open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 824/764/18-а

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 824/764/18-а

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Григораш В.О.

Суддя-доповідач - Совгира Д. І.

24 червня 2019 року

м . Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Совгири Д. І.

суддів: Курка О. П. Матохнюка Д.Б. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Ременяк С.Я.,

позивачів - ОСОБА_10 , ОСОБА_12 , ОСОБА_8 , ОСОБА_11 , ОСОБА_5

представника позивачів - ОСОБА_13

представників відповідача - Ісар О.Я., Тельнова О.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Ломачинецької сільської виборчої комісії на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 16 січня 2019 року (рішення ухвалено суддею Григораш В.О. у м. Чернівцях, повний текст рішення складено 28.01.2019) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_10 , ОСОБА_5 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_4 , ОСОБА_12 , ОСОБА_9 до Ломачинецької сільської виборчої комісії про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В :

в серпні 2018 року ОСОБА_10 , ОСОБА_5 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 та ОСОБА_9 звернулись до суду з позовом до Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії в якому просили:

- визнати протиправною та скасувати Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018 року №1 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_4 ";

- визнати протиправною та скасувати Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018 року №2 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_12 ";

- визнати протиправною та скасувати Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018 року №3 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_8 ";

- визнати протиправною та скасувати Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018 року №4 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_7 ";

- визнати протиправною та скасувати Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018 року №5 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_9 ";

- визнати протиправною та скасувати Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018 року №6 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_5 ";

- визнати протиправною та скасувати Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018 року №7 "Про народну ініціативу із відкликання Ломачинецького сільського голови ОСОБА_10 ".

Підставою звернення з даним позовом до суду слугувала незгода позивачів з вищевказаними рішення виборчої комісії як такими, що є протиправними, необґрунтованими та прийнятим із порушенням встановленого законом порядку.

Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 16 січня 2019 року позов задоволено в повному обсязі. Визнано протиправними та скасовано вищевказані постанови Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії прийнятті 02.08.2018 року.

Не погодившись із прийнятим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати прийняте у даній справі рішення та ухвалити нове про відмову в задоволені позову.

Обгрунтовуючи доводи апеляційної скарги, апелянт зазначив про відсутність в його діях будь-яких порушень процедури прийняття рішення (постанови) про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради.

У відзиві на апеляційну скаргу, який надійшов на адресу суду апеляційної інстанції 27.05.2019 року, позивачі заперечили доцільність задоволення вимог скарги відповідача.

Зокрема, вказуючи на ряд допущених відповідачем порушень Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", позивачі просили залишити без задоволення апеляційну скаргу відповідача.

В судовому засіданні представники відповідача вимоги апеляційної скарги підтримали в повному обсязі та просили її задовольнити.

Представник позивачів та позивачі, що з`явились у судове засідання, заперечили проти задоволення апеляційної скарги, та просили за обставин, викладених у відзиві на апеляційну скаргу, залишити без змін рішення суду першої інстанції.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача та учасників справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів апеляційної інстанції, переглядаючи судове рішення у даній справі в межах доводів та вимог апеляційної скарги у відповідності до частини 1 статті 308 КАС України, дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.

Предметом розгляду даної справи є правомірність та законність постанов Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії, прийнятих 02.08.2018 року, за результатами розгляду питань про відкликання депутатів та голови Ломачинецької сільської ради.

Обставини справи, що передували вказаній події в повному обсязі встановлені судом першої інстанції та відображенні в рішенні від 16.01.2019 року.

Тож надаючи оцінку правовідносинам, що виникли між сторонами та є предметом розгляду даної справи, судова колегія звертає увагу на наступне.

02.08.2018 року в приміщенні ЗОШ І-ІІІ ступенів с. Ломачинці відбулось засідання Ломачинецької сільської виборчої комісії, за участі дев`яти її членів, що оформлено протоколом №2 (т.1 а.с.27-33). Зокрема, були присутні: ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 (без права голосу у зв`язку з відмовою прийняття присяги). Відсутні члени комісії: ОСОБА_25

Запрошені на засідання комісії: ОСОБА_23, голова ініціативної групи, ОСОБА_22 -ОСОБА_24, начальник відділу Державного реєстру виборців державного реєстру виборців Сокирянської РДА, представник Сокирянського відділу поліції.

Порядком денним засідання комісії було питання про узагальнення результатів зборів підписів на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутатів Ломачинецької сільської ради ОСОБА_11 (округ №7), ОСОБА_12 (округ №10), ОСОБА_8 (округ №12), ОСОБА_7 (округ № 14), ОСОБА_9 (округ № ), ОСОБА_5 (округ №3) та Ломачинецького сільського голови ОСОБА_10 .

На підтвердження перевірки підписів виборців, які підтримали пропозиції відкликання депутатів відповідачем надано Акт перевірки підписів виборців, які підтримали пропозиції відкликання депутатів по округах №3, №6, №7, №10, №12, №14 та сільського голови ОСОБА_10 за народною ініціативою від 02.08.2018 року із зазначенням кількості опитаних громадян, що складає не менше 10% від загальної кількості підписантів. Акт підписали члени Ломачинецької сільської виборчої комісії ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19. , ОСОБА_20 та ОСОБА_26 (т.1 а.с.169).

02.08.2018 року Ломачинецької сільської виборчої комісії на своєму засіданні за наслідками перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" та підписних листів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів та голови Ломачинецької сільської ради було узагальнено підсумки збору підписів щодо їх відкликання та складено протокол №2.

За результатами розгляду питань порядку денного про узагальнення результатів зборів підписів на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутатів та Ломачинецького сільського голови комісією вирішено:

- відповідно до вимог Закону України "Про місцеві вибори" визнати відомості про осіб зазначених у підписних листах та підписи виборців вважати достовірними;

- відповідно до частини 5 ст. 41 (прикінцеві та перехідні положення) Закону України «Про місцеві вибори» вважати відкликаними за народною ініціативою депутатів Ломачинецької сільської ради ОСОБА_4 , ОСОБА_12 , ОСОБА_8 , ОСОБА_7 , ОСОБА_9 , ОСОБА_5 ;

- відповідно до вимог Закону України "Про місцеві вибори" направити рішення Ломачинецької сільської виборчої комісії до Ломачинецької сільської ради Сокирянського району Чернівецької області для негайного розгляду на сесії Ломачинецької сільської ради та прийняття рішення про відкликання Ломачинецького сільського голови ОСОБА_10 .

Кожне питання порядку денного про узагальнення результатів зборів підписів на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою розглядалось окремо по кожному з депутатів та Ломачинецькому сільському голові.

За наслідками розгляду питань порядку денного Ломачинецькою сільською виборчою комісією прийнято Постанови, якими затверджено Протокол Про узагальнення результатів збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради за народною ініціативою та наслідки перевірки відомостей про громадян, що містяться в підписних листах і перевірку їх підписів, а саме:

1) Постанову від 02.08.2018 року №1 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_4 " (т.1 а.с.15-16);

2) Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018 року №2 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_12 " (т.1 а.с.17-18);

3) Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018 року №3 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_8 " (т.1 а.с.19-20);

4) Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018 року №4 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_7 " (т.1 а.с.21-22);

5) Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018 року №5 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_9 " (т.1 а.с.23);

6) Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018 року №6 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_5 " (т.1 а.с.24-25);

7) Постанову Ломачинецької сільської територіальної виборчої комісії від 02.08.2018 року №7 "Про народну ініціативу із відкликання Ломачинецького сільського голови ОСОБА_10 " (т.1 а.с.26).

Не погоджуючись із вказаними постановами Ломачинецької сільської ради, позивачі звернулись до суду із даним адміністративним позовом про визнання їх протиправними та скасування.

Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, колегія суддів враховує, що доводи апеляційної скарги вже були об`єктом дослідження в суді першої інстанції, оскільки в повній мірі дублюють заперечення відповідача наведені у відзиві на позовну заяву.

Так, задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що Ломачинецькою сільською виборчою комісією було допущено порушення ст.ст. 37-41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" внаслідок чого спірні рішення, що є предметом розгляду даної справи, прийнято без дотримання вимог ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судова колегія апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Згідно з частиною другою статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Утвердження правової держави відповідно до приписів статті 1, частини третьої статті 8, статті 55 Конституції України полягає, зокрема, у гарантуванні кожному судового захисту прав і свобод, а також у запровадженні механізму такого захисту. Конституційний Суд України у своїх рішеннях послідовно підкреслював значущість положень статті 55 Конституції України щодо захисту кожним у судовому порядку своїх прав і свобод від будь-яких рішень, дій чи бездіяльності органів влади, посадових і службових осіб, а також стосовно неможливості відмови у правосудді.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Конституція України та Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні". Водночас правові, організаційні, матеріальні та соціальні умови реалізації громадянами України права на службу в органах місцевого самоврядування, загальні засади діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їх правовий статус, порядок та правові гарантії перебування на службі в органах місцевого самоврядування визначає Закон України "Про службу в органах місцевого самоврядування".

Положеннями статті 3 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" визначено, що посадами в органах місцевого самоврядування є: виборні посади, на які особи обираються територіальною громадою; виборні посади, на які особи обираються або затверджуються радою; посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

Відповідно до частини першої статті 20 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", крім загальних підстав, передбачених Кодексом законів про працю України, служба в органах місцевого самоврядування припиняється на підставі і в порядку, визначених Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон України № 280/97-ВР) визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України.

Частиною 3 статті 42 Закону України № 280/97-ВР передбачено, що повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених статтею 79 цього Закону, що має наслідком звільнення його з посади.

За змістом п. 4 ч.1 ст. 79 вказаного Закону повноваження сільського, селищного, міського голови вважаються достроково припиненими у разі відкликання з посади за народною ініціативою.

Відповідно до ч. 5 ст. 79 Закону України № 280/97-ВР сільський, селищний, міський голова може бути відкликаний з посади за народною ініціативою в порядку, визначеному Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" з особливостями, передбаченими частинами шостою - десятою цієї статті, не раніше як через рік з моменту набуття ним повноважень.

Відповідно до ч. 6 ст. 79 Закону України № 280/97-ВР рішення про внесення пропозицій щодо відкликання сільського, селищного, міського голови за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 20 осіб для відкликання сільського голови. Кількість членів ініціативної групи становить у разі відкликання сільського, селищного голови - не менше 10 осіб.

Здійснюючи аналіз норм чинного законодавства, що застосовується до спірних правовідносин, судова колегія зауважує, що порядок відкликання депутатів сільських, селищних та міських рад регулюють й порядок відкликання сільського, селищного та міського голову регулюються одними і тим самими нормами.

Розділом V Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" №93-IV (надалі - Закон №93) визначено підстави, процедуру відкликання депутата місцевої ради та порядок прийняття відповідного рішення територіальною виборчою комісією за результатами перевірки дотримання вимог статей 38-41 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Згідно ст.37 Закону №93, підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути:1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

Відповідно до ст.38 Закону №93 право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради.

У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата селищної ради має становити - не менше 10 осіб.

Згідно з ч.ч.1, 2 ст.40 Закону №93 на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат.

Частинами 3 та 4 ст.40 Закону №93 передбачено, що форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб`єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).

Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.

Член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті.

Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.

Згідно із ч.1 ст.41 Закону №93, після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.

Частиною 2 ст.41 Закону №93 встановлено, що голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

Частиною 4 ст.41 Закону №93 визначено підстави не врахування підписів окремих виборців, що при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

Відповідно до частин 5, 6 ст.41 Закону №93, якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

Відповідно до ст.48 Закону №93 депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.

Депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об`єднань громадян.

Суд апеляційної інстанції, здійснюючи апеляційний розгляд даної справи в розрізі доводів апеляційної скарги, жодних спростувань встановлених судом першої інстанції фактів не отримав.

Представниками відповідача не надано належних і достатніх доказів, які б свідчили про факт дотримання виборчою комісією приписів ст.ст. 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

В судовому засіданні суду апеляційної інстанції представник відповідача також обгрунтованих пояснень з приводу допущених судом першої інстанції порушень норм матеріального та процесуального права в ході розгляду даної справи не надав. Про будь-які обставини, що не були дослідженні окружним судом також не зазначив.

З огляду на встановлені судами обставини справи та враховуючи те, що чинним законодавством умовою з якою Закон України №93-IV пов`язує можливість прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою є суворе дотримання учасниками процедури відкликання вимог статей 38-40 зазначеного Закону, яке має бути прийнято з дотримання статті 41 Закон України №93-IV, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову.

В даному випадку, слід констатувати, що доводи апеляційної скарги в повній мірі дублюють обставини описані в позовній заяві, яким судом першої інстанції вже надано оцінку.

Отже, судова колегія констатує, що оскаржуване рішення суду першої інстанції ґрунтується на правильно встановлених фактичних обставинах справи, яким надана належна юридична оцінка із правильним застосуванням норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, що свідчить у своїй сукупності про відсутність допущення порушень процесуального закону, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи.

При цьому судовою колегією враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

У п.58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Таким чином, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку задоволення позовних вимог.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Ломачинецької сільської виборчої комісії залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 16 січня 2019 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 27 червня 2019 року.

Головуючий

Совгира Д. І.

Судді

Курко О. П. Матохнюк Д.Б.

Джерело: ЄДРСР 82715034
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку