open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Чинна
                             
                             
Як бюджетній організації продати автомобіль

Бюджетні установи та організації, як і будь-які інші
підприємства, стикаються з такими ситуаціями, коли виникає
необхідність продати непотрібне майно. Оскільки права бюджетних
організацій у вирішенні цього питання дещо обмежені, у статті, що
пропонується вашій увазі, розглянемо питання, пов'язані з продажем
старого автомобіля, що значиться на балансі бюджетної організації,
а саме: ким видається дозвіл на продаж автомобіля? Якими
документами оформляється продаж автомобіля? Якими податками
обкладається операція з продажу автомобіля? Відповідям на ці та
інші запитання присвячено цю статтю.
Бюджетній установі, що вирішила реалізувати автомобіль,
необхідно керуватися такими нормативно-правовими актами: - Інструкцією з обліку основних засобів та інших необоротних
активів бюджетних установ, затвердженою наказом Державного
казначейства України від 17.07.2000 р. N 64 ( z0459-00 ) (далі -
Інструкція N 64); - Типовою інструкцією про порядок списання матеріальних
цінностей з балансу бюджетних установ, затвердженою спільним
наказом Державного казначейства України та Міністерства економіки
України від 10.08.2001 р. N 142/181 ( z0787-01 ) (далі -
Інструкція N 142/181); - спільним наказом Головного управління Державного
казначейства України і Державного комітету статистики України "Про
затвердження типових форм щодо обліку та списання основних
засобів, що належать установам та організаціям, що утримуються за
рахунок державного чи місцевих бюджетів та Інструкції щодо їх
складання" від 02.12.97 р. N 125/70 ( z0612-97 ) (далі - наказ
N 125/70); - Положенням про порядок відчуження основних засобів, що є
державною власністю, затвердженим наказом Фонду державного майна
України від 30.07.99 р. N 1477 ( z0573-99 ) (далі - Положення
N 1477); - Положенням про порядок продажу на аукціоні, за конкурсом
основних засобів, що є державною власністю, затвердженим наказом
Фонду державного майна України від 22.09.2000 р. N 1976
( z0692-00 ) (далі - Положення N 1976); - постановою КМУ "Про затвердження переліку груп власних
надходжень бюджетних установ, вимог щодо їх створення та напрямків
використання" від 17.05.2002 р. N 659 ( 659-2002-п ) (далі -
постанова N 659); - Податковим роз'ясненням про порядок оподаткування власних
надходжень бюджетних установ і організацій у 2000 - 2001 роках,
затвердженим наказом ДПАУ від 11.10.2001 р. N 409 ( v0409225-01 )
(далі - Роз'яснення N 409).
Однією з причин списання матеріальних цінностей, у тому числі
й необоротних активів, до яких належить і легковий автомобіль, є
їх продаж. Однак, на відміну від підприємств недержавної форми
власності, де рішення про продаж власних об'єктів необоротних
активів підприємство має право приймати самостійно, права
бюджетних організацій у вирішенні цього питання дещо обмежені. Це
пов'язане з тим, що згідно зі ст. 39 Закону України "Про
власність" від 07.02.91 р. N 697-XII ( 697-12 ) майно, що
значиться на балансі бюджетної організації, належить їй на правах
оперативного управління. Отже, бюджетна організація володіє та
користується наданим їй майном для здійснення своїх основних
функцій. Розпоряджатися ж цим майном бюджетна організація має
право тільки за погодженням з органами, уповноваженими управляти
цим майном.
Основним документом, яким необхідно керуватися бюджетній
організації, що вирішила продати автомобіль, є Інструкція
N 142/181 ( z0787-01 ).
Відповідно до п. 6 Інструкції N 142/181 ( z0787-01 ) для
оформлення необхідної документації на списання матеріальних
цінностей, у тому числі шляхом їх продажу, наказом керівника
установи щороку створюється постійно діюча комісія, яка діє
протягом року, у складі: - керівника установи або його заступника; - головного бухгалтера або його заступника (в установах та
організаціях, у яких штатним розкладом посаду головного бухгалтера
не передбачено, особи, на яку покладено обов'язки ведення
бухгалтерського обліку); - керівників груп обліку (в установах, що обслуговуються
централізованими бухгалтеріями) чи інших працівників бухгалтерії,
які займаються обліком матеріальних цінностей; - особи, на яку покладено відповідальність за збереження
матеріальних цінностей; - інших посадових осіб (на розсуд керівника установи).
Оформленням необхідної документації може займатися як уже
створена щорічна комісія, так і спеціально створена комісія з
реалізації матеріальних цінностей.
Комісія провадить огляд матеріальних цінностей,
використовуючи при цьому необхідну технічну документацію (технічні
паспорти, відомості дефектів та інші документи), а також дані
бухгалтерського обліку, встановлює можливість або неможливість
відновлення та подальшого використання матеріальних цінностей у
цій установі та вносить пропозицію про їх продаж, передачу або
ліквідацію.
При списанні автомобіля комісією складається акт за формою
N ОЗ-4 (бюджет) "Акт про списання автотранспортних засобів", форму
якого затверджено наказом N 125/70 ( z0612-97 ). При заповненні
розділу акта "Технічна характеристика агрегатів і деталей
автомобіля" може бути використано звіт експерта про експертну
оцінку автомобіля. На третій сторінці акта в рядку "Висновки
комісії" слід записати "Рекомендовано до реалізації".
Дозвіл на відчуження майна
Перш ніж приступити до процедури реалізації автомобіля,
бюджетна установа повинна отримати дозвіл на реалізацію автомобіля
та його списання з балансу.
Відповідно до п. 11 Інструкції N 142/181 ( z0787-01 ) дозвіл
на списання матеріальних цінностей, не придатних до подальшої
експлуатациї, морально застарілих, фізично зношених унаслідок
аварії чи стихійного лиха (крім виявлених у результаті
інвентаризації як нестача), а також тих, що підлягають реалізації,
видається в такому порядку:
а) з балансів установ, що утримуються за рахунок коштів
державного бюджету: - вартістю за одиницю (комплект) у розмірі до 5000 грн. - з
дозволу керівника установи; - вартістю за одиницю (комплект) у розмірі від 5000 грн. до
10000 грн. - з дозволу установи вищого рівня; - вартістю за одиницю (комплект) у розмірі понад 10000 грн. -
з дозволу центрального органу виконавчої влади чи іншого головного
розпорядника бюджетних коштів;
б) з балансів установ, що утримуються за рахунок коштів
місцевих бюджетів: - вартістю за одиницю (комплект) у розмірі до 2500 грн. - з
дозволу керівника установи; - вартістю за одиницю (комплект) у розмірі від 2500 грн. до
5000 грн. - з дозволу установи вищого рівня; - вартістю за одиницю (комплект) у розмірі понад 5000 грн. -
з дозволу місцевої держадміністрації або відповідного рішення
органів місцевого самоврядування.
Для отримання дозволу на відчуження майна до відповідного
органу управління майном подаються такі документи: - звернення установи з приводу відчуження майна; - техніко-економічне обґрунтування доцільності відчуження
майна і напрямку використання коштів; - дані про вартість основних засобів, що підлягають
відчуженню за даними бухгалтерського обліку на дату експертної
оцінки; - акт про інвентаризацію майна, що підлягає відчуженню; - акт про технічний стан майна, складений на дату оцінки та
затверджений керівником установи; - звіт про експертну оцінку вартості майна, що підлягає
відчуженню; - інші документи, необхідні для прийняття обґрунтованого
рішення (технічний паспорт, копії інвентарних карток тощо).
Оцінка майна, що підлягає реалізації
Звертаємо увагу, що відповідно до п. 17 Інструкції N 142/181
( z0787-01 ) забороняються передача, списання та продаж
необоротних активів за ціною, нижчою від вартості дорогоцінних
металів і дорогоцінного каміння, що містяться в них.
Продаж будівель (у тому числі приміщень), споруд,
транспортних засобів і повністю зношених за даними бухгалтерського
обліку матеріальних цінностей, що належать до необоротних активів,
провадиться за експертною оцінкою на конкурентних засадах (через
біржі, аукціони та за конкурсом) відповідно до Положення N 1976
( z0692-00 ).
Експертна оцінка - це визначення вартості матеріальних
цінностей експертом за договором з установою. Провадиться така
оцінка відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових
прав та професійну оціночну діяльність в Україні" від 12.07.2001
р. N 2658-III ( 2658-14 ). Звіт про оцінку майна оформляється
відповідно до вимог Національного стандарту N 1 "Загальні принципи
оцінки майна та майнових прав", затвердженого постановою КМУ від
10.09.2003 р. N 1440 ( 1440-2003-п ) (далі - постанова N 1440), що
є обов'язковим для застосування під час проведення оцінки майна
суб'єктами оцінної діяльності.
Зауважимо, що відповідно до п. 8 Положення N 1477
( z0573-99 ) після проведення оцінки забороняється здійснення
будь-яких дій щодо об'єкта відчуження, що можуть призвести до
зміни його вартості.
-------------------------------------------- | Продаж автомобіля має здійснюватися за | |експертною оцінкою на конкурентних засадах| | (через біржі, аукціони, за конкурсом) | --------------------------------------------
Продаж майна на аукціоні, за конкурсом
Відповідно до Положення N 1976 ( z0692-00 ) підготовка до
проведення продажу майна на аукціоні, за конкурсом включає: - отримання дозволу на продаж майна залежно від його вартості
в порядку, описаному вище; - визначення початкової ціни продажу майна; - підготовку інформації про майно, що продається, та умови
його продажу; - проведення маркетингу щодо визначення потенційних покупців; - укладення договору з організатором аукціону, конкурсу.
Інформація про майно, що підлягає продажу на аукціоні, за
конкурсом, повинна містити такі відомості: - назву майна, його місцезнаходження; - технічну характеристику автомобіля, рік випуску, загальний
пробіг, колір тощо; - початкову ціну продажу (що дорівнює експертній оцінці
вартості автомобіля); - фіксовані умови продажу майна; - кінцевий термін прийняття заяв про участь в аукціоні,
конкурсі; - час і місце огляду майна; - час і місце проведення аукціону, конкурсу; - адресу, номер телефону, час роботи служби з організації
аукціону, конкурсу.
Інформація про майно, що підлягає продажу на аукціоні, за
конкурсом, публікується не пізніше ніж за 30 календарних днів до
дати проведення аукціону, конкурсу в місцевих, регіональних або
загальнодержавних засобах масової інформації.
Термін призначення аукціону, конкурсу не повинен перевищувати
12 місяців від дня отримання дозволу на продаж майна.
Після того як виконано всі зазначені умови, провадиться
безпосередній продаж майна на конкурсі чи аукціоні його
організаторами на підставі договору з бюджетною установою.
Перехід права власності та розрахунки

за реалізоване майно
Перехід права власності на відчужуване майно підтверджується
договором купівлі-продажу. Відповідно до Положення N 1976
( z0692-00 ) право власності у покупця майна за договором виникає
з моменту передачі об'єкта продажу, якщо інше не передбачено
законом або договором купівлі-продажу. При цьому до набуття
покупцем права власності на придбаний об'єкт керівник
підприємства, на балансі якого перебуває об'єкт продажу,
відповідає за його збереження.
Підставою для укладення договору купівлі-продажу між
переможцем аукціону, конкурсу та бюджетною установою є протокол
продажу майна, що вівся під час проведення аукціону. Протокол має
бути затверджено керівником установи, на балансі якої значиться
майно, що реалізується. Договір купівлі-продажу укладається
протягом 10 днів від дня проведення аукціону.
-------------------------------------------------- |Підставою для укладення договору купівлі-продажу| | між переможцем аукціону, конкурсу та бюджетною | | установою є протокол продажу майна, що вівся | | під час проведення аукціону | --------------------------------------------------
У договорі має бути зазначено: - відомості про установу-продавця та покупця; - найменування і стислу характеристику об'єкта продажу; - остаточну ціну продажу об'єкта на аукціоні, конкурсі; - взаємні зобов'язання сторін договору та відповідальність за
їх невиконання; - момент передачі об'єкта продажу покупцю (після повного
перерахування коштів за придбане майно); - номери поточних рахунків (для бюджетної установи - номер
реєстраційного рахунка в органі Держказначейства); - назви та адреси банківських установ; - порядок розрахунку за придбане майно; - інші умови на розсуд сторін.
До договору купівлі-продажу має бути додано протокол
аукціону, конкурсу.
Договір купівлі-продажу є підставою для внесення коштів до
установи банку на застережений у договорі рахунок (спеціальний
реєстраційний рахунок в органі Держказначейства) як оплати за
придбане майно.
Покупець має внести зазначений платіж протягом 30 календарних
днів з моменту підписання договору купівлі-продажу. Термін оплати
може бути продовжено установою-продавцем ще на 30 днів за умови
сплати не менше 50% ціни продажу автомобіля.
Бюджетна установа - продавець за актом приймання-передачі
передає проданий автомобіль покупцю лише після повної оплати ним
грошових коштів за придбане майно. Акт приймання-передачі
складається за типовою формою N ОЗ-1 (бюджет), затвердженою
наказом N 125/70 ( z0612-97 ).
Зняття автомобіля з обліку в ДАІ
Відповідно до постанови КМУ "Про затвердження правил
державної реєстрації та обліку автомобілів, автобусів, а також
самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів
усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів та
мотоколясок" від 07.09.98 р. N 1388 ( 1388-98-п ), перед
відчуженням або передачею транспортний засіб має бути знято з
обліку в підроділі ДАІ.
Зняття з обліку транспортних засобів здійснюється після їх
огляду в підрозділі ДАІ або за місцезнаходженням транспортного
засобу на підставі заяви установи - власника автомобіля,
підписаної керівником установи та завіреної печаткою, копій
відповідних договорів, свідоцтва про державну реєстрацію
транспортного засобу (технічного паспорта), акта
приймання-передачі транспортного засобу, скріпленого підписами та
печатками сторін.
Огляд автомобіля оформляється відповідним актом і
скріплюється підписом посадової особи та печаткою підрозділу ДАІ.
Після зняття з обліку у свідоцтві про реєстрацію (технічному
паспорті) ставиться позначка "Автомобіль знято з обліку для
реалізації відповідно до законодавства". Номерні знаки здаються, а
видаються номерні знаки "Транзит". Номерні знаки зі знятого з
обліку транспортного засобу на прохання власника можуть
перезакріплювати за іншим придбаним ним транспортним засобом.
Бухгалтерський облік та оподаткування
Питання про те, в доходи якого фонду бюджету (загального чи
спеціального) має бути зараховано кошти від продажу необоротних
активів бюджетних установ, регулюється Бюджетним кодексом
( 2542-14 ), законами про держбюджет на відповідний рік і
постановою N 659 ( 659-2002-п ).
Так, власні надходження бюджетних установ віднесено до джерел
формування спеціального фонду бюджету (п. 17 ст. 14, п. 4 ст. 70
Закону України "Про Державний бюджет України на 2004 рік" від
27.11.2003 р. N 1344-IV ( 1344-15 ), а пп. 4 п. 2 постанови N 659
( 659-2002-п ) до власних надходжень бюджетних установ від
реалізації майна віднесено кошти, отримані бюджетними установами
від реалізації необоротних активів (крім будівель і споруд) та
інших матеріальних цінностей, у тому числі списаних.
Отже, надходження від реалізації необоротних активів
бюджетної установи (крім будівель і споруд) належать до коштів
спеціального фонду незалежно від того, за рахунок якого джерела
було придбано реалізоване майно.
Що стосується обкладення податком на прибуток сум, отриманих
бюджетною установою від реалізації автомобіля, то вони не є
об'єктом оподаткування відповідно до Податкового роз'яснення про
порядок оподаткування власних надходжень бюджетних установ та
організацій у 2000-2001 роках, затвердженого наказом ДПАУ від
11.10.2001 р. N 409 ( v0409225-01 ), як кошти, що належать до
власних надходжень бюджетних установ, що зараховуються в доходи
спеціального фонду бюджету.
Відповідно до пп. 3.1.1 п. 3.1 ст. 3 Закону України "Про
податок на додану вартість" від 03.04.97 р. N 168/97-ВР
( 168/97-ВР ) (далі - Закон про ПДВ) операція з реалізації
автомобіля є об'єктом обкладення ПДВ для тих бюджетних установ,
які зареєстровано платниками ПДВ. Нагадаємо, що відповідно до ст.
2 Закону про ПДВ платниками ПДВ повинні реєструватися особи, обсяг
оподатковуваних операцій з продажу товарів (робіт, послуг) яких
протягом будь-якого періоду з останніх 12 календарних місяців
перевищував 3600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян,
тобто 61200 грн.
Якщо ж бюджетну установу не зареєстровано платником ПДВ, не
потрібно обкладати ПДВ операцію з продажу автомобіля.
----------------------------------------------- | Суми, отримані від реалізації автомобіля, | |не підлягають обкладенню податком на прибуток| -----------------------------------------------
Звертаємо увагу, що відповідно до п. 17 постанови N 1440
( 1440-2003-п ) у звіті про оцінку майна та у висновку про
вартість об'єкта оцінки оцінювач відображає факт про включення або
невключення до ринкової вартості суми податку на додану вартість.
Оцінні процедури, пов'язані з визначенням ринкової вартості,
здійснюються з урахуванням включення або невключення до неї суми
податку на додану вартість.
Умови щодо визначення ринкової вартості із включенням суми
податку на додану вартість визначаються в договорі на проведення
оцінки майна.
Інструкцією N 64 ( z0459-00 ) установлено порядок
використання коштів, отриманих бюджетними установами від
реалізації необоротних активів. Так, кошти від реалізації
необоротних активів (крім будівель і споруд), а також від продажу
матеріалів від розібраних окремих об'єктів необоротних активів,
залишаються у розпорядженні установи з правом подальшого їх
використання на ремонт, модернізацію або придбання нових
необоротних активів того ж призначення.
Розглянемо на прикладі відображення в бухгалтерському обліку
бюджетної організації операцій з продажу автомобіля.
Припустимо, автомобіль, що підлягає реалізації, значиться на
балансі бюджетної установи за первісною вартістю (з урахуванням
проведених індексацій) 18500 грн., знос нараховано в сумі 18500
грн. (100%). Послуги експерта і біржового брокера підлягають
оплаті в сумі 500 грн. Послуги з техогляду автомобіля, перевірки
його технічного стану, та оформленням документів пов'язаних із
реалізацією транспортних засобів при знятті автомобіля з обліку в
ДАІ підлягають оплаті у розмірі 51,25 грн. Згідно зі звітом
експерта експертна оцінка автомобіля становить 4500 грн. (у тому
числі ПДВ - 750 грн.). Автомобіль було продано за 4500 грн. (у
тому числі ПДВ - 750 грн.). Бюджетну установу зареєстровано
платником ПДВ.
------------------------------------------------------------------ | N | Зміст операції | Дебет |Кредит | Сума,| |з/п| |рахунка|рахунка| грн.| |---+-------------------------------------+-------+-------+------| |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |---+-------------------------------------+-------+-------+------| |1 |Оплачено на підставі договору послуги| 364 | 323 |551,25| | |експерта і біржового брокера, за | | | | | |техогляд автомобіля в ДАІ | | | | |---+-------------------------------------+-------+-------+------| |3 |Отримано кошти від покупця за | 323 | 675 |4500 | | |проданий автомобіль | | | | |---+-------------------------------------+-------+-------+------| |4 |Відображено суму податкових | 675 | 641 | 750 | | |зобов'язань щодо ПДВ | | | | |---+-------------------------------------+-------+-------+------| |5 |Нараховано дохід від продажу | 675 | 711 |3750 | | |автомобіля | | | | |---+-------------------------------------+-------+-------+------| |6 |Списано автомобіль, придбаний за | 131 | 105 |18500 | | |рахунок коштів спеціального фонду | | | | |---+-------------------------------------+-------+-------+------| |7 |Списано витрати, пов'язані з | 811 | 364 |551,25| | |продажем автомобіля (послуги | | | | | |експерта, біржового брокера, | | | | | |за техогляд) | | | | ------------------------------------------------------------------
Для обліку необоротних активів, що вибули, використовується
меморіальний ордер N 9, запис до якого здійснюється на підставі
документа, згідно з яким необоротний актив вибув (акта
приймання-передачі).
Інвентарна картка реалізованого автомобіля додається до
документів, якими було оформлено його реалізацію (акта,
накладної). Картка передається покупцю разом із реалізованим
автомобілем.
Нагадаємо, що згідно з п. 68 Інструкції N 64 ( z0459-00 )
інвентарний номер автомобіля, що вибув, не повинен бути присвоєним
іншому об'єкту необоротних активів, що надійде протягом трьох
років.
Кошти, що надійшли від реалізації майна, необхідно
відобразити в місячній формі N 4-1мд ( z0184-04 ) "Звіт про
надходження і використання коштів, отриманих як плата за послуги,
що надаються бюджетними установами" або формі N 4-1мм "Звіт про
надходження та використання коштів, отриманих як плата за послуги,
що надаються бюджетними установами" у графі 6 "Надійшло коштів". У
квартальній формі N 4-1кд "Звіт про надходження та використання
коштів, отриманих як плата за послуги, що надаються бюджетними
установами" або формі N 4-1км ( z0292-03 ) "Звіт про надходження і
використання коштів, отриманих як плата за послуги, що надаються
бюджетними установами" суму коштів, які надійшли від реалізації
автомобіля, відображають у графі 8 "Надійшло коштів", а витрати,
пов'язані з реалізацією автомобіля, відображають у графі 11
"Фактичні витрати, усього"
Дохід від реалізації необоротних активів (крім будівель і
споруд) необхідно відобразити також у Податковому звіті про
використання коштів неприбутковими установами й організаціями
( z0290-97 ) в рядку 1.3.6 "Інші надходження спеціального фонду"
(якщо бюджетну установу зареєстровано платником ПДВ, доходи від
реалізації автомобіля відображаються без ПДВ). Витрати, пов'язані
з реалізацією автомобіля, відображаються в рядку 8.2 "Сума витрат
за спеціальним фондом відповідно до затверджених в установленому
порядку кошторисів бюджетних установ (організацій)".
Світлана Замазій - економіст-аналітик газети "Податки та
бухгалтерський облік"
"Податки та бухгалтерський облік",
N 41, 20.05.2004

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: