МІНІСТЕРСТВО ЕКОЛОГІЇ ТА ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 108 від 11.08.2000 Зареєстровано в Міністерствіюстиції України
13 вересня 2000 р.
за N 602/4823
Про затвердження Положення про державне управлінняекології та природних ресурсів в областях, містах
Києві та Севастополі
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом МінекоресурсівN 48 ( z0155-02 ) від 31.01.2002 )
У зв'язку з утворенням Міністерства екології та природних
ресурсів України та відповідно до Положення про Міністерство
екології та природних ресурсів України, затвердженого Указом
Президента України від 29 травня 2000 р. N 724/2000 ( 724/2000 ),
Н А К А З У Ю:
1. Затвердити Положення про державне управління екології та
природних ресурсів в областях, містах Києві та Севастополі, що
додається.
2. Нормативно-правовому управлінню (С. Максимчук) забезпечити
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства
юстиції України.
3. Визнати таким, що втратило чинність, Положення про
державне управління екологічної безпеки в областях, містах Києві
та Севастополі Мінекобезпеки України, затверджене наказом
Міністерства охорони навколишнього природного середовища та
ядерної безпеки України від 27.02.96 N 22 ( z0216-96 ) і
зареєстроване у Мін'юсті 05.05.96 за N 216/1241, із змінами від
23.12.96 N 152 ( z0003-97 ) (держреєстр від 15.01.97 N 3/1807).
4. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Міністр І. Заєць
ЗАТВЕРДЖЕНОНаказ Міністерства екології та
природних ресурсів України
11.08.2000 N 108
Зареєстровано в Міністерствіюстиції України
13 вересня 2000 р.
про державне управління екології та природних ресурсів
в областях, містах Києві та Севастополі
1. Державне управління екології та природних ресурсів в
областях, містах Києві та Севастополі (далі - управління) є
територіальним органом Міністерства екології та природних ресурсів
України і входить до сфери його управління. Управління в межах своїх повноважень забезпечує реалізацію
державної політики в галузі охорони навколишнього природного
середовища, раціонального використання й відтворення природних
ресурсів, забезпечення екологічної та радіаційної безпеки
відповідно на території області, міста Києва та Севастополя. 2. Управління у своїй діяльності керується Конституцією
України ( 254к/96-ВР ), законами України, постановами Верховної
Ради України, указами й розпорядженнями Президента України,
декретами, постановами і розпорядженнями Кабінету Міністрів
України, наказами Мінекоресурсів України, рішеннями місцевих
органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування,
прийнятими в межах їх компетенції, а також цим Положенням. 3. Основними завданнями управління є: забезпечення реалізації державної екологічної політики,
спрямованої на забезпечення ефективного використання та
відтворення природних ресурсів (земля, надра, поверхневі й
підземні води, атмосферне повітря, ліси та інші об'єкти рослинного
і тваринного світу та природні ресурси територіальних вод,
континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони
України), охорону навколишнього природного середовища та
забезпечення екологічної безпеки; здійснення управління та регулювання у сфері охорони
навколишнього природного середовища, раціонального використання та
відтворення природних ресурсів, забезпечення екологічної та
радіаційної безпеки у сфері поводження з відходами; державний контроль за додержанням вимог природоохоронного
законодавства підприємствами, установами, організаціями незалежно
від форм власності та громадянами України і особами без
громадянства, іноземними юридичними й фізичними особами на
відповідній території, додержанням екологічних вимог у пунктах
пропуску через державний кордон та в зоні діяльності регіональних
митниць та митниць; ( Абзац четвертий пункту 3 із змінами,
внесеними згідно з Наказом Мінекоресурсів N 48 ( z0155-02 ) від
31.01.2002 ) інформування населення через засоби масової інформації про
стан навколишнього природного середовища на відповідній території,
оперативне оповіщення про виникнення надзвичайних екологічних
ситуацій та про хід виконання заходів щодо їх ліквідації. 4. Управління відповідно до покладених на нього завдань: 1) здійснює у межах своїх повноважень комплексне управління
та регулювання, координує діяльність місцевих органів виконавчої
влади, органів місцевого самоврядування, територіальних органів
міністерств та інших центральних органів виконавчої влади,
підприємств, установ і організацій у сфері охорони навколишнього
природного середовища, раціонального використання і відтворення
природних ресурсів, забезпечення екологічної та радіаційної
безпеки; ( Підпункт 1 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з
Наказом Мінекоресурсів N 48 ( z0155-02 ) від 31.01.2002 ) 2) здійснює державний контроль за додержанням норм і правил у
сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального
використання й відтворення природних ресурсів, у тому числі землі,
її надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів,
інших об'єктів рослинного й тваринного світу, природних ресурсів
континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони,
в межах наданих повноважень, територій та об'єктів
природно-заповідного фонду України, вимог екологічної безпеки, у
тому числі у пунктах пропуску через державний кордон, у зоні
діяльності регіональних митниць та митниць, у сфері поводження з
відходами, застосування пестицидів та агрохімікатів, геологічного
