ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
19 серпня 2019 року № 826/5485/17
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:
головуючої судді - Добрівської Н.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом
ОСОБА_1
до
Центральної виборчої комісії
про
визнання незаконною та нечинною окремих частин постанови Комісії від 24 січня 2017 року №6, зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА _1 (надалі - ОСОБА_1 , позивач) звернулась до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Центральної виборчої комісії (далі також - Комісія, ЦВК, відповідач), в якому просить:
- визнати незаконною та нечинною постанову ЦВК від 24 січня 2017 року №6 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 року» в частині Додатку №15, а саме: щодо Стольненської сільської ради;
- скасувати окремі положення постанови ЦВК від 24 січня 2017 року №6 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 року», а саме: слова «Стольненська сільська рада (село Стольне, Дмитрівка, Лазарівка, Чорногорці)» в Додатку 15 зазначеної постанови;
- зобов`язати Комісію вчинити усі необхідні дії для непроведення перших місцевих виборів в селах Стольне, Дмитрівка, Лазарівка, Чорногорці Менського району Чернігівської області 30 квітня 2017 року.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що 29 грудня 2016 року Стольненською сільською радою було прийнято рішення «Про добровільне об`єднання територіальних громад», відповідно до якого, Стольненська сільська рада вирішила об`єднатися з територіальними громадами Менської міської ради, Величківської сільської ради, Садової сільської ради, Дягівскої сільської Феськівської сільської ради, Осьмаківської сільської ради, Ушнянської сільської ради, Лісківської сільської ради, Макошинської сільської ради, Куковицької сільської ради, Киселівської сільської ради, Слобідської сільської ради, Бірківської сільської ради, Блистівської сільської ради, Семенівської сільської ради, Синявської сільської ради в Менську міську територіальну громаду з адміністративним центром у місті Мена.
В подальшому, рішенням 10 сесії сьомого скликання від 04 квітня 2017 року Стольненська сільська рада Менського району Чернігівської області скасувала рішення 9 сесії Стольненської сільської ради Менського району сьомого скликання від 29 грудня 2016 року «Про добровільне об`єднання територіальних громад», що було зафіксовано у постанові Менського районного суду Чернігівської області від 06 квітня 2017 року у справі №738/472/17.
10 квітня 2017 року позивач звернулась із заявою до відповідача, з вимогою внести зміни у постанову ЦВК від 24 січня 2017 року №6 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 року», а саме виключити з тексту Додатку 15 слова «Стольненська сільська рада (села Стольне, Дмитрівна, Лазарівка, Чорногорці)» у зв`язку з прийняттям 04 квітня 2017 року Стольненською сільською радою рішення про скасування рішення від 29 грудня 2016 року «Про добровільне об`єднання територіальних громад. До заяви була додана належним чином завірена копія рішення сільської ради.
15 квітня 2017 року листом Комісії від 13 квітня 2017 року за вих.№21-30-658 ОСОБА_1 отримала відповідь про відмову в задоволенні заяви.
Зокрема, позивач вказує, що оскаржувана постанова ЦВК №6, якою зокрема, призначені вибори в Менській міській об`єднаній територіальній громаді, приймалася, в тому числі, і на підставі рішення Стольненської сільської ради від 29 грудня 2016 року «Про добровільне об`єднання територіальних громад», яке було направлено Чернігівською обласною державною адміністрацією до ЦВК. При цьому, 12 квітня 2017 року Комісія отримала, як додаток до заяви позивача, належним чином завірену копію рішення Стольненської сільської ради від 04 квітня 2017 року «Про скасування рішення дев`ятої сесії Стольненської сільської ради сьомого скликання від 29 грудня 2016 року «Про добровільне об`єднання територіальних громад». Зазначене рішення ради офіційно оприлюднено, набрало чинності, доведено до відома населення, не є предметом оскарження в суді. Цим рішенням Стольненська сільська рада скасувала рішення про приєднання сіл Стольне, Дмитрівка, Лазарівка, Чорногорці до Менської об`єднаної територіальної громади. Тобто, ЦВК проінформована про скасування рішення, в тому числі на підставі якого приймалося рішення про оголошення виборів, проте, не зважаючи на це не виключила з Додатку 15 постанови №6 від 24 січня 2017 року «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 року» адміністративно-територіальні одиниці Стольне, Дмитрівна, Лазарівка, Чорногорці.
Підсумовуючи викладені у позові доводи, позивач зазначає, що оскаржувана постанова ЦВК №6 порушує:
- її права виборця, виборчі права всіх моїх односельців, які письмово підтвердили свою незгоду щодо об`єднання Стольненської територіальної громади з Менською територіальною громадою, а саме: 30 квітня 2017 року вона повинна віддати свій голос за депутатів міської ради - представницького органу територіальної громади, в яку вона і її односельці входять, позбавивши одночасно можливості обрати депутатів до органу місцевого самоврядування Стольненської територіальної громади;
- право територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України (місцеве самоврядування).
Позивач вказує, що при наявності рішення ради про скасування попереднього рішення про об`єднання, у ЦВК не має правових підстав для проведення перших місцевих виборів на території цих адміністративно-територіальних одиниць, відповідно до положень Порядку призначення перших виборів депутатів сільських, селищних міських рад об`єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Комісії від 12 лютого 2016 року №32, Закону України «Про місцеві вибори», оскільки ці адміністративно-територіальні одиниці вже не входять до території об`єднаної громади.
На підставі вищевикладеного, позивач наполягає на протиправності оскаржуваної постанови ЦВК №6 та просить її скасувати.
Ухвалою суду від 24 квітня 2017 року позовна заява залишена без руху та надано позивачу строк на усунення виявлених судом недоліків.
У зв`язку з направленням позивачем додаткових доказів на виконання вимог ухвали, 28 квітня 2017 року Окружним адміністративним судом міста Києва постановлена ухвала про відкриття провадження у адміністративній справі та призначено попереднє судове засідання.
Також, 28 квітня 2017 року за результатами розгляду заяви позивача судом постановлена ухвала про відмову у вжитті заходів забезпечення позову.
