КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В Авід 22 вересня 2004 р. N 1243
Київ
Про Порядок прийняття в експлуатаціюзакінчених будівництвом об'єктів
Кабінет Міністрів України п о с т а н о в л я є:
1. Затвердити Порядок прийняття в експлуатацію закінчених
будівництвом об'єктів, що додається.
2. Державному комітетові України з будівництва та
архітектури:
забезпечувати здійснення вибіркового контролю за додержанням
порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів;
затвердити у двомісячний строк форми актів з прийняття в
експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів.
3. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету
Міністрів України згідно з переліком, що додається.
4. Ця постанова набирає чинності через три місяці з дня
опублікування.
Прем'єр-міністр України В.ЯНУКОВИЧ
Інд. 21
ЗАТВЕРДЖЕНОпостановою Кабінету Міністрів України
від 22 вересня 2004 р. N 1243
ПОРЯДОКприйняття в експлуатацію
закінчених будівництвом об'єктів
1. Цей Порядок визначає основні вимоги та умови прийняття в
експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів незалежно від джерел
фінансування їх будівництва.
Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів
полягає у підтвердженні державними приймальними комісіями
готовності до експлуатації об'єктів нового будівництва,
реконструкції, реставрації, капітального ремонту будівель і споруд
як житлово-громадського, так і виробничого призначення, інженерних
мереж та споруд, транспортних магістралей, окремих черг пускових
комплексів (далі - закінчені будівництвом об'єкти), їх
інженерно-технічного оснащення відповідно до затвердженої в
установленому порядку проектної документації, нормативних вимог,
вихідних даних на проектування.
2. Особливості підтвердження готовності до експлуатації
закінчених будівництвом об'єктів із специфічними умовами
експлуатації визначаються відповідними міністерствами, іншими
центральними органами виконавчої влади за погодженням з Держбудом
з урахуванням вимог цього Порядку.
3. Об'єкти виробничого призначення з кількістю робочих місць
понад 50 або вартістю понад 5 млн гривень, а також об'єкти
житлово-громадського призначення III, IV і V категорій складності
до пред'явлення їх державним приймальним комісіям попередньо
приймаються робочими комісіями.
4. Особливості прийняття в експлуатацію закінчених
будівництвом об'єктів, що розташовані на території іноземних
держав і є власністю України, визначаються МЗС за погодженням з
Держбудом з урахуванням вимог законодавства держави
місцезнаходження.
Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, що
є власністю іноземних держав, міжнародних організацій, іноземних
юридичних та фізичних осіб на території України, здійснюється
відповідно до цього Порядку.
Якщо міжнародними договорами України встановлено інші
правила, ніж ті, що містяться у цьому Порядку, застосовуються
правила міжнародних договорів України.
5. Для пред'явлення закінченого будівництвом об'єкта
державній приймальній комісії відповідно до пункту 3 Порядку
замовником будівництва об'єкта (далі - замовник) утворюється
робоча комісія.
Робоча комісія утворюється не пізніше ніж у п'ятиденний строк
після отримання замовником письмового повідомлення від
генерального підрядника про закінчення будівництвом об'єкта з
проханням утворити робочу комісію.
6. До складу робочої комісії включаються представники
генерального підрядника, субпідрядної організації, генерального
проектувальника (автор проекту), експлуатаційної організації,
інспекції державного архітектурно-будівельного контролю, органів
державного санітарно-епідеміологічного нагляду, державного
пожежного нагляду, державного нагляду з охорони праці, охорони
навколишнього природного середовища, державної інспекції з
енергозбереження та інших органів, що здійснюють державний нагляд
відповідно до призначення об'єкта.
Головою робочої комісії призначається представник замовника.
Голова робочої комісії установлює за погодженням з
генеральним підрядником порядок роботи комісії.
Члени робочої комісії здійснюють свої повноваження на
безоплатній основі.
7. Генеральний підрядник надає робочій комісії:
перелік організацій, які брали участь у виконанні
будівельно-монтажних робіт, із зазначенням видів виконуваних ними
робіт, прізвищ та ініціалів відповідальних інженерно-технічних
працівників;
комплект виробничої документації на виконані
будівельно-монтажні роботи згідно з переліком, визначеним
нормативними документами, та виконавчу документацію;
документи, що свідчать про відповідність нормативним вимогам
використаних матеріалів, конструкцій, виробів та обладнання;
результати досліджень якості питної води, ґрунту,
атмосферного повітря залежно від конкретних умов будівництва.
