2-а/746/1/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 квітня 2019 року
смт Срібне
Срібнянський районний суд Чернігівської області в складі:
головуючого судді Ходіч В.М.,
при секретарі Близнюк О.І.,
за участю представника позивача ОСОБА_1,
представника відповідача ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в смт Срібне справу за адміністративним позовом ОСОБА_3 до ОСОБА_4 селищної ради Чернігівської області про визнання протиправним та скасування рішення ОСОБА_4 селищної ради Чернігівської області від 17.11.2017 року №6 та поновлення на роботі,
в с т а н о в и в :
ОСОБА_3 звернувся до суду з позовом до ОСОБА_4 селищної ради Чернігівської області, в якому, з урахуванням збільшення позовних вимог, просить визнати протиправним і скасувати рішення першої сесії сьомого скликання ОСОБА_4 селищної ради Чернігівської області «Про дострокове припинення повноважень ОСОБА_4 селищного голови» №6 від 17.11.2017 року, поновити ОСОБА_3 на посаді ОСОБА_4 селищного голови Чернігівської області про що внести відповідний запис у трудову книжку та стягнути середній заробіток за час вимушеного прогулу.
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що 29 жовтня 2017 року ОСОБА_3 на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об»єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, у відповідності до приписів ч.2 ст.12 Закону України «Про місцеве самоврядування», територіальною громадою було обрано на посаду ОСОБА_4 селищного голови. У двадцятиденний термін, з дня оприлюднення результатів місцевих виборів, ОСОБА_3 звернувся до ОСОБА_4 селищної виборчої комісії із відповідною заявою і у відповідності до закону виборчою комісією було прийнято про реєстрацію ОСОБА_3 ОСОБА_4 селищним головою Чернігівської області, що підтверджується постановою №61 від 13 .11.2017 року.
Рішенням «Про дострокове припинення повноважень ОСОБА_4 селищного голови» №6 від 17.11.2017 року депутатами ОСОБА_4 селищної ради було достроково припинено повноваження ОСОБА_4 селищного голови ОСОБА_3 на підставі ст.42, ч.2 ст.79 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», яке позивач вважає протиправним і, що воно підлягає скасуванню, оскільки не містить доведені, в передбаченому законодавством порядку, факти порушень селищним головою Конституції або законів України, прав і свобод громадян, не забезпечення здійснення наданих йому повноважень та прийняте з порушенням чинного законодавства України, Регламенту ОСОБА_4 селищної ради.
В судовому засіданні позивач ОСОБА_3 та його представник ОСОБА_1 збільшені позовні вимоги підтримали в повному обсязі, посилаючись на обставини викладені в позові та зазначили, що відповідачем було порушено порядок вирішення питання та процедуру голосування щодо дострокового припинення повноважень сільського голови. Також вказали, що відповідно до договору управління корпоративними правами від 09.06.2017 року ОСОБА_3 передав в управління корпоративні права ТОВ «ОСОБА_4 райагробуд» третій особі. Крім цього, станом як на дату обрання, так і на дату дострокового припинення повноважень ОСОБА_4 селищного голови позивач не притягувався до кримінальної чи адміністративної відповідальності за правопорушення, пов»язане з корупцією, яким накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов»язані з виконанням фукцій держави або місцевого самоврядування, а тому вважають, що відсутні підстави для дострокового припинення його повноважень.
Представник відповідача ОСОБА_4 селищної ради ОСОБА_2 у судовому засіданні позов не визнав, подав відзив на позовну заяву та вказав, що оскаржуване рішення є законним, прийнятим в межах Конституції України, у визначений законодавством спосіб та з дотриманням процедури, оскільки ОСОБА_3 перебуваючи на посаді голови ОСОБА_4 селищної ради вчинив правопорушення, пов»язане з корупцією і постановою Срібнянського районного суду від 17.05.2017 року, яка залишена без змін постановою апеляційного суду Чернігівської області від 20.06.2017 року, був притягнутий до відповідальності, що і було оприлюднено на сесії селищної ради та проведено відповідні обговорення між депутатами, а тому депутати ради включили більшістю голосів питання про дострокове припинення повноважень голови ОСОБА_4 селищної ради ОСОБА_3 до порядку денного, було проведено таємне голосування, проголосувало 26 депутатів, з яких за дострокове припинення повноважень – 19, проти – 7. Наслідком чого стало винесення рішення №6 про дострокове припинення повноважень ОСОБА_4 селищного голови ОСОБА_3 у зв»язку з порушенням Конституції та законів України, виконання обов»язків голови селищної ради покладено на секретаря. Просив відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.
Заслухавши сторони, допитавши свідків, дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступного.
Судом встановлено наступні обставини справи.
Так, згідно постанови № 61 ОСОБА_4 селищної виборчої комісії від 14.11.2017 року ОСОБА_3 зареєстровано ОСОБА_4 селищним головою, обраного на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об»єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 29 жовтня 2017 року (т.1 а.с. 8).
На першому пленарному засіданні першої сесії сьомого скликання ОСОБА_4 селищної ради Чернігівської області, яке відбулось 17.11.2017 року припинено достроково повноваження ОСОБА_4 селищного голови ОСОБА_3. Повноваження ОСОБА_4 селищного голови покладено на секретаря Срібнянської селищної ради ОСОБА_5, що підтверджується копією рішення про дострокове припинення повноважень ОСОБА_4 селищного голови №6 від 17.11.2017 року (т.1 а.с.9) та копією протоколу лічильної комісії (т.2 а.с.108-113).
Відповідно до ст.ст.5,12 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сільський, селищний, міський голова входить в систему місцевого самоврядування. Сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об'єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста. Сільський, селищний, міський голова обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України. Сільський, селищний, міський голова очолює виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради, головує на її засіданнях. Сільський, селищний, міський голова не може бути депутатом будь-якої ради, суміщати свою службову діяльність з іншою посадою, в тому числі на громадських засадах, займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю. На сільських, селищних, міських голів поширюються повноваження та гарантії депутатів рад, передбачені законом про статус депутатів рад, якщо інше не встановлено законом.
Повноваження сільського, селищного, міського голови визначені статтею 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», зокрема частиною 4 цієї статті.
Згідно частин 1,2,3 статті 42 зазначеного Закону, повноваження сільського, селищного, міського голови починаються з моменту оголошення відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією на пленарному засіданні ради рішення про його обрання. Повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно до частин першої та другої статті 79 цього Закону. У разі звільнення з посади сільського, селищного, міського голови у зв'язку з достроковим припиненням його повноважень або його смерті, а також у разі неможливості здійснення ним своїх повноважень повноваження сільського, селищного, міського голови здійснює секретар відповідної сільської, селищної, міської ради. Повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених статтею 79 цього Закону, що має наслідком звільнення його з посади.
Пунктом 16 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання про прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у випадках, передбачених цим Законом.
Таким чином, вказаними вище нормами Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що повноваження сільського голови можуть бути припинені достроково лише у випадках, передбачених статтею 79 цього Закону. Рішення про дострокове припинення повноважень сільського голови може бути прийнято виключно на пленарному засіданні відповідної сільської ради, шляхом таємного голосування і лише у визначених цим Законом випадках.
Відповідно до статті 79 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», повноваження сільського, селищного, міського голови вважаються достроково припиненими у разі: 1) його звернення з особистою заявою до відповідної ради про складення ним повноважень голови; 2) припинення його громадянства; 3) набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього; 3-1) набрання законної сили рішенням суду про притягнення його до відповідальності за правопорушення, пов'язане з корупцією, яким накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов'язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування; 4) відкликання з посади за народною ініціативою; 5) визнання його судом недієздатним, безвісно відсутнім або оголошення таким, що помер; 6) його смерті.
Крім цього, відповідно до ч.2 ст.79 Закону повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути також достроково припинені, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень.
Повноваження сільського, селищного, міського голови за наявності підстав, передбачених абзацом 1 частини 2 цієї статті, можуть бути припинені достроково за рішенням місцевого референдуму або за рішенням відповідної ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради (ч.3 ст.79 Закону).
