МІНІСТЕРСТВО ЕКОЛОГІЇ ТА ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 108 від 11.08.2000 Зареєстровано в Міністерствіюстиції України
13 вересня 2000 р.
за N 602/4823
Про затвердження Положення про державне управлінняекології та природних ресурсів в областях, містах
Києві та Севастополі
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерстваекології та природних ресурсів
N 48 ( z0155-02 ) від 31.01.2002
N 205 ( z0507-02 ) від 31.05.2002
N 30/м ( z0194-03 ) від 24.02.2003 )
У зв'язку з утворенням Міністерства екології та природних
ресурсів України та відповідно до Положення про Міністерство
екології та природних ресурсів України, затвердженого Указом
Президента України від 29 травня 2000 р. N 724/2000 ( 724/2000 ),
Н А К А З У Ю:
1. Затвердити Положення про державне управління екології та
природних ресурсів в областях, містах Києві та Севастополі, що
додається.
2. Нормативно-правовому управлінню (С. Максимчук) забезпечити
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства
юстиції України.
3. Визнати таким, що втратило чинність, Положення про
державне управління екологічної безпеки в областях, містах Києві
та Севастополі Мінекобезпеки України, затверджене наказом
Міністерства охорони навколишнього природного середовища та
ядерної безпеки України від 27.02.96 N 22 ( z0216-96 ) і
зареєстроване у Мін'юсті 05.05.96 за N 216/1241, із змінами від
23.12.96 N 152 ( z0003-97 ) (держреєстр від 15.01.97 N 3/1807).
4. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Міністр І. Заєць
ЗАТВЕРДЖЕНОНаказ Міністерства екології та
природних ресурсів України
11.08.2000 N 108
Зареєстровано в Міністерствіюстиції України
13 вересня 2000 р.
про державне управління екології та природних ресурсів
в областях, містах Києві та Севастополі
1. Державне управління екології та природних ресурсів в
областях, містах Києві та Севастополі (далі - управління) є
територіальним органом Міністерства екології та природних ресурсів
України і входить до сфери його управління. Управління в межах своїх повноважень забезпечує реалізацію
державної політики в галузі охорони навколишнього природного
середовища, раціонального використання й відтворення природних
ресурсів, забезпечення екологічної та у межах своєї компетенції
радіаційної безпеки відповідно на території області, міста Києва
та Севастополя. ( Абзац другий пункту 1 із змінами, внесеними
згідно з Наказом Міністерства екології та природних ресурсів N 205
( z0507-02 ) від 31.05.2002 ) 2. Управління у своїй діяльності керується Конституцією
України ( 254к/96-ВР ), законами України, постановами Верховної
Ради України, указами й розпорядженнями Президента України,
декретами, постановами і розпорядженнями Кабінету Міністрів
України, наказами Мінекоресурсів України, рішеннями місцевих
органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування,
прийнятими в межах їх компетенції, а також цим Положенням. 3. Основними завданнями управління є: забезпечення реалізації державної екологічної політики,
спрямованої на забезпечення ефективного використання та
відтворення природних ресурсів (земля, надра, поверхневі й
підземні води, атмосферне повітря, ліси та інші об'єкти рослинного
і тваринного світу та природні ресурси територіальних вод,
континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони
України), охорону навколишнього природного середовища та
забезпечення екологічної та в межах своєї компетенції радіаційної
безпеки; ( Абзац другий пункту 3 із змінами, внесеними згідно з
Наказом Міністерства екології та природних ресурсів N 205
( z0507-02 ) від 31.05.2002 ) здійснення управління та регулювання у сфері охорони
навколишнього природного середовища, раціонального використання та
відтворення природних ресурсів, забезпечення екологічної та у
межах своєї компетенції радіаційної безпеки у сфері поводження з
відходами; ( Абзац третій пункту 3 із змінами, внесеними згідно з
Наказом Міністерства екології та природних ресурсів N 205
( z0507-02 ) від 31.05.2002 ) державний контроль за додержанням вимог природоохоронного
законодавства підприємствами, установами, організаціями незалежно
від форм власності та громадянами України і особами без
громадянства, іноземними юридичними й фізичними особами на
відповідній території, додержанням екологічних вимог у пунктах
пропуску через державний кордон та в зоні діяльності митниць
призначення та відправлення; ( Абзац четвертий пункту 3 із
змінами, внесеними згідно з Наказами Мінекоресурсів N 48
( z0155-02 ) від 31.01.2002, N 30/м ( z0194-03 ) від 24.02.2003 ) інформування населення через засоби масової інформації про
стан навколишнього природного середовища на відповідній території,
оперативне оповіщення про виникнення надзвичайних екологічних
ситуацій та про хід виконання заходів щодо їх ліквідації. 4. Управління відповідно до покладених на нього завдань: 1) здійснює у межах своїх повноважень комплексне управління
та регулювання, координує діяльність місцевих органів виконавчої
влади, органів місцевого самоврядування, територіальних органів
міністерств та інших центральних органів виконавчої влади,
підприємств, установ і організацій у сфері охорони навколишнього
природного середовища, раціонального використання і відтворення
природних ресурсів, забезпечення екологічної та у межах своєї
компетенції радіаційної безпеки; ( Підпункт 1 пункту 4 із змінами,
внесеними згідно з Наказами Мінекоресурсів N 48 ( z0155-02 ) від
31.01.2002, N 205 ( z0507-02 ) від 31.05.2002 ) 2) здійснює державний контроль за додержанням норм і правил у
сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального
використання й відтворення природних ресурсів, у тому числі землі,
її надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів,
інших об'єктів рослинного й тваринного світу, природних ресурсів
континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони,
в межах наданих повноважень, територій та об'єктів
природно-заповідного фонду України, вимог екологічної та в межах
своєї компетенції радіаційної безпеки, у тому числі у пунктах
пропуску через державний кордон, у зоні діяльності митниць
призначення та відправлення, у сфері поводження з відходами,
застосування пестицидів та агрохімікатів, геологічного вивчення
надр (державного геологічного контролю), топографо-геодезичної та
картографічної діяльності (державний геодезичний нагляд);
( Підпункт 2 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Наказами
Міністерства екології та природних ресурсів N 205 ( z0507-02 ) від
31.05.2002, N 30/м ( z0194-03 ) від 24.02.2003 ) 3) організовує та проводить державну екологічну експертизу
відповідно до вимог Закону України "Про екологічну експертизу"
( 45/95-ВР ); 4) бере участь у роботі державних комісій з приймання в
експлуатацію об'єктів виробничого, житлово-комунального
призначення та житлових масивів; 5) подає проекти лімітів: використання природних ресурсів
місцевого значення, розміщення відходів; вносить пропозиції щодо
їх затвердження відповідними обласними, Київською та
Севастопольською міськими державними адміністраціями; ( Підпункт 5
пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінекоресурсів
N 48 ( z0155-02 ) від 31.01.2002 ) 6) затверджує нормативи граничнодопустимого скидання
забруднюючих речовин до водних об'єктів; ( Підпункт 6 пункту 4 в
редакції Наказу Мінекоресурсів N 30/м ( z0194-03 ) від
24.02.2003 ) 7) видає та анулює в установленому порядку дозволи
(ліцензії) на спеціальне використання природних ресурсів, дозволи
на викиди і скиди забруднюючих речовин у навколишнє природне
середовище, на розміщення та здійснення інших операцій у сфері
поводження з відходами; ( Пункт 4 доповнено підпунктом 7 згідно з
Наказом Міністерства екології та природних ресурсів N 205
( z0507-02 ) від 31.05.2002 ) 8) узгоджує матеріали підприємств на отримання дозволів
(ліцензій) на пошук (розвідку) та експлуатацію родовищ корисних
копалин, спеціальних дозволів на користування надрами; ( Пункт 4
доповнено підпунктом 8 згідно з Наказом Міністерства екології та
природних ресурсів N 205 ( z0507-02 ) від 31.05.2002 ) 9) організовує регіональний моніторинг навколишнього
природного середовища, забезпечує діяльність національної
екологічної інформаційної системи, здійснює спостереження та
інструментально-лабораторний контроль за забрудненням
навколишнього природного середовища; 10) забезпечує розвиток заповідної справи, збереження
біологічного та ландшафтного різноманіття, формування національної
екологічної мережі, ведення Червоної книги України та Зеленої
книги України, здійснює державне управління з питань організації,
охорони та використання територій та об'єктів природно-заповідного
фонду України; 11) бере участь у розробці, реалізації та контролі за
виконанням місцевих екологічних програм та програм забезпечення
екологічної та у межах своєї компетенції радіаційної безпеки,
програм попередження та ліквідації наслідків надзвичайних
екологічних ситуацій; ( Підпункт пункту 4 із змінами, внесеними
згідно з Наказом Міністерства екології та природних ресурсів N 205
( z0507-02 ) від 31.05.2002 ) 12) готує щорічно спільно з відповідними органами виконавчої
влади та подає до Мінекоресурсів України, обласної Ради доповідь
про стан навколишнього природного середовища області, міста Києва
чи Севастополя; 13) сприяє екологічній освіті та екологічному вихованню
громадян, діяльності екологічних об'єднань громадян, рухів тощо; 14) вживає заходів щодо добору й розстановки кадрів,
підготовки та підвищення їх кваліфікації; 15) забезпечує використання бюджетних асигнувань за цільовим
призначенням, складає й подає в установленому порядку фінансову
звітність; 16) здійснює у межах, визначених законодавством України,
функції з оперативного управління майном, що належить до об'єктів
державної та комунальної власності; 17) здійснює інші функції відповідно до покладених на
управління завдань та чинного законодавства. 5. Управління має право: 1) одержувати у встановленому порядку від органів місцевого
самоврядування, підприємств, установ і організацій інформацію,
документи та інші матеріали, від місцевих органів статистики -
статистичні дані, необхідні для виконання покладених на нього
завдань; 2) залучати в установленому законодавством порядку
спеціалізовані установи і організації, висококваліфікованих
фахівців та наукових працівників для проведення науково-технічного
забезпечення державної екологічної експертизи, відповідних
спеціалістів та науковців для розгляду питань, що належать до
компетенції управління; 3) вести редакційно-видавничу діяльність з питань охорони
навколишнього природного середовища, використання і відтворення
природних ресурсів, забезпечення екологічної та в межах своєї
компетенції радіаційної безпеки; ( Підпункт 3 пункту 5 із змінами,
внесеними згідно з Наказом Міністерства екології та природних
ресурсів N 205 ( z0507-02 ) від 31.05.2002 ) 4) скликати в установленому порядку наради з питань, що
належать до його компетенції;
( Підпункт 5 пункту 5 виключено на підставі Наказу
Міністерства екології та природних ресурсів N 205 ( z0507-02 ) від
31.05.2002 )
6) виносити в межах своєї компетенції рішення про обмеження
чи тимчасову заборону (зупинення) діяльності підприємств і
об'єктів усіх форм власності, якщо їх експлуатація (будівництво,
реконструкція, розширення) здійснюється з порушенням норм і правил
екологічної та в межах своєї компетенції радіаційної безпеки,
законодавства про охорону навколишнього природного середовища,
вимог дозволів (ліцензій) на використання природних ресурсів
відповідно до Порядку обмеження, тимчасової заборони (зупинення)
чи припинення діяльності підприємств, установ, організацій і
об'єктів у разі порушення ними законодавства про охорону
навколишнього природного середовища, затвердженого Постановою
Верховної Ради України від 29.10.92 N 2751 ( 2751-12 ); ( Підпункт
6 пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Наказами Мінекоресурсів
N 48 ( z0155-02 ) від 31.01.2002, N 205 ( z0507-02 ) від
31.05.2002 )
( Підпункт 7 пункту 5 виключено на підставі Наказу
Міністерства екології та природних ресурсів N 205 ( z0507-02 ) від
31.05.2002 )
( Підпункт 8 пункту 5 виключено на підставі Наказу
Міністерства екології та природних ресурсів N 205 ( z0507-02 ) від
31.05.2002 )
9) подавати пропозиції до відповідних державних органів про
притягнення до дисциплінарної відповідальності службових осіб,
винних у порушенні норм та вимог екологічної безпеки, в тому числі
радіаційної безпеки, охорони навколишнього природного середовища
та використання природних ресурсів; 10) застосовувати у випадках, передбачених законодавством
України, економічні санкції до підприємств, установ, організацій
за порушення вимог законодавства про охорону навколишнього
природного середовища, перевищення нормативів екологічної та
радіаційної безпеки, лімітів використання природних ресурсів;
( Підпункт 10 пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом
Міністерства екології та природних ресурсів N 205 ( z0507-02 ) від
31.05.2002 ) 11) подавати претензії, а також позови в суд, господарський
суд про відшкодування збитків і втрат, завданих юридичними і
фізичними особами внаслідок порушення законодавства про охорону
навколишнього природного середовища, використання природних
ресурсів та забезпечення екологічної та в межах своєї компетенції
радіаційної безпеки; ( Підпункт 11 пункту 5 із змінами, внесеними
згідно з Наказами Мінекоресурсів N 48 ( z0155-02 ) від 31.01.2002,
N 205 ( z0507-02 ) від 31.05.2002 )
( Підпункт 12 пункту 5 виключено на підставі Наказу
Міністерства екології та природних ресурсів N 205 ( z0507-02 ) від
31.05.2002 )
13) передавати правоохоронним органам матеріали про факти
порушень у галузі охорони навколишнього природного середовища,
використання природних ресурсів екологічної та в межах своєї
компетенції радіаційної безпеки (екологічні злочини), за які
передбачено кримінальну відповідальність; ( Підпункт 13 пункту 5
із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства екології та
природних ресурсів N 205 ( z0507-02 ) від 31.05.2002 ) 14) брати участь у міжнародному співробітництві з питань
охорони навколишнього природного середовища, використання
природних ресурсів та забезпечення екологічної та в межах своєї
компетенції радіаційної безпеки, виконання зобов'язань міжнародних
документів та угод у межах компетенції управління; ( Підпункт 14
пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства
екології та природних ресурсів N 205 ( z0507-02 ) від 31.05.2002 ) 15) надавати платні послуги екологічного характеру
відповідно до переліку, затвердженого постановою Кабінету
Міністрів України від 26.10.01 N 1430 ( 1430-2001-п ), у порядку,
який встановлюється Мінекоресурсів за погодженням з Мінфіном,
Мінекономіки, Держпідприємництва і Антимонопольним комітетом;
( Підпункт 15 пункту 5 в редакції Наказу Мінекоресурсів N 48
( z0155-02 ) від 31.01.2002 ) 16) призначає у встановленому порядку громадських інспекторів
з охорони довкілля. ( Пункт 5 доповнено підпунктом 16 згідно з
Наказом Міністерства екології та природних ресурсів N 205
( z0507-02 ) від 31.05.2002 ) 6. У структурі управління діють екологічні інспекції (у тому
числі міські, районні, міжрайонні), які здійснюють державний
контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища,
раціонального використання природних ресурсів, екологічної та в
межах своєї компетенції радіаційної безпеки. Екологічні інспекції мають право: обстежувати в установленому порядку підприємства, установи та
організації незалежно від форми власності і господарювання,
військові та оборонні об'єкти, об'єкти органів внутрішніх справ,
Державного департаменту з питань виконання покарань і СБУ та
прикордонних військ у місцях їх постійної дислокації, проведення
військових навчань, маневрів а також під час передислокації військ
та військової техніки автомобільними, повітряними, залізничними і
плавучими транспортними засобами з метою перевірки додержання ними
вимог щодо охорони навколишнього природного середовища,
раціонального використання і відтворення природних ресурсів,
екологічної та в межах своєї компетенції радіаційної безпеки; опломбовувати приміщення, устаткування та апаратуру
підприємств, установ, організацій та об'єктів, стосовно яких було
прийняте в установленому порядку рішення про обмеження, зупинення
(тимчасове) їх діяльності; проводити в межах своєї компетенції на підприємствах, в
установах і організаціях, які використовують джерела іонізуючого
випромінювання та радіаційні технології, перевірку дотримання
вимог радіаційної безпеки; перевіряти документи на право спеціального використання
природних ресурсів (ліцензії, дозволи, лісорубні квитки тощо); складати акти перевірок і протоколи про адміністративні
правопорушення та розглядати справи про адміністративні
правопорушення в сфері охорони навколишнього природного
середовища, використання природних ресурсів, екологічної та в
межах своєї компетенції радіаційної безпеки; давати обов'язкові для виконання приписи з питань, що
належать до їх повноважень; доставляти осіб, які порушили вимоги законодавства про
охорону навколишнього природного середовища, до органів місцевого
самоврядування, органів внутрішніх справ і штабів громадського
формування з охорони громадського порядку і державного кордону в
разі неможливості встановлення особи порушника на місці вчинення
правопорушення; готувати для передачі до органів прокуратури, органів
досудового слідства чи дізнання матеріали про виявлені факти
правопорушень, за які передбачено кримінальну відповідальність; одержувати в установленому законодавством порядку від
центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів
Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування,
підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності
і господарювання довідкові та інформаційні матеріали про стан
екологічної та в межах своєї компетенції радіаційної безпеки,
повідомлення про аварії і їх причини, технічну та іншу
документацію, а також інформацію, необхідну для виконання
покладених на неї завдань; залучати спеціалістів органів виконавчої влади, підприємств,
установ та організацій, у тому числі громадських (за погодженням з
їх керівниками), до вирішення питань щодо участі в проведенні
перевірок виконання заходів з охорони навколишнього природного
середовища, раціонального використання природних ресурсів,
екологічної та в межах своєї компетенції радіаційної безпеки; зупиняти або забороняти проведення робіт на територіях
заповідників, національних природних парків, інших територіях та
об'єктах природно-заповідного фонду, не передбачених відповідним
режимом; зупиняти транспортні (у тому числі плавучі) засоби та
проводити огляд речей, транспортних (у тому числі плавучих)
засобів, знарядь добування об'єктів рослинного та тваринного світу
на місцях їх добування, зберігання, перероблення і реалізації; вилучати в установленому порядку в осіб, які порушили
законодавство про охорону навколишнього природного середовища,
знаряддя добування об'єктів рослинного та тваринного світу,
транспортні (у тому числі плавучі) засоби, обладнання і предмети,
що були знаряддям незаконного добування об'єктів рослинного та
тваринного світу, незаконно добуті природні ресурси і продукцію,
що з них вироблена, а також відповідні документи (ліцензії,
дозволи, лісорубні квитки тощо); викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для
одержання від них усних або письмових пояснень у зв'язку з
порушенням ними вимог законодавства про охорону навколишнього
природного середовища, раціональне використання природних
ресурсів, екологічну і радіаційну (у межах своєї компетенції)
безпеку; проводити фотографування, здійснювати звукозапис, кіно- і
відеозйомку як допоміжний засіб для попередження та розкриття
екологічних правопорушень; носити під час виконання службових обов'язків формений одяг
установленого зразка, а також мати та використовувати вогнепальну
зброю і спеціальні засоби самооборони; контролювати наявність та правильність укладення договорів
обов'язкового страхування відповідальності суб'єктів перевезення
небезпечних вантажів, експортерів та осіб, які відповідають за
утилізацію (видалення) небезпечних відходів, цивільної
відповідальності суб'єктів господарювання за шкоду, яка може бути
заподіяна пожежами та аваріями на об'єктах підвищеної небезпеки.
( Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Наказом Мінекоресурсів N 30/м
( z0194-03 ) від 24.02.2003 ) Екологічні інспекції державних управлінь екології та
природних ресурсів в областях, містах Києві та Севастополі є
спеціальними підрозділами Мінекоресурсів України і підзвітні в
частині здійснення державного контролю Державній екологічній
інспекції Пункт 6 в редакції Наказу Міністерства екології та природних
ресурсів N 205 ( z0507-02 ) від 31.05.2002 ) 7. Управління в процесі виконання покладених на нього завдань
взаємодіє з відповідними підрозділами обласної (міської) державної
адміністрації з питань використання природних ресурсів, охорони
навколишнього природного середовища, забезпечення екологічної та у
межах своєї компетенції радіаційної безпеки, органами місцевого
самоврядування, територіальними органами державної геологічної,
гідрометеорологічної служби, підприємствами у сфері
топографо-геодезичної та картографічної діяльності, іншими
підприємствами, організаціями, установами, об'єднаннями громадян.
( Пункт 7 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства
екології та природних ресурсів N 205 ( z0507-02 ) від 31.05.2002 ) 8. Управління очолює начальник, який призначається Міністром
екології та природних ресурсів України в установленому
законодавством порядку. Начальник управління одночасно за посадою є Головним
державним інспектором з охорони навколишнього природного
середовища відповідної території. Начальник управління має першого заступника та заступників,
які призначаються Міністром екології та природних ресурсів
України. Перший заступник та заступники начальника одночасно за
посадою є першим заступником та заступниками Головного державного
інспектора з охорони навколишнього природного середовища
відповідної території. Перший заступник Головного державного інспектора з охорони
навколишнього природного середовища очолює екологічну інспекцію
відповідного територіального органу Мінекоресурсів. Розподіл обов'язків між заступниками начальника проводить
начальник управління. Пункт 8 в редакції Наказу Міністерства екології та природних
ресурсів N 205 ( z0507-02 ) від 31.05.2002 ) 9. Начальник управління: здійснює керівництво діяльністю управління, несе персональну
відповідальність за виконання покладених на управління завдань,
визначає компетенцію заступників начальника управління, керівників
його структурних підрозділів; видає у межах своєї компетенції накази, організовує й
контролює їх виконання. Накази начальника управління, які
зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають
міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації в обласних,
Київському та Севастопольському міських управліннях юстиції; затверджує та узгоджує з Міністром структуру й штатний розпис
управління в межах встановлених Мінекоресурсів граничної
чисельності та фонду оплати праці працівників; розпоряджається коштами в межах затвердженого кошторису
витрат на утримання управління; призначає на посаду і звільняє з посади працівників
управління. 10. Накази начальника управління у разі порушення прав
громадян, органів місцевого самоврядування, підприємств,
організацій та установ можуть бути оскаржені в установленому
законодавством порядку. 11. Для погодженого вирішення питань, що належать до
компетенції управління, обговорення найважливіших напрямів його
діяльності в управлінні створюється колегія у складі начальника
управління (голова колегії) та заступників начальника за посадою,
а також інших працівників управління. До складу колегії можуть входити керівники відповідних
підрозділів обласної (міської) державної адміністрації,
підприємств, установ, організацій державної геологічної та
гідрометеорологічної служб, підприємств, установ, організацій у
сфері топографо-геодезичної та картографічної діяльності, лісового
та водного господарства, земельних ресурсів, представники органів
прокуратури. Склад колегії затверджує Міністр екології та природних
ресурсів України за поданням начальника управління. Рішення колегії проводяться в життя наказами управління. 12. Для розгляду наукових рекомендацій і пропозицій щодо
охорони навколишнього природного середовища, раціонального
використання природних ресурсів і забезпечення екологічної та в
межах своєї компетенції радіаційної безпеки та вирішення інших
питань в управлінні можуть створюватися наукові ради і комісії. Склад цих рад і комісій та положення про них затверджує
начальник управління. Пункт 12 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства
екології та природних ресурсів N 205 ( z0507-02 ) від 31.05.2002 ) 13. Управління утримується за рахунок коштів Державного
бюджету України. 14. Управління є юридичною особою, має самостійний баланс,
реєстраційні рахунки в органах Державного казначейства, печатку із
зображенням Державного герба України і своїм найменуванням. Пункт 14 із змінами, внесеними згідно з Наказом Мінекоресурсів
N 48 ( z0155-02 ) від 31.01.2002 )
Начальник Депертаменту
планування координації та розвитку Ю. Рубан
Джерело:Офіційний портал ВРУ