8. Робоча комісія повинна перевірити відповідність:
архітектурних і конструктивних рішень закінченого
будівництвом об'єкта затвердженому проекту, санітарним,
протипожежним, радіаційним та екологічним вимогам і нормам, а
також вимогам з охорони праці, промислової безпеки та
енергозбереження;
виконаних будівельно-монтажних робіт вимогам нормативної
документації;
результатів проведених індивідуальних і комплексних
випробувань устатковання нормативним показникам;
виробничої документації нормативним вимогам.
9. На підставі проведеної перевірки робоча комісія визначає
готовність закінченого будівництвом об'єкта до пред'явлення
державній приймальній комісії.
Результати перевірки робочою комісією готовності закінченого
будівництвом об'єкта до пред'явлення державній приймальній комісії
оформляються актами, форми яких затверджуються Держбудом.
Акти робочої комісії оформляються генеральним підрядником,
підписуються головою та членами робочої комісії і передаються
державній приймальній комісії.
10. У разі виявлення на закінченому будівництвом об'єкті
недоліків, вони повинні бути усунені у строки, визначені робочою
комісією.
Після усунення недоліків та підписання робочою комісією
відповідного акта закінчений будівництвом об'єкт передається
генеральним підрядником замовнику під охорону і зберігання.
11. Державна комісія з прийняття в експлуатацію закінченого
будівництвом об'єкта (далі - державна приймальна комісія)
утворюється, якщо об'єкти збудовано:
із залученням коштів державного бюджету в розмірі 30 млн
гривень і більше або із залученням іноземних кредитів під гарантію
Кабінету Міністрів України, а також у разі розташування об'єкта на
території двох і більше областей (лінійні об'єкти, комплекси
окремих споруд (будівель), що діють як єдине ціле, гідротехнічні,
іригаційні системи, системи зв'язку, продуктопроводи тощо) -
рішенням міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади
(відповідно до сфери управління), а у разі коли зазначені об'єкти
розташовуються на території лише однієї області - обласною,
Київською та Севастопольською міською держадміністрацією;
із залученням коштів республіканського бюджету Автономної
Республіки Крим у розмірі 30 млн гривень і більше - Радою
міністрів Автономної Республіки Крим;
із залученням коштів державного бюджету або республіканського
бюджету Автономної Республіки Крим у розмірі до 30 млн гривень
або місцевих бюджетів, а також коштів інших джерел фінансування -
відповідно обласною та районною держадміністрацією, виконавчим
комітетом міської ради міста обласного значення.
У разі коли закінчений будівництвом об'єкт розташовано на
території двох і більше районів як єдине ціле, державну приймальну
комісію утворює відповідно Рада міністрів Автономної Республіки
Крим, обласна, Київська та Севастопольська міська
держадміністрація.
12. До складу державної приймальної комісії включаються
представники органу виконавчої влади чи органу місцевого
самоврядування, що утворив комісію, виконавчого комітету місцевої
ради, на території якої розташовано закінчений будівництвом
об'єкт, замовника, генерального підрядника, генерального
проектувальника (автора проекту), експлуатаційної організації,
інспекції державного архітектурно-будівельного контролю, органів
державного санітарно-епідеміологічного та державного пожежного
нагляду.
У випадках, визначених законодавством, до складу державної
приймальної комісії включаються також представники Мінприроди,
Мінпраці, Держнаглядохоронпраці, Держкоменергозбереження,
Держатомрегулювання.
Для прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом
автомобільних доріг, комплексів та об'єктів дорожнього сервісу до
складу державної приймальної комісії включається представник
державної автомобільної інспекції.
Включення до складу державної приймальної комісії
представників інших органів, установ та організацій, не
передбачених цим пунктом, забороняється.
13. Замовник зобов'язаний після надходження повідомлення
генерального підрядника про закінчення будівництвом об'єкта, а по
об'єктах, які попередньо приймаються робочими комісіями, після
підписання акта робочої комісії звернутися протягом 5 днів до
органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, що
визначені у пункті 11 цього Порядку, з пропозицією щодо утворення
державної приймальної комісії.
Орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування
зобов'язаний протягом 10 днів після надходження звернення від
замовника утворити відповідно до цього Порядку державну приймальну
комісію.
14. Строк прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом
об'єкта державною приймальною комісією установлюється органом
виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування, що утворив
комісію, і не повинен перевищувати 30 днів.
У разі прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом
об'єкта вартістю 30 млн гривень і більше зазначений строк може
бути продовжений, але не повинен перевищувати 60 днів.
15. Строк, установлений для прийняття закінченого
будівництвом об'єкта державною приймальною комісією, не
включається до загального строку будівництва об'єкта.
16. Підготовку акта про прийняття в експлуатацію закінченого
будівництвом об'єкта для підписання членами державної приймальної
комісії забезпечує замовник.
17. Прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта
здійснюється за умови закладення проектної документації до
страхового фонду документації, що підтверджується відповідним
актом, виданим Державним департаментом страхового фонду
документації.
Перелік об'єктів і споруд, за якими проектна документація
закладається до страхового фонду документації, та її склад
визначаються спільним наказом Держбуду та МНС.
18. Головою державної приймальної комісії призначається
представник органу виконавчої влади чи органу місцевого
самоврядування, що утворив комісію.
Голова державної приймальної комісії організовує та
забезпечує виконання завдань, покладених на комісію.
Члени комісії зобов'язані за викликом голови брати участь у
її роботі, а також здійснювати свої повноваження як представники
відповідних органів.
19. Замовник, генеральний підрядник разом із генеральним
проектувальником подають державній приймальній комісії проектну та
виробничу документацію, пред'являють виконані будівельно-монтажні
роботи, змонтоване технологічне обладнання та документальне
підтвердження відповідності виконаних робіт вихідним даним на
проектування об'єкта.
20. На закінченому будівництвом об'єкті повинні бути виконані
всі передбачені проектною документацією та державними нормами
роботи, змонтоване і випробуване обладнання.
На об'єкті виробничого призначення, де встановлено
технологічне обладнання, повинні бути проведені
пусконалагоджувальні роботи згідно з технологічним регламентом,
передбаченим проектом, створено безпечні умови для праці
виробничого персоналу та перебування людей відповідно до вимог
нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки,
пожежної безпеки, екологічних та санітарних норм.
21. У виняткових випадках до призначення державної
приймальної комісії замовник, який затвердив проект, може вносити
погоджені в установленому порядку пропозиції щодо зміни складу
пускових комплексів. При цьому із складу пускових комплексів не
повинні вилучатися будівлі та споруди санітарно-побутового
призначення, а також ті, що передбачені для створення безпечних
умов життєдіяльності (очищення, знешкодження і уловлювання
шкідливих викидів в атмосферу, воду і ґрунт, лінії зв'язку,
меліоративні заходи, системи забезпечення пожежної безпеки тощо).
Прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, на
якому зміни до складу пускових комплексів внесені з порушенням
встановленого порядку, заборонено.
22. У разі коли закінчений будівництвом об'єкт приймається в
експлуатацію у I або IV кварталі, строки виконання окремих видів
робіт (з оздоблення фасадів, упорядження території тощо),
здійснення яких неможливе через несприятливі погодні умови, можуть
бути перенесені. Перелік таких робіт і строки їх виконання
визначаються державною приймальною комісією, про що робиться
відповідний запис у акті про прийняття в експлуатацію закінченого
будівництвом об'єкта.
23. Вбудовані-прибудовані приміщення у житловому будинку
можуть прийматися в експлуатацію за окремим актом, якщо вони
згідно з проектною документацією виділені в окремий пусковий
комплекс і передбачена їх ізоляція від житлової частини будинку.
При цьому житлова частина будинку повинна мати відокремлене від
вбудовано-прибудованих приміщень інженерне забезпечення та належні
умови щодо її безпечної експлуатації.
24. Житлові будинки, в яких квартири та інші приміщення
побудовані за кошти фізичних та юридичних осіб, можуть прийматися
в експлуатацію без виконаних внутрішніх опоряджувальних робіт, які
не впливають на експлуатацію цих будинків, якщо це обумовлено
інвестиційним договором на будівництво та за умови дотримання при
цьому санітарних і технічних вимог. Перелік внутрішніх
опоряджувальних робіт, без виконання яких можливе прийняття в
експлуатацію житлових будинків, визначається Держбудом.
Житлові будинки, в яких квартири побудовані за кошти
державного бюджету, республіканського бюджету Автономної
Республіки Крим, місцевих бюджетів для соціально незахищених
верств населення (інваліди, учасники Великої Вітчизняної війни,
багатодітні сім'ї, громадяни, що постраждали внаслідок
Чорнобильської катастрофи, тощо), приймаються в експлуатацію за
умови виконання опоряджувальних робіт в повному обсязі.
25. Закінчені будівництвом приватні житлові будинки садибного
типу, дачні та садові будинки приймаються в експлуатацію у
порядку, визначеному Радою міністрів Автономної Республіки Крим,
обласними, Київською та Севастопольською міськими
держадміністраціями та погодженому з Держбудом.
26. Державна приймальна комісія не має права вимагати
виконання на закінченому будівництвом об'єкті додаткових видів
робіт, крім передбачених проектом будівництва та наданими для
цього об'єкта вихідними даними.
27. За результатами роботи державної приймальної комісії
складається акт про прийняття в експлуатацію закінченого
будівництвом об'єкта, форма якого затверджується Держбудом.
Акт державної приймальної комісії підлягає затвердженню у
15-денний строк органом виконавчої влади чи органом місцевого
самоврядування, що утворив цю комісію, та реєструється в інспекції
державного архітектурно-будівельного контролю, яка видала дозвіл
на виконання будівельних робіт.
Не допускається затвердження акта про прийняття в
експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта за відсутності
підписів окремих членів державної приймальної комісії.
28. Члени державної приймальної комісії, що відмовилися
підписати акт, зобов'язані у письмовій формі подати голові комісії
та органу, який вони представляють, обґрунтування своєї відмови.
Керівник зазначеного органу зобов'язаний взяти безпосередню участь
у врегулюванні спірних питань та може підписати акт замість члена
комісії, який відмовився від підпису.
29. Датою введення в експлуатацію закінченого будівництвом
об'єкта є дата затвердження акта державної приймальної комісії про
прийняття в експлуатацію цього об'єкта органом виконавчої влади чи
органом місцевого самоврядування, що утворив комісію.
30. У разі неготовності об'єкта до експлуатації державна
приймальна комісія складає відповідний акт з висновками та
обґрунтуваннями. На підставі цього акта орган виконавчої влади чи
орган місцевого самоврядування, що утворив комісію, надає
замовнику рекомендації щодо усунення недоліків.
Для прийняття в експлуатацію зазначеного об'єкта державна
приймальна комісія може бути утворена повторно лише після усунення
виявлених недоліків, але не раніше ніж через 30 днів після
завершення роботи попередньої комісії.
Підписаний і затверджений акт державної приймальної комісії
про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта є
підставою для укладення договорів про постачання на цей об'єкт
необхідних для його функціонування ресурсів води, газу, тепла та
електроенергії і включення даних про цей об'єкт до державної
статистичної звітності.
31. Голова та члени державної приймальної комісії несуть
персональну відповідальність за виконання покладених на них
функцій.
ЗАТВЕРДЖЕНОпостановою Кабінету Міністрів України
від 22 вересня 2004 р. N 1243
ПЕРЕЛІКпостанов Кабінету Міністрів України,
що втратили чинність
1. Постанова Кабінету Міністрів України від 5 серпня 1992 р.
N 449 ( 449-92-п ) "Про порядок прийняття в експлуатацію
закінчених будівництвом об'єктів державного замовлення" (ЗП
України, 1992 р., N 9, ст. 214).
2. Постанова Кабінету Міністрів України від 6 грудня 1993 р.
N 990 ( 990-93-п ) "Про внесення змін до Положення про порядок
прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів
державного замовлення" (ЗП України, 1994 р., N 4, ст. 91).
3. Постанова Кабінету Міністрів України від 23 травня 1994 р.
N 332 ( 332-94-п ) "Про внесення доповнень до Положення про
порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів
державного замовлення" (ЗП України, 1994 р., N 9, ст. 225).
4. Пункт 1 постанови Кабінету Міністрів України від 7 квітня
1995 р. N 253 ( 253-95-п ) "Про внесення змін до деяких рішень
Уряду України з питань державного архітектурно-будівельного
контролю" (ЗП України, 1995 р., N 7, ст. 166).
5. Постанова Кабінету Міністрів України від 17 березня
1998 р. N 326 ( 326-98-п ) "Про внесення змін до Положення про
порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів
державного замовлення" (Офіційний вісник України, 1998 р., N 12,
ст. 448).
Джерело:Офіційний портал ВРУ