ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/18331/19 Суддя (судді) першої інстанції: Амельохін В.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 липня 2020 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Лічевецького І.О., суддів - Мельничука В.П., Оксененка О.М., при секретарі - Рейтаровській О.С., розглянувши в порядку письмового провадження за апеляційною скаргою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 березня 2020 року адміністративну справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Євро-реконструкція» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправними та скасування постанов,
ВСТАНОВИВ
Товариство з обмеженою відповідальністю «Євро-реконструкція» (надалі за текстом -ТОВ «Євро-реконструкція») звернулось до суду з позовом у якому просило визнати протиправними та скасувати постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (надалі за текстом - «НКРЕКП»):
- № 1819 від 30.08.2019 р. «Про накладення штрафу на ТОВ «Євро-реконструкція» за порушення ліцензійних умов з виробництва, Ліцензійних умов з постачання теплової енергії, необхідність усунення порушень та здійснення заходу державного регулювання»;
- № 1818 від 30.08.2019 р. «Про накладення штрафу на ТОВ «Євро-реконструкція» за порушення Ліцензійних умов з виробництва електричної енергії та здійснення заходів та здійснення заходів державного регулювання».
На обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що зазначені постанови прийнято у строк, що перевищує встановлений чинним законодавством.
Позивач також звертав увагу, що цими постановами застосовано заходи державного регулювання не передбачені законодавством.
За твердженням позивача НКРЕКП не затверджувала структуру тарифів на 2017 р., а отже їх неможливо було переглянути.
Насамкінець, ТОВ «Євро-реконструкція» посилалось на те, що перевірку проведено за відсутності затверджених уніфікованих форм актів.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 березня 2020 року адміністративний позов задоволено повністю. Визнано протиправними дії УДКС у Подільському районі м. Києва в частині повернення стягувачу без виконання наказу Господарського суду м. Києва від 15.05.2019 у справі №910/10900/18. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
В апеляційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нове про відмову у задоволенні позову.
Зокрема апелянт зазначає про те, що на прохання позивача призупинявся розгляд актів перевірки, а у подальшому їх розгляд переносився з метою забезпечення права ліцензіата на захист. При цьому Закон України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» не містить посилання на строк, протягом якого має бути прийнято рішення про застосування санкцій.
Крім того, на переконання відповідача, лише сам факт порушення строку накладення санкцій не може бути підставою для звільнення від відповідальності за допущене порушення.
Скаржник звертає увагу, що пункт 3 резолютивної частини постанови № 1818 та пункти 3, 4 резолютивної частини постанови № 1819 містять рекомендації, які стосуються виключно структурних підрозділів НКРЕКП і жодним чином не порушують права ТОВ «Євро-реконструкція».
Також, апелянт стверджує, що встановлена Порядком контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов форма акту перевірки відповідає положенням та формі уніфікованого акту перевірки.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач, наполягаючи на законності та обгрунтованості судового рішення, стверджує, що відповідачем було порушено встановлений чинним законодавством, зокрема статтею 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», строк накладення санкції.
ТОВ «ДВ Нафтогазовидобувна компанія» наполягає на відсутності юридичних механізмів зміни тарифу в бік його зменшення, оскільки структура тарифів у позивача була відсутня.
Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, Шостий апеляційний адміністративний суд дійшов наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що у період з 03.06.2019 р. по 14.06.2019 р. посадовцями НКРЕКП проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері енергетики та Ліцензійних умов з виробництва електричної енергії.
Результати перевірки оформлено актом № 205 від 14.06.2019 р.
Згідно цьому акту ТОВ «Євро-реконструкція» порушено вимоги підпункту 3.1.1 пункту 3.1, підпунктів 9, 14 пункту 2.3, пункту 2.2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії внаслідок:
- неподання звітності;
- ненадання документів та інформації, необхідних для виконання НКРЕКП своїх повноважень;
- порушення обов`язку щодо дотримання напрямків та обсягів використання коштів за статтями витрат, відповідно до встановленої структури тарифу на відпуск електричної енергії, затвердженої постановою № 1500 від 28.12.2017 р.;
- порушення зобов`язань неухильно дотримуватись запланованих обсягів витрат на проведення ремонтних робіт;
- порушення Порядку формування інвестиційних програм ліцензіатів з виробництва електричної та теплової енергії на теплоелектроцентралях та когенераційних установках.
На підставі висновків, викладених у названому акті перевірки відповідачем прийнято постанову № 1818 від 30.08.2019 р. «Про накладення штрафу на ТОВ «Єврореконструкція» за порушення ліцензійних умов з виробництва електричної енергії та здійснення заходів державного регулювання».
Згідно цієї постанови НКРЕКП, відповідно до статей 17, 19, 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» та статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії», постановила:
Відповідно до пунктів 11, 12 частини першої статті 17, статті 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» та статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» накласти штраф у розмірі 255 000 (двісті п`ятдесят п`ять тисяч) гривень на ТОВ «Євро-реконструкція» (код ЄДРПОУ 37739041) за порушення:
пункту 2.2 Ліцензійних умов з виробництва електричної енергії щодо обов`язку ліцензіата здійснювати господарську діяльність з виробництва електричної енергії відповідно до законів України «Про електроенергетику», «Про комбіноване виробництво теплової та електричної енергії (когенерацію) та використання скидного енергопотенціалу», «Про ринок електричної енергії», «Про
Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», інших нормативно-правових актів та нормативних документів, які регулюють діяльність в електроенергетиці, а саме:
абзацу другого пункту 4.2 Методики формування, розрахунку та встановлення тарифів на електричну та (або) теплову енергію, що виробляється на теплоелектроцентралях, теплових електростанціях та когенераційннх установках, затвердженої постановою НКРЕКП від 01 серпня 2017 року № 991, у частині зобов`язання ліцензіата неухильно дотримуватись переліку заходів та запланованих обсягів витрат на проведення ремонтних робіт, що були включені НКРЕКП до структури тарифів на відпуск електричної енергії та (або) виробництво теплової енергії,
Порядку формування інвестиційних програм ліцензіатів з виробництва електричної та теплової енергії на теплоелектроцентралях та когенераційних установках, затвердженого постановою НКРЕКП від 15 жовтня 2015 року № 2585, зокрема:
пункту 4.1 щодо зобов`язання ліцензіата виконувати схвалені НКРЕКП, зокрема постановами від 12 грудня 2016 року № 2167 «Про встановлення тарифів на відпуск електричної енергії та виробництво теплової енергії ТОВ «Євро-реконструкція» (Дарницька ТЕЦ)» та від 28 грудня 2017 року № 1500 «Про встановлення тарифів на відпуск електричної енергії та виробництво теплової енергії ТОВ «Євро-реконструкція», інвестиційні програми (у частині виробництва електричної енергії) у повному обсязі відповідно до запланованих етапів, обсягів робіт у кількісному вираженні та обсягів фінансування у вартісному вираженні з урахуванням фактичного наповнення джерел фінансування;
пункту 4.4 у частині самостійного перерозподілу фінансування вартості заходів, передбачених схваленого інвестиційною програмою, при зміні вартості виконання заходів понад п`ять відсотків;
підпункту 9 пункту 2.3 Ліцензійних умов з виробництва електричної енергії щодо обов`язку ліцензіата надавати НКРЕКП документи, інформацію та звітність, необхідні для виконання НКРЕКП своїх повноважень, в обсягах та у строки, встановлені НКРЕКП;
підпункту 14 пункту 2.3 Ліцензійних умов з виробництва електричної енергії щодо обов`язку ліцензіата дотримуватись визначених напрямків та обсягів використання коштів за статтями витрат відповідно до встановленої рішенням НКРЕКП, зокрема постановою від 28 грудня 2017 року № 1500 «Про встановлення тарифів на відпуск електричної енергії та виробництво теплової енергії ТОВ «Євро-реконструкція», структури тарифу на відпуск електричної енергії.
Відповідно до пункту 1 частини першої та пункту 1 частини другої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», у межах здійснення заходів державного регулювання, зобов`язати ТОВ «Євро-реконструкція» у строк до 01 листопада 2019 року:
надати до НКРЕКП звітність за формою № 1-НКРЕ (місячна) «Звіт про використання палива ліцензіатом з виробництва електричної та теплової енергії» за червень 2017 року, копії фінансової звітності за І - III квартали 2017 року, II - III квартали 2018 року та річну фінансову звітність за 2018 рік, надати до Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області копії фінансової звітності за II - ІП квартали 2017 року, І - III квартали 2018 року та січну фінансову звітність за 2018 рік.
Відповідно до пунктів 1, 13 частини першої та пункту 1 частини другої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», у межах здійснення заходів державного регулювання, Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики при підготовці та винесенні на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проекту рішення щодо встановлення (зміни) ТОВАРИСТВУ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЄВРО-РЕКОНСТРУКЦІЯ» державної регульованої ціни на електричну енергію врахувати її зміну в бік зменшення на загальну суму 82 550, 43 тис. грн. (без ПДВ), а саме:
суму невикористаних коштів схваленої Інвестиційної програми на 2017 рік у розмірі 231,57 тис. грн (без ПДВ);
суму перевищення вартості виконання заходів Інвестиційної програми на 2017 рік понад п`ять відсотків у розмірі 55,16 тис. грн (без ПДВ);
суму економії коштів, яка склалась за результатами виконання Інвестиційної програми на 2017 рік, у розмірі 1 019,93 тис. грн (без ПДВ);
суму перевищення вартості виконання заходів Інвестиційної програми на
2017 рік понад п`ять відсотків у розмірі 5,37 тис. грн (без ПДВ);
суму економії коштів, яка склалась за результатами виконання
Інвестиційної програми на 2018 рік, у розмірі 104,41 тис. грн (без ПДВ);
суму профінансованих витрат на утримання і експлуатацію автотранспорту в рамках виконання Інвестиційної програми на 2018 рік у розмірі 12,17 тис. грн (без ПДВ);
суму недофінансування статті витрат «Паливо» за результатом діяльності з виробництва електричної енергії у 2017 році у розмірі 24 365 тис. грн (без ПДВ);
суму додаткового доходу від збільшення обсягу товарної продукції у 2018 році, зменшену на фактичну паливну складову та за вирахуванням податку на прибуток, у розмірі ІЗ 068,42 тис, грн (без ПДВ);
суму економії коштів, отриманої за результатом діяльності з виробництва електричної енергії у 2018 році, а саме у результаті недофінансування витрат порівняно із розрахунковими витратами у тарифі на відпуск електричної енергії, з урахуванням сум перевищення фактичних витрат від розрахункових показників, у розмірі 43 688,40 тис. грн (без ПДВ).
Відповідно до акту № 207 від 14.06.2019 р., складеного за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері теплопостачання та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії, позивачем:
- порушено терміни подання до НКРЕКП інформації щодо укладених договорів з оператором газотранспортної системи про надання послуг з постачання природного газу чи оператором газорозподільної системи про надання послуг з розподілу природного газу для розрахунку нормативів перерахування коштів;
- не дотримано зобов`язання щодо необхідності дотримуватись переліку заходів та запланованих обсягів витрат на проведення ремонтних робіт, що були включені до структури тарифів на виробництво теплової енергії на 2018 р. постановою № 1500 від 28.12.2017 р.;
- кошти тарифу на виробництво теплової енергії протиправно спрямовано на фінансування витрат, які заплановані за рахунок тарифу на виробництво електричної енергії;
- не в повному обсязі виконано інвестиційні програми на 2017 та 2018 роки;
- порушено терміни подання звітності.
Згідно акту про результати проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері теплопостачання та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання теплової енергії № 208 від 14.06.2020 р., ТОВ «Євро-реконструкція»:
- не подавало до НКРЕКП оновлену відомість про місця провадження господарської діяльності з постачання теплової енергії;
- не перераховувались кошти за спожиту теплову енергію на рахунки зі спеціальним режимом використання;
- порушило терміни подання до НКРЕКП інформації щодо укладених договорів з оператором газотранспортної системи про надання послуг з постачання природного газу чи оператором газорозподільної системи про надання послуг з розподілу природного газу для розрахунку нормативів перерахування коштів;
- не дотрималось структури витрат;
- не встановило 145 приладів обліку;
- не подало заяви про схвалення інвестиційних програм на 2017 р. та на 2018 р.;
- протягом 2017-2018 років не здійснювало перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання для проведення розрахунків за інвестиційними програмами;
- подавало звітність із перевищенням граничних термінів;
- у поданій звітності показники не відповідають їх сумі помісячно.
На підставі актів перевірки № 207 від 14.06.2019 р., № 208 від 14.06.2020 р. та відповідно до ст.ст. 17, 19, 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», ст. 31 Закону України «Про теплопостачання» відповідачем прийнято постанову «Про накладення штрафу на ТОВ «Євро-Реконструкція» за порушення ліцензійних мов з постачання теплової енергії, необхідність усунення порушень та здійснення заходів державного регулювання» № 1819 від 30.08.2019 р.
Цією постановою, відповідно до пунктів 11, 12 частини першої статті 17, статті 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» на ТОВ «Євро-Реконструкція» накладено штраф у розмірі:
- 34 000 грн. за порушення:
пункту 3.1 глави 3 Ліцензійних умов з виробництва № 308 щодо дотримання вимог законів України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», «Про теплопостачання», інших актів законодавства, якими регулюється діяльність, у сфері природних монополій та у сфері теплопостачання, а саме:
пункту 10 Порядку розподілу коштів, що надходять на поточні рахунки із спеціальним режимом використання для проведення розрахунків з постачальником природного газу, на якого покладено спеціальні обов`язки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 червня 2014 року № 217, у частині подання інформації щодо укладених договорів з оператором газотранспортної системи про надання послуг з транспортування природного газу чи оператором газорозподільної системи про надання послуг з розподілу природного газу до 17 числа місяця, що передує розрахунковому, до НКРЕКИ за встановленими формами,
абзацу другого пункту 4.2. Методики формування, розрахунку та встановлення тарифів на електричну та (або,) теплову енергію, що виробляється на теплоелектроцентралях, теплових електростанціях та когенераційних установках, затвердженої постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 01 серпня 2017 року № 991, у частині неухильного дотримання переліку заходів та запланованих обсягів витрат на проведення ремонтних робіт, що була включені НКРЕКП до структури тарифів на відпуск електричної енергії та (або) виробництво теплової енергії,
пункту 4.4 Порядку формування» інвестиційних програм ліцензіатів з виробництва електричної та теплової енергії на теплоелектроцентралях та когенераційних установках, затвердженого постановою НКРЕКП від 15 жовтня 2015 року № 2585, щодо самостійного перерозподілу фінансування вартості виконання заходів, передбачених схваленою інвестиційною програмою, при зміні вартості виконання цих заходів понад п`ять відсотків,
пункту 2.1 глави 2 Правил організації звітності, що подається суботами господарювання у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах, енергетики та комунальних послуг, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", від 31 травня 2017 року № 717, щодо грунтування усіх показників звітів на достовірних даних первинного (бухгалтерського) та внутрішньогосподарського (управлінського) обліку, що забезпечує можливість порівняння і контролю даних;
підпункту 9 пункту 3.2 глави 3 Ліцензійних умов з виробництва № 308 щодо дотримання структури витрат згідно зі статтями, затвердженими у тарифі на виробництво теплової енергії;
підпункту 18 пункту 3.2 глави 3 Ліцензійних умов з виробництва № 308 у частині виконання інвестиційної програми в затверджених об`ємах за відповідними напрямками, розробленої, погодженої та схваленої відповідно до вимог Порядку формування інвестиційних програм ліцензіатів з виробництва електричної та теплової енергії на теплоелектроцентралях та когенераційних установках, затвердженого постановою НКРЕКП від 15 жовтня 2015 року № 2585;
підпункту 21 пункту 3.2 глави 3 Ліцензійних умов з виробництва № 308 щодо недопущення перехресного субсидіювання інших видів діяльності за рахунок господарської діяльності з виробництва теплової енергії;
підпункту 22 пункту 3,2 глави 3 Ліцензійних умов з виробництва № 308 у частині надання органу ліцензування звітності у строки, встановлені органом ліцензування;
- 34 000 грн. за порушення:
пункту 3.1 глави 3 Ліцензійних умов з постачання № 308 щодо дотримання вимог законів України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах, енергетики та комунальних послуг», «Про теплопостачання», інших актів законодавства, якими регулюється діяльність у сфері природних монополій та у сфері теплопостачання, а саме:
частини першої статті 19-1 Закону України «Про теплопостачання» та пунктів 8, 10 Порядку розподілу коштів, що надходять на поточні рахунки із спеціальним режимом використання для проведення розрахунків з постачальником природного газу, на якого покладено спеціальні обов`язки,: затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 червня 2014 року № 217, у частині: перерахування коштів за теплову енергію та/або комунальні, послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води від усіх категорій споживачів виключно на спеціальні рахунки, відкриті теплопостачальними і теплогенеруючими організаціями та їх структурними підрозділами в уповноваженому банку для відповідної категорії споживачів,
подання інформації щодо укладених договорів з оператором газотранспортної системи про надання послуг з транспортування природного газу чи оператором газорозподільної системи про надання послуг з розподілу природного газу до 17 числа місяця, що передує розрахунковому, до НКРЕКП за встановленими формами,
пункту 2.1 глави 2 Правил, організації звітності, що подається суб`єктами господарювання у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від ЗІ травня 2017 року № 717, щодо грунтування усіх показників звітів на достовірних даних первинного (бухгалтерського) та внутрішньогосподарського (управлінського) обліку, що забезпечує можливість порівняння і контролю даних;
підпункту 2 пункту 3.2 глави 3 Ліцензійних умов з постачання № 308 щодо повідомлення органу ліцензування про всі зміни даних, які були зазначені в його документах, що додавалися до заяви про отримання ліцензії, не пізніше одного місяця з дня настання таких змін;
підпункту 10 пункту 3.2 глави 3 Ліцензійних умов з постачання № 308 щодо дотримання структури витрат згідно зі статтями, затвердженими у тарифі на постачання теплової енергії;
підпункту 18 пункту 3.2 глави 3 Ліцензійних умов з постачання №- 308 щодо забезпечення обліку реалізованої споживачам теплової енергії ліцензіата з використанням відповідних приладів обліку теплової енергії;
підпункту 21 пункту 3.2 глави 3 Ліцензійних умов з постачання № 308 у частині розроблення інвестиційної програми, затвердження та здійснення її погодження, схвалення відповідно до вимог Порядку розроблення, погодження та затвердження інвестиційних програм суб`єктів господарювання у сфері теплопостачання, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 14. грудня 2012 року № 630, постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, від 14 грудня 2012 року № 381;
підпункту 22 пункту 3.2 глави 3 Ліцензійних умов з постачання № 308 у частині перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання для проведення розрахунків за інвестиційними програмами в обсязі, передбаченому в установленому тарифі для виконання інвестиційної програми, що відкритий в уповноваженому банку;
підпункту 25 пункту 3.2 глави 3 Ліцензійних умов з постачання № 308 у частині надання органу ліцензування звітності у строки, встановлені органом ліцензування.
Пунктом 2 названої постанови ТОВ «Євро-Реконструкція» відповідно до пункту 1 частини, першої та пункту 1 частини другої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», у межах здійснення заходів державного регулювання, зобов`язано у термін до:
- 01 серпня 2019 року:
усунути порушений підпункту 2 пункту 3.2 глави 3 Ліцензійних умов з постачання № 308 щодо повідомлення органу ліцензування про всі зміни; даних, які були зазначені в його документах, що додавалися до заяви про отримання ліцензії;
надати до НКРЕКП звітність за формою № 1-НКРЕ (місячна) «Звіт про використання палива ліцензіатом з виробництва електричної та теплової енергії» за червень 2017 року;
надати до НКРЕКП та Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області звіт за формою № 10-НКРЕКП-технічний паспорт тепло (річна) «Узагальнена технічна характеристика об`єктів теплопостачання (технічний паспорт)» за 2017 та 2018 роки та копії фінансової звітності за І - ІП квартали 2017 року, II -IV квартали 2018 року;
- 01 жовтня 2020 року:
усунути порушення підпункту 18 пункту 3.2 глави 3 Ліцензійних умов з постачання № 308 щодо забезпечення обліку реалізованої споживачам теплової енергії ліцензіата з використанням відповідних приладів обліку теплової енергії.
За змістом пунктів 3, 4 постанови № 1819 від 30.08.2019 р. НКРЕКП постановила:
- Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики, у межах здійснення заходів державного регулювання, відповідно до пунктів 1, ІЗ частини першої та пункту і частини другої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», статті 20 Закону України. «Про теплопостачання», пункту 4.14 Методики формування, розрахунку та встановлення тарифів на електричну та (або) теплову енергію, що виробляється на теплоелектроцентралях, теплових електростанціях та когенераційних установках, затвердженої постановою НКРЕКП від 01 серпня 2017 року № 991, підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проект рішення щодо встановлення (перегляду) тарифу на виробництво теплової енергії для ТОВ «Євро-реконструкція» шляхом його зміни в бік зменшення на загальну суму 120 214,06 тис. грн без ЦЦВ, урахувавши:
невикористані кошти інвестиційної програми на 2017 та 2018 роки у сумі 1 734,31 тис. грн без ПДВ;
суму економії коштів, отриману за результатом діяльності з виробництва теплової енергії у 2017 - 2018 роках у результаті недофінансування статей витрат порівняно із розрахунковими витратами у тарифі на виробництво теплової енергії у розмірі 118 479,75 тис. грн без ПДВ.
- Департаменту із регулювання відносин у сфері теплопостачання, у межах здійснення заходу державного регулювання, відповідно до пунктів 1, 13 частини першої та пункту 1 частини другої сталі 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», статті 20 Закону України «Про теплопостачання», пункту 4.2 Процедури встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, затвердженої постановою НКРЕКП від 31 березня 2016 року 528, підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проект рішення щодо встановлення (перегляду) тарифу на теплову енергію для ТОВ «Євро-реконструкція» шляхом його зміни в бік зменшення на суму 260,17 тис, грн без ПДВ (невикористані кошти інвестиційної програми на 2018 рік).
Правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення визначено Законом України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» від 22 вересня 2016 р. № 1540-VIII (надалі за текстом - «Закон № 1540-VIII»).
За змістом частини 2 статті 1 цього Закону Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (Регулятор) є юридичною особою публічного права.
Відповідно до частини 1 статті 2 Закону № 1540-VIII Регулятор здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема:
1) у сфері енергетики:
діяльності з виробництва, передачі, розподілу, постачання електричної енергії;
діяльності з транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору), надання послуг установки LNG, постачання природного газу;
діяльності з транспортування нафти, нафтопродуктів та інших речовин трубопровідним транспортом;
2) у сфері комунальних послуг:
діяльності з виробництва теплової енергії на теплогенеруючих установках, включаючи установки для комбінованого виробництва теплової та електричної енергії, транспортування її магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, постачання теплової енергії в обсягах понад рівень, що встановлюється умовами та правилами провадження господарської діяльності (ліцензійними умовами);
діяльності у сфері централізованого водопостачання та водовідведення в обсягах понад рівень, що встановлюється умовами та правилами провадження господарської діяльності (ліцензійними умовами).
Згідно частини 2 названої статті Закону № 1540-VIII державне регулювання у сферах, визначених у частині першій цієї статті, здійснюється Регулятором відповідно до цього Закону, а також законів України «Про природні монополії», «Про ринок електричної енергії», «Про ринок природного газу», «Про трубопровідний транспорт», «Про комбіноване виробництво теплової та електричної енергії (когенерацію) та використання скидного енергопотенціалу», «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг», «Про теплопостачання», «Про питну воду та питне водопостачання», інших актів законодавства, що регулюють відносини у відповідних сферах.
Пунктами 11, 12 частини 1 статті 17 Закону № 1540-VIII установлено, що для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор: контролює додержання ліцензіатами законодавства у відповідній сфері регулювання і ліцензійних умов провадження господарської діяльності та вживає заходів до запобігання порушенням ліцензійних умов; розглядає справи про порушення ліцензійних умов, а також справи про адміністративні правопорушення і за результатами розгляду приймає рішення про застосування санкцій, накладення адміністративних стягнень у випадках, передбачених законом, приймає у межах своєї компетенції рішення про направлення до відповідних державних органів матеріалів про виявлені факти порушення законодавства.
Спеціальним законом, який визначає правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулює відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище є Закон України «Про ринок електричної енергії» від 13 квітня 2017 р. № 2019-VIII.
Частиною 2 статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» визначено, що правопорушеннями на ринку електричної енергії є: порушення ліцензіатами відповідних ліцензійних умов провадження господарської діяльності; недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії; порушення вимог нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, нормативних документів з питань технічної експлуатації електричних станцій і мереж, енергетичного обладнання і мереж електроенергетичних підприємств та споживачів, виготовлення, монтажу, налагодження та випробування енергоустановок і мереж, виконання проектних робіт на енергоустановках і мережах; крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку; розкомплектування та пошкодження об`єктів електроенергетики, розкрадання майна таких об`єктів; пошкодження приладів обліку, використання приладів обліку електричної енергії, неповірених або неатестованих в установленому порядку; неподання або несвоєчасне подання звітності, передбаченої цим Законом, а також надання недостовірної інформації у такій звітності; необґрунтована відмова в доступі до системи передачі або системи розподілу або у приєднанні до системи передачі або системи розподілу; створення перешкод у здійсненні державного енергетичного нагляду (контролю); порушення правил охорони об`єктів електроенергетики; дії, що перешкоджають оперативному персоналу та посадовим особам об`єктів електроенергетики виконувати свої службові обов`язки; припинення постачання електричної енергії споживачам, що не допускають порушень своїх договірних зобов`язань перед оператором системи передачі та/або оператором системи розподілу та/або електропостачальником; неукладення договорів відповідно до вимог цього Закону та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії; пошкодження цілісності пломб, повірочного тавра тощо; відмова у доступі уповноважених працівників постачальників послуг комерційного обліку до приміщень, де розташовані лічильники електричної енергії, якщо обов`язок надання такого доступу встановлений законодавством; невиконання постанов, розпоряджень, наказів, рішень та приписів суб`єктів владних повноважень на ринку електричної енергії, а також створення перешкод для виконання службових обов`язків посадовими особами таких суб`єктів; неподання, несвоєчасне подання або подання завідомо недостовірної інформації оператору системи передачі, оператору системи розподілу та суб`єктам владних повноважень на ринку електричної енергії, якщо обов`язковість подання такої інформації встановлена законом, а також неподання копій документів, пояснень та іншої інформації на законну вимогу Регулятора; несанкціоноване втручання в роботу об`єктів електроенергетики.
Згідно частини 3 статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» у разі скоєння правопорушення на ринку електричної енергії до відповідних учасників ринку можуть застосовуватися санкції у виді: попередження про необхідність усунення порушень; штрафу; зупинення дії ліцензії; анулювання ліцензії.
За змістом частини 4 статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» Регулятор у разі скоєння правопорушення на ринку електричної енергії приймає у межах своїх повноважень рішення про накладення штрафів на учасників ринку (крім споживачів) у таких розмірах:
від 5 тисяч до 100 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - на суб`єктів господарювання, що провадять господарську діяльність на ринку електричної енергії, що підлягає ліцензуванню:
а) за провадження господарської діяльності на ринку електричної енергії за відсутності остаточного рішення про сертифікацію, прийнятого щодо відповідного суб`єкта;
б) за порушення ліцензійних умов провадження відповідного виду господарської діяльності на ринку електричної енергії, що підлягає ліцензуванню;
в) за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії;
г) за відмову в доступі до системи передачі або системи розподілу в непередбачених законом випадках;
від 1 тисячі до 10 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - на суб`єктів господарювання, що провадять господарську діяльність на ринку електричної енергії, що підлягає ліцензуванню:
а) за невиконання або несвоєчасне виконання рішень Регулятора, прийнятих у межах його повноважень;
б) за неподання, несвоєчасне подання або подання завідомо недостовірної інформації Регулятору, оператору системи передачі, оператору системи розподілу, якщо обов`язковість подання такої інформації встановлена законодавством, а також за неподання копій документів, пояснень та іншої інформації на законну вимогу Регулятора.
При цьому, на момент виникнення спірних правовідносин частиною 6 статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» було установлено, що рішення Регулятора про застосування санкцій за правопорушення, передбачені цією статтею, може бути прийнято протягом п`яти днів з дня виявлення правопорушення Регулятором.
Приймаючи до уваги, що акт перевірки, за результатами планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері енергетики та Ліцензійних умов з виробництва електричної енергії, № 205 складено 14.06.2019 р., а постанову № 1818 «Про накладення штрафу на ТОВ «Єврореконструкція» за порушення ліцензійних умов з виробництва електричної енергії та здійснення заходів державного регулювання» прийнято 30.08.2019 р., слід погодитись з висновком суду попередньої інстанції про пропущення відповідачем строку застосування санкцій.
Та обставина, що позивач звернувся до НКРЕКП із листом щодо призупинення розгляду актів перевірки, не перериває та не зупиняє строку застосування санкцій, який повинен обчислюватись з дня виявлення правопорушення.
Відповідно до частини 1 статті 31 Закону України «Про теплопостачання» від 02 червня 2005 р. № 2633-IV уповноважені органи застосовують до суб`єктів господарювання штрафні санкції:
1) за неподання передбаченої законом інформації уповноваженим державним органам або подання завідомо недостовірної інформації - у розмірі до п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
2) за невиконання (ухилення від виконання) або несвоєчасне виконання рішень чи приписів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері енергозбереження, або центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) у галузі теплопостачання, або національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, - у розмірі до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
3) за перешкоджання або недопущення до систем теплопостачання та теплоспоживання працівників органу державного нагляду або представників теплогенеруючих (теплопостачальних) організацій при виконанні ними службових обов`язків - у розмірі до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
4) за порушення ліцензійних умов або діяльність з простроченою ліцензією - до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
5) за необґрунтоване застосування тарифів на виробництво теплової енергії та її транспортування чи постачання або завищення нарахування плати за фактично відпущену теплову енергію споживачу (покупцю) - у розмірі до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
6) за постачання теплової енергії, параметри якої не відповідають державним стандартам, затвердженим нормативам на теплову енергію, умовам договору купівлі-продажу, що зафіксовано представниками теплопостачальної (теплогенеруючої) організації та споживача у відповідному акті, - у розмірі до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; після трьох таких порушень постачальник теплової енергії сплачує штраф як за порушення ліцензійних умов;
7) за самовільне (несанкціоноване) від`єднання споживача від теплової мережі теплопостачальної (теплогенеруючої) організації до закінчення строку дії договору купівлі-продажу теплової енергії - у розмірі до п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
8) за водорозбір з систем опалення через крани та інші пристрої; самовільне підключення до систем опалення без укладання договору купівлі-продажу теплової енергії; роботу з пошкодженими пломбами на вузлах комерційного обліку теплової енергії або їх роботу з простроченим строком метрологічної повірки - у розмірі до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
9) за неприєднання власниками теплових мереж до теплової мережі теплогенеруючої установки або споживача теплової енергії, які розташовані на території, закріпленій за власниками в разі виконання ними умов на приєднання, - у розмірі до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
10) за порушення вимог нормативно-правових актів та/або нормативних документів щодо забезпечення належного технічного стану теплових, тепловикористальних установок та мереж, а також їх експлуатації - у розмірі від ста до п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Частиною 11 статті 31 Закону України «Про теплопостачання» визначено, що штрафні санкції, передбачені частиною першою цієї статті, застосовуються в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Водночас, ані станом на час прийняття НКРЕКП постанови «Про накладення штрафу на ТОВ «Євро-Реконструкція» за порушення ліцензійних мов з постачання теплової енергії, необхідність усунення порушень та здійснення заходів державного регулювання» № 1819 від 30.08.2019 р., ані на час розгляду і вирішення справи в суді Урядом України не був визначений порядок застосування штрафних санкцій за правопорушення у сфері теплопостачання.
Крім того, відповідно до частини 15 статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» 5 квітня 2007 р. № 877-V при здійсненні заходів державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов`язані використовувати виключно уніфіковані форми актів.
Згідно частини 2 статті 5 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну регуляторну політику, політику з питань нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності та дерегуляції господарської діяльності, розробляє Методику розроблення критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю), та Методику розроблення уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю), які затверджуються Кабінетом Міністрів України. Уніфіковані форми актів з переліком питань затверджуються органом державного нагляду (контролю) та оприлюднюються на його офіційному веб-сайті протягом п`яти робочих днів з дня затвердження у порядку, визначеному законодавством.
Разом з тим, судом першої інстанції встановлено та не заперечується сторонами, що уніфіковані форми актів НКРЕКП не затверджувались.
Відповідно ж до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У зв`язку з цим спірні постанови підлягають скасуванню як такі, що прийняті за результатами перевірки, що призначена і проведена з порушенням встановленого законом порядку. В свою чергу, протиправні дії не можуть зумовлювати настання правомірних наслідків.
Вказана позиція неодноразово висловлювалась Верховним Судом та відповідає доктрині під умовною назвою «плоди отруйного дерева», сформульованій Європейським судом з прав людини у справах «Гефген проти Німеччини», «Нечипорук і Йонкало проти України», «Яременко проти України», відповідно до якої якщо джерело доказів є неналежним, то всі докази, отримані з цих джерел, будуть такими ж. Докази, отримані з порушенням встановленого порядку, призводять до несправедливості процесу в цілому, незалежно від їх доказової сили.
Колегія суддів не приймає посилання скаржника на правові позиції, викладені у постановах Верховного Суду від 04.02.2019 р. у справі № 826/14482/17, від 14.03.2019 р. у справі № 826/3880/18 з огляду на те, що пізніше у постанові від 06 червня 2019 р. у справі № 804/7661/17 Верховний Суд дійшов висновку, що «…судовим рішенням у справі № 826/14482/17 не надавалась правова оцінка щодо відсутності у відповідача повноважень на вилучення зі структури тарифів коштів. Натомість, враховуючи фактичні обставини по справі, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення, не є рішенням, яке безпосередньо порушує права позивача, оскільки, на підставі п. 2 оскаржуваного рішення прийнятті інші постанови комісії, якими відбулось корегування витрат позивача і настали негативні наслідки для позивача. Натомість у даній справі, суд апеляційної інстанції, з висновком якого погоджується і Верховний Суд, покликався на відсутність у Комісії повноваження на вилучення з тарифів коштів, а тому зобов`язання на майбутнє щодо вчинення дій, які не входять до повноваження суб`єкта владних повноважень, свідчить про протиправність п. 2 постанови від 01 червня 2017 року №734».
Так само і у цій справі, встановлення протиправності дій контролюючого органу щодо проведення перевіри є достатньою та самостійною підставою для визнання протиправними наслідків такої перевірки, без аналізу протиправності висновків контролюючого органу по суті виявлених перевіркою порушень.
Враховуючи викладене, колегія суддів не знаходить підстав для скасування судового рішення з мотивів, наведених в апеляційній скарзі.
Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ
Апеляційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 березня 2020 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття.
Касаційна скарга на постанову суду може бути подана безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Постанова складена в повному обсязі 14 липня 2020 р.
Головуючий суддя І.О.Лічевецький
суддя В.П.Мельничук
суддя О.М.Оксененко