ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/1221/19 Суддя (судді) першої інстанції: Вєкуа Н.Г.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 червня 2019 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
судді-доповідача Аліменка В.О.,
суддів Лічевецького І.О., Костюк Л.О.
за участю секретаря Столяр В.Є.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Національного агентства з питань запобігання корупції на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 березня 2019 р. у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Національного агентства з питань запобігання корупції про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И Л А:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернувся ОСОБА_1 з позовом до Національного агентства з питань запобігання корупції в якому просив:
- визнати протиправним і скасувати рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 3059 «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2015 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності», оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 63;
- визнати протиправним і скасувати рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 3060 «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2016 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності», оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 63;
- визнати протиправним і скасувати рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 3061 «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2017 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності», оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 63;
- визнати протиправним і скасувати рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 3070 «Про затвердження обґрунтованого висновку щодо виявлення ознак правопорушення, пов`язаного з корупцією, та направлення рішення «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2015 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності» до Національного антикорупційного бюро України», оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 63;
- визнати протиправним і скасувати рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 3071 «Про затвердження обґрунтованого висновку щодо виявлення ознак правопорушення, пов`язаного з корупцією, та направлення рішення «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2016 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності» до Національного антикорупційного бюро України», оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 63;
- визнати протиправним і скасувати рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 3072 «Про затвердження обґрунтованого висновку щодо виявлення ознак правопорушення, пов`язаного з корупцією, та направлення рішення «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2017 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності» до Національного антикорупційного бюро України», оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 №63;
- зобов`язати Національне агентство з питань запобігання корупції відкликати з Національного антикорупційного бюро України:
рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 3070 «Про затвердження обґрунтованого висновку щодо виявлення ознак правопорушення, пов`язаного з корупцією, та направлення рішення «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2015 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності» до Національного антикорупційного бюро України», оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 63;
«Обґрунтований висновок щодо виявлення ознак правопорушення, пов`язаного з корупцією», затверджений рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 3070 «Про затвердження обґрунтованого висновку щодо виявлення ознак правопорушення, пов`язаного з корупцією, та направлення 1.2. рішення «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2015 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності» до Національного антикорупційного бюро України», оформленим протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 63;
рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 3059 «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2015 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності», оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 63;
рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 3071 «Про затвердження обґрунтованого висновку щодо виявлення ознак правопорушення, пов`язаного з корупцією, та направлення рішення «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2016 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності» до Національного антикорупційного бюро України», оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 63;
«Обґрунтований висновок щодо виявлення ознак правопорушення, пов`язаного з корупцією», затверджений рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 3071 «Про затвердження обґрунтованого висновку щодо виявлення ознак правопорушення, пов`язаного з корупцією, та направлення рішення «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2016 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності» до Національного антикорупційного бюро України», оформленим протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 63;
рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 3060 «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2016 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності», оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 63;
рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 3072 «Про затвердження обґрунтованого висновку щодо виявлення ознак правопорушення, пов`язаного з корупцією, та направлення рішення «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2017 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності» до 1.2. Національного антикорупційного бюро України», оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 №63;
«Обґрунтований висновок щодо виявлення ознак правопорушення, пов`язаного з корупцією», затверджений рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 3072 «Про затвердження обґрунтованого висновку щодо виявлення ознак правопорушення, пов`язаного з корупцією, та направлення рішення «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2017 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності» до Національного антикорупційного бюро України», оформленим протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 63;
рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 №3061 «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2017 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності», оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 №63;
- зобов`язати Національне агентство з питань запобігання корупції видалити з офіційного веб-сайту Національного агентства з питань запобігання корупції, розташованого в мережі Інтернет за адресою http://nazk.gov.ua/:
рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 №3059 «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2015 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності», оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 №63, викладене Національним агентством з питань запобігання корупції в мережі Інтернет за посиланням:https://nazk.gov.ua/sites/default/files/docs/2018/zasidannya/14.12.2018/14.12%20%283059%29.pdf;
рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 №3060 «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2016 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності», оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 №63, викладене Національним агентством з питань запобігання корупції в мережі Інтернет за посиланням:https://nazk.gov.ua/sites/default/files/docs/2018/zasidannya/14.12.2018/14.12%20%283060%29.pdf;
рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 №3061 «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2017 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності», оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 №63, викладене Національним агентством з питань запобігання корупції в мережі Інтернет за посиланням:https://nazk.gov.ua/sites/default/files/docs/2018/zasidannya/14.12.2018/14.12%20%283061%29.pdf;
рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 №3070 «Про затвердження обґрунтованого висновку щодо виявлення ознак правопорушення, пов`язаного з корупцією, та направлення рішення «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2015 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності» до Національного антикорупційного бюро України», оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 №63, викладене Національним агентством з питань запобігання корупції в мережі Інтернет за посиланням:https://nazk.gov.ua/sites/default/files/docs/2018/zasidannya/14.12.2018/14.12%20%283070%29.pdf;
рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 №3071 «Про затвердження обґрунтованого висновку щодо виявлення ознак правопорушення, пов`язаного з корупцією, та направлення рішення «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2016 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності» до Національного антикорупційного бюро України», оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 №63, викладене Національним агентством з питань запобігання корупції в мережі Інтернет за посиланням:https://nazk.gov.ua/sites/default/files/docs/2018/zasidannya/14.12.2018/14.12%20%283071%29.pdf;
рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 №3072 «Про затвердження обґрунтованого висновку щодо виявлення ознак правопорушення, пов`язаного з корупцією, та направлення рішення «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2017 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності» до Національного антикорупційного бюро України», оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 №63, викладене Національним агентством з питань запобігання корупції в мережі Інтернет за посиланням:https://nazk.gov.ua/sites/default/files/docs/2018/zasidannya/14.12.2018/14.12%20%283072%29.pdf
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 березня 2019 року адміністративний позов задоволено в повному обсязі.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив суд вказане судове рішення скасувати та винести нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. На думку апелянта, оскаржуване рішення винесено судом першої інстанції з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, ОСОБА_1 з 24.12.2014 по 01.03.2017 займав посаду завідувача секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності. З 01.03.2017 позивач обіймає посаду керівника секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності.
Відповідно до пп. «в» п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції» від 14 жовтня 2014 року N 1700-VII суб`єктами, на яких поширюються дія цього Закону, є особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування: державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування.
Особи, зазначені у пункті 1, підпунктах "а" і "в" пункту 2, пункті 5 частини першої статті 3 цього Закону, зобов`язані щорічно до 1 квітня подавати шляхом заповнення на офіційному веб-сайті Національного агентства декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі - декларація), за минулий рік за формою, що визначається Національним агентством (ч. 1 ст. 45 Закону N 1700-VII).
Таким чином, посада ОСОБА_1 підпадає під дію Закону N 1700-VII, що покладає на нього зобов`язання щодо подачі декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
Приймою ОСОБА_2 , як особою уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування на виконання зазначених вище вимог Закону N 1700-VII шляхом заповнення на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції, було подано наступні декларації:
26 жовтня 2016 року - щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за 2015 рік;
31 березня 2017 року - щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за 2016 рік, з урахуванням виправлень (первісна:дата публікації - 16:36, виправлена: дата публікації- 18.15);
30 березня 2018 року - щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за 2017 рік.
10 серпня 2018 року НАЗК прийнято рішення №1656 «Про проведення повної перевірки декларацій, осіб уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2015 рік, поданої ОСОБА_1 ,завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності, на підставі інформації, отриманої від суб`єкта звернення».
Рішенням НАЗК від 05.10.2018 № 2232 «Про продовження строку повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2015 рік, поданої ОСОБА_1 ,завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності строк перевірки декларації продовжено до 10.10.2018 на 30 календарних днів.
10 серпня 2018 року НАЗК прийнято рішення №1657 «Про проведення повної перевірки декларацій, осіб уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2016 рік, поданої ОСОБА_1 ,завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності, на підставі інформації, отриманої від суб`єкта звернення».
Рішенням НАЗК від 05.10.2018 №2233 «Про продовження строку повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2016 рік, поданої ОСОБА_1 ,завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності строк перевірки декларації продовжено до 10.10.2018 на 30 календарних днів.
10 серпня 2018 року НАЗК прийнято рішення №1658 «Про проведення повної перевірки декларацій, осіб уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2017 рік, поданої ОСОБА_1 ,завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності, на підставі інформації, отриманої від суб`єкта звернення».
Рішенням НАЗК від 05.10.2018 №2234 «Про продовження строку повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2017 рік, поданої ОСОБА_1 ,завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності строк перевірки декларації продовжено до 10.10.2018 на 30 календарних днів.
За результатами проведення повної перевірки НАЗК прийняло наступні рішення:
- від 14.12.2018 № 3059 «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2015 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності», оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 63;
- від 14.12.2018 № 3060 «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2016 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності», оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 63;
- від 14.12.2018 № 3061 «Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2017 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності», оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 63.
З матеріалів справи також видно, що керівником Департаменту перевірки інформації та моніторингу способу життя- уповноваженої особи Національного агентства з питань запобігання корупції Степиановою І.О. направлено позивачу на електронну адресу лист-запит « Про надання пояснень від 16.08.2018 року вих. 41-01/35634/18, в якому запропоновано надати пояснення та копії документів щодо : квартири загальною площею 29,70 м2, розташованої в м. Києві, зазначеної в розділі 3 «Об`єкти нерухомого майна» декларацій за 2015-2017 роки на праві власності члена сім`ї суб`єкта декларування (дружини); квартири загальною площею 50,50 м2,розташованої в м. Києві, зазначеної в розділі 3 «Об`єкти нерухомого майна» декларацій за 2015-2017 роки на праві спільної власності (відображено власника 20% ОСОБА_3 , водночас відомості про всіх співвласників не зазначені); доходу о суб`єктом декларування у вигляді заробітної плати у розмірі 204 000,00 грн., відомості про який зазначено у розділі 11 «Доходи, у т.ч. подарунки» декларації за 2015 рік. Водночас, відповідно до наявної інформації розмір нарахованої заробітної плати за 2015 рік - 203 765,25 грн.; доходу отриманого членом сім`ї суб`єкта декларування у вигляді заробітної плати у розмірі 108 000,00 грн., відомості про який зазначено у розділі 11 «Доходи, у т. ч. подарунки» декларації за 2015 рік. Водночас, відповідно о інформації, розмір нарахованої заробітної плати за 2015 рік - 107 528,09 грн.; доходів, отриманих дружиною суб`єкта декларування у вигляді соціальних виплат від Київського міського центру по нарахуванню та здійсненню виплат у розмірі 11 162,52 грн. та від ТОВ «Європейський альянс» у вигляді страхових виплат у розмірі 8 659,80 грн., відомості про які зазначено в декларації за 2015 рік; отримання доходів протягом 2015 року від коштів, розміщених на банківських рахунках суб`єкта декларування та членів його сім`ї (надати підтвердні документи та/або пояснення щодо нарахування доходу (процентів) від розміщення зазначених коштів або відсутності таких доходів); доходів, отриманих суб`єктом декларування від ПАТ «Альфа-Банк» у вигляді інших доходів у розмірі 1 812,54 грн. та від ТОВ «Європейський альянс» у вигляді страхових виплат у розмірі 9 377,77 грн., відомості про які не зазначені у декларації за 2016 рік; доходів, отриманих суб`єктом декларування та членів його сім`ї у вигляді процентів банку, відомості про які зазначено у розділі 11 «Доходи, у т.ч. подарунки» декларацій за 2016 та 2017 роки (надати копії банківських виписок або довідок банку); інших доходів в сумі 97,01 грн., отриманих членом сім`ї суб`єкта декларування від ПАТ «Альфа-Банк», відомості про які не зазначені у декларації за 2017 рік; дати набуття та джерела походження грошових активів у вигляді коштів на рахунках в банках та готівкових коштів суб`єкта декларування та члена його сім`ї, відомості про які відображені у деклараціях за 2015-2017 року; залишків коштів на рахунках у банках ( у т.ч. депозитних) та інших фінансових установах суб`єкта декларування та члена його сім`ї, відомості про які зазначено в розділі 12 «Грошові активи» декларацій за 2015 рік, 2016 та 2017 року; наявності суми боргу за договором позики від 13.01.2012 станом на 31.12.2015, 31.12.20156 року та 31.12.2017 року, а також розміру погашеної суми заборгованості протягом 2015,2016 та 2017 років, у тому числі основного боргу, відсотків, інфляційних нарахувань; вартості на дату набуття та за останньою грошовою оцінкою всіх задекларованих активів.
Як встановлено судом з наявного в матеріалах справи листа-запиту НАЗК, то останній не містить інформації про прийняті рішення про проведення перевірки декларації особи, а також відомостей про конкретні підстави проведення перевірки декларації таких відомостей.
19.09.2018 року позивач надав пояснення з приводу відомостей, зазначених в деклараціях за 2015-2017 роки та додаткові документи до них, а також пояснення дружини - ОСОБА_4 та додаткові документи, які вдалось зібрати у строки передбачені законодавством.
Надано пояснення, що 13 січня 2012 року між ОСОБА_1 та ОСОБА_5 було укладено договір позики, за умовами п. 1 якого ОСОБА_1 отримав у власність строком на З роки грошові кошти в розмірі - З 188 010 грн., що було еквівалентно 399 000 доларів США. Кінцевий строк погашення заборгованості - до 01.10.2015 року (з урахуванням Додаткової угоди №1 до договору позики).
Судом встановлено, що в листопаді 2015 року ОСОБА_5 звернувся до суду про звернення стягнення на предмет іпотеки, в якому просив суд в рахунок погашення заборгованості в сумі 8 799 814 грн. 41 коп. за договором позики від 13 січня 2012 року, укладеним між сторонами та додатковою угодою №1 до Договору позики від 7 листопада 2012 року, звернути стягнення на предмет іпотеки за Договором іпотеки від 01 березня 2012 року, а саме на квартиру АДРЕСА_1 : АДРЕСА_2 , вартістю - 856 732 , 00 грн., яка є власністю відповідача на підставі договору купівлі-продажу від 01 вересня 1994 року. Визнати за позивачем право власності на предмет іпотеки за договором іпотеки від 01 березня 2012 року на спірну квартиру.
Рішенням Шевченківського районного суду м. Києва від 23 червня 2016 року позов ОСОБА_5 до ОСОБА_1 про звернення стягнення на предмет іпотеки задоволено. Звернуто стягнення на предмет іпотеки за договором іпотеки на кВ. АДРЕСА_3 , загальною площею 46,10 кв.м., житловою площею 29,50 кв.м., в рахунок погашення заборгованості за договором позики від 13.01.2012 року із додатковою угодою № 1 від 07.11.2012 року, що укладені між ОСОБА_5 та ОСОБА_1 в загальному розмірі 8 799 814,41 грн., а саме сума основного боргу 319 000 доларів США, що еквівалентно 8 119 243,82 грн., в розмірі інфляційних витрат за період 01.10.2015 року по 16.05.2016 року в розмірі 527 750,85 грн., в розмірі трьох відсотків річних за період з 01.10.2015 року по 16.05.2016 року в розмірі 152 819,74 грн.
Визнано за ОСОБА_5 право власності на кв. АДРЕСА_3 , загальною площею 46,10 кв.м., житловою площею 29,50 кв.м.
Рішенням Апеляційного адміністративного суду міста Києва від 07.02.2017 року по справі №761/32495/15 апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 - ОСОБА_6 задоволено частково. Рішення Шевченківського районного суду м. Києва від 23 червня 2016 року скасувати в частині звернення стягнення на предмет іпотеки за договором іпотеки, посвідченим 01 березня 2012 року приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Тарас О.В. за реєстровим №1371 на АДРЕСА_3 В цій частині ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.
З огляду на зазначене, суд погоджується з твердженнями позивача, щодо відсутності суми боргу за договором позики станом на дати подання декларацій за 2015-2017 роки, а отже відсутні підстави для включення відомостей щодо зазначених зобов`язань за договором позики, до складу фінансових зобов`язань при заповненні 13 розділу декларації осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
Водночас, судом досліджено письмові пояснення ОСОБА_1 від 16.08.2018 року вих.. №41-01/35634/18 та встановлено, що останнім надано належним чином підтверджуючі документи та обгрунтованні пояснення на питання постановлені на лист-запит керівника Департаменту перевірки інформації та моніторингу способу життя - уповноваженої особи Національного агентства з питань запобігання корупції «Про надання пояснень».
Проте, проаналізувавши рішення НАЗК , зазначені пояснення не були використані під час прийняття рішень.
Відповідно до зазначених рішень від 14.12.2018, за результатами повної перевірки декларації позивача за 2015-2017 роки встановлено, що суб`єкт декларування при складанні та поданні декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, не дотримав вимоги пунктів 2,3,7,8, 9 частин 1 та 5 ст.46 Закону України «Про запобігання корупції». Суб`єкт декларування подав недостовірні відомості у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2015-2017 роки, які відрізняються від достовірних на суму понад 250 прожиткових мінімумів для працездатних осіб на дату прийняття цього рішення Національним агентством, що свідчить про наявність в діях суб`єкта декларування ознак кримінального правопорушення, передбаченого статтею 366-1 Кримінального кодексу України.
Згодом, відповідач направив до Національного антикорупційного бюро України вищевказані рішення з висновками.
Вважаючи дії Національного агентства з питань запобігання корупції складанні вказаних рішень та направлення вказаних рішень та висновків до Національного антикорупційного бюро України протиправними, такими, що порушують законні права позивача, останній звернувся до суду із даним адміністративним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд дійшов висновку, що рішення винесені відповідачем протиправно та підлягають скасування з таких підстав, що Національним агентством з питань запобігання корупції не дотримано строків винесення рішення та обґрунтованих висновків, з огляду на те, що 10 серпня 2018 року прийнято рішення про проведення повної перевірки декларацій, осіб уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за 2015-2017 року.
З огляду на пункт 14 розділу ІІІ Порядку № 56 , відповідно до якого повна перевірка декларації за цим порядком здійснюється упродовж 60 календарних днів з дня прийняття рішення про проведення перевірки.
05.10.2018 року було прийнято рішення про продовження строків повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за 2015-2017 роки на 30 днів з 10.10.2018 року.
Так, у разі необхідності строки проведення повної перевірки декларації можуть бути продовжені, але не більше ніж на сукупний строк у 30 календарних днів. Рішення про продовження повної перевірки декларації приймається Національним агентством у випадку неотримання відповідей та/або інформації по суті, необхідних для проведення повної перевірки декларації, у відповідь на запити (листи) Національного агентства до: 1) державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, суб`єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, громадян та їх об`єднань; 2) суб`єкта декларування з проханням надати пояснення щодо відомостей, зазначених у декларації.
Судом, при розгляді справи встановлено,проведення перевірки декларацій позивача за 2015-2017, з урахування продовження строків, повинно було закінчитись 08.11.2018 року.
Таким чином, враховуючи строки, встановлені для проведення перевірки декларацій позивача, оскаржувані рішення були прийнятті поза межами строку встановленого законодавством.
Колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції щодо наявності підстав для задоволення позовних вимог, однак, вважає, що задоволення позовних вимог про зобов`язання відповідача відкликати з Національного антикорупційного бюро України рішень та обрунтованих висновків від 14.12.2018 року та про зобов`язання видалити з веб-сайту Національного агентства з питань запобігання корупції є втручанням в дискреційні повноваження Національного агентства з питань запобігання корупції.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, судова колегія вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти виключно на підставі, в спосіб та в межах повноважень, що передбачені Конституцією України та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України «Про запобігання корупції» Національне агентство з питань запобігання корупції (далі - Національне агентство) є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який забезпечує формування та реалізує державну антикорупційну політику.
Статтею 5 названого Закону визначено, що Національне агентство є колегіальним органом, до складу якого входить п`ять членів.
Частиною 1 ст. 8 Закону України «Про запобігання корупції» встановлено, що основною формою роботи Національного агентства є засідання, що проводяться не рідше одного разу на тиждень. Порядок денний засідань затверджується Національним агентством, а відповідні рішення за результатами розгляду питань порядку денного приймаються більшістю голосів від його загального складу учасників.
Статтями 11 та 12 Закону «Про запобігання корупції» визначено повноваження та права Національного агентства з питань запобігання корупції.
Зокрема, відповідно до приписів ч. 1 ст. 11 Закону «Про запобігання корупції» до повноважень Національного агентства належать: здійснення в порядку, визначеному цим Законом, контролю та перевірки декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, зберігання та оприлюднення таких декларацій, проведення моніторингу способу життя осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування; надання роз`яснень, методичної та консультаційної допомоги з питань застосування актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб; координація виконання міжнародних зобов`язань у сфері формування та реалізації антикорупційної політики, співпраця з державними органами, неурядовими організаціями іноземних держав та міжнародними організаціями в межах своєї компетенції; інші повноваження, визначені законом.
Приписами ч. 1 ст. 12 Закону України «Про запобігання корупції» встановлено, що Національне агентство з метою виконання покладених на нього повноважень має, зокрема право приймати з питань, що належать до його компетенції, обов`язкові для виконання нормативно-правові акти; ініціювати проведення службового розслідування, вжиття заходів щодо притягнення до відповідальності осіб, винних у вчиненні корупційних або пов`язаних з корупцією правопорушень, надсилати до інших спеціально уповноважених суб`єктів у сфері протидії корупції матеріали, що свідчать про факти таких правопорушень та має інші права, передбачені законом.
На підставі абз. 2 ч. 1 ст. 50 Закону 1700-VII та пп. 1 п. 3 р. ІІІ Порядку проведення контролю та повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затвердженого рішенням Національного агентства 10.02.2017 № 56, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.02.2017 р. за № 201/30069, Національним агентством прийнято рішення від 24.04.2017 № 175 «Про початок проведення повної перевірки декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2016 рік, поданих Президентом України, Прем`єр-міністром України та членами Кабінету Міністрів України».
Положеннями ст. 50 Закону N 1700-VII визначено, що повна перевірка декларації полягає у з`ясуванні достовірності задекларованих відомостей, точності оцінки задекларованих активів, перевірці на наявність конфлікту інтересів та ознак незаконного збагачення і може здійснюватися у період здійснення суб`єктом декларування діяльності, пов`язаної з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, а також протягом трьох років після припинення такої діяльності.
Обов`язковій повній перевірці підлягають декларації службових осіб, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, суб`єктів декларування, які займають посади, пов`язані з високим рівнем корупційних ризиків, перелік яких затверджується Національним агентством.
Обов`язковій повній перевірці також підлягають декларації, подані іншими суб`єктами декларування, у разі виявлення у них невідповідностей за результатами логічного та арифметичного контролю.
Національне агентство проводить повну перевірку декларації, а також самостійно проводить повну перевірку інформації, яка підлягає відображенню в декларації, щодо членів сім`ї суб`єкта декларування у випадках, передбачених частиною сьомою статті 46 цього Закону.
Національне агентство проводить перевірку декларації на підставі інформації, отриманої від фізичних та юридичних осіб, із засобів масової інформації та інших джерел, про можливе відображення у декларації недостовірних відомостей.
У разі встановлення за результатами повної перевірки декларації відображення у декларації недостовірних відомостей Національне агентство письмово повідомляє про це керівника відповідного державного органу, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, їх апарату, юридичної особи публічного права, в якому працює відповідний суб`єкт декларування, та спеціально уповноважені суб`єкти у сфері протидії корупції.
Рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 10 лютого 2017 року N 56, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 лютого 2017 р. за N 201/30069 (надалі - Порядок N 56) затверджено Порядок проведення контролю та повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
Відповідно до п. 1 розділу ІІ Порядку N 56 Національне агентство проводить щодо декларацій такі види контролю: щодо своєчасності подання; щодо правильності та повноти заповнення; логічний та арифметичний контроль.
Відповідно до п. 1 розділу ІІІ Порядку N 56 повна перевірка декларації може проводитися у період здійснення суб`єктом декларування діяльності, пов`язаної з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, а також протягом трьох років після припинення такої діяльності і полягає у: з`ясуванні достовірності задекларованих відомостей; з`ясуванні точності оцінки задекларованих активів; перевірці на наявність конфлікту інтересів; перевірці на наявність ознак незаконного збагачення.
Повна перевірка декларацій (декларації) проводиться за рішенням Національного агентства, в якому надається доручення його члену провести повну перевірку декларацій (декларації) (далі - Рішення про проведення перевірки) через працівників структурного підрозділу його апарату, діяльність яких пов`язана зі здійсненням такої функції Національного агентства. Рішення про проведення перевірки повинно містити інформацію, яка дає змогу ідентифікувати декларацію (декларації), щодо якої (яких) проводиться повна перевірка, та суб`єкта (суб`єктів) декларування, який (які) подав (подали) таку (такі) декларацію (декларації), якщо інше не передбачено цим Порядком.
Рішення про проведення перевірки декларацій, що приймається Національним агентством на підставі абзацу другого частини першої статті 50 Закону, може бути прийнято стосовно поданих станом на дату прийняття такого рішення декларацій, які підлягають повній перевірці на цій підставі, без наведення інформації, що дає змогу ідентифікувати декларацію (декларації), щодо якої (яких) проводиться повна перевірка, та суб`єкта (суб`єктів) декларування, який (які) подав (подали) таку (такі) декларацію (декларації).
Рішення про проведення перевірки повинно бути належним чином обґрунтоване посиланням на визначену Законом підставу повної перевірки декларації або декларацій - у разі прийняття Рішення про проведення перевірки щодо більш як одної декларації на одній визначеній Законом підставі. Рішення про проведення повної перевірки на підставі абзацу п`ятого частини першої статті 50 Закону також повинно містити обґрунтування, передбачене пунктом 3 цього розділу.
Пунктом 6 розділу ІІІ цього ж Порядку визначено, що повна перевірка декларації передбачає такі дії:
1) прийняття Рішення про проведення перевірки;
2) аналіз відомостей про об`єкти декларування (об`єкти нерухомості; об`єкти незавершеного будівництва (в тому числі інформація щодо власника або користувача земельної ділянки); цінне рухоме майно (крім транспортних засобів); цінне рухоме майно - транспортні засоби; цінні папери; інші корпоративні права; юридичні особи, кінцевим бенефіціарним власником (контролером) яких є суб`єкт декларування або члени його сім`ї; нематеріальні активи; доходи, у тому числі подарунки; грошові активи; фінансові зобов`язання; видатки та правочини суб`єкта декларування; посади чи роботи за сумісництвом суб`єкта декларування; членство суб`єкта декларування в об`єднаннях (організаціях) та входження до їх органів), зазначені в деклараціях суб`єкта декларування, та їх порівняння з відомостями з реєстрів, баз даних, інших інформаційно-телекомунікаційних систем державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, що можуть містити інформацію про об`єкти декларування, які мають відображатися в декларації;
3) створення, збирання, одержання, використання інформації, яка є необхідною для повної перевірки декларації, з використанням джерел інформації, визначених пунктами 8 - 11 цього розділу;
4) направлення Національним агентством відповідному суб`єкту декларування листа з пропозиціями надати письмові пояснення та/або копії підтвердних документів та розгляд і врахування наданих ним пояснень та/або копій підтвердних документів під час проведення повної перевірки декларації у порядку та на умовах, визначених пунктом 12 цього розділу;
5) прийняття Національним агентством Рішення про результати здійснення повної перевірки декларації.
Відповідно до п. 8 розділі ІІІ Порядку N 56 під час повної перевірки декларацій Національне агентство використовує такі джерела інформації:
-відомості, отримані з реєстрів, баз даних, інших інформаційно-телекомунікаційних систем державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, а також відомості з реєстрів, баз даних іноземних держав, що можуть містити інформацію, яка має відображатись у декларації;
- відомості, надані суб`єктом декларування, стосовно якого проводиться перевірка, з власної ініціативи чи за запитом Національного агентства щодо документального підтвердження або пояснення зазначених у декларації відомостей;
- відомості, що надходять (отримані) від державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, суб`єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, громадян та їх об`єднань, а також від державних та інших компетентних органів влади іноземних держав;
- відомості із засобів масової інформації, мережі Інтернет, які стосуються конкретного суб`єкта декларування та містять фактичні дані, що можуть бути перевірені.
При проведенні повної перевірки декларації Національне агентство зобов`язане забезпечити використання лише достовірної інформації, одержаної від суб`єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, громадян та їх об`єднань, із засобів масової інформації, мережі Інтернет.
Національне агентство зобов`язане забезпечити охорону та захист інформації, яка була ним створена, зібрана, одержана, використана під час повної перевірки декларації.
У разі неможливості одержання відомостей, необхідних для проведення повної перевірки декларації, протягом граничних строків проведення такої перевірки, в тому числі у разі надмірної тривалості розгляду судом чи компетентним органом іноземної держави питання про надання Національному агентству відповідної інформації, неможливості внесення Національним агентством плати за отримання відповідної інформації відповідно до законодавства, якщо така плата вимагається для доступу до інформації, тощо Національне агентство зобов`язане провести повну перевірку декларації за наявними у нього відомостями, про що зазначається у Рішенні про результати здійснення повної перевірки декларації.
Згідно із п. 9 цього ж розділу та Порядку, у разі необхідності з метою здійснення повної перевірки декларації Національне агентство має право направляти запити про надання документів чи інформації до державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, суб`єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, громадян та їх об`єднань. Зазначені суб`єкти зобов`язані надавати запитувані Національним агентством документи чи інформацію упродовж десяти робочих днів з дня одержання запиту.
Запит оформлюється на офіційному бланку Національного агентства.
Під час здійснення повної перевірки Національне агентство має право вимагати та одержувати лише документи (копії документів) та інформацію щодо відомостей, які відображені суб`єктом декларування у відповідних розділах декларації відповідно до Закону та необхідні для проведення повної перевірки декларації.
Пунктом 2 розділу ІІІ Порядку N 56 визначено, що у разі виявлення Національним агентством протягом повної перевірки декларації ознак недостовірності задекларованих відомостей, неточності оцінки задекларованих активів, конфлікту інтересів, незаконного збагачення Національне агентство направляє відповідному суб`єкту декларування відповідний лист з пропозиціями надати письмові пояснення та/або копії підтвердних документів.
Такий лист повинен містити посилання на конкретні відомості у декларації, щодо яких пропонується надати письмові пояснення та/або копії підтвердних документів, а також відомості про підстави проведення перевірки декларації та таких конкретних відомостей. Такий лист може містити конкретні запитання Національного агентства щодо відомостей, зазначених у декларації.
Зазначений лист може направлятися за допомогою програмних засобів Реєстру або засобами поштового зв`язку з повідомленням про вручення. Суб`єкт декларування має право надати (надіслати) пояснення (копії документів) не пізніше ніж на десятий робочий день з дня отримання відповідного листа Національного агентства за допомогою програмних засобів Реєстру або засобами поштового зв`язку.
Надані суб`єктом декларування письмові пояснення та/або копії підтвердних документів є обов`язковими до розгляду та врахування Національним агентством під час проведення повної перевірки декларації та вирішення питання щодо дотримання суб`єктом декларування вимог Закону при складанні та поданні декларації.
Зокрема, відповідно до пункту 2 розділу III Порядку № 56 початком здійснення повної перевірки декларації є день, наступний за днем прийняття рішення про проведення перевірки.
При цьому, пунктом 14 цього розділу передбачено, що Повна перевірка декларації за цим Порядком здійснюється упродовж 60 календарних днів з дня прийняття Рішення про проведення перевірки. У разі необхідності строки проведення повної перевірки декларації можуть бути продовжені, але не більше ніж на сукупний строк у 30 календарних днів.
Відтак, повна перевірка декларацій повинна тривати не більше, ніж 60 календарних днів з дня прийняття Рішення про проведення перевірки, а у виняткових випадках - не більше 90 днів.
Як вбачається з матеріалів справи та вже було зазначено вище, 10 серпня 2018 року НАЗК прийнято рішення №1656 «Про проведення повної перевірки декларацій, осіб уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2015 рік, поданої ОСОБА_1 ,завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності, на підставі інформації, отриманої від суб`єкта звернення», рішенням НАЗК від 05.10.2018 № 2232 «Про продовження строку повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2015 рік, поданої ОСОБА_1 ,завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності строк перевірки декларації продовжено до 10.10.2018 на 30 календарних днів, 10 серпня 2018 року НАЗК прийнято рішення №1657 «Про проведення повної перевірки декларацій, осіб уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2016 рік, поданої ОСОБА_1 ,завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності, на підставі інформації, отриманої від суб`єкта звернення», рішенням НАЗК від 05.10.2018 №2233 «Про продовження строку повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2016 рік, поданої ОСОБА_1 ,завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності строк перевірки декларації продовжено до 10.10.2018 на 30 календарних днів, 10 серпня 2018 року НАЗК прийнято рішення №1658 «Про проведення повної перевірки декларацій, осіб уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2017 рік, поданої ОСОБА_1 ,завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності, на підставі інформації, отриманої від суб`єкта звернення», у зв`язку і з чим відповідач направив позивачу на електронну адресу лист-запит від 16.08.2018 року № 41-01/35634/18, в якому проінформував позивача, про необхідність подачі пояснень.
Колегією суддів встановлено, та сторонами не заперечується,що вказаний лист-запит був доставлений позивачу, проте з цього листа не вбачається повідомлення про початок здійснення повної перевірки декларацій позивача за 2015-2017 роки.
Також, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками першої інстанції стосовно строків проведення перевірки.
Як встановлено матеріалами справи та судом першої інстанції, що рішення винесені відповідачем протиправно та підлягають скасування з таких підстав, що Національним агентством з питань запобігання корупції не дотримано строків винесення рішення та обґрунтованих висновків, з огляду на те, що 10 серпня 2018 року прийнято рішення про проведення повної перевірки декларацій, осіб уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за 2015-2017 року.
З огляду на пункт 14 розділу ІІІ Порядку № 56 , відповідно до якого повна перевірка декларації за цим порядком здійснюється упродовж 60 календарних днів з дня прийняття рішення про проведення перевірки.
05.10.2018 року було прийнято рішення про продовження строків повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за 2015-2017 роки на 30 днів з 10.10.2018 року.
Так, у разі необхідності строки проведення повної перевірки декларації можуть бути продовжені, але не більше ніж на сукупний строк у 30 календарних днів. Рішення про продовження повної перевірки декларації приймається Національним агентством у випадку неотримання відповідей та/або інформації по суті, необхідних для проведення повної перевірки декларації, у відповідь на запити (листи) Національного агентства до: 1) державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, суб`єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, громадян та їх об`єднань; 2) суб`єкта декларування з проханням надати пояснення щодо відомостей, зазначених у декларації.
Судом, при розгляді справи встановлено,проведення перевірки декларацій позивача за 2015-2017, з урахування продовження строків, повинно було закінчитись 08.11.2018 року.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що рішення винесені відповідачем протиправно та підлягають скасування з таких підстав, що Національним агентством з питань запобігання корупції не дотримано строків винесення рішень.
Таким чином, судом першої інстанції було цілком обґрунтовано скасовано рішення НАЗК від 14.12.2018 № 3059, рішення НАЗК від 14.12.2018 № 3060, рішення НАЗК від 14.12.2018 № 3061, рішення НАЗК від 14.12.2018 № 3070, рішення НАЗК від 14.12.2018 № 3071 та рішення НАЗК від 14.12.2018 № 3072, оскільки при прийнятті рішень не було дотримано законодавства.
Щодо позовних вимог про зобов`язання відповідача відкликати з Національного антикорупційного бюро України обґрунтованих висновків, затверджених рішеннями НАЗК та про зобов`язання видалити з офіційного веб сайту вказані рішення колегія суддів зазначає наступне.
В рішеннях Європейського суду з прав людини склалася практика, яка підтверджує, що дискреційні повноваження не повинні використовуватися свавільно, а суд повинен контролювати рішення, прийняті на підставі реалізації дискреційних повноважень, максимально ефективно (рішення у справі «Hasan and Chaush v. Bulgaria» № 30985/96).
Поняття дискреційних повноважень наведене, зокрема, у Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до яких під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Тобто, дискреційними є право суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом такого права є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова «може».
Натомість, у межах даної справи, на думку колегії суддів, суд першої інстанції зобов`язуючи відповідача відкликати з Національного антикорупційного бюро України обґрунтованих висновків, затверджених рішеннями НАЗК та зобов`язавши видалити з веб-сайту Національного агентства з питань запобігання корупції втрутився в дискреційні повноваження Національного агентства з питань запобігання корупції.
Відтак, задоволення позовних вимог в цій частині є формою втручання у дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень, що з урахуванням вимог чинного законодавства є неприпустимим.
З сукупного аналізу викладеного, колегія суддів дійшла висновку про відмову в задоволенні позовних вимог в частині зобов`язання відповідача відкликати з Національного антикорупційного бюро України обґрунтованих висновків, затверджених рішеннями НАЗК та про зобов`язання видалити з офіційного веб-сайту Національно агентства з питань запобігання корупції вказані рішення.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Приписи п. п. 1, 4 ч. 1 ст. 317 КАС України визначають, що підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Керуючись ст. ст. 242-244, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Національного агентства з питань запобігання корупції - задовольнити частково.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 березня 2019 року - скасувати, та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги ОСОБА_1 частково.
Визнати протиправним і скасувати рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 3059 "Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2015 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності", оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 63;
Визнати протиправним і скасувати рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 3060 "Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2016 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності", оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 63;
Визнати протиправним і скасувати рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 3061 "Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2017 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності", оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 63;
Визнати протиправним і скасувати рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 3070 "Про затвердження обґрунтованого висновку щодо виявлення ознак правопорушення, пов`язаного з корупцією, та направлення рішення "Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2015 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності" до Національного антикорупційного бюро України", оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 63;
Визнати протиправним і скасувати рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 3071 "Про затвердження обґрунтованого висновку щодо виявлення ознак правопорушення, пов`язаного з корупцією, та направлення рішення "Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2016 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності" до Національного антикорупційного бюро України", оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 63;
Визнати протиправним і скасувати рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 № 3072 "Про затвердження обґрунтованого висновку щодо виявлення ознак правопорушення, пов`язаного з корупцією, та направлення рішення "Про результати здійснення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2017 рік, поданої ОСОБА_1 , завідувачем секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності" до Національного антикорупційного бюро України", оформлене протоколом засідання Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.12.2018 №63.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття. Касаційна скарга на рішення суду апеляційної інстанції подається безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України.
Суддя-доповідач В.О. Аліменко
Судді І.О. Лічевецький
Л.О. Костюк