П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 824/561/18-а
Головуючий у 1-й інстанції: Левицький В.К.
Суддя-доповідач: Смілянець Е. С.
11 липня 2019 року
м . Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Смілянця Е. С.
суддів: Сушка О.О. Залімського І. Г.
за участю:
секретаря судового засідання: Бондаренко С.А.,
представника позивача: Лучка Р.М. ,
представника відповідача: Смутняка О.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 18 березня 2019 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Мрія Фармінг Буковина" до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області про визнання дій протиправними,
В С Т А Н О В И В :
в червні 2018 року позивач, ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" звернулося в Чернівецький окружний адміністративний суд з адміністративним позовом (з урахуванням адміністративного позову у новій редакції) до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області, про:
- визнання протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області щодо проведення перевірок дотримання вимог законодавства ТОВ "Мрія Фармінг Буковина", що оформлені актами перевірок №191-ДК/130/АП/09/01-18 від 26.04.2018; №164-ДК/141/АП/09/01-18 від 04.05.2018; №195-ДК/139/АП/09/01-18 від 04.05.2018; №199-ДК/140/АП/09-18 б/д та складання розрахунків розміру шкоди, заподіяної самовільним зайняттям земельної ділянки на території Васловіської, Онутської та Дорошовецької міських рад Заставнівського району Чернівецької області;
- визнання протиправними та скасування приписів Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області №191-ДК/0107Пр/03/01-18 від 24.05.2018; №164-ДК/0108Пр/03/01-18 від 24.05.2018; №195-ДК/0106Пр/03/01-18 від 24.05.2018.
Чернівецький окружний адміністративний суд рішенням від 18.03.2019 позов задоволено у повному обсязі. Судове рішення мотивоване тим, що відповідач здійснив перевірку із суттєвим порушенням встановленої Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" процедури, наслідком чого є визнання протиправними дії щодо проведення перевірки відносно позивача та оскаржуваних приписів, прийнятих за результатами таких перевірок.
Не погоджуючись з рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити.
Аргументами на підтвердження вимог скарги зазначає, що позовна вимога щодо визнання протиправними та скасування приписів не могла бути задоволена судом першої інстанції, оскільки, на момент ухвалення оскаржуваного рішення не були скасовані постанови про притягнення особи до адміністративної відповідальності. Задовольняючи позов суд першої інстанції не врахував, що припис є правомірною вимогою щодо усунення встановленого правопорушення, склад якого зафіксовано в постанові. Наголосив, що суд першої інстанції не застосував до спірних правовідносин практику Верховного Суду в аналогічних правовідносинах викладених в постановах, зокрема: 25.01.2019 у справі № 823/1154/18, від 28.02.2019 у справи № 817/1337/17, від 13.03.2019 у справі №826/11708/17.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач зазначає, що в супереч вимогам чинного законодавства, а саме: Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" керівнику позивача (його представнику) не повідомлено про проведення перевірки, не пред`явлено/не вручено наказ, направлення на проведення перевірки, жодних актів обстежень земельних ділянок, про які йдеться в актах перевірки Головним Управління Держгеокадастру не складено, з актів перевірки не можливо встановити вид проведення відповідачем заходу (планового чи позапланового). Вважає, що чинним спеціальним законодавством Законом України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" не передбачено можливості проведення перевірок Управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій області за об`єктом перевірки - земельної ділянки (такі об`єкти можна обстежувати, за результатами чого складаються відповідні акти обстежень).
В судовому засіданні представник позивача заперечував проти задоволення апеляційної скарги відповідача та просив суд залишити її без задоволення, а рішення суду від 2018 року - без змін.
Представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги та просив суд задовольнити її.
Згідно з положеннями ч. 3 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства (далі-КАС України), суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Заслухавши доповідь судді, пояснення представників сторін, які прибули в судове засідання, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Мрія Фармінг Буковина" (вулиця Центральна, 1-Г, село Юрківці, Заставнівський район, Чернівецька область, код ЄДРПОУ 40093326) зареєстроване як юридична особа 30.10.2015 р. та взяте на облік як платник податків 02.11.2015 р. Керівником ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" є ОСОБА_2 .
Згідно відомостей, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, позивач здійснює наступні види діяльності: код КВЕД 01.11 - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); код КВЕД 01.13 - вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів; код КВЕД 01.19 - вирощування інших однорічних і дворічних культур; код КВЕД 01.41 - розведення великої рогатої худоби молочних порід; код КВЕД 01.42 - розведення іншої великої рогатої худоби та буйволів; код КВЕД 01.46 - розведення свиней; код КВЕД 01.47 - розведення свійської птиці; код КВЕД 01.50 - змішане сільське господарство; код КВЕД 01.61 - допоміжна діяльність у рослинництві; код КВЕД 01.62 - допоміжна діяльність у тваринництві; код КВЕД 01.63 післяурожайна діяльність; код КВЕД 46.21 - оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (Т. 1 а.с. 31, 38-43).
30.11.2017 Кіцманською місцевою прокуратурою направлено на адресу Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області листа №109-8410вих.-17, в якому повідомлено про те, що 11.09.2017 при проведенні державними інспекторами Управління Костащуком В.М. та Ковалик М.Г. контрольних обмірів земельної ділянки сільськогосподарського призначення за кадастровим номером НОМЕР_1 площею 7,8978 га, що розташована на території Дорошовецької сільської ради Заставнівського району за межами населеного пункту та самовільно використовується ТОВ "Мрія Фармінг Буковина".
Враховуючи вищевикладене, Кіцманська місцева прокуратура, з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді, керуючись ст. 23 Закону України "Про прокуратури", просила провести перевірку дотримання вимог земельного законодавства при використанні ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" земельної ділянки, що розташована на території Дорошовецької сільської ради Заставнівського району за межами населеного пункту.
05.01.2018 Головне управління Держгеокадастру в Чернівецькій області листом №0-24-0.46-70/2-18 за результатами розгляду листа Кіцманської місцевої прокуратури повідомила, що Головним управлінням прийнято до уваги інформацію, зазначену в листі від 30.11.2017 №109-8410вих17, та буде проведено позаплановий захід щодо здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.
23.04.2018 старшим державним інспектором Костащуком В.М. листом №447/3-18-0.46 на ім`я начальника Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області подано доповідну записку, в якій повідомив про те, що на території Васловівської сільської ради (за межами населеного пункту) виявлено факт самовільного зайняття агрофірмою "Мрія Фармінг Буковина" земельної ділянки сільськогосподарського призначення орієнтовною площею 15,5 га. Самовільне зайняття здійснено шляхом посіву сільськогосподарської культури (рапсу). З метою притягнення винних до адміністративної відповідальності, просив видати наказ на проведення позапланової перевірки дотримання вимог земельного законодавства агрофірмою "Мрія Фармінг Буковина" при використанні земель сільськогосподарського призначення на території Васловівської сільської ради Заставнівського району.
23.04.2018 слідчим СВ Заставнівського Кіцманського ВП ГУНП в Чернівецькій області направлено на адресу Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області лист, в якому зазначено, що у провадженні СВ Заставнівського відділення поліції Кіцманського ВП ГУНП в Чернівецькій області перебуває кримінальне провадження №12018260090000109 від 17.04.2018 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 197-1 КК України. З огляду на вказані обставини просив здійснити перевірку (обстеження) земельної ділянки, яка розташована в адміністративних межах села Васловівці (за межами населеного пункту) на предмет дотримання вимог земельного законодавства.
03.05.2018 державним інспектором Борденюком В.І. листом №515/3-18-0.46 подано на ім`я начальника Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області доповідну записку, в якій зазначив про те, що на території села Чорний Потік (за межами населеного пункту) Заставнівського району за інформацією голови Чорнопотіцької сільської ради виявлено факт самовільного зайняття агрофірмою "Мрія Фармінг Буковина" земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 5-6 га. З огляду на вищезазначені обставини справи, з метою притягнення винних до адміністративної відповідальності, просив видати наказ на проведення позапланової перевірки дотримання вимог земельного законодавства агрофірмою "Мрія Фармінг Буковина" при використанні земель сільськогосподарського призначення на території Чорнопотіцької сільської ради Заставнівського району.
На підставі звернення Кіцманської місцевої прокуратури, звернення Заставнівського відділення поліції Кіцманського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області, доповідних записок державних інспекторів, Головним управлінням Держгеокадастру в Чернівецькій області видано накази №164-ДК від 20.04.2018, №191-ДК від 23.04.2018, №195-ДК від 26.04.2018, №199-ДК від 04.05.2018 "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності", якими наказано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель, шляхом проведення перевірки законності використання земельних ділянок на території Дорошовецької сільської ради Заставнівського району, Васловівської сільської ради Заставнівського району, Онутської сільської ради Заставнівського району, Чорнопотіцької сільської ради Заставнівського району.
Державними інспекторами управління контролю за використанням та охороною земель Костащуком В.М. та Борденюком В.І. , за участі голів села Васловці Винничука О.В., сільського голови Дорошовецької сільської ради Димко І.В. , сільського голови Чорнопотіцької сільської ради Максимчука М.Г. , в.о. старости села Онут Ковалюка М . В . відповідно до вимог ст. ст. 6 і 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", проведено перевірки з питань дотримання вимог земельного законодавства ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" при використанні земель сільськогосподарського призначення на території Васловівської сіської ради, села Онут (за межами села) Заставнівського району Чернівецької області, Дорошовецької сільської ради (за межами населеного пункту), Чорнопотіцької сільської ради, за результатами яких складено наступні акти, а саме:
- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №191-ДК/130/АП/09/01-18 від 26.04.2018 р., в якому зафіксовано, що ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" в особі регіонального керівника ОСОБА_10 самовільно зайнято земельну ділянку площею 14,1524 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності розташовану в урочищі "Клин" за межами села Васловці Застовнівського району Чернівецької області. Самовільне зайняття земельної ділянки здійснено шляхом обробітку, посіву та вирощування сільськогосподарської культури (ріпаку). Такими діями ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" порушило вимоги ст. 125, 126 Земельного кодексу України. До акту в якості додатку додано ситуаційний план земельної ділянки;
- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №164-ДК/141/АП/09/01-18 від 04.05.2018 р., в якому зазначено, що ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" в особі регіонального керівника ОСОБА_10 самовільно зайнято земельну ділянку площею 4,5651 з кадастровим номером НОМЕР_2 із земель сільськогосподарського призначення державної власності розташовану за межами села Онут на території Вікнянської об`єднаної територіальної громади Заставнівського району Чернівецької області. Самовільне зайняття земельної ділянки здійснено шляхом обробітку її сільськогосподарською технікою та посіву на ній ярих зернових культур. Такими діями товариство порушило вимоги ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України. До акту в якості додатку додано витяг з Публічної кадастрової карти України;
- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №195-ДК/139/АП/09/01-18 від 04.05.2018 р., в якому зазначено, що у результаті перевірки встановлено, що ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" в особі регіонального керівника ОСОБА_10 , самовільно зайняла земельну ділянку площею 7,8978 га за кадастровим номером № НОМЕР_1 із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована в урочищі "Грицин Клин" за межами села Дорошовецької сільської ради Заставнівської сільської ради Чернівецької області. Самовільне зайняття земельної ділянки здійснено шляхом обробітку її сільськогосподарською технікою. Такими діями ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" порушено вимоги ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України. До акту в якості додатку додано витяг з Публічної кадастрової карти України;
- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №199-ДК/140/АП/09/01-18 від 04.05.2018 р., в якому зазначено, що ТОВ "Мрія Фармінг Буковина", в особі регіонального керівника ОСОБА_10 , самовільно зайняла земельну ділянку площею 5,0092 га за кадастровим номером НОМЕР_3 із земель сільськогосподарського призначення державної власності розташовану за межами села Чорний Потік Заставнівського району Чернівецької області. Самовільне зайняття земельної ділянки здійснено шляхом обробітку її сільськогосподарською технікою та посіву на ній ярих зернових культур. Такими діями товариство порушило вимоги ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України. До акту в якості додатку додано витяг з Публічної кадастрової карти України.
08.05.2018 р. державним інспектором контролю за використанням та охороною земель Борденюком В.І. при перевірці дотримання вимог земельного законодавства ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" при використанні земель державної власності на території Васловівської сільської ради, села Онут (за межами села) Заставнівського району Чернівецької області, села Дорошівці (за межами села) Заставнівського району Чернівецької області за наслідками виявлення фатів самовільного зайняття земельних ділянок відносно регіонального керуючого ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" ОСОБА_10 складено наступні протоколи про адміністративне правопорушення: №195-ДК/0091П/07/01-18 від 08.05.2018; №191-ДК/0092П/07/01-18 від 08.05.2018; №164-ДК/0093П/07/01-18 від 08.05.2018.
14.05.2018 відповідач направив регіональному керівнику ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" Москалюку І.М. повідомлення про розгляд адміністративного правопорушення, яке відбуденться 24.05.2018 в приміщенні відділу у Заставнівському районі Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області о 12 год. 00 хв.
Вказане повідомлення отримано 18.05.2018 особисто регіональним керівником ТОВ "Мрія Фармінг Буковина ОСОБА_10 .
Також, судом першої інстанції встановлено, що державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель у Чернівецькій області Борденюком В.І. складено постанови про накладення адміністративного стягнення, якими визнано громадянина ОСОБА_10 , регіонального керуючого ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" у вчиненні адміністративних правопорушень, за які передбачена відповідальність за ст. 53-1 Кодексу України про адміністративне правопорушення, а саме:
- 191-ДК/0106По/07/01-18 від 24.05.2018 за самовільне зайняття земельної ділянки площею 14,1554 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану в урочищі "Клин", за межами села Васловівці Заставнівського району Чернівецької області шляхом обробітку та вирощування сільськогосподарської культури (ріпаку) накладено на керуючого ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" ОСОБА_10 адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340,00 грн;
- №195-ДК/0105По/07/01-18 від 24.05.2018 за самовільне зайняття земельної ділянки площею 7,8978 га за кадастровим номером НОМЕР_1 із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану в урочищі "Клин" за межами села Дорошівці Заставнівського району Чернівецької області шляхом обробітку її сільськогосподарською технікою накладено на керуючого ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" ОСОБА_10 адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340,00 грн;
- №164-ДК/0107По/07/01-18 від 24.05.2018 за самовільне зайняття земельної ділянки площею 4,5651 га за кадастровим номером НОМЕР_2 із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану за межами села Онут Заставнівського району Чернівецької області шляхом самовільного зайняття здійснено шляхом обробітку сільськогосподарською технікою та посіву на ній ярих зернових культур, накладено на керуючого ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" ОСОБА_10 адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340,00 грн.
З матеріалів справи встановлено, що позивачем оскаржено до Глибоцького районного суду Чернівецької області дії Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області щодо розгляду справ про адміністративні правопорушення, що оформлені протоколами про адміністративні правопорушення №191-ДК/0092П/07/01-18 від 08.05.2018, №164-ДК/0093П/07/01-18 від 08.05.2018, №195-ДК/0091П/07/01-18 від 08.05.2018, №199-ДК/0094П/07/01-18 від 08.05.2018 та прийняття постанов про накладення адміністративного стягнення №191-ДК/0106По/07/01-18 від 24.05.2018, №164/ДК/0107По/07/01-18 від 24.05.2018, №195-ДК/0105По/07/01-18 від 24.05.2018.
Ухвалою Глибоцького районного суду Чернівецької області від 06.07.2018 відкрито спрощене провадження у адміністративній справі №715/1207/18.
На час розгляду адміністративної справи №824/561/18-а, рішення Глибоцьким районним судом Чернівецької області у справі №715/1207/18 по суті не прийнято.
За результатами перевірки державним інспектором Управління контролю за використанням та охороною земель Борденюком В.І. складено наступні приписи та розрахунки розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки:
- №191-ДК/0107Пр/03/01-18 від 24.05.2018, яким приписано позивачу в 30-ти денний термін регіональному керівнику ОСОБА_10 звільнити самовільно зайняту земельну ділянку або вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка розташована в урочищі "Клин" за межами села Васловівці, в адміністративних межах Васловівської сільської ради Заставнівського району Чернівецької області, площею 14,1524 га. Згідно розрахунку розмір заподіяної шкоди склав 23569,61 грн;
- №164-ДК/0108Пр/03/01-18 від 24.05.2018, яким приписано позивачу в 30-ти денний термін регіональному керівнику ОСОБА_10 звільнити самовільно зайняту земельну ділянку або вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка розташована за межами села Онут, на території Вікнянської об`єднаної територіальної громади Заставнівського району Чернівецької області за кадастровим номером НОМЕР_2 , площею 4,5651 га. Згідно розрахунку розмір заподіяної шкоди склав 7602,78 грн;
- №195-ДК/0106Пр/03/01-18 від 24.05.2018, яким приписано позивачу звільнити самовільно зайняту земельну ділянку або вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка розташована в урочищі "Грицин Клин" за межами села Дорошівці, в адміністративних межах села Дорошовецької сільської ради Заставнівського району Чернівецької області за кадастровим номером НОМЕР_1 , площею 7,8978 га. Згідно розрахунку розмір заподіяної шкоди склав 13153,11 грн .
22.05.2018 Головне управління Держгеокадастру в Чернівецькій області повідомило слідчого Заставнівського відділення поліції Кіцманського ВП ГУ Національної поліції в Чернівецькій області Чокана В.І. про результати проведення перевірки.
24.05.2018 Головне управління Держгеокадастру в Чернівецькій області направило регіональному керівнику ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" ОСОБА_10 листи з розрахунками розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки та запропонувало добровільно сплатити розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок.
Крім того, судом встановлено, що у провадженні СВ Заставнівського ВП Кіцманського ВП ГУНП в Чернівецькій області перебувають кримінальні провадження, які внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12018260090000109 від 17.04.2018, щодо самовільного захоплення земельної ділянки працівниками агрохолдингу ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" в урочищі "Клин", що в адміністративних межах села Васловівці Заставнівського району Чернівецької області, та №4201826000000240 від 13.06.2018 за ч.2 ст. 197-1 Кримінального кодексу України, щодо порушення встановленого законом порядку працівниками агрохолдингу ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" користування земельною ділянкою в межах села Чорний Потік Заставнівського району Чернівецької області.
Доказів прийняття рішення по вищезазначеним кримінальним провадженням учасниками справи до суду не надано.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів враховує наступне.
Згідно частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з частиною другою статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Так, відповідно до статті 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Статтею 188 Земельного кодексу України передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Згідно зі статтею 9 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом, зокрема: проведення перевірок.
Статтею 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» визначено права державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель.
Відповідно до статті 168 Земельного кодексу України ґрунти земельних ділянок є об`єктом особливої охорони. Власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, крім випадків встановлених даною статтею.
Статтею 211 Земельного кодексу України встановлено ряд порушень, за які громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства.
Самовільне зайняття земельної ділянки - це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочинну щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними (ст. 1 Закону №963-IV).
Згідно ст. 2 цього Закону основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є: забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України; забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони та раціонального використання земель; запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення; забезпечення додержання власниками землі та землекористувачами стандартів і нормативів у сфері охорони та використання земель, запобігання забрудненню земель та зниженню родючості ґрунтів, погіршенню стану рослинного і тваринного світу, водних та інших природних ресурсів.
Відповідно до ст. 4 Закону №963-IV об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Згідно ст. 6 Закону №963-IV до повноважень спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель належать здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.
Згідно п. 1 Положення про Держану службу з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15 (далі - Положення №15, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Основним завданням Держгеокадастру є реалізація державної політики у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів (п. 3 Положення №15).
Відповідно до п. 25-1 Положення №15 Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань в т.ч.: організовує та здійснює державний нагляд (контроль), зокрема, за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності .
Згідно п. 1 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №333 від 29.09.2016 р., затвердженого в Міністерстві юстиції України 25.10.2016 за № 1391/29521, Головне Управління Держгеокадастру є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане.
До повноважень Головного Управління Держгеокадастру відноситься, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за:дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю (п. 4 Положення).
Законом №963-IV, Положенням №15 встановлено право державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель складати акти перевірки чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що за результатом перевірки земельної ділянки, на якій проводить роботи позивач, відповідачем складено акти обстеження земельної ділянки та перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки, протоколи про адміністративне правопорушення та приписи.
Однак, судом першої інстанції в оскаржуваному рішенні зазначено, що Закон №877-V підлягає застосування до спірних правовідносин поряд із спеціальним Законом №963-ІV, а тому безпідставним та необґрунтованими є твердження відповідача про те, що Закон №877-V не розповсюджується на діяльність органів Держгеокадастру.
У ст. 2 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначено, що його дія поширюється на відносини, пов`язані із здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Заходи контролю здійснюються органами Державної фіскальної служби (крім митного контролю на кордоні), державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (крім здійснення державного нагляду за провадженням діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких не підлягає ліцензуванню), державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім діяльності з переказу коштів, фінансових послуг з ринку цінних паперів, похідних цінних паперів (деривативів) та ринку банківських послуг), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно- правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.
Вказаним законом визначено чіткий перелік відносин, на які поширюється його дія. Особливості та обмеження перевірок визначені у вказаному Законі не відносяться до перевірок земель Держгеокадастром та його територіальними органами, оскільки такі обмеження стосуються лише до застосування Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
У свою чергу, в цьому випадку, об`єктом перевірки була земельна ділянка, а не господарська діяльність підприємства.
Також, Держгеокадастр та його територіальні органи не відноситься до перелічених у ч. 2 ст. 2 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» органів.
Враховуючи те, що норми Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» стосуються безпосередньо сфери господарської діяльності суб`єктів господарювання та жодним чином не стосуються перевірок земельних ділянок, колегія суддів вважає, що на спірні правовідносини розповсюджуються норми Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», а, відтак, посилання позивача на Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» є безпідставним.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 13.03.2019 у справі №826/11708/17.
Крім того, у ч. 5 статті 242 КАС України передбачено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає помилковими висновки суду першої інстанції, що відповідачем протиправно винесено накази №164-ДК від 20.04.2018 р., №191-ДК від 23.04.2018, №195-ДК від 26.04.2018, №199-ДК від 04.05.2018 "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності" та здійснено перевірку із суттєвим порушенням встановленої Законом №877-V процедури і визнання протиправними дії щодо проведення перевірки відносно позивача та оскаржуваних приписів, прийнятих за результатами таких перевірок.
Слід також зазначити, що згідно пункту 1 Інструкції з оформлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої наказом Міністерства агарної політики та продовольства України від 19 січня 2017 року №6, у разі виявлення порушення законодавства у сфері використання та охорони земель, за яке Кодексом України про адміністративні правопорушення передбачена адміністративна відповідальність, державний інспектор складає протокол про адміністративне правопорушення.
Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.
Як встановлено судом першої інстанції, відповідно до Положення про Відділ контролю за використанням та охороною земель у Заставнівському та Кіцманському районах Чернівецької області Управління з питань контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області, яке затверджене наказом Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області від 04.01.2017 № 02-вд, основним завданням Віділу є, в т.ч. організація та здійснення державного нагляду (контролю) за використанням та охороною земель шляхом проведення відповідних перевірок на території Заставнівського та Кіцманського районів Чернівецької області.
Згідно п. 4 згаданого положення, посадові особи Відділу контролю за використанням та охороною земель у Заставнівському та Кіцманському районах Чернівецької області Управління з питань контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області мають право, в т .ч.: складати акти перевірок; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи); безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для отримання від них усних та письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства .
Аналогічні повноваження передбачено посадовою інструкцією головного спеціаліста Відділу контролю за використанням та охороною земель у Заставнівському та Кіцманському районах Чернівецької області Управління з питань контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області - державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель у Заставнівському та Кіцманському районах Чернівецької області, затвердженою начальником Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області від 04.01.2017.
На підставі звернення Кіцманської місцевої прокуратури, звернення Заставнівського відділення поліції Кіцманського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області, доповідних записок державних інспекторів, Головним управлінням Держгеокадастру в Чернівецькій області видано накази №164-ДК від 20.04.2018, №191-ДК від 23.04.2018, №195-ДК від 26.04.2018, №199-ДК від 04.05.2018 "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності", якими наказано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель, шляхом проведення перевірки законності використання земельних ділянок на території Дорошовецької сільської ради Заставнівського району, Васловівської сільської ради Заставнівського району, Онутської сільської ради Заставнівського району, Чорнопотіцької сільської ради Заставнівського району.
Отже, під час перевірки було здійснено саме державний контроль за використанням та охороною земель. Земельне законодавство надає землевласникам та землекористувачам широкі права щодо самостійного господарювання на землі, однак така діяльність не повинна завдавати шкоди правам та інтересам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Посилання позивача у відзиві на апеляційну скаргу на відсутність в оскаржуваних актах перевірки виду її проведення (планова чи позапланова), без письмового завчасного повідомлення про її проведення, що закріплено у Законі України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» є необґрунтованими, оскільки під час перевірки відповідач не керувався вищезазначеним нормативно-правовим актом, а керувався безпосередньо положеннями Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель».
При цьому, колегія суддів зазначає, що будь-які процедурні порушення, пов`язані із самим процесом оформлення результатів діяльності суб`єктів владних повноважень по фіксації недотримання суб`єктом приватного права вимог законодавства оцінюється судом з урахуванням всіх обставин справи та необхідністю досягненням балансу між інтересами особи правопорушника та публічними інтересами. Зазначене, особливо стосується фіксації порушень з боку суб`єктів приватного права у публічній сфері, зокрема, питань охорони земель, безпеки довкілля, благоустрою населених пунктів, розпорядження комунальною та державною власністю, запобігання виникнення техногенних катастроф тощо. Такі формальні неточності не можуть бути, за загальним правилом, самостійною підставою для скасування по суті правомірних рішень суб`єктів владних повноважень, спрямованих на забезпечення законності та захист публічних інтересів.
Аналогічна правова позиція була висловлена Верховним Судом у постанові від 25 січня 2019 року у справі №826/382/18.
У силу п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно зі ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є:
1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи;
2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;
3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;
4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
З огляду на викладені обставини справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що судом першої інстанції ухвалено рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи і є підставою для скасування рішення суду першої інстанції з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позову.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області задовольнити повністю.
Рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 18 березня 2019 року у справі за адміністративним позовом Товариство з обмеженою відповідальністю "Мрія Фармінг Буковина" до Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області про визнання дій протиправними скасувати.
Ухвалити нову постанову, якою в задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Мрія Фармінг Буковина" відмовити.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 22 липня 2019 року.
Головуючий
Смілянець Е. С.
Судді
Сушко О.О. Залімський І. Г.