open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Чинна
                             
                             
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
13.06.2007 N 1/9-365
Міністерству освіти і науки

Автономної Республіки Крим,

управлінням освіти і науки

обласних, Київської

та Севастопольської міських

державних адміністрацій

Про проведення у 2007 р. серпневих конференцій

педагогічних працівників загальноосвітніх

навчальних закладів

З метою визначення оптимальних шляхів реалізації пріоритетних
напрямів розвитку освіти та якісної підготовки до 2007/08
навчального року Міністерство освіти і науки України рекомендує
провести 20-31 серпня обласні серпневі педагогічні конференції.
Порядок організації і форми їх роботи визначаються відповідними
органами управління освітою за погодженням з місцевими органами
виконавчої влади та самоврядування з урахуванням місцевих умов і
можливостей. До участі у конференціях доцільно запросити депутатів
різних рівнів, представників органів виконавчої влади та
самоврядування, піклувальних рад, громадськості, засобів масової
інформації. На серпневих педагогічних конференціях пропонується
проаналізувати результати діяльності навчальних закладів за
2006/07 навчальний рік з питань практичної реалізації основних
положень Національної доктрини розвитку освіти, Програми
діяльності Кабінету Міністрів України ( n0002120-02 ), Указу
Президента України "Про невідкладні заходи щодо забезпечення
функціонування та розвитку освіти в Україні" ( 1013/2005 ) тощо та
визначити основні завдання і напрями роботи педагогічних
колективів у новому навчальному році. Необхідно здійснити перехід від перегляду окремих показників
розвитку освіти до комплексного аналізу освітнього простору
кожного регіону: наповненості місцевості освітніми послугами;
створення умов для задоволення потреб усіх категорій населення у
навчанні й вихованні; якості надання різних видів освітніх послуг
та визначення шляхів їх удосконалення. Здійснювати моніторинг
освітнього поступу необхідно у тісному зв'язку з аналізом умов і
потреб економічного і соціального розвитку регіону. Головним має
стати спрямованість на практичні результати розширення
доступності, зростання ефективності, підвищення якості освітніх
послуг на всіх рівнях. Потребує ретельного аналізу наявність та стан реалізації
регіональних програм, спрямованих на розвиток освітньої галузі у
тому числі "Робота з обдарованою молоддю" ( 1016-2007-п ),
"Дитинство", "Школа майбутнього" ( 1071-2007-п ), "Вчитель"
( 379-2002-п ), "Дистанційне навчання" ( 1494-2003-п ), "Профільне
навчання" тощо. Впровадження та реалізація програмно-цільового підходу
надасть можливість пошуку найбільш оптимальних шляхів
удосконалення освітньої галузі. Саме він має забезпечити
консолідацію зусиль усіх органів влади щодо створення умов для
рівного доступу до якісної освіти. Потребує серйозного обговорення та розроблення практичних
заходів щодо створення персоніфікованого інформаційного банку
даних охоплення дітей відповідного віку навчанням, запровадження
єдиної інформаційної системи управління освітою, що забезпечує
збір та аналіз даних про якісний і кількісний склад вчителів,
учнів, матеріально-технічну базу навчальних закладів тощо. Аналізуючи стан розвитку дошкільної освіти, слід зосередити
свою увагу на якості і доступності надання освітніх послуг. Так, серйозною проблемою є диспропорція у наданні освітніх
послуг дошкільнятам у місті та у селі. Якщо у містах суспільним
дошкільним вихованням охоплено 68% дітей, то у селі - 28%. У
2007/08 навчальному році необхідно виправити зазначену ситуацію. Звісно, у різних регіонах і навіть окремих населених пунктах
демографічна ситуація та матеріальні можливості є неоднаковими,
тому органи управління на місцях повинні вчитися діяти
нетрадиційно: формувати різновікові групи, сміливіше йти на
створення комплексів "дитячий садок - школа", сприяти створенню
приватних дошкільних навчальних закладів, допомагати організувати
дошкільне навчання в родинах тощо. Необхідно розглянути питання організації дошкільної освіти за
одним чи кількома пріоритетними напрямами (художньо-естетичний,
фізкультурно-оздоровчий, музичний, гуманітарний тощо), створення
груп розвивального характеру. У 2006/07 навчальному році Міністерством започатковано роботу
щодо розроблення сучасного методичного забезпечення варіативних
форм здобуття дошкільної освіти з урахуванням призначення закладу,
режиму роботи, інноваційних підходів щодо змісту та методів
виховання, роботи з батьками та громадськістю. Так, розроблено та
ухвалено колегією Міністерства програму розвитку дитини
дошкільного віку. Уперше здійснюється видрук посібників для
дошкільного виховання та навчання за кошти державного бюджету. Забезпечення готовності дітей до навчання в школі та їхня
соціальна адаптація є одним із основних напрямів діяльності
навчальних закладів. З метою створення сприятливих умов для
організованої підготовки дітей старшого дошкільного віку до школи
необхідно активізувати роботу органів управління освітою та
засобів масової інформації з пропаганди необхідності здобуття
дошкільної освіти дітьми, особливо 5-річного віку. Одним із
можливих шляхів такої роботи має бути створення консультативних
пунктів для батьків при дошкільних навчальних закладах,
запровадження постійно діючих лекторіїв, залучення громади до
виховного процесу. Необхідно вивчати та широко запроваджувати
найбільш продуктивні форми роботи з дітьми, які не відвідують
дошкільні навчальні заклади. Слід вжити заходів для забезпечення повного фінансування і
відновлення діяльності дошкільних навчальних закладів, що
призупинили діяльність у попередні роки, розглянути питання
проектування та будівництва нових приміщень, використання
можливостей кожної окремої місцевості щодо повного задоволення
потреби населення у дошкільній освіті. Особливої уваги потребує питання соціального захисту найбільш
уразливих та незахищених категорій дітей, зокрема дітей-сиріт,
дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей, які потребують
корекції розумового та (або) фізичного розвитку. Для виявлення та здійснення належного психолого-педагогічного
супроводу дітей вразливих категорій у регіонах необхідно
прискорити роботу щодо створення персоніфікованих банків даних на
дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей,
які потребують корекції розумового та (або) фізичного розвитку
дітей пільгових категорій. З метою реалізації державних гарантій на здобуття
дітьми-інвалідами освіти, що відповідає їхнім здібностям і
можливостям, слід проаналізувати потреби і адекватність створених
умов навчання і виховання, здійснення соціально-педагогічного
патронату. Міністерством ініційовано розроблення Державної цільової
програми соціального захисту дітей-сиріт і дітей-інвалідів
"Дитинство" на 2007-2012 роки, що передбачає створення у регіонах
мережі центрів соціальної реабілітації та оздоровлення зазначеної
категорії дітей, які мають забезпечити умови для їхнього
всебічного розвитку, відновлення фізичного та психічного здоров'я.
Такий підхід гарантує ефективність реалізації державної політики
щодо забезпечення конституційних прав для дітей-сиріт та дітей,
позбавлених батьківського піклування, дітей-інвалідів. Слід вивчити раціональність планування видатків на розвиток
матеріально-технічної бази інтернатних закладів відповідно до
першочергових потреб та здійснювати щоквартальний аналіз їх
використання. Протягом останніх років проведено значну роботу зі створення
умов безперешкодного доступу людей з обмеженими можливостями до
об'єктів інфраструктури. Однак потребує подальшого поліпшення
навчально-матеріальна база, створення умов доступу до шкільних
приміщень, забезпечення належних умов життєдіяльності учнів цієї
категорії. Характерний для дітей вразливих категорій низький рівень
фізичного і соматичного здоров'я потребує особливої уваги до
забезпечення їх медичного обслуговування, харчування та
організації оздоровлення. З метою забезпечення поетапного переходу на навчання в
загальноосвітні заклади всіх типів дітей-сиріт і дітей,
позбавлених батьківського піклування, дітей, які потребують
корекції розумового та (або) фізичного розвитку, доцільно
поступово залучати їх до спільного навчання та позашкільної освіти
з дітьми, які виховуються в сім'ях. (Відповідно до розпорядження
Кабінету Міністрів України від 11 травня 2006 року N 263-р
( 263-2006-р ) "Про схвалення Концепції Державної програми
реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей,
позбавлених батьківського піклування"). На постійному контролі органів управління освітою повинні
перебувати питання подальшого навчання, працевлаштування та
соціального становлення випускників шкіл-інтернатів. У загальній середній освіті необхідно забезпечити створення
оптимальних територіальних освітніх моделей, що надаватимуть
гарантовано якісні освітні послуги та відповідатимуть сучасним
вимогам і потребам громадян. Насиченість якісними освітніми
послугами та доступність їх для кожного громадянина повинна
віднайти результативне вираження в динаміці успішності учнів,
мотивації навчання, професійній визначеності та самореалізації
молоді регіону в подальшому виборі вищого навчального закладу та
робочого місця. Важливим завданням є створення умов для забезпечення
функціонування загальноосвітніх навчальних закладів з малою
чисельністю учнів, формування освітніх округів та освітніх
територій з розгалуженою мережею опорних очно-заочних шкіл з
поглибленим вивченням окремих предметів та консультаційних
пунктів, де діти зможуть отримати якісні знання у позаурочний час. Протягом 2006/07 навчального року у Житомирській, Київській,
Івано-Франківській областях проводилася апробація проекту
Положення про школу-родину - загальноосвітній навчальний заклад I
ступеня з малою наповнюваністю учнів, що створюється за місцем
проживання для надання якісної освіти дітям, які проживають на
територіях зі складною демографічною ситуацією. У 2007/08 році
слід продовжити та розширити зазначену роботу. Ідея створення варіативних моделей сучасних загальноосвітніх
навчальних закладів, що враховуватимуть інноваційний характер
освіти та будуть відповідати запитам особистості, потребам
соціально орієнтованої ринкової економіки, знайшла втілення у
Державній цільовій програмі "Школа майбутнього" ( 1071-2007-п ),
якою передбачено створення в Автономній Республіці Крим,
Донецькій, Кіровоградській, Тернопільській, Херсонській областях
та у місті Києві сучасних за технологічним рівнем,
навчально-методичним та інформаційним забезпеченням, кадровим
потенціалом навчальних закладів. У м. Ялті Автономної Республіки Крим планується створення
прогресивного освітнього простору, що формується навколо "Школи
майбутнього" (міського загальноосвітнього навчального закладу
N 2), адаптованого до умов конкретного населеного пункту, здатного
задовольняти різнобічні освітні потреби і запити учасників
навчально-виховного процесу. У цьому навчальному році в кожній області мають бути
розроблені власні інноваційні моделі таких навчальних закладів. Міністерством проводиться робота над концептуально новими
підходами до формування змісту освіти, який забезпечується на
компетентнісних засадах та співвіднесенні вітчизняних підходів до
змісту загальної середньої освіти із загальноєвропейськими. З цією метою у 2006/07 навчальному році розроблено Програму
реалізації співпраці між Міністерством освіти і науки України та
Директоратом з питань середньої освіти Ради Європи щодо адаптації
загальної середньої освіти до потреб демократичного суспільства
XXI століття на 2007-2010. Міністерство має здійснити
систематизацію та узагальнення підходів до змісту загальної
середньої освіти, що існують в Україні та забезпечують формування
ключових компетентностей учнів, та порівняти їх із
загальноєвропейськими. Навчальний процес має бути спрямований на формування
загальнокультурних, громадянських, соціальних, здоров'язберігаючих
компетентностей та вміння вчитися. У цьому полягає основна задача
усіх педагогічних колективів. У квітні 2007 р. проведено широкомасштабне зовнішнє
оцінювання з української мови, математики та історії, а також на
базі Харківської області вперше відбулося пробне тестування за
вибором учнів з біології, фізики та хімії. Введення третього
предмета надасть можливість відстежити результати вступу до вищих
навчальних закладів лише за підсумками тестування. Зазначена робота буде продовжуватися і надалі. Керівникам
навчальних закладів, педагогічним колективам необхідно проводити з
учнями та їхніми батьками відповідну роз'яснювальну роботу щодо
подальшого впровадження незалежного зовнішнього оцінювання, умов
його проведення та готувати випускників до нього. У навчальному
процесі слід ширше використовувати тестові технології, залучати
дітей до пробного тестування. У цьому році Україна вперше взяла участь у міжнародному
порівняльному дослідженні математичної і природничої освіти
школярів 4 та 8 класів (TIMSS). На часі створення національної
системи моніторингового дослідження якості освіти, що дасть
можливість вивчати її стан, реалізувати функції оцінювання,
прогнозування, корекції, планування не тільки на рівні навчального
закладу, а й на районному, обласному, загальнодержавному та
міжнародному рівнях. У травні цього року вперше, з метою вивчення
рівня навчальних досягнень школярів та готовності навчатися їх в
основній школі, проведено широкомасштабне національне
моніторингове дослідження якості математичної освіти всіх учнів 4
класів. Місцевим органам управління освіти слід ретельно
проаналізувати отримані результати та вжити заходів щодо розбудови
регіональних систем моніторингових досліджень. Важливим інноваційним кроком у сфері освіти має стати перехід
до профільного навчання у старшій школі, зорієнтованого на
диференціацію навчання. У 2006/07 навчальному році Міністерством
проведено конкурс профільних програм та здійснено роботу щодо
створення Галузевої програми впровадження профільного навчання.
Завданнями для місцевих органів управління освітою, керівників
навчальних закладів є системне вивчення запитів школярів та їхніх
батьків, перспектив соціально-економічного розвитку регіону,
потреб місцевого ринку праці, що забезпечить підґрунтя для
розроблення регіональних Програм запровадження профільного
навчання на рівні кожної області та району. Звертаємо увагу, що робочі навчальні плани загальноосвітніх
навчальних закладів на 2007/08 навчальний рік розробляються
відповідно до інструктивно-методичного листа Міністерства освіти і
науки України від 14.05.2007 р. N 1/9-287 ( v-287290-07 ) "Про
навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів на 2007/08
навчальний рік". У 2007/08 навчальному році продовжується процес переходу на
12-річний термін навчання. Відбудеться перехід на новий зміст
освіти учнів 7 класу. З огляду на це одним із пріоритетних
напрямів роботи повинна стати організація навчально-виховного
процесу саме у 7 класах. На даний час на конкурсній основі відібрані й друкуються
підручники для учнів 7 класів. Місцевим органам управління освітою
необхідно організовано здійснити розподіл друкованої продукції та
вжити невідкладних заходів для оперативної доставки підручників до
шкіл. Продовжується робота зі створення системи централізованого
комп'ютерного обліку підручників, виданих за державним
замовленням. Для успішного завершення цієї важливої справи
необхідно прискорити процес обладнання бібліотек комп'ютерною
технікою та забезпечити відповідне навчання
спеціалістів-бібліотекарів. Зростання вимог суспільства до рівня навченості, умінь пошуку
та використання необхідної інформації потребують впровадження
новітніх технологій навчання, долучення учнівської молоді до
світових джерел інформації, мережі Інтернет. На часі проведення комплексного аналізу стану використання
комп'ютерної техніки, наявності локальних мереж, ліцензійного
програмного забезпечення, застосування інформаційно-комунікаційних
технологій в діяльності навчальних закладів, рівня готовності
працівників до їх використання, рівень використання
Інтернет-технологій у навчально-виховному процесі та управлінській
діяльності, їх впливу на зростання ефективності роботи. Виховна робота в навчальних закладах повинна базуватися на
традиціях і звичаях українського народу, вивченні його історичної
та культурної спадщини, формуванні у підростаючого покоління
високої патріотичної свідомості, готовності до виконання
громадянських і конституційних обов'язків, поваги до державних
символів України. Доцільно створити систему відвідування
організованими групами учнівської та студентської молоді
краєзнавчих, географічних, етнографічних та історичних об'єктів і
використання в навчально-виховному процесі комплексних
навчально-тематичних екскурсій "Моя країна - Україна". Місцевим органам управління освітою необхідно активізувати
співпрацю із Всеукраїнською Радою старшокласників та
Всеукраїнською асоціацією батьківської громадськості; педагогічним
колективам із органами учнівського та батьківського самоврядування
розробити спільні плани дій щодо формування у дітей та молоді
толерантної поведінки на основі організації громадянського
діалогу, активної життєвої позиції, передбачити проведення
інформаційно-просвітницьких заходів у загальноосвітніх навчальних
закладах з питань проблематики ґендерної рівності. На серпневих конференціях пропонується обговорити стан
виконання Стратегії розвитку психологічної служби регіонів.
Посиленої уваги потребують питання впровадження
психолого-педагогічних особливостей розвитку дитини, зокрема в
підлітковому віці. Слід визначити шляхи профілактики випадків явищ соціального
сирітства і його причини; запобігання фізичному і психічному
насильству, випадкам недбалого і жорстокого поводження з дітьми,
експлуатації, включаючи сексуальні домагання, втягнення у злочинну
діяльність, залучення до вживання алкоголю, наркотичних засобів і
психотропних речовин та до екстремістських релігійних
психокультурних угрупувань та течій; використання дітей для
створення та розповсюдження порнографічних матеріалів, примушення
до проституції, жебрацтва, бродяжництва, втягнення у азартні ігри
тощо. Соціальне здоров'я дітей та молоді значною мірою залежить від
того, як вони проводять вільний від навчання час. Відтак, постає
питання розроблення практичних заходів щодо організації цілісного
освітнього простору, який створив би умови для наповнення
внутрішнього світу підлітка ціннісним змістом. З метою формування оптимальної моделі управління освітою
Міністерством розроблено Порядок оцінювання результатів
управлінської діяльності органів управління освітою, що буде
проходити апробацію цього року. Необхідно вжити заходів щодо
створення системи моніторингу ефективності діяльності регіональних
органів управління освітою. Узагальнені пропозиції учасників серпневих конференцій щодо
подальшого вдосконалення освіти просимо надіслати до 10.09.2007 р.
департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства
освіти і науки України.
Заступник Міністра В.В.Тесленко

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: