П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/3838/18
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Гнап Д.Д.
Суддя-доповідач - Кузьмишин В.М.
03 липня 2019 року
м . Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Кузьмишина В.М.
суддів: Сушка О.О. Ватаманюка Р.В. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Сербин І.І.,
позивача ОСОБА_1 ,
представника відповідача Гринчук Т.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Хмельницької міської ради на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 12 березня 2019 року (проголошено в м. Хмельницький, повний текст складено 15.03.2019) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області, Хмельницької міської ради, за участю третьої особи: державний реєстратор відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців управління з питань реєстрації Хмельницької міської ради Гринчук Тетяна Василівна про визнання протиправними та скасування рішення і реєстраційної дії/запису,
В С Т А Н О В И В :
в листопаді 2018 року позивач звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області, Хмельницької міської ради, за участю третьої особи: державний реєстратор відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців управління з питань реєстрації Хмельницької міської ради Гринчук Т.В., в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення тимчасової міжвідомчої спеціальної комісії з питань проведення інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 01.10.2012 про включення ОСОБА_1 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців;
- визнати протиправним та скасувати реєстраційну дію/запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців номер запису: 2 673 175 0000 049721 дата запису - 29.01.2014 про включення ОСОБА_1 - у разі, коли державна реєстрація фізичної особи-підприємця була проведена до набрання чинності Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців".
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 24.07.2018 позов задоволено повністю.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Хмельницькою міською радою подано апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, апелянт просить його скасувати та ухвалити нове, яким відмовити у задоволені позову. Зокрема, апелянт наголошує, що діяв у повній відповідності до чинних на момент вчинення дій законодавчих та інших нормативно-правових актів.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач вказав на необґрунтованість судового рішення та просив суд апеляційної інстанції його скасувати, ухвалити нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог.
ОСОБА_1 у поданому відзиві зазначив, що рішення суду першої інстанції прийнято з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому просив суд залишити його без змін.
В судовому засіданні представник відповідача підтримала вимоги апеляційної скарги в повному обсязі.
Позивач в судовому засіданні просив залишити апеляційну скаргу міської ради без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 12.03.2019 - без змін.
Перевіривши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, заслухавши позивача та представника відповідача, апеляційний суд приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що рішенням тимчасової міжвідомчої спеціальної комісії з питань проведення інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 01.10.2012, оформленого протоколом №3, ОСОБА_1 включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Згідно з актом приймання-передачі від 05.10.2012 тимчасова міжвідомча спеціальна комісія з питань проведення інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців у Хмельницькій області передала, а орган державної реєстрації прийняв на електронних носіях узагальнену інформацію про невключених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, зареєстрованих до 01.07.2004 в кількості 999 фізичних осіб-підприємців.
Вчинено реєстраційну дію/запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців номер запису: 2 673 175 0000 049721, дата запису - 29.01.2014 про включення ОСОБА_1 - у разі, коли державна реєстрація фізичної особи-підприємця була проведена до набрання чинності Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців".
Повідомленням №23631 від 19.09.2018 позивач був запрошений до ГУ ДФС у Хмельницькій області з питання подання звіту про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску до фіскальних органів за 2017 рік та сплати єдиного внеску.
ОСОБА_1 звернувся до Хмельницької міської ради та Центру надання адміністративних послуг Хмельницької міської ради з інформаційними запитами від 11.10.2018, в яких просив надати можливість ознайомитися з матеріалами реєстраційної справи щодо його реєстрації фізичною особою-підприємцем, а також надати інформацію про те, що було підставою для внесення його в 2014 році до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, громадських формувань.
Управління з питань реєстрації Хмельницької міської ради повідомило позивача листом від 19.10.2018 №К-28930-18 про те, що 29.01.2014 інформація про ОСОБА_1 , як фізичну особу-підприємця включена до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців на виконання пункту 5 наказу Міністерства юстиції України від 12.04.2012 №575/5 "Про тимчасові міжвідомчі спеціальні комісії з питань проведення інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" на підставі аналітичної інформації, отриманої в електронному вигляді від тимчасової міжвідомчої спеціальної комісії з питань проведення інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців створеної Головним управлінням юстиції у Хмельницькій області.
Крім цього, Головне територіальне управління юстиції у Хмельницькій області листом від 15.11.2018 №99/09-15/24/4273 повідомило позивача про те, що в ході опрацювання аналітичної інформації, відділом державної реєстрації виконавчого комітету Хмельницької міської ради, інформації щодо державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , відповідно до норм чинного на той час законодавства, тимчасовій міжвідомчій спеціальній комісії з питань проведення інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, не надано. Тому, його було включено до списку суб`єктів господарювання, які підлягають включенню до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Позивач, вважаючи протиправним його включення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір, суд першої інстанції дійшов висновків про відсутність підстав для внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запису № 267317550000049721 від 29.01.2014 року про включення позивача - у разі, коли державна реєстрація ФОП була проведення до набрання чинності Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців".
Зокрема, на думку суду першої інстанції, позивачем надано докази припинення ним підприємницької діяльності до 1.07.2004 за власним рішенням та зняття його з обліку як платника податків.
Даючи оцінку висновкам суду першої інстанції, колегія суддів виходить з наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців врегульовано Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» від 15.05.2003 року № 755-IV.
Верховною Радою України 01.07.2010 прийнято Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" щодо спрощення механізму державної реєстрації припинення суб`єктів господарювання", яким пункт 2 розділу VIII "Прикінцеві положення" Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" викладено в такій редакції: усі діючі юридичні особи та фізичні особи - підприємці, створені та зареєстровані до 01.07.2004, відомості про яких не включені до Єдиного державного реєстру, зобов`язані подати державному реєстратору відповідно до вимог статті 19 цього Закону реєстраційну картку для включення відомостей про них до Єдиного державного реєстру. Державний реєстратор після отримання від юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців реєстраційної картки зобов`язаний включити відомості про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців і видати їм виписку з Єдиного державного реєстру".
Тобто, усі діючі юридичні особи та фізичні особи-підприємці, створені та зареєстровані до 01.07.2004 року, зобов`язані у встановлений пунктом 2 цього розділу строк подати державному реєстратору реєстраційну картку для включення відомостей про них.
Відповідно до розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" щодо спрощення механізму державної реєстрації припинення суб`єктів господарювання" передбачено, що процес включення до Єдиного державного реєстру відомостей про юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, зареєстрованих до 01.07.2004, завершується через рік, починаючи з дня набрання чинності цим Законом.
03.02.2012 завершився процес включення до Єдиного державного реєстру відомостей про юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, зареєстрованих до 01.07.2004.
Свідоцтво про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, оформлені з використанням бланків старого зразка та видані до 01.07.2004, після настання встановленого пунктом 2 цього розділу строку вважаються недійсними.
Згідно розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" та наказу Міністерства юстиції України від 12.04.2012 № 575/5 з метою проведення в Автономної Республіці Крим та відповідних областях інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, зареєстрованих до 01.07.2004, відомості про яких не включені до Єдиного державного реєстру, утворено тимчасові міжвідомчі спеціальні комісії до складу яких входять представники органів Пенсійного фонду України, Державної податкової інспекції та статистики.
Після закінчення передбаченого для включення відомостей до ЄДР строку, уповноважені органи у місячний строк проводять звернення відомчих реєстрів, за результатами якого готують аналітичну інформацію для передачі її тимчасовим міжвідомчим спеціальним комісіям, утвореним з метою проведення інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, зареєстрованих до 01.07.2004, відомості про яких до встановленого строку не включені до ЄДР.
За результатами проведеної тимчасовими міжвідомчими спеціальними комісіями роботи, відомості про юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, зареєстрованих до 01.07.2004, будуть включені до ЄДР з відміткою про те, що свідоцтво про їх державну реєстрацію, оформлені з використанням бланків старого зразка та видані до 01.07.2004, вважаються недійсними.
Відповідно до п. 3.2 Положення про тимчасові міжвідомчі спеціальні комісії з питань проведення інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, затвердженого наказом Міністерства юстиції України №575/5 від 12.04.2012 комісія відповідно до покладеного на неї завдання, серед іншого, передає узагальнену інформацію про не включених суб`єктів реєстраційним службам головних управлінь юстиції Міністерства юстиції України в Автономної Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі за місцезнаходженням юридичних осіб та за місцем проживання фізичних осіб-підприємців для подальшого включення їх державними реєстраторами до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Згідно п. 4.3 зазначеного вище Положення комісія, серед іншого, передає узагальнену інформацію про не включених суб`єктів державним реєстратором за місцезнаходженням юридичних осіб та за місцем проживання фізичних осіб-підприємців для подальшого включення цих відомостей до Єдиного державного реєстру, про що складається акт приймання-передачі у двох примірниках. Узагальнена інформація про не включених суб`єктів може передаватися частинами.
Згідно ст. 1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців" державний реєстратор - посадова особа центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, яка відповідно до цього Закону від імені держави здійснює державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців.
На підставі вищевикладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що підставою для включення ОСОБА_1 до Єдиного державного реєстру слугувала аналітична інформація, отримана в електронному виді від тимчасової міжвідомчої спеціальної комісії з питань проведення інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Головного управління юстиції у Хмельницькій області. Однак зазначена аналітична інформація на вимогу суду відповідачем надана не була.
Відповідно до ст. 46 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» державна реєстрація припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця проводиться у разі: прийняття фізичною особою - підприємцем рішення про припинення підприємницької діяльності; смерті фізичної особи - підприємця; постановлення судового рішення про оголошення фізичної особи померлою або визнання безвісно відсутньою; постановлення судового рішення про визнання фізичної особи, яка є підприємцем, недієздатною або про обмеження її цивільної дієздатності; постановлення судового рішення про припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця.
Крім того, 25.03.2014 року Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законів України, щодо включення відомостей про діючих юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців до Єдиного державного реєстру» № 1155-VII.
З дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законів України, щодо включення відомостей про діючих юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців до Єдиного державного реєстру" припиняється проведення державними реєстраторами включення до Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців відомостей про невключених юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців на підставі аналітичної інформації, отриманої від тимчасової міжвідомчої спеціальної комісії з питань проведення інвентаризації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців у Хмельницькій області.
Разом з тим, колегія суддів зазначає, що позивач з 11.03.2004 не займається підприємницькою діяльністю, що підтверджують інформаційні данні Державної фіскальної служби.
Крім цього відсутність підприємницької діяльності позивача підтверджується записами в його трудовій книжці.
Відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» відомості про юридичну особу або фізичну особу - підприємця включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення комісії від 01.10.2012, оформлене протоколом №3, в частині включення ОСОБА_1 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб осіб-підприємців є протиправним, а реєстраційна дія/запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців номер запису: 2 673 175 0000 049721, дата запису - 29.01.2014 про включення ОСОБА_1 у разі, коли державна реєстрація фізичної особи-підприємця була проведена до набрання чинності Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" підлягає скасуванню.
З огляду на наведене, оскільки рішення суду першої інстанції прийнято з дотриманням норм матеріального та процесуального права, то апеляційна скарга не підлягає до задоволення, а рішення суду першої інстанції підлягає залишенню без змін.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Хмельницької міської ради залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 12 березня 2019 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 15 липня 2019 року.
Головуючий
Кузьмишин В.М.
Судді
Сушко О.О. Ватаманюк Р.В.