Повноваження сільського, селищного, міського голови припиняються достроково, а відповідна особа звільняється з посади з підстав, зазначених в абзаці 1 частини 2 цієї статті, - з дня прийняття місцевим референдумом або відповідною радою рішення про дострокове припинення повноважень (ч.11 ст.79 Закону).
Таким чином, наведеними вище правовими нормами передбачено, що повноваження сільського голови можуть бути припинені достроково за рішенням відповідної сільської ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради, лише за наявності підстав, передбачених частиною 2 статті 79 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», тобто в разі якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень. Цей перелік підстав є вичерпним.
При цьому, відповідне рішення сільської ради щодо дострокового припинення повноважень сільського голови повинно бути прийнято у визначеному порядку та згідно встановленої процедури.
Так, відповідно до ч.2 ст. 46 України «Про місцеве самоврядування в Україні», перша сесія новообраної сільської, селищної, міської ради скликається відповідною територіальною виборчою комісією не пізніш як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів ради в кількості, яка забезпечує повноважність складу ради відповідно до статті 45 цього Закону. Перше пленарне засідання першої сесії відкриває голова зазначеної територіальної виборчої комісії, який інформує раду про підсумки виборів депутатів, а також про підсумки виборів відповідно сільського, селищного, міського голови. З моменту визнання повноважень депутатів ради нового скликання та новообраного сільського, селищного, міського голови відповідно до статті 42 цього Закону головує на пленарних засіданнях ради першої сесії новообраний голова.
Порядок скликання сесії відповідної ради, підготовки й розгляду нею питань, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради.
Зокрема, для підготовки першої сесії, як правило, формується підготовча група з числа новообраних депутатів, яка готує пропозиції щодо порядку денного сесії, формування постійних комісій ради та інших питань, пов»язаних з організацією та проведенням сесії.
Формування порядку денного сесії та підготовка проектів рішень ради складаються з певних стадій.
Так, пропозиції стосовно питань на розгляд ради можуть вносити голова ради, постійні комісії, депутатські групи, депутати. Питання вносяться на розгляд ради за наявності проекту рішення та необхідних інформаційно-довідкових матеріалів.
В судовому засіданні допитані як свідки депутати ради: ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16 та ОСОБА_17, підтвердили, що перед голосуванням за пропозицією одного із депутатів на першій сесії ОСОБА_4 селищної ради сьомого скликання від 17.11.2017 року питання «про дострокове припинення повноважень голови селищної ради» ніякі матеріали, які підтверджували б порушення Конституції або законів України новообраним головою ОСОБА_3, депутатам не роздавалися, а лише було озвучено усно, що ОСОБА_3 притягувався до відповідальності за правопорушення, пов»язане з корупцією.
Відповідно до протоколу першої сесії ОСОБА_4 селищної ради сьомого скликання (перше пленарне засідання) від 17.11.2017 року та результатів таємного голосування на сесії з присутніх 26 депутатів у режимі таємного голосування 19 депутатів проголосували «ЗА» дострокове припинення повноважень ОСОБА_4 селищного голови ОСОБА_3, 7 депутатів «не підтримую».
У вказаному протоколі сесії також зазначено, що дострокове припинення повноважень ОСОБА_4 селищного голови ОСОБА_3 є порушення Конституції та Законів України.
Дійсно, постановою Срібнянського районного суду Чернігівської області від 17.05.2017 року, яку постановою апеляційного суду Чернігівської області від 20.06.2017 року залишено без змін, ОСОБА_3 було притягнуто до адміністративної відповідальності за ч.1 ст.172-7, ч.2 ст.172-7, ч.2 ст.172-4, ч.2 ст.36 КУпАП та накладено стягнення у виді штрафу в розмірі 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян в сумі 5100 гривень (т.1 а.53-60), однак, в матеріалах справи відсутнє рішення суду про притягнення позивача до відповідальності за правопорушення, пов»язане з корупцією, яким накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов»язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування та яке набрало законної сили.
Крім цього, відповідно до договору управління корпоративними правами від 09.06.2017 року ОСОБА_3 передав в управління корпоративні права ТОВ «ОСОБА_4 райагробуд» третій особі (а.с.10-12), а тому в матеріалах адміністративної справи відповідачем ОСОБА_4 селищною радою Чернігівської області не надано суду доказів про те, що позивач ОСОБА_3 станом на 17.11.2017 року порушив Конституцію та Закони України.
При цьому, відповідачем не наведено конкретних фактів (суть порушення, дата вчинення, правова норма), які б підтверджували вчинення позивачем таких дій як порушення ним Конституції або законів України, що згідно ч.2 ст.79 Закону, могло б бути підставами для прийняття селищною радою рішення про дострокове припинення повноважень сільського голови.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З урахуванням наведеного, суд вважає необгрунтованим твердження відповідача щодо правомірності оскарженого позивачем рішення першої сесії ОСОБА_4 селищної ради сьомого скликання (перше пленарне засідання) №6 від 17 листопада 2017 року «Про дострокове припинення повноважень ОСОБА_4 селищного голови ОСОБА_3П.».
Відповідно до статті 235 КЗпП України, у разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір.
Трудова книжка – це основний документ про трудову діяльність працівника, який підтверджує страж роботи, трудові книжки ведуться на всіх працівників, які працюють на підприємстві, в установі, організації або у фізичної особи понад п’ять днів.
Усі записи в трудовій книжці про прийняття на роботу, переведення на іншу постійну роботу або звільнення, а також про нагороди та заохочення вносяться власником або уповноваженим ним органом після видання наказу (розпорядження), але не пізніше тижневого строку, а в разі звільнення - у день звільнення і повинні точно відповідати тексту наказу (розпорядження).
Отже, позивач ОСОБА_3 підлягає поновленню на попередній посаді ОСОБА_4 селищного голови з дати незаконного звільнення, тобто з 17.11.2017 року.
Також, з урахуванням вимог ч.2 ст.235 КЗпП України, на користь позивача слід стягнути із відповідача середній заробіток за час вимушеного прогулу, а саме за період з 17.11.2017 року (дата дострокового припинення повноважень) по 10.04.2019 року, включно (дата винесення рішення суду).
Провівши розрахунок, суд встановив, що до стягнення підлягає сума в розмірі 235 394,52 гривень (666,84 грн. (середньоденний заробіток) х 353 робочих днів), з врахуванням довідки вих. № 02-32/525 від 15.03.2019 року ОСОБА_4 селищної ради про доходи позивача ОСОБА_3 (т.2 а.с.115).
З урахуванням наведених вище норм законодавства та фактичних обставин справи, суд приходить до висновку про наявність підстав про задоволення позовних вимог.
Згідно ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб»єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб»єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 241-243ч.3, 246, 255, 295 КАС України, суд
ухвалив:
Позовні вимоги ОСОБА_3 до ОСОБА_4 селищної ради Чернігівської області про визнання протиправним та скасування рішення ОСОБА_4 селищної ради Чернігівської області від 17.11.2017 року №6 та поновлення на роботі задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення першої сесії сьомого скликання ОСОБА_4 селищної ради Чернігівської області №6 від 17 листопада 2017 року «Про дострокове припинення повноважень ОСОБА_4 селищного голови ОСОБА_3».
Поновити ОСОБА_3 на посаді ОСОБА_4 селищного голови Чернігівської області з 17 листопада 2017 року та внести відповідний запис у трудову книжку.
Стягнути з ОСОБА_4 селищної ради Чернігівської області (місцезнаходження: 17300, Чернігівська область, смт Срібне, вул. Миру,43а) на користь ОСОБА_3 (місце проживання: 17300, Чернігівська область, смт Срібне, вул.Миру,92) середній заробіток за час вимушеного прогулу в розмірі 235 394 (двісті тридцять п»ять тисяч триста дев»яносто чотири) гривень 52 коп.
Стягнути з ОСОБА_4 селищної ради Чернігівської області (місцезнаходження: 17300, Чернігівська область, смт Срібне, вул. Миру,43а) на користь ОСОБА_3 (місце проживання: 17300, Чернігівська область, смт Срібне, вул.Миру,92) 640 (шістсот сорок) гривень судового збору.
Рішення суду в частині поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за один місяць в сумі 14003 гривень 64 копійок підлягає негайному виконанню.
Рішення суду набирає законної сили підля закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя В.М. Ходіч