open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Чинна
                             
                             
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
від 25.05.2001

Аналітична довідка про підсумки роботи транспортно-дорожнього

комплексу за I квартал 2001 р.

Виробнича діяльність
Підприємствами транспорту, що входять до сфери управління
Мінтрансу, за I квартал 2001 року перевезено 71,5 млн.тонн
вантажів, що на 4,0 млн.тонн більше в порівнянні з аналогічним
періодом минулого року або на 5,9%. Вантажообіг порівняно з минулим роком збільшився на 2,9%. За звітний період перевезено 119,8 млн. пасажирів, що більше
відповідного минулого року на 4,8 млн. пасажирів, пасажирообіг
зріс на 8,8%. Динаміка обсягів перевезених вантажів і пасажирів
підприємствами автомобільного транспорту всіх форм власності і
підпорядкування характеризується таким чином:
------------------------------------------------------------------ | | Одиниця | Січень- | Січень- | % | | Показники | виміру |березень | березень | | | | | 2000 р. | 2001 р. | | |--------------------+------------+---------+----------+---------| | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |--------------------+------------+---------+----------+---------| |Перевезено вантажів |тис. тонн |31600,4 |30026,4 | 95,0 | |--------------------+------------+---------+----------+---------| |Вантажообіг |млн. ткм |1421,8 |1606,6 | 113,0 | |--------------------+------------+---------+----------+---------| |Перевезено пасажирів|тис. пас. |660670,0 |645551,5 | 97,7 | |--------------------+------------+---------+----------+---------| |Пасажирообіг |млн. пас-км |7091,5 |7149,7 | 100,8 | ------------------------------------------------------------------ Система автобусних маршрутних перевезень продовжує
реформуватись і вдосконалюватись із залученням приватних
підприємств та окремих фізичних осіб. На даний час загальна
кількість маршрутів складає 11,2 тис., в тому числі 2,2 тис. -
міських, 5,5 тис. - приміських і 3,5 тис. міжміських. Більше 400
міст, селищ міського типу, 27 тис. сільських населених пунктів
мають автобусне сполучення. Практично повністю задовольняються
потреби жителів обласних центрів і великих міст у перевезеннях на
автобусних маршрутах міського та приміського сполучень, в окремих
населених пунктах рейси автобусів у міському і приміському
сполученні виконуються тільки в окремі дні тижня. На міжміських, міжобласних і міжнародних маршрутах в I
кварталі 2001 року планувалось виконати 179,0 тис. рейсів,
фактично виконано 171,9 тис. або 96,0 відсотків. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року планова
кількість рейсів зменшилась на 8,5 тис. рейсів, або на 0,5
відсотка, фактична - на 1,8 тис., або на 1,0 відсоток. Кількість
зірваних рейсів зменшилась на 6,7 тис. рейсів. У приміському сполученні пасажирськими перевізниками виконано
1559,6 тис. рейсів, або 94,5 відсотка до плану. По відношенню до
аналогічного періоду минулого року фактичне виконання автобусних
рейсів приміського сполучення зменшилось на 8,1 тис. рейсів, або
на 0,5 відсотка. На маршрутах міжобласного сполучення стабільно працюють
автопідприємства Волинської, Івано-Франківської, Чернівецької,
Тернопільської областей, де кількість зірваних рейсів на
міжобласних і міжнародних маршрутах знаходиться в межах до 1,5
відсотка. Найбільшу кількість зірваних рейсів в міжобласному та
міжнародному сполученні допустили автопідприємства Рівненської
області - 260 рейсів (13,1%), Чернігівської - 1054 (12,7%),
Житомирської - 658 (7,9%), Донецької - 345 (7,2%). На лініях міжобласного і міжнародного сполучень вносились
зміни до діючої маршрутної мережі. Переглянута робота більш 228
рейсів, в тому числі перероблені розклади 146 рейсів,
відновлювалась і закривалась робота сезонних маршрутів. За цей
період відкрито 12 нових маршрутів і додаткових рейсів на діючих
маршрутах. Продовжується процес залучення до виконання міжміських
міжобласних маршрутів перевізників, які мають висококомфортабельні
автобуси марок: "Вольво", "Неоплан", "Мерседес" та інші. На даний
час цими автобусами обслуговується 19 маршрутів міжобласного
сполучення, на яких виконується 27 рейсів. Маршрутна мережа з країнами СНД складає: - з Російською Федерацією - 102 маршрути 156 рейсів; - з Республікою Молдова - 134 маршрути 197 рейсів; - з Республікою Білорусь - 43 маршрути 45 рейсів. На всі маршрути з Російською Федерацією і Молдовою введена
дозвільна система перетину кордону, з Республікою Білорусь це
питання в процесі вирішення. Проведено три конкурси на перевезення пасажирів автомобільним
транспортом, на яких 108 перевізників різних форм власності, в
тому числі 88 акціонерних товариств, 20 приватних підприємств та
фізичних осіб на 146 рейсах визначені переможцями. Авіаційними підприємствами перевезено 15,6 тис. тонн вантажів
та пошти, що становить 76,5% обсягу відповідного періоду минулого
року. Падіння обсягів обумовлено, перш за все, скороченням майже
на чверть вантажних перевезень на міжнародних повітряних лініях
(польоти в інших державах). Зменшили вантажні перевезення АК
"Хорс", "Урга", "Південмашавіа". Призупинено діяльність
авіакомпаній "Авіалінії ААР" та "АТІ", питома вага яких в
загальних обсягах перевезень вантажів у I кварталі минулого року
відповідно складала 21,2 та 4,1 відсотка. Вантажообіг зріс на 6,5% і склав 78,6 млн.ткм, в тому числі
на міжнародних авіалініях відповідно на 7,1% та 78,5 млн.ткм. Зберігається позитивна тенденція зростання обсягів
пасажирських перевезень, які порівняно з I кварталом 2000 року
збільшились на 1 відсоток і склали 234,3 тис. чоловік. Разом з цим
рівень перевезень на внутрішніх лініях продовжує скорочуватись. Пасажирообіг збільшився на 8,3%, в тому числі на міжнародних
авіалініях на 11,1%. Збільшення обсягів пасажирських перевезень забезпечили
найбільші вітчизняні авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України"
(на 23,7%) та "Аеросвіт" (на 33,9%), на долю яких припадає майже
половина всіх пасажирських перевезень. Серед провідних
пасажирських авіаперевізників, які нарощують обсяги перевезень
також АК "Донбас-Східні авіалінії України", "Дніпроавіа" і
"Таврія". В той же час значно скоротили перевезення АК "Авіалінії
України", "Національні авіалінії України", "Одеські авіалінії". Особливістю сучасної структури перевезень є те, що майже 20%
пасажирських і 80% вантажних перевезень здійснюються рейсами на
замовлення (чартерні рейси). За рахунок цих рейсів авіакомпаніями
"Міжнародні авіалінії України" та "Аеросвіт" забезпечено зростання
кількості перевезених пасажирів порівняно з I кварталом минулого
року відповідно на 5,6 і 1,1 тис. чоловік. З аеропортів України відправлено 246,6 тис. пасажирів, в тому
числі у міжнародному сполученні 205,1 тис. пасажирів, що
відповідно більше на 4,3 та на 11,2 відсотка ніж у відповідному
періоді 2000 року. Зросла кількість відправлених пасажирів з найбільшого
вітчизняного аеропорту Бориспіль (на 10%), а також з аеропортів
Сімферополь (на 22, 0%), Львів (на 9,8%), Дніпропетровськ (на
6,2%), Одеса (на 6,1%), Донецьк (на 6,4%). Обсяги відправлень вантажів та пошти залишились на рівні
минулого року - 1,8 тис.тонн. Із-за меж України у I кварталі п.р. прибуло 204,0 тис.
пасажирів проти 191,3 тис.чол. у I кварталі минулого року, з них
більше половини - рейсами іноземних авіакомпаній. Обсяги вантажів,
що прибули в країну, склали 2,8 тис.тонн проти 3,1 тис.тонн у I
кварталі 2000 року, з яких близько 43% - рейсами іноземних
компаній. Продовжували покращуватись показники, що характеризують
рівень застосування авіації в народному господарстві. Наліт годин
та площа оброблених земель становили відповідно 4,1 тис. годин та
28,2 тис.га. Обсяг відправлення вантажів залізничним транспортом склав
70,3 млн. тонн, що на 5,7 % більше обсягу аналогічного періоду
минулого року. При цьому збільшили обсяги відправлення вантажів
Донецька на 4,2%, Придніпровська - 8,1%, Південно-Західна - 22,8%,
Одеська - 12,2%, а Південна і Львівська залізниці зменшили
відповідно на 1,5% і 3,8%. Всіма залізницями, крім Донецької, досягнуто зростання обсягу
вантажообігу, який в цілому зріс на 2,4% проти відповідного
періоду минулого року і склав 42,2 млрд.ткм. Обсяг транзитних перевезень в порівнянні з аналогічним
періодом минулого року зріс на 5,3 % і склав 11,1 млн. тонн,
вантажообіг зріс на 11,2 %. Приріст обсягів транзитних перевезень досягнутий завдяки
збільшенню перевезень таких вантажів, як кам'яне вугілля, нафта й
нафтопродукти, руда залізна й марганцева та кольорових металів,
мінбудматеріали, автомобілі, сіль. Зменшені обсяги перевезень зерна й продуктів помолу, лісних
вантажів, хімікатів, коксу, чорних металів, брухту чорних металів,
цементу. Аналіз обсягів транзитних перевезень вантажів за країнами
свідчить, що 89,9 % складають перевезення з таких країн СНД: 65,5
% - з/в Росії; 15,5 % - з/в Казахстану; 5,8 % - з/в Білорусі; 3,1
% - з/в Молдови. Надходження транзиту у звітному періоді здійснювалось: 97,5 % - через залізничні сухопутні переходи; 2,5 % - через порти. По виходу: 57 % - через порти; 42,8 % - через залізничні сухопутні переходи. Аналіз обсягів перевезень вантажів за номенклатурою показує,
що переважають: - у внутрішньому сполученні - кам'яне вугілля,
мінбудматеріали, руда залізна й марганцева, кокс, чорні метали,
брухт чорних металів; - при імпорті - руда залізна й марганцева, кам'яне вугілля,
нафта та нафтопродукти, мінбудматеріали, зерно та продукти помелу,
хімікати, чорні метали; - при експорті - чорні метали, руда залізна й марганцева,
мінбудматеріали, хімічні та мінеральні добрива, нафта та
нафтопродукти, брухт чорних металів, кам'яне вугілля, зерно й
продукти помелу; - при транзиті - нафта та нафтопродукти, кам'яне вугілля,
руда залізна і марганцева, хімічні й мінеральні добрива, чорні
метали, хімікати. Зросли обсяги пасажирських перевезень, пасажирообіг досяг
11,1 млрд. пкм., що на 8,8 % більше обсягу відповідного періоду
минулого року. Поліпшилися і якісні показники, зокрема, обіг вантажного
вагону прискорений проти завдання на 0,59 доби і проти рівня
минулого року на 2,09 доби. Простій вагону під однією вантажною операцією зменшений у
порівнянні з завданням на 2,84 години та проти рівня минулого року
на 11,07 години, простій вагону на одній технічній станції
скорочений проти завдання на 1,15 години та у порівнянні з цим же
періодом минулого року на 3,47 години. Обсяг перевезень вантажів флотом судноплавних компаній і
портів в порівнянні з відповідним періодом зріс на 22,7% і
становить 1,19 млн. тонн проти 0,97 млн. тонн минулого року,
вантажообіг зріс - на 20,0% і становить 1,38 млрд. ткм проти 1,15
млрд. ткм в I кварталі минулого року. Із загального обсягу
судноплавними компаніями перевезено 0,93 млн.т (78,2%), портами -
0,26 млн.т (21,8%). Із 6 судноплавних компаній перевезення вантажів здійснювали
тільки 3, якими було перевезено 0,93 млн.т, в тому числі: ВАТ
"Українське Дунайське пароплавство" - 0,86 млн.т (92,5%),
Укртанкер - 0,04 млн.т (4,3%), Керч-пором - 0,03 млн.т (3,2%). Обсяг перевезень пасажирів збільшився на 90,9% і становить
630 тис. чол. проти 330 тис.чол. минулого року, в тому числі
збільшився обсяг перевезень пасажирів суднами портового флоту на
96,7% і становить 590 тис. чол. проти 300 тис. чол. минулого року.
Із 42,6 тис.чол. перевезених судноплавними компаніями 41,3
тис.чол. припадає на Керчпором. Пасажирообіг зменшився на 15,2% і становить 2,46 млн. пкм
проти 2,90 млн. пкм у відповідному періоді минулого року. Обсяг вантажопереробки морських портів зріс в порівнянні з
минулим роком з 20,3 млн. тонн до 20,5 млн. тонн. Але зменшилась
вантажопереробка суховантажів - на 3,1%. З 18 морських портів збільшили обсяги вантажопереробки 8
портів, зокрема: Октябрський порт - в 3,1 раза, Ялтинський - в 2,1
раза, Бердянський - на 24,4%, Южний - на 5,2%, Феодосійський - на
3,4%, Херсонський - на 2,0%, Іллічівський - на 1,9%,
Білгород-Дністровський - на 0,3%. Зменшили обсяг вантажопереробки такі порти: Скадовський на
54,7%, Севастопольський - 37,0%, Керченський - 34,5%,
Євпаторійський - 20,5%, Ізмаїльський - 20,4%, Ренійський - 8,7%,
Усть-Дунайський - 8,0%, Маріупольський - 6,8%, Миколаївський -
6,8%. Необхідно відзначити, що обсяги переробки транзитних вантажів
зменшились на 4,9%. Зниження транзитних вантажопотоків пов'язане, в першу чергу,
з протекціоністською політикою Росії щодо створення пільгових умов
з метою зростання вантажообігу російських портів. Тобто
цілеспрямовано проводиться тарифна політика в напрямку досягнення
поставленої на державному рівні мети: російські вантажі -
російським портам. Вказане стосується не тільки російських
вантажів, але і вантажів інших держав СНД. Це призвело до
порушення балансу в тарифному просторі СНД. Тому, вкрай необхідне проведення гнучкої тарифної політики,
підвищення якості роботи морських портів, розробка і впровадження
наскрізних тарифів, створення прозорих тарифів з метою повернення
вантажопотоків в Україну. З початку року дорожніми організаціями і підприємствами
виконано дорожніх робіт на загальну суму 127,5 млн.грн., з них
ремонт доріг - 106,1 млн.грн. (83% від загальних витрат),
капітальні вкладення - 21,4 млн.грн. (17%). Заплановані показники виконані відповідно на 105,5 і 100
відсотків. Проти I кварталу 2000 року обсяги дорожніх робіт у вартісному
виразі зросли на 12,2 млн.грн., або на 10,6 відсотка. На розбудові національної мережі міжнародних транспортних
коридорів освоєно 7,2 млн.грн., у тому числі на будівництві і
реконструкції - 6,3 млн.грн., капітальному ремонті доріг - 0,9
млн. гривень. Ліквідована ямковість на 8696 км доріг загального
користування, у тому числі на дорогах державного значення - 260
км, що становить відповідно 24% і 58% від загальної кількості
доріг, уражених ямковістю. На ліквідації наслідків повені 3-5 березня 2001 року у
Закарпатській області виконано аварійно-відновних робіт на 2,9
млн. гривень.
Промислове виробництво
За даними державних промислових підприємств, що входять до
системи Мінтрансу, вироблено продукції та надано послуг у
порівняних цінах на суму 192,7 млн. гривень, що на 37,9% більше
ніж за 2000 рік. При цьому зменшення обсягів виробництва продукції сталося в
дорожньому господарстві на 16,4%, через зміну системи фінансування
підгалузі. На підприємствах морського і річкового транспорту в цілому
досягнуто зростання обсягів виробництва продукції та надання
послуг у грошовому виразі на 28,1% більше від рівня минулого року. Виробнича діяльність промислових підприємств об'єднання
"Укрзалізпром" була спрямована на виконання замовлень залізниць по
ремонту рухомого складу та виготовлення обладнання, запасних
частин, засобів автоматики, телемеханіки та зв'язку. Для залізниць України відремонтовано 141 одиниць тягового
рухомого складу, що на 15 одиниць або на 11,2 % більше ніж в
відповідному періоді 2000 року. При завданні 178 найменувань
освоєно 184 найменування нових запасних частин, що складає 100,3 %
від завдання. Станом на 01.04.2001 року укладено договорів на поставку
продукції та надання послуг на експорт на суму 1790,42
тис.дол.США. Експортні поставки склали 448,11 тис.дол.США або 25 %
від укладених договорів. Державними підприємствами об'єднання вироблено товарної
продукції в діючих оптових цінах на суму 65,4 млн.грн., досягнутий
приріст обсягів в порівнянні з відповідним періодом минулого року
- 11,6 %. Виробнича та господарська діяльність заводів в значній мірі
залежить від проведення розрахунків залізницями, як основними
замовниками продукції, робіт (послуг). Не вирішувала питання
розрахунків Придніпровська залізниця (щомісячна заборгованість
9-11 млр.грн.), перехідні суми заборгованості на кожне перше число
місяця по Донецькій та Львівській залізницях майже не змінювалися
і залишаються на рівні 8-10 млн. грн. Виконання капітальних ремонтів в умовах заводів Укрзалізниці
склало: по електровозах 28 одиниць, тепловозах 46 секцій,
електропоїздах 46 секцій, в тому числі виконано
капітально-відновлювальний ремонт з продовженням терміну служби 2
одиниць електровозів ЧС4, 10 секцій електропоїздів та 8 одиниць
електровозів ВЛ8. Залізницями України всіма видами ремонту
відремонтовано 1286 пасажирських вагонів, з них капітальним
ремонтом 269 вагонів, деповським - 1017 вагонів. Обсяг виробництва промислової продукції у порівняних цінах на
01.01.2001 року за звітний період склав 81,8 млн.грн., у тому
числі по вагоноремонтних заводах Укрзалізниці - 45,8 млн.грн., що
більше ніж у I кварталі минулого року на 39 % та по промислових
підприємствах Головного управління колійного господарства -20,7
млн.грн., що перевищує фактичний рівень цього періоду 2000 року на
46 %. Виготовлено перший дослідний електропоїзд постійного струму,
який проходить приймальні випробовування на Донецькій залізниці. Освоєний відновлювальний ремонт в умовах локомотивних депо
залізниць, відремонтовано 7 електропоїздів та 5 дизель-поїздів з
переобладнанням інтер'єру салонів вагонів під 1, 2, 3 класи
комфортності та вагону - бару.
Фінансово-економічні результати діяльності підприємств
Стабілізація та покращання виробничої діяльності підприємств
галузі сприяли певному покращанню їх фінансово-економічного стану. В I кварталі поточного року має місце зростання обсягів
отриманих доходів на усіх видах транспорту та забезпечення
прибуткового результату від реалізації транспортних послуг. Підприємствами авіаційного транспорту отримано доходів у сумі
203,0 млн.грн., що відповідає рівню 1 кварталу минулого року. Отримати доходи на рівні минулого року вдалося за рахунок
зростання обсягів ДАК "Донбас-Східні авіалінії" (16,2 млн.грн.) -
на 46,6%, ВАТ "Дніпроавіа" (13,6 млн.грн.) - на 24,7%, ДП
"Украерорух" (81,9 млн.грн.) - на 10%, сума доходів яких складає
55 відсотків отриманих доходів авіаційною галуззю. Суттєво зменшили доходи в 1 кварталі ВАТ "Авіакомпанія
Авіалінії України" (20,1 млн.грн.) - на 51%, ДАП "Львівські
авіалінії" (4,9 млн.грн.) - на 31,5%, ДАК "Авіалінії Харкова" (0,7
млн.грн.) - на 24,8%, Полтавське "Універсал-авіа" (0,05 млн.грн.)
- на 68,5%. Від реалізації авіаційних послуг підприємства отримали
валовий прибуток у сумі 51,5 млн.грн., що майже відповідає рівню
відповідного періоду минулого року. В розпорядженні підприємств
залишається чистий прибуток в обсязі 18 млн.грн., 70
відсотків (12,4 млн.грн.) якого припадає на ДП "Украерорух". З
50-ти державних авіапідприємств, підпорядкованих Укравіатрансу 36
є збитковими. Найбільші збитки мають підприємства ВАТ "Авіакомпанія
Авіалінії України" - 2,8 млн.грн., "Дніпроавіа" - 2,1 млн.грн.,
ДАП "Львівські авіалінії" - 1,6 млн.грн., Чернігівське
"Універсал-авіа" - 0,4 млн.грн. З 11-ти авіапідприємств
"Універсал-авіа" збиткових 8, крім Кримського ДАП, Рівненського
ДАП та Сумського ДАП. Фінансовий стан більшості з 77 підпорядкованих Укравтотрансу
державних підприємств був порівняно стабільним. В цілому по галузі
отримані прибутки в обсязі 0,5 млн.грн. Разом з тим, 27
підприємств (35% загальної кількості) є збитковими. В 1 кварталі не відбулось поліпшення фінансового стану
підприємств автотранспорту - акціонерних товариств. Складний фінансовий стан в автотранспортних підприємствах,
які здійснюють перевезення вантажів. Робота цих підприємств
здійснюється в умовах низького попиту на їх послуги, кризи
платежів за фактично виконану транспортну роботу. Вкрай незадовільний стан пасажирських перевізників. Це
зумовлено невідшкодуванням в повному обсязі з бюджету втрат
доходів від пільгових перевезень населення, в 1 кварталі поточного
року отримано 10,7 відсотків до фактично отриманих за весь 2000
рік і 17,1 відсотків до передбачених на 2001 рік. На залізничному транспорті отримано доходів від перевезень на
суму 2151,5 млн.грн., що на 27,9 відсотків більше, ніж за 1
квартал минулого року. Доходи від вантажних перевезень складають у загальній сумі
отриманих залізницями доходів 89,3 відсотків, або 1920,9 млн.грн.,
що на 29,5 відсотків більше, ніж за відповідний період минулого
року. Доходи від пасажирських перевезень складають 230,6 млн.грн.,
або 10,7% загальних доходів від перевезень і перевищують рівень
відповідного періоду минулого року на 15,9 відсотків. На 38,6 відсотків зріс обсяг доходів від транзитних
перевезень, їх сума складає 507 млн.грн. При експлуатаційних витратах за 1 квартал у сумі 2047,6
млн.грн., залізниці України отримали прибуток від перевезень у
розмірі 103,9 млн.грн., що на 93,8 млн.грн. перевищує фактичний
рівень минулого року, в тому числі від вантажних перевезень
прибуток складає 446,6 млн.грн. Рентабельність по перевезеннях
складає 5,1 відсотків. Перевезення пасажирів на залізницях України як були, так і
залишаються збитковими. Від пасажирських перевезень отримані
збитки в сумі 342,7 млн.грн, в тому числі у приміському сполученні
- 148,5 млн.грн.. Експлуатаційні витрати покриваються доходами на
40,2%, в приміському сполученні - на 11,6%. З місцевих бюджетів одержано компенсацію за перевезення
пільгових категорій пасажирів у сумі 176,3 тис.грн.. Компенсацію одержали: Львівська залізниця - 57,6 тис.грн.,

Південна - 88,7 тис.грн., Південна - 88,7 тис.грн., Південно-Західна - 30 тис.грн. Залізницями отриманий прибуток від реалізації
підсобно-допоміжної діяльності у сумі 37,5 млн.грн. Від іншої операційної діяльності склався збиток у розмірі
165,5 млн.грн. Загальний фінансовий результат залізничної галузі збитковий,
який складає 24,1 млн гривень. Державними підприємствами об'єднання "Укрзалізпром" отриманий
дохід від реалізації продукції у сумі 65,2 млн.грн., валовий
прибуток від реалізації продукції - 8,8 млн.грн.. Після покриття
адміністративних витрат, витрат на збут та інших витрат загальний
прибуток склав 5,4 млн.грн. В 1 кварталі поточного року із 18 заводів 2 мають збитки:
Конотопський ЗРДП - 1,0 млн.грн., Івано-Франківський ЛРЗ - 0,2
млн.грн.. Крім того, 2 заводи - Конотопський ВРЗ визнаний
банкрутом, а по Одеському МЗ порушено справу про визнання його
банкрутом. Господарська діяльність заводів в значній мірі залежить від
проведення розрахунків залізницями, як основними замовниками
продукції. В 1 кварталі залізниці в середньому провели розрахунки
на 68,4%, або на суму 87,4 млн.грн. Слід відмітити поступове
зменшення розрахунків по заліковим схемам і перехід залізниць в
основному на грошові розрахунки з об'єднанням. В звітному періоді
грошові розрахунки в загальному обсязі склали 83%, по залікових
схемах - 17%, проти 1 кварталу минулого року відповідно 29,3% та
70,7%. Підприємствами морського і річкового транспорту у 1 кварталі
2001 року отримано доходів від основної діяльності в обсязі 844,9
млн.грн., з яких 84 відсотків - 707,8 млн.грн. отримано портами і
лише 7,7 відсотків судноплавними компаніями - 65,6 млн.грн.. Загальна сума прибутку підприємств основної діяльності за 1
квартал поточного року становить 87,9 млн.грн. Прибутковий фінансовий результат роботи галузі забезпечений,
в першу чергу, більшістю морських портів: Одеський - 37 млн.грн., Іллічівський - 20,6 млн.грн., Южний -
18,2 млн.грн., Маріупольський - 10,5 млн.грн., Миколаївський - 7
млн.грн. та Азовським СРЗ. Збитково завершили 1 квартал Ялтинський, Керченський,
Усть-Дунайський, Ренійський та Скадовський морські торговельні
порти. Всі судноплавні компанії мають збитковий фінансовий результат
діяльності в сумі 13,7 млн.грн., за винятком ДСК "Українське
морське пароплавство", прибуток якої склав 30,4 тис.грн. У 1 кварталі поточного року фінансовий результат роботи
підприємств дорожнього господарства є збитковим. Це обумовлено
сезонністю робіт на дорогах та плануванням обсягів робіт в межах
виділеного фінансування, при тому що виробничі потужності
підприємств розраховані на більші обсяги робіт. Сума загальних збитків 1 кварталу становить 15,7 млн.грн., за
відповідний період минулого року вони складали 20 млн.грн., тобто
зменшились на 21,5%.
Стан дебіторської та кредиторської

заборгованості
На фінансовий стан підприємств транспортно-дорожнього
комплексу значною мірою впливає високий рівень дебіторської
заборгованості. За станом на 01.03.2001 року загальна дебіторська
заборгованість (за даними статистичної звітності форма N 1-Б)
складала по галузі 3770,5 млн.грн., з неї прострочена 478
млн.грн., яка складає 12,7 відсотків загальної заборгованості. В цілому по галузі в порівнянні до початку року прострочена
заборгованість зросла на 14,7 млн.грн.. Збільшення заборгованості
до початку року допустили підприємства Укрзалізпрому на 6,3
млн.грн. та Укрзалізниці на 29,5 млн.грн. Значну частку в структурі простроченої дебіторської
заборгованості складає заборгованість за виконані підприємствами
галузі роботи, послуги - 48,3 відсотків (230,8 млн.грн.). За даними Укравіатрансу станом на 01.04.2001 р. найбільшу
прострочену дебіторську заборгованість мають ВАТ "Авіакомпанія
Авіалінії України" - 14,7 млн.грн. (прострочена кредиторська
заборгованість авіакомпанії 35,7 млн.грн.) та ДП "Украерорух" -
9,7 млн.грн. Прострочену дебіторську заборгованість у зв'язку із
зовнішньо-економічною діяльністю мають 11 авіапідприємств на
загальну суму 3,3 млн.грн. та 1,3 млн.дол.США. Сума дебіторської заборгованості Укрзалізниці за перевезення
протягом кварталу знижена на 44,9 млн.грн., або на 17,5 %.
Внаслідок проведеної роботи кількість підприємств клієнтів -
дебіторів зменшилась з 499 (за станом на 01.01.2001 р.) до 327 (за
станом на 20.03.2001 р.), тобто на 172 одиниці. За 1 квартал поточного року рівень бартеру знижений до 6,2%,
проти фактичного його рівня у 1 кварталі минулого року - 48,2 %. Доля грошових розрахунків за перевезення залізницями в
дохідних надходженнях досягла 92,2%, тоді як у 1 кварталі минулого
року вона складала 40,7%. За три місяці поточного року залізницями отримано виручки від
перевезень майже на 1,1 млрд.грн., або у 2,8 рази більше, ніж за
цей же період минулого року. Рівень дебіторської заборгованості в дорожньому господарстві
в порівнянні з початком року знизився на 21% і за станом на
01.04.2001 р. становить 247,6 млн.грн. і майже зрівнявся з
обсягами кредиторської заборгованості. Основною причиною незадовільних розрахунків є відсутність
ритмічного фінансування дорожніх підприємств. Фінансовий стан заводів Укрзалізпрому в значній мірі залежить
від проведення розрахунків залізницями, як основними замовниками
продукції. За 1 квартал залізниці в середньому провели розрахунки
на 68,4%. Має місце поступове зменшення розрахунків за заліковими
схемами і перехід в основному на грошові розрахунки. В 1 кварталі
поточного року вони склали в загальному обсязі 83%, за заліковими
схемами - 17%, в 1 кварталі минулого року відповідно 29,3% та
70,7%. Кредиторська заборгованість на 01.03.2001 р. згідно
статистичної звітності з формою N 1-Б по галузі складала 4224,4
млн.грн., з неї прострочена 726,1 млн.грн., або 17,2 відсотків до
загальної заборгованості. В порівнянні з початком поточного року підприємства
транспортно-дорожнього комплексу скоротили прострочену
кредиторську заборгованість на 23,3 млн.грн. Слід відмітити, що вперше за останні роки рівень загальної
кредиторської заборгованості по галузі на 12 відсотків перевищує
рівень дебіторської, в тому числі простроченої на 51,9 відсотків.
При цьому рівень простроченої кредиторської заборгованості за
виконані для нас роботи на 13,9 відсотків перевищує рівень
дебіторської заборгованості за виконані нами роботи.
Стан розрахунків з бюджетом, Пенсійним фондом та

з виплати заробітної плати
В минулому році підприємствами галузі було досягнуто суттєвих
результатів щодо скорочення заборгованості з належних платежів до
бюджету - з 273,5 млн.грн. на 01.01.2000 року до 62,4 млн.грн. на
01.01.2001 року, або в 4 рази. За 1 квартал поточного року
заборгованість зменшилась на 4,3 млн.гривень і станом на 1 квітня
складає 58,1 млн.грн. Не мають боргів перед бюджетом підприємства дорожнього
господарства та всі 6 залізниць України. За станом на 01.04.2001 року заборгованість перед бюджетом
мають підприємства:
Укравіатрансу - 16 (із 38 підприємств) - 42% -

на суму 16,1 млн.грн.
Укравтотрансу - 4 (із 25 автоуправлінь) - 16% -

на суму 0,5 млн.грн.
Укрзалізниці - 3 (із 88 підприємств) - 3,4% -

на суму 3,0 млн.грн.
Укрморрічфлоту - 3 (із 31 підприємства) - 9,7% -

на суму 33,1 млн.грн.
Укрзалізпром - 10 (із 18 заводів) - 55,5% -

на суму 5,4 млн.грн.
Всього - 36 підприємств - боржників основної діяльності.
Кількість підприємств-боржників залишилась на рівні на
01.01.2001 р., за винятком зменшення на 1 завод по Укрзалізпрому. З наявної заборгованості перед бюджетом 57 відсотків (33,1
млн.грн.) припадає на підприємства морського і річкового
транспорту, 27,7 відсотків (16,1 млн.грн.) - на підприємства
авіаційного транспорту, 14,5 відсотків - на вагоноремонтні заводи
"Укрзалізниці" (3,0 млн.грн.) та об'єднання "Укрзалізпром" 5,4
млн.грн.. При цьому стан справ на авіаційному та морському і
річковому транспорті визначається практично незадовільними
розрахунками з бюджетом окремих підприємств, а саме: авіакомпанії
"Авіалінії України", на яку припадає 69,6 % заборгованості
авіаційної галузі та ДСК ЧМП, на долю якої припадає 98,5%
заборгованості морської галузі та 56,1% загальної заборгованості
транспортно-дорожнього комплексу. Промислові підприємства "Укрзалізниці" та об'єднання
"Укрзалізпром" в 1 кварталі більш ніж наполовину скоротили
заборгованість перед бюджетом. За станом на 1 квітня 2001 року заборгованість з внесків до
Пенсійного фонду складає 28,2 млн.грн. Недоїмка ДСК "Чорноморське морське пароплавство" в обсязі
24,1 млн.грн. складає 85,5% загальної недоїмки
транспортно-дорожнього комплексу. На ВАТ "Авіакомпанія Авіалінії України" припадає 69,6%
заборгованості Укравіатрансу та 19,2 % загальної заборгованості
галузі перед Пенсійним фондом. За станом на 01.04.2001 р. боржниками перед Пенсійним фондом
є 20 підприємств галузі, з них: 14 підприємств Укравіатрансу, 2
ТВО Укравтотрансу (+1 до рівня на 01.01.2001 р.), 3 підприємства
Укрморрічфлоту (+1 до рівня на 01.01.2001 р.), та 1 завод
Укрзалізпрому (- 1 до рівня 01.01.2001 р.). Підприємства залізничного транспорту та дорожнього
господарства не мають заборгованості перед Пенсійним фондом. Загальна сума боргу з виплати заробітної плати працівникам
транспортної галузі станом на 10 квітня 2001 року склала 42,5 млн.
гривень і у порівнянні з початком року збільшилась на 8,9 млн.
гривень або на 26,4 %, в тому числі: на підприємствах залізничного
транспорту - на 7,4 млн. гривень або в 3 рази, авіаційного
транспорту - на 1,6 млн. гривень або на 18,2 %, автомобільного
транспорту - на 0,06 млн. гривень або на 36,5 %, морського і
річкового транспорту - на 0,2 млн. гривень або на 1,1 %. У загальній сумі заборгованості з виплати заробітної плати
питома вага заборгованості підприємств морського і річкового
транспорту становить 34,4 %, залізничного транспорту - 25,6 %,
авіаційного транспорту - 25,3 %, Укрзалізпрому -14,1 %. Основними боржниками з виплати заробітної плати у морський
галузі є Державна судноплавна компанія "Чорноморське морське
пароплавство", у авіаційній галузі - ВАТ "Авіакомпанія "Авіалінії
України", державне підприємство "Міжнародний аеропорт Харків",
державне підприємство "Міжнародний аеропорт Луганськ", державне
авіапідприємство "Луганські авіалінії".
Соціальні питання
На виконання Закону України "Про колективні договори і угоди"
( 3356-12 ) по усіх галузях транспорту були укладені або
пролонговані галузеві угоди на 2001 рік, положення яких стали
основою для укладання на підприємствах транспортно-дорожнього
комплексу 1861 колективного договору, що на 178 більше ніж на 2000
рік. Збільшилась і кількість працюючих, охоплених колективними
договорами: 94,5 % проти 85,3 % у минулому році. Зазначеними
документами врегульовані питання нормування і оплати праці,
забезпечення зайнятості працюючих, режиму праці і відпочинку, умов
і охорони праці, встановлення гарантій, компенсацій та пільг,
організація соціально-побутового і медичного обслуговування
працівників, пенсіонерів і учасників війни, вирішення трудових
спорів тощо. Чисельність працюючих на підприємствах транспортно-дорожнього
комплексу у I кварталі 2001 році склала 597,8 тис.чол. або 95,9
відсотків від рівня I кварталу 2000 року, що в першу чергу
пов'язано з реструктуризацією підприємств транспортно-дорожнього
комплексу і приведенням чисельності працюючих у відповідність до
реальної трудомісткості робіт. Досягнуто певних позитивних зрушень щодо забезпечення
продуктивної зайнятості. Так, коефіцієнт зайнятості працюючих у галузі у звітному
періоді становив 90,1 відсотки проти 87,0 відсотків рівня
аналогічного періоду минулого року. Майже на 27% скоротились
втрати робочого часу у розрахунку на одного працівника в цілому по
галузі з причин прогулів, простоїв, неявок з дозволу адміністрації
та відпусток за ініціативою адміністрації порівняно з відповідним
періодом минулого року. Середня заробітна плата складає 501,4 грн., що у 1,9 рази
більше ніж за аналогічний період минулого року. Оцінюючи роботу державних департаментів транспорту,
Укрзалізниці I Укрзалізпрому у I кварталі цього року щодо
посилення відповідальності керівників підприємств за результатами
їх діяльності, насамперед за фінансовий стан підприємств і
своєчасність розрахунків з працівниками та інших обов'язкових
платежів, слід визнати, що проведена робота була недостатньою.
Інвестиційна діяльність
Підприємствами транспортно-дорожнього комплексу освоєно
капітальних в кладень за рахунок всіх джерел фінансування на суму
348,0 млн. грн, що на 176,3 млн.грн. більше обсягу відповідного
періоду минулого року. З них за рахунок власних коштів підприємств
327,6 млн.грн., державного бюджету - 20,2 млн.грн., (в т.ч.
кредити німецьких банків - 4,1 млн.грн.) та коштів місцевого
бюджету - 0,2 млн.грн. Введено в дію основних фондів на суму 136,1
млн.грн., що на 56,4 млн. грн. більше , ніж за відповідний період
минулого року. Підприємствами автомобільного транспорту загального
користування, які входять до сфери управління Міністерства, за
рахунок власних коштів підприємств освоєно 1,7 млн.грн., що на 1,0
млн.грн. більше обсягу відповідного періоду минулого року. Введено в дію основних фондів на суму 0.4 млн.грн. Кошти були
направлені на придбання обладнання та рухомого складу, зокрема:
автомобілі "ВАЗ" - 4 шт., "КрАЗ" - 1 шт., "РАФ" - 1 шт., "НИВА" -
1 шт., "ГАЗ" - 1 шт., будівництво автотерміналів в пунктах
пропуску через державний кордон України в Ужгороді, Керчі та
пункту пропуску Нові Яриловичі, Черніговської області. На об'єктах залізничного транспорту освоєно капітальних
вкладень за рахунок власних коштів в обсязі 252,3 млн.грн., що в
3,7 рази більше обсягу, освоєного за відповідний період минулого
року. З них на об'єктах виробничого призначення - 156,9 млн.
гривен. Введено в дію основних фондів на суму 96,6 млн.грн., в тому
числі на об'єктах виробничого призначення - 93,8 млн. гривень. Придбано та оновлено рухомого складу на суму 77,2 млн.грн,
або 53,1 відсотка від загальної суми освоєних капітальних вкладень
виробничого призначення, що в 3,6 рази більше ніж в I кварталі
2000 року. Введено до експлуатації на Донецькій залізниці магістральний
електровоз постійного струму ДЕ1, на Одеській залізниці -
щебенеочисну машину РМ 80. Передано на Львівську залізницю для
проведення експлуатаційних випробувань перший дослідний зразок
дизельпоїзду ДЛП з модернізованим тепловозом та головним вагоном з
кабіною керування. Придбано 50 вантажних вагонів (Донецька
залізниця), 10 пасажирських вагонів (Придніпровська залізниця),
укладальний кран УК 25/9-18 (Львів), відновлено 5 пасажирських
вагонів з продовженням терміну служби (Донецька залізниця). Продовжувалось виконання умов Кредитної та Гарантійної угоди
згідно з проектом "Розвиток залізниць України". Створено
підприємство з експлуатації колійних машин, які будуть придбані за
рахунок коштів кредиту ЄБРР. На виконання програми електрифікації залізниць виконувались
роботи по електрифікації дільниць Ківерці-Ковель та
Гоголево-Сагайдак. На будівництві Дніпропетровського метрополітену освоєно 1,1
млн.грн., в т.ч. за рахунок коштів, виділених з місцевого бюджету,
освоєно 0,2 млн.гривень та 0,9 млн.грн. за рахунок коштів
державного бюджету. Підприємствами морського та річкового транспорту за рахунок
власних коштів освоєно 46,7 млн.грн., що складає 113,4 % по
відношенню до аналогічного періоду минулого року. Введено в дію основних фондів на суму 18,6 млн. гривень.
Кошти витрачені на технічне переобладнання портів, реконструкцію
території, складів, причалів, побутових приміщень в Одеському та
Южному портах. Підприємствами повітряного транспорту освоєння капітальних
вкладень проводилось за рахунок власних коштів підприємств та
організацій, а також за рахунок кредитів іноземних банків. Сума
освоєних коштів складає 22,3 млн.грн., з яких 4,1 млн.грн. - за
рахунок коштів державного бюджету. Введено в дію основних фондів
на суму 15,3 млн.грн. ДМА "Бориспіль" освоєно капітальних вкладень на суму 5,6
млн.грн., в т.ч. за рахунок коштів державного бюджету на умовах
кредиту банків ФРН (реконструкція льотної зони N 1) - 4,1
млн.грн., власних коштів - 1,5 млн.грн. ДП "Украерорух" за рахунок власних коштів освоєно 16,5
млн.грн. На об'єктах дорожнього господарства освоєно капітальних
вкладень на суму 21,4 млн.грн., що на 10% менше обсягу I кварталу
2000 року через обсягу фінансування галузі. За рахунок коштів
державного бюджету освоєно 15,2 млн.грн. Введено в дію основних фондів на суму 2,7 млн.грн. На реконструкції маршрутів, що співпадають з міжнародними
транспортними коридорами N 3, 5, 9 освоєно 4,9 млн.грн.
капітальних вкладень. Заводами Укрзалізпрому за звітний період інвестовано в
виробничу діяльність 2,5 млн.грн., з них 2,1 млн.грн.на придбання
обладнання, інструменту, інвентарю. Введено в дію основних фондів на загальну суму 2,5 млн.грн. Серед державних підприємств найбільша сума коштів направлена
на інвестування Запорізьким ЕРЗ - 250 тис.грн, серед акціонерних
товариств - Дніпропетровським стрілочним заводом - 529 тис.грн.
Всі інвестиції здійснені за рахунок власних коштів і витрачені на
технічне переоснащення виробництва. У системі Мінтрансу продовжується реалізація кредитних
проектів, що надані під гарантію Уряду України. Зокрема, по
проектах: - "Реконструкція льотної зони N 1 міжнародного аеропорту
Бориспіль". Освоєно капітальних вкладень 4,1 млн.грн. за рахунок кредиту
німецьких банків. - "Організація капітально-відновлювального ремонту
пасажирських вагонів". На Дніпропетровському вагоноремонтному заводі виготовлено
дослідний зразок пасажирського вагону. Після його випробування
планується модернізація 55 вагонів з наступною передачею їх
Південно-Західній залізниці в експлуатацію. - "Розвиток залізниць України". Укрзалізницею створено умови для реалізації проекту та
спеціальну групу (ГВП) для його впровадження, яка спільно із
фахівцями ЄБРР проводить роботи по підготовці тендерної
документації. За програмою, узгодженою з ЄБРР, перші договори з
виробниками на закупівлю колійних машин та матеріалів верхньої
будови колії плануються до підписання на тендерній основі в
третьому кварталі п.р. - "Реконструкція автомагістралі М-06 (Київ-Чоп) та фінансової
реформи у дорожньому секторі України". Підготовлено проект Закону України "Про ратифікацію Кредитної
угоди між Україною і Європейським банком реконструкції та
розвитку", який знаходиться в КМУ і буде поданий в установленому
порядку до Верховної Ради України на ратифікацію. - Модернізація системи аеронавігаційного обслуговування
України. Завершується спеціалістами ЄБРР та Украероруху роботи з
підготовки тендерної документації і в квітні 2001 року планується
проведення тендеру. Використання коштів ще не відбулося. В стані реалізації знаходиться 5 проектів міжнародної
технічної допомоги загальною вартістю 11,65 млн.євро: - "Реабілітація автомобільного пункту пропуску
Ягодин-Дорогуськ", вартість 3,55 євро; - "Сприяння міжнародним транзитним автомобільним
перевезенням", вартість 3,0 млн.євро; - "Технічне сприяння Південним республікам СНД в секторах
транспорту та торгівлі. Мультимодальні послуги", вартість 1,6
млн.євро.; - "Вивчення інтенсивності руху вантажоперевезень ", вартість
2,0 млн.євро; - "Технічна допомога Укравтодору -система управління мережею
автомобільних доріг України", вартість 1.5 млн. євро.
Питання розвитку та розбудови транспортних коридорів
Продовжувалася робота щодо виконання Програми створення та
функціонування національної мережі міжнародних транспортних
коридорів в Україні. Хід виконання зазначеної Програми за
1998-2000 роки був детально проаналізований та розглянутий на
засіданні колегії Мінтрансу 6 квітня ц.р. Прийняті відповідні рішення щодо забезпечення виконання
Програми. У першому кварталі ц.р. на напрямках міжнародних транспортних
коридорів залізничниками виконані ремонтно-колійні роботи на 103,2
км загальною вартістю 8,7 млн.грн. За аналогічний період 2000 року
ремонтно-колійні роботи були виконані на 82,5 км колії, загальною
вартістю 2,38 млн.гривень. Продовжувались будівельно-монтажні
роботи по електрифікації дільниці Ківерці-Ковель (коридор
Гданськ-Одеса). Всього на ці роботи Укрзалізницею інвестовано 5,2
млн.грн. Корпорацією "Укравтодор" за цей період на напрямках МТК
виконано дорожніх робіт на суму 7,2 млн.грн. Закінчені процедури
підписання кредитної та Проектної Угод з ЄБРР щодо відновлення
автомагістралі М 06 Київ-Чоп (коридори N 5 та N 3). Підготовлені
матеріали для ратифікації цих Угод Верховною Радою України. У морських портах проводились роботи по реконструкції
перевантажувальних комплексів та причалів, будівництву під'їздних
шляхів, складів інших об'єктів. В рамках Програми Tacis TRACECA
завершено виконання проекту "Покращення поромної переправи
Іллічівськ-Поті" (вартість української частини проекту 7,8 млн.
ЕКЮ) Як результат, в березні ц.р. Комісією Мінтрансу прийнято в
експлуатацію контейнерний автотранспортний майданчик та обладнання
для комп'ютеризації поромних операцій в порту Іллічівськ.
Питання координації роботи та взаємодії видів транспорту.
У 1 кварталі 2001 року через порти України залізницями
перевезено 15,5 млн. тонн вантажів, що більше на 2,8% від
запланованого обсягу та на 4,9% у порівнянні з відповідним
періодом минулого року. Незважаючи на направленість політики МШС Російської Федерації
щодо завантаження власних портів, обсяги транзитних перевезень у
порівнянні з відповідним періодом минулого року зросли на 121,1
тис. тонн. Приріст обсягів транзиту залізничним транспортом досягнуто за
рахунок збільшення обсягів: вугілля на порт Южний, добрив на порт
Маріуполь, нафтовантажів на припортові станції Одеса-Пересип та
Айвазовського. З метою поліпшення організації перевезень вантажів та
підвищення ефективності використання технічних можливостей портів
та припортових залізничних станцій Мінтрансом постійно проводиться
робота з вдосконалення координації діяльності і взаємодії
залізниць і морських портів. Зазначені питання були розглянуті на колегіях Міністерства,
за результатами яких прийняті рішення щодо подальшого
удосконалення нормативно-правового забезпечення координації
діяльності та взаємодії залізниць та морських портів в умовах їх
комплексного розвитку, робота по яких триває.
Тарифна політика
На залізничному транспорті проводиться подальше регулювання
тарифів на пасажирські та вантажні перевезення і послуги, що
надаються залізницями. Так, наказом Міністерства транспорту України від
19.02.2001 р. за N 103 ( z0191-01 ) затверджено новий рівень
тарифів на перевезення багажу та вантажобагажу у
внутрішньодержавному сполученні. Тарифи на перевезення багажу та
вантажобагажу підвищені на 30%, що спрямовано на часткове
зменшення збитковості пасажирських перевезень. Вартість проїзду
пасажирів та тарифи на перевезення вантажобагажу в орендованих та
критих вагонах залишаються без змін. На перевезення вантажів залізничним транспортом підвищено
коефіцієнти, що застосовуються до базових тарифних ставок в
середньому на 14,8 %. Збільшено тарифи на перевезення для: - вантажів 1-го класу на 10%; - вантажів 2-го класу на 25%; - вантажів 3-го класу на 25%. Зменшено тарифи на 8% на перевезення руди і концентратів
залізних, що перевозяться на експорт маршрутними відправками, та
на деякі інші види вантажів. Зазначене збільшення тарифів дасть змогу додатково одержати
коштів лише на суму 674,3 млн. грн. В той же час, з врахуванням
інфляційних процесів дефіцит коштів Укрзалізниці складатиме 3,4
млрд. грн. На морському та річковому транспорті здійснюється подальше
удосконалення нормативно-правової бази в частині регулювання
тарифів на послуги, що надаються суднам та вантажовласникам у
морських портах України. З цією метою було опрацьовано та введено в дію постанову
Кабінету Міністрів України від 12.10.2000 р. N 1544
( 1544-2000-п ) "Про портові збори", яка набрала чинності з 1
кварталу поточного року. Ця постанова об'єднала всі зміни та
доповнення за період з 1996 по 2000 роки. Відповідно доопрацьовані та введені наказом Мінтрансу Збори і
плати за послуги, що надаються суднам у морських портах України,
зміни до яких внесено у зв'язку із зміною по портових зборах. Впровадження зазначених змін і доповнень повинно сприяти
підвищенню конкурентоспроможності національних морських портів та
залученню додаткових вантажопотоків в Україну. Наказом Мінтрансу від 21.12.2000 N 726 ( z0002-01 ) внесено
зміни до підрозділу "Ставки льодового збору за роботу криголамів"
Збірника тарифів на роботи та послуги, які надаються
вантажовласникам морськими портами України, обумовлені, у зв'язку
з погодними умовами, зміною періоду і термінів льодоутворення на
каналах та в акваторії портів за останній час. Укрзалізницею спільно з Миколаївським морським портом
розроблено та запроваджено, терміном на один рік, наскрізні тарифи
у напрямку цього порту.
Стан реформування власності
Протягом I кварталу продовжувалась робота по корпоратизації
підприємств залізничного транспорту. На даний час 8 підприємств об'єднання "Укрзалізпром"
перетворено у відкриті акціонерні товариства, проводиться їх
реєстрація в органах державної реєстрації. По інших 15 підприємствах об'єднання "Укрпромзалізтранс"
Фондом держмайна переглядаються оцінки вартості майна цих
підприємств. По 3 підприємствам будіндустрії та 1 підприємству
Укрзалізпрому матеріали доопрацьовуються комісіями з
корпоратизації. Підготовлено і знаходиться на розгляді в Кабінеті
Міністрів України проект постанови про створення холдінгової
компанії "Укрзалізреммаш". Продовжувалась робота по виконанню Державної програми
приватизації. Фонду державного майна було надіслано пропозиції для
включення у Перелік груп В, Г 13 об'єктів, що підлягають
приватизації, а також 40 об'єктів незавершеного будівництва (група
Д) і 125 об'єктів групи А. Готуються переліки об'єктів групи А - у кількості 112 і групи
Ж - у кількості 51, що будуть додатково пропонуватись ФДМУ до
приватизації у 2001 році. Міністерству економіки надані матеріали щодо включення з
Переліку підприємств, що не підлягають приватизації, 5 підприємств
дорожньої галузі, які в подальшому можуть бути запропоновані до
приватизації. Опрацьовується проект план-графіку проведення
предприватизаційної підготовки ДСК "Чорноморське пароплавство". Поновлена робота з корпоратизації 27 підприємств залізничного
транспорту, що завершується 30 квітня ц.р. На черзі ще 15
підприємств об'єднання "Укрпромзалізтранс". Продовжується реорганізація підприємств підпорядкованих
Укрзалізниці, які направлені на створення концерну "Укрзалізниця",
а також підприємств корпорації "Укравтодор". З метою контролю ефективного використання державного майна
введено в дію наказ Мінтрансу від 15.01.2001 року N 12 "Про
виявлення та інвентаризацію майна, що не належить до
безпосередньої виробничої діяльності підприємств". В результаті,
Фонду державного майна України запропоновано до відчуження 382
об'єкти. Також введено в дію наказ Мінтрансу від 09.02.2001 р. N 82
"Про проведення перевірок щодо ефективного використання та
збереження державного майна". Здійснені перевірки Ренійського МТП та ДСК "ЧМП". За
результатами перевірок керівництву підготовлені пропозиції.
Зовнішня діяльність
За звітній період підготовлено до підписання 6 двосторонніх
міжурядових Угод, з яких підписано 4, а саме: в галузі автомобільного транспорту підготовлено до підписання
Угоду зі Словенією та Хорватією; в галузі авіаційного транспорту підписано угоди з Данією,
Лівією, Норвегією та Швецією; Проведено роботу по узгодженню двосторонніх міжурядових Угод
в галузі морського транспорту з Лівією, Нідерландами, Норвегією,
США; та міжвідомчої угоди з Бєларуссю про судноплавство
внутрішніми водними шляхами. Започатковано процедуру узгодження двосторонніх міжурядових
угод в галузі комбінованого транспорту з Болгарією, Словаччиною і
Угорщиною. Забезпечено узгодження з причетними міністерствами та
відомствами і підготовку ратифікаційних документів для набуття
чинності за двосторонніми міжурядовими угодами в галузях
транспорту, а саме: в галузі автомобільного транспорту Угода між Кабінетом
Міністрів України та Швейцарською Федеральною Радою про міжнародні
автомобільні перевезення пасажирів і вантажів та Протоколу до неї; в галузі морського і річкового транспорту угоди з Грецією і
Францією про торговельне судноплавство; - проведено узгодження та підготовлено ратифікаційні
документи щодо приєднання України до Конвенції про міжнародні
залізничні перевезення (КОТІФ) ( 994_291 ). Розпочато виконання внутрішньодержавної процедури приєднання
України до 3-х міжнародних конвенцій в галузі морського
транспорту, а саме: до Міжнародної конвенцій про арешт суден 1999 року
( 995_700 ), Міжнародної конвенції про морські застави та іпотеки
1993 року ( 995_471 ), Конвенції ООН про умови реєстрації суден
1986 року. З метою забезпечення роботи двосторонніх міжурядових комісій
підготовлено інформаційно-аналітичні матеріали щодо
співробітництва в галузі транспорту з 9 країнами, (Бразилією,
Грецією, Індією, Іраком, Киргизстаном, Кубою, Литвою, Португалією,
Югославією); та проведення двосторонніх зустрічей представників
Мінтрансу з представниками адміністративних та ділових кіл 6 країн
(Греції, Голландії, Молдови, Німеччини, Словаччини, Югославії).
Енергозбереження і охорона довкілля
В першому кварталі поточного року проводилась значна робота
по нормуванню використання паливно-енергетичних ресурсів (ПЕР) на
транспортно-дорожньому комплексі України. Розроблені та погоджені,
в установленому порядку, з Держкоменергозбереження Методичні
рекомендації з нормування питомих витрат паливно-енергетичних
ресурсів в системі Мінтрансу України та Диференційовані норми
питомих витрат паливно-енергетичних ресурсів на 2001 рік
підприємств з річним споживанням ПЕР понад 10000 тонн умовного
палива. На виконання наказу Мінтрансу від 27.08.2000 N 464
проаналізоване виконання в 2000 році Плану реалізації заходів з
енергозбереження підприємствами Міністерства транспорту України на
період 2000-2004 років та проведене коригування розроблених
заходів на 2001 рік з урахуванням реальних фінансових можливостей
підприємств. На виконання Указу Президента України від 16.06.1999 N 662/99
( 662/99 ) "Про заходи щодо скорочення енергоспоживання бюджетними
установами, організаціями та казенними підприємствами",
розраховані та затверджені наказом Міністерства транспорту України
від 08.02.2001 N 74 ліміти енергоспоживання бюджетними установами
та організаціями, що підпорядковані Мінтрансу. Кредиторська заборгованість підприємств Мінтрансу за
використані енергоносії станом на 1 квітня 2001 року складала
всього - 71,5 млн.грн в тому числі: за електроенергію - 42
млн.грн., за газ - 29,5 млн.грн. За відповідний період минулого року станом на 1 квітня 2000
року кредиторська заборгованість підприємств Мінтрансу за спожиті
енергоносії становила 313 млн.грн.
Стан кредиторської заборгованості за використані енергоносії

підприємств Міністерства транспорту на 01.04.2001
тис. грн.
----------------------------------------------------------------------------- | |Укравіація|Автотранс|ДДМРТУ|Укравтодор|Укрзалізниця|Мінтранс| |--------------+----------+---------+------+----------+------------+--------| |Електроенергія| 4629,3 | - |991,8 | - | 36407,0 |42028,1 | |--------------+----------+---------+------+----------+------------+--------| |Газ | 1583,3 | - |2281,1| - | 5594,0 |29458,4 | |--------------+----------+---------+------+----------+------------+--------| |Всього | 6212,6 | - |3272,9| - | 62001,0 |71486,5 | |--------------+----------+---------+------+----------+------------+--------| |% | 8,7 | - |4,6 | - | 86,7 |100 | -----------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------- | |Укравіація|Автотранс|ДДМРТУ|Укравтодор|Укрзалізниця|Мінтранс| |--------------+----------+---------+------+----------+------------+--------| |Електроенергія| 4629,3 | - |991,8 | - | 36407,0 |42028,1 | |--------------+----------+---------+------+----------+------------+--------| |Газ | 1583,3 | - |2281,1| - | 5594,0 |29458,4 | |--------------+----------+---------+------+----------+------------+--------| |Всього | 6212,6 | - |3272,9| - | 62001,0 |71486,5 | |--------------+----------+---------+------+----------+------------+--------| |% | 8,7 | - |4,6 | - | 86,7 |100 | -----------------------------------------------------------------------------
Продовжувалась робота над протоколами Конвенції про
транскордонне забруднення повітря на великі відстані 1979 року.
Для вирішення питання щодо ратифікації Протоколу про важкі метали
(Данія 24 червня 1998 року) до Конвенції, проводилась розробка
Інструкції про проведення інвентаризації викидів важких металів в
атмосферне повітря. Підготовлені необхідні інформаційні матеріали та взята участь
у третьому засіданні українсько-американської підгрупи з питань
зміни клімату, що відбулось 17-18 січня 2001 року в Києві. На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 8
грудня 2000 року до N 16624/23 опрацьовано питання щодо участі
України в Міжнародній конвенції про цивільну відповідальність за
шкоду від забруднення нафтою 1992 року ( 995_839 ). Для виконання завдань передбачених Хартією "Транспорт,
довкілля та здоров'я" із причетними міністерствами узгоджувалась
позиція щодо доцільності створення Рамкової Конвенції "Транспорт,
довкілля та здоров'я". Проводилась підготовка відповідних матеріалів для зустрічі на
високому рівні з питань транспорту безпечного для навколишнього
середовища, що відбудеться 4 травня поточного року в Женеві.
Охорона праці
За оперативними даними на підприємствах
транспортно-дорожнього комплексу в порівнянні з відповідним
періодом 2000 року кількість нещасних випадків зі смертельними
наслідками на виробництві збільшилась на 10 відсотків. Ріст травматизму зі смертельними наслідками допущено в
дорожніх організаціях корпорації "Укравтодор". Основними причинами нещасних випадків зі смертельними
наслідками були порушення виробничої дисципліни, необережне
поводження з судинами, що працюють під тиском, порушення Правил
дорожнього руху, а травмуючими факторами, наїзди рухомого складу;
падіння людини з висоти; дія предметів, деталей, що рухаються,
розлітаються, обертаються, навмисне вбивство, а також випадки
смерті на виробництві. Проведеними перевірками підприємств Південно-Західної та
Одеської залізниць, Сумського облавтодору, Укрводшляху, Київського
облавтоуправління та ряду інших встановлено, що робота по
створенню безпечних та нешкідливих умов праці ще не носить
комплексного та системного характеру, а зводиться до виконання
окремих запобіжних заходів, ефективність яких не оцінюється. Через
що значна кількість робочих місць (майже 20%) не відповідає
вимогам і нормам охорони праці. На цих та ряді інших підприємствах незадовільно проводиться
робота щодо виконання рішення Колегії Мінтрансу від 26.02.99 N 6
щодо кваліфікаційного обстеження устаткування та можливості його
подальшого використання, розслідування та обліку нещасних випадків
на виробництві, атестації робочих місць. Мають місце випадки коли до виконання посадових та службових
обов'язків допускаються особи, які не пройшли навчання та
перевірку знань з питань охорони праці, у т.ч. перші керівники та
їх заступники. Є серйозні недоліки і в забезпеченні працівників
галузі спецодягом, спецвзуттям, іншими засобами індивідуального
захисту, миючими засобами та спеціальним харчуванням. В більшості підприємств не в повному обсязі виконані,
передбачені колективними договорами та угодами, заходи щодо
поліпшення умов та охорони праці. Відшкодування шкоди сім'ям
загиблих та працівникам внаслідок каліцтва або іншого ушкодження
здоров'я виплачується несвоєчасно. Потребує серйозного поліпшення робота щодо обов'язкового
особистого страхування від нещасних випадків на транспорті
пасажирів та працівників підприємств, які безпосередньо зайняті на
транспортних перевезеннях.
Безпека руху
На транспорті, який знаходиться під наглядом, або в сфері
управління Мінтрансу сталася 621 подія проти 963 за аналогічний
період 2000 року, що менше на 35,5%. В них загинуло 67 осіб проти 85 осіб за аналогічний період
минулого року (менше на 21%), було травмовано 241 особа проти 317
в 2000 р. (менше на 24%). На авіаційному транспорті мали місце 15 інцидентів (як і в
2000 р.), 2 з них - серйозні. На морському транспорті сталося 6 аварійних випадків (1
катастрофа, 3 аварії, 2 аварійні події): 26 січня 2001 р. сталася катастрофа з теплоходом "Пам'ять
Меркурія" малого спільного підприємства (МСП) "Сата", що
здійснював щотижневий пасажирський рейс за маршрутом
Євпаторія-Стамбул-Євпаторія. Внаслідок катастрофи загинуло 8 осіб,
12 значаться зниклими безвісти; втрачено теплохід і вантаж.
Причиною загибелі судна були перевантаження та неправильне
розміщення вантажу. 12 січня 2001р. т/х "Новочеркасск" (АП АМП) в Біскайській
затоці в умовах штормової погоди та зміщення неправильно
закріпленого вантажу отримав крен, внаслідок цього вода залила
трюм. Екіпаж був евакуйований. Судно відбуксировано в порт Віго.
Цей випадок знаходиться в процесі розслідування. 15 березня п.р. т/х "Алькор" (судновласник ТОВ "Світова
лінія") під час завантаження контейнерами отримав крен, внаслідок
цього було затоплене машинне відділення, кілька контейнерів з
миючими засобами потрапили у воду та затонули. Цей випадок
знаходиться в процесі розслідування. На залізничному транспорті трапилося 4 серйозні інциденти
(проти 22 за минулий період, що менше на 82%), кількість
інцидентів зменшилась з 586 до 311 або на 47%. Загиблих і
травмованих не було. На залізничних переїздах сталося 22 дорожньо-транспортні
пригоди (ДТП), при цьому загинуло 2 особи, 2 - травмовано (у
відповідному періоді минулого року - 27 ДТП (більше на 18,5%), 8
загиблих (більше на 75%), 18 травмованих (більше на 89%)). На автомобільному транспорті загального користування
кількість ДТП зменшилась з 142 до 108, в порівнянні з I кв.
2000 р., що менше на 24%. При цьому кількість загиблих людей
збільшилась на 8% - з 13 до 14 осіб, кількість травмованих
зменшилась на 24,5% - з 106 до 80 осіб. В дорожньому господарстві з початку року через недоліки в
експлуатаційному утриманні автодоріг трапилося 130 ДТП проти 163
ДТП в відповідному періоді минулого року; кількість загиблих осіб
залишилася такою ж самою - 24, а число травмованих зменшилось з
177 до 145 осіб або на 18%. Серед організаційних заходів з забезпечення безпеки на
транспорті з початку року слід відзначити наступні: Проведені засідання Комісії з питань безпеки транспорту
Мінтрансу України та нарада в Мінтрансі з розгляду дій посадових
осіб та фахівців під час здійснення пошуково-рятувальних робіт т/х
"Пам'ять Меркурія", на яких були прийняті протокольні рішення. За результатами розслідування причин та обставин катастрофи з
т/х "Пам'ять Меркурія" підготовлено наказ Мінтрансу від 22.02.2001
р. N 110 ( v0110361-01 ) "Про катастрофу теплоходу "Пам'ять
Меркурія" та заходи щодо забезпечення безпеки судноплавства", яким
передбачене виконання 28 заходів з метою попередження аварійних
морських подій. Для покращання експлуатаційного утримання доріг встановлено
та замінено 33 тис.шт. дорожніх знаків, укріплено 73 км узбіч,
відремонтовано 35 км бар'єрної огорожі, встановлено понад 7
тис.шт. напрямних стовпчиків, 14,5 км огорожі бар'єрного типу,
виконано інші заходи на загальну суму 12,7 млн.грн., що складає
13% до запланованих річних витрат на безпеку руху.
Нормативно-правове забезпечення
За звітний період опрацьовано 25 проектів відомчих
нормативно-правових актів, Міністерством юстиції України
зареєстровано 16, у тому числі 7-поданих на державну реєстрацію у
цьому році. Здійснена перевірка стану нормотворчої діяльності і
претензійно-позовної роботи за 2000 рік і перший квартал 2001 року
в Укрморрічфлоті та Укравтотрансі. Проведено функціональне обстеження Мінтрансу на рівні
начальників відділів та департаментів, підготовлені відповідні
пропозиції щодо удосконалення організаційної структури
Міністерства. Здійснено аналіз та проведена правова експертиза законодавчих
актів, розроблених Антимонопольним комітетом, проектів постанов
КМУ про план дій щодо реалізації Програми інтеграції України до
Євросоюзу, Положення про тендерний комітет Мінтрансу, інших
законопроектів. Переглянуто систему консультативних, дорадчих та інших
органів, утворених актами КМУ, відповідні пропозиції з цього
питання подані до Мін'юсту. До Мінекономіки та Мін'юсту направлені пропозиції до проекту
Плану дій щодо реалізації Програми інтеграції України до
Євросоюзу. З 5 позовів, які надійшли до Мінтрансу судами розглянуто 2, в
задоволенні яких було відмовлено. Опрацьовані проекти статутів державних підприємств, що
входять до складу об'єднання "Укрзалізпром", документи, пов'язані
із створенням Юридичної Ради Мінтрансу, підготовлені доповнення до
інструкцій щодо охорони вагонів з металобрухтом. Проведена робота по узагальненню стану судової і арбітражної
практики в організаціях та підприємствах галузі. Верховною Радою України 5 квітня 2001 року прийнято Закони
України: "Про автомобільний транспорт" ( 2344-14 ); "Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні
правопорушення" ( 2360-14) (щодо авіації). Прийнято у першому читанні проект Закону України "Про
внесення змін до Кодексу України про адміністративні
правопорушення" (щодо маломірних суден). Продовжується робота щодо доопрацювання з урахуванням
пропозицій та зауважень, отриманих від міністерств та відомств,
проектів Законів України: "Про внесення змін і доповнень до Закону України "Про
транспорт" (нова редакція); "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з
питань залізничного транспорту". Направлено для погодження міністерствам і відомствам проекти
Законів України: "Про внесення змін і доповнень до Кодексу торговельного
мореплавства України"; "Про Український міжнародний реєстр суден".
Кадрова політика та кадрове забезпечення
На протязі кварталу проводилась робота щодо підготовки
матеріалів на призначення керівників підприємств, підписання
контрактів, додаткових угод тощо. Велось оновлення бази
"Генеральний реєстр контрактів". На виконання постанов Кабінету Міністрів України від
27.08.1999 р. N 1571 ( 1571-99-п ) "Про порядок проведення
атестації працівників керівного складу державних підприємств"
закінчено атестацію керівників державних підприємств та капітанів
морських торговельних портів. Розглянуто 1058 звернень громадян щодо визначення статусу
учасника бойових дій. Позитивне рішення прийняте по 946 справах. Нагороджено орденами "За заслуги" III ступеня 1 особа,
присвоєно Почесне звання "Заслужений працівник транспорту України
-2 особам. Нагороджено Почесною грамотою Міністерства транспорту України
2 працівники транспортно-дорожнього комплексу. Рішенням Колегії
Мінтрансу нагороджено нагрудним знаком "Почесний працівник
транспорту України" 15 осіб. На виконання постанови Кабінету Міністрів України від
31.08.2000 р. N 1370 ( 1370-2000-п ) "Про затвердження заходів,
спрямованих на реалізацію у 2001 році Основних напрямів соціальної
політики на період до 2004 року" опрацьовані пропозиції Державних
департаментів щодо формування ступеневої професійно-технічної
освіти і питання щодо потреби робітничих кадрів в Укрморрічфлоті
та на виконання Указу Президента України від 09.11.2000 р.
N 1212/2000 ( 1212/2000 ) "Про Комплексну програму підготовки
державних службовців" розроблені пропозиції щодо внесення змін і
доповнень до нормативно-правових актів, що регулюють
функціонування загальнонаціональної системи підготовки,
перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців. Опрацьовані матеріали стосовно надання Київському інституту
залізничного транспорту Харківської державної академії
залізничного транспорту права ведення самостійної аспірантури та
відкриття в аспірантурі нової спеціальності. Здійснено підбір кандидатур для проведення робочої зустрічі
("Круглого столу") керівників вищих навчальних закладів України,
здійснюючих навчання іноземних громадян, а також керівників
суб'єктів підприємницької діяльності, яким надано право набору
іноземців на навчання в Україні. Опрацьовані "Умови прийому до вищих навчальних закладів
України", які затверджені наказом Міністерства освіти і науки
України від 19.02.2001 р. N 74 ( z0200-01 ) та зареєстровані у
Міністерстві юстиції України.
Контрольно-ревізійна робота
В системі Мінтрансу перевірено 393 підприємства, установи і
організації, у тому числі 22 бюджетні установи. Ревізіями та перевірками виявлено незаконних та не за
цільовим призначенням витрат, нестач і розкрадань грошових коштів
та матеріальних цінностей на 179 підприємствах на загальну суму
3941,4 тис. гривень. Виявлено незаконних і не за цільовим призначенням витрат
грошових коштів і товарно-матеріальних цінностей на 142
підприємствах на загальну суму 2838,0 тис. гривень, у тому числі у
7 бюджетних установах на суму 11,3 тис. гривень. Нестач і розкрадань грошових коштів і матеріальних цінностей
виявлено на 76 підприємствах на суму 1103,7 тис. гривень, у тому
числі у 2 бюджетних установах на суму 0,2 тис. гривень. Інших порушень фінансово-господарської діяльності виявлено на
суму 1641,0 тис. гривень, у тому числі в бюджетних установах 13,8
тис. гривень. Донараховано до бюджету платежів та інших сум, відрахувань до
державних фондів 19,4 тис. гривень, внесено до бюджету та
державних фондів 7,1 тис. гривень. По матеріалах ревізій і перевірок вжито дисциплінарних та
інших заходів реагування. Так, відшкодовано та поновлено незаконних витрат, нестач і
розкрадань грошових коштів і матеріальних цінностей на суму 800,2
тис. гривень, у тому числі нестач і розкрадань на 128,8 тис.
гривень. Усунуто інших порушень фінансової дисципліни (скорочено та
зараховано у поточне фінансування завищених бюджетних асигнувань,
оприбутковано лишків, поновлено в обліку зайво нарахованих, але не
сплачених сум заробітної плати, заниженої вартості майна, орендної
плати тощо) на суму 1252,0 тис. гривень. Передано правоохоронним органам 57 справ на суму 1306,9 тис.
гривень. Притягнуто до дисциплінарної та матеріальної
відповідальності 382 особи, у тому числі звільнено з посад 26
осіб.

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: