ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 березня 2019 р. м. Чернівці справа № 824/561/18-а
Суддя Чернівецького окружного адміністративного суду Левицький В.К., розглянув у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Мрія Фармінг Буковина" до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування приписів.
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Мрія Фармінг Буковина" (далі - позивач, ТОВ "Мрія Фармінг Буковина") звернулося до суду з вказаним позовом, в якому, з урахуванням адміністративного позову у новій редакції, просить:
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області щодо проведення перевірок дотримання вимог законодавства ТОВ "Мрія Фармінг Буковина", що оформлені актами перевірок №191-ДК/130/АП/09/01-18 від 26.04.2018 р.; №164-ДК/141/АП/09/01-18 від 04.05.2018 р.; №195-ДК/139/АП/09/01-18 від 04.05.2018 р.; №199-ДК/140/АП/09-18 б/д та складання розрахунків розміру шкоди, заподіяної самовільним зайняттям земельної ділянки на території Васловіської, Онутської та Дорошовецької міських рад Заставнівського району Чернівецької області;
- визнати протиправними та скасувати приписи Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області №191-ДК/0107Пр/03/01-18 від 24.05.2018 р.; №164-ДК/0108Пр/03/01-18 від 24.05.2018 р.; №195-ДК/0106Пр/03/01-18 від 24.05.2018 р.
В обґрунтування адміністративного позову позивач зазначав, що державними інспекторами Управління контролю за використання та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області ОСОБА_1, ОСОБА_2 проведено перевірку з питань дотримання вимог земельного законодавства "Мрія Фармінг Буковина" та складено акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки, а саме: №191-ДК/130/АП/09/01-18 від 26.04.2018 р., №164-ДК/141/АП/09/01-18 від 04.05.2018 р., №195-ДК/139/АП/09/01-18 від 04.05.2018 р., №199-ДК/140/АП/09/01-18 без дати. За результатами проведеної перевірки, відповідачем у справі винесено приписи, яким зобов`язано регіонального керівника ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" ОСОБА_3 усунути виявлені під час перевірки порушення вимог земельного законодавства, а саме приписи: №191-ДК/0107Пр/03/01-18 від 24.05.2018 р.; №164-ДК/0108Пр/03/01-18 від 24.05.2018 р.; №195-ДК/0106Пр/03/01-18 від 24.05.2018 р.
Позивач зазначив, що законодавством чітко визначено порядок проведення позапланових перевірок з питань дотримання вимог земельного законодавства, однак в супереч вимогам чинного законодавства, а саме: Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" керівнику позивача (його представнику) не повідомлено про проведення перевірки, не пред`явлено/не вручено наказ, направлення на проведення перевірки, жодних актів обстежень земельних ділянок, про які йдеться в актах перевірки Головним Управління Держгеокадастру не складено, з актів перевірки не можливо встановити вид проведення відповідачем заходу (планового чи позапланового).
Крім того, позивач зазначив, що чинним спеціальним законодавством Законом України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" не передбачено можливості проведення перевірок Управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій області за об`єктом перевірки - земельної ділянки (такі об`єкти можна обстежувати, за результатами чого складаються відповідні акти обстежень).
Позивач зазначив, що навіть якщо допустити можливість проведення Головним управлінням Держгеокадастру в Чернівецькій області перевірки за об`єктом перевірки - земельною ділянкою, протиправним є зазначення в актах перевірки №191-ДК/130/АП/09/01-18 від 26.04.2018 р., №164-ДК/141/АП/09/01-18 від 04.05.2018 р., №195-ДК/139/АП/09/01-18 від 04.05.2018 р., №199-ДК/140/АП/09/01-18 без дати, здійснення перевірки дотримання вимог земельного законодавства ТОВ "Мрія Фармінг Буковина", оскільки в такому разі відбудеться вже захід державного нагляду (контролю) щодо суб`єкта - юридичної особи, який повинен відбутися за встановленою законом процедурою.
Головне управління Держгеокадастру в Чернівецькій області (далі - відповідач) подало до суду відзив на адміністративний позов, відповідно до змісту якого зазначило, що позовні вимоги позивача є безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, виходячи з наступного. Так, відповідно до п. 3, 4 Положення "Про Головне управління Держгеокадастру в Чернівецькій області", затвердженого наказом Держгеокадастру від 17.11.2016 р. №308, завданням Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області є реалізація повноважень Держгеокадастру на території Чернівецької області. Головне управління Держгеокадастру в Чернівецькій області здійснює контроль за дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладення цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотримання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; дотримання вимог земельного законодавства органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з питань передачі земель у власність на надання у користування, у тому числі в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.
На виконання покладених обов`язків та з метою належного регулювання державними інспекторами Управління контролю за використанням і охороною земель проведено перевірку додержання вимог земельного законодавства, а саме законності використання трьох земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що знаходяться в адміністративних межах Васловівської сільської ради (за межами населеного пункту), Онутської сільської ради (за межами населеного пункту) та Дорошевецької сільської ради (за межами населеного пункту) Заставнівського району Чернівецької області.
За результатами перевірки, державним інспектором складено акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства №191-ДК/130/АП/09/01-18; №164-ДК/141/АП/09/01-18; №195-ДК/139/АП/09/01-18 відповідно до змісту яких встановлено самовільне зайняття земельної ділянки ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" в особі регіонального керівника ОСОБА_3
Отже, на думку позивача, при здійсненні державного контролю за використанням та охороною земельних ділянок на території Васловівської сільської ради (за межами населеного пункту), Онутської сільської ради (за межами населеного пункту) та Дорошовецької сільської (за межами населеного пункту) та Чорнопотіцької сільської ради (за межами населеного пункту) Головне управління та державні інспектори з контролю за використанням та охороною земель діяли в межах та у спосіб передбачений чинним законодавством.
Крім того, відповідач зазначив, що об`єктом перевірки, здійсненої державними інспекторами з контролю за використанням та охороною земель, є безпосередньо - земельна ділянка.
Стосовно твердження позивача про порушенні права на прийняття участі у проведенні перевірки, відповідач зазначив, що 14.05.2018 р. на адресу позивача направлено повідомлення (квитанція поштового відправлення №5940001389760), яким регіонального керівника ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" ОСОБА_3 запрошено на 24.05.2018 р. об 12 год. 00 хв. у відділ у Заставнівському районі Головного управління Держгеокадастру Чернівецькій області на розгляд справи про адміністративне правопорушення, яке позивач отримав 18.05.2018 р. Однак, позивач не з'явився. Таким чином, позивач належним чином був повідомлений та мав можливість протягом періоду часу з 18.05.2018 р. по 24.05.2018 р. надати письмові пояснення по справі, заяви, клопотання чи інші докази, які спростовують його вину, однак цього зроблено не було.
Позивач скористався правом передбаченим ст. 163 КАС України на подання відповіді на відзив.
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 12.07.2018 р. відкрито провадження в адміністративній справі та призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження.
18.09.2018 р. ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду у задоволенні клопотання Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області про зупинення провадження у справі відмовлено.
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду занесеною до журналу судового засідання, закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.
Під час розгляду справи судом допитано як свідків ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 з питань, які стосуються предмету доказування.
У судовому засіданні, яке відбулося 25.01.2019 р. представник позивача у вступному слові позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив суд задовольнити позов у повному обсязі.
Представник відповідача у вступному слові проти позовних вимог заперечував, наполягав на відсутності підстав для задоволення позову.
Учасниками справи подано до суду заяви про розгляд адміністративної справи без їх участі в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Враховуючи приписи ст. 194 КАС України та подання учасниками справи заяв про розгляд справи у порядку письмового провадження без їх участі, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними у справі матеріалами в порядку письмового провадження.
Заслухавши учасників справи, з`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши письмові докази по справі, заслухавши свідків, дослідивши відеозапис, судом встановлено наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Мрія Фармінг Буковина" (вулиця Центральна, 1-Г, село Юрківці, Заставнівський район, Чернівецька область, код ЄДРПОУ 40093326) зареєстроване як юридична особа 30.10.2015 р. та взяте на облік як платник податків 02.11.2015 р. Керівником ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" є ОСОБА_9
Згідно відомостей, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, позивач здійснює наступні види діяльності: код КВЕД 01.11 - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); код КВЕД 01.13 - вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів; код КВЕД 01.19 - вирощування інших однорічних і дворічних культур; код КВЕД 01.41 - розведення великої рогатої худоби молочних порід; код КВЕД 01.42 - розведення іншої великої рогатої худоби та буйволів; код КВЕД 01.46 - розведення свиней; код КВЕД 01.47 - розведення свійської птиці; код КВЕД 01.50 - змішане сільське господарство; код КВЕД 01.61 - допоміжна діяльність у рослинництві; код КВЕД 01.62 - допоміжна діяльність у тваринництві; код КВЕД 01.63 післяурожайна діяльність; код КВЕД 46.21 - оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (Т. 1 а.с. 31, 38-43).
30.11.2017 р. Кіцманською місцевою прокуратурою направлено на адресу Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області листа №109-8410вих.-17, в якому повідомлено про те, що 11.09.2017 р. при проведенні державними інспекторами Управління Костащуком В.М. та Ковалик М.Г. контрольних обмірів земельної ділянки сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 7321584400:01:007:0198 площею 7,8978 га, що розташована на території Дорошовецької сільської ради Заставнівського району за межами населеного пункту та самовільно використовується ТОВ "Мрія Фармінг Буковина".
Враховуючи вищевикладене, Кіцманська місцева прокуратура, з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді, керуючись ст. 23 Закону України "Про прокуратури", просила провести перевірку дотримання вимог земельного законодавства при використанні ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" земельної ділянки, що розташована на території Дорошовецької сільської ради Заставнівського району за межами населеного пункту (Т. 1 а.с. 147).
05.01.2018 р. Головне управління Держгеокадастру в Чернівецькій області листом №0-24-0.46-70/2-18 за результатами розгляду листа Кіцманської місцевої прокуратури повідомила, що Головним управлінням прийнято до уваги інформацію, зазначену в листі від 30.11.2017 р. №109-8410вих17, та буде проведено позаплановий захід щодо здійснення державного контролю за використанням та охороною земель (Т.1. а.с. 148).
23.04.2018 р. старшим державним інспектором Костащуком В.М. листом №447/3-18-0.46 на ім`я начальника Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області подано доповідну записку, в якій повідомив про те, що на території Васловівської сільської ради (за межами населеного пункту) виявлено факт самовільного зайняття агрофірмою "Мрія Фармінг Буковина" земельної ділянки сільськогосподарського призначення орієнтовною площею 15,5 га. Самовільне зайняття здійснено шляхом посіву сільськогосподарської культури (рапсу). З метою притягнення винних до адміністративної відповідальності, просив видати наказ на проведення позапланової перевірки дотримання вимог земельного законодавства агрофірмою "Мрія Фармінг Буковина" при використанні земель сільськогосподарського призначення на території Васловівської сільської ради Заставнівського району (Т. 1 а.с. 152).
23.04.2018 р. слідчим СВ Заставнівського ВП Кіцманського ВП ГУНП в Чернівецькій області направлено на адресу Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області лист, в якому зазначено, що у провадженні СВ Заставнівського відділення поліції Кіцманського ВП ГУНП в Чернівецькій області перебуває кримінальне провадження №12018260090000109 від 17.04.2018 р. за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 197-1 КК України. З огляду на вказані обставини просив здійснити перевірку (обстеження) земельної ділянки, яка розташована в адміністративних межах села Васловівці (за межами населеного пункту) на предмет дотримання вимог земельного законодавства (Т. 1 а.с 145).
03.05.2018 р. державним інспектором Борденюком В.І. листом №515/3-18-0.46 подано на ім`я начальника Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області доповідну записку, в якій зазначив про те, що на території села Чорний Потік (за межами населеного пункту) Заставнівського району за інформацією голови Чорнопотіцької сільської ради виявлено факт самовільного зайняття агрофірмою "Мрія Фармінг Буковина" земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 5-6 га. З огляду на вищезазначені обставини справи, з метою притягнення винних до адміністративної відповідальності, просив видати наказ на проведення позапланової перевірки дотримання вимог земельного законодавства агрофірмою "Мрія Фармінг Буковина" при використанні земель сільськогосподарського призначення на території Чорнопотіцької сільської ради Заставнівського району (Т.1 а.с. 150).
На підставі звернення Кіцманської місцевої прокуратури, звернення Заставнівського відділення поліції Кіцманського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області, доповідних записок державних інспекторів, Головним управлінням Держгеокадастру в Чернівецькій області видано накази №164-ДК від 20.04.2018 р., №191-ДК від 23.04.2018 р., №195-ДК від 26.04.2018 р., №199-ДК від 04.05.2018 р. "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності", якими наказано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель, шляхом проведення перевірки законності використання земельних ділянок на території Дорошовецької сільської ради Заставнівського району, Васловівської сільської ради Заставнівського району, Онутської сільської ради Заставнівського району, Чорнопотіцької сільської ради Заставнівського району.
Заходи державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель доручено здійснити державним інспекторам у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог земельного законодавства про охорону земель ОСОБА_1 та ОСОБА_2 (Т. 1 а.с. 146, 149, 151, 220).
Державними інспекторами управління контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_1 та ОСОБА_2, за участі голів села Васловці ОСОБА_10, сільського голови Дорошовецької сільської ради ОСОБА_11, сільського голови Чорнопотіцької сільської ради ОСОБА_12, в.о. старости села ОСОБА_10 ОСОБА_13 відповідно до вимог ст. ст. 6 і 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", проведено перевірки з питань дотримання вимог земельного законодавства ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" при використанні земель сільськогосподарського призначення на території Васловівської сіської ради, села ОСОБА_10 (за межами села) Заставнівського району Чернівецької області, Дорошовецької сільської ради (за межами населеного пункту), Чорнопотіцької сільської ради, за результатами яких складено наступні акти, а саме:
- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №191-ДК/130/АП/09/01-18 від 26.04.2018 р., в якому зафіксовано, що ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" в особі регіонального керівника ОСОБА_3 самовільно зайнято земельну ділянку площею 14,1524 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності розташовану в урочищі "Клин" за межами села Васловці Застовнівського району Чернівецької області. Самовільне зайняття земельної ділянки здійснено шляхом обробітку, посіву та вирощування сільськогосподарської культури (ріпаку). Такими діями ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" порушило вимоги ст. 125, 126 Земельного кодексу України. До акту в якості додатку додано ситуаційний план земельної ділянки (Т. 1 а.с. 13, 14, 113-114, 194);
- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №164-ДК/141/АП/09/01-18 від 04.05.2018 р., в якому зазначено, що ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" в особі регіонального керівника ОСОБА_3 самовільно зайнято земельну ділянку площею 4,5651 з кадастровим номером 7321586400:01:003:0061 із земель сільськогосподарського призначення державної власності розташовану за межами села ОСОБА_10 на території Вікнянської об`єднаної територіальної громади Заставнівського району Чернівецької області. Самовільне зайняття земельної ділянки здійснено шляхом обробітку її сільськогосподарською технікою та посіву на ній ярих зернових культур. Такими діями товариство порушило вимоги ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України. До акту в якості додатку додано витяг з Публічної кадастрової карти України (Т. 1 а.с. 15-16, 108, 109, 159, 195, 197);
- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №195-ДК/139/АП/09/01-18 від 04.05.2018 р., в якому зазначено, що у результаті перевірки встановлено, що ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" в особі регіонального керівника ОСОБА_3, самовільно зайняла земельну ділянку площею 7,8978 га за кадастровим номером №7321584400:01:007:0198 із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована в урочищі "Грицин Клин" за межами села Дорошовецької сільської ради Заставнівської сільської ради Чернівецької області. Самовільне зайняття земельної ділянки здійснено шляхом обробітку її сільськогосподарською технікою. Такими діями ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" порушено вимоги ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України. До акту в якості додатку додано витяг з Публічної кадастрової карти України (Т. 1 а.с. 17-18, 101-102, 156, 158, 200, 201);
- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №199-ДК/140/АП/09/01-18 від 04.05.2018 р., в якому зазначено, що ТОВ "Мрія Фармінг Буковина", в особі регіонального керівника ОСОБА_3, самовільно зайняла земельну ділянку площею 5,0092 га за кадастровим номером 7321589100:01:005:0015 із земель сільськогосподарського призначення державної власності розташовану за межами села Чорний Потік Заставнівського району Чернівецької області. Самовільне зайняття земельної ділянки здійснено шляхом обробітку її сільськогосподарською технікою та посіву на ній ярих зернових культур. Такими діями товариство порушило вимоги ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України. До акту в якості додатку додано витяг з Публічної кадастрової карти України (Т.1 а.с. 157, 160, 192, 198, 199).
08.05.2018 р. державним інспектором контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_2 при перевірці дотримання вимог земельного законодавства ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" при використанні земель державної власності на території Васловівської сільської ради, села ОСОБА_10 (за межами села) Заставнівського району Чернівецької області, села Дорошівці (за межами села) Заставнівського району Чернівецької області за наслідками виявлення фатів самовільного зайняття земельних ділянок відносно регіонального керуючого ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" ОСОБА_3 складено наступні протоколи про адміністративне правопорушення:
- №195-ДК/0091П/07/01-18 від 08.05.2018 р. (Т.1 а.с. 103);
- №191-ДК/0092П/07/01-18 від 08.05.2018 р. (Т.1 а.с. 115);
- №164-ДК/0093П/07/01-18 від 08.05.2018 р. (Т.1 а.с. 109).
14.05.2018 р. відповідач направив регіональному керівнику ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" ОСОБА_3 повідомлення про розгляд адміністративного правопорушення, яке відбуденться 24.05.2018 р. в приміщенні відділу у Заставнівському районі Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області о 12 год. 00 хв. (Т.1 а.с. 120-121).
Вказане повідомлення отримано 18.05.2018 р. особисто регіональним керівником ТОВ "Мрія Фармінг Буковина ОСОБА_3 (Т.1 а.с. 122).
Крім того, судом встановлено, що державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель у Чернівецькій області ОСОБА_2 складено постанови про накладення адміністративного стягнення, якими визнано громадянина ОСОБА_3, регіонального керуючого ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" у вчиненні адміністративних правопорушень, за які передбачена відповідальність за ст. 53-1 Кодексу України про адміністративне правопорушення, а саме:
- 191-ДК/0106По/07/01-18 від 24.05.2018 р. за самовільне зайняття земельної ділянки площею 14,1554 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану в урочищі "Клин", за межами села Васловівці Заставнівського району Чернівецької області шляхом обробітку та вирощування сільськогосподарської культури (ріпаку) накладено на керуючого ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" ОСОБА_3 адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340,00 грн (Т.1 а.с. 118);
- №195-ДК/0105По/07/01-18 від 24.05.2018 р. за самовільне зайняття земельної ділянки площею 7,8978 га за кадастровим номером 7321584400:01:007:0198 із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану в урочищі "Клин" за межами села Дорошівці Заставнівського району Чернівецької області шляхом обробітку її сільськогосподарською технікою накладено на керуючого ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" ОСОБА_3 адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340,00 грн (Т. 1 а.с. 106);
- №164-ДК/0107По/07/01-18 від 24.05.2018 р. за самовільне зайняття земельної ділянки площею 4,5651 га за кадастровим номером 7321586400:01:003:0061 із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану за межами села Онут Заставнівського району Чернівецької області шляхом самовільного зайняття здійснено шляхом обробітку сільськогосподарською технікою та посіву на ній ярих зернових культур, накладено на керуючого ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" ОСОБА_3 адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340,00 грн (Т. 1 а.с. 112).
Як видно з матеріалів справи, позивачем оскаржено до Глибоцького районного суду Чернівецької області дії Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області щодо розгляду справ про адміністративні правопорушення, що оформлені протоколами про адміністративні правопорушення №191-ДК/0092П/07/01-18 від 08.05.2018 р., №164-ДК/0093П/07/01-18 від 08.05.2018 р., №195-ДК/0091П/07/01-18 від 08.05.2018 р., №199-ДК/0094П/07/01-18 від 08.05.2018 р. та прийняття постанов про накладення адміністративного стягнення №191-ДК/0106По/07/01-18 від 24.05.2018 р., №164/ДК/0107По/07/01-18 від 24.05.2018 р., №195-ДК/0105По/07/01-18 від 24.05.2018 р.
Ухвалою Глибоцького районного суду Чернівецької області від 06.07.2018 р. відкрито спрощене провадження у адміністративній справі №715/1207/18 (Т. 1 а.с. 69).
На час розгляду адміністративної справи №824/561/18-а, рішення Глибоцьким районним судом Чернівецької області у справі №715/1207/18 по суті не прийнято.
Судом встановлено, що за результатами перевірки державним інспектором Управління контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_2 складено наступні приписи та розрахунки розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки:
- №191-ДК/0107Пр/03/01-18 від 24.05.2018 р., яким приписано позивачу в 30-ти денний термін регіональному керівнику ОСОБА_3 звільнити самовільно зайняту земельну ділянку або вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка розташована в урочищі "Клин" за межами села Васловівці, в адміністративних межах Васловівської сільської ради Заставнівського району Чернівецької області, площею 14,1524 га. Згідно розрахунку розмір заподіяної шкоди склав 23569,61 грн (Т. 1 а.с. 20, 116, 117);
- №164-ДК/0108Пр/03/01-18 від 24.05.2018 р., яким приписано позивачу в 30-ти денний термін регіональному керівнику ОСОБА_3 звільнити самовільно зайняту земельну ділянку або вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка розташована за межами села ОСОБА_10, на території Вікнянської об`єднаної територіальної громади Заставнівського району Чернівецької області за кадастровим номером 7321586400:01:003:0061, площею 4,5651 га. Згідно розрахунку розмір заподіяної шкоди склав 7602,78 грн (Т. 1 а.с. 21, 110, 111);
- №195-ДК/0106Пр/03/01-18 від 24.05.2018 р., яким приписано позивачу звільнити самовільно зайняту земельну ділянку або вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка розташована в урочищі "Грицин Клин" за межами села Дорошівці, в адміністративних межах села Дорошовецької сільської ради Заставнівського району чернівецької області за кадастровим номером 7321584400:01:007:0198, площею 7,8978 га. Згідно розрахунку розмір заподіяної шкоди склав 13153,11 грн (Т.1 а.с. 104, 105).
22.05.2018 р. Головне управління Держгеокадастру в Чернівецькій області повідомило слідчого Заставнівського відділення поліції Кіцманського ВП ГУ Національної поліції в Чернівецькій області ОСОБА_14 про результати проведення перевірки. (Т.1 а.с. 144).
24.05.2018 р. Головне управління Держгеокадастру в Чернівецькій області направило регіональному керівнику ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" ОСОБА_3 листи з розрахунками розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки та запропонувало добровільно сплатити розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок (Т. 1 а.с. 23-24, 25-26, 27-28).
Вважаючи дії щодо проведення перевірки та складання розрахунків розміру шкоди, заподіяної самовільним зайняттям земельних ділянок та приписи протиправними, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Крім того, судом встановлено, що у провадженні СВ Заставнівського ВП Кіцманського ВП ГУНП в Чернівецькій області перебувають кримінальні провадження, які внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12018260090000109 від 17.04.2018 р., щодо самовільного захоплення земельної ділянки працівниками агрохолдингу ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" в урочищі "Клин", що в адміністративних межах села Васловівці Заставнівського району Чернівецької області, та №4201826000000240 від 13.06.2018 р. за ч.2 ст. 197-1 Кримінального кодексу України, щодо порушення встановленого законом порядку працівниками агрохолдингу ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" користування земельною ділянкою в межах села Чорний Потік Заставнівського району Чернівецької області (Т. 1 а.с. 143).
Доказів прийняття рішення по вищезазначеним кримінальним провадженням учасниками справи до суду не надано.
Розглянувши матеріали справи, повно та всебічно з`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши письмові докази по справі та відеозапис, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню з таких підстав.
Статтями 125, 126 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право власності, користування земельною ділянкою оформляється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" №1952-IV від 01.07.2004 р.
Громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну та кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за таке порушення як самовільне зайняття земельних ділянок (п. "б" ч. 1 ст. 125 Земельного кодексу України).
Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля визначає Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" №963-IV від 19.06.2003 р. (далі - Закон №963-IV).
Самовільне зайняття земельної ділянки - це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочинну щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними (ст. 1 Закону №963-IV).
Відповідно до ст. 2 цього Закону основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є: забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України; забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони та раціонального використання земель; запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення; забезпечення додержання власниками землі та землекористувачами стандартів і нормативів у сфері охорони та використання земель, запобігання забрудненню земель та зниженню родючості ґрунтів, погіршенню стану рослинного і тваринного світу, водних та інших природних ресурсів.
Відповідно до ст. 4 Закону №963-IV об'єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Згідно ст. 6 Закону №963-IV до повноважень спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель належать здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.
Згідно п. 1 Положення про Держану службу з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 р. №15 (далі - Положення №15, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Основним завданням Держгеокадастру є реалізація державної політики у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів (п. 3 Положення №15).
Відповідно до п. 25-1 Положення №15 Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань в т.ч.: організовує та здійснює державний нагляд (контроль):
а) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за: веденням державного обліку і реєстрацією земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель; виконанням умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов’язаних із порушенням ґрунтового покриву, своєчасним проведенням рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених відповідним робочим проектом землеустрою; дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; дотриманням правил, установленого режиму експлуатації протиерозійних, гідротехнічних споруд, збереженням захисних насаджень і межових знаків; проведенням землеустрою, виконанням заходів, передбачених проектами землеустрою, зокрема за дотриманням власниками та користувачами земельних ділянок вимог, визначених у проектах землеустрою; розміщенням, проектуванням, будівництвом та введенням в експлуатацію об’єктів, що негативно впливають або можуть вплинути на стан земель; здійсненням заходів, передбачених відповідними робочими проектами землеустрою, стосовно захисту земель від водної і вітрової ерозії, селів, підтоплення, заболочення, засолення, солонцювання, висушування, ущільнення та інших процесів, що призводять до погіршення стану земель, а також щодо недопущення власниками та користувачами земельних ділянок псування земель шляхом їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами, заростання чагарниками, дрібноліссям та бур’янами; дотриманням строків своєчасного повернення тимчасово зайнятих земельних ділянок та обов'язковим здійсненням заходів щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням; дотриманням порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва; використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення; дотриманням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства з питань передачі земель у власність та надання у користування, зокрема в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах;
б) в частині родючості ґрунтів за: зміною показників якісного стану ґрунтів у результаті проведення господарської діяльності на землях сільськогосподарського призначення; своєчасним проведенням підприємствами, установами та організаціями всіх форм власності заходів щодо збереження, відтворення та підвищення родючості ґрунтів.
Згідно п. 1 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №333 від 29.09.2016 р., затвердженого в Міністерстві юстиції України 25.10.2016 р. за № 1391/29521, Головне Управління Держгеокадастру є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане.
До повноважень Головного Управління Держгеокадастру відноситься, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за:дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю (п. 4 Положення).
Законом №963-IV, Положенням №15 встановлено право державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель складати акти перевірки чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов’язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків.
Однак, Закон №963-IV не визначає підстав та порядку проведення перевірок посадовими особами Держгеокадастру.
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №132 від 25.02.2013 р., зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.03.2013 р. за № 412/22944, затверджено Порядок планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, який визначає процедуру планування та здійснення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, які використовуються ними у процесі ведення господарської діяльності, визначає організаційні заходи, які необхідно здійснити перед початком проведення перевірок, загальні вимоги до їх здійснення, а також вимоги до оформлення матеріалів за результатами проведених перевірок.
Водночас, Кабінетом Міністрів України видано розпорядження від 10.03.2017 р. № 169-р “Про скасування деяких наказів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади”, яким скасовані накази міністерств та інших центральних органів виконавчої влади як такі, що не відповідають Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”, за переліком згідно з додатком 1, у якому зазначений наказ Мінагрополітики №132 від 25.02.2013 р.
Вказане розпорядження Кабінету Міністрів України свідчить про те, що накази міністерств та інших центральних органів виконавчої влади щодо здійснення державного нагляду (контролю) повинні відповідати Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”.
З аналізу вищенаведених норм, суд приходить до висновку, що при здійсненні державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, зокрема, за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель органи Держгеокадастру повинні дотримуватися вимог Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності” від 05.04.2007 р. № 877-V (далі - Закон №877-V).
Аналогічного висновку прийшов Верховний Суд у постановах від 10.07.2018 р. у справі № 818/1511/17 та від 10.01.2019 р. у справі №823/922/17, Вінницький апеляційний адміністративний суд у постанові від 06.09.2018 р. у справі № 824/352/18-а, П'ятий апеляційний адміністративний суд у постанові від 27.02.2019 р. у справі № 1440/2207/18, Шостий апеляційний адміністративний суд у постанові від 21.02.2019 р. у справі № 2340/2991/18.
Статтею 2 Закону №877-V визначена сфера його дії, відповідно до якої дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів валютного контролю, митного контролю на кордоні, державного експортного контролю, контролю за дотриманням бюджетного законодавства, банківського нагляду, державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, державного нагляду (контролю) в галузі телебачення і радіомовлення.
Отже, при здійсненні державного нагляду (контролю) у галузі земельних відносин органи державного нагляду (контролю) повинні, в тому числі керуватися Законом 877-V.
Згідно з ч. 1 та 2 ст. 5 Закону №963-ІV державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, яким є Держана служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр).
Державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, яким є Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція України).
З аналізу вищенаведених норм, суд приходить до висновку, що в рамках Закону №963-ІV, який є спеціальним врегульовано правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель та спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля. У той час, як правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) врегульовано Законом №877-V, який є загальним.
Отже, суд приходить до висновку про те, що Закон №877-V підлягає застосування до спірних правовідносин поряд із спеціальним Законом №963-ІV, а тому безпідставним та необґрунтованими є твердження відповідача про те, що Закон №877-V не розповсюджується на діяльність органів Держгеокадастру.
Стосовно посилання відповідача на те, що органи Держгеокадастру не керуються Законом №877-V, адже об'єктом перевірки є саме земельні ділянки, а не суб'єкти господарювання, суд зазначає, що оскільки здійснення перевірки об'єкта - земельної ділянки, яка знаходиться у власності або користуванні суб'єкта господарювання з метою встановлення її використання у відповідності до норм земельного законодавства неможливо без здійснення перевірки суб'єкта господарювання.
Відповідно до ст. 1 Закону №877-V заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб'єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку (п. 3 ст. 4 Закону №877-V).
Пунктом 4 ст. 4 Закону №877-V передбачено, що виключно законами встановлюються:
органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
Згідно з п. 11, 12, 15 ст. 4 Закону №877-V плановий чи позаплановий захід щодо суб’єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником.
Перед початком здійснення державного нагляду (контролю) посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить запис до журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) (за наявності такого журналу у суб’єкта господарювання).
При здійсненні заходів державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов’язані використовувати виключно уніфіковані форми актів.
Відповідно до ст. 6 Закону №877-V підставами для здійснення позапланових заходів є:
- подання суб’єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб’єктом господарювання у документі обов’язкової звітності, крім випадків, коли суб’єкт господарювання протягом місяця з дня первинного подання повторно подав такий документ з уточненими достовірними даними або якщо недостовірність даних є результатом очевидної описки чи арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності. У разі виявлення органом державного нагляду (контролю) помилки у документі обов’язкової звітності він упродовж десяти робочих днів зобов’язаний повідомити суб’єкта господарювання про необхідність її виправлення у строк до п’яти робочих днів з дня отримання повідомлення. Невиправлення помилки у встановлений строк є підставою для проведення позапланового заходу; перевірка виконання суб’єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю); звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.
У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов’язані пред’явити керівнику чи уповноваженій особі суб’єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб’єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред’явили документи, передбачені цим абзацом;
- неподання суб’єктом господарювання документів обов’язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;
- доручення Прем’єр-міністра України про перевірку суб’єктів господарювання у відповідній сфері у зв’язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;
- настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов’язано з діяльністю суб’єкта господарювання.
Під час проведення позапланового заходу з’ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов’язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, крім позапланових заходів, передбачених частиною четвертою статті 2 цього Закону.
Суб'єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва - двох робочих днів.
Статтею 7 Закону №877-V передбачено, що для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім’я та по батькові і засвідчується печаткою.
Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу.
Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику суб’єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення (направлення).
Суб'єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред'явили документів, передбачених цією статтею.
За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Якщо суб'єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.
Зауваження суб'єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід'ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).
У разі відмови суб'єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.
Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб’єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п’яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Розпорядження або інший розпорядчий документ органу державного нагляду (контролю) - обов'язкове для виконання письмове рішення органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень у визначені строки. Розпорядження видається та підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу).
Аналізуючи вищенаведені норми, суд приходить до висновку, що до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області належить: здійснення безперешкодного обстеження в установленому законодавством порядку земельних ділянок, що перебувають у власності та користуванні юридичних осіб; перевірка документів щодо використання та охорони земель, при цьому, порядок та умови проведення позапланових перевірок визначено ст.ст. 6, 7 Закону №877-V та передбачає їх проведення за умови наявності визначених підстав, які повинні бути наведені суб'єктом нагляду (контролю) у відповідних розпорядчих документах, зокрема, у наказах, направленнях на перевірку та за участі і вручення відповідних розпорядчих документів суб'єкту господарювання відносно якого проводиться позаплановий захід державного нагляду (контролю).
Судом встановлено, що накази Головного управлінням Держгеокадастру в Чернівецькій області №164-ДК від 20.04.2018 р., №191-ДК від 23.04.2018 р., №195-ДК від 26.04.2018 р., №199-ДК від 04.05.2018 р. "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності" видано на підставі звернення Кіцманської місцевої прокуратури №109-8410 вих.-17 від 30.11.2017 р., звернення Заставнівського відділення поліції Кіцманського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області №3631/123/47/04-2018 р., доповідних записок державного інспектора Борденюка В.І. №515/3-18-0.46 від 03.05.2018 р. та старшого державного інспектора Костащука В.М. №447/3-18-0.46 від 23.04.2018 р.
Враховуючи наведене, суд приходить до висновку, що відповідачем протиправно винесено накази №164-ДК від 20.04.2018 р., №191-ДК від 23.04.2018 р., №195-ДК від 26.04.2018 р., №199-ДК від 04.05.2018 р. "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності", оскільки підстави з яких наказано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель не відноситься до виключних підстав наведених у ч. 1 ст. 6 Закону №877-V для здійснення державного нагляду (контролю).
Будь-яких доказів на підтвердження того, що зазначені заходи державного контролю є плановими, відповідач до суду також не надав.
Частиною 4 ст. 6 Закону України №877-V встановлено, що строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва - двох робочих днів.
Дослідженням наказів №164-ДК від 20.04.2018 р., №199-ДК від 04.05.2018 р., №195-ДК від 26.04.2018 р., №191-ДК від 23.04.2018 р встановлено, що строк здійснення позапланових заходів перевищує 10 робочих днів.
Крім того, судом встановлено, що в супереч вимогам ст. ст. 6, 7 Закону №877-V відповідачем:
- не здійснено повідомлення позивача (його представника) про проведення перевірок;
- не вручено позивачу (його представнику) накази, посвідчення (направлення) та службові посвідчення, що засвідчують посадових осіб органу державного нагляду (контролю) на проведення перевірки;
- в актах перевірок дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом земельної ділянки №191-ДК/130/АП/09/01-18 від 26.04.2018 р.; №164-ДК/141/АП/09/01-18 від 04.05.2018 р.; №195-ДК/139/АП/09/01-18 від 04.05.2018 р.; №199-ДК/140/АП/09-18 від 04.05.2018 р. не вказано вид проведення перевірок (планова чи позапланова);
- акти перевірок складалися без участі позивача (його представника).
Жодних доказів на підтвердження того, що посадовими особами Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області, під час проведення перевірки дотримання позивачем вимог земельного законодавства, дотримано вимоги положення вимог ст. ст. 6, 7 Закону №877-V відповідачем до суду не надано.
Беручи до уваги вищенаведене, суд вважає, що відповідач здійснив перевірку із суттєвим порушенням встановленої Законом №877-V процедури, наслідком чого є визнання протиправними дії щодо проведення перевірки відносно позивача та оскаржуваних приписів, прийнятих за результатами таких перевірок.
Доводи відповідача про те, що об'єктом перевірки були безпосередньо земельні ділянки, а не господарська діяльність позивача, суд відхиляє, оскільки відповідно до ст. 2 у системному зв'язку із ст. 4 Закону №963-IV об'єктом державного контролю (перевірки) є дотримання вимог законодавства у сфері охорони та використання земель конкретним суб'єктом - органом державної влади, органом місцевого самоврядування, фізичною або юридичною особами земельного законодавства України.
Дослідженням актів перевірок дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №191-ДК/130/АП/09/01-18 від 26.04.2018 р., №164-ДК/141/АП/09/01-18 від 04.05.2018 р.,№195-ДК/139/АП/09/01-18 від 04.05.2018 р. та №199-ДК/140/АП/09/01-18 від 04.05.2018 р. встановлено, що предметом перевірок визначено дотримання вимог земельного законодавства ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" при використанні земель сільськогосподарського призначення на території Васловівської сіської ради, села ОСОБА_10 (за межами села) Заставнівського району Чернівецької області, Дорошовецької сільської ради (за межами населеного пункту), Чорнопотіцької сільської ради.
Статтею 9 Закону №963-IV передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом: проведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб; участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об'єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель; розгляду документації із землеустрою, пов'язаної з використанням та охороною земель; проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації; земель сільськогосподарського призначення.
Відповідно до ст. 10 Закону №963-IV державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, в т.ч.: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов'язаних з порушенням земельного законодавства України; проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України.
Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.
Дослідженням Положення про Відділ контролю за використанням та охороною земель у Заставнівському та Кіцманському районах Чернівецької області Управління з питань контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області, яке затверджене наказом Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області від 04.01.2017 р. № 02-вд встановлено, що основним завданням Віділу є, в т.ч. організація та здійснення державного нагляду (контролю) за використанням та охороною земель шляхом проведення відповідних перевірок на території Заставнівського та Кіцманського районів Чернівецької області.
Згідно п. 4 згаданого положення, посадові особи Відділу контролю за використанням та охороною земель у Заставнівському та Кіцманському районах Чернівецької області Управління з питань контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області мають право, в т .ч.: складати акти перевірок; давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи); безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для отримання від них усних та письмових пояснень з питань, пов'язаних з порушенням земельного законодавства (Т. 1 а.с. 167-169).
Аналогічні повноваження передбачено посадовою інструкцією головного спеціаліста Відділу контролю за використанням та охороною земель у Заставнівському та Кіцманському районах Чернівецької області Управління з питань контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області - державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель у Заставнівському та Кіцманському районах Чернівецької області, затвердженою начальником Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області від 04.01.2017 р. (Т. 1 а.с. 165-166).
Судом встановлено, що державними інспекторами Управління з питань контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області ОСОБА_1 та ОСОБА_2 жодних актів обстеження земельних ділянок, про які йде мова в актах перевірок дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №191-ДК/130/АП/09/01-18 від 26.04.2018 р., №164-ДК/141/АП/09/01-18 від 04.05.2018 р.,№195-ДК/139/АП/09/01-18 від 04.05.2018 р. та №199-ДК/140/АП/09/01-18 від 04.05.2018 р., не складалися, письмові або усні пояснення від посадових осіб позивача з питань, пов'язаних з порушенням земельного законодавства не відбиралися.
Таким чином, наведені обставини свідчать про допущені відповідачем порушення під час проведення перевірок позивача.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб’єктів владних повноважень.
Частиною 2 статті 245 КАС України наведено перелік рішень, які суд може прийняти у разі задоволення позову.
У разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов'язати суб'єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду. У випадку, визначеному п. 4 ч. 2 цієї статті, суд може зобов'язати відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов'язує суб'єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні (ч. 3-4 ст. 245 КАС України).
Із змісту вказаних норм видно, що адміністративне судочинство спрямоване на захист порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин у випадку, якщо своїми незаконними рішеннями, діями або бездіяльністю суб'єкт владних повноважень порушує такі права, свободи та інтереси осіб. Приблизний перелік способів захисту порушеного права в адміністративному судочинстві встановлено ст. 245 КАС України.
Статтею 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Враховуючи повноваження суду при вирішенні справи, закріплені в ст. 245 КАС України, обираючи належний та ефективний спосіб захисту порушеного права позивача, суд приходить до висновку про задоволення позову повністю та визнає протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області щодо проведення перевірок дотримання вимог законодавства відносно позивача, а також визнає протиправними та скасовує оскаржувані приписи №191-ДК/0107Пр/03/01-18 від 24.05.2018 р.; №164-ДК/0108Пр/03/01-18 від 24.05.2018 р.; №195-ДК/0106Пр/03/01-18 від 24.05.2018 р.
Стосовно посилання відповідача про належне повідомлення позивача про проведення перевірки додержання вимог земельного законодавства шляхом направлення 14.05.2018 р. на адресу регіонального керівника ТОВ "Мрія Фармінг Буковина" ОСОБА_3 повідомлення про розгляд 24.05.2018 р. справи про адміністративне правопорушення, суд зазначає наступне.
Частиною 4 ст. 5 Закону №877-V передбачено, що органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу.
Крім того, повідомлення повинно містити: дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; найменування органу державного нагляду (контролю).
Повідомлення надсилається рекомендованим листом та/або за допомогою електронного поштового зв’язку або вручається особисто під розписку керівнику чи уповноваженій особі суб’єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі.
Суб'єкт господарювання має право не допускати посадову особу органу державного нагляду (контролю) до здійснення планового заходу в разі неодержання повідомлення про здійснення планового заходу.
Отже, з огляду на вищенаведені положення 4 ст. 5 Закону №877-V, суд приходить до висновку, що позивач не був належним чином повідомив про проведення перевірок додержання вимог земельного законодавства.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
З огляду на вищезазначене, судом встановлено порушення відповідачем вищезазначених критеріїв, а тому позов підлягає задоволенню.
Згідно ст. 129 Конституції України однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Інші доводи відповідача суд відхиляє, оскільки вони не спростовуються протиправність дій під час проведення перевірок дотримання вимог земельного законодавства відносно позивача та прийнятих за результатами таких перевірок оскаржуваних приписів.
Стосовно розподілу судових витрат суд зазначає.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З матеріалів справи видно, що за звернення до суду з позовом сплачено судовий збір у розмірі 14096,00 грн, що підтверджується платіжними дорученнями №8877 від 07.06.2018 р. на суму 1762,00 грн, №14 від 04.07.2018 р. на суму 12334,00 грн (Т.1 а.с. 3, 56).
Оскільки, позов задоволено повністю, суд присуджує на користь позивача судові витрати (судовий збір) у сумі 14096,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 9, 77, 139, 243, 245, 246 та 255 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області щодо проведення перевірок дотримання вимог законодавства відносно ТОВ "Мрія Фармінг Буковина".
3. Визнати протиправними та скасувати приписи Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області №191-ДК/0107Пр/03/01-18 від 24.05.2018 р.; №164-ДК/0108Пр/03/01-18 від 24.05.2018 р.; №195-ДК/0106Пр/03/01-18 від 24.05.2018 р.
4. Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Мрія Фармінг Буковина" (вул. Центральна, 1-Г, с. Юрківці, Заставнівський район, Чернівецька область, код ЄДРПОУ 40093326) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області (вул. Героїв Майдану, 194 А, м. Чернівці, код ЄДРПОУ 39909396) судові витрати (судовий збір) у сумі 14096,00 грн.
Згідно ст. 255 КАС України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до ст.ст. 293, 295 КАС України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його складання.
Суддя В.К. Левицький