open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 522/1389/21

Провадження № 2/522/5291/21

УХВАЛА

17 лютого 2021 року м. Одеса

Суддя Приморського районного суду м. Одеси Федчишена Т. Ю., вирішуючи питання про відкриття провадження за матеріалами позовної заяви ОСОБА_1 до політичної партії «Солідарність жінок України», Одеської міської організації партії «Солідарність жінок України», Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) про скасування рішення Президії Політичної партії «Солідарність жінок України», скасування рішення Конференції Одеської міської організації партії «Солідарність жінок України», скасування реєстраційної дії щодо державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу,

ВСТАНОВИЛА:

До Приморського районного суду м. Одеси звернулася ОСОБА_1 з позовною заявою до політичної партії «Солідарність жінок України», Одеської міської організації партії «Солідарність жінок України», Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), в якій просить скасувати рішення Президії політичної партії «Солідарність жінок України» від 09 листопада 2020 року про відсторонення від посади голови Одеської міської організації партії «Солідарність жінок України» ОСОБА_1 та призначення ОСОБА_2 тимчасово виконуючою обов`язки голови Одеської міської організації партії «Солідарність жінок України»; скасувати рішення Конференції Одеської міської організації партії «Солідарність жінок України» від 14 листопада 2020 року про призначення ОСОБА_2 головою Одеської міської організації партії «Солідарність жінок України»; визнати протиправною та скасувати в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань реєстраційну дію державного реєстратора Південного міжрегіонального управління юстиції (м. Одеса) Кліменка Д. С. № 1005561070001008600 від 17 листопада 2020 року щодо державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу.

Позов обґрунтованотим,що 09листопада 2020року Президієюполітичної партії«Солідарність жінокУкраїни» прийняторішення,яким їївідсторонено відпосади головиОдеської міськоїорганізації політичноїпартії «Солідарністьжінок України»та призначено ОСОБА_2 тимчасово виконуючоюобов`язки головицієї місцевоїорганізації політичноїпартії домоменту проведеннязвітно-виборноїКонференції Одеськоїміської організаціїполітичної партії«Солідарність жінокУкраїни» таобрання їїнового голови.Рішенням КонференціїОдеської міськоїорганізації політичноїпартії «Солідарністьжінок України» (надалі Конференції) від 14 листопада 2020 року ОСОБА_2 призначено головою Одеської міської організації політичної партії «Солідарність жінок України». Вважає, що її відсторонення від посади та призначення на посаду голови Одеської міської організації політичної партії «Солідарність жінок України» ОСОБА_2 проведено з порушенням статуту партії, оскільки приймаючи рішення про відсторонення її від посади Президією партії її не було повідомлено про розгляд такого питання, чим позбавлено можливості надати пояснення по суті ймовірних причин, що могли слугувати підставами для такого відсторонення. При цьому зазначила, що нею не вчинялося жодних дій, що могли стати підставою для її відсторонення від посади.

Крім того, указує, що у порушення пункту статуту партії, який регулює порядок та строки скликання З`їзду партії та за аналогією може бути застосованим до порядку проведення Конференції, звітно-виборна Конференція Одеської міської організації політичної партії «Солідарність жінок України», за результатами якої призначено ОСОБА_2 , відбулася 14 листопада 2020 року, тобто менше ніж через 30 календарних днів від дати прийняття рішення про її скликання. Про проведення звітно-виборної Конференції Одеської міської організації політичної партії «Солідарність жінок України» ОСОБА_1 та Одеську міську організацію політичної партії «Солідарність жінок України» не повідомлялося, не було забезпечено розробку та доведення до відома членів Організації партії проекту порядку денного звітно-виборної Конференція Одеської міської організації політичної партії «Солідарність жінок України», не було затверджено персональний склад організаційного комітету з підготовки та її проведення, не було затверджено список делегатів на таку Конференцію з числа членів партії, які проживають в м. Одесі. Посилається також на те, що вона не змогла ознайомитися з документами, необхідними для прийняття рішення з питань порядку денного Конференції, а відтак не могла належним чином підготуватися та надати свої пропозиції та проекти рішень, внести свою кандидатуру на посаду голови Одеської міської організації політичної партії «Солідарність жінок України».

Ухвалою Приморського районного суду м. Одеси від 01 лютого 2021 року позовну заяву ОСОБА_1 залишено без руху та надано строк для усунення недоліків поданої заяви, а саме для надання доказу сплати судового збору, оскільки платником судового збору за квитанцією про сплату судового збору, долученої до позовної заяви, є особа, яка не є позивачем або представником позивача, а саме ОСОБА_3 , а також для надання копії рішення Конференції Одеської міської організації партії «Солідарність жінок України» від 14 листопада 2020 року, вимогу про скасування якого заявляє позивач.

На виконання указаної ухвали, представником ОСОБА_1 адвокатом Бутом І. О. подано заяву, а також додано документи на підтвердження повноважень представника.

Ознайомившись зі змістом поданої позовної заяви та доданими до неї документами, суд дійшов висновку, що у відкритті провадження за даним позовом слід відмовити, з огляду на наступне.

У статті 124 Конституції України закріплено, що правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.

За статтею 125 Конституції України судоустрій в Україні будується за принципами територіальності та спеціалізації і визначається законом.

За вимогами частини першої статті 18 Закону України від 02 червня 2016 року № 1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів» суди спеціалізуються на розгляді цивільних, кримінальних, господарських, адміністративних справ, а також справ про адміністративні правопорушення.

З метою якісної та чіткої роботи судової системи міжнародним і національним законодавством передбачено принцип спеціалізації судів.

Система судів загальної юрисдикції є розгалуженою. Судовий захист є основною формою захисту прав, інтересів та свобод фізичних і юридичних осіб, державних та суспільних інтересів.

Судова юрисдикція - це інститут права, який покликаний розмежувати між собою компетенцію як різних ланок судової системи, так і різні види судочинства - цивільне, кримінальне, господарське та адміністративне.

Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.

Критеріями відмежування справ цивільної юрисдикції від інших є, по-перше, наявність спору щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів у будь-яких правовідносинах, крім випадків, коли такий спір вирішується за правилами іншого судочинства, а по-друге, спеціальний суб`єктний склад цього спору, в якому однією зі сторін є, як правило, фізична особа.

Як слідує зі змісту позовної заяви ОСОБА_1 предметом позову є, зокрема, вимоги про скасування рішення Президії політичної партії «Солідарність жінок України» від 09 листопада 2020 року про відсторонення від посади голови Одеської міської організації партії «Солідарність жінок України» ОСОБА_1 та призначення ОСОБА_2 тимчасово виконуючою обов`язки голови Одеської міської організації партії «Солідарність жінок України», а також скасування рішення Конференції Одеської міської організації партії «Солідарність жінок України» від 14 листопада 2020 року про призначення ОСОБА_2 головою Одеської міської організації партії «Солідарність жінок України».

Згідно зі статтею 2 Закону України «Про політичні партії в Україні» політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

За змістом статті 3 указаного Закону, політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку. Політичні партії в Україні створюються і діють тільки із всеукраїнським статусом.

Відповідно до ст. 4 Закону України «Про політичні партії в Україні» втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється, за винятком випадків, передбачених цим Законом.

Порядок державного контролю за діяльністю політичних партій визначений розділом V указаного закону, статтями 18-24. До переліку випадків можливості втручання суду у діяльність політичної партії, передбачених Законом України «Про політичні партії в Україні», заявлені позовні вимоги не відносяться.

Рішенням Конституційного Суду України від 23 травня 2001 року № 6-рп/2001 у справі № 1-17/2001 за конституційним поданням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень абзаців третього, четвертого, п`ятого статті 248-3 Цивільного процесуального кодексу України та за конституційними зверненнями громадян ОСОБА_4 і ОСОБА_5 щодо офіційного тлумачення положення абзацу четвертого статті 248-3 Цивільного процесуального кодексу України (справа щодо конституційності статті 248-3 ЦПК України) визнано таким, що відповідає Конституції України (є конституційним), положення абзацу п`ятого статті 248-3 Цивільного процесуального кодексу України про те, що судам не підвідомчі скарги "на акти і дії об`єднань громадян, які відповідно до закону, статуту (положення) належать до їх внутрішньо-організаційної діяльності або їх виключної компетенції".

Пунктом 6.5.12 Статуту політичної партії «Солідарність жінок України» визначено право Президії партії призначати Конференції (збори) організацій партій чи первинних осередків, а також приймати рішення про створення організаційного комітету для підготовки таких конференцій (зборів), а випадку необхідності відсторонює голову організації партії чи первинного осередку від виконання ним своїх обов`язків та призначає тимчасово виконуючого обов`язки голови організації партії чи первинного осередку, на період проведення такої конференції (зборів), у випадках порушення головами організацій та первинних осередків партії Статуту чи Програми партії, розпоряджень статутних органів партії, а також чинного законодавства відсторонює їх від посади та призначає тимчасово виконуючого обов`язки голови такої організації партії чи первинного осередку, до моменту проведення відповідної Конференції організації партії та обрання нового голови організації партії.

Пунктом 4.16 Статуту політичної партії «Солідарність жінок України» закріплено повноваження Зборів, Конференцій організацій партії та/або первинних осередків, які обирають відповідну раду та голову організації партії чи первинного осередку терміном на два роки; мають право взяти до розгляду та вирішення будь-яке питання діяльності відповідної організації партії чи первинного осередку, яке належить до повноважень ради відповідної організації партії чи первинного осередку.

З вищевикладеного слідує, що вирішення питань щодо відсторонення від посади голови міської організації партії «Солідарність жінок України» та призначення тимчасово виконуючою обов`язки голови та головою міської організації партії «Солідарність жінок України» належить до внутрішньо-організаційної діяльності партії та є виключною компетенцією відповідного статутного органу, законність рішення якого не може бути перевірена в судовому порядку.

Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 12 березня 2020 року у справі № 459/888/19.

Приписи "заява не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства" (пункт 1 частини першої статті 186 ЦПК України) стосуються як позовів, які не можуть розглядатися за правилами відповідно цивільного судочинства, так і тих позовів, які взагалі не можуть розглядатися судами. Такий правовий висновок викладено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 21 листопада 2018 року у справі № 757/43355/16-ц (провадження № 14-399цс18).

Разом з тим, що стосується вимоги позивача про визнання протиправною та скасування в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань реєстраційної дії державного реєстратора Південного міжрегіонального управління юстиції (м. Одеса) Кліменка Д. С. № 1005561070001008600 від 17 листопада 2020 року щодо державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, суд зазначає таке.

Відповідно до ст. 34 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України та його територіальних органів або до суду.

Спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження відносяться до юрисдикції адміністративних судів (п.1 ч.1ст.19 КАС України).

Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 19 ЦПК України суди розглядають в порядку цивільного судочинства також вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав, якщо цей спір підлягає розгляду в місцевому загальному суді і переданий на його розгляд з такими вимогами.

При цьому ОСОБА_1 заявлено вимогу про визнання протиправною та скасування в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань реєстраційної дії державного реєстратора, яка не пов`язана з реєстрацією майна чи майнових прав, а тому така вимога підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 186 ЦПК України суддя відмовляє у відкритті провадження у справі, якщо заява не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

За таких обставин суд дійшов висновку, що у відкритті провадження за позовом ОСОБА_1 слід відмовити, оскільки спір не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

З урахуванням викладеного, керуючись ст. ст. 2, 19, 186, 353, 354 ЦПК України, Закону України «Про політичні партії в Україні», -

УХВАЛИЛА:

У відкритті провадження за позовом ОСОБА_1 до політичної партії «Солідарність жінок України», Одеської міської організації партії «Солідарність жінок України», Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) про скасування рішення Президії Політичної партії «Солідарність жінок України», скасування рішення Конференції Одеської міської організації партії «Солідарність жінок України», скасування реєстраційної дії щодо державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу відмовити.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.

Ухвала може бути оскаржена до Одеського апеляційного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання її копії шляхом подання апеляційної скарги.

Суддя Т. Ю. Федчишена

Джерело: ЄДРСР 94950003
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку