ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
29 жовтня 2019 року
м. Дніпро
справа № 340/1999/19
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Бишевської Н.А. (доповідач),
суддів: Добродняк І.Ю., Семененка Я.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження
апеляційну скаргу Селянського (фермерського) господарства "Миряна Леоніда Петровича"
на ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2019 року
у справі №340/1999/19
за позовом Селянського (фермерського) господарства "Миряна Леоніда Петровича"
до Маловисківської міської ради Кіровоградської області
про визнання протиправними дій та рішень,-
ВСТАНОВИВ:
"09" серпня 2019 р. Селянське (фермерське) господарство "Миряна Леоніда Петровича" звернулось до суду з адміністративним позовом до Маловисківської міської ради Кіровоградської області в якому просило визнати протиправними та скасувати:
- п.п. 1.1., 1.12, 1.13, 1.14, 1.15, 1.16, 1.17, 1.18, 1.19, 1.20, 1.21, 1.22, 1.23, 1.24, 1.25, 1.26, 1.27, 1.28, 1.29, 1.30, 1.31, 1.32 Рішення Маловисківської міської ради №1687 від 25 липня 2019 року «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства у власність громадянам міської ради»;
-Рішення Маловисківської міської ради № 1690 від 25 липня 2019 року «Про надання гр. ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства»;
- Рішення Маловисківської міської ради №1691 від 25 липня 2019 року «Про надання гр. ОСОБА_2 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства»;
- Рішення Маловисківської міської ради № 1692 від 25 липня 2019 року «Про надання гр. ОСОБА_3 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства»;
- визнати протиправними дії Маловисківської міської ради (Код 04055373) пов`язані із внесенням до реєстру прав власності на нерухоме майно заборон на вчинення реєстраційних дій відносно реєстрації прав на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 та зобов`язати Маловисківську міську раду утриматись в подальшому від дій, які позбавляють Селянське( фермерське) господарство « Миряна Леоніда Петровича » (Код 23897642) можливості внести до державного реєстру прав власності на нерухоме майно відомостей про зареєстроване право на земельну ділянку з кадастровим номером 3523180600:02:000:0780.
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2019 р. у справі № 340/1999/19 у відкритті провадження за адміністративним позовом Селянського (фермерського) господарства "Миряна Леоніда Петровича" до Маловисківської міської ради Кіровоградської області про визнання протиправними дій та рішень - відмовлено.
Ухвалу суду мотивовано тим, що даний спір не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Не погодившись з ухвалою суду, Селянським (фермерським) господарством "Миряна Леоніда Петровича" подано апеляційну скаргу, згідно якої особа, яка подає апеляційну скаргу просить скасувати ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2019 р. у справі № 340/1999/19, як таку що винесена з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Перевіривши законність та обґрунтованість ухвали суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, внаслідок наступного.
Відповідно до ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч.1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її првра, свободи або законні інтереси і просити про їх захист,
Статтею 19 КАС України визначено предметну юрисдикцію адміністративних судів та наведено вичерпний перелік публічно-правових спорів, які підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.
Суд першої інстанції, відмовляючи у відкритті провадження у даній справі, виходив з того, що вказаний спір не належить до юрисдикції адміністративних судів, оскільки не є публічно-правовим, і має вирішуватися судом за правилами ЦПК України.
Колегія суддів погоджується з даним висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.
З матеріалів справи вбачається, що позивач обґрунтовував позов про визнання дій протиправними, які викладені у формі рішення, органу місцевого самоврядування наявністю існуючого речового права на спірну земельну ділянку, оскільки орган місцевого самоврядування надав ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, імовірним та/або можливим власником якої вважає себе позивач.
З оскаржуваним рішенням та бездіяльністю відповідача позивач пов`язує порушення його права на отримання земельної ділянки за рахунок земель комунальної власності.
Відповідно до ст. 2 ЗК України - земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Статтею 5 ЗК України передбачено, що земельне законодавство базується, в тому числі на принципі забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави.
Статтею 80 ЗК України встановлено, що суб`єктами права власності на землю є: громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності та держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
Згідно до ч. 2 ст. 13 Конституції України кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Громадяни та юридичні особи у визначеному законом порядку набувають прав власності та користування земельними ділянками відповідно до їх цільового призначення для ведення господарської діяльності або задоволення особистих потреб.
Відносини, пов`язані з набуттям та реалізацією громадянами, юридичними особами прав на земельні ділянки та з цивільним оборотом земельних ділянок ґрунтуються на засадах рівності сторін і є цивільно-правовими.
Відповідно до вимог ч.1 ст.19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин.
Враховуючи викладене, а також те, що у спірних правовідносинах відповідач не здійснює владні управлінські функції щодо спірної земельної ділянки, а предметом спору фактично є приватно-правові інтереси, такий спір не має встановлених нормами КАС України ознак справи адміністративної юрисдикції і, відповідно, не може вирішуватись адміністративним судом.
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 170 КАС України, суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Таким чином, колегія суддів вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції щодо відмови у відкритті провадження у даній справі, оскільки даний спір не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства та підсудний відповідному суду в порядку цивільного судочинства.
Доводи апеляційної скарги ґрунтуються на помилковому розумінні норм процесуального права і не є підставою для скасування ухвали Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12.08.2019 року.
Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Селянського (фермерського) господарства "Миряна Леоніда Петровича" на ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2019 р. у справі № 340/1999/19 - залишити без задоволення.
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2019 р. у справі № 340/1999/19 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий - суддя Н.А. Бишевська
суддя І.Ю. Добродняк
суддя Я.В. Семененко