а
також установивши, що обслуговування та погашення кредитів,
наданих під державну гарантію, внесення інших платежів, пов'язаних
із реалізацією інвестиційних проектів, здійснюватиметься за
рахунок коштів, які ще не затверджені в установленому порядку
законом про Державний бюджет України на 2010 та наступні роки,
Кабінет Міністрів України порушив наведені вище норми частини
другої статті 6, частини другої статті 19, пункту 1 частини другої
статті 92, частини другої статті 95, частини третьої статті 113,
пункту 10 статті 116, частини першої статті 117 Конституції
України ( 254к/96-ВР ), перебрав на себе повноваження Верховної
Ради України, яка за статтею 75, пунктом 3 частини першої статті
85 Основного Закону держави ( 254к/96-ВР ) є єдиним органом
законодавчої влади в Україні, чим порушив і ці норми Конституції
України ( 254к/96-ВР ).
Конституційний Суд України у Рішенні від 27 листопада
2008 року N 26-рп/2008 ( v026p710-08 ) у справі про
збалансованість бюджету зазначив, що "зі змісту частини другої
статті 95 Конституції України ( 254к/96-ВР ), якою встановлюється,
що виключно законом про Державний бюджет України визначаються
будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і
цільове спрямування цих видатків, випливає, що вони не можуть
визначатися іншими нормативно-правовими актами".
Крім того, єдиний орган конституційної юрисдикції в Україні
неодноразово наголошував у своїх рішеннях і на неприпустимості
порушення вимог Конституції України ( 254к/96-ВР ) в частині
розподілу повноважень між органами державної влади. Так, у Рішенні
від 14 грудня 2000 року N 15-рп/2000 ( v015p710-00 ) у справі про
порядок виконання рішень Конституційного Суду України єдиний орган
конституційної юрисдикції в Україні зазначив, що "Верховна Рада
України є єдиним органом законодавчої влади в Україні (стаття 75
Конституції України) ( 254к/96-ВР ). Це означає, що право приймати
закони, вносити до них зміни у разі, коли воно не здійснюється
безпосередньо народом (статті 5, 38, 69, 72 Конституції України)
( 254к/96-ВР ), належить виключно Верховній Раді України (пункт 3
частини першої статті 85 Конституції України) ( 254к/96-ВР ) і не
може передаватись іншим органам чи посадовим особам. Закони та
інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції
України ( 254к/96-ВР ) і повинні відповідати їй (частина друга
статті 8 Конституції України) ( 254к/96-ВР )". У цьому ж Рішенні
( v015p710-00 ) Конституційний Суд України також наголошував на
неможливості зміни закону шляхом прийняття підзаконного правового
акта.
Неухильне додержання органами державної влади Конституції
( 254к/96-ВР ) та законів України забезпечує реалізацію принципу
поділу влади, є запорукою їх єдності та важливою передумовою
стабільності і злагоди в державі (підпункт 4.1 пункту 4
мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 1
квітня 2008 року N 4-рп/2008 ( v004p710-08 ) у справі про
Регламент Верховної Ради України). На неприпустимості втручання
Уряду України у сферу виключної компетенції законодавця всупереч
положенням частини другої статті 6, частини другої статті 8,
частини другої статті 19, пункту 3 частини першої статті 85,
пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України
( 254к/96-ВР ) наголосив Конституційний Суд України і в Рішенні
від 8 вересня 2009 року N 19-рп/2009 ( v019p710-09 ).
Ураховуючи викладене, прошу Конституційний Суд України
розглянути питання щодо конституційності постанов Кабінету
Міністрів України від 5 серпня 2009 року N 819 ( 819-2009-п ) "Про
залучення державним підприємством для постачання медичних установ
"Укрмедпостач" у 2009 році іноземного кредиту для реалізації
інвестиційного проекту щодо забезпечення лікувально-профілактичних
закладів обладнанням, транспортними засобами, виробами медичного
призначення та лікарськими засобами під державну гарантію", від
9 вересня 2009 року N 993 ( 993-2009-п ) "Про внесення змін до
постанови Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2009 р. N 819"
та N 1012 ( 1012-2009-п ) "Про залучення Національною акціонерною
компанією "Украгролізинг" у 2009 році іноземного кредиту під
державну гарантію для реалізації інвестиційного проекту
впровадження ресурсозберігаючих технологій із закупівлею технічних
засобів для заготівлі молока та його зберігання", від 16 вересня
2009 року N 1025 ( 1025-2009-п ) "Про залучення у 2009 році
державним підприємством для постачання медичних установ
"Укрвакцина" іноземного кредиту для реалізації інвестиційного
проекту щодо проектування та будівництва лікувально-профілактичних
закладів, фельдшерсько-акушерських пунктів і сільських амбулаторій
та оснащення їх медичним та іншим обладнанням, забезпечення
лікувально-профілактичних закладів обладнанням, транспортними
засобами, виробами медичного призначення та лікарськими засобами
під державну гарантію", а також від 23 вересня 2009 року N 1017
( 1017-2009-п ) "Питання реалізації інвестиційного проекту щодо
забезпечення лікувально-профілактичних закладів обладнанням,
транспортними засобами, виробами медичного призначення та
лікарськими засобами під державну гарантію".
Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням
уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України -
Представника Президента України у Конституційному Суді України
М. Ставнійчук.

Президент України В.ЮЩЕНКО
м. Київ, 9 жовтня 2009 року

{ Джерело - Офіційне Інтернет-представництво Президента України }

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: