Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 11 червня 2021 року
у справі № 818/970/17
Адміністративна юрисдикція
Щодо правомірності поширення Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на проведення перевірок земельних ділянок
Аналогічна правова позиція висловлена
Касаційним адміністративним судом у складі Верховного Суду в постановах
від 13 березня 2019 року у справі № 826/11708/17
від 15 липня 2019 року у справі № 140/2320/18
від 09 липня 2020 року у справі № 824/561/18-а
від 22 жовтня 2020 року у справі № 826/14317/18
від 22 жовтня 2020 року у справі № 826/16214/17
від 11 листопада 2020 року у справі № 160/27/19
ФАБУЛА СПРАВИ
ТОВ "ЛСК-11" звернулося до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру, у якому просило визнати незаконними дії відповідача щодо проведення перевірки та скасувати припис відповідача.
Постановою окружного адміністративного суду у задоволенні позову відмовлено.
Постановою апеляційного адміністративного суду постанову окружного адміністративного суду скасовано та прийнято нову постанову, якою позов задоволено.
ОЦІНКА СУДУ
Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначено чіткий перелік відносин, на які поширюється його дія. Особливості та обмеження перевірок, визначені у вказаному Законі, не відносяться до перевірок земель Держгеокадастром та його територіальними органами, оскільки такі обмеження стосуються лише до застосування Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Оскільки об`єктом перевірки відповідача відносно позивача була земельна ділянка, а не його господарська діяльність, Держгеокадастр та його територіальні органи не відносяться до зазначених у частині другій статті 2 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» органів.
ВИСНОВКИ: норми Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» стосуються безпосередньо сфери господарської діяльності суб'єктів господарювання та жодним чином не стосуються перевірок земельних ділянок.
Отже, на спірні правовідносини поширюють дію норми Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», а тому посилання позивача на Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» є безпідставними.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: земельні спори, порядок перевірки земель, контроль за дотриманням земельного законодавства