МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ НАВКОЛИШНЬОГО ПРИРОДНОГО СЕРЕДОВИЩАУКРАЇНИ
Н А К А З
N 19 від 12.03.93 Зареєстровано в Міністерствім. Київ юстиції України
26 березня 1993 р.
за N 12
Про затвердження Інструкції про порядок встановленнялімітів на використання природних ресурсів у межах
територій та об'єктів природно-заповідного фонду
загальнодержавного значення та Інструкції про
порядок видачі дозволів на спеціальне
використання природних ресурсів у межах територій
та об'єктів природно-заповідного фонду
загальнодержавного значення
Відповідно до Закону УРСР "Про охорону навколишнього
природного середовища" ( 1264-12 ) на виконання постанови
Кабінету Міністрів України від 10 серпня 1992 року N 459
( 459-92-п ) "Про порядок видачі дозволів на спеціальне
використання природних ресурсів і встановлення лімітів
використання ресурсів республіканського значення" НАКАЗУЮ:
1. Затвердити погоджені з Міністерством економіки України
Інструкцію про порядок встановлення лімітів на використання
природних ресурсів у межах територій та об'єктів
природно-заповідного фонду загальнодержавного значення та
Інструкцію про порядок видачі дозволів на спеціальне використання
природних ресурсів у межах територій та об'єктів
природно-заповідного фонду загальнодержавного значення( z0013-93 ), які додаються.
2. Управлінню заповідних та рекреаційних територій (СТЕЦЕНКО
М. П.) довести Інструкції до зацікавлених міністерств і відомств,
та державних управлінь охорони навколишнього природного середовища
по Республіці Крим, областях, містах Києву і Севастополю.
3. Контроль за виконанням даного наказу покласти на
заступника Міністра Шевчука В. Я.
Міністр Ю. КОСТЕНКО
ЗАТВЕРДЖЕНОНаказ Міністерства охорони
навколишнього природного
середовища України
12.03.1993 N 19
Зареєстровано в Міністерствіюстиції України
26 березня 1993 р.
про порядок встановлення лімітів на використання
природних ресурсів у межах територій та об'єктів
природно-заповідного фонду загальнодержавного
значення
Розділ 1. Загальні положення
1.1. Ця Інструкція визначає єдиний порядок встановлення
лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та
об'єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення
для всіх підприємств, установ, організацій та землевласників, які
є користувачами цих ресурсів. 1.2. Об'єктом встановлення лімітів є всі природні ресурси в
межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду
загальнодержавного значення. 1.3. Ця Інструкція передбачає встановлення лімітів на
природні ресурси, які використовуються: - в науково-дослідних цілях; - в оздоровчих та інших рекреаційних цілях; - в освітньо-виховних цілях, а також в порядку проведення заготівлі деревини, лікарських
та інших рослин (за винятком тих, які занесені до Червоної книги
України), їх плодів, сінокосіння, випасання худоби, добування
ресурсів тваринного світу (за винятком селекційного відстрілу та
видів тварин, занесених до Червоної книги України) та інших видів
використання. 1.4. Для природних і біосферних заповідників та національних
природних парків розмір ліміту на використання природних ресурсів
встановлюється у відповідності з Проектами організації їх
територій. 1.5. Ліміти визначають обсяги природних ресурсів, на основі
яких видаються дозволи на спеціальне використання природних
ресурсів.
Розділ 2. Підготовка матеріалів по встановленнюлімітів на використання природних ресурсів у межах
територій та об'єктів природно-заповідного фонду
загальнодержавного значення
2.1. Власники або підприємства, установи, організації, у
віданні яких перебувають території та об'єкти природно-заповідного
фонду загальнодержавного значення, готують обгрунтовуючі матеріали
про необхідність встановлення лімітів на використання природних
ресурсів. 2.2. Від імені підприємств, установ, організацій, у віданні
яких перебувають території та об'єкти прородно-заповідного фонду
загальнодержавного значення, виступають: а) дирекції: - природних та біосферних заповідників; - національних природних парків; - ботанічних садів; - зоологічних парків; - дендрологічних парків; - регіональних ландшафтних парків; - парків-пам'яток садово-паркового мистецтва (при умові
юридичної особи); б) Республіки Крим, обласні, міські (міст Києва і
Севастополя) органи управління підприємств, установ та
організацій, у віданні яких перебувають території та об'єкти
природно-заповідного фонду загальнодержавного значення. 2.3. Обгрунтовуючі матеріали повинні містити: а) клопотання про встановлення лімітів на використання
природних ресурсів з обгрунтуванням необхідності такого
використання, яке підписується керівником підприємства, установи,
організації, зазначеної в пункті 2.2 даної Інструкції; б) повну характеристику природних ресурсів, які пропонуються
до використання; в) розрахунки обсягів природних ресурсів, на які пропонується
встановити ліміт; г) встановлені нормативи використання природних ресурсів або
розрахунки цих нормативів; д) рішення науково-технічних Рад природних і біосферних
заповідників та національних природних парків. 2.4. Матеріали, передбачені пунктом 2.3 цієї Інструкції,
готуються в чотирьох примірниках. 2.5. Підприємства, установи, організації, зазначені в пункті
2.2 цієї Інструкції, та власники, у віданні яких перебувають
території природно-заповідного фонду, подають до відповідних
наукових установ (у разі необхідності) та державних управлінь
охорони навколишнього природного середовища по Республіці Крим,
відповідних областях, містах Києву і Севастополю клопотання про
використання природних ресурсів, які в двотижневий термін з
моменту надходження розглядають подані матеріали та погоджують їх
або відмовляють в цьому. 2.6. Науковий висновок можуть давати інститути, інші
науково-дослідні установи, науково-технічні Ради природних і
біосферних заповідників, національних природних парків, міжвідомча
комплексна та регіональні лабораторії з проблем заповідної справи
Мінприроди України. 2.7. Необхідність погодження матеріалів з науковими
установами може виникнути в разі: - відновлення порушених корінних природних комплексів; - проведення робіт по збереженню природних комплексів, в яких
помітна тенденція їх деградації; - використання природних ресурсів в межах наукових
стаціонарів; - використання природних ресурсів в оздоровчих та інших
рекреаційних цілях; - ліквідації наслідків стихійного лиха.Розділ 3. Особливості встановлення лімітів основних
видів використання природних ресурсів у межах
територій та об'єктів природно-заповідного фонду
загальнодержавного значення
3.1. Встановлення лімітів на використання природних ресурсів
в науково-дослідних цілях передбачає собою визначення певної
частини природних комплексів, на яких будуть проводитись такі
роботи. При цьому проводиться уточнення окремих тем наукових
досліджень з метою визначення обсягів природних ресурсів, які
можуть бути вилучені з природного середовища для виконання
програми цих робіт. Як правило, встановлення лімітів на
використання природних ресурсів в даному випадку проводиться на
тривалий строк і розраховується на період виконання тієї чи іншої
наукової тематики. 3.2. Встановлення лімітів на використання природних ресурсів
в оздоровчих та інших рекреаційних цілях передбачає визначення меж
територій, які пропонується використовувати для згаданих цілей,
визначення кількості рекреантів з урахуванням ступеню
рекреаційного навантаження обсягів природних ресурсів, які будуть
використані в процесі даної діяльності. Ліміт на даний вид використання природних ресурсів може бути
встановлений як на тривалий період, так і на короткостроковий
(річний), в залежності від категорії території чи об'єкту
природно-заповідного фонду, встановленого режиму його охорони і
використання та порушення його природних комплексів. 3.3. Встановлення лімітів на використання природних ресурсів
в освітньо-виховних цілях передбачає визначення певної частини
території чи об'єкту природно-заповідного фонду загальнодержавного
значення або його окремого природного ресурсу для згаданих цілей.
В рамках освітньо-виховної діяльності можуть здійснюватись
екскурсії, виробнича та навчальна практика студентів та школярів,
роботи по природоохоронній пропаганді тощо. В даному випадку
необхідно встановити пропускну можливість природно-заповідної
території чи об'єкту з метою попередження негативного впливу
даного виду діяльності на природні комплекси. Ліміти на даний вид
використання встановлюються щорічно. 3.4. Встановлення лімітів на використання природних ресурсів
в порядку проведення заготівлі деревини передбачає визначення
певних обсягів рубок насаджень на природно-заповідних територіях.
Як правило, заготівля деревини на територіях та об'єктах
природно-заповідного фонду здійснюється в порядку проведення рубок
догляду, вибірково-санітарних, суцільних санітарних та інших
рубок. Для визначення ліміту в даному випадку приводиться
обгрунтування необхідності проведення таких рубок. Для рубок
догляду та інших рубок обгрунтуючими можуть служити матеріали
лісовпорядкування або матеріали спеціальних обстежень насаджень.
Для вибірково-санітарних та суцільних санітарних рубок
обгрунтуючими матеріалами можуть служити матеріали
лісопатологічних обстежень, а для заповідних територій, які
розміщені за межами лісового фонду, - матеріали спеціальних
обстежень насаджень на предмет ураження їх шкідниками та хворобами
деревно-чагарникових порід, масового та поодинокого їх всихання,
необхідності проведення догляду за ними, а також на предмет
ліквідації наслідків стихійного лиха. Ліміти на використання природних ресурсів в порядку
проведення заготівлі деревини встановлюються на один рік. 3.5. Встановлення лімітів на використання природних ресурсів
шляхом заготівлі лікарських та інших рослин, їх плодів,
сінокосіння передбачає визначення обсягів природних ресурсів, які
будуть вилучені з природного комплексу в процесі вищезгаданої
діяльності. Ліміти на даний вид використання встановлюються щорічно. 3.6. Встановлення лімітів на використання природних ресурсів
шляхом випасання худоби передбачає визначення меж територій
природно-заповідного фонду і кількості голів худоби, яка може
випасатись. Дані ліміти встановлюються щорічно. 3.7. Встановлення лімітів на використання тваринного світу,
за винятком видів, занесених до Червоної книги України, передбачає
визначення кількості голів (для звірів) та загальної маси (для
рибних запасів), яка буде вилучена з території
природно-заповідного фонду. Дані ліміти встановлюються щорічно. 3.8. В процесі функціонування територій та об'єктів
природно-заповідного фонду ліміти на використання природних
ресурсів в межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду
загальнодержавного значення можуть встановлюватись і для інших
видів користування. При цьому визначається певний обсяг природного
ресурсу, який передбачається до вилучення або який буде
піддаватись певному антропогенному впливу. Розділ 4. Порядок встановлення лімітів на використанняприродних ресурсів у межах територій та об'єктів
природно-заповідного фонду
загальнодержавного значення
4.1. Матеріали, після погодження їх з відповідними
підприємствами, установами і організаціями, визначеними пунктом
2.5 цієї Інструкції, направляються до Міністерства охорони
навколишнього природного середовища України в строк до 31 жовтня
року, який передує тому, що планується. 4.2. Мінприроди України в місячний термін з моменту
надходження матеріалів розглядає їх і затверджує ліміти або готує
обгрунтовану відмову. При необхідності матеріали підлягають
державній екологічній експертизі. 4.3. Затверджені ліміти з матеріалами обгрунтування
надсилаються: - один примірник - підприємству, установі, організації, що
подали клопотання про встановлення лімітів на використання
природних ресурсів; - другий примірник - в держуправління охорони навколишнього
природного середовища по Республіці Крим, відповідній області,
місту Києву і Севастополю; - третій примірник - Раді Міністрів Республіки Крим,
державній адміністрації відповідної області, міст Києва і
Севастополя; - четвертий примірник залишається в Мінприроди України. 4.4. В разі підготовки обгрунтованої відмови в затвердженні
лімітів остання направляється заявникові та в держуправління
охорони навколишнього природного середовища по Республіці Крим,
відповідній області, місту Києву і Севастополю.
Джерело:Офіційний портал ВРУ