У попередньому судовому засіданні 16 травня 2017 представником відповідача подані письмові заперечення, з проханням відмовити у задоволені позову у повному обсязі. Позиція відповідача мотивована тим, що 17 січня 2017 року до Комісії надійшло звернення Чернігівської обласної державної адміністрації щодо призначення перших виборів депутатів Менської міської ради об`єднаної територіальної громади та Менського міського голови у зв`язку з утворенням у межах Чернігівської області Менської міської об`єднаної територіальної громади. До вказаного звернення, серед іншого, було додано рішення усіх місцевих рад, територіальні громади яких увійшли до складу Менської міської об`єднаної територіальної громади, в тому числі рішення Стольненської сільської ради Менського району Чернігівської області від 29 грудня 2016 року, про добровільне об`єднання територіальних громад, а також належним чином засвідчені копії висновку щодо відповідності Конституції та законам України проектів рішень указаних місцевих рад про добровільне об`єднання територіальних громад та розпорядження голови Чернігівської обласної державної адміністрації від 12 грудня 2016 року №759, яким затверджено зазначений висновок.
Відповідно до вказаних рішень місцевих рад територіальні громади міста Мена (Менська міська рада), сіл Киселівка, Комарівка, селища Прогрес (Киселівська сільська рада), сіл Величківка, Вільне (Величківська сільська рада, селища Садове, села Нові Броди (Садова сільська рада), села Дягова (Дягівська сільська рада), села Феськівка (Фесківська сільська рада), села Осьмаки (Осмаківскька сільська рада), сіл Ушня, Дібрівка (Ушнянська сільська рада ) , сіл Ліски, Майське, Максаки, Луки (Лісківська сільська рада), селища міського типу Макошине, села Остапівка (Макошинська селищна рада) , сіл Куковичі, Овчарівка, Загорівка, селища Куковицьке ( Куковицька сільська рада), села Слобідка (Слобідська сільська рада ) , сіл Стольне, Дмитрівка, Лазарівка, Чорногорці (Стольненська сільська рада), села Бірківка (Бірківська сільська рада), сіл Блистова, Дерепівка (Блистівська сільська рада), села Семенівка (Семенівська сільська рада), села Синявка (Синявська сільська рада) вирішили об`єднатися в Менську міську об`єднану територіальну громаду адміністративним центром у місті Мена.
Отже, враховуючи прийняті органами місцевого самоврядування, зокрема й Стольненською сільською радою Менського району Чернігівської області, рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, а також звернення Чернігівської обласної державної адміністрації щодо призначення перших виборів депутатів Менської міської ради об`єднаної територіальної громади та Менського міського голови, Менська міська об`єднана територіальна громада, в яку увійшли вищевказані територіальні громади, у тому числі територіальна громада Стольненської сільської ради, вважається утвореною.
Водночас, представник відповідача у своїх запереченнях звертає увагу суду на те, що Комітетом Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування на постанову ЦВК від 5 серпня 2016 року №367 надано відповідь листом від 3 жовтня 2016 року №04-14/13-4642, в якому зазначено, що на сьогодні порядок виходу територіальних громад сіл, селищ, міст зі складу об`єднаної територіальної громади територіальних законодавством не врегульовано.
З огляду на зазначене висновок позивача про те, що внаслідок скасування 4 квітня 2017 року Стольненською сільською радою Менського району Чернігівської області свого рішення від 29 грудня 2016 року «Про добровільне об`єднання територіальних громад» Менська міська об`єднана територіальна громада з адміністративним центром у місті Мена не має в своєму складі Стольненської територіальної громади, за твердженням представника відповідача, не відповідає фактичним обставинам справи та не ґрунтується на положеннях законодавства України.
Посилаючись на положення Закону України «Про місцеві вибори» представник відповідача вказує, що перші вибори депутатів сільських, селищних, міських об`єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів призначаються ЦВК за зверненнями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних державних адміністрацій, яким передує надання висновку щодо відповідності Конституції України та законам України проектів рішень сільських, селищних, міських рад про добровільне об`єднання територіальних громад, а також перевірка рішень таких місцевих рад на відповідність указаному висновку. Водночас призначення перших місцевих виборів є підставою для оголошення Комісією виборчого процесу таких виборів. При цьому, вирішення питання щодо призначення перших місцевих виборів на певну дату належить до виключних повноважень ЦВК.
Як вказує відповідач у своїх запереченнях, за результатами розгляду звернення Чернігівської обласної державної адміністрації, на виконання вимог Законів України «Про добровільне об`єднання територіальних громад», «Про місцеві вибори» «Про центральну виборчу комісію» Комісія постановою від 24 січня 2017 року №6 призначила на неділю 30 квітня 2017 року, перші вибори депутатів місцевих рад об`єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів, у тому числі депутатів Менської міської ради об`єднаної територіальної громади та Менського міського голови, а також оголосила з 11 березня 2017 року початок виборчого процесу таких виборів.
Отже, приймаючи оскаржувану постанову, Комісія діяла в межах повноважень, у порядку та спосіб, визначені конституцією України та законами України, що не спростовується доводами, викладеними в позові.
03 липня 2017 року від представника позивача надійшли пояснення по суті позову, в яких знову наголошується на тому, що рішення Стольненської сільської ради від 04 квітня 2017 року «Про скасування рішення дев`ятої сесії Стольненської сільської ради сьомого скликання від 29 грудня 2016 року «Про добровільне об`єднання територіальних громад», яким скасовано рішення про приєднання сіл Стольне, Дмитрівка, Лазарівка, Чорногорці до Менської об`єднаної територіальної громади є належним чином оприлюдненим і є чинним. При цьому, рішення від 29 грудня 2016 року не набрало чинності, так як не було офіційно оприлюднено, а з 04 квітня 2017 року ще й скасовано органом, який його видав, можна стверджувати про те, що Менську об`єднану територіальну громаду не можна вважати громадою, утвореною зі Стольненською територіальною громадою в своєму складі. Отже з дня набрання чинності рішенням Стольненської територіальної громади про добровільне об`єднання територіальних громад так і не настало.
Щодо протиправності постанови ЦВК від 24 січня 2017 року №6, представник позивача повторно наголошує на тому, що оскаржувана постанова прийнята в тому числі на підставі нечинного рішення від 29 грудня 2016 року. Представник позивача наголошує, що відповідач фактично не перевіривши чинність рішення, яке є єдиним, основним документом, який виражає волю всієї Стольненської громади, ЦВК, нівелюючи норми законодавства, протиправно встановлює відповідність поданих документів вимогам Конституції України та законів України і призначає вибори. Комісія наділена відповідними повноваженнями і можливістю виправити свої незаконні дії щодо призначення перших виборів на підставі нечинного рішення сесії після отримання звернення мешканки Стольненської територіальної громади Бучик Л.В. Такі повноваження, на переконання представника позивача надані відповідачу частиною першою статті 1, статтею 21 Закону України «Про центральну виборчу комісію» та статтею 24 Закону України «Про місцеві вибори».
Стосовно порушеного права позивача її представник вказує на те, що незважаючи на те, що права громади відновлені скасуванням рішення, вибори що були незаконно призначені є такими, що не відбулись. ОСОБА_2 та її односельці вже віддали свої голоси за представницькі органи Стольненської територіальної громади, членами якої вони є - на виборах 2015 року, вони обрали депутатів сільської ради. Частина жителів Стольненської територіальної громади всупереч своїй волі, боючись, що їхні голоси можуть бути незаконно використані, йшла на вибори депутатів 30 квітня 2017 року до представницького органу, який жодного відношення до Стольненської територіальної громади не має, тільки для того, щоб обрані представники допомогли «вийти» з ОТГ.
У зв`язку з наведеним, представник позивача просить задовольнити позовні вимоги.
03 липня 2017 року представником позивача подана заява про зміну предмета позову, в якій позовні вимоги викладені у новій редакції, а саме:
- визнати протиправною постанову ЦВК від 24 січня 2017 року №6 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 року» в частині призначення перших місцевих виборів на території Стольненської сільської ради, у зв`язку з чим виключити слова «Стольненська сільська рада (села Стольне, Дмитрівна, Лазарівка, Чорногорці)» з Додатку 15 цієї постанови;
- визнати незаконним проведення на виборчій дільниці №740450 виборів депутатів Менської міської ради об`єднаної територіальної громади та Менського міського голови, які відбулися 30 квітня 2017 року;
- зобов`язати ЦВК прийняти рішення про організацію підрахунку голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів перших місцевих виборів депутатів Менської міської ради об`єднаної територіальної громади та Менського міського голови з врахуванням визнання незаконним проведення на виборчій дільниці №740450 виборів.
Додатково до раніше викладених у позові доводів представник позивача в заяві про уточнення позовних вимог вказує на те, що проведення перших місцевих виборів на виборчій дільниці №740450 є незаконним, оскільки вони відбулися в адміністративно-територіальних одиницях, які не ввійшли до Менської міської об`єднаної територіальної громади. Проведення виборів в адміністративно-територіальних одиницях, які не ввійшли до Менської міської об`єднаної територіальної громади протирічить основним засадам місцевих виборів, визначеним в статті 2 Закону України «Про місцеві вибори».
4 липня 2017 року судом постановлена ухвала про закінчення підготовчого провадження та призначено справу до розгляду в судовому засіданні.
10 жовтня 2017 року від відповідача надійшли додаткові пояснення, в яких представник ЦВК додаткового звертає увагу суду на те, що рішення про скасування рішення дев`ятої сесії Стольненської сільської ради від 29 грудня 2016 року «Про добровільне об`єднання територіальних громад», прийнято цією сільською радою 4 квітня 2017 року. Як указано у самому рішенні Стольненської сільської ради від 4 квітня 2017 року «Про скасування рішення дев`ятої сесії Стольненської сільської ради сьомого скликання від 29 грудня 2016 року «Про добровільне об`єднання територіальних громад», підставою для його прийняття слугувала Резолюція від 31 березня 2017 року, прийнята окремими членами Стольненської територіальної громади, які були незгодні з рішенням Стольненської сільської ради щодо об`єднання вказаної громади разом з іншими територіальними громадами в Менську міську об`єднану територіальну громаду. Водночас у рішенні Стольненської сільської ради від 4 квітня 2017 року не вказано про скасування рішення цієї ради від 29 грудня 2016 року в зв`язку з його невідповідністю законам України або нечинністю. Крім того, рішення Стольненської сільської ради від 29 грудня 2016 рок було предметом оскарження в Менському районному суді Чернігівської області. Постановою вказаного суду від 6 квітня 2017 року в задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 до Стольненської сільської ради про визнання протиправним та скасування зазначеного рішення відмовлено. При цьому судом також не встановлено протиправності або нечинності рішення Стольненської сільської ради від 29 грудня 2016 року «Про добровільне об`єднання територіальних громад». Таким чином, висновки позивача про нечинність постанови Стольненської сільської ради від 29 грудня 2016 року на момент прийняття ЦВК рішення про призначення перших виборів депутатів Менської міської ради об`єднаної територіальної громади та Менського міського голови спростовуються доказами, наявними в матеріалах справи.
Як зазначає представник відповідача, згідно з частиною третьою статті 6 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальні громади села, селища, міста, що добровільно об`єдналися в одну територіальну громаду, можуть і вийти зі складу об`єднаної територіальної громади в порядку, визначеному законом. Однак на сьогодні законодавчо не врегульовано порядок виходу зі складу об`єднаної територіальної громади. Центральна виборча комісія законодавством України не наділена повноваженнями виключати зі складу об`єднаної територіальної громади окремі територіальні громади, які до неї увійшли. З огляду на зазначене висновок позивача про те, що внаслідок скасування 4 квітня 2017 року Стольненською сільською радою свого рішення від 29 грудня 2016 року «Про добровільне об`єднання територіальних громад» Менська міська об`єднана територіальна громада з адміністративним центром у місті Мена не має в своєму складі Стольненської територіальної громади, не відповідає фактичним обставинам справи та не ґрунтується на положеннях законодавства України.
Крім того, представник відповідача наголошує, що про прийняття Стольненською сільською радою рішення від 4 квітня 2017 року «Про скасування рішення дев`ятої сесії Стольненської сільської ради сьомого скликання від 29 грудня 2016 року «Про добровільне об`єднання територіальних громад» ЦВК стало відомо лише 12 квітня 2017 року зі звернення ОСОБА_1 від 10 квітня 2017 року. Водночас виборчий процес перших виборів депутатів Менської міської ради об`єднаної територіальної громади та Менського міського голови, призначених на 30 квітня 2017 року, розпочався з 11 березня 2017 року. При цьому, на момент отримання Комісією інформації про скасування рішення Стольненської сільської ради від 29 грудня 2016 року «Про добровільне об`єднання територіальних громад» (12 квітня 2017 року) на виконання вимог Закону України «Про місцеві вибори», Календарного плану основних організаційних заходів з підготовки та проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 року, затвердженого постановою ЦВК від 14 лютого 2017 року №19, в межах організації підготовки і проведення перших виборів депутатів Менської міської ради об`єднаної територіальної громади та Менського міського голови, зокрема:
- прийнято постанову ЦВК від 14 лютого 2017 року №20 «Про розмір грошової застави на перших місцевих виборах 30 квітня 2017 року», в тому числі для кандидатів на посаду Менського міського голови та для виборчого списку кандидатів у депутати Менської міської ради, висунутого в багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах. При цьому за змістом статті 44 Закону України «Про місцеві вибори» розмір грошової застави є пропорційним до кількості виборців, які проживають на відповідній території;
- прийнято постанову ЦВК від 17 лютого 2017 року №30 «Про кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що утворюються сільськими, селищними, міськими виборчими комісіями для організації виборів депутатів місцевих рад під час проведення перших виборів депутатів сільських, селищних та міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних та міських голів 30 квітня 2017 року»;
- прийнято постанову ЦВК від 3 березня 2017 року №36 «Про затвердження Розподілів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на підготовку і проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 року та виготовлення органами ведення Державного реєстру виборців списків виборців та іменних запрошень для підготовки і проведення цих виборів»;
- Менською районною виборчою комісією відповідно до частини першої статті 93 Закону України «Про місцеві вибори» утворено Менську міську виборчу комісію Менського району Чернігівської області, повноваження якої поширюються на територію Менської міської об`єднаної територіальної громади, до складу якої увійшли Стольненська сільська територіальна громада, та у зв`язку з цим згідно з частиною другою вказаної статті припинилися повноваження відповідних територіальних виборчих комісій, у тому числі Стольненської сільської виборчої комісії Менського району Чернігівської області;
- Менською міською виборчою комісією Менського району Чернігівської області на виконання вимог статті 17 Закону України «Про місцеві вибори» утворено територіальні виборчі округи з виборів депутатів Менської міської ради, зокрема на території адміністративно-територіальних одиниць Стольненської сільської ради (виборчі округи №30 і №31);
- з 27 березня 2017 року розпочалося висування кандидатів у депутати міської ради та міського голови і подання документів до територіальної виборчої комісії для їх реєстрації, яке завершилося 5 квітня 2017 року;
- до 6 квітня 2017 року включно приймалися рішення територіальної виборчої комісії про реєстрацію кандидатів у депутати міської ради, включених до виборчих списків місцевих організацій партій із закріпленням (крім першого кандидата у списку) за територіальними виборчими округами, у тому числі територіальними виборчими округами №30 та №31.
Скасування або призупинення розпочатого виборчого процесу зазначеними вище законами не передбачено.
За інформацією, отриманою ЦВК від Менської міської виборчої комісії Менського району Чернігівської області на виконання частини дванадцятої статті 85, частини дванадцятої статті 86 Закону України «Про місцеві вибори» та Порядку надання Центральній виборчій комісії інформації щодо підготовки та проведення місцевих виборів, затвердженого постановою Комісії від 9 вересня 2015 року №239 (із змінами), за результатами перших виборів депутатів Менської міської ради об`єднаної територіальної громади та Менського міського голови, що відбулися 30 квітня 2017 року, обрано 34 депутати вказаної міської ради, а також Менського міського голову. Зазначену інформацію розміщено на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії (www.cvk.gov.ua) і вона є відкритою для ознайомлення.
Відповідно до Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» обрані на перших виборах депутати Менської міської ради об`єднаної територіальної громади та Менський міський голова набули свої повноваження.
При цьому, як вказує представник відповідача, до ЦВК не надходило рішень суду до оскарження результатів виборів депутатів Менської міської ради об`єднаної територіальної громади та Менського міського голови.
Враховуючи викладене, на день подання додаткових пояснень перші вибори депутатів Менської міської ради об`єднаної територіальної громади та Менського міського голови відбулися.
На підставі вищезазначеного, представник відповідача наполягає на тому, що доводи адміністративного позову є безпідставними, необґрунтованими і суперечать фактичним обставинам справи.
6 листопада 2017 року представником позивача подані пояснення щодо формулювання змінених позовних вимог, в яких, з урахуванням додаткових пояснень відповідача, представник позивача, просив залучити пояснення позивача щодо формулювання позивачем пункту 2 змінених позовних вимог: «Зобов`язати Центральну виборчу комісію прийняти рішення, в межах її повноважень, про організацію підрахунку голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів перших місцевих виборів депутатів Менської міської ради об`єднаної територіальної громади та Менського міського голови з врахуванням скасування призначення перших місцевих виборів на території Стольненської сільської ради».
При цьому, представник позивача зазначає наступне (тезисно):
- формулювання «підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів депутатів» базується на термінології Закону України «Про місцеві вибори», відповідно до частини другої статті 11 якого, підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів депутатів - це останній етап виборчого Процесу;
- формулювання «прийняття рішення» ґрунтується на статті 12 Законну України «Про Центральну виборчу комісію», в якій зазначено, що за результатами розгляду та обговорення на засіданні Комісії питання порядку денного Комісія ухвалює рішення у формі постанов. Рішення, прийняті комісією можуть бути змінені лише самою комісією з власної ініціативи або на підставі рішення суду;
- повноваження Центральної виборчої комісії контролювати діяльність комісії, які утворилися для організації підготовки та проведення виборів депутатів місцевих рад та міських голів, визначені частиною другою статті 1 Закону України «Про Центральну виборчу комісію»;
- повноваження Центральної виборчої комісії скасовувати рішення виборчої комісії нижчого рівня на підставі рішення суду або з власної ініціативи передбачені частиною дев`ятнадцятою статті 27, частини дев`ятої статті 99 Закону України «Про місцеві вибори»;
- формулювання «рішення про організацію» використано з метою можливості обрання Центральною виборчою комісією порядку виконання рішення суду: самостійно прийняти рішення по суті питання або через зобов`язання, виборчої комісії нижчого рівня. Повноваження Центральної виборчої комісії вирішувати порушене питання різними варіантами, передбаченими частиною дев`ятнадцятою статті 27, частиною дев`ятою статті 99 Закону України «Про місцеві вибори»;
- рішення Центральної виборчої комісії, є обов`язковим для виконання виборчими комісіями нижчого рівня, у тому числі і дільничними виборчими комісіями, відповідно до статті 13 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» та статті 19 Закону України «Про місцеві вибори».
5 лютого 2018 року від відповідача надійшли додаткові пояснення, в яких, крім наведених вище доводів представником ЦВК зазначається наступне. Організацію підготовки та проведення перших виборів депутатів Менської міської ради об`єднаної територіальної громади та відповідно Менського міського голови забезпечувала Менська міська виборча комісія Менського району Чернігівської області.
За інформацією, отриманою ЦВК від указаної виборчої комісії на виконання частини дванадцятої статті 85, частини дванадцятої статті 86 Закону України «Про місцеві вибори» та Порядку надання Центральній виборчій комісії інформації щодо підготовки та проведення місцевих виборів, затвердженого постановою Комісії від 9 вересня 2015 року №239 (зі змінами), результатами перших виборів депутатів Менської міської ради об`єднаної територіальної громади та Менського міського голови, що відбулися 30 квітня 2017 року, обрано 34 депутати зазначеної міської ради, а також Менського міського голову. Також до Центральної виборчої комісії не надходило жодного рішення суду щодо оскарження результатів виборів депутатів Менської міської ради об`єднаної територіальної громади чи Менського міського голови.
Отже, відповідною територіальною виборчою комісією встановлено результати перших місцевих виборів, які відбулися в Менській міській об`єднаній територіальній громаді 30 квітня 2017 року, що свідчить про відсутність визначених Законом підстав для встановлення результатів таких виборів Центральною виборчою комісією.
Водночас будь-які дії щодо встановлення результатів зазначених виборів без урахування голосів виборців, які мешкають на території Стольненської сільської ради Менського району Чернігівської області та взяли участь у голосуванні, призведуть до порушення їх конституційних виборчих прав, прав кандидатів у депутати міської ради, яких було висунуто місцевими організаціями політичних партій у багатомандатному виборчому окрузі та закріплено за територіальними виборчими округами №30 і №31, утвореними на відповідній території, а також спотворять результати виборів.
Отже, вимога позивача щодо зобов`язання Центральної виборчої комісії прийняти рішення про організацію підрахунку голосів виборців, встановлення підсумків голосування та результатів перших виборів депутатів Менської міської ради об`єднаної територіальної громади та Менського міського голови, що відбулися 30 квітня 2017 року, є необґрунтованою та суперечить положенням Конституції України і Закону.
6 лютого 2018 року за результатами розгляду клопотання представника відповідача судом постановлена ухвала про передачу адміністративної справи №826/5485/17 за позовом ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії України про визнання протиправним та скасування рішення передати Київському апеляційному адміністративному суду для розгляду на підставі статті 22 Кодексу адміністративного судочинства України.
Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 12 березня 2018 року адміністративну справу №826/5485/17 за позовом ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії про визнання протиправним та скасування рішення передано на розгляд до Окружного адміністративного суду м. Києва.
Ухвала апеляційного суду мотивована тим, що відповідно до матеріалів справи даний позов поданий поза межами виборчого процесу. Зокрема, позивачем оскаржується постанова Центральної виборчої комісії від 24 січня 2017 року №6 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 року» в частині призначення перших місцевих виборів на території Стольненської сільської ради.
Згідно з частиною першою статті 27 Кодексу адміністративного судочинства України, адміністративні справи з приводу оскарження нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, міністерства чи іншого центрального органу виконавчої влади, Національного банку України чи іншого суб`єкта владних повноважень, повноваження якого поширюються на всю територію України, крім випадків, визначених цим Кодексом, вирішуються окружним адміністративним судом, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ.
Апеляційним судом, з посиланням на висловлену Верховним Судом у постанові від 23 лютого 2018 року в справі № 875/5/18, наголошено, що положеннями частини першої статті 27 Кодексу адміністративного судочинства України визначено правила виключної підсудності спорів щодо оскарження рішення, дії чи бездіяльності ЦВК (як суб`єкта владних повноважень, компетенція якого поширюється на всю територію України) у адміністративних спорах, не пов`язаних із виборчим процесом, які мають вирішуватися окружним адміністративним судом, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21 березня 2018 року визначено суддю Добрівську Н.А. для розгляду адміністративної справи №826/5485/17 та вказану справу 22 квітня 2018 року передано на розгляд судді Добрівській Н.А.
У зв`язку з касаційним оскарженням ухвали Київського апеляційного адміністративного суду від 12 березня 2018 року, адміністративна справа №826/5485/17 направлена до Київського апеляційного адміністративного суду відповідно до їх листа від 27 березня 2018 року для подальшого скерування апеляційної скарги разом з матеріалам адміністративної справи до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
Постановою Верховного Суду від 27 квітня 2018 року ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 12 березня 2018 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії про визнання протиправним та скасування рішення залишена без змін.
Так, за висновком Верховного Суду, у Київського апеляційного адміністративного суду були визначені Кодексом адміністративного судочинства України підстави для передачі справи на розгляд Окружного адміністративного суду міста Києва.
При цьому, колегія суддів Верховного Суду не погодилась із застосуванням в оскаржуваній ухвалі до спірних правовідносин норм частини першої статті 27 Кодексу адміністративного судочинства України, якою врегульовано випадки виключної підсудності.
Як вказує Верховний Суд, відповідно до вказаної норми, адміністративні справи з приводу оскарження нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, міністерства чи іншого центрального органу виконавчої влади, Національного банку України чи іншого суб`єкта владних повноважень, повноваження якого поширюються на всю територію України, крім випадків, визначених цим Кодексом, адміністративні справи з приводу оскарження рішень Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель та рішень у сфері державної допомоги суб`єктам господарювання, адміністративні справи за позовом Антимонопольного комітету України у сфері державної допомоги суб`єктам господарювання, адміністративні справи, відповідачем у яких є дипломатичне представництво чи консульська установа України, їх посадова чи службова особа, а також адміністративні справи про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії, про заборону (примусовий розпуск, ліквідацію) політичної партії вирішуються окружним адміністративним судом, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ.
В той же час, предметом заявленого адміністративного позову є визнання протиправною постанови ЦВК від 24 січня 2017 року №6 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 року» в частині призначення перших місцевих виборів на території Стольненської сільської ради.
Згідно з частиною першою статті 25 Кодексу адміністративного судочинства України, адміністративні справи з приводу оскарження індивідуальних актів, а також дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які прийняті (вчинені, допущені) стосовно конкретної фізичної чи юридичної особи (їх об`єднань), вирішуються за вибором позивача адміністративним судом за зареєстрованим у встановленому законом порядку місцем проживання (перебування, знаходження) цієї особи-позивача або адміністративним судом за місцезнаходженням відповідача, крім випадків, визначених цим Кодексом.
Позивач, скориставшись правом вибору альтернативної підсудності, подав адміністративний позов до Окружного адміністративного суду міста Києва, який є судом за місцезнаходженням відповідача.
За вказаних обставин, Верховний Суд прийшов до висновку, що справа підлягає розгляду Окружним адміністративним судом міста Києва за правилами визначення підсудності, встановленими статтею 25 Кодексу адміністративного судочинства України, а не статтею 27 цього Кодексу.
Після отримання матеріалів справи з Верховного Суду, ухвалою суду від 12 червня 2018 року адміністративну справу прийнято до провадження, та призначено до розгляду суддею Добрівською Н.А. за правилами спрощеного позовного провадження (без виклику сторін) на підставі пункту 10 частини шостої статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України.
При вирішенні питання щодо складу суду, яким має розглядатись дана справа, судом враховано наступне.
Згідно частини 3 статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Як встановлено статтею 32 Кодексу адміністративного судочинства України, усі адміністративні справи в суді першої інстанції, крім випадків, встановлених цим Кодексом, розглядаються і вирішуються суддею одноособово.
Відповідно до статті 33 Кодексу адміністративного судочинства України адміністративні справи, предметом оскарження в яких є рішення, дії чи бездіяльність Кабінету Міністрів України, Національного банку України, окружної виборчої комісії (окружної комісії з референдуму), розглядаються і вирішуються в адміністративному суді першої інстанції колегією у складі трьох суддів.
Відповідно до частини другої статті 33 Кодексу адміністративного судочинства України будь-яку справу, що відноситься до юрисдикції суду першої інстанції, залежно від категорії і складності справи, може бути розглянуто колегіально у складі трьох суддів, крім справ, які розглядаються в порядку спрощеного позовного провадження. Питання про призначення колегіального розгляду вирішується до закінчення підготовчого засідання у справі (до початку розгляду справи, якщо підготовче засідання не проводиться) суддею, який розглядає справу, за власною ініціативою або за клопотанням учасника справи, про що постановляється відповідна ухвала.
Статтею 35 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що справа, розгляд якої розпочато одним суддею чи колегією суддів, повинна бути розглянута цим самим суддею чи колегією суддів, за винятком випадків, які унеможливлюють участь судді у розгляді справи.
У разі зміни складу суду розгляд справи починається спочатку, за винятком випадків, визначених цим Кодексом.
Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом (стаття 242).
Враховуючи, що згідно ухвали суду від 12 червня 2018 року відбулася зміна складу суду, що має наслідком розгляд справи спочатку, відсутність визначення складу колегії суддів, а також з метою дотримання статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приходить до висновку про розгляд справи одноособово, про що складено відповідний протокол повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21 березня 2018 року.
Ознайомившись із письмово викладеними доводами учасників справи, оцінивши повідомлені учасниками справи обставини, що підтверджуються наявними у справи документами і матеріалами, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд при вирішенні питання щодо правомірності оскаржуваного рішення суб`єкта владних повноважень, враховує наступне.
Відносини, які виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, регулюються Законом України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» від 5 лютого 2015 року за №157-VIII (далі - Закон №157-VIII, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Так, відповідно до частини першої статті 8 Закону №157-VIII об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.
Частинами третьою-п`ятою статті 7 Закону №157-VIII встановлюється, що схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад у п`ятиденний строк подаються Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.
У разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об`єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об`єднання територіальних громад.
За змістом частини восьмої статті 7 Закону №157-VIII Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання рішень про добровільне об`єднання територіальних громад у разі їх відповідності висновку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, звертається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.
Порядок утворення, правовий статус, основні засади організації діяльності Центральної виборчої комісії як постійно діючого колегіального державного органу, до компетенції якого належить забезпечення організації підготовки та проведення виборів і референдумів в Україні, забезпечення реалізації та захисту конституційних виборчих прав громадян України і прав на участь у референдумах, суверенного права Українського народу на виявлення своєї волі визначає Закон України «Про Центральну виборчу комісію» від 30 червня 2004 року №1932-IV (далі по тексту - Закон України №1932-IV, в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин).
Частиною першою статті 1 Закону України №1932-IV передбачено, що Центральна виборча комісія (далі - Комісія) є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.
Згідно статті 2 Закону України №1932-IV, Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об`єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.
Як вбачається з матеріалів справи і не заперечується сторонами, 17 січня 2017 року до Центральної виборчої комісії надійшло звернення Чернігівської обласної державної адміністрації щодо призначення Комісією перших виборів депутатів Менської міської ради об`єднаної територіальної громади та Менського міського голови у зв`язку з утворенням у межах Чернігівської області Менської міської об`єднаної територіальної громади.
До вказаного звернення, додано рішення місцевих рад, територіальні громади яких увійшли до складу Менської міської об`єднаної територіальної громади, в тому числі рішення Стольненської сільської ради Менського району Чернігівської області від 29 грудня 2016 року, про добровільне об`єднання територіальних громад.
Крім того, до звернення додано належним чином засвідчену копію Висновку Чернігівської обласної державної адміністрації щодо відповідності Конституції та законам України Бірківської, Блистівської, Величківської, Дягівської, Киселівської, Куковицької, Лісківської, Осьмаківської, Садової, Семенівської, Синявської, Слобідської, Стольненської, Ушнянської, Феськівської сільських рад Менського району Чернігівської області «Про добровільне об`єднання територіальних громад», затверджений розпорядженням голови Чернігівської обласної державної адміністрації від 12 грудня 2016 року за №759 «Про затвердження висновку щодо відповідності проектів рішень про добровільне об`єднання територіальних громад», відповідно до якого проекти рішень Менської міської ради, Макошинської селищної ради, Бірківської, Блистівської, Величківської, Дягівської, Киселівської, Куковицької, Лісківської, Осьмаківської, Садової, Семенівської, Синявської, Слобідської, Стольненської, Ушнянської, Феськівської сільських рад Менського району Чернігівської області «Про добровільне об`єднання територіальних громад» відповідають Конституції та законам України.
З огляду на наведене, в силу положень частини першої статті 8 Закону №157-VIII Менська міська об`єднана територіальна громада, в яку увійшли вищевказані територіальні громади, у тому числі територіальна громада Стольненської сільської ради, вважається утвореною.
Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначає Закон України «Про місцеві вибори» від 14 липня 2015 року №595-VIII (далі по тексту - Закон «Про місцеві вибори», в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин).
У відповідності до частини першої статті 2 Закону «Про місцеві вибори» місцеві вибори є вільними та відбуваються на основі гарантованого Конституцією України та цим Законом загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Згідно частини другої статті 2 Закону «Про місцеві вибори» вибори депутатів сільських, селищних рад проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідно села (кількох сіл, жителі яких добровільно об`єдналися у сільську громаду), селища, територія утвореної відповідно до Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» об`єднаної сільської, селищної територіальної громади (далі - територія об`єднаної сільської, селищної територіальної громади).
У відповідності до визначення, викладеного в частині першій статті 11 Закону «Про місцеві вибори», виборчий процес місцевих виборів (далі - виборчий процес) - це здійснення суб`єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.
Виборчий процес здійснюється на засадах:
1) дотримання принципів виборчого права, зазначених у статтях 3-8 цього Закону;
2) законності та заборони незаконного втручання будь-кого в цей процес;
3) політичного плюралізму та багатопартійності;
4) публічності і відкритості;
5) свободи передвиборної агітації, рівних можливостей доступу до засобів масової інформації незалежно від форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками (власниками) яких є партії, місцеві організації партій, кандидати;
6) неупередженості органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, судів, підприємств, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до місцевих організацій партій, кандидатів.
Початок виборчого процесу оголошується відповідною виборчою комісією у строки та в порядку, визначені цим Законом (частини друга статті 11 Закону «Про місцеві вибори»).
Згідно частини третьої наведеної норми Закону «Про місцеві вибори», виборчий процес включає такі етапи:
1) утворення одномандатних, територіальних виборчих округів;
2) утворення (у разі необхідності), формування складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих комісій;
3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення;
4) висування та реєстрація кандидатів;
5) проведення передвиборної агітації;
6) голосування у день виборів;
7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
В частині шостій статті 14 Закону «Про місцеві вибори» закріплено, що перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів призначаються Центральною виборчою комісією у порядку, визначеному законом.
Наведені вище обставини засвідчують наявність на день прийняття відповідачем оскаржуваного рішення від 24 січня 2017 року №6 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 року» умов, визначених частиною восьмою статті 7 Закону №157-VIII.
У відповідності до частини сьомої статті 15 Закону «Про місцеві вибори», Центральна виборча комісія шляхом прийняття відповідного рішення оголошує про початок виборчого процесу чергових місцевих виборів, перших виборів депутатів місцевої ради, сільського, селищного, міського голови, а територіальна виборча комісія - про початок виборчого процесу позачергових, повторних, проміжних місцевих виборів, перших виборів старости на своєму засіданні, про що зазначається у протоколі засідання комісії. Офіційним оголошенням є прийняття відповідною виборчою комісією рішення про початок виборчого процесу відповідного виду місцевих виборів. Рішення відповідної виборчої комісії про оголошення початку виборчого процесу відповідного виду місцевих виборів оприлюднюється не пізніше наступного дня після дня його прийняття відповідно в загальнодержавних або місцевих засобах масової інформації чи в інший визначений нею спосіб.
Частиною четвертою наведеної норми Закону «Про місцеві вибори» встановлюється, що перші місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за 70 днів до дня виборів, а виборчий процес розпочинається за 50 днів до дня перших місцевих виборів.
Згідно абзацу четвертого пункту 1 Порядку призначення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 12 лютого 2016 року №32 (далі по тексту - Порядок призначення перших виборів депутатів, у чинній на момент виникнення спірних правовідносин обставин) за зверненнями, які відповідають вимогам Конституції України, законів України, а також цього Порядку, Центральна виборча комісія за наявності відповідних бюджетних призначень для організації підготовки та проведення місцевих виборів призначає перші місцеві вибори не пізніше ніж за сімдесят днів до дня таких виборів на останню неділю відповідного місяця.
Отже, виходячи з наведеного в сукупності, суд приходить до висновку про дотримання Центральною виборчою комісію вимог чинного законодавства при прийнятті постанови від 24 січня 2017 року №6 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 року». При цьому, Центральна виборча комісія, за висновком суду діяла в межах своїх повноважень, у порядку та спосіб, визначених Конституцією України та законами України.
Пунктом 6 Порядку призначення перших виборів депутатів передбачено, що у разі прийняття рішення про призначення перших місцевих виборів цим самим рішенням Центральна виборча комісія оголошує про початок виборчого процесу таких виборів. Рішення Центральної виборчої комісії про призначення та оголошення виборчого процесу перших місцевих виборів не пізніше наступного дня після дня його прийняття оприлюднюється відповідно в загальнодержавних засобах масової інформації чи в інший визначений Комісією спосіб.
Як вбачається з пункту 2 постанови Комісії від 24 січня 2017 року за №6, початок виборчого процесу перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, призначених на неділю, 30 квітня 2017 року, оголошено з 11 березня 2017 року.
До дня прийняття Стольненською сільською радою Менського району Чернігівської області 04 квітня 2017 року рішення про скасування рішення 9 сесії Стольненської сільської ради Менського району сьомого скликання від 29 грудня 2016 року «Про добровільне об`єднання територіальних громад» та до дня направлення копії цього рішення позивачем на адресу відповідача - 10 квітня 2017 року, Центральною виборчою комісією прийнято ряд постанов: від 14 лютого 2017 року №20 про розмір грошової застави на перших місцевих виборах 30 квітня 2017 року», від 17 лютого 2017 року №30 «Про кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що утворюються сільськими, селищними, міськими виборчими комісіями для організації виборів депутатів місцевих рад під час проведення перших виборів депутатів сільських, селищних та міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних та міських голів 30 квітня 2017 року»; від 3 березня 2017 року №36 «Про затвердження Розподілів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на підготовку і проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 року та виготовлення органами ведення Державного реєстру виборців списків виборців та іменних запрошень для підготовки і проведення цих виборів».
Також, Менською районною виборчою комісією Менського району Чернігівської області, відповідно до частини першої статті 93 Закону «Про місцеві вибори» утворено Менську міську виборчу комісію Менського району Чернігівської області, повноваження якої поширюються на територію Менської міської об`єднаної територіальної громади, до складу якої увійшли Стольненська сільська територіальна громада, та у зв`язку з цим згідно з частиною другою вказаної статті припинилися повноваження відповідних територіальних виборчих комісій, у тому числі Стольненської сільської виборчої комісії Менського району Чернігівської області.
Менською міською виборчою комісією Менського району Чернігівської області на виконання вимог статті 17 Закону «Про місцеві вибори» були утворені територіальні виборчі округи з виборів депутатів Менської міської ради, зокрема на території адміністративно-територіальних одиниць Стольненської сільської ради (виборчі округи №30 і №31).
З 27 березня 2017 року розпочалося висування кандидатів у депутати міської ради та міського голови і подання документів до територіальної виборчої комісії для їх реєстрації, яке завершилося 5 квітня 2017 року.
До 6 квітня 2017 року включно приймалися рішення територіальної виборчої комісії про реєстрацію кандидатів у депутати міської ради, включених до виборчих списків місцевих організацій партій із закріпленням (крім першого кандидата у списку) за територіальними виборчими округами, у тому числі територіальними виборчими округами №30 та №31.
Таким чином на день звернення ОСОБА_1 до відповідача із заявою про виключення з Додатку №15 «Перелік об`єднаних територіальних громад, утворених в межах Чернігівської області, у яких призначаються перші місцеві вибори 30 квітня 2017 року» постанови Центральної виборчої комісії від 24 січня 2017 року «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 року» слова «Стольненська сільська рада (села Стольне, Дмитрівка, Лазарівка, Чорногорці)», виборчий процес був на етапі проведення передвиборної агітації, після завершення висування та реєстрація кандидатів (заява позивача складена за 20 днів до дня голосування).
При цьому, у відповідності до рішення Конституційного Суду України від 10 червня 2009 року за №14-рп/2009, строки проведення виборів є важливим інститутом гарантії реалізації виборчих прав громадян. Відміна виборів до органів місцевого самоврядування чи перенесення строків їх проведення з підстав, не передбачених законом, є порушенням цих прав громадян.
Водночас, внесення відповідних змін до переліку об`єднаних територіальних громад, утворених в межах Чернігівської області, у яких призначаються перші місцеві вибори під час виборчого процесу після завершення етапу висування та реєстрації кандидатів чинним законодавством не передбачено і могло б свідчити про втручання у виборчий процес, що прямо заборонено чинним законодавством.
Посилання позивача і її представника на наявність підстав для визнання протиправною постанови ЦВК від 24 січня 2017 року №6 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 року» в частині призначення перших місцевих виборів на території Стольненської сільської ради з підстав прийняття Стольненською сільською радою Менського району Чернігівської області 04 квітня 2017 року рішення про скасування рішення 9 сесії Стольненської сільської ради Менського району сьомого скликання від 29 грудня 2016 року «Про добровільне об`єднання територіальних громад», визнаються судом безпідставними з огляду на дату прийняття сільською радою такого рішення - через 24 дні після оголошеного початку виборів і за 26 днів до дня голосування.
Одночасно суд звертає увагу на положення пункту 7 Порядку призначення перших виборів депутатів, яким серед підстав для встановлення Центральною виборчою комісією відсутності правових підстав для призначення перших місцевих виборів та у зв`язку із цим прийняття рішення про повернення звернення про призначення таких виборів разом з усіма документами Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації, передбачено: надходження до Центральної виборчої комісії рішення суду, що набуло законної сили, яким визнано незаконним рішення сільської, селищної, міської ради територіальної громади, що увійшла до складу об`єднаної територіальної громади, про добровільне об`єднання у територіальну громаду або рішення відповідної ради про скасування рішення про добровільне об`єднання в територіальну громаду.
Однак, рішення суду, що набрало законної сили, яким визнано незаконним рішення сільської, селищної, міської ради територіальної громади, що увійшла до складу об`єднаної територіальної громади, про добровільне об`єднання у територіальну громаду, на підставі якого відповідачем прийнято оскаржувану постанову позивачем суду не надано.
Щодо рішення відповідної ради про скасування рішення про добровільне об`єднання в територіальну громаду, таке рішення могло б слугувати підставою саме для встановлення Центральною виборчою комісією відсутності правових підстав для призначення перших місцевих виборів, а відтак мало б бути прийнято і надано до Центральної виборчої комісії до дня прийняття нею рішення про призначення таких виборів і оголошення про початок виборчого процесу.
Не виявлено судом і наявність інших обставин, наведених у пункті 7 Порядку призначення перших виборів депутатів, які б могли бути підставами для встановлення Центральною виборчою комісією відсутності правових підстав для призначення перших місцевих виборів.
Стосовно посилань представника позивача на наявність у Комісії повноважень «виправити свої незаконні дії щодо призначення перших виборів на підставі нечинного рішення сесії після отримання звернення мешканки Стольненської територіальної громади Бучик Л.В.», суд визнає їх такими, що не ґрунтуються на положеннях законодавства, оскільки ні статті 1 і 21 Закону України «Про Центральну виборчу комісію», ні стаття 24 Закону України «Про місцеві вибори» не наділяє відповідача повноваженнями щодо скасування чи внесення змін до рішення про призначення перших місцевих виборів після початку виборчого процесу і звершення етапу висування і реєстрації кандидатів. Законодавець не наділяє Центральну виборчу комісію і повноваженнями виключати зі складу об`єднаної територіальної громади окремі територіальні громади, які до неї увійшли.
Відтак, наведені посилання представника позивача свідчать про неправильне тлумачення положень законодавства.
З огляду на наведене в сукупності, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення вимог позивача, з урахуванням внесених ним уточнень, про визнання протиправною постанови Центральної виборчої комісії від 24 січня 2017 року №6 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 року» в частині призначення перших місцевих виборів на території Стольненської сільської ради, у зв`язку з чим виключити слова «Стольненська сільська рада (села Стольне, Дмитрівна, Лазарівка, Чорногорці)» з Додатку 15 цієї постанови.
Зважаючи на наведені вище висновки суду, а також враховуючи те, що вимоги позивача про визнання незаконним проведення на виборчій дільниці №740450 виборів депутатів Менської міської ради об`єднаної територіальної громади та Менського міського голови, які відбулися 30 квітня 2017 року і про зобов`язання відповідача прийняти рішення про організацію підрахунку голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів перших місцевих виборів депутатів Менської міської ради об`єднаної територіальної громади та Менського міського голови з врахуванням визнання незаконним проведення на виборчій дільниці №740450 виборів мотивовані саме поданням до Центральної виборчої комісії рішення Стольненської сільської ради Менського району Чернігівської області від 04 квітня 2017 року, такі вимоги також не підлягають задоволенню.
Враховуючи наведене в сукупності та виходячи із встановлених судом обставин, оцінивши надані позивачем та відповідачем докази в контексті наведених вище вимог законодавства, суд дійшов висновку про недоведеність позивачем протиправності постанови Центральної виборчої комісії від 24 січня 2017 року №6 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 року» у певній її частині, відповідність якої вимогам законодавства встановлена під час розгляду справи. З огляду на зазначене, позовні вимоги позивача визнаються судом необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст.2, 3, 5-11, 19, 73-77, 79, 90, 139, 241-246, 264 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
У задоволені позову ОСОБА_1 відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили у порядку, встановленому в ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено протягом 30 днів з моменту складення повного тексту до суду апеляційної інстанції в порядку, визначеному ст.ст.293, 296, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням підпункту 15.5 пункту 15 частини першої Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції згідно з Законом України від 3 жовтня 2017 року № 2147-VIII.
Суддя:
Н.А. Добрівська