ГОЛОВНЕ КОНТРОЛЬНО-РЕВІЗІЙНЕ УПРАВЛІННЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
26.02.2008 N 105
Про підготовку нормативно-правових актів ГоловКРУ
{ Із змінами, внесеними згідно з Наказами Головногоконтрольно-ревізійного управління
N 44 ( v0044501-09 ) від 05.03.2009
N 135 ( v0135501-10 ) від 06.05.2010
N 307 ( v0307501-10 ) від 20.08.2010 }
З метою удосконалення організації роботи та поліпшення якості
підготовки нормативно-правових актів ГоловКРУ Н А К А З У Ю:
1. Затвердити Порядок підготовки та подання на державну
реєстрацію нормативно-правових актів ГоловКРУ (додається).
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ ГоловКРУ від
13.12.2005 N 441 "Про підготовку нормативно-правових актів".
3. Загальному відділу Управління
адміністративно-господарського забезпечення (М'якшило Н.Г.)
довести цей наказ до відома заступників Голови та керівників
структурних підрозділів ГоловКРУ.
Голова М.І.Сивульський
ЗАТВЕРДЖЕНОНаказ ГоловКРУ
підготовки і подання на державну реєстрацію
нормативно-правових актів ГоловКРУ, обліку та систематизаціїактів законодавства у ГоловКРУ
{ Заголовок Порядку в редакції Наказу Головного
контрольно-ревізійного управління N 307 ( v0307501-10 ) від
20.08.2010 }
1. Загальні положення
1.1. Порядок підготовки і подання на державну реєстрацію
нормативно-правових актів ГоловКРУ, обліку та систематизації актів
законодавства у ГоловКРУ (далі - Порядок) розроблено відповідно до
Положення про Головне контрольно-ревізійне управління України,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007
N 884 ( 884-2007-п ), Указу Президента України від 03.10.92 N 493
( 493/92 ) "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів
міністерств та інших органів виконавчої влади", постанови Кабінету
Міністрів України від 28.12.92 N 731 ( 731-92-п ) "Про
затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових
актів міністерств та інших органів виконавчої влади", інших
нормативно-правових актів з питань державної реєстрації. Пункт 1.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Головного
контрольно-ревізійного управління N 307 ( v0307501-10 ) від
20.08.2010 }
1.2. Порядок визначає діяльність ГоловКРУ з питань підготовки
нормативно-правових актів та подання їх на державну реєстрацію до
Міністерства юстиції України, а також щодо обліку, зберігання та
систематизації актів законодавства у ГоловКРУ. Пункт 1.2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Головного
контрольно-ревізійного управління N 307 ( v0307501-10 ) від
20.08.2010 }
1.3. ГоловКРУ в межах своїх повноважень на основі та на
виконання актів законодавства видає накази (далі -
нормативно-правові акти ГоловКРУ), організовує і контролює їх
виконання. ГоловКРУ в разі потреби видає разом з іншими центральними та
місцевими органами виконавчої влади спільні акти.
1.4. Державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти
будь-якого виду незалежно від строку їх дії (постійні чи обмежені
певним часом) та характеру відомостей, що в них містяться, у тому
числі з грифами "Для службового користування", "Особливої
важливості", "Цілком таємно", "Таємно" та іншими, а також прийняті
в порядку експерименту, якщо в них є одна або більше норм (правил
поведінки), що: - зачіпають соціально-економічні, політичні, особисті та інші
права, свободи й законні інтереси громадян, проголошені й
гарантовані Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України,
Конвенцією ( 995_004 ), міжнародними договорами України, згоду на
обов'язковість яких надано Верховною Радою України, та acquis
communautaire, з урахуванням практики Європейського суду з прав
людини, установлюють новий або змінюють, доповнюють чи скасовують
існуючий організаційно-правовий механізм їх реалізації; - мають міжвідомчий характер, тобто є обов'язковими для інших
органів виконавчої влади, а також підприємств, установ і
організацій, що не входять до сфери управління органу, який видав
нормативно-правовий акт. { Абзац третій пункту 1.4 із змінами,
внесеними згідно з Наказом Головного контрольно-ревізійного
управління N 44 ( v0044501-09 ) від 05.03.2009 } При цьому на державну реєстрацію подаються нормативно-правові
акти, які мають як одну з указаних ознак, так і декілька.
1.5. Зміни до зареєстрованих нормативно-правових актів
незалежно від того, містять вони правові норми чи ні, а також акти
про втрату чинності зареєстрованих нормативно-правових актів
підлягають державній реєстрації в загальновстановленому порядку.
1.6. На державну реєстрацію не подаються акти: а) персонального характеру (про склад комісій, призначення на
посаду і звільнення з неї, заохочення працівників тощо); б) дія яких вичерпується одноразовим застосуванням, крім
актів про затвердження положень, інструкцій та інших актів, що
містять правові норми, а також тимчасові, строк дії яких
вичерпано; в) оперативного, організаційно-розпорядчого характеру (разові
доручення) та інші, які не мають нормативного характеру, зокрема
ті, які містять лише індивідуально-конкретні приписи; г) якими доводяться до відома підприємств, установ і
організацій рішення органів вищого рівня; ґ) спрямовані на організацію виконання рішень вищестоящих
органів і власних рішень міністерств, інших органів виконавчої
влади, що не мають нових правових норм; Підпункт "ґ" пункту 1.6 в редакції Наказу Головного
контрольно-ревізійного управління N 44 ( v0044501-09 ) від
05.03.2009 } д) рекомендаційного, роз'яснювального та інформаційного
характеру (методичні рекомендації, роз'яснення тощо),
нормативно-технічні документи (національні та регіональні
стандарти, технічні умови, будівельні норми і правила,
тарифно-кваліфікаційні довідники, кодекси усталеної практики,
форми звітності, у тому числі щодо державних статистичних
спостережень, адміністративних даних та інші). Підпункт пункту 1.6 в редакції Наказу Головного
контрольно-ревізійного управління N 44 ( v0044501-09 ) від
05.03.2009 }
2. Порядок підготовки проектів нормативно-правових актів
ГоловКРУ
2.1. Для підготовки проектів нормативно-правових актів
керівництвом ГоловКРУ визначається відповідальний структурний
підрозділ (розробник) відповідно до його компетенції. Для підготовки найбільш важливих та складних проектів можуть
створюватися робочі групи. Відповідальним за подання нормативно-правового акта на
державну реєстрацію до Міністерства юстиції є Департамент правової
роботи.
2.2. Розробник здійснює супроводження проекту
нормативно-правового акта з моменту його підготовки і до моменту
подання на державну реєстрацію в Міністерство юстиції України, а
при необхідності - приймає участь у супроводженні проекту у
Мін'юсті з питань, що входять до його компетенції.
2.3. Проекти нормативно-правових актів повинні розроблятися
згідно з вимогами, викладеними в розділі 2 Порядку подання
нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства
юстиції України та проведення їх державної реєстрації,
затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12.04.2005
N 34/5 ( z0381-05 ).
2.4. Проекти наказів та нормативно-правових актів, які ними
затверджуються, обов'язково погоджуються з Департаментом правової
роботи. У разі виникнення у Департаменту правової роботи зауважень
до проекту нормативно-правового акта, він повертається на
доопрацювання з обґрунтуванням відмови щодо його погодження.
2.5. Проекти нормативно-правових актів щодо напрямів і
методів контрольно-ревізійної роботи попередньо розглядаються на
засіданні Методологічної ради ГоловКРУ, а також за рішенням
керівництва ГоловКРУ надаються на обговорення Громадській раді при
ГоловКРУ.
2.6. Після погодження проекту із заступниками Голови ГоловКРУ
відповідно до розподілу обов'язків і напрямків діяльності,
відповідними структурними підрозділами ГоловКРУ, Департаментом
правової роботи та літредактором, такий проект подається Голові
або особі, що виконує його обов'язки, на підпис.
2.7. У випадках, передбачених законодавством, або в разі
наявності в нормативно-правовому акті положень та доручень, що
поширюються на інші органи, проект такого акта повинен бути
погоджений з відповідними заінтересованими органами. Всі
нормативно-правові акти ГоловКРУ погоджуються з Міністром
фінансів. { Абзац перший пункту 2.7 розділу 2 із змінами,
внесеними згідно з Наказом Головного контрольно-ревізійного
управління N 135 ( v0135501-10 ) від 06.05.2010 } Проекти нормативно-правових актів, які є регуляторними,
підлягають погодженню з Державним комітетом України з питань
регуляторної політики та підприємництва згідно з Законом України
"Про засади державної політики у сфері господарської діяльності"
( 1160-15 ). { Пункт 2.7 доповнено абзацом згідно з Наказом
Головного контрольно-ревізійного управління N 44 ( v0044501-09 )
від 05.03.2009 }
2.8. Розробник за процедурою, встановленою Порядком залучення
громадян до формування та реалізації державної політики,
затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.01.2010
N 10 ( 10-2010-п ), проводить консультації з громадськістю щодо
проектів регуляторних актів та нормативно-правових актів, що мають
важливе суспільне значення і стосуються прав і обов'язків
громадян, а також актів, якими передбачається надання пільг,
переваг окремим категоріям суб'єктів господарювання, делегування
повноважень органів виконавчої влади або органів місцевого
самоврядування. За поданням розробника Відділ взаємодії зі ЗМІ та зв'язків з
громадськістю забезпечує розміщення матеріалів, необхідних для
проведення консультацій з громадськістю, на офіційному веб-сайті
ГоловКРУ та урядовому веб-сайті "Громадянське суспільство
і влада". Пункт 2.8 розділу 2 в редакції Наказу Головного
контрольно-ревізійного управління N 135 ( v0135501-10 ) від
06.05.2010 }
3. Порядок подання нормативно-правових актів на державну
реєстрацію
3.1. Нормативно-правовий акт, що подається на державну
реєстрацію, має відповідати Конституції ( 254к/96-ВР ) та
законодавству України, Конвенції про захист прав людини і
основоположних свобод ( 995_004 ) 1950 року і протоколам до неї
( 994_535, 994_854, 994_059, 994_802, 994_804, 994_170, 994_171,
994_536, 994_180, 994_527 ), міжнародним договорам України, згоду
на обов'язковість яких надано Верховною Радою України, та acquis
communautaire, з урахуванням практики Європейського суду з прав
людини, правилам нормопроектувальної техніки, узгоджуватися з
раніше прийнятими нормативно-правовими актами, викладатися згідно
з правилами українського правопису та вимогами Примірної,
затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.97
N 1153 ( 1153-97-п ).
3.2. Нормативно-правовий акт підписується Головою ГоловКРУ
або особою, що виконує його обов'язки. Нормативно-правовий акт, який затверджується наказом
(інструкція, положення, порядок тощо), та додатки до нього повинні
підписуватись керівником структурного підрозділу ГоловКРУ
(розробником) на лицьовому боці останнього аркуша. Ініціали та прізвище керівника друкуються на рівні останнього
рядка найменування посади.
3.3. Нормативно-правові акти ГоловКРУ подаються на державну
реєстрацію не пізніше п'ятого дня після їх прийняття.
3.4. Структурний підрозділ ГоловКРУ, що розробляв
нормативно-правовий акт, протягом 2 робочих днів після його
підписання передає Департаменту правової роботи такі документи: - нормативно-правовий акт у трьох примірниках: оригінал та
дві засвідчені в установленому законодавством порядку копії
розпорядчого документа (наказу), а також затвердженого ним
нормативно-правового акта (положення, інструкції, правил, порядку
тощо) і додатків до них; { Абзац другий пункту 3.4 в редакції
Наказу Головного контрольно-ревізійного управління N 44
( v0044501-09 ) від 05.03.2009 } - пояснювальна записка до нормативно-правового акта, у якій
зазначаються обґрунтування підстав та мета розроблення
нормативно-правового акта, визначається його місце у відповідній
сфері правового регулювання, міститься аналіз причин, наводяться
факти і цифрові дані, що обґрунтовують необхідність його
прийняття, відображаються фінансово-економічні розрахунки та
пропозиції щодо джерел покриття витрат (якщо реалізація
нормативно-правового акта не потребує фінансування з державного чи
місцевого бюджетів, то про це окремо повідомляється в записці),
прогнозуються очікувані соціально-економічні результати реалізації
нормативно-правового акта. Загальний обсяг пояснювальної записки
не повинен перевищувати чотирьох сторінок. До неї може долучатися
інформаційно-довідковий матеріал (таблиці, схеми, діаграми тощо),
який є необхідним для обґрунтування суті нормативно-правового
акта; - відомості про чинні нормативно-правові акти з питання, що
належить до сфери правового регулювання прийнятого
нормативно-правового акта, інформація про строки приведення їх у
відповідність до нормативно-правового акта, поданого на державну
реєстрацію, а також про нормативно-правові акти, що втрачають
чинність у зв'язку з прийняттям цього акта; - копія нормативно-правового акта, до якого вносяться зміни
або який визнається таким, що втратив чинність, у контрольному
стані та порівняльна таблиця; { Абзац п'ятий пункту 3.4 із
змінами, внесеними згідно з Наказом Головного
контрольно-ревізійного управління N 44 ( v0044501-09 ) від
05.03.2009 } - відомості про офіційне погодження нормативно-правового акта
із зацікавленими органами незалежно від того, чи є таке погодження
обов'язковим згідно із законодавством (оригінал, який після
прийняття рішення щодо державної реєстрації повертається суб'єкту
нормотворення, та дві копії). У разі розробки проекту
нормативно-правового акта з питань, що стосується
соціально-трудової сфери, подається також довідка за формою згідно
з додатком до Порядку подання нормативно-правових актів на
державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення
їх державної реєстрації, затвердженого наказом Міністерства
юстиції України від 12.04.2005 N 34/5 ( z0381-05 ) та
зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.04.2005 за N
381/10661, із доданням відповідних підтвердних документів (листів,
аркушів зовнішнього погодження тощо) про позицію уповноваженого
представника від всеукраїнських профспілок, їх об'єднань та
уповноваженого представника від всеукраїнських об'єднань
організацій роботодавців щодо цього акта та про проведену роботу з
врахування їх зауважень і пропозицій; { Абзац шостий пункту 3.4
розділу 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Головного
контрольно-ревізійного управління N 135 ( v0135501-10 ) від
06.05.2010 } - оригінал та дві копії рішення Державного комітету України з
питань регуляторної політики та підприємництва про погодження
проекту нормативно-правового акта або оригінал та дві копії
рішення Урядового комітету з питань економічної політики та
європейської інтеграції про задоволення скарги ГоловКРУ щодо
відмови в погодженні розробленого ним проекту нормативно-правового
акта (для регуляторних нормативно-правових актів); { Абзац сьомий
пункту 3.4 в редакції Наказу Головного контрольно-ревізійного
управління N 44 ( v0044501-09 ) від 05.03.2009 } - довідку щодо відповідності нормативно-правового акта aquis
communautaire за формою, визначеною в додатку 1 до Регламенту
Кабінету Міністрів України, що затверджений постановою Кабінету
Міністрів України від 18.07.2007 N 950 ( 950-2007-п ); { Абзац
восьмий пункту 3.4 в редакції Наказу Головного
контрольно-ревізійного управління N 44 ( v0044501-09 ) від
05.03.2009 } - висновок Міністерства юстиції щодо відповідності нормативно
правового акта положенням Конвенції ( 995_004 ) та практиці
Європейського суду з прав людини. У разі відсутності цього
документа структурним підрозділом надається копія супровідного
листа про подання до Міністерства юстиції України комплекту
документів, необхідного для отримання висновку Міністерства
юстиції щодо відповідності нормативно-правового акта положенням
Конвенції ( 995_004 ) та практиці Європейського суду з прав
людини; { Абзац дев'ятий пункту 3.4 в редакції Наказу Головного
контрольно-ревізійного управління N 44 ( v0044501-09 ) від
05.03.2009 } - інформаційно-аналітичні матеріали з публічного обговорення
проектів нормативно-правових актів (у разі необхідності);
{ Абзац одинадцятий пункту 3.4 виключено на підставі Наказу
Головного контрольно-ревізійного управління N 44 ( v0044501-09 )
від 05.03.2009 }
- дискета із текстами нормативно-правового акта українською
мовою (разом із розпорядчими документами та додатками до
нормативно-правового акта). { Абзац одинадцятий пункту 3.4 розділу
3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Головного
контрольно-ревізійного управління N 135 ( v0135501-10 ) від
06.05.2010 } Тексти актів повинні бути підготовлені, як правило, у
Microsoft Word, формат RTF, з використанням шрифту Times New
Roman, розмір 14, таблиці, діаграми тощо - у Microsoft Excel.
3.5. Спільно прийнятий нормативно-правовий акт подається на
реєстрацію ГоловКРУ у випадку, якщо підпис Голови ГоловКРУ стоїть
першим чи є відповідний запис у наказі. При цьому оригінал
нормативно-правового акта подається в кількості примірників, яка
дорівнює кількості органів, які прийняли нормативний акт.
3.6. В разі відмови у державній реєстрації
нормативно-правового акта він підлягає скасуванню у 5-денний
термін з дня отримання листа Міністерства юстиції України про
відмову в його державній реєстрації чи відповідного рішення
Міністра юстиції України. Наказ про скасування
нормативно-правового акта, в державній реєстрації якого
відмовлено, та інші необхідні для цього матеріали готує
Департамент правової роботи. Копія відповідного наказу в цей же
строк направляється до Мін'юсту.
4. Облік, зберігання та систематизація актівзаконодавства у ГоловКРУ
4.1. Облік, зберігання та систематизація актів законодавства
у ГоловКРУ здійснюється з метою забезпечення його точною і повною
інформацією про чинне законодавство України, надання допомоги
працівникам ГоловКРУ в оперативному пошуку законодавчих актів. 4.2. Акти законодавства України, спеціальна юридична
література, електронні інформаційні правові системи, що
зберігаються та використовуються у ГоловКРУ, становлять
інформаційний фонд. Інформаційний фонд складається з документального фонду актів
законодавства (далі - документальний фонд), бібліотечного фонду та
електронного фонду нормативно-правових актів. 4.3. До складу документального фонду належать: Конституція України ( 254к/96-ВР ); кодекси України; тексти актів законодавства, отриманих ГоловКРУ з Верховної
Ради України, Адміністрації Президента України, Кабінету Міністрів
України, інших органів влади; міжнародні договори України; нормативно-правові акти ГоловКРУ; бюлетень "Офіційний вісник України". 4.4. Бібліотечний фонд складається з юридичної літератури і
періодичних видань. Бібліотечний фонд зберігається у Департаменті
правової роботи, а у разі потреби - у структурному підрозділі
ГоловКРУ, що постійно використовує відповідну літературу чи
періодичні видання. 4.5. Електронний фонд складається з правової інформаційної
системи "База даних з питань діяльності органів ДКРС", ведення
якої забезпечується спеціалістами Управління інформаційних
технологій. У роботі органів ДКРС використовуються також
електронні інформаційно-правові системи ЛІГА:ЗАКОН,
"Законодавство" тощо. 4.6. Копії нормативно-правових актів ГоловКРУ, юридична
література зберігаються у Департаменті правової роботи. Застарілі
збірники нормативно-правових актів здаються до архіву. Таємні
нормативно-правові акти підлягають обліку та зберіганню у порядку,
установленому Кабінетом Міністрів України. 4.7. Для забезпечення належного зберігання та зручності в
користуванні акти законодавства, що надходять до ГоловКРУ,
комплектуються в окремі справи, підшиваються за роками та
зберігаються у Департаменті правової роботи. 4.8. Департамент правової роботи здійснює систематизацію
законодавства шляхом ведення журналу обліку нормативно-правових
актів ГоловКРУ, у якому зазначається дата та номер прийняття
документа, назва, дата та номер реєстрації документа у
Міністерстві юстиції України, відомості про опублікування
нормативно-правового акта, нормативно-правові акти, якими
вносились зміни, а також забезпечує підтримання у контрольному
стані текстів нормативно-правових актів Головку 4.9. Відповідальність за стан роботи з обліку, зберігання та
систематизації актів законодавства у ГоловКРУ покладається на
директора Департаменту правової роботи. Порядок доповнено розділом 4 згідно з Наказом Головного
контрольно-ревізійного управління N 307 ( v0307501-10 ) від
20.08.2010 }
Директор Департаменту
правової роботи О.А.Манешкін
Джерело:Офіційний портал ВРУ