Справа № 214/3107/20
6/214/53/21
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 лютого 2021 року, Саксаганський районний суд м. Кривого Рогу Дніпропетровської області, у складі:
головуючого судді Ковтун Н.Г.,
за участю:
секретаря судового засідання Фартушної Є.К.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Кривий Ріг заяву Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області в особі начальника Криворізького відділення Желєзняка В.В. про надання відстрочки виконання рішення,
ВСТАНОВИВ:
Заявник ОСОБА_1 звернувся до суду із заявою, в якій просить відстрочити виконання рішення Саксаганського районного суду м. Кривого Рогу від 31.08.2020 та постанови Дніпровського апеляційного суду від 14.01.2021 у цивільній справі з позовом ОСОБА_2 до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області про стягнення моральної шкоди в зв`язку з ушкодженням здоров`ю.
В обґрунтування вимог зазначив, що згідно рішення Саксаганського районного суду м. Кривого Рогу від 31.08 2020 року вирішено стягнути з Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області в особі Криворізького відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області на користь ОСОБА_2 40 000,00 гривень в рахунок відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок ушкодження його здоров`я без урахування утримання податку з доходів фізичних осіб та на користь держави судовий збір в розмірі 840 (вісімсот сорок) гривень 80 копійок. Рішенням Дніпровського апеляційного суду від 14.01.2021 року рішення було змінено, та збільшено розмір моральної шкоди стягнутої з Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області в сумі 120 000 гривень. Згідно ст.. 4 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використання коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням. З 12 березня 2020 року по 03 квітня 2020 року в Україні запроваджено карантин через спалах у світі корона вірусу. Постановою КМУ № 641 від 22.07.2020 оку карантин був продовжений до 31.08.2020. Відповідно до п.п. 2 п. 5 прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до ЗУ «Про державний бюджет України на 2020 рік» від 13.04.2020 № 553-ІХ Фонд соціального страхування України на період карантину здійснює такі страхові виплати: допомога по тимчасовій працездатності, допомога по вагітності і пологах, щомісячні страхові виплати потерпілим від нещасних випадків на виробництві або професійних захворювань та членам їх сімей, витрати на лікування потерпілих від нещасних випадків на виробництві або професійних захворювань, витрати на протезування та придбання спеціальних засобів пересування, допомога на поховання. Інші виплати на період карантину не передбачені. З метою запобігання обмеження прав значної кількості потерпілих в отриманні соціальної допомоги, просить суд надати відстрочку виконання рішення до закінчення карантину.
Сторони, будучи повідомленими про час і місце розгляду заяви, в судове засідання не з`явились.
Дослідивши подану заяву, дослідивши матеріали цивільної справи, суд приходить до такого висновку.
Судом встановлено, що рішенням Саксаганського районного суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області від 31 серпня 2020 року задоволено частково позов ОСОБА_2 .. Постановою Дніпровського апеляційного суду від 14.01.2021 року рішення суду було змінено, та стягнено з Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області в особі Криворізького відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області на користь ОСОБА_2 -120 000,00 гривень.
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області в особі в.о. начальника Криворізького відділення Гуліда С.В. звернулися до суду з заявою про надання відстрочки виконання рішення на період карантину.
Згідно частин 1, 3, 4, 5 статті 435 ЦПК України,за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення або розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим. Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує: 1) ступінь вини відповідача у виникненні спору; 2) щодо фізичної особи - тяжке захворювання її самої або членів її сім`ї, її матеріальний стан; 3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо. Розстрочка та відстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення такого рішення, ухвали, постанови.
Виконання рішення суду є невід`ємною частиною права на справедливий суд. Правосуддя визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості й забезпечує ефективне поновлення у правах. Судове рішення за своєю суттю охороняє права, свободи та законні інтереси громадян і є завершальною стадією судового провадження, без належного виконання судових рішень правосуддя втрачає сенс. Право на виконання судового рішення є невід`ємною складовою права на доступ до суду, передбаченого статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Право сторони звернутися із заявою про відстрочку або розстрочку виконання рішення суду передбачене також статтею 33 Закону України «Про виконавче провадження», згідно з якою сторони мають право звернутися до суду, який розглядав справу як суд першої інстанції, із заявою про відстрочку або розстрочку виконання рішення за наявності обставин, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим (хвороба сторони виконавчого провадження, відрядження сторони виконавчого провадження, стихійне лихо тощо).
Тобто, закон не передбачає конкретного переліку обставин, які є підставою для розстрочення виконання рішення суду, а лише встановлює критерії для їх визначення, надаючи суду можливість у кожному конкретному випадку вирішувати питання про їх наявність з урахуванням усіх обставин справи.
Виходячи із вимог ст..435 ЦПК України і 33 Закону України «Про виконавче провадження» відстрочення виконання судового рішення може бути застосовано судом лише у виключних випадках, оскільки рішення суду підлягає обов`язковому виконанню у повній мірі в строк і порядок, передбачений чинним законодавством. Підставою для застосування вказаних норм є виняткові обставини, які перешкоджають належному виконанню рішення суду, ускладнюють його виконання або роблять неможливим.
Статтею 129 Конституції України встановлено, що судове рішення є обов`язковим для виконання.
Таким чином, підставою для відстрочення виконання рішення є обставини, що ускладнюють виконання рішення. У вирішенні питання про відстрочення виконання рішення враховуються відсутність вини боржника у створенні обставин, що ускладнюють виконання рішення, тимчасовість перебування боржника у такому стані, а також мають бути враховані права стягувача.
Вирішуючи питання щодо можливості відстрочення чи розстрочення виконання рішення, суд повинен враховувати майнові інтереси сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини кожної сторони у виникненні спору та інші обставини.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року №211 «Про запобігання поширенню на території України корона вірусу COVID-19» з 12 березня до 3 квітня 2020 року на усій території України установлено карантин.
Постановою Кабінету Міністрів України від 16 березня 2020 року №215 до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року №211 «Про запобігання поширенню на території України корона вірусу COVID-19» внесено зміни, згідно з якими назву і текст постанови викладено в редакції «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS ІНФОРМАЦІЯ_1 -2» та впроваджено ряд профілактичних і протиепідемічних заходів та запроваджено обмежувальні заходи.
Постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2020 року №239 «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України» внесено зміни, згідно з якими карантин на території України продовжений до 24 квітня.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25 березня 2020 року №338-р «Про переведення єдиної державної системи цивільного захисту у режим надзвичайної ситуації» визначено, що з урахуванням поширення на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, висновків Всесвітньої організації охорони здоров`я щодо визнання розповсюдження COVID-19 у країнах світу пандемією, з метою ліквідації наслідків медико-біологічної надзвичайної ситуації природного характеру державного рівня, забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення та відповідно до статті 14 та частини другої статті 78 Кодексу цивільного захисту України установити для єдиної державної системи цивільного захисту на всій території України режим надзвичайної ситуації до 24 квітня 2020 року.
Постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 року №291 «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України» внесено зміни, згідно з якими карантин на території України продовжений до 11 травня.
В подальшому карантин було продовжено відповідно до 22 травня 2020 року, 22 червня 2020 року, 31.08.2020 року.
Європейський суд з прав людини у своїй практиці звертає увагу, що несвоєчасне виконання рішення суду може бути мотивоване наявністю певних обставин, однак відстрочення виконання рішення суду не повинно шкодити сутності права, гарантованого ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини та основних свобод, згідно якої "кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи у продовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру", а у системному розумінні даної норми та національного закону, суд не повинен перешкоджати ефективному поновленню у правах шляхом виконання судового рішення, тобто довготривале невиконання рішення суду може набути форми порушення права на справедливий судовий розгляд, що не може бути виправдано за конкретних обставин справи. До того ж, довготривале невиконання рішення суду порушує право на повагу до власності та на вільне володіння власністю у зв`язку з тим, що рішення набуває ознак довготривалого невиконання. Межі виправданої затримки виконання рішення суду залежать, зокрема, від складності виконавчого провадження, суми та характеру спору, що визначено судом. Обставини, які зумовлюють надання розстрочки виконання рішення суду повинні бути об`єктивними, непереборними, іншими словами - виключними обставинами, що ускладнюють вчасне виконання судового рішення. Отже, питання щодо надання розстрочки (відстрочки) виконання рішення суду повинно вирішуватися судами із дотриманням балансу інтересів сторін, які приймають участь у справі.
Проаналізувавши заяву про відстрочення виконання судового рішення, з метою реального виконання судового рішення та дотримання балансу інтересів сторін, які приймають участь у справі, суд вважає, що заява не підлягає задоволенню, оскільки заявником не доведено наявності обставин, що істотно ускладнюють виконання рішення суду або роблять його виконання неможливим, а представлені доводи та докази є не переконливими та недостатньо обґрунтованими.
На підставі наведеного, керуючись ст.ст.260, 261, 352-354, 435 ЦПК України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
В задоволені заяви Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області в особі начальника Криворізького відділення Желєзняка В.В. про надання відстрочки виконання рішення Саксаганського районного суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області від 31 серпня 2020 року у цивільній справі № 214/3107/20 за позовом ОСОБА_2 доУправління виконавчоїдирекції Фондусоціального страхуванняУкраїни вДніпропетровській областіпро стягненняморальної шкодив зв`язкуз ушкодженнямздоров`ю - відмовити.
Ухвала суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційної скарги не було подано.
У разі подання апеляційної скарги ухвала суду, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається до Дніпровського апеляційного суду або через Саксаганський районний суд м. Кривого Рогу Дніпропетровської області протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення.
Суддя Н.Г. Ковтун