ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 липня 2020 р.Справа № 480/1958/19Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Жигилія С.П.,
Суддів: Перцової Т.С. , Русанової В.Б. ,
за участю: секретаря судового засідання - Ващук Ю.О.
представника позивача - Боброва В.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Група Айсберг" на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 10.12.2019 року (суддя Осіпова О.О.; м. Суми; повний текст рішення складено 19.12.2019) по справі № 480/1958/19
за позовом Управління Держпраці у Сумській області
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Група Айсберг"
про застосування заходів реагування,
ВСТАНОВИВ:
Управління Держпраці у Сумській області (далі також - позивач, Управління Держпраці) звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Група Айсберг" (далі також - відповідач, ТОВ "Група Айсберг", в якому, з урахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог (а.с.221), просило суд: застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до відповідача, а саме зупинити:
- експлуатацію автомобільного транспорту;
- виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме технічне обслуговування та ремонт технологічного устаткування деревообробної промисловості - деревообробних верстатів: рама лісопильна, інвентарний № б/н; розпиловочний комплекс (виробник - Турція), інвентарний № б/н; верстат д/о ФСШ, інвентарний № б/н, в кількості 4 одиниць; верстат д/о Т2020NС, інвентарний № б/н; верстат ЛШС-2500, інвентарний № б/н; верстат обрізний (багато пил), інвентарний № б/н; верстат фугувальний для бокових граней (виробник - Турція), інвентарний № б/н;
- експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки, а саме технологічного устаткування деревообробної промисловості - деревообробних верстатів (рама лісопильна, інвентарний № б/н; розпиловочний комплекс (виробник - Турція), інвентарний № б/н; верстат д/о ФСШ, інвентарний № б/н, в кількості 4 одиниць; верстат д/о Т2020NС, інвентарний № б/н; верстат ЛШС-2500, інвентарний № б/н; верстат обрізний (багато пил), інвентарний № б/н; верстат фугувальний для бокових граней (виробник - Турція), інвентарний № б/н);
- експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки, а саме вантажопідіймальних кранів і машин: кран гідравлічний, МіоІ 80-447, інвентарний № б/н; кран-балка, інвентарний № б/н; кран-балка електрична, інвентарний № б/н; кран-балка електрична, інвентарний № б/н; тельфер, інвентарний № б/н, в кількості 2 одиниць; автокран, інвентарний № б/н;
- виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме технічне обслуговування та ремонт водогрійних котлів теплопродуктивністю понад 0,1 МВт - котел опалювальний водогрійний КВм(а)-0,82, в кількості 2 одиниць, заводський № 125 та № 141;
- експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки, а саме водогрійних котлів теплопродуктивністю понад 0,1 МВт: котел опалювальний водогрійний КВм(а)-0,82, в кількості 2 одиниць, заводський № 125 та № 141;
- експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки, а саме ліфту В-3200, № 8260;
- експлуатацію підземного резервуару для зберігання ЗВГ СУГ-20.ПЛ-УХЛ1, заводський № 1114, та підземних газопроводів;
- експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки, а саме технологічного устаткування та його елементів систем газопостачання зрідженим газом (підземні та надземні газопроводи діметр 89x4.0 L=2,8м, діметр 57x4.0 L=52,5м, діметр 48x3,5 L=0,75м, діметр 38x3.0 L=7,4м, діметр 32x3.0 L=23м, діметр 25x2,5 L=13,5м та газове обладнання, у тому числі насосний агрегат DN50/25 РN 2,5 МПа, компресорний агрегат DN25 РN 2,5 МПа та автоматичні ротаційні модулі газу АМRd-3G згідно проекту 0513-ГЗП 2014 року Реконструкція будівлі під цех по виробництву аерозолів з лінією розливу ЗВГ по вул. Воровського, 24 в м. Суми.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що Управлінням Держпраці у Сумській області проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки ТОВ "Група Айсберг" в частині виконання припису № 05-30/573 від 21.12.2018 р. у період з 23 по 24 квітня 2019 року, за результатами якої відповідно до вимог статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності посадовими особами Управління Держпраці у Сумській області складено акт перевірки суб`єкта господарювання № 02-04/298 від 24.04.2019 р. Акт перевірки містить 41 пункт порушень нормативно-правових актів з охорони праці, серед яких є 18 порушень, що становлять загрозу для життя та здоров`я людей, що, на переконання позивача, є підставою для зупинення експлуатації автомобільного транспорту, устаткування підвищеної небезпеки, підземного резервуару для зберігання ЗВГ та виконання робіт підвищеної небезпеки.
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 10 грудня 2019 року адміністративний позов Управління Держпраці у Сумській області - задоволено у повному обсязі та у спосіб, визначений позивачем.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідачем подано апеляційну скаргу в якій, посилаючись на його прийняття з порушенням норм матеріального і процесуального права, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення Сумського окружного адміністративного суду від 10.12.2019 та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.
Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги відповідач посилається на пропуск позивачем строку звернення до суду з цим позовом, встановлений ч. 2 ст. 122 КАС України, а також ненадання позивачем доказів на підтвердження тієї обставини, що виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Крім того, відповідач зазначає, що ним усунуто більшість порушень, зазначених в акті перевірки. Водночас, не усунуті порушення не є такими, що створюють таку загрозу, так як не можна вважати такою загрозою те, що може виникнути у майбутньому за певних обставин відновлення експлуатації механізмів, а тому застосування позивачем заходу реагування є передчасним та необґрунтованим.
Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу в якому, наполягаючи на законності та обґрунтованості рішення суду першої інстанції, просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача, перевіривши, в межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що 29.11.2017р. наказом Управління Держпраці у Сумській області № 596 затверджено план проведення перевірок суб`єктів господарювання Управлінням Держпраці у Сумській області на 2018 рік, згідно з яким планова перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю ГРУПА АЙСБЕРГ запланована на період з 17 по 21 грудня 2018 року (т. 1 а.с.11).
На підставі плану та графіку проведення планових перевірок Управлінням Держпраці у Сумській області видано наказ № 2104 від 04.12.2018 р. Про проведення планової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю ГРУПА АЙСБЕРГ з 17 по 21 грудня 2018 року (т. 1 а.с.14).
04.12.2018 видано направлення на проведення перевірки № 05-24/889 (т. 1 а.с.15).
Управлінням Держпраці у Сумській області було проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки Товариством з обмеженою відповідальністю ГРУПА АЙСБЕРГ у період з 17 по 21 грудня 2018 року, за результатами якої відповідно до вимог статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності посадовими особами управління складено акт перевірки суб`єкта господарювання № 05-29/893 від 21.12.2018 р. (т. 1 а.с.16-28), який містить 110 пунктів порушень нормативно-правових актів з охорони праці.
Відповідно до вимог статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності посадовими особами Управління Держпраці у Сумській області винесено припис про усунення виявлених порушень № 05-30/573 від 21.12.2018 р. (т. 1 а.с.29-42).
З метою перевірки стану виконання вимог припису про усунення виявлених порушень
№ 05-30/573 від 21.12.2018 р. Управлінням Держпраці у Сумській області видано наказ № 651 від 22.04.2019 р. Про позапланову перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю ГРУПА АЙСБЕРГ та направлення на проведення перевірки № 02-02/320 від 22.04.2019 р. (т. 1 а.с.43,44).
У період з 23 по 24 квітня 2019 року Управлінням Держпраці у Сумській області проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки Товариством з обмеженою відповідальністю ГРУПА АЙСБЕРГ в частині виконання припису № 05-30/573 від 21.12.2018 р., за результатами якої відповідно до вимог статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності посадовими особами управління складено акт перевірки суб`єкта господарювання № 02-04/298 від 24.04.2019 року (т. 1 а.с. 45-51).
За результатами позапланової перевірки встановлено, що відповідачем не виконано вимоги припису 05-30/573 від 21.12.2018 р. та не усунено 41 порушення нормативно-правових актів охорони праці та промислової безпеки, серед яких 18 порушень, що становлять загрозу для життя та здоров`я людей, а саме:
- працівниками підприємства виконуються роботи підвищеної небезпеки, для проведення яких потрібне навчання та перевірка знань з охорони праці. Працівникам, які зайняті на роботах з підвищеною небезпекою і де є потреба у професійному доборі, проведене щорічне спеціальне навчання та перевірка знань з питань охорони праці без урахування НПАОП 0.00-1.61-12 Правила охорони праці на автомобільному транспорті, НПАОП 0.00-1.81-18 Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском, НПАОП 0.00-1.71-13 "Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями, НПАОП 0.00-7.14-17 Вимоги безпеки та захисту здоров`я під час використання виробничого обладнання працівниками, НПАОП 0.00-1.80-18 Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання, що є порушенням вимог пункту 3.16 розділу 3, пункту 4.1 розділу 4 НПАОП 0.00-4.12-05 Типове положення про порядок проведення навчання та перевірки знань з питань охорони праці (пункт 7 розділу 5 Акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункт 7 припису № 02-05/207 від 24.04.2019; пункт 45 розділу 5 Акта перевірки № 05-29/893 від 21.12.2018 та пункт 45 припису № 05-30/573 від 21.12.2018);
- на час перевірки на підприємстві відсутні навчені в установленому порядку ІТР і працівники, які пройшли навчання і перевірку знань по НПАОП 20.0-1.02-05 Правила охорони праці в деревообробній промисловості та можуть бути допущені до виконання робіт по організації обслуговування і експлуатації, технічному обслуговуванню, ремонту, експлуатації деревообробних верстатів, що є порушенням вимог пункту 3.16 розділу 3, пункту 4.1 розділу 4, пункту 5.3 розділу НПАОП 0.00-4.12-05 Типове положення про порядок проведення навчання та перевірки знань з питань охорони праці (пункт 8 розділу 5 Акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункт 8 припису № 02-05/207 від 24.04.2019; пункт 46 розділу 5 Акта перевірки № 05-29/893 від 21.12.2018 та пункт 46 припису № 05- 30/573 від 21.12.2018);
- суб`єктом господарювання виконуються роботи підвищеної небезпеки без отримання дозволу територіального органу Держпраці, а саме технічне обслуговування та ремонт технологічного устаткування деревообробної промисловості - деревообробних верстатів: рама лісопильна, інвентарний № б/н; розпиловочний комплекс (виробник - Турція), інвентарний № б/н; верстат д/о ФСШ, інвентарний № б/н, в кількості 4 одиниць; верстат д/о Т2020NС, інвентарний № б/н; верстат ЛШС-2500, інвентарний № б/н; верстат обрізний (багато пил), інвентарний № б/н; верстат фугувальний для бокових граней (виробник - Турція), інвентарний № б/н, що є порушенням вимог статті 21 Закону України Про охорону праці; пункту 6, 7 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1107 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 року № 330) та пункту 2 Додатку 2, пункту 6 Додатку 3 до даного Порядку (пункт 9 розділу 5 Акта перевірки № 02- 04/298 від 24.04.2019 та пункт 9 припису № 02-05/207 від 24.04.2019; пункт 47 розділу 5 Акта перевірки № 05-29/893 від 21.12.2018 та пункт 47 припису № 05-30/573 від 21.12.2018);
- суб`єктом господарювання здійснюється експлуатація устаткування підвищеної небезпеки без отримання дозволу територіального органу Держпраці, а саме вантажопідіймальних кранів і машин - кран гідравлічний, МіоІ 80-447, інвентарний № б/н; кран-балка, інвентарний № б/н; кран-балка електрична, інвентарний № б/н; кран-балка електрична, інвентарний № б/н; тельфер, інвентарний № б/н, в кількості 2 одиниць; автокран, інвентарний № б/н, що є порушенням вимог статті 21 Закону України Про охорону праці; пункту 6, 7 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1107 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 року № 330) та пункту 11 Додатку 3 до даного Порядку (пункт 10 розділу 5 Акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункт 10 припису № 02- 05/207 від 24.04.2019; пункт 48 розділу 5 Акта перевірки № 05-29/893 від 21.12.2018 та пункт 48 припису № 05-30/573 від 21.12.2018);
- на час перевірки не надано (відсутній) наказ керівника про призначення працівника, який здійснює нагляд за утриманням та безпечною експлуатацією вантажопідіймальних кранів і машин, а саме: кран гідравлічний, МіоІ 80-447, інвентарний № б/н; кран-балка, інвентарний № б/н; кран-балка електрична, інвентарний № б/н; кран-балка електрична, інвентарний № б/н; тельфер, інвентарний № б/н, в кількості 2 одиниць; автокран, інвентарний № б/н, що є порушенням вимог пункту 1 глави 5 розділу IV НПАОП 0.00-1.80-18 Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання (пункт 11 розділу 5 Акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункт 11 припису № 02-05/207 від 24.04.2019; пункт 49 розділу 5 Акта перевірки №05- 29/893 від 21.12.2018 та пункт 49 припису № 05-30/573 від 21.12.2018);
- не проведений періодичний технічний огляд вантажопідіймальних кранів і машин, а саме: кран гідравлічний, МіоІ 80-447, інвентарний № б/н; кран-балка, інвентарний № б/н; кран- балка електрична, інвентарний № б/н; кран-балка електрична, інвентарний № б/н; тельфер, інвентарний № б/н, в кількості 2 одиниць; автокран, інвентарний № б/н, що є порушенням вимог пункту 1 глави 5 розділу IV НПАОП 0.00-1.80-18 Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання (пункт 16 розділу 5 Акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункт 16 припису № 02-05/207 від 24.04.2019; пункт 54 розділу 5 Акта перевірки № 05-29/893 від 21.12.2018 та пункт 54 припису № 05-30/573 від 21.12.2018);
- суб`єктом господарювання виконуються роботи підвищеної небезпеки без отримання
дозволу територіального органу Держпраці, а саме технічне обслуговування та ремонт водогрійних котлів теплопродуктивністю понад 0,1 МВг - котел опалювальний водогрійний КВм(а)-0,82, в кількості 2 одиниць, заводський № 125 та № 141, що є порушенням вимог статті 21 Закону України Про охорону праці; пункту 6,7 "Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1107 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 року № 330) та пункту 2 Додатку 2, пункту 9 Додатку 3 до даного Порядку (пункт 19 розділу 5 Акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункт 19 припису № 02-05/207 від 24.04.2019; пункт 60 розділу 5 Акта перевірки № 05-29/893 від 21.12.2018 та пункт 60 припису № 05-30/573 від 21.12.2018);
- суб`єктом господарювання здійснюється експлуатація устаткування підвищеної небезпеки без отримання дозволу територіального органу Держпраці, а саме водогрійних котлів теплопродуктивністю понад 0,1 МВт: котел опалювальний водогрійний КВм(а)-0,82, в кількості 2 одиниць, заводський № 125 та № 141, що є порушенням вимог статті 21 Закону України Про охорону праці; пункту 6, 7 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1107 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 року№ 330) та пункту 9 Додатку 3 до даного Порядку (пункт 20 розділу 5 Акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункт 20 припису № 02-05/20 від 24.04.2019; пункт 61 розділу 5 Акта перевірки № 05-29/893 від 21.12.2018 та пункт 61 припису № 05-30/573 від 21.12.2018);
- суб`єктом господарювання здійснюється експлуатація устаткування підвищеної небезпеки без отримання дозволу територіального органу Держпраці, а саме ліфту В-3200 № 8260, що є порушенням вимог статті 21 Закону України Про охорону праці; пункту 6, 7 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1107 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 року № 330) та пункту 11 Додатку 3 до даного Порядку (пункт 23 розділу 5 Акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункт 23 припису № 02-05/207 від 24.04.2019; пункт 65 розділу 5 Акта перевірки № 05-29/893 від 21.12.2018 та пункт 65 припису № 05-30/573 від 21.12.2018);
- на час перевірки на гумотканинних рукавах, що застосовуються при операціях зливання-наливання і стаціонарно з`єднують підземний резервуар для зберігання зрідженого вуглеводневого газу СУГ-20.П.1-УХЛ1, заводський № 1114, з посудиною для транспортування ЗВГ V=50 м3, заводський № ТGК.1В.00201/56, відсутні маркування із зазначенням номінального тиску, строків проведеного і чергового гідравлічних випробувань, що є порушенням вимог пункту 1.17 розділу VI НПАОП 0.00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання (пункт 29 розділу 5 Акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункт 29 припису № 02-05/207 від 24.04.2019; пункт 12 розділу 5 Акта перевірки № 05- 29/893 від 21.12.2018 та пункт 12 припису № 05-30/573 від 21.12.2018);
- на час перевірки підприємством експлуатується підземний резервуар для зберігання ЗВГ СУГ-20.П.1-УХЛ1, заводський № 1114, без надання відомостей про випробування та настроювання ЗСК, встановлених на ньому (також відсутні пломби, які встановлюються після проведення зазначених робіт), що є порушенням вимог пункту 1.14 розділу VI НПАОП 0.00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання (пункт 31 розділу 5 Акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункт 31 припису № 02-05/207 від 24.04.2019; пункт 14 розділу 5 Акта перевірки № 05-29/893 від 21.12.2018 та пункт 14 припису № 05-30/573 від 21.12.2018);
- на час перевірки на газопроводі системи газопостачання зрідженим газом підприємства встановлений манометр МПЗ-Уф; заводський № б/н, без клейма та відомостей про повірку, яка передбачена пунктом 7.1 розділу VII Порядку технічного огляду, обстеження, оцінки та паспортизації технічного стану, здійснення запобіжних заходів для безаварійного експлуатування систем газопостачання, що є порушенням вимог пункту 4.13 розділу IV НПАОП 0.00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання (пункт 32 розділу 5 Акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункт 32 припису № 02-05/207 від 24.04.2019; пункт 17 розділу 5 Акта перевірки № 05-29/893 від 21.12.2018 та пункт 17 припису № 05-30/573 від 21.12.2018);
- суб`єктом господарювання здійснюється експлуатація устаткування підвищеної небезпеки без отримання дозволу територіального органу Держпраці, а саме технологічне устаткування та його елементи систем газопостачання зрідженим газом (у тому числі насосний агрегат DN450/25 РN 2,5 МПа, компресорний агрегат DN25 РN 2,5 МПа та автоматичні ротаційні модулі газу АМRd-3G згідно проекту 0513-ГЗП 2014 року Реконструкція будівлі під цех по виробництву аерозолів з лінією розливу ЗВГ по вул. Воровського, 24 в м. Суми, що є порушенням вимог статті 21 Закону України Про охорону праці; пункту 6, 7 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1107 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 року № 330) та пункту 2 Додатку 3 до даного Порядку (пункт 33 розділу 5 Акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункт 33 припису № 02- 05/207 від 24.04.2019; пункт 18 розділу 5 Акта перевірки № 05-29/893 від 21.12.2018 та пункт 18 припису № 05-30/573 від 21.12.2018);
- на час перевірки підземні та надземні газопроводи діаметр 89x4.0 L=2,8м, діметр 57x4.0 L=52,5м, діметр 48x3,5 L=0,75м, діметр 38x3.0 L=7,4м, діметр 32x3.0 L=23м, діметр 25x2,5 L=13,5м та газове обладнання, у тому числі насосний агрегат DN50/25 РN 2,5 МПа, компресорний агрегат DN25 РN 2,5 МПа та автоматичні ротаційні модулі газу АМRd-3G згідно проекту 0513-ГЗП 2014 року Реконструкція будівлі під цех по виробництву аерозолів з лінією розливу ЗВГ по вул. Воровського, 24 в м. Суми, експлуатуються без підписання акта приймання газообладнання для проведення комплексного випробування за формою додатка Ю (обов`язкового), який передбачає участь у комісії представника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, що є порушенням вимог пункту 4.6 розділу IV НПАОП 0.00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання (пункт 38 розділу 5 Акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункт 38 припису № 02-05/207 від 24.04.2019; пункт 23 розділу 5 Акта перевірки № 05-29/893 від 21.12.2018 та пункт 23 припису № 05-30/573 від 21.12.2018);
- суб`єктом господарювання здійснюється експлуатація підземної ємності для зберігання ЗВГ СУГ-20.П.1-УХЛ1, заводський № 1114; підземних газопроводів, які не забезпечені ЕХЗ у складі магнієвих упакованих протекторів типу ПМ-10У (4 одиниці в групі) та повинні бути встановлені на глибину не менше 0,8 м від поверхні ґрунту; контрольно-вимірювальних пунктів в кількості 2 одиниць, які повинні бути розміщені на зовнішній поверхні ємності та на трубопроводі, що передбачено проектом 0513-ГЗП-ЭХЗ 2014 року Реконструкція будівлі під цех по виробництву аерозолів з лінією розливу ЗВГ по вул. Воровського, 24 в м. Суми, що є порушенням вимог пункту 4.6 розділу IV НПАОП 0.00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання (пункт 39 розділу 5 Акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункт 39 припису № 02-05/207 від 24.04.2019; пункт 24 розділу 5 Акта перевірки № 05-29/893 від 21.12.2018 та пункт 24 припису № 05-30/573 від 21.12.2018);
- відсутній акт, що підтверджує проведення монтажних робіт і налагодження підземного резервуару для зберігання зрідженого вуглеводневого газу СУГ-20.П.1-УХЛ1, заводський № 1114, що є порушенням вимог пункту 3 розділу 1 глави III НПАОП 0.00-1.81-18 Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском (пункт 40 розділу 5 Акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункт 40 припису № 02-05/207 від 24.04.2019; пункт 26 розділу 5 Акта перевірки № 05-29/893 від 21.12.2018 та пункт 26 припису № 05-30/573 від 21.12.2018).
Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не надано доказів усунення в повному обсязі виявлених перевіркою порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів виходить з такого.
Відповідно до ч. 3ст. 43 Конституції Україникожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.
Основні положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їхнього життя і здоров`я в процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці визначені уЗаконі України від 14.10.1992 №2694-XII "Про охорону праці"(далі - Закон № 2694-ХІІ) .
ЦейЗаконпередбачає принципи, на яких базується державна політика в галузі охорони праці, у тому числі: пріоритет життя і здоров`я працівників, повна відповідальність роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці; підвищення рівня промислової безпеки шляхом забезпечення суцільного технічного контролю за станом виробництв, технологій та продукції, а також сприяння підприємствам у створенні безпечних та нешкідливих умов праці (стаття 4 Закону).
Частиною першоюстатті 13 Закону № 2694-ХІІпередбачено, що роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.
З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, у тому числі: забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров`я виробничих факторів; (частина другастатті 13 Закону України "Про охорону праці").
Частиною третьоюстатті 13 Закону № 2694-ХІІвстановлено, що роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.
У відповідності до частини першоїстатті 38 Закону України "Про охорону праці"державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, яким відповідно до Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №96, є Державна служба України з питань праці (Держпраці), яка здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
За приписами Положення про Управління Держпраці, Управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаєЗакон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V(далі - Закон №877-V).
Приписамист. 1 Закону №877-Vвизначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбаченихзаконом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до ч. 1 та 4ст. 4 Закону №877-V, державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа. Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщозаконпрямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
Згідно визначення, наведеного вст. 1 цього Закону, заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Згідно з ч. 6, 7ст. 7 Закону № 877-Vза результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт. В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю). У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис. Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановленізаконом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Частиною 5ст. 4 Закону № 877-Vпередбачено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Отже повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можливе лише за рішенням суду. При цьому передумовою прийняття такого рішення є встановлення факту (фактів) виконання робіт (надання послуг) суб`єктами господарювання та порушень вимог законодавства під час їх виконання, які створюють загрозу життю працюючих.
Поняття загроза життю та/або здоров`ю людини є оціночним поняттям та віднесено до сфери захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
Таким чином, існує три обставини, які обов`язково мають бути встановлені у цій справі: наявність порушення правил охорони праці та безпеки життєдіяльності; наявність загрози життю та здоров`ю працівників відповідача; прямий та безпосередній причинно-наслідковий зв`язок між порушенням та загрозою.
Заборона виконання робіт та експлуатації певного об`єкту є крайнім заходом впливу і повинна застосовуватися у виключних випадках, коли виявлені порушення дійсно становлять реальну загрозу життю і здоров`ю людей, а усунення цих порушень вимагає вжиття саме таких заходів реагування.
Як свідчать матеріали справи, під час перевірки позивачем встановлено та зафіксовано порушення вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників, а саме:
- експлуатація автомобільного транспорту (порушення зі перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 р. та пункті 7 припису № 02-05/207 від 24.04.2019 р.; пункті 45 розділу 5 Акта перевірки № 05-29/893 від 21.12.2018 р. та пункті 45 припису № 05-30/573 від 21.12.2018 р.);
- виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме технічне обслуговування та ремонт технологічного устаткування деревообробної промисловості - деревообробних верстатів рама лісопильна, інвентарний № б/н; розпиловочнии комплекс (виробник - Турція), інвентарний № б/н; верстат д/о ФСШ, інвентарний № б/н, в кількості 4 одиниць; верстат д/о Т202014С, інвентарний № б/н; верстат ЛШС-2500, інвентарний № б/н; верстат обрізний (багато пил), інвентарний № б/н; верстат фугувальний для бокових граней (виробник - Турція), інвентарний № б/н, (порушення зазначене в пункті 8 розділу 5 Акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункті 8 припису № 02-05/207 від 24.04.2019; пункті 46 розділу 5 Акта перевірки № 05-29/893 від 21.12.2018 та пункті 46 припису № 05-30/573 від 21.12.2018);
- експлуатація устаткування підвищеної небезпеки, а саме технологічного устаткування деревообробної промисловості - деревообробних верстатів (рама лісопильна, інвентарний №б/н; розпиловочний комплекс (виробник - Турція), інвентарний № б/н; верстат д/о ФСШ, інвентарний № б/н, в кількості 4 одиниць; верстат д/о Т2020NС, інвентарний № б/н; верстат ЛШС-2500, інвентарний № б/н; верстат обрізний (багато пил), інвентарний № б/н; верстат фугувальний для бокових граней (виробник - Турція), інвентарний № б/н) (порушення зазначене в пункті 8, 9 розділу 5 Акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункті 8, 9 припису № 02-05/207 від 24.04.2019; пункті 46, 47 розділу 5 Акта перевірки № 05-29/893 від 21.12.2018 та пункті 46, 47 припису № 05-30/573 від 21.12.2018);
- експлуатація устаткування підвищеної небезпеки, а саме вантажопідіймальних кранів і машин: кран гідравлічний, МіоІ 80-447, інвентарний № б/н; кран-балка, інвентарний № б/н; кран-балка електрична, інвентарний № б/н; кран-балка електрична, інвентарний № б/н; тельфер, інвентарний № б/н, в кількості 2 одиниць; автокран, інвентарний № б/н (порушення зазначене в пункті 7, 10, 11, 16 розділу 5 Акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункті 7, 10, 11, 16 припису № 02-05/207 від 24.04.2019; пункті 45, 48, 49, 54 розділу 5 перевірки № 05-29/893 від 21.12.2018 та пункті 45, 48, 49, 54 припису № 05-30/573 від 21.12.2018);
- виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме технічне обслуговування та ремонт водогрійних котлів теплопродуктивністю понад 0,1 МВт - котел опалювальний водогрійний КВм(а)-0,82, в кількості 2 одиниць, заводський № 125 та № 141 (порушення зазначене в пункті 19 розділу 5 акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункті 19 припису № 02- 05/207 від 24.04.2019; пункті 60 розділу 5 Акта перевірки № 05-29/893 від 21.12.2018 та пункті 60 припису № 05-30/573 від 21.12.2018);
- експлуатація устаткування підвищеної небезпеки, а саме водогрійних котлів теплопродуктивністю понад 0,1 МВт: котел опалювальний водогрійний КВм(а)-0,82, в кількості 2 одиниць, заводський № 125 та № 141 (порушення зазначене в пункті 7, 20 розділу 5 Акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункті 7, 20 припису № 02-05/207 від 24.04.2019; пункті 45, 61 розділу 5 Акта перевірки № 05-29/893 від 21.12.2018 та пункті 45, 61 припису № 05-30/573 від 21.12.2018);
- експлуатація устаткування підвищеної небезпеки, а саме ліфту В-3200, № 8260 (порушення зазначене в пункті 23 розділу 5 акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункті 23 припису № 02-05/207 від 24.04.2019; пункті 65 розділу 5 Акта перевірки № 05-29/893 від 21.12.2018 та пункті 65 припису № 05-30/573 від 21.12.2018);
- експлуатація підземного резервуару для зберігання ЗВГ СУГ-20.П.1-УХЛ1, заводський № 1114, та підземних газопроводів (порушення зазначене в пункті 29, 31, 39, 40 розділу 5 Акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункті 29, 31, 39, 40 припису № 02-05/207 від 24.04.2019; пункті 12, 14, 24, 26 розділу 5 акта перевірки № 05-29/893 від 21.12.2018 та пункті 12, 14, 24, 26 припису № 05-30/573 від 21.12.2018);
- експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки, а саме технологічного устаткування та його елементів систем газопостачання зрідженим газом (підземні та надземні газопроводи діметр 89x4.0 L=2,8м, діметр 57x4.0 L=52,5м, діметр 48x3,5 L=0,75м, діметр 38x3.0 L=7,4м, діметр 32x3.0 L=23м, діметр 25x2,5 L=13,5м та газове обладнання, у тому числі насосний агрегат DN50/25 РN 2,5 МПа, компресорний агрегат DN25 РN 2,5 МПа та автоматичні ротаційні модулі газу АМRd-3G згідно проекту 0513-ГЗП 2014 року Реконструкція будівлі під цех по виробництву аерозолів з лінією розливу ЗВГ по вул. Воровського, 24 в м. Суми.
Вказані порушення відповідачем не було усунуто.
Відповідач надав копію Протоколу № 1 засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці від 05.02.2019 з НПАОП 0.00-1.81-18 Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском, копію Протоколу № 2 засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці від 23.05.2019 з НПАОП 0.00-1.71-13 Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями, копію Протоколу № З засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці від 23.05.2019 з НПАОП 0.00- 1.71-13 Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями на підтвердження усунення виявленого порушення. Разом з тим, відповідачем не надано до суду жодних доказів проведення навчання та перевірки знань працівників з НПАОП 0.00-1.61-12 Правила охорони праці на автомобільному транспорті, НПАОП 0.00-7.14-17 Вимоги безпеки та захисту здоров`я під час використання виробничого обладнання працівниками, НПАОП 0.00-1.80-18 Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання.
Також, на підтвердження того, що ТОВ "Група Айсберг" не здійснюється експлуатація устаткування підвищеної небезпеки деревообробних верстатів та вантажопідіймальних кранів та машин, відповідачем надано наказ № 1-К від 08.05.2018 Про консервацію основних засобів як на підтвердження того, що устаткування підвищеної небезпеки, а саме:
- технологічне устаткування деревообробної промисловості - деревообробні верстати: рама лісопильна, інвентарний № б/н; розпиловочний комплекс (виробник - Турція), інвентарний № б/н; верстат д/о ФСШ, інвентарний № б/н, в кількості 4 одиниць; верстат д/о Т2020К!С, інвентарний № б/н; верстат ЛШС-2500, інвентарний № б/н; верстат обрізний (багато пил), інвентарний № б/н; верстат фугувальний для бокових граней (виробник - Турція), інвентарний № б/н;
- вантажопідіймальні крани та машини - кран гідравлічний, МіоІ 80-447, інвентарний № б/н; кран-балка, інвентарний № б/н; кран-балка електрична, інвентарний № б/н; кран- балка електрична, інвентарний № б/н; тельфер, інвентарний № б/н, в кількості 2 одиниць; автокран, інвентарний № б/н;
- ліфт В-3200 № 8260, законсервоване та з 08.05.2018 виведене з експлуатації.
Проте, факт експлуатації даного устаткування підвищеної небезпеки встановлено під час планової перевірки підприємства, проведеної у грудні 2018 року. При цьому, Акт перевірки суб`єкта господарювання № 05-29/893 від 21.12.2018 та Акт перевірки суб`єкта господарювання № 02-04/298 від 24.04.2019 підписано без зауважень, зауваження на акт перевірки до Управління не надходило, скарги на приписи від відповідача також не надходили, а отже порушення законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці встановлені та відповідач з ними погодився.
Крім того, відповідач посилається як на усунення порушення, зазначеного в пункті 16 розділу 5 Акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункті 16 припису № 02-05/207 від 24.04.2019, на проведення 25.03.2019 експертного обстеження кранів мостових одно балкових з електричним талем ТІ 0332, заводський № 94, 95, 96. В той же час, відповідач посилається на виведення з 08.05.2018 з експлуатації устаткування як на усунення порушення, зазначеного в пункті 10, 11 розділу 5 Акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункті 10, 11 припису № 02-05/207 від 24.04.2019, хоча мова йде про одні і ті ж крани.
З приводу посилання відповідача на укладення з експертною організацією договорів на проведення експертизи з метою отримання дозволів на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки, а саме: договір № 301С на виконання робіт від 19.04.2019, протокол узгодження договірної ціни від 19.04.2019, заявку від 19.04.2019; договір № ЗОС на виконання робіт від 19.04.2019, протокол узгодження договірної ціни від 19.04.2019, заявку від 19.04.2019; платіжне доручення № 3438 від 03.05.2019, колегія суддів зазначає, що предметом даних договорів є проведення експертизи з метою отримання дозволу на експлуатацію електроустановок напругою понад 1000В - електрообладнання напругою 6 кВ в складі ТП - 109: 2 (дві) КЛ 6 кВ.; високовольтний трансформатор ТМ- 560/6/0,4, заводський № б/н, тобто дані договори укладені з метою усунення порушення, зазначеного в пункті 28 розділу 5 Акта перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019 та пункт 28 припису № 02-05/207 від 24.04.2019.
Крім того, укладення договору про проведення експертизи ще не є усуненням порушення, оскільки потрібно саме отримати дозвіл на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки.
Таким чином, станом на час розгляду справи в суді першої інстанції, відповідачем не усунуто у повному обсязі порушення, зазначені в акті перевірки № 02-04/298 від 24.04.2019, та у приписі № 02-05/207 від 24.04.2019, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а подані відповідачем документи, що містяться в матеріалах справи (т. 1 а.с.83-161), лише свідчать про намір товариства усунути виявлені порушення в майбутньому.
За таких обставин, враховуючи встановлені у справі обставини, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до ТОВ "Група Айсберг" шляхом зупинення виконання робіт та експлуатації відповідного устаткування.
Колегія суддів також звертає увагу, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення ТОВ "Група Айсберг" виявлених порушень.
Крім того, застосований до скаржника захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері охорони праці. Також такий захід реагування як повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень - не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань охорони праці, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю працівників.
Посилання відповідача на пропуск позивачем строку звернення до суду з відповідним позовом, колегія суддів вважає помилковим, з наступних підстав.
Відповідно до ч.ч.1 та 2 ст.122 КАС України, позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень встановлюється тримісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог. Цим Кодексом та іншими законами можуть також встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень.
Таким чином, перебіг тримісячного строку для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень починається з дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог.
В даному випадку, підставою для звернення Управління Держпраці у Сумській області до суду з цим позовом є результати позапланової перевірки дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки Товариством з обмеженою відповідальністю ГРУПА АЙСБЕРГ в частині виконання припису № 05-30/573 від 21.12.2018 р., оформлені актом № 02-04/298 від 24.04.2019 року, отже строк звернення до суду слід обчислювати з 24.04.2019 року.
Із позовом позивач звернувся до суду 31.05.2019 року, тобто в межах тримісячного строку, встановленого ч. 2 ст. 122 КАС України.
У відповідності до ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на викладене, колегія суддів не знаходить підстав для задоволення апеляційної скарги ТОВ "Група Айсберг", оскільки суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв законне і обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права.
Доводи апеляційної скарги встановлених обставин справи та висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
Керуючись ст.ст. 229, 241, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 327-329 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Група Айсберг" залишити без задоволення.
Рішення Сумського окружного адміністративного суду від 10.12.2019 року по справі № 480/1958/19 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя (підпис)С.П. ЖигилійСудді(підпис) (підпис) Т.С. Перцова В.Б. Русанова Повний текст постанови складено 03.08.2020 року