Справа № 420/6599/21
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
про закриття провадження по справі
09 липня 2021 року м.Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді Бойко О.Я.,
за участі:
секретаря судового засідання Белінського Г.В.,
представника позивача Маломанова І.В.,
представника відповідачів Білоконь Н.О.,
розглянувши у судовому засіданні питання про закриття провадження по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державної міграційної служби України, Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області про визнання протиправними дій та зобов`язання відкликати подання про втрату громадянства,-
В С Т А Н О В И В:
В провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебуває справа за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державної міграційної служби України, Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області про визнання протиправними дій та зобов`язання відкликати подання про втрату громадянства.
В судовому засіданні суд поставив на обговорення питання про закриття провадження у справі №420/6599/21.
Представник позивача в судовому засіданні заперечував проти закриття провадження у даній справі, зазначав, що вважає, що подання про втрату громадянства порушує його право на громадянство України та інші пов`язані з громадянством України права.
Представник відповідача підтримала необхідність закрити провадження у даній справі, оскільки вважала, що саме по собі подання є проміжним документом на підставі якого може бути прийнятий указ Президента України про припинення громадянства України.
Суд заслухавши думку представників учасників справи, дійшов висновку про закриття провадження у даній справі, виходячи з наступного.
Відповідно до статті 4 Конституції України підстави набуття і припинення громадянства України визначаються законом.
Закон України «Про громадянство України» відповідно до Конституції України визначає правовий зміст громадянства України, підстави і порядок його набуття та припинення, повноваження органів державної влади, що беруть участь у вирішення питання громадянства України, порядок оскарження рішень з питань громадянства, дій чи бездіяльності органів державної влади, їх посадових і службових осіб.
Згідно за пунктом 3 частини першої статті 24 Закону України «Про громадянство України» центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань громадянства (ДМС) здійснює повноваження зокрема, щодо підготовки подань про втрату особами громадянства України і разом із необхідними документами надсилання їх на розгляд Комісії при Президентові України з питань громадянства.
Порядок провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень (далі - Порядок), затверджений Указом Президента України від 27.03.2001 № 215, відповідно до Закону України «Про громадянство України» визначає перелік документів які подаються для встановлення, оформлення та перевірки належності до громадянства України, прийняття до громадянства України, оформленнянабуття громадянства України, припинення громадянства України, скасування рішень про оформлення набуття громадянства України, а також процедуру подання цих документів та провадження за ними, виконання прийнятих рішень з питань громадянства України.
Відповідно до пункту 104 Порядку у разі підтвердження наявності підстави для втрати громадянства України територіальний орган Державної міграційної служби України готує подання про втрату особою громадянства ОСОБА_2 та надсилає його разом із документами, передбаченими підпунктами «б» і «в» ст.87 цього Порядку, до Державної міграційної служби України.
ДМС розглядає подання про втрату громадянства України та подані разом із ним документи. У разі підтвердження наявності підстави для втрати громадянства України ДМС затверджує подання про втрату громадянства України та надсилає його разом із поданими документами до Комісії при Президентові України з питань громадянства.
Згідно з п.11 Положення рішення Комісії разом із підготовленими проектами указів Президента України про прийняття до громадянства України або про припинення громадянства України подаються на розгляд Президентові України.
Пунктом 113 Порядку визначено, що рішення про прийняття особи до громадянства України або припинення особою громадянства України приймає Президент України. Прийняття до громадянства України або припинення громадянства України здійснюється шляхом видання указів Президента України. Таким чином, суд робить висновок, що подання не є не є кінцевим (остаточним) документом, а тому не належить до оскарження. На думку суду, подання є документом, з урахуванням якого приймається відповідний Указ Президента. При прийнятті Указу подання вичерпує свою дію.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 13.05.2020 по справі №815/1788/15 зазначила, що у разі оскарження рішення органів владних повноважень судам слід перевірити (встановити) чи є оскаржуване рішення таким, за наслідками виконання якого настають юридично значимі дії, чи настає інший кінцевий результат, чи це рішення з урахуванням якого (на підставі якого) приймається остаточне рішення органу владних повноважень.
Повертаючись до спірних правовідносин, суд встановив, що відповідно до п.104 Порядку подання про втрату ОСОБА_1 громадянства України разом з долученими до нього матеріалами відповідач в установленому порядку надіслав до Комісії при Президентові України з питань громадянства.
14.04.2021 Указом Президента України №161 припинено громадянство України ОСОБА_1 .
В судовому засіданні суд з`ясував у позивача, що на сьогоднішній день позивач оскаржує в судовому порядку Указ Президента України від 14.04.2021 №161. Вважаючи протиправним Указ, позивач вважає відсутність підстав для його прийняття, які встановлені ст.17 ЗУ «Про громадянство України». В обґрунтування позовних вимог даного позову, позивач наводить аналогічні підстави.
На думку суду, вказані обставини унеможливлюють подальший розгляд справи й ухвалення рішення по суті спору і є підставами для закриття провадження у справі, оскільки обраний позивачем спосіб захисту (оскарження подання) не усуває юридичний конфлікт та сам по собі не сприяє ефективному відновленню порушеного права. Адже захисту підлягає тільки реально порушене право.
Суд зазначає, що згідно з пунктом 1 частини першої статті 238 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Ужите в цій нормі формулювання «не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства» треба розуміти і трактувати так, що не підлягають розгляду за цими правилами не тільки справи, спори в яких виникають поза сферою адміністративних публічно-правових відносин, але й ті, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів, однак щодо них на рівні імперативного законодавчого положення встановлено вимогу, яка обмежує таке звернення і відтерміновує судовий захист порушеного права до події, з настанням якої виникають відповідні для цього підстави.
Частиною першою статті 239 КАС України передбачено, що якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої статті 238 цього Кодексу, суд повинен роз`яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд таких справ.
У цій справі такої потреби немає, оскільки мотивами для закриття провадження у справі стали не стільки порушення правил предметної підсудності, скільки передчасне звернення суб`єкта адміністративного права до адміністративного суду, якому за процесуальним законом підсудний цей спір.
Керуючись ст. ст. 238, 293,295 КАС України суд, -
УХВАЛИВ:
Закрити провадження у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державної міграційної служби України, Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області про визнання протиправними дій та зобов`язання відкликати подання про втрату громадянства
У разі закриття провадження у справі повторне звернення до суду зі спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається.
Порядок і строки оскарження ухвали визначаються ст.ст.293,295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення, якщо інше не передбачено цим Кодексом. Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту іі підписання суддею (суддями).
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти з днів з дня її проголошення. Учасник справи, якому ухвалу суду не була вручена у день її проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на ухвалу суду якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду.
Апеляційна скарга подається до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд.
Повний текст ухвали виготовлений та підписаний суддею 14 липня 2021 року.
Суддя: О.Я. Бойко
.