open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
Нечинна
                             
                             
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ФІНАНСОВОГО МОНІТОРИНГУ УКРАЇНИ
Н А К А З
26.03.2010 N 37
{ Наказ скасовано на підставі Наказу Державного

комітету фінансового моніторингу

N 241 ( v0241387-10 ) від 07.12.2010 }
Про затвердження Методичних рекомендацій

щодо мінімізації ризиків у сфері запобігання

та протидії легалізації доходів, одержаних

злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму

Керуючись вимогами статті 13 Закону України "Про запобігання
та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним
шляхом" ( 249-15 ), з метою забезпечення координації діяльності та
методичного забезпечення суб'єктів первинного фінансового
моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації
(відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню
тероризму та вжиття суб'єктами фінансового моніторингу заходів
щодо мінімізації ризиків, у зв'язку із оприлюдненням Публічної
заяви Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням
коштів від 18 лютого 2010, Н А К А З У Ю:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо мінімізації ризиків
у сфері запобігання та протидії легалізації доходів, одержаних
злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму (далі - Методичні
рекомендації), що додаються.
2. Департаменту взаємодії та методичного забезпечення системи
фінансового моніторингу (Подкоритов А.С.) протягом 5 робочих днів
після підписання цього наказу довести Методичні рекомендації до
відома Національного банку України, Державної комісії з цінних
паперів та фондового ринку, Державної комісії з регулювання ринків
фінансових послуг України та розмістити їх в установленому порядку
на Веб-сайті Державного комітету фінансового моніторингу України.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на
першого заступника Голови Державного комітету фінансового
моніторингу України Зубрія В.П.
Голова С.Г.Гуржій

ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ Державного

комітету фінансового

моніторингу України

26.03.2010 N 37

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

щодо мінімізації ризиків у сфері запобігання

та протидії легалізації доходів, одержаних

злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму

Ці Методичні рекомендації розроблено для застосування їх
суб'єктами фінансового моніторингу у практичній діяльності з метою
зменшення ризиків у сфері запобігання та протидії легалізації
доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму, у
зв'язку із оприлюдненням Публічної заяви Групи з розробки
фінансових заходів боротьби з відмиванням коштів (FATF) від
18 лютого 2010 року. Публічну заяву FATF було оприлюднено за результатами
першого спільного Пленарного засідання FATF-MENAFATF(*)
(14-19 лютого 2010 року, Об'єднані Арабські Емірати, м. Абу-Дабі).
У заяві визначено перелік країн, що мають стратегічні недоліки у
побудові системи запобігання та протидії відмиванню злочинних
доходів та фінансуванню тероризму, що становлять ризик для
міжнародної фінансової системи. Враховуючи ступінь ризику та
рівень співпраці зазначених країн з FATF, а також з регіональними
організаціями по типу FATF, їх перелік розподілено на три групи:
_______________

(*) MENAFATF - Регіональна група за типом FATF у Північній
Африці та на Близькому Сході.
I. Група країн, щодо яких слід застосовувати контрзаходи
(обмеження та, в окремих випадках, заборону встановлення ділових
відносин або проведення операцій).
II. Група країн, які мають стратегічні недоліки в системі
боротьби з відмиванням коштів та фінансуванням тероризму, та які
станом на лютий 2010 року не приєдналися до плану дій,
розробленого FATF, з метою усунення виявлених недоліків.
III. Група країн, які мали стратегічні недоліки в системі
боротьби з відмиванням коштів та фінансуванням тероризму раніше,
та які все ще мають бути усунені найближчим часом.
До групи країн I, зважаючи на значні ризики відмивання коштів
та фінансування тероризму, віднесено Іран (далі по тексту -
Ісламська Республіка Іран). З метою зменшення ризиків, пов'язаних з Ісламською
Республікою Іран, при встановленні ділових відносин та проведенні
операцій, що пов'язані з цією країною, звертаємо увагу на
необхідність урахування суб'єктами фінансового моніторингу
обмежень, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від
05.09.2007 N 1092 ( 1092-2007-п ) "Про виконання резолюцій Ради
Безпеки ООН щодо Ісламської Республіки Іран" (далі - Постанова
Кабінету Міністрів України N 1092). Зазначеною постановою
передбачено дотримання встановлених вимог щодо: заборони прямого чи опосередкованого постачання, продажу або
передачі Ісламській Республіці Іран з території України чи
громадянами України або з використанням морських чи повітряних
суден під прапором України, або для використання в Ісламській
Республіці Іран чи в її інтересах будь-яких предметів, матеріалів,
обладнання, товарів і технологій незалежно від країни походження,
що можуть сприяти діяльності Ісламської Республіки Іран,
пов'язаній з важкою водою, зокрема з її збагаченням та переробкою
або іншим використанням, чи розробленням систем доставки ядерної
зброї; заборони прямого чи опосередкованого постачання, продажу або
передачі Ісламській Республіці Іран з території України чи
громадянами України або з використанням морських чи повітряних
суден під прапором України, або для використання в Ісламській
Республіці Іран чи в її інтересах будь-яких інших предметів,
матеріалів, обладнання, товарів і технологій незалежно від країни
походження, щодо яких може бути застосована процедура експортного
контролю, у разі, коли до центральних органів виконавчої влади або
суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності надійшла інформація про
їх використання у діяльності, пов'язаній з важкою водою, зокрема з
її збагаченням, переробкою або іншим використанням, чи
розробленням систем доставки ядерної зброї; заборони надання Ісламській Республіці Іран будь-якої
технічної допомоги або послуг з професійної підготовки, фінансової
допомоги, інвестицій, брокерських чи інших послуг та передачі
фінансових ресурсів і послуг, пов'язаних з постачанням, продажем,
передачею, виготовленням або використанням заборонених матеріалів,
обладнання, товарів і технологій, перелічених у підпунктах 1 і 2
пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України N 1092
( 1092-2007-п ); заборони придбання товарів подвійного використання, що можуть
бути використані для створення ядерної зброї, наведених у
додатках 2 і 3 до Порядку здійснення державного контролю за
міжнародними передачами товарів подвійного використання,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.01.2004
N 86 ( 86-2004-п ), з Ісламської Республіки Іран громадянами
України або з використанням морських чи повітряних суден під
прапором України незалежно від того, звідки вони постачаються; заборони прямого або опосередкованого придбання з Ісламської
Республіки Іран будь-яких товарів військового призначення,
наведених у позиціях ML1-ML20 додатка до Порядку здійснення
державного контролю за міжнародними передачами товарів військового
призначення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України
від 20 листопада 2003 р. N 1807 ( 1807-2003-п ) (далі - Порядок
здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів
військового призначення), що ввозяться на територію України чи
громадянами України або з використанням морських чи повітряних
суден під прапором України, незалежно від того, звідки вони
постачаються; виявлення пильності та обачливості у питанні прямого чи
опосередкованого постачання, продажу або передачі Ісламській
Республіці Іран з території України чи громадянами України, або з
використанням морських чи повітряних суден під прапором України
товарів військового призначення, наведених у додатку до Порядку
здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів
військового призначення ( 1807-2003-п ), а саме будь-яких бойових
танків і бойових броньованих машин (за позицією ML6),
артилерійських систем великого калібру (за позицією ML2a і ML6),
бойових літаків та бойових вертольотів (за позицією ML10a),
військових кораблів (за позицією ML9a), ракет або ракетних систем
(за позицією ML4 та ML6), а також під час надання Ісламській
Республіці Іран будь-якої технічної допомоги або послуг з
професійної підготовки (за позицією ML21 та ML22), чи фінансової
допомоги, інвестицій, брокерських та інших послуг і передачі
фінансових ресурсів або послуг, пов'язаних з постачанням,
продажем, передачею, виробництвом або використанням зазначених
товарів, з метою запобігання накопиченню озброєнь, що може
викликати дестабілізацію; відмови від нових зобов'язань з надання уряду Ісламської
Республіки Іран субсидій, фінансової допомоги та пільгових
кредитів, за винятком тих, що передбачені для використання в
гуманітарних цілях та цілях розвитку; виявлення пильності під час взяття нових зобов'язань щодо
державної фінансової підтримки торгівлі з Ісламською Республікою
Іран, в тому числі щодо надання експортних кредитів, гарантій або
страхування фізичним чи юридичним особам, які займаються такою
торгівлею, для запобігання сприянню діяльності, пов'язаній з
важкою водою, зокрема з її збагаченням, переробкою або іншим
використанням, чи розробленням систем доставки ядерної зброї; контролю процесу налагодження ділових зв'язків фінансових
установ, що знаходяться на території України, з усіма банками, що
розташовані в Ісламській Республіці Іран, зокрема банком "Меллі"
та банком "Садерат", їх відділеннями і філіями за кордоном, для
запобігання сприянню таких ділових зв'язків діяльності, пов'язаній
з важкою водою, зокрема з її збагаченням, переробкою або іншим
використанням, чи розробленням систем доставки ядерної зброї. Також, з метою зменшення ризиків у сфері запобігання
легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та
фінансуванню тероризму, які пов'язані з Ісламською Республікою
Іран, рекомендуємо суб'єктам фінансового моніторингу посилити
заходи щодо вивчення контрагентів, а також при встановленні
відносин забезпечити вжиття наступних спеціальних заходів,
зокрема: при встановленні кореспондентських відносин проводити
вивчення установ-кореспондентів з метою недопущення уникнення
установами Ірану контрзаходів, що вживаються Україною та іншими
країнами для мінімізації зазначених вище ризиків; контролю процесу встановлення ділових зв'язків фінансових
установ, що знаходяться на території України, з усіма банками, що
розташовані в Ісламській Республіці Іран, їх відділеннями і
філіями за кордоном, для запобігання сприянню таких ділових
зв'язків діяльності, пов'язаній з важкою водою, зокрема з її
збагаченням, переробкою або іншим використанням, чи розробленням
систем доставки ядерної зброї. під час відкриття фінансовими установами-нерезидентами філій
та представництв в Україні брати до уваги високі ризики відмивання
коштів та фінансування тероризму, пов'язані з Ісламською
Республікою Іран. Суб'єктам первинного фінансового моніторингу (суб'єктам)
рекомендується посилити заходи належної обачливості щодо учасників
операцій, зокрема: забезпечувати належне вивчення клієнтів з урахуванням
встановлених, відповідно до законодавства, критеріїв ризику.
З'ясовувати додаткові відомості про особу клієнта та його
контрагентів з усіх можливих джерел та фіксувати зазначену
інформацію у анкеті клієнта. Приділяти увагу достовірності та
адекватності отриманої від клієнта інформації; приділяти підвищену увагу операціям особи, якщо ймовірність
проведення нею операцій, пов'язаних з легалізацією (відмиванням)
доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванням тероризму,
оцінюється суб'єктом (відокремленим підрозділом) як висока; вивчати інші фінансові операції осіб - учасників операції для
оцінки ймовірності того, що операція здійснюється з метою
легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або
пов'язана з фінансуванням тероризму. Крім того, слід зазначити, що суб'єкти первинного фінансового
моніторингу також: здійснюють фінансовий моніторинг та повідомляють
Держфінмоніторинг про фінансові операції у разі, якщо місцем
походження/знаходження об'єкта операції або клієнта (учасника
операції) або власника істотної участі клієнта або особи, що має
прямий чи опосередкований вплив на клієнта, є Ісламська Республіка
Іран та у суб'єкта первинного фінансового моніторингу виникають
підстави вважати, що фінансова операція проводиться з метою
легалізації (відмивання) доходів або фінансуванням тероризму; у разі підозри можуть застосовувати право щодо відмови у
забезпеченні проведення фінансової операції; вживають інших заходів відповідно до чинного законодавства та
своїх внутрішніх документів.
Щодо груп країн II, III.
II. Відповідно до Публічної заяви FATF окрему групу країн
складають країни зі стратегічними недоліками в системі боротьби з
відмиванням коштів та фінансуванням тероризму, які станом на лютий
2010 року не приєдналися до плану дій, розробленого FATF, з метою
усунення виявлених недоліків: Ангола, Народна Демократична Республіка Корея, Еквадор, Ефіопія. У зв'язку з наведеним, FATF визначає їх як такі, що
становлять значну загрозу міжнародній фінансовій системі.
III. До країн, визначених у III групі Публічної заяви
FATF віднесено: Пакистан, Туркменістан, Сан-Томе і Прінсіпі. Вказані країни визначались у попередніх заявах FATF як такі,
що мали значні стратегічні недоліки в системі боротьби з
відмиванням коштів та фінансуванням тероризму, та які мають бути
усунені найближчим часом. Зменшенню ризиків, які можуть виникати під час здійснення
діяльності суб'єктів первинного фінансового моніторингу та
забезпечення ними проведення фінансових операцій клієнтів, що
пов'язані з вищезазначеними країнами, сприятиме проведення
посилених заходів обачливості, визначених законодавством України,
зокрема: забезпечувати ідентифікацію та належне вивчення клієнтів з
урахуванням встановлених, відповідно до законодавства, критеріїв
ризику. З'ясовувати додаткові відомості про особу клієнта та його
контрагентів із усіх можливих джерел та фіксувати зазначену
інформацію у анкеті клієнта. Приділяти увагу достовірності та
адекватності отриманої від клієнта інформації; при здійсненні фінансових операцій приділяти підвищену увагу
операціям особи, якщо ймовірність проведення нею операцій,
пов'язаних з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних
злочинним шляхом, та фінансуванням тероризму, оцінюється суб'єктом
(відокремленим підрозділом) як висока; вивчати інші фінансові операції осіб - учасників операції для
оцінки ймовірності того, що операція здійснюється з метою
легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або
пов'язана з фінансуванням тероризму; вживати інших заходів відповідно до чинного законодавства та
своїх внутрішніх документів. Під час вивчення клієнтів та їх діяльності рекомендуємо
враховувати, зокрема, місце походження/знаходження об'єкта
операції або клієнта (учасника операції) або власника істотної
участі клієнта або особи, що має прямий чи опосередкований вплив
на клієнта беручи до уваги географічний чинник, визначений
Публічною заявою FATF стосовно вищезгаданих країн. З урахуванням необхідності проведення зазначених заходів
рекомендуємо суб'єктам державного фінансового моніторингу, що
здійснюють регулювання діяльності окремих категорій суб'єктів
первинного фінансового моніторингу, надавати роз'яснення для
мінімізації ризиків, пов'язаних із специфікою їх діяльності. У той
же час, доцільним було б забезпечення суб'єктами державного
фінансового моніторингу нагляду за діяльністю підпорядкованих
суб'єктів первинного фінансового моніторингу з обов'язковим
встановленням контролю за проведенням суб'єктами первинного
фінансового моніторингу необхідних заходів обачливості стосовно
установ, які мають недоліки в національних системах боротьби з
відмиванням коштів та фінансуванням тероризму.
Директор Департаменту
взаємодії та методичного
забезпечення системи
фінансового моніторингу А.С.Подкоритов

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: