ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 вересня 2020 року
м. Київ
справа № 540/705/19
адміністративне провадження № К/9901/26395/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Загороднюка А.Г.,
суддів: Єресько Л.О., Соколова В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Херсонського міського голови на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 14 червня 2019 року (суддя: Попов В.Ф.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 13 серпня 2019 року (судді: Ступакова І.Г., Бітов А.І., Лук`янчук О.В.) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Херсонського міського голови, Херсонської міської ради Херсонської області, треті особи: ОСОБА_2 , Херсонська міська організація політичної партії «Об`єднання «Самопоміч», про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
04 квітня 2019 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Херсонського міського голови (далі - відповідач-1), Херсонської міської ради Херсонської області (далі - відповідач-2), треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_2 , Херсонська організація політичної партії «Об`єднання «Самопоміч», в якому просив:
- визнати існуючою депутатську фракцію політичної партії «Об`єднання «Самопоміч» у складі двох депутатів Херсонської міської ради VII скликання - ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , що була зареєстрована шляхом оголошення на пленарному засіданні сесії Херсонської міської ради 21 березня 2017 року;
- визнати протиправною бездіяльність Херсонського міського голови, щодо невнесення змін до офіційного сайту Херсонської міської ради та її виконавчих органів у розділі «Міська влада»/«Міська рада»/«Депутатські фракції та групи», вказавши про наявність у складі Херсонської міської ради депутатську фракцію Політичну партію «Об`єднання «Самопоміч» у складі двох депутатів Херсонської міської ради VII скликання - ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ;
- зобов`язати Херсонського міського голову забезпечити внесення змін до офіційного сайту Херсонської міської ради та її виконавчих органів у розділі ««Міська влада»/«Міська рада»/«Депутатські фракції та групи», вказавши про наявність у складі Херсонської міської ради депутатську фракцію Політичну партію «Об`єднання «Самопоміч» у складі двох депутатів Херсонської міської ради VII скликання - ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 27 листопада 2015 року на пленарному засіданні Херсонської міської ради міським головою було оголошено про реєстрацію депутатської фракції політичної партії «Об`єднання «Самопоміч» у складі семи осіб, але в подальшому у березні 2017 року за рішенням вказаної політичної партії зазначену фракцію було припинено та створено нову депутатську фракцію у складі двох осіб: ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , про що оголошено на пленарному засіданні ради.
При цьому, позивач зазначає, що всупереч приписам чинного законодавства та Регламенту ради, відповідачами не було внесено змін до офіційного сайту Херсонської міської ради та її виконавчих органів у розділі «Міська влада»/«Міська рада»/«Депутатські фракції та групи» щодо нового складу депутатської фракції політичної партії «Об`єднання «Самопоміч» Херсонської міської ради, а саме депутатів Херсонської міської ради VII скликання: ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .
Разом з тим, позивач вказує на наявність рекомендацій постійної мандатної комісії з питань регламенту, депутатської діяльності, етики, законності, правопорядку, прав людини та взаємодії з громадськими організаціями, антикорупційної політики, сприяння децентралізації, розвитку місцевого самоврядування та громадянського суспільства, свободи слова та інформації Херсонської міської ради від 07 лютого 2019 року щодо необхідності внесення вищезазначених змін про склад фракції до офіційного сайту ради та вважає, що Херсонський міський голова ухиляється від виконання такої рекомендації постійної комісії та вимог чинного законодавства.
Позивач наполягає на необґрунтованості доводів відповідачів про те, що Регламентом Херсонської міської ради VII скликання визначено мінімальну кількість членів фракції три особи, та в обґрунтування своєї правової позиції зазначає, що на момент прийняття політичною партією «Об`єднання «Самопоміч» рішення про створення фракції у складі двох осіб та оголошення про це на пленарному засіданні ради (березень 2017 року) Регламентом ради було передбачено мінімальний склад членів фракції дві особи і зміни щодо збільшення його кількісного складу (до трьох осіб) були внесені до Регламенту лише на підставі рішення ради від 30 березня 2018 року № 308.
Позивач зазначає, що ухилення Херсонського міського голови від виконання висновків постійної комісії та вимог чинного законодавства призводить до звуження права та гарантій діяльності позивача, як депутата міської ради, а також порушує права депутатів на здійснення наданих їм повноважень у міській раді, оскільки існування фракції надає можливість для більш широкої участі депутатів у роботі комісій, підготовці нормативних актів та прийнятті рішень сесією міської ради.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 14 червня 2019 року провадження у справі в частині позовних вимог про визнання існуючою депутатської фракції політичної партії «Об`єднання «Самопоміч» у складі двох депутатів Херсонської міської ради VII скликання: ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , що була зареєстрована шляхом оголошення на пленарному засіданні сесії Херсонської міської ради 21 березня 2017 року, закрито.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 14 червня 2019 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 13 серпня 2019 року, позовні вимоги задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Херсонської міської ради, Херсонського міського голови щодо не оголошення на сесії міської ради та не реєстрації депутатської фракції політичної партії «Об`єднання «Самопоміч» у Херсонській міській раді VII скликання у складі депутатів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 . Зобов`язано Херсонську міську раду, Херсонського міського голову зареєструвати в Херсонській міській раді депутатську фракцію політичної партії «Об`єднання «Самопоміч» у складі депутатів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , про що оголосити на сесії Херсонської міської ради та внести відповідні зміни до офіційних сайтів Херсонської міської ради та її виконавчих органів. У задоволені інших позовних вимог відмовлено.
Рішення судів попередніх інстанцій мотивовані тим, що прийняття до уваги та врахування Херсонською міською радою та головуючим на її сесії рішення конференції міської організації політичної партії «Об`єднання «Самопоміч» від 25 лютого 2017 року про припинення депутатської фракції політичної партії «Об`єднання «Самопоміч» в Херсонській міській раді у складі ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_2 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та повідомлено про створення нової депутатської фракції у складі депутатів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 зумовлює обов`язок міського голови оголосити на сесії міської ради та зареєструвати депутатську фракцію політичної партії «Об`єднання «Самопоміч» у Херсонській міській раді VII скликання у складі депутатів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .
При цьому, суди попередніх інстанцій зазначили, що депутатські фракції формуються за принципом партійності, а тому виключення членів партії ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , які серед інших членів є єдиними депутатами від політичної партії «Об`єднання «Самопоміч», зі складу вказаної фракції та продовження існування цієї фракції у складі інших депутатів (позапартійними), як про таке стверджують відповідачі, суперечить принципу партійності.
Крім того, суди зазначили, що порядок утворення депутатських фракцій визначений статтями 27, 28 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», які не передбачають обмежень щодо кількісного складу фракції та визначають лише принцип її створення на основі партійності.
Судами першої та апеляційної інстанції вказано, що зміни до Регламенту Херсонської міської ради щодо мінімальної кількості членів фракції у складі трьох осіб були внесені згідно з рішенням Херсонської міської ради від 30 березня 2018 року № 1308, тобто вже після того як було оголошено про зміни у депутатській фракції політичної партії «Об`єднання «Самопоміч» та повідомлено на пленарному засіданні ради про її склад в особі депутатів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги.
Відповідач у касаційній скарзі вказує на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить оскаржувані рішення скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позову повністю.
Скаржник зазначає, що фракція політичної партії «Об`єднання «Самопоміч» була належним чином зареєстрована у 2015 році у складі семи осіб: ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_2 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 в наступному 11 лютого 2017 року на підставі повідомлення цієї фракції від 10 лютого 2017 року про виключення з її складу ОСОБА_1 та ОСОБА_2 радою було прийнято відповідне рішення, яким зазначених осіб виключено з фракції.
Скаржник вказує, що жодним нормативно-правовим актом не визначено поняття принципу партійності, що існування вказаної фракції у складі зазначених депутатів за виключенням ОСОБА_1 та ОСОБА_2 не суперечить цьому принципу, а також, що законодавець вимагає саме формування фракції за принципом партійності, а не її подальше існування, і не забороняє представництво політичної партії у відповідній фракції не її членами.
Скаржник наполягає на тому, що на момент подачі Херсонському міському голові повідомлення від 21 березня 2017 року про утворення іншого складу депутатської фракції політичної партії «Об`єднання «Самопоміч» у складі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ці особи вже були виключені зі складу цієї фракції.
Скаржник вважає, що ОСОБА_1 та ОСОБА_2 порушено пункт 1.6 статті 22 Регламенту ради, оскільки до матеріалів справи не надано жодних протокольних рішень депутатської фракції політичної партії «Об`єднання «Самопоміч» щодо змін у її складі, а також наполягає на тому, що рішення конференції міської організації політичної партії «Об`єднання «Самопоміч» не відповідає чинному законодавству, оскільки жодною нормою прийняття такого рішення не передбачено.
Скаржник вказує, що матеріали справи не містять рішення про створення депутатської фракції політичної партії «Об`єднання «Самопоміч» у складі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , а містять лише заяву ОСОБА_1 про зміну складу цієї фракції. Крім того, на момент подачі зазначеної заяви депутатська фракція політичної партії «Об`єднання «Самопоміч» вже існувала у складі п`яти членів.
Скаржник також посилається на те, що інформація у стенограмах сесій ради про те, що до жовтня 2018 року ОСОБА_1 та ОСОБА_2 голосували як члени депутатської фракції політичної партії «Об`єднання «Самопоміч», є технічною помилкою.
Скаржник зазначає, що питання створення депутатських фракцій, відповідно до законодавства, врегульовуються Регламентом ради, водночас статтею 22 Регламенту Херсонської міської ради передбачено, що мінімальна кількість депутатської фракції повинна становити не менше трьох депутатів.
Позиція інших учасників справи.
Відзиви на касаційну скаргу не надходили.
Рух касаційної скарги
За результатом автоматизованого розподілу справи між суддями справу передано для розгляду колегії суддів у складі: (суддя-доповідач) Загороднюк А.Г., (судді): Єресько Л.О., Соколов В.М.
Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 18 вересня 2019 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Херсонського міського голови на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 14 червня 2019 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 13 серпня 2019 року.
Ухвалою Верховного Суду від 11 вересня 2020 року призначено справу до розгляду.
Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи.
27 листопада 2015 року на пленарному засіданні Херсонської міської ради оголошено про реєстрацію депутатської фракції політичної партії «Об`єднання «Самопоміч» (далі - ПП «Об`єднання «Самопоміч») у Херсонській міській раді у складі: голова фракції - ОСОБА_1 ; секретар фракції - ОСОБА_3 та члени фракції: ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_2 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 .
Членами ПП «Об`єднання «Самопоміч» у складі зазначеної депутатської фракції є ОСОБА_1 та ОСОБА_2
06 жовтня 2016 року фракцією ПП «Об`єднання «Самопоміч» прийнято рішення про зміну голови фракції ПП «Об`єднання «Самопоміч» ОСОБА_1 та про обрання головою фракції ОСОБА_5
17 жовтня 2016 року на пленарному засіданні Херсонської міської ради уповноваженою особою від фракції оголошено про зміни у складі депутатської фракції, повідомлено про зміну голови фракції ПП «Об`єднання «Самопоміч» ОСОБА_1 та про обрання головою фракції ОСОБА_5
11 січня 2017 року протокольним рішенням фракції політичної партії «Об`єднання «Самопоміч» у Херсонській міській раді прийнято рішення про виключення з депутатської фракції ОСОБА_1 та ОСОБА_2
10 лютого 2017 року в Херсонській міській раді зареєстровано повідомлення Голови фракції ПП «Об`єднання «Самопоміч» ОСОБА_5 від 26 січня 2017 року про виключення з депутатської фракції ОСОБА_1 та ОСОБА_2
11 лютого 2017 року на сесії міської ради оголошено зазначене повідомлення голови фракції ПП «Об`єднання «Самопоміч» ОСОБА_5 від 26 січня 2017 року.
Відповідно до витягу з протоколу засідання постійній комісії мандатної з питань регламенту, депутатської діяльності, етики, законності, правопорядку, прав людини та взаємодії з громадським організаціями, розглянуто повідомлення голови фракції ПП «Об`єднання Самопоміч» щодо обрання головою фракції ОСОБА_5 та виключення з фракції депутатів міської ради ОСОБА_1 та ОСОБА_2 . За результатами обговорення даного питання, члени постійної комісії дійшли висновку, що депутати міської ради ОСОБА_1 та ОСОБА_2 виключені з фракції ПП «Об`єднання «Самопоміч» та є позафракційними депутатами.
25 лютого 2017 року відповідно до витягу з протоколу конференції міської організації ПП «Об`єднання «Самопоміч» депутатську фракцію в Херсонській міській раді у складі ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_2 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 припинено. Затверджено депутатську фракцію в Херсонській міській раді у складі ОСОБА_1 та ОСОБА_2
21 березня 2017 року головою депутатської фракції ПП «Об`єднання «Самопоміч» ОСОБА_1 . Херсонському міському голові та секретарю міської ради подано заяву в якій повідомлено про утворення іншого складу депутатської фракції у складі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 відповідно до витягу з протоколу конференції партії.
21 березня 2017 року на пленарному засіданні ХІІ сесії міської ради ОСОБА_1 вищезазначену заяву зачитав, що підтверджується витягом з протоколу сесії.
Рішенням Херсонської міської ради від 30 березня 2018 року № 1308 доповнено пункт 1.1 статті 22 Регламенту третім абзацом наступного змісту: «Мінімальна кількість депутатів для формування депутатської фракції повинна становити не менше трьох депутатів».
Релевантні джерела права й акти їх застосування.
Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11 липня 2002 року № 93-IV (далі - Закон № 93-IV) визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.
Відповідно до статті 27 Закону № 93-IV депутатські фракції місцевих рад формуються на партійній основі депутатами місцевих рад (крім депутатів сільських, селищних рад).
Депутати сільських та селищних рад на основі єдності поглядів або партійного членства можуть об`єднуватися у депутатські фракції місцевих рад. До складу депутатських фракцій можуть входити також позапартійні депутати сільської та селищної ради, які підтримують політичну спрямованість фракцій.
Депутат місцевої ради може входити до складу лише однієї депутатської фракції. Після відповідного оформлення матеріалів про утворення депутатської фракції головуючий на пленарному засіданні відповідної місцевої ради інформує депутатів місцевої ради про реєстрацію такої депутатської фракції, її кількісний склад.
Інші питання створення та діяльності депутатських фракцій визначаються регламентом місцевої ради.
Рішенням Херсонської міської ради від 02 грудня 2015 року затверджено Регламент Херсонської міської ради (далі - Регламент).
Пунктом 1.1 статті 22 Регламенту встановлено, що депутати міської ради можуть добровільно об`єднуватися у депутатські групи та фракції міської ради.
Умовою реєстрації депутатської фракції (групи) є надходження до відділу забезпечення депутатської діяльності міської ради рішення про утворення фракції (групи), із зазначенням її назви, мети та завдань, персонального складу, після чого головуючий на пленарному засіданні міської ради інформує депутатів міської ради про реєстрацію такої депутатської фракції (групи), її кількісний склад.
Мінімальна кількість депутатів для формування депутатської фракції повинна становити не менше трьох депутатів (положення пункту 1.1 частини першої статті 22 Регламенту із змінами згідно з рішенням Херсонської міської ради № 1308 від 30 березня 2018 року).
Відповідно до пункту 1.2 статті 22 Регламенту, депутатські фракції міської ради формуються депутатами на партійній основі. Політична партія має право формувати у міській раді одну депутатську фракцію.
Пунктом 1.6 статті 22 Регламенту визначено, що порядок формування та роботи депутатської групи та фракції міської ради, умови вступу депутата до депутатської групи або фракції міської ради, його виходу чи виключення з неї визначаються самою депутатською групою або фракцією міської ради.
Пунктом 1.10.статті 22 Регламенту регламентовано, що про зміни в складі депутатської групи, фракції міської ради її уповноважений представник повідомляє письмово головуючого на сесії міської ради. Це повідомлення підписує і депутат, щодо якого воно подається, або лише представник депутатської групи, фракції міської ради, якщо депутата виключено з неї.
Зміни у складі депутатської групи, фракції оголошуються на сесії міської ради та реєструються в міській раді.
Пунктом 1.12 статті 22 Регламенту визначено, що офіційно представляє позицію фракції та групи їх керівник, а в разі його відсутності - заступник керівника фракції та групи або інший депутат на підставі повноважень, наданих йому фракцією або групою. Політична партія має право формувати у міській раді одну депутатську фракцію.
Відповідно до частини першої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Оцінка висновків судів, рішення яких переглядаються, та аргументів учасників справи
Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.
Системний аналіз викладених правових норм надає підстави стверджувати, що чинним законодавством регламентовано право політичних партій створювати фракції та визначено правові засади їх функціонування.
При цьому, законодавець передбачив, що порядок створення та діяльність фракцій врегульовується Регламентом відповідної ради.
Перевіряючи доводи касаційної скарги, колегія суддів зазначає, що спірні між сторонами в цій справі правовідносини виникли внаслідок того, що відповідачами не було зареєстровано депутатську фракцію ПП «Об`єднання «Самопоміч» у складі депутатів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , не оголошено про її реєстрацію у такому складі на сесії ради та не зазначено відповідної інформації на сайті ради.
Вирішуючи даний спір суди попередніх інстанцій встановили, що для реєстрації вказаної фракції у зазначеному складі позивачем до Херсонської міської ради було подано витяг з протоколу конференції міської організації ПП «Об`єднання «Самопоміч» від 25 лютого 2017 року та заяву ОСОБА_1 , в якій повідомлено про припинення фракції вказаної партії у попередньому складі та про утворення в новому складі.
Однак, ні судом першої інстанції, ні апеляційним судом не було перевірено, чи відповідає зазначений протокол конференції міської організації ПП «Об`єднання «Самопоміч» від 25 лютого 2017 року вимогам, визначеним пунктом 1.1 статті 22 Регламенту для рішення про утворення фракції, відповідно до яких у такому рішенні повинно бути зазначено назву фракції, мету та завдання, персональний склад.
Разом з тим, установлення зазначених обставин є важливим та необхідним для вирішення питання про те, чи є такий протокол конференції міської організації ПП «Об`єднання «Самопоміч» рішенням про утворення фракції у розумінні чинного законодавства.
Крім того, суди, встановивши, що в зазначеному протоколі конференції міської організації ПП «Об`єднання «Самопоміч» від 25 лютого 2017 року припинено попередній склад фракції: ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_2 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , не надали оцінки рішенню фракції політичної партії «Об`єднання «Самопоміч» у Херсонській міській раді про виключення з депутатської фракції ПП «Об`єднання «Самопоміч» ОСОБА_1 та ОСОБА_2 та не перевірили чинність такого рішення на час звернення останніх щодо реєстрації нової фракції.
Судами також не встановлено реальної мети та волевиявлення ПП «Об`єднання «Самопоміч», викладеного у зазначеному протоколі конференції партії, а саме: здійснення партією зміни складу вже існуючої фракції чи її припинення та створення нової фракції.
Вказані обставини мають істотне значення для правильного вирішення спору, однак не були встановлені судами попередніх інстанцій.
Таким чином, під час нового розгляду справи, судам слід з`ясувати вищезазначені обставини в цій справі та надати їм відповідну оцінку.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
Пунктом 2 розділу 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року № 460-ІХ «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ» установлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Відповідно до частини другої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Таким чином, неповне з`ясування судами дійсних обставин справи та допущені порушення норм процесуального права є підставою для скасування ухвалених рішень та направлення справи на новий розгляд до суду першої інстанції.
Згідно з пунктами 1 та 3 частини другої статті 353 КАС України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази; або встановив обставини, що мають істотне значення, на підставі недопустимих доказів.
Враховуючи наведене, рішення судів першої та апеляційної інстанцій підлягають скасуванню з направленням справи до суду першої інстанції на новий розгляд..
Висновки щодо розподілу судових витрат
Відповідно до частини шостої статті 139 КАС України якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Оскільки Верховний Суд повертає адміністративну справу на новий розгляд до суду першої інстанції і не змінює судове рішення та не ухвалює нове, розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись статтями 341, 345, 349, 353, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Херсонського міського голови задовольнити частково.
Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 14 червня 2019 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 13 серпня 2019 року скасувати, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції (Херсонського окружного адміністративного суду).
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не оскаржується.
Суддя-доповідач: А.Г. Загороднюк
Судді: Л.О. Єресько
В.М. Соколов