вивчення надр (державного геологічного контролю),
топографо-геодезичної та картографічної діяльності (державний
геодезичний нагляд); 3) організовує та проводить державну екологічну експертизу
відповідно до вимог Закону України "Про екологічну експертизу"
( 45/95-ВР ); 4) бере участь у роботі державних комісій з приймання в
експлуатацію об'єктів виробничого, житлово-комунального
призначення та житлових масивів; 5) подає проекти лімітів: використання природних ресурсів
місцевого значення, розміщення відходів; вносить пропозиції щодо
їх затвердження відповідними обласними, Київською та
Севастопольською міськими державними адміністраціями; ( Підпункт 5
пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінекоресурсів
N 48 ( z0155-02 ) від 31.01.2002 ) 6) затверджує нормативи гранично допустимих викидів і скидів
у навколишнє природне середовище забруднювальних речовин; 7) організовує регіональний моніторинг навколишнього
природного середовища, забезпечує діяльність національної
екологічної інформаційної системи, здійснює спостереження та
інструментально-лабораторний контроль за забрудненням
навколишнього природного середовища; 8) забезпечує розвиток заповідної справи, збереження
біологічного та ландшафтного різноманіття, формування національної
екологічної мережі, ведення Червоної книги України та Зеленої
книги України, здійснює державне управління з питань організації,
охорони та використання територій та об'єктів природно-заповідного
фонду України; 9) бере участь у розробці, реалізації та контролі за
виконанням місцевих екологічних програм та програм забезпечення
екологічної, ядерної та радіаційної безпеки, програм попередження
та ліквідації наслідків надзвичайних екологічних ситуацій; 10) готує щорічно спільно з відповідними органами виконавчої
влади та подає до Мінекоресурсів України, обласної Ради доповідь
про стан навколишнього природного середовища області, міста Києва
чи Севастополя; 11) сприяє екологічній освіті та екологічному вихованню
громадян, діяльності екологічних об'єднань громадян, рухів тощо; 12) вживає заходів щодо добору й розстановки кадрів,
підготовки та підвищення їх кваліфікації; 13) забезпечує використання бюджетних асигнувань за цільовим
призначенням, складає й подає в установленому порядку фінансову
звітність; 14) здійснює у межах, визначених законодавством України,
функції з оперативного управління майном, що належить до об'єктів
державної та комунальної власності; 15) здійснює інші функції відповідно до покладених на
управління завдань та чинного законодавства. 5. Управління має право: 1) одержувати у встановленому порядку від органів місцевого
самоврядування, підприємств, установ і організацій інформацію,
документи та інші матеріали, від місцевих органів статистики -
статистичні дані, необхідні для виконання покладених на нього
завдань; 2) залучати в установленому законодавством порядку
спеціалізовані установи і організації, висококваліфікованих
фахівців та наукових працівників для проведення науково-технічного
забезпечення державної екологічної експертизи, відповідних
спеціалістів та науковців для розгляду питань, що належать до
компетенції управління; 3) вести редакційно-видавничу діяльність з питань охорони
навколишнього природного середовища, використання і відтворення
природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки; 4) скликати в установленому порядку наради з питань, що
належать до його компетенції; 5) обстежувати підприємства, установи й організації усіх форм
власності, військові й оборонні об'єкти, об'єкти органів
внутрішніх справ і Служби безпеки України з метою перевірки
додержання вимог екологічної безпеки, виконання заходів щодо
охорони навколишнього природного середовища, раціонального
використання й відтворення природних ресурсів; 6) виносити в межах своєї компетенції рішення про обмеження
чи тимчасову заборону (зупинення) діяльності підприємств і
об'єктів усіх форм власності, якщо їх експлуатація здійснюється з
порушенням норм і правил екологічної безпеки, законодавства про
охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів
(ліцензій) на використання природних ресурсів відповідно до
Порядку обмеження, тимчасової заборони (зупинення) чи припинення
діяльності підприємств, установ, організацій і об'єктів у разі
порушення ними законодавства про охорону навколишнього природного
середовища, затвердженого Постановою Верховної Ради України від
29.10.92 N 2751 ( 2751-12 ); ( Підпункт 6 пункту 5 із змінами,
внесеними згідно з Наказом Мінекоресурсів N 48 ( z0155-02 ) від
31.01.2002 ) 7) проводити на підприємствах, в установах і організаціях,
які використовують джерела іонізуючого випромінювання та
радіаційні технології, перевірку дотримання вимог радіаційної
безпеки; 8) давати керівникам підприємств, установ і організацій
обов'язкові для виконання приписи щодо усунення виявлених порушень
законодавства про охорону навколишнього природного середовища,
використання природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки
в процесі здійснення господарської чи іншої діяльності, що
негативно впливає на екологічний стан; 9) подавати пропозиції до відповідних державних органів про
притягнення до дисциплінарної відповідальності службових осіб,
винних у порушенні норм та вимог екологічної безпеки, в тому числі
радіаційної безпеки, охорони навколишнього природного середовища
та використання природних ресурсів; 10) застосовувати у випадках, передбачених законодавством
України, економічні санкції до підприємств, установ, організацій
за порушення вимог законодавства про охорону навколишнього
природного середовища, перевищення нормативів екологічної безпеки,
лімітів використання природних ресурсів; 11) подавати позови в суд, господарський суд про
відшкодування збитків і втрат, завданих юридичними і фізичними
особами внаслідок порушення законодавства про охорону
навколишнього природного середовища, використання природних
ресурсів та забезпечення екологічної безпеки; ( Підпункт 11 пункту
5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінекоресурсів N 48
( z0155-02 ) від 31.01.2002 ) 12) розглядати справи про адміністративну відповідальність за
порушення в галузі охорони навколишнього природного середовища та
використання природних ресурсів; 13) передавати правоохоронним органам матеріали про факти
порушень у галузі охорони навколишнього природного середовища,
використання природних ресурсів та екологічної безпеки (екологічні
злочини), за які передбачено кримінальну відповідальність; 14) брати участь у міжнародному співробітництві з питань
охорони навколишнього природного середовища, використання
природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки, виконання
зобов'язань міжнародних документів та угод у межах компетенції
управління; 15) надавати платні послуги екологічного характеру
відповідно до переліку, затвердженого постановою Кабінету
Міністрів України від 26.10.01 N 1430 ( 1430-2001-п ), у порядку,
який встановлюється Мінекоресурсів за погодженням з Мінфіном,
Мінекономіки, Держпідприємництва і Антимонопольним комітетом. Підпункт 15 пункту 5 в редакції Наказу Мінекоресурсів N 48
( z0155-02 ) від 31.01.2002 ) 6. У структурі управління утворюються інспекційні підрозділи,
які здійснюють функції державного контролю та державного нагляду
відповідно до положень, затверджених у встановленому порядку. 7. Управління в процесі виконання покладених на нього завдань
взаємодіє з відповідними підрозділами обласної (міської) державної
адміністрації з питань використання природних ресурсів, охорони
навколишнього природного середовища, забезпечення екологічної та
радіаційної безпеки, органами місцевого самоврядування,
територіальними органами державної геологічної,
гідрометеорологічної служби, підприємствами у сфері
топографо-геодезичної та картографічної діяльності, іншими
підприємствами, організаціями, установами, об'єднаннями громадян. 8. Управління очолює начальник, який призначається Міністром
екології та природних ресурсів України. Начальник має заступників, яких за його поданням призначає
Міністр. Розподіл обов'язків між заступниками начальника проводить
начальник управління. 9. Начальник управління: здійснює керівництво діяльністю управління, несе персональну
відповідальність за виконання покладених на управління завдань,
визначає компетенцію заступників начальника управління, керівників
його структурних підрозділів; видає у межах своєї компетенції накази, організовує й
контролює їх виконання. Накази начальника управління, які
зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають
міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації в обласних,
Київському та Севастопольському міських управліннях юстиції; затверджує та узгоджує з Міністром структуру й штатний розпис
управління в межах встановлених Мінекоресурсів граничної
чисельності та фонду оплати праці працівників; розпоряджається коштами в межах затвердженого кошторису
витрат на утримання управління; призначає на посаду і звільняє з посади працівників
управління. 10. Накази начальника управління у разі порушення прав
громадян, органів місцевого самоврядування, підприємств,
організацій та установ можуть бути оскаржені в установленому
законодавством порядку. 11. Для погодженого вирішення питань, що належать до
компетенції управління, обговорення найважливіших напрямів його
діяльності в управлінні створюється колегія у складі начальника
управління (голова колегії) та заступників начальника за посадою,
а також інших працівників управління. До складу колегії можуть входити керівники відповідних
підрозділів обласної (міської) державної адміністрації,
підприємств, установ, організацій державної геологічної та
гідрометеорологічної служб, підприємств, установ, організацій у
сфері топографо-геодезичної та картографічної діяльності, лісового
та водного господарства, земельних ресурсів, представники органів
прокуратури. Склад колегії затверджує Міністр екології та природних
ресурсів України за поданням начальника управління. Рішення колегії проводяться в життя наказами управління. 12. Для розгляду наукових рекомендацій і пропозицій щодо
охорони навколишнього природного середовища, раціонального
використання природних ресурсів і забезпечення екологічної безпеки
та вирішення інших питань в управлінні можуть створюватися наукові
ради і комісії. Склад цих рад і комісій та положення про них затверджує
начальник управління. 13. Управління утримується за рахунок коштів Державного
бюджету України. 14. Управління є юридичною особою, має самостійний баланс,
реєстраційні рахунки в органах Державного казначейства, печатку із
зображенням Державного герба України і своїм найменуванням. Пункт 14 із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінекоресурсів
N 48 ( z0155-02 ) від 31.01.2002 )
Начальник Депертаменту
планування координації та розвитку Ю. Рубан
Джерело:Офіційний портал ВРУ