ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
__________________________________________________________________
Постанова
Іменем України
25 вересня 2019 року
м. Харків
справа № 636/1514/19
провадження № 22-ц/818/4515/16
Харківський апеляційний суд у складі:
головуючого - Пилипчук Н.П.,
суддів колегії - Кругової С.С., Бурлака І.В.,
за участю секретаря Плахотнікової І.О.
учасники справи:
позивач : ОСОБА_1 ,
відповідач: Квартирно-експлуатаційний відділ м. Харкова,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Харкові цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Харкова про визнання права на виключення квартири з числа службових для забезпечення сім`ї постійним житлом, з апеляційною скаргою Квартирно-експлуатаційного відділу м. Харкова, в особі тимчасово виконуючого обов`язки начальника Квартирно-експлуатаційного відділу м. Харкова ОСОБА_2 на рішення Чугуївського міського суду Харківської області від 23 липня 2019 року, в складі судді Дьоміної О.П., в залі суду в місті Чугуїв,
В С Т А Н О В И В :
У квітні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду Харківської області з позовною заявою до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Харків, в якій просив визнати за ним право на виключення з числа службових Квартирно-експлуатаційного відділу м. Харків квартири АДРЕСА_1 для забезпечення його сім`ї постійним житлом та зобов`язати відповідача подати до Чугуївської міської ради Харківської області клопотання про виключення з числа службових Квартирно-експлуатаційного відділу м. Харків квартири АДРЕСА_2 .
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги посилався на те, що він є військовослужбовцем та разом з сім`єю: сином ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та дочкою ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , постійно проживають та зареєстровані в службовій квартирі АДРЕСА_1 . В зазначену 2-х кімнатну квартиру, житловою площею 29, 84 м.кв., він разом з сім`єю вселився на підставі службового ордера №015315 від 06.08.2009 року, виданого виконавчим комітетом Чугуївської міської ради згідно рішенняжитлово-побутовоїкомісії в/ч НОМЕР_1 від 20.01.2009року,у зв`язкуз проходженнямвійськової служби.На підставіклопотання КЕВм.Харкова,рішенням виконавчогокомітету Чугуївськоїміської радивід 13.03.2009року №162вказана квартиравключена дочисла службовихКЕВ м.Харкова.На цейчас позивачперебуває навійськовій службів в/ч НОМЕР_1 ,яка входитьдо складусил ООСна територіїДонецької таЛуганської областей,з 26.01.2015року іпо цейчас беребезпосередню участьв бойовихдіях ООС.На квартирномуобліку дляотримання постійногожитла із зазначенимскладом сім`їперебуває з17.07.2002року,має календарнувислугу 21рік.Зважаючи нате,що службовийстатус наданоїквартири значнообмежує можливістьреалізації встановленихчинним житловимзаконодавством правта на наявністьправа наотримання постійногожитла шляхомзняття статусу«службове» звказаної квартири,позивач звернувсядо житловоїкомісії в/ч НОМЕР_1 з відповіднимпроханням.Рішенням житловоїкомісії в/ч НОМЕР_1 від 29.03.2019року таНаказом командирав/ч НОМЕР_1 №607від 01.04.2019року наданозгоду длязняття статусу«службове» зжитлового приміщенняза адресою: АДРЕСА_3 ,в якіймешкає ОСОБА_1 з родиною.Але,на зверненняпозивача зцього приводудо КЕВм.Харкова отримаввідмову,яка мотивована тим, що відсутні підстави для розгляду питання про виключення житлового приміщення з числа службових, оскільки вислуга проходження військової служби позивачем становить менше 25 років.Тобто,на данийчас КЕВм.Харкова невизнає права ОСОБА_1 на виключеннязайманого нимжитла зчисла службових.Позивач вважає,що данавідмова КЕВм.Харкова неузгоджується зчинним законодавством,а самеп.п.3,1122«Порядку забезпеченнявійськовослужбовців ічленів їхсімей житловимиприміщеннями»,затвердженого постановоюКМУ від03.08.2006року №1081,п.10«Інструкції зорганізації забезпеченнявійськовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями» та п. 6 «Положення про порядок надання службових жилих приміщень і користування ними в Українській РСР», затвердженого постановою Ради Міністрів від 04.02.1988 року № 37, тому звернувся до суду із вказаним позовом.
Рішенням Чугуївського міського суду Харківської області від 23 липня 2019 року позов ОСОБА_1 задоволено. Визнано за ОСОБА_1 право на виключення з числа службового житла квартири за адресою: АДРЕСА_3 , жилою площею 29,84 кв.м. Зобов`язано Квартирно-експлуатаційний відділ м. Харкова подати до Чугуївської міської ради Харківської області клопотання разом з належно оформленими документами про виключення з числа службового житла квартири за адресою: АДРЕСА_3 , жилою площею 29,84 кв.м.
В апеляційній скарзі КЕВ м. Харкова, в особі тимчасово виконуючого обов`язки начальника КЕВ м. Харкова Стасюка В.П. просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Обґрунтовуючи апеляційну скаргу апелянт вказує на порушення судом норм матеріального права та неправильне застосування норм процесуального права. Зазначає, що Порядок перебування на квартирному обліку військовослужбовців та осіб, звільнених з військової служби та порядок забезпечення їх житлом для постійного проживання визначений Законом України «Про соціальний та правовий статус військовослужбовців та членів їх сімей», Інструкцією з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, яка затверджена наказом Міністра Оборони України № 380 від 31.07.2018 року, Постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2006 року № 1081 та ЖК УРСР. Вказує на те, що аналізуючи зазначені вище норми можна дійти висновку про те, що обов`язковою передумово для отримання житла будь - яким з чотирьох способів передбачених законодавством - є настання черги на отримання житла. Звертає увагу на те, що судом першої інстанції не взято до уваги довідку від 10.05.2019 № 3336, відповідно до якої позивач перебуває на квартирному обліку в Чугуївському гарнізоні у загальній черзі з 03.08.2007 року за № 305, та першочерговій (УБД (АТО)) з 26.06.2015 року за № 77. Також вказує на те, що якщо КЕВ м. Харків буде подано клопотання до Чугуївської міської ради про виключення квартири з числа службового житла, без дотримання черговості, будуть порушені всі перелічені норми зазначеного Закону, Порядку та інструкції, до того ж буде порушене переважне право на житло інших військовослужбовців, які знаходяться в першочерговій черзі перед позивачем та проходять військову службу, й відповідно порушені такі основні принципи права як принцип рівності (який виходить з того, що всі, хто знаходиться в однаковому становищі мають рівні права, свободи та обов`язки, і є рівними перед судом та законом, але права, свободи та обов`язки є різними, коли право враховує розумні й об`єктивні відмінності між особами здійснює диференціацію, або створює тимчасові сприятливі умови для певної категорії осіб, з метою компенсації наявної фактичної нерівності) та справедливості. Зазначає, що чинним законодавством не визначено правових норм, які зобов`язують підприємства, організації, яким належить службовий фонд, змінювати статус квартири у разі наявності у працівника відповідного трудового стажу. Згідно зі статтею 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством . Отже подання клопотання про виключення житла з числа службового не є обов`язком КЕВ м. Харків, а є правом, яке установа може реалізувати якщо відпала потреба в його використанні як службового.
ОСОБА_1 надав до суду відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначив, що виключення спірної квартири з числа службових (зміна її правового статусу) не тотожна наданню квартири для забезпечення постійним житлом в порядку черговості, тобто прохання змінити правовий статус квартири з службового на звичайний по суті не є проханням надати житло, а є проханням створити у встановленому порядку правові умови для подальшої реалізації права на постійне житло.
У відповідності до статті 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Судова колегія, заслухавши доповідь судді, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга КЕВ м. Харкова, в особі тимчасово виконуючого обов`язки начальника КЕВ м. Харкова Стасюка В.П. не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено наявними в матеріалах справи доказами, що ОСОБА_1 проходить військову службу у Збройних Силах України та згідно витягу з послужного списку він має загальну вислугу 20 років 3 місяці 19 діб (а.с.20), приймав безпосередню участь в антитерористичній операції (а.с.22) та є учасником бойових дій (а.с.23).
20.01.2009 року на засіданні житлово-побутової комісії військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_1 надано службову житлову площу за адресою: АДРЕСА_3 (а.с.15).
Протоколом житлової комісії Чугуївської міської ради Харківської області №3 від 05.03.2009 року на підставі клопотання начальника КЕВ м. Харкова включені до числа службових 76 квартир у житловому будинку АДРЕСА_4 , в тому числі, квартиру АДРЕСА_5 (а.с.13-14).
06.08.2009 року Виконавчий комітет Чугуївської міської ради Харківської області видав ОСОБА_1 ордер на житлове приміщення №015315, яким позивачу разом з його родиною надано право на заняття приміщення за адресою: АДРЕСА_3 , на підставі рішення №369 від 18.06.2009 року (а.с.16).
З 02.09.2009 року ОСОБА_1 разом з донькою ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , та сином ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстровані за вказаною адресою (а.с.8-12).
29.03.2019 року на засіданні житлової комісії військової частини НОМЕР_1 розглянуто питання щодо надання згоди на зняття статусу «службове» з житлового приміщення за адресою: АДРЕСА_3 , в якому проживає ОСОБА_1 разом з родиною 3 особи, та рішенням житлової комісії надано згоду на зняття статусу «службове» з вказаної квартири (а.с.18).
Згідно Витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 01.04.2019 року за №607 «Про зарахування на облік осіб, що потребують поліпшення житлових умов та інших питань щодо квартирного обліку військовослужбовців», надано згоду, згідно наказу Міноборони України від 31.07.2018 року №380, для зняття статусу «службове» з житлового приміщення за адресою: АДРЕСА_3 , в якому проживає ОСОБА_1 разом з родиною 3 особи (а.с.19).
ОСОБА_1 звернувся до КЕВ м. Харкова із заявою щодо виключення житлового приміщення за адресою: АДРЕСА_3 , з числа службових, однак отримав відмову, обґрунтовану тим, що виключення квартир з числа службових для забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей здійснюється на підставі клопотання КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району за встановленим порядком, оскільки позивач має вислугу проходження військової служби менше 25 років, підстави для розгляду питання виключення житлового приміщення з числа службових відсутні (а.с.24).
Відповідно до Довідки №3336 від 10.05.2019 року, виданої КЕВ м. Харкова, ОСОБА_1 перебуває на квартирному обліку в Чугуївському гарнізоні у загальній черзі з 03.08.2007 року за №305 та першочерговій (УБД(АТО)) з 26.06.2015 року за №77 (а.с.49).
Згідност. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
На органи державної влади поширюється спеціально-дозвільний тип правового регулювання - заборонено все, що прямо не дозволено законом, тобто відповідачу дозволено лише те, що прямо передбачено законом.
Частиною 1ст. 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей»встановлено, що військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Такі жилі приміщення або грошова компенсація надаються їм один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла.
Порядком забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №1081 від З серпня 2006 року, а саме п. 3 встановлено, що військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надається житло для постійного проживання.
Забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житлом для постійного проживання проводиться шляхом надання один раз протягом усього часу проходження військової служби житла новозбудованого, виключеного з числа службового, вивільненого або придбаного у фізичних чи юридичних осіб, надання кредиту для спорудження (купівлі) житла.
Порядком забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями на сьогодні передбачено чотири способи забезпечення житлом військовослужбовців, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше:
1) наданням один раз протягом усього часу проходження військової служби житла виключеного новозбудованого;
2) надання один раз протягом усього часу проходження військової служби житла виключеного з числа службового;
3) надання один раз протягом усього часу проходження військової служби житла вивільненого або придбаного у фізичних чи юридичних осіб;
4) надання кредиту для спорудження (купівлі) житла.
Таким чином, позивач має право обрати будь - який спосіб для забезпечення житлом, оскільки вказаним Порядком не передбачено, що Квартирно-експлуатаційний відділ повноважний вирішувати, яким чином забезпечити військовослужбовців житлом.
Бездіяльність відповідача має наслідком унеможливлення реалізації права на житло, передбаченихКонвенцією про захист прав людини і основоположних свободтаКонституції України.
Порядком забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями у п. 11 встановлено механізм виключення житлового приміщення з числа службового, а саме: виключення житлового приміщення з числа службового провадиться згідно з рішенням виконавчого органу районної, міської, районної у місті ради за клопотанням начальника гарнізону, командира військової частини та квартирно - експлуатаційного органу.
Інструкцією про організацію забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей приміщеннями, затвердженоїНаказом Міністерства оборони України 30 листопада 2011 року № 737, регламентовано процедуру виключення житла з числа службового.
Зокрема пунктом 3.5 визначено, що для виключення квартири з числа службових військовослужбовець чи особа, звільнена у запас (відставку), подає начальнику КЕВ (КЕЧ) району рапорт (заяву), підписаний (підписану) всіма повнолітніми членами сім`ї.
Обов`язковою умовою для виключення квартир з числа службових є перебування військовослужбовців і осіб звільнених у запас або відставку, на квартирному обліку в ЗС України і відповідність займаного житла нормам законодавства, встановленим для даного населеного пункту, що буде підставою для зняття сім`ї військовослужбовця з квартирного обліку.
Питання виключення квартир з числа службових на засіданнях Комісії з контролю за розподілом житла у гарнізонах ЗС України слід розглядати за такими критеріями: для військовослужбовців, які мають вислугу на військовій службі не менше 20 календарних років, а для осіб, звільнених у запас або відставку, які звільнені з військової служби за віком, станом здоров`я, а також у зв`язку з реформуванням ЗС України, зі скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів, у разі неможливості використання на військовій службі - незалежно від вислуги років; для сімей померлих (загиблих) військовослужбовців, сімей, які мають у своємускладі інвалідів та тяжкохворих».
Отже, позивачем дотримано всі умови, що визначені Інструкцією, зокрема, на цей час позивач є військовослужбовцем, перебуває на військовій службі, має календарну вислугу 20 років 3 місяці 19 діб, приймав безпосередню участь в антитерористичній операції, та є учасником бойових дій, перебуває на квартирному обліку в Чугуївському гарнізоні у загальній черзі з 03.08.2007 року за №305 та першочерговій (УБД(АТО)) з 26.06.2015 року за №77, але постійного житла до цього часу не отримав.
Питання виключення житла з числа службового має вирішуватися виконавчим комітетом Чугуївської міської ради, а не квартирно-експлуатаційним відділом м. Харкова.
Відповідач лише повинен подати клопотання за заявою військовослужбовця про розгляд цього питання разом з клопотанням начальнику гарнізону та командира військової частини.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що не подаючи відповідне клопотання, квартирно-експлуатаційний відділ м. Харкова прямо порушує конституційні права позивача на житло та гарантії, передбаченіЗаконом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», в той час як чинним законодавством не встановлено підстав для відмови КЕВ у поданні клопотання про виключення житлового приміщення з числа службового до виконавчого органу відповідної ради.
Внаслідок бездіяльності відповідача, позивач фактично позбавлений можливості реалізувати свої права на житло, що є порушенням житлових прав у розумінніст. 8 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Доводи відповідача про недотримання правил черговості на отримання житла у разі звернення із клопотанням про виключення квартири із числа службових не спростовують висновків суду, оскільки клопотання про виключення квартири з числа службових лише створить правові умови для реалізації позивачем його права на житло.
Оскільки доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують і не свідчать про наявність підстав для скасування чи зміни рішення суду, апеляційний суд у відповідності до вимогст. 375 ЦПК Українизалишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Керуючись ст.ст.367,368,374,375,381- 384,389 ЦПК України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Квартирно-експлуатаційного відділу м. Харкова, в особі тимчасово виконуючого обов`язки начальника Квартирно-експлуатаційного відділу м. Харкова Стасюка Валерія Павловича залишити без задоволення.
Рішення Чугуївського міського суду Харківської області від 23 липня 2019 року залишити без змін.
Постанова апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Головуючий Н.П. Пилипчук
Судді І.В. Бурлака
С.С. Кругова