ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"15" вересня 2021 р. Справа№ 910/9973/20
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Ткаченка Б.О.
суддів: Майданевича А.Г.
Кропивної Л.В.
за участі секретаря судового засідання Яценко І.В.
представників сторін: згідно з протоколом судового засідання від 15.09.2021
розглянувши матеріали апеляційних скарг Акціонерного товариства «Магістральні газопроводи України», Міністерства фінансів України та Кабінету Міністрів України
на рішення Господарського суду міста Києва від 17.12.2020
у справі № 910/9973/20 (суддя Удалова О.Г.)
за позовом ОСОБА_1
до Міністерства фінансів України
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача
1) Кабінет Міністрів України
2) Акціонерне товариство «Магістральні газопроводи України»
3) Міністерство енергетики України
про визнання незаконним та скасування рішення акціонера у частині,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
У липні 2020 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом до Міністерства фінансів України (далі - МФУ, відповідач) про визнання незаконним та скасування рішення акціонера у частині.
В обґрунтування поданого ним позову позивач пояснив, що був призначений незалежним членом наглядової ради АТ «Магістральні газопроводи України» (незалежним директором) зі строком повноважень до 01.03.2021. Однак, наказом Міністерства фінансів України, як єдиного акціонера Товариства, № 247 від 29.05.2020, яке має статус рішення загальних зборів акціонерів Товариства, повноваження позивача були достроково припинені (п. 8 зазначеного наказу).
На переконання позивача, припинення повноважень незалежного члена наглядової ради (незалежного директора) може бути здійснено виключно у порядку, встановленому ст. 53-1 Закону України «Про акціонерні товариства», тобто шляхом звернення акціонера до суду з позовом щодо визнання особи такою, що не може вважатися незалежним директором. Припинення ж повноважень незалежного члена наглядової ради (незалежного директора) на підставі рішення загальних зборів акціонерів товариства, яке у даному випадку оформлене наказом Міністерства фінансів України, є неправомірним.
Вважаючи, що припинення повноважень позивача, як незалежного члена наглядової ради (незалежного директора), відбулось з грубим порушенням встановленого законодавством порядку, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом та просив суд визнати незаконним і скасувати рішення акціонера АТ «Магістральні газопроводи України» Міністерства фінансів України, оформлене наказом № 247 від 29.05.2020, у частині пункту 8, яким у зв`язку з неналежною організацією роботи наглядової ради Товариства припинено з 29.05.2020 повноваження члена наглядової ради Товариства ОСОБА_1 (ОСОБА_1), який є Головою наглядової ради Товариства.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції та мотиви його прийняття
Рішенням Господарського суду міста Києва від 17.12.2020 у справі № 910/9973/20 позов задоволено повністю. Визнано незаконним та скасовано рішення акціонера Акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" Міністерства фінансів України, оформлене наказом "Про рішення акціонера акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України" щодо річних загальних зборів акціонерів" № 247 від 29.05.2020, у частині пункту 8, яким у зв`язку з неналежною організацією роботи наглядової ради Товариства з 29.05.2020 припинено повноваження члена Наглядової ради Товариства ОСОБА_1 (ОСОБА_1) - Голови наглядової ради Товариства. Стягнуто з Міністерства фінансів України на користь ОСОБА_1 витрати по сплаті судового збору у розмірі 2 102,00 грн.
Короткий зміст апеляційних скарг
Не погодившись з прийнятим рішення, Акціонерне товариство "Магістральні газопроводи України" подало апеляційну скаргу на рішення Господарського суду міста Києва від 17.12.2020, в якій просить суд скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 17.12.2020 у справі № 910/9973/20 та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову. Апелянт вважає, що рішення суду першої інстанції ухвалене з порушенням норм матеріального права, а також без повного і всебічного з`ясування обставин, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, і без належної оцінки судом всіх аргументів учасників справи.
Також не погодившись з прийнятим рішенням, Міністерство фінансів України подало апеляційну скаргу на рішення Господарського суду міста Києва від 17.12.2020 у справі № 910/9973/20, в якій просить суд скасувати рішення Господарського суду міста Києва та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову у повному обсязі. Апелянт посилається на порушення судом І-інстанції при ухвалені оскаржуваного рішення норм процесуального права, а саме пунктів 1, 2, 4 частини третьої статті 2, статті 11, статті 13, статті 14, статті 236, статті 238 ГПК України, а також неправильного тлумачення та застосування частини другої статті 53-1 Закону України «Про акціонерні товариства», яка не підлягає застосуванню; незастосування частини першої статті 57 Закону України «Про акціонерні товариства», яка підлягала застосуванню.
Стислий виклад позицій учасників справи (заяви по суті справи)
12.02.2021 до Північного апеляційного господарського суду надійшла заява від Кабінету Міністрів України про приєднання до апеляційної скарги Міністерства фінансів України на рішення Господарського суду міста Києва від 17.12.2020 у справі № 910/9973/20, в якій Кабінет Міністрів України просить суд прийняти до розгляду вказану заяву та апеляційну скаргу Міністерства фінансів України задовольнити, рішення Господарського суду міста Києва від 17.12.2020 року скасувати та прийняти нове рішення, яким позовну заяву ОСОБА_1 залишити без задоволення.
12.02.2021 від представника позивача до Північного апеляційного господарського суду надійшли відзиви на апеляційну скаргу Акціонерного товариства «Магістральні газопроводи України» та апеляційну скаргу Міністерства фінансів України, в яких представник позивача просить відмовити у задоволенні апеляційних скарг Акціонерного товариства «Магістральні газопроводи України» та Міністерства фінансів України на рішення Господарського суду міста Києва від 17.12.2020 у справі № 910/9973/20, рішення Господарського суду міста Києва від 17.12.2020 у справі № 910/9973/20 залишити без змін.
12.02.2021 до Північного апеляційного господарського суду надійшли пояснення третьої особи Міністерства енергетики України, в яких третя особа вважає, що норма частини 2 статті 53-1 Закону про АТ, на яку посилається Позивач як на підставу порушення порядку припинення його повноважень як незалежного члена наглядової ради, застосовується у разі, якщо акціонер вважає, що незалежний директор не відповідає встановленим законодавством вимогам незалежності, а не у разі дострокового припинення повноважень члена наглядової ради. Крім того, тертя особа посилаєтсья на умови цивільно-правового Договору від 30.03.2018, укладеного з позивачем, відповідно до яких передбачена можливість дострокового припинення його дії у разі, якщо акціонером Товариства прийняте рішення загальних зборів про припинення повноважень члена наглядової ради.
19.02.2021 до Північного апеляційного господарського суду від представника позивача надійшли заперечення щодо пояснень Міністерства енергетики України, в яких представник позивача категорично не погоджується з позицією, викладеною у поясненнях Міненерго та наполягає на залишенні рішення Господарського суду міста Києва від 07.12.2020 без змін.
21.04.2021 до Північного апеляційного господарського суду від представника позивача надійшли заперечення проти заяви Кабінету Міністрів України про приєднання до апеляційної скарги Міністерства фінансів України.
Процесуальні дії суду апеляційної інстанції щодо розгляду апеляційної скарги
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20.01.2021 для розгляду апеляційної скарги Акціонерного товариства «Магістральні газопроводи України» сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя - Ткаченко Б.О., судді - Гаврилюк О.М., Майданевич А.Г.
Відповідно до протоколу передачі судової справи (апеляційної скарги, заяви, картки додаткових матеріалів) раніше визначеному головуючому судді (судді-доповідачу) (складу суду) від 20.01.2021 апеляційна скарга Міністерства фінансів України передана для розгляду колегії суддів у складі: головуючий суддя Ткаченко Б.О., судді - Майданевич А.Г., Гаврилюк О.М.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 26.01.2021 відкрито апеляційне провадження за апеляційними скаргами Акціонерного товариства «Магістральні газопроводи України» та Міністерства фінансів України» на рішення Господарського суду міста Києва від 17.12.2020 у справі № 910/9973/20, призначено справу до судового розгляду на 23.02.2021.
23.02.2021 ухвалою Північного апеляційного господарського суду задоволено клопотання Акціонерного товариства «Магістральні газопроводи України» та Міністерства фінансів України про відкладення розгляду справи, розгляд справи № 910/9973/20 відкладено на 16.03.2021.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16.03.2021 у зв`язку з перебуванням судді Майданевича А.Г. на лікарняному, для розгляду апеляційної скарги Акціонерного товариства «Магістральні газопроводи України» сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя - Ткаченко Б.О., судді - Гаврилюк О.М., Сулім В.В.
Відповідно до протоколу передачі судової справи (апеляційної скарги, заяви, картки додаткових матеріалів) раніше визначеному головуючому судді (судді-доповідачу) (склад суду) від 16.03.2021 апеляційну скаргу Міністерства фінансів України передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючий суддя Ткаченко Б.О., судді - Гаврилюк О.М., Сулім В.В.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 16.03.2021 справу № 910/9973/20 прийнято до провадження колегією суддів у складі: головуючий суддя - Ткаченко Б.О., судді - Гаврилюк О.М., Сулім В.В., розгляд справи призначено на 13.04.2021.
18.03.2021 ухвалою Північного апеляційного господарського суду прийнято до провадження заяву Кабінету Міністрів України про приєднання до апеляційної скарги Міністерства фінансів України. Заяву Кабінету Міністрів України приєднати до спільного розгляду з апеляційними скаргами Акціонерного товариства «Магістральні газопроводи України».
В зв`язку з тимчасовою непрацездатністю головуючого судді Ткаченка Б.О. у період 25.03.2021 по 30.04.2021 розгляд справи 13.04.2021 не відбувся.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.05.2021 у зв`язку з перебуванням суддів Суліма В.В. та Гаврилюка О.М. у відпустці, для розгляду апеляційної скарги Акціонерного товариства «Магістральні газопроводи України» сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя - Ткаченко Б.О., судді - Шапран В.В., Андрієнко В.В.
Відповідно до протоколу передачі судової справи (апеляційної скарги, заяви, картки додаткових матеріалів) раніше визначеному головуючому судді (судді-доповідачу) (склад суду) від 05.05.2021 апеляційну скаргу Міністерства фінансів України передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючий суддя Ткаченко Б.О., судді - Шапран В.В., Андрієнко В.В.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 07.05.2021 справу № 910/9973/20 прийнято до провадження колегією суддів у складі: головуючий суддя - Ткаченко Б.О., судді - Шапран В.В., Андрієнко В.В., розгляд справи призначено на 18.05.2021.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18.05.2021 у зв`язку з перебуванням судді Шапрана В.В. у відпустці, для розгляду апеляційної скарги Акціонерного товариства «Магістральні газопроводи України» сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя - Ткаченко Б.О., судді - Майданевич А.Г., Андрієнко В.В.
Відповідно до протоколу передачі судової справи (апеляційної скарги, заяви, картки додаткових матеріалів) раніше визначеному головуючому судді (судді-доповідачу) (склад суду) від 18.05.2021 апеляційну скаргу Міністерства фінансів України передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючий суддя Ткаченко Б.О., судді - Майданевич А.Г., Андрієнко В.В.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 18.05.2021 справу № 910/9973/20 прийнято до провадження колегією суддів у складі: головуючий суддя - Ткаченко Б.О., судді - Майданевич А.Г., Андрієнко В.В.
В судовому засіданні 18.05.2021 оголошено перерву у судовому засіданні до 03.06.2021.
В судовому засіданні 03.06.2021 розглянуто клопотання представника позивача про відкладення розгляду справи у зв`язку з неможливістю прибуття представника у судове засідання, оскільки він перебуває на самоізоляції. Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 03.06.2021оголошено перерву у судовому засіданні до 15.06.2021.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.06.2021 у зв`язку з перебуванням судді Андрієнка В.В. у відпустці, для розгляду апеляційної скарги Акціонерного товариства «Магістральні газопроводи України» сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя - Ткаченко Б.О., судді - Майданевич А.Г., Кропивна Л.В.
Відповідно до протоколу передачі судової справи (апеляційної скарги, заяви, картки додаткових матеріалів) раніше визначеному головуючому судді (судді-доповідачу) (склад суду) від 22.06.2021 апеляційну скаргу Міністерства фінансів України передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючий суддя Ткаченко Б.О., судді - Майданевич А.Г., Кропивна Л.В.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 24.06.2021 справу № 910/9973/20 прийнято до провадження колегією суддів у складі: головуючий суддя - Ткаченко Б.О., судді - Майданевич А.Г., Кропивна Л.В., розгляд справи призначено на 27.07.2021.
В судовому засіданні 27.07.2021, керуючись п.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, у зв`язку із складністю справи та необхідністю з`ясування усіх спірних правовідносин, учасниками справи подано клопотання про продовження строків розгляду справи.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 27.07.2021 продовжено строк розгляду апеляційних скарг Акціонерного товариств «Магістральні газопроводи Україні» та Міністерства фінансів України на рішення Господарського суду міста Києва від 17.12.2020 у справі № 910/9973/20, оголошено перерва у розгляді справи на 15.09.2021.
В судовому засіданні 15.09.2021 оголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Обставини справи, встановлені судом першої інстанції та судом апеляційної інстанції
Положеннями п. 1 Статуту АТ «Магістральні газопроводи України» (в реакції, затвердженій наказом Кабінету Міністрів України № 837 від 16.11.2016, далі - Статут-1) було визначено, що Публічне акціонерне товариство «Магістральні газопроводи України» утворене постановою Кабінету Міністрів України від 09.11.2016 № 801 «Про утворення Публічного акціонерного товариства «Магістральні газопроводи України».
Згідно з п. 16 Статуту-1 засновником Товариства є держава в особі Кабінету Міністрів України. Єдиним акціонером є держава в особі Міненерговугілля (Міністерство енергетики та вугільної промисловості України).
Відповідно до п. 46 Статуту-1 до виключної компетенції загальних зборів, у тому числі, належить питання обрання членів наглядової ради з урахуванням норм законодавства, затвердження умов цивільно-правових договорів, що укладатимуться з ними, встановлення розміру їх винагороди, обрання особи, яка уповноважується на підписання договорів з членами наглядової ради.
Згідно із Статутом-1, єдиним акціонером Товариства було Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, яке і здійснювало повноваження загальних зборів Товариства шляхом прийняття рішень (у формі наказів), що мали статус протоколу загальних зборів.
Рішення акціонера Товариства з питань, що належать до компетенції загальних зборів, оформлюється ним письмово у формі наказу. Таке рішення має статус протоколу загальних зборів. Обрання персонального складу наглядової ради здійснюється без застосування кумулятивного голосування (п. 58 Статуту-1).
Наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України № 134 від 28.02.2018 «Про призначення наглядової ради ПАТ «Магістральні газопроводи України» ОСОБА_1 був призначений незалежним членом наглядової ради вказаного Товариства.
30.03.2018 між АТ «Магістральні газопроводи України» та ОСОБА_1 був укладений відповідний цивільно-правовий договір з незалежним членом наглядової ради (незалежним директором), предметом якого сторони визначили надання професійних послуг члена наглядової ради Товариства - незалежного директора та підтвердили відсутність наміру вступати у трудові відносини та укладати трудовий договір між товариством та членом наглядової ради.
У п. 5.1 вищевказаного цивільно-правового договору сторони погодили, що зазначений договір залишається чинним до 01.03.2021, якщо його дію не буде припинено раніше відповідно до пунктів 5.2-5.4 нижче.
Згідно з п. 5.2 цивільно-правового договору член наглядової ради може припинити дію цього договору без зазначення причини у будь-який час, надавши письмове повідомлення товариству щонайменше за 1 (один) місяць.
Відповідно до п. 5.3 цивільно-правового договору Товариство може припинити дію цього договору негайно без попередження, якщо акціонером Товариства прийняте рішення загальних зборів про припинення повноважень члена наглядової ради. З припиненням повноважень члена наглядової ради одночасно припиняється дія цього договору.
Положеннями п. 5.4 цивільно-правового договору передбачено, що також Товариство має право звернутись до акціонера для прийняття рішення загальних зборів про припинення повноважень члена наглядової ради у випадку якщо член наглядової ради («з причин»):
(a) має конфлікт інтересів, який Товариство, діючи обґрунтовано, не визнало прийнятним, або член наглядової ради прямо або опосередковано бере участь у діяльності юридичних осіб, які конкурують з Товариством;
(b) є винним у скоєнні будь-якого шахрайства або зловживанні довірою чи діяв у будь-який спосіб, який, на обґрунтовану думку Товариства, завдає або може завдати шкоди його репутації або репутації Товариства чи є істотно несприятливим з огляду на інтереси Товариства;
(c) звинувачується у шахрайстві, розкраданні, крадіжці або у вчиненні іншого кримінального правопорушення;
(d) істотно порушив свої зобов`язання за цим Договором, і таке порушення не було усунуте протягом 30 (тридцяти) календарних днів після дати письмового звернення Товариства щодо усунення такого порушення;
(e) не має можливості виконувати обов`язки члена наглядової ради, зокрема за станом здоров`я (у разі систематичного пропуску засідань наглядової ради, у разі неможливості виконання повноважень, тощо);
(f) вироком чи рішенням суду, які набрали законної сили, засуджений до покарання, що виключає можливість виконання обов`язків Члена наглядової ради;
(g) визнаний померлим або визнаний недієздатним, обмежено дієздатним, безвісно відсутнім, померлим; або
(h) на підставі інших причин, які визначені Статутом Товариства.
Поряд з цим, повноваження члена наглядової ради та дія цього Договору припиняються без рішення акціонера Товариства, прийнятого загальними зборами, у випадках, передбачених пунктами 5.2, 5.4 (е), 5.4. (f) та 5.4 (g) вище. У випадку припинення повноважень відповідно до п. 5.4 (е) за ініціативою члена наглядової ради, член наглядової ради повинен повідомити Товариство письмово щонайменше за 3 (три) дні до дати припинення.
Член наглядової ради може припинити цей договір та свої повноваження негайно у випадку, якщо до 01.06.2018 Закон України «Про запобігання корупції» не буде змінено так, щоб розумно задовольняти вимоги члена наглядової ради.
На підставі розпорядження Кабінету Міністрів України «№ 791-р від 18.09.2019 щодо питання управління АТ «Магістральні газопроводи України» повноваження з управління корпоративними правами держави щодо АТ «Магістральні газопроводи України» були передані Міністерству фінансів України.
У 2020 році була затверджена нова редакція Статуту АТ «Магістральні газопроводи України».
Положеннями п. 1.1 Статуту АТ «Магістральні газопроводи України» (в реакції, затвердженій наказом Міністерства фінансів України № 116 від 17.03.2020, що була чинна на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Статут-2) визначено, що Товариство є юридичною особою, що утворена як акціонерне товариство, 100% акцій якого належать державі та повноваження з управління корпоративними правами якого здійснює Міністерство фінансів України.
Згідно з п. 6.1 Статуту-2 засновником Товариства є держава в особі Кабінету Міністрів України. Міністерство фінансів України є єдиним акціонером Товариства через уповноваження його рішенням Кабінету Міністрів України органом управління корпоративними правами держави у статутному капіталі Товариства.
Відповідно до п. 10.5 Статуту-2 повноваження та функції загальних зборів, передбачені цим статутом та законодавством України, здійснюються одноособово єдиним акціонером Товариства - державою в особі Міністерства фінансів України.
Рішення єдиного акціонера Товариства з питань, що належать до компетенції загальних зборів, оформлюються письмово (у формі наказу), і таке рішення має статус протоколу загальних зборів Товариства. Обрання персонального складу наглядової ради здійснюється без застосування кумулятивного голосування (п. 10.7 Статуту-2).
Пунктом 10.9.13 Статуту-2 визначено, що до виключної компетенції загальних зборів належить, зокрема, питання призначення та (або) обрання членів наглядової ради, прийняття рішення про припинення повноважень членів наглядової ради, за винятком випадків, встановлених законом.
Таким чином, з 2020 року функції загальних зборів АТ «Магістральні газопроводи України» виконує Міністерство фінансів України.
Пунктом 11.18 Статуту АТ «Магістральні газопроводи України» (в редакції наказу МФУ № 116 від 17.03.2020) передбачено, що загальні збори Товариства можуть прийняти рішення про дострокове припинення повноважень усіх або окремих членів наглядової ради та одночасне обрання нових членів.
У п. 11.19 Статуту АТ «Магістральні газопроводи України» (в редакції наказу МФУ № 116 від 17.03.2020) встановлено, що без рішення загальних зборів повноваження члена наглядової ради припиняються:
- за його бажанням за умови письмового повідомлення про це товариства за два тижні;
- у разі неможливості виконання обов`язків члена наглядової ради за станом здоров`я;
- у разі набрання законної сили вироком чи рішенням суду, яким його засуджено до покарання, що виключає можливість виконання обов`язків члена наглядової ради;
- у разі смерті, визнання його недієздатним, обмежено дієздатним, безвісно відсутнім, померлим;
- у разі отримання акціонерним товариством письмового повідомлення про заміну члена наглядової ради, який є представником акціонера.
Мотиви та джерела права, з яких виходить суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови
Порядок створення, діяльності, припинення, виділу акціонерних товариств, їх правовий статус, права та обов`язки акціонерів визначає Закон України «Про акціонерні товариства» № 514-УІ від 17.09.2008 р. (далі - Закон).
Частиною першою статті 152 Цивільного кодексу України визначено, що акціонерне товариство - господарське товариство, статутний капітал якого поділено на визначену кількість часток однакової номінальної вартості, корпоративні права за якими посвідчуються акціями. Відповідно до частини першої статті 3 Закону акціонерне товариство - господарське товариство, статутний капітал якого поділено на визначену кількість часток однакової номінальної вартості, корпоративні права за якими посвідчуються акціями.
Відповідно до статті 159 Цивільного кодексу України вищим органом акціонерного товариства є загальні збори акціонерів.
Як встановлено частиною другою статті 159 Цивільного кодексу України, до виключної компетенції загальних зборів акціонерів належить, зокрема: утворення та ліквідація наглядової ради та інших органів товариства, обрання та відкликання членів наглядової ради.
Статтею 32 Закону визначено, що загальні збори є вищим органом акціонерного товариства та можуть вирішувати будь-які питання діяльності акціонерного товариства, крім тих, що віднесені до виключної компетенції наглядової ради законом або статутом.
Підпунктом 4-1 пункту 4 статті 6 Закону України «Про управління об`єктами державної власності» (надалі також - Закон про об`єкти держвласності) встановлено, що до повноважень уповноважених органів управління належить призначення (обрання) незалежних членів наглядових рад державних унітарних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі.
Згідно з частиною 3 статті 11 Закону про об`єкти держвласності суб єкти управління об`єктами державної власності здійснюють управління корпоративними правами держави у господарських товариствах, функції з управління якими вони здійснюють, та державними унітарними підприємствами шляхом призначення представників держави для участі у загальних зборах господарських товариств та шляхом призначення (обрання) представників держави і незалежних членів наглядових рад державних унітарних підприємств іа господарських товариств, єдиним акціонером (учасником) яких є держава.
Відповідно до частини 2 статті 11-2 Закону про об`єкти державної власності кандидатури осіб, які пропонуються суб`єктом управління об`єктами державної власності, що здійснює управління корпоративними правами держави у господарському товаристві, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, до обрання членами наглядової ради господарського товариства, відбираються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, а самі члени наглядової ради обираються згідно із Законом України «Про акціонерні товариства», іншими законами, що регулюють діяльність таких господарських товариств.
Згідно з частиною 2 статті 11-3 Закону про об`єкти державної власності кандидати на посаду незалежних членів наглядової ради державного унітарного підприємства та господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належить державі, що пропонуються суб`єктом управління об`єктами державної власності до обрання на посаду незалежних членів наглядової ради, визначаються за результатами конкурсного відбору у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
У частині 3 статті 11-3 Закону про об`єкти державної власності зазначено, що з незалежним членом наглядової ради укладається цивільно-правовий договір. Незалежний член наглядової ради виконує свої повноваження з дотриманням умов укладеного з ним договору та статуту державного унітарного підприємства або господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі.
Відповідно до ч. 1 ст. 51 Закону наглядова рада акціонерного товариства є колегіальним органом, що здійснює захист прав акціонерів товариства і в межах компетенції, визначеної статутом та цим Законом, здійснює управління акціонерним товариством, а також контролює та регулює діяльність виконавчого органу.
Згідно з ч. 1 ст. 53 Закону члени наглядової ради акціонерного товариства обираються акціонерами під час проведення загальних зборів товариства на строк не більший ніж три роки.
Відповідно до п. 10-1 ст. 2 Закону незалежний член наглядової ради (далі - незалежний директор) - фізична особа, яка обрана членом наглядової ради товариства та відповідає вимогам, встановленим статтею 53-1 цього Закону.
Положеннями ч. 1 ст. 53-1 Закону встановлено, що незалежний член наглядової ради (незалежний директор) - член наглядової ради, на якого відсутній будь-який вплив з боку інших осіб у процесі прийняття рішень під час виконання обов`язків незалежного директора. Зокрема, не може вважатися незалежним директором особа, якщо вона:
1) входила протягом попередніх п`яти років до складу органів управління цього товариства та/або афілійованих з ним юридичних осіб;
2) одержує та/або одержувала протягом попередніх трьох років від цього товариства та/або афілійованих з ним юридичних осіб додаткову винагороду у розмірі, що перевищує 5 відсотків сукупного річного доходу такої особи за кожний з таких років;
3) володіє (прямо або опосередковано) 5 і більше відсотками статутного капіталу юридичної особи чи є посадовою особою або особою, яка здійснює управлінські функції у такій юридичній особі, а також є фізичною особою - підприємцем, яка протягом минулого року мала істотні ділові відносини з товариством та/або афілійованими з ним юридичними особами;
4) є та/або була протягом попередніх трьох років незалежним аудитором цього товариства та/або афілійованих з ним юридичних осіб;
5) є та/або була протягом попередніх трьох років працівником аудиторської фірми, яка протягом попередніх трьох років надавала аудиторські послуги цьому товариству та/або афілійованим з ним юридичним особам;
6) є та/або була протягом попередніх трьох років працівником цього товариства та/або афілійованих з ним юридичних осіб;
7) є акціонером - власником контрольного пакета акцій та/або є представником акціонера - власника контрольного пакета акцій цього товариства у будь-яких цивільних відносинах;
8) була сукупно більш як 12 років членом наглядової ради цього товариства;
9) є близькою особою осіб, зазначених у пунктах 1-8 цієї частини;
10) не відповідає додатковим критеріям, встановленим статутом або іншими внутрішніми документами товариства.
Вимоги пунктів 1, 2 та 6 цієї частини не поширюються на випадки обіймання посади незалежного директора товариства та відносини, пов`язані з цим.
Згідно з положеннями ч. 1 ст. 57 Закону загальні збори акціонерного товариства можуть прийняти рішення про дострокове припинення повноважень членів наглядової ради та одночасне обрання нових членів.
Без рішення загальних зборів повноваження члена наглядової ради припиняються:
1) за його бажанням за умови письмового повідомлення про це товариства за два тижні;
2) у разі неможливості виконання обов`язків члена наглядової ради за станом здоров`я;
3) у разі набрання законної сили вироком чи рішенням суду, яким його засуджено до покарання, що виключає можливість виконання обов`язків члена наглядової ради;
4) у разі смерті, визнання його недієздатним, обмежено дієздатним, безвісно відсутнім, померлим;
5) у разі отримання акціонерним товариством письмового повідомлення про заміну члена наглядової ради, який є представником акціонера.
У разі якщо незалежний директор протягом строку своїх повноважень перестає відповідати вимогам, визначеним пунктом 10-1 статті 2 цього Закону, він повинен скласти свої повноваження достроково шляхом подання відповідного письмового повідомлення товариству.
Статутом товариства можуть бути передбачені додаткові підстави для припинення повноважень члена наглядової ради.
З припиненням повноважень члена наглядової ради одночасно припиняється дія договору (контракту), укладеного з ним.
Колегія суддів зауважує, що аналіз вказаних вище норм чинного законодавства та умов договору, укладеного між сторонами, дає підстави для висновку, що будь-який незалежний директор, є у першу чергу членом наглядової ради.
Більше того, п.5.2 цивільно-правового договору, укладеного між ПАТ «Магістральні газопроводи України» та ОСОБА_1, акцентується увага на тому, що з припиненням повноважень члена наглядової ради одночасно припиняється і дія цього договору.
А, відтак, на незалежного директора поширюються положення цього Закону, які регламентують правовий статус членів наглядової ради, у тому числі й щодо порядку дострокового припинення їх повноважень.
Питання щодо дострокового припинення повноважень членів наглядової ради акціонерного товариства регламентуються статтею 57 Закону, частиною першою якої визначено, що загальні збори акціонерного товариства можуть прийняти рішення про дострокове припинення повноважень членів наглядової ради та одночасне обрання нових членів.
Додаткових особливостей або обмеження можливості для загальних зборів акціонерного товариства достроково припинити повноваження членів наглядової ради - незалежних директорів у порівнянні з членами наглядової ради - представниками акціонера у наглядовій раді статтею 57 Закону не встановлено.
29.05.2020 проведено річні загальні збори акціонерів акціонерного товариства «Магістральні газопроводи України», оформлене наказом № 247 від 29.05.2020 року (далі - наказ № 247).
Як вбачається з наказу № 247, зокрема, вирішено пунктом 8: у зв`язку з неналежною організацією роботи наглядової ради Товариства, припинити з 29 травня 2020 року повноваження члена наглядової ради Товариства ОСОБА_1 (ОСОБА_1), який є Головою наглядової ради Товариства.
А, відтак, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про те, що до незалежних директорів застосовується окремий від інших членів наглядової ради (представників акціонера) спеціальний порядок дострокового припинення їх повноважень з ініціативи акціонера товариства, наведений у частині другій статті 53-1 Закону.
Частина друга статті 53-1 Закону визначає порядок визнання особи такою, що не може вважатися незалежним директором (що може призвести до необхідності припинення повноважень незалежного директора), який має застосовуватися у разі наявності в акціонера підстав вважати, що незалежний директор не відповідає вимогам цієї статті (тобто, додатковим критеріям незалежності, які ставляться до незалежних директорів).
Правомірним є твердження апелянтів про те, що при достроковому припиненні повноважень незалежного члена наглядової ради може бути застосований як порядок, встановлений ст. 57 Закону України «Про акціонерні товариства», який розповсюджується на усіх без винятку членів наглядової ради, так і порядок, встановлений ст. 53-1 Закону України «Про акціонерні товариства», який застосовується у випадку, коли незалежний член наглядової ради перестав відповідати вимогам незалежності, встановленим законом.
Як свідчить наказ № 247 від 29.05.2021 позивачем зазначено в якості підстав для припинення повноваження ОСОБА_1 як члена наглядової ради - Голови наглядової ради.
А, відтак, суд першої інстанції необгрунтовано застосував до спірних взаємвідносин ст.53-1 Закону, оскільки положення щодо дострокового припинення повноважень членів наглядової ради визначені частиною першою статті 57 Закону.
Висновки суду апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги
У відповідності з пунктом 3 частини 2 статті 129 Конституції України та частиною 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять у предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (стаття 76 Господарського процесуального кодексу України).
Статтею 79 Господарського процесуального кодексу України визначено, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення. Підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права (п. 4 ч. 1 ст. 277 ГПК України).
Отже, Північний апеляційний господарський суд не погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позову з підстав, зазначених вище.
Таким чином, на підставі ст. 2, 270, п. 2 ч. 1 ст. 275, 277 ГПК України - суд апеляційної інстанції дійшов висновку про необхідність задоволення апеляційних скарг у даній справі та скасування рішення суду першої інстанції, відмовивши у задоволенні позову.
Розподіл судових витрат
Згідно із статтею 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на позивача.
Керуючись ст.ст. 76-79, 86, 129, 233, 269, 270, 275, 277, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд,
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційні скарги Акціонерного товариства «Магістральні газопроводи України», Міністерства фінансів України та Кабінет Міністрів України на рішення Господарського суду міста Києва від 17.12.2020 у справі № 910/9973/20 задовольнити.
2. Рішення Господарського суду міста Києва від 17.12.2020 у справі № 910/9973/20 скасувати.
3. Ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову ОСОБА_1 до Міністерства фінансів України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача
1) Кабінет Міністрів України
2) Акціонерне товариство «Магістральні газопроводи України»
3) Міністерство енергетики України
про визнання незаконним та скасування рішення акціонера у частині - відмовити.
4. Стягнути з ОСОБА_1 на користь Акціонерного товариства «Магістральні газопроводи України», Міністерства фінансів України та Кабінету Міністрів України судовий збір за подання апеляційних скарг у розмірі по 3153,00 грн.
5. Матеріали справи № 910/9973/20 повернути до Господарського суду міста Києва.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у порядку та строки, передбачені ст. 287 и ст. 288 ГПК України.
В зв`язку з перебуванням суддів Майданевича А.Г. у відпустці по 24.09.2021 повна постанова складена та підписана 27.09.2021.
Головуючий суддя Б.О. Ткаченко
Судді А.Г. Майданевич
Л.В. Кропивна