{Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства освіти і науки № 1689 від 03.12.2013}
Про затвердження програм для проведення зовнішнього незалежного оцінювання з біології та історії України
Відповідно до Указу Президента України від 30 вересня 2010 року № 926 "Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні", постанови Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2004 р. № 1095 "Деякі питання запровадження зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти", наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 12.10.2011 № 1179 "Про затвердження Умов прийому до вищих навчальних закладів України в 2012 році", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.10.2011 за № 1221/19959, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити програми з біології та історії України для проведення зовнішнього незалежного оцінювання досягнень випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти, які є конкурсними предметами при вступі до вищих навчальних закладів за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра (спеціаліста, магістра медичного та ветеринарно-медичного спрямувань) на основі повної загальної середньої освіти, згідно з додатками 1, 2.
2. Українському центру оцінювання якості освіти (Зайцева І.П.) при розробленні тестових завдань для проведення зовнішнього незалежного оцінювання досягнень випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти з біології та історії України забезпечити їх відповідність змісту програм.
3. Наказ розмістити на офіційному веб-сайті Міністерства (www.mon.gov.ua) та Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (www.iitzo.gov.ua).
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Суліму Є.М.
ПРОГРАМА
зовнішнього незалежного оцінювання з біології
Програму зовнішнього незалежного оцінювання з біології розроблено на основі чинних програм для загальноосвітніх навчальних закладів: Біологія, 7-11 класи (К.: Перун, 2005) та Біологія, 10-11 класи (Тернопіль: Мандрівець, 2011).
Завданням зовнішнього незалежного оцінювання з біології є:
• перевірити відповідність знань та умінь учнів програмним вимогам;
• виявити рівень навчальних досягнень учнів;
• оцінити ступінь підготовленості випускників загальноосвітніх навчальних закладів до подальшого навчання у вищих навчальних закладах.
Зміст програми зовнішнього незалежного оцінювання структурований за рівнями організації життя й складається з Вступу та розділів: "Молекулярний рівень організації життя", "Клітинний рівень організації життя", "Неклітинні форми життя", "Організмовий рівень організації життя", "Надорганізмові рівні організації життя", "Історичний розвиток органічного світу", які в свою чергу розподілено на теми. В кожній темі визначено обсяг вимог до знань та предметних умінь учасників зовнішнього незалежного оцінювання з біології.
Програма зовнішнього незалежного оцінювання спрямована на виявлення рівня сформованості знань та умінь з шкільного предмета "Біологія", на основі яких учасник зовнішнього незалежного оцінювання зможе:
• характеризувати основні біологічні поняття, закономірності, закони та теорії, біологічні явища і процеси;
• оперувати поняттями, за потреби пояснення процесів та явищ живої природи, підтверджуючи прикладами з життя та діяльності людини, охорони здоров'я, досягнень біологічної науки;
• порівнювати процеси життєдіяльності на різних рівнях організації (молекулярному, клітинному, організмовому, популяційно-видовому, екосистемному, біосферному) та виявляти взаємозв'язки між ними;
• встановлювати причинно-наслідкові, функціональні, структурні зв'язки та закономірності у живій природі, класифікувати об'єкти;
• виявляти наслідки впливу шкідливих звичок на організм;
• застосовувати біологічні знання для аналізу ситуацій, що виникають у різних сферах життя;
• виконувати розрахунки із використанням математичного апарату;
• застосовувати набуті знання при аналізі біологічної інформації, представленої в різних формах (графічній, табличній, текстовій);
Назва розділу, теми | Знання | Предметні уміння та способи навчальної діяльності |
Вступ | Основні ознаки живого. Рівні організації життя: молекулярний, клітинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний, біосферний | Знати основні ознаки живого, рівні організації життя та їх структуру. |
Молекулярний рівень організації життя | ||
Елементний склад організмів | Класифікація хімічних елементів за їхнім вмістом в організмах (макроелементи, в тому числі органогенні елементи, мікроелементи). Наслідки недостатнього або надлишкового надходження в організм людини хімічних елементів (I, F, Fe, Ca, K) та способи усунення їх нестачі. | Знати органогенні елементи та мікроелементи. Оцінювати роль органогенних елементів в побудові молекул білків, нуклеїнових кислот, вуглеводів, ліпідів. |
Неорганічні сполуки в організмах | Роль води, солей та інших неорганічних сполук в організмі. Гідрофільні сполуки. Гідрофобні сполуки | Характеризувати біологічну роль води, кисню, йонів №a +, K +, Cl -, Ca 2+, Mg 2+, PO 4 3-. |
Органічні сполуки в організмах | Будова, властивості і функції органічних сполук. Поняття про біополімери та їхні мономери. | Визначати межі застосування ферментів в господарській діяльності людини. |
Клітинний рівень організації життя | ||
Організація клітин | Сучасна клітинна теорія. | Знати основні положення сучасної клітинної теорії. |
Одномембранні органели: ендоплазматична сітка, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі. Двомембранні органели: мітохондрії, пластиди та їх типи (особливості їхньої будови і функцій). Взаємні перетворення пластид. Автономія мітохондрій та хлоропластів у клітині. Інші органели: рибосоми, полірибосоми, клітинний центр, органели руху. Клітинні включення | Характеризувати будову і функції компонентів клітини. | |
Будова та функції ядра. Хромосоми, особливості будови та хімічного складу. Гомологічні хромосоми. Аутосоми та статеві хромосоми (гетерохромосоми). Каріотип людини. Хромосомний набір ядра (гаплоїдний, диплоїдний, поліплоїдний) | Пояснювати: роль ядра у збереженні, передачі та реалізації спадкової інформації; значення стабільності каріотипу для існування виду | |
Типи організації клітин (прокаріотичний та еукаріотичний) | Знати особливості організації клітин еукаріотів; особливості організації клітин прокаріотів (поверхневий апарат, нуклеоїд, плазміди, рибосоми, джгутики, пілі). | |
Поділ клітин | Клітинний цикл. Інтерфаза. Мітотичний поділ клітин у еукаріотів, його фази. | Пояснювати сутність і біологічне значення мітозу, мейозу, кросинговеру. |
Обмін речовин та перетворення енергії | Обмін речовин (метаболізм). Пластичний (асиміляція) та енергетичний (дисиміляція) обмін. Джерела енергії для організмів. Автотрофні (фототрофні, хемотрофні) і гетеротрофні організми. | Розпізнавати автотрофні (фото- і хемо-) й гетеротрофні організми. |
Неклітинні форми життя | ||
Віруси, пріони, віроїди | Віруси, їх хімічний склад, будова та відтворення. | Знати особливості будови вірусів; механізми проникнення вірусів в клітини людини, тварин, рослин, бактерій; захворювання людини, які спричиняють віруси (поліомієліт, грип, СНІД, гепатити, енцефаліт, кір, паротит, ГРВІ) та пріони (губчаста енцефалопатія); шляхи зараження вірусами та пріонами. |
Організмовий рівень організації життя | ||
Бактерії | Загальна характеристика прокаріотів (бактерії, ціанобактерії). Особливості будови та процесів життєдіяльності прокаріотів (живлення, дихання, розмноження, спороутворення, інцистування, обмін спадковою інформацією). Взаємозв'язки прокаріотів з іншими організмами (мутуалізм, коменсалізм, паразитизм). Різноманітність та роль прокаріотів у природі та житті людини. Хвороботворні бактерії та захворювання, що ними викликаються. Профілактика бактеріальних захворювань | Знати приклади захворювань людини, які спричиняють бактерії (ангіна, дифтерія, туберкульоз, холера, тиф, скарлатина, ботулізм, сальмонельоз). |
Рослини | Загальна характеристика царства Рослини. | Виділяти істотні ознаки царства Рослини. |
Будова рослинного організму | Особливості організації одноклітинних та багатоклітинних рослин. Нижчі та вищі рослини. Тканини багатоклітинних рослин: твірна (меристема), покривна (епідерма (шкірка), корок), основна (запасаюча, повітроносна, асиміляційна), механічна, провідна, їхня будова і функції. Ксилема. Флоема. Судинно-волокнистий пучок. | Розпізнавати: тканини, органи рослин на схемах і малюнках. |
Корінь та його функції. Види кореня. Коренева система та її типи (стрижнева, мичкувата). Зони кореня та їх функції. Будова кореня. Видозміни кореня (коренеплоди, бульбокорені, дихальні, опорні, чіпкі, повітряні, корені-присоски), їх біологічне значення. Поняття пікірування | Розпізнавати на схемах та малюнках: види коренів, типи кореневих систем, видозміни коренів, зони кореня, елементи внутрішньої будови кореня на поперечному зрізі. | |
Пагін та його функції. Будова пагона. Галуження пагона: значення та типи (дихотомічне, моноподіальне, симподіальне). Видозміни пагона (підземні та надземні); видовження та укорочення | Розпізнавати на схемах та малюнках елементи пагона; типи галуження пагона; видозміни пагона. | |
Стебло та його функції. Внутрішня будова дерев'янистого стебла | Розпізнавати на схемах та малюнках особливості внутрішньої будови стебла. | |
Листок його будова та функції. Видозміни листа. Листопад | Розпізнавати на схемах та малюнках елементи зовнішньої та внутрішньої будови листка, типи жилкування та листкорозміщення; прості та складні листки. | |
Брунька - зачаток пагона. Будова бруньки. Різновид бруньок за розташуванням на пагоні (верхівкова та бічна), за будовою (вегетативні та генеративні) | Розпізнавати на схемах та малюнках елементи будови бруньки; типи бруньок. | |
Генеративні органи покритонасінних рослин (квітка, насінина, плід). | Розпізнавати на схемах та малюнках елементи будови квітки; типи суцвіть. | |
Насінина та плід: будова і функції. Утворення насінини та плоду. Типи плодів (біб, кістянка, коробочка, стручок, стручечок, сім'янка, зернівка, ягода, яблуко, горіх). Супліддя, їх біологічне значення. Період спокою та умови проростання насінини | Розрізняти сухі (розкривні й нерозкривні) та соковиті; однонасінні та багатонасінні плоди. | |
Процеси життєдіяльності, розмноження та розвиток рослин | Живлення рослин (мінеральне живлення, повітряне живлення - фотосинтез). Дихання рослин. Транспірація. | Знати особливості мінерального живлення рослин; фотосинтезу; дихання; транспірації; запліднення у вищих спорових і покритонасінних рослин; росту; переміщення речовин по рослині. |
Різноманітність рослин | Зелені водорості: одноклітинні (хлорела, хламідомонада) та багатоклітинні (спірогира, хара, ульва, улотрікс). | Знати істотні ознаки рослин наведених таксонів; органи розмноження вищих спорових рослин (спорангії, гаметангії: антеридії, архегонії). |
Гриби. Лишайники | Загальна характеристика царства Гриби. Середовища існування. Особливості будови та процесів життєдіяльності (живлення, розмноження) шапкових, цвілевих грибів, дріжджів, грибів-паразитів. Різноманітність грибів: шапкові (маслюк, підосичник, білий гриб, опеньки, печериця, глива, мухомор, бліда поганка); цвілеві гриби (мукор, пеніцил, аспергіл); гриби-паразити (сажкові, іржасті, борошнисторосяні та трутовики). Мікориза. Значення грибів у природі та житті людини. | Знати особливості будови живлення, росту та розмноження грибів і лишайників. |
Тварини | Загальна характеристика царства Тварини. Принципи класифікації тварин | Знати істотні ознаки царства Тварини; основні одиниці класифікації тварин (тип, клас, ряд, родина, рід, вид). |
Будова і життєдіяльність тварин | Особливості організації одноклітинних та багатоклітинних тварин. Тканини тварин. Загальний план будови організму тварин: симетрія тіла (двобічна, радіальна); покриви тіла; опорний апарат (зовнішній скелет, внутрішній скелет, гідроскелет); порожнина тіла (первинна, вторинна, змішана); органи, системи органів та їх функції. | Знати способи живлення, дихання тварин; види руху тварин; реакцію тварин на подразнення; особливості поведінки (умовні, безумовні рефлекси та інстинкти). |
Різноманітність тварин | Одноклітинні тварини. | Розпізнавати на малюнках та схемах тварин наведених таксонів. |
Людина | Положення людини в системі органічного світу. | Знати особливості будови залоз зовнішньої, внутрішньої і змішаної секреції; гормонів ендокринних залоз; травних залоз, травних соків та їх ферментів; вітамінів; безумовних і умовних рефлексів; навичок, звичок, емоцій; біоритмів людини. |
Розмноження організмів | Форми розмноження організмів (нестатеве, статеве). Способи нестатевого розмноження одноклітинних (поділ, шизогонія, брунькування, спороутворення) і багатоклітинних організмів (вегетативне розмноження, спороутворення). | Пояснювати сутність і біологічне значення статевого і нестатевого розмноження, партеногенезу, поліембріонії, запліднення. |
Індивідуальний розвиток організмів | Онтогенез. Періоди індивідуального розвитку організмів. Зародковий (ембріональний) період розвитку, його етапи у тварин. Стовбурові клітини. Післязародковий (постембріональний) період розвитку, його типи і етапи у тварин і людини. Статеве дозрівання людини. | Характеризувати етапи ембріонального розвитку у тварин (дробіння, утворення морули, бластули, гаструли, диференціація клітин, гістогенез, органогенез, явище ембріональної індукції); механізми росту, статевого дозрівання людини. |
Спадковість і мінливість | Генетика. Методи генетичних досліджень (у тому числі спадковості людини). Основні поняття генетики: гени (структурні та регуляторні), алель гена, локус гена, домінантний і рецесивний стани ознак, гомозигота, гетерозигота, генотип, фенотип, генофонд, спадковість, мінливість, чиста лінія | Знати основні методи генетичних досліджень; структуру гена; основні поняття генетики. |
Закономірності спадковості | Закономірності спадковості, встановлені Г. Менделем та їх статистичний характер. Закон чистоти гамет. Методи перевірки генотипу гібридних особин. Проміжний характер успадкування. Зчеплене успадкування. Хромосомна теорія спадковості. Генетичні основи визначення статі у різних груп організмів. Співвідношення статей у популяціях. Успадкування, зчеплене зі статтю. Взаємодія генів та її типи. | Пояснювати цитологічні основи законів спадковості Г. Менделя; принципи взаємодії алельних і неалельних генів; вплив летальних алелей; механізми визначення статі; значення зчепленого (у тому числі зі статтю) успадкування; множинну дію генів; основні закономірності функціонування генів у прокаріотів та еукаріотів; біологічне значення цитоплазматичної спадковості. |
Закономірності мінливості | Модифікаційна (неспадкова) мінливість, її властивості і статистичні закономірності. Норма реакції. Варіаційний ряд. Варіаційна крива. | Розпізнавати спадкову і неспадкову мінливість; види спадкової мінливості; типи мутацій. |
Селекція | Завдання і методи селекції. Сорт, порода, штам. Штучний добір, його форми. Системи схрещувань організмів: внутрішньовидова гібридизація (споріднене - інбридинг і неспоріднене - аутбридинг схрещування), міжвидова (віддалена) гібридизація. Гетерозис. | Розрізняти форми штучного добору; системи схрещувань організмів. |
Надорганізмові рівні організації життя | ||
Екологічні фактори | Екологічні фактори: абіотичні, біотичні, антропогенні. Поняття про обмежуючий (лімітуючий) фактор. Закон оптимуму. Екологічна валентність виду (межі витривалості). Еврибіонтні та стенобіонтні організми. Взаємодія екологічних факторів. Форми біотичних зв'язків (конкуренція, хижацтво, виїдання, мутуалізм, коменсалізм, паразитизм). Адаптація. Адаптивні біологічні ритми організмів. Фотоперіодизм. Сезонні зміни у житті рослин і тварин | Знати екологічні фактори; біологічні ритми. |
Середовище існування | Основні середовища існування організмів: наземно-повітряне, водне, ґрунтове. | Знати пристосованість організмів до умов життя; подібності в пристосуванні різних видів до однакових умов існування; особливості основних середовищ існування. |
Популяційно-видовий рівень організації життя | Вид. Критерії виду. Ареал. Екологічна ніша. Структура виду. Популяція. Характеристика популяції. Структура популяції (вікова, просторова, статева). Популяційні хвилі. Гомеостаз популяції. Генофонд популяції | Визначати фактори, які впливають на чисельність і густоту популяції. |
Екосистеми | Екосистеми, їх склад та різноманіття. Взаємозв'язки між популяціями в екосистемах (прямі і непрямі; антагоністичні, нейтральні і мутуалістичні; трофічні і топічні). Перетворення енергії в екосистемах. Продуценти. Консументи. Редуценти. Ланцюги живлення. Трофічний рівень. Трофічна сітка. Правило екологічної піраміди. Типи екологічних пірамід. Розвиток екосистем. Сукцесії. Саморегуляція екосистем. Агроценози | Встановлювати взаємозв'язки між популяціями в екосистемах; зміни угруповань в одному місцезнаходженні. |
Біосфера | Біосфера. Ноосфера. Жива речовина біосфери, її властивості і функції. Кругообіг речовин та потоки енергії в біосфері як необхідні умови її існування. | Знати структуру надорганізменного рівня життя; ролі живих організмів у перетворенні оболонок Землі (створенні осадових порід, ґрунтоутворенні, підтриманні сталості газового складу атмосфери). |
Охорона видового різноманіття організмів | Червона та Зелена книги. Природоохоронні території (заповідники (біосферні), заказники, національні та ландшафтні парки). Поняття про екологічну мережу. Природоохоронне законодавство України. Основні документи щодо природоохоронної діяльності людини (Червона Книга, Зелена книга, білий та чорний списки). Міжнародне співробітництво у галузі охорони природи. | Знати природоохоронні території; форми міжнародного співробітництва у галузі охорони природи. |
Історичний розвиток органічного світу | ||
Основи еволюційного вчення | Еволюція. Філогенез. Філогенетичний ряд. Еволюційна гіпотеза Ж.-Б. Ламарка. Основні положення еволюційного вчення Ч. Дарвіна. Біогенетичний закон Геккеля-Мюллера. | Знати аналогічні та гомологічні органи; рудименти та атавізми; мімікрію; тварин, які мають захисне, попереджувальне забарвлення; внутрішньовидову та міжвидову боротьбу за існування; ароморфози, ідіоадаптації, загальну дегенерацію. |
Історичний розвиток і різноманітність органічного світу | Сучасна система органічного світу. Принципи класифікації організмів. Таксономічні одиниці. | Знати основні еволюційні події в протерозойську (вендський період), палеозойську (кембрійський, ордовицький, силурійський, девонський, кам'яновугільний, пермський періоди), мезозойську (тріасовий, юрський, крейдяний періоди) та кайнозойську (палеогеновий, неогеновий, антропогеновий періоди) ери. |
ПРОГРАМА
зовнішнього незалежного оцінювання з історії України
Метою зовнішнього незалежного оцінювання з історії України є оцінювання рівня сформованості історичної компетентності випускника школи, визначення відповідності навчальних досягнень учня освітньому стандарту та чинній навчальній програмі.
Пропоновану Програму зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) з історії України складено, враховуючи цілі, вимоги і зміст навчання історії в школі, закладені в Державному стандарті освіти та чинній програмі з історії України для 11-річної школи. Хронологічно програма охоплює весь зміст шкільних курсів історії України від найдавніших часів до сьогодення і складається з 31 теми.
Вона передбачає перевірку сформованих в учнів знань про основні політичні, соціально-економічні, культурні події, явища та процеси минулого, діяльність видатних історичних діячів, а також сформованості в учнів загальнопредметних історичних умінь. Тестові завдання мають перевіряти такі знання й уміння учнів:
- називати історичні дати, хронологічні межі, періоди найважливіших подій і процесів, поняття, місця подій, обставини, учасників, результати подій, пам'ятки культури;
- визначати хронологічні межі соціально-економічних і політичних подій, їх послідовність та синхронність, встановлювати відповідність між явищами, процесами, подіями та періодами, епохами;
- локалізувати історико-географічні об'єкти та історичні факти (події, явища, процеси) на карті;
- описувати хід, зовнішні ознаки подій, пам'ятки культури різних епох;
- характеризувати (визначати істотні характерні риси, складові, етапи, віхи) подій, явищ і процесів минулого, діяльність видатних історичних постатей;
- встановлювати відповідність між одиночними фактами і типовими загальними явищами, групувати (класифікувати) факти за вказаною ознакою;
- розпізнавати найвидатніші культурні пам'ятки, описувати їх, визначати архітектурно-стильові та мистецько-стильові відмінності пам'яток різних періодів історії України, розкривати їхнє значення в українській культурній спадщині;
- визначати найважливіші зміни, що відбувалися в житті людства, значення найважливіших подій в історії України;
- встановлювати причини та наслідки подій і явищ, оцінювати їх значення;
- давати визначення історичних понять й термінів, пояснювати їх і доречно вживати;
- працювати з історичними документами різного змісту, а саме: встановлювати відповідність між змістом фрагмента документа та певною епохою, аналізувати зміст фрагмента історичного документа та пояснювати основні ідеї, які він висвітлює.
Програмі ЗНО надано вигляду таблиці, яка складається з двох колонок. У першій колонці викладено зміст історичного матеріалу, у якому виокремлено факти, дати, персоналії, поняття та терміни. Це мінімум, з якого випускники повинні мати певні знання та уявлення. Термін "знання" стосується конкретних дат, подій, персоналій. Термін "уявлення" - історичних процесів, загальних характеристик певних ідей і понять.
Якщо про якийсь факт згадано у цій колонці таблиці, то це означає, що він може бути використаний розробниками тесту ЗНО для перевірки знань і умінь. Якщо у програмі вказано дату, то це означає, що учень має знати її та встановлювати відповідність між нею та історичною епохою чи процесами суспільного життя минулого, діяльністю історичної постаті.
Названі в програмі ЗНО історичні персоналії учень повинен вміти розпізнати за портретними рисами (автентичними пам'ятками - живописними портретами, фотографіями тощо), характеризувати діяльність цієї людини та визначати її етапи, встановлювати відповідність між цією діяльністю та певними політичними силами чи обставинами, історичною епохою, оцінювати її вплив на хід історичних подій. Кожна з персоналій названа в програмі лише один раз, проте, якщо людина впливала на перебіг історичного процесу довгий час, завдання, пов'язані з її діяльністю, можуть траплятися в кількох темах.
Поняття та терміни, зазначені у програмі ЗНО, учні повинні називати, визначати, оперувати ними, встановлювати відповідність з епохою, діяльністю певних політичних сил чи історичних діячів тощо. Кожне поняття чи термін згадані в програмі лише один раз, проте можуть бути конкретизовані й під час перевірки інших тем (окрім тієї, де вони безпосередньо зустрічаються). Отже, учні мають знати не тільки загальне визначення терміна, але і його конкретно-історичне значення.
У другій колонці програми вказані предметні вміння і навички, у яких конкретизуються загальні уміння, перелічені вище. Їх розподілено на такі: розпізнавати на картосхемі, характеризувати, визначати причини та наслідки, пояснювати, у чому значення тих або інших подій та явищ.
Невід'ємною складовою програми ЗНО з історії України є перелік пам'яток архітектури та образотворчого мистецтва, обов'язкових для розпізнавання абітурієнтами.
Зміст | Предметні вміння та способи навчальної діяльності |
Факти: | Розпізнавати на картосхемі місця основних стоянок людей кам'яного віку на теренах сучасної України (Королеве, Киїк-Коба, Кирилівка, Мізин); території розселення трипільців, кіммерійців, скіфів і сарматів, місце розташування античних міст-колоній Північного Причорномор'я та Криму (Тіра, Ольвія, Пантікапей, Херсонес), напрямки розселення слов'ян під час Великого переселення народів. |
2. Виникнення та розквіт Київської Русі
Факти: | Розпізнавати на картосхемі території розселення східнослов'янських племінних союзів у VIII-IX ст., шлях "із варягів у греки", походи князя Святослава, територіальні межі Київської Русі за Олега та Ярослава Мудрого. |
3. Київська Русь за часів роздробленості. Галицько-Волинська держава
Факти: | Розпізнавати на картосхемі Київське, Чернігівське, Переяславське князівства за доби роздробленості; Галицько-Волинську державу за правління Данила Романовича; напрямки походів монголів на південно-західні руські землі. |
4. Політичний устрій, соціально-економічний і культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави в IX-XIV ст.
Факти: | Характеризувати політичний і соціальний устрій Київської Русі та Галицько-Волинської держави, становище представників різних соціальних станів, розвиток господарства та торгівлі, здобутки в галузі писемності, освіти, літератури, архітектури та образотворчого мистецтва. |
5. Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав (у другій половині XIV - першій половині XVI ст.)
Факти: | Розпізнавати на картосхемі українські землі у складі різних держав; територію Кримського ханства. |
6. Українські землі в другій половині XVI ст.
Факти: | Розпізнавати на картосхемі територіальні зміни, що відбулися внаслідок Люблінської унії, польські воєводства на українських землях та їхні центри. |
7. Українські землі в першій половині XVII ст.
Факти: | Розпізнавати на картосхемі українські землі у складі різних держав; воєводства Речі Посполитої на українських землях. |
8. Початок Національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст.
Факти: | Розпізнавати на картосхемі територіальні зміни, що відбулися внаслідок Національно-визвольної війни, територію української козацької держави за Зборівським і Білоцерківським договорами, місця основних подій війни. |
9. Українські землі наприкінці 50-х - у 80-ті рр. XVII ст.
Факти: | Розпізнавати на картосхемі території, підвладні гетьманам Лівобережної та Правобережної України; території, що перебували під контролем Московського царства, Османської імперії, Польщі. |
10. Українські землі наприкінці XVII - у першій половині XVIII ст.
Факти: | Розпізнавати на картосхемі українські землі у складі різних держав; території, підвладні гетьманам Лівобережної України. |
11. Українські землі в другій половині XVIII ст.
Факти: | Розпізнавати на картосхемі українські землі у складі різних держав; територіальні зміни, що відбулися на українських землях унаслідок поділів Речі Посполитої, російсько-турецьких воєн (1768-1774, 1787-1791 рр.), захоплення Росією Криму (1783). |
12. Українські землі у складі Російської імперії наприкінці XVIII - у першій половині XIX ст.
Факти: | Розпізнавати на картосхемі українські губернії у складі Російської імперії. |
13. Західноукраїнські землі наприкінці XVIII - у першій половині XIX ст.
Факти: | Розпізнавати на картосхемі українські землі у складі Австрійської імперії. |
14. Культура України кінця XVIII - першої половини XIX ст.
Факти: | Характеризувати основні явища і процеси розвитку культури цього періоду, творчі здобутки видатних вітчизняних науковців та митців. |
15. Наддніпрянська Україна в другій половині XIX ст.
Факти: | Характеризувати основний зміст реформ 1860-1870-х рр., особливості проведення реформ на українських землях, зміни в соціальному складі населення в другій половині XIX ст., процеси модернізації, національний рух на Наддніпрянській Україні. |
16. Західноукраїнські землі у складі Австрійської (Австро-Угорської) імперії в другій половині XIX ст.
Факти: | Характеризувати особливості соціально-економічного розвитку західноукраїнських земель у другій половині XIX ст., зміни в соціальному складі населення, основні течії суспільно-політичного руху (москвофіли та народовці); діяльність "Просвіт" та Наукового товариства ім. Т. Шевченка, процес утворення українських політичних партій у Галичині. |
17. Культура України в другій половині XIX - на початку XX ст.
Факти: | Характеризувати основні культурні явища, процеси другої половини XIX - початку XX ст., розвиток літератури, образотворчого, музичного мистецтва, архітектури, процес становлення професійного театру, діяльність меценатів та їхній вплив на розвиток культури. |
18. Українські землі у складі Російської імперії на початку XX ст.
Факти: | Характеризувати особливості економічного та соціального розвитку Наддніпрянської України (процес монополізації, розвиток сільського господарства, процес утворення українських політичних партій, розвиток самостійницької і автономістської течій в національному русі), національно-визвольний рух України в роки російської революції 1905-1907 рр., діяльність українських парламентських громад в I та II Державних Думах Росії, проведення Столипінської аграрної реформи, особливості її запровадження в Україні. |
19. Західноукраїнські землі на початку XX ст.
Факти: | Характеризувати економіку західноукраїнських земель у складі Австро-Угорської імперії, розвиток кооперативного руху, діяльність західноукраїнського політичного руху на початку XX ст., національних і спортивно-фізкультурних організацій "Сокіл" та "Січ". |
20. Україна в Першій світовій війні
Факти: | Розпізнавати на картосхемі військові події на території України в 1914-1916 роках. |
Факти: | Розпізнавати на картосхемі територію Української Народної Республіки, заявлену III Універсалом УЦР; перебіг подій першої війни УНР з радянською Росією. |
22. Український державотворчий процес (1918-1920 рр.)
Факти: | Розпізнавати на картосхемі хід воєнних дій на території України в 1918-1921 рр., територію УНР за Брестським миром, територію Української Держави П. Скоропадського. |
23. Українська СРР в умовах нової економічної політики (1921-1928 рр.)
Факти: | Розпізнавати на картосхемі зміни в адміністративно-територіальному устрої УСРР у 1921-1928 рр. |
Факти: | Розпізнавати на картосхемі основні індустріальні об'єкти, побудовані за часів модернізації. |
25. Західноукраїнські землі (1921-1939 рр.)
Факти: | Розпізнавати на картосхемі українські землі у складі Польщі, Румунії, Чехословаччини. |
26. Україна під час Другої світової та Великої Вітчизняної воєн (1939-1945 рр.)
Факти: | Розпізнавати на картосхемі українські землі, приєднані до УРСР в результаті реалізації радянсько-німецьких договорів 1939 р.; місця, пов'язані з початком та завершенням визволення України від німецьких загарбників, битв і військових операцій, окупаційні зони, на які була поділена Україна, території поширення та активних дій різних течій руху Опору. |
27. Повоєнна відбудова та розвиток України в 1946 - на початку 1950-х рр.
Факти: | Розпізнавати на картосхемі зміни в адміністративно-територіальному устрої України. |
28. Україна в умовах політичної та економічної лібералізації суспільства (1953-1964 рр.)
Факти: | Розпізнавати на картосхемі зміни в адміністративно-територіальному устрої України. |
29. Україна в період загострення кризи радянської системи (1965-1985 рр.)
Факти: | Характеризувати зміни в політичному керівництві УРСР на початку 1970-х рр., ключові положення Конституції УРСР 1978 р., стан промисловості та сільського господарства, основні вимоги та напрями опозиційного руху 1960-1970-х рр., явища у сфері культури. |
30. Розпад Радянського Союзу та відродження незалежності України
Факти: | Характеризувати зміст та основні напрями політики "перебудови", розгортання соціального та національного рухів, падіння авторитету КПУ, формування багатопартійності, зміст Декларації про державний суверенітет України та Акта проголошення незалежності, особливості соціально-економічної ситуації в УРСР. |
31. Україна в умовах незалежності
Факти: | Характеризувати державотворчі процеси, соціально-економічні реформи в Україні та її інтеграцію у світове співтовариство, риси економічного, соціального, політичного, національного, культурного життя, здобутки України на шляху інтеграції у європейський, світовий гуманітарний та освітній простір |
Перелік пам'яток архітектури та образотворчого мистецтва, обов'язкових для розпізнавання абітурієнтами
Виникнення та розквіт Київської Русі
- Софійський собор в Києві (перша половина 11 ст.). Сучасний вигляд.
- Мозаїки Богоматері Оранти та Христа Вседержителя із Софійського собору в Києві.
- Спасо-Преображенський собор в Чернігові. 1036. Сучасний вигляд.
- Родина князя Святослава Ярославича. Мініатюра з "Ізборника" 1073.
Київська Русь за часів роздробленості. Галицько-Волинська держава
- Холмська ікона Богородиці (візантійська традиція). 11 ст.
- Вишгородська ікона Богородиці (візантійська традиція). 1 пол. 12 ст.
- Дорогобузька ікона Богородиці (остання третина 13 ст.)
- П'ятницька церква в Чернігові. Кінець 12 ст.
- Церква святого Пантелеймона поблизу Галича. Кінець 12 ст.
Українські землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав (у другій половині XIV - першій половині XVI ст.)
- Ікона Богородиці з пророками з церкви у Підгородцях.
- Вірменський собор у Львові. 1363.
- Кам'янець-Подільська фортеця.
- Ханський палац у Бахчисараї.
Українські землі в другій половині XVI ст.
- Ікона Успіння Богородиці перемишльського маляра Олексія Горошковича. 1547.
- Мініатюри Пересопницького Євангелія. Між 1556-1561.
Українські землі в першій половині XVII ст.
- Замок у Підгірцях (Львівщина) 1630-1640-і.
- Троїцький Межиріцький монастир-фортеця поблизу Острога.
- Портрет Петра Конашевича-Сагайдачного з книги "Вірші на жалісний погреб шляхетного рицаря Петра Конашевича-Сагайдачного". 1622.
Початок Національно-визвольної війни
- Портрет Богдана Хмельницького. Гравюра В. Гондіуса. Середина 17 ст.
- Ікона Покрову Богородиці із зображенням Богдана Хмельницького.
- Іллінська церква в Суботові. 1656. Реконструкція.
Українські землі наприкінці 50-х - 80-ті рр. XVII ст.
- Троїцький собор Троїцько-Іллінського монастиря в Чернігові. 1679-1695.
- Покровський собор у Харкові. 1689.
Українські землі наприкінці XVII - у першій половині XVIII ст.
- Ікона "Архангел Михаїл". З іконостасу церкви Різдва Христового в м. Жовква. І. Руткович.
- Ікона "Вознесіння". З іконостасу церкви Воздвиження Чесного Хреста монастиря Скит Манявський. Й. Кондзелевич.
- Гравюра "І. Мазепа серед своїх добрих справ" І. Мигури. 1706.
- Георгіївська церква Видубицького монастиря в Києві. 1696-1701.
Українські землі в другій половині XVIII ст.
- Троїцька соборна церква в Новомосковську. 1773-1779.
- Покровська церква в Києві. 1766.
- Успенська соборна церква Почаївської лаври. 1771-1783.
- Собор Святого Юра у Львові. 1744-1762.
- Палац Кирила Розумовського в Батурині.
- Андріївська церква в Києві. 1754.
Українські землі у складі Російської та Австрійської імперій у першій половині XIX ст.
- Живописні твори Т. Шевченка: "Автопортрет" (1840), "Катерина" (1842), офорти з "Живописної України" на історичну тематику.
- Картина "Дівчина з Поділля" В. Тропініна.
- Будівля Київського університету (1837-1843).
Українські землі у складі Російської та Австрійської (Австро-Угорської) імперії у другій половині XIX ст. - початку XX ст.
- Будинок з химерами в Києві. 1902-1903.
- Будівля театру в Одесі. 1883-1887.
- Будинок резиденції митрополита Буковини в Чернівцях. 1864-1873.
- Володимирський собор у Києві. 1862-1896.
- Картина "Сінокіс" М. Пимоненка.
- Картина "Запорожці пишуть листа турецькому султанові" І. Рєпіна. 1878-1891.
- Пам'ятник Б. Хмельницькому в Києві. Скульптор М. Микешин. 1888.
- Будівля Національної опери України. 1901.
{Текст взято з сайту МОНмолодьспорту України http://www.mon.gov.ua}