Провадження № 2/537/35/2019
Справа № 537/987/18
РІШЕННЯ
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12.03.2019 року м. Кременчук
Крюківський районний суд м.Кременчука Полтавської області в складі головуючого судді Сьоря С.І.: за участю: секретаря Яворської А.Г., представника позивача – ОСОБА_1, представника відповідача – ОСОБА_2 розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Кременчуці Полтавської області в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом Комунального підприємства «Спеціалізований комбінат ритуальних послуг» до ОСОБА_3, Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико – санітарної допомоги м.Горівні Плавні Горівньоплавнівської міської ради Полтавської області» про визнання недійсним та відкликання листка непрацездатності,-
ВСТАНОВИВ:
Представник КП «Спеціалізований комбінат ритуальних послуг» звернувся до суду з позовом до ОСОБА_3, КНП «Центр первинної медико – санітарної допомоги м.Горішні Плавні Горівньоплавнівської міської ради Полтавської області», відповідно до якого просить суд ухвалити рішення, яким визнати недійсним листок непрацездатності АДЕ №408647, який видано КНП «Центр первинної медико – санітарної допомоги м.Горішні Плавні Горівньоплавнівської міської ради Полтавської області» на ім»я ОСОБА_3 та відкликати зазначений листок непрацездатності.
Позов обґрунтовує тим, що ОСОБА_3 у відповідності до листка
непрацездатності серії АДЕ № 408647 відкритого 15 листопада 2016 року, перебував на лікарняному до 25 листопада 2016 року (включно).
Вважає , що цей документ має бути визнаний недійсним та підлягає відкликанню з таких підстав.
ОСОБА_3 постійно проживає в м. Кременчуці.
15 листопада 2016 року ОСОБА_3 також перебував в м.Кременчуці, а саме в кабінеті заступника міського голови ОСОБА_4, де його було ознайомлено з розпорядженням міського голови про поновлення на роботі на виконання рішення Крюківського районного суду, від отримання копії якого ОСОБА_3 відмовився.
Проте, після ознайомлення з розпорядженням про поновлення на роботі, ОСОБА_3 на робоче місце не з'явився і вчинив прогул.
Як вбачається із листка непрацездатності, в цей день ОСОБА_3 опинився в м.Горішні Плавні, де немов би, звернувся до КНП «Центр первинної медико – санітарної допомоги м.Горішні Плавні» за медичною допомогою.
Проте, з листа департаменту охорони здоров’я Полтавської обласної державної адміністрації від 26 січня 2017 року № 3832/01-40/612/02-4. отриманого у відповідь на запит, вбачається, що зазначеним департаментом було проведено перевірку обставин видачі
зазначеного листка непрацездатності.
З зазначеного вище листа також вбачається, що було встановлено, що заява ОСОБА_3 з проханням дати дозвіл на медичне обслуговування з видачею лікарняного листка була
зареєстрована у відповідача лише 28 листопада 2016 року за № 42.
При перевірці також було встановлено розбіжності в датах реєстрації звернень у лікувальний заклад за даними реєстру звернень пацієнтів до реєстратури, в датах продовження зазначеного лікарняного листка та датах повторних звернень, вказаних в електронному реєстрі реєстратури закладу.
Тобто, листок непрацездатності формально було видано 15 листопада 2016 року, але в цей день ОСОБА_3 зареєстрований в реєстрі звернень пацієнтів в реєстратурі лікувального закладу зареєстрований не був, під час продовження листка непрацездатності до лікаря не звертався, медична картка амбулаторного пацієнта в закладі відсутня, що свідчить про те, що зазначений листок було видано фіктивно.
01 лютого 2017 року до ЄРДР були внесені відомості про відкриття за даним фактом кримінального провадження № 12017170080000101 щодо використання з боку ОСОБА_3 завідомо підробленого документу - листка непрацездатності АДЕ №408647.
Відповідно до ст.277 ЦК України якщо недостовірна інформація міститься у документі, який прийняла (видала) юридична особа, цей документ має бути відкликаний.
Оскільки в оскаржуваному листку непрацездатності міститься неправдива інформація як про час звернення ОСОБА_3 за медичною допомогою, так і про наявність у нього хвороби під час його прогулу, то зазначений листок має бути визнаний недійсним та відкликаний.
В судовому засіданні представник позивача позов підтримала з підстав, що зазначені у позові та пояснила, що ОСОБА_3В, постійно проживає у ІНФОРМАЦІЯ_1 та 15.11.2016 року, коли було відкрито листок непрацездатності, він також перебував у м.Кременчуці, а тому маються обґрунтовані сумніви у тому, що ОСОБА_3 потребував медичної допомоги та листок непрацездатності було відкрито належним чином. Також по факту видачі листка непрацездатності органом досудового розслідування розпочато досудове розслідування.
Представник відповідача - КНП «Центр первинної медико – санітарної допомоги м.Горішні Плавні Горівньоплавнівської міської ради Полтавської області в судовому засіданні у задоволенні позову просив відмовити у зв»язку з його необґрунтованістю.
Відповідач ОСОБА_3 до судового засідання не з»явився, направив до суду заяву, відповідно до якої просить розглядати справу у його відсутність.
Вислухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, пояснення свідків, безпосередньо дослідивши надані сторонами докази, суд встановив наступне.
Згідно ст. 4 ЦПК України та ст. 15 ЦК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутись до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів. Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором (ст. 5 ЦПК України). Способи захисту визначені ст. 16 ЦК України.
Відповідно до ст.81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Свідок ОСОБА_5 суду пояснила, що вона працює на посаді начальника відділу з правових питань УЖКГ виконавчого комітету Кременчуцької міської ради. Відповідач ОСОБА_3 працював директором КП «Спеціалізований комбінат ритуальних послуг», а потім останнього звільнили з роботи у зв»язку з поновленням на роботі іншого працівника. 15.11.2016 року ОСОБА_3, якого було викликано телефонограмою, з»явився до кабінету заступника міського голови м.Кременчука ОСОБА_4 де перебувала вона, начальник УЖКГ виконавчого комітету Кременчуцької міської ради ОСОБА_6, заступник міського голови м.Кременчука ОСОБА_4 та начальник юридичного управління виконавчого комітету Кременчуцької міської ради ОСОБА_7. ОСОБА_3 було оголошено розпорядження про поновлення його на роботі, однак ОСОБА_3 ставити підпис у розпорядженні відмовився та не надав трудову книжку для внесення відповідного запису. Про вказані обставини було складено акт, у якому вказано дату та час складання акту. Ознак хворобливого стану у ОСОБА_3 вона не помітила та останній на стан здоров»я не скаржився.
Свідок ОСОБА_4 суду пояснив, що він працює на посаді заступника міського голови м.Кременчука. 15.11.2016 року до його робочого кабінету після 14 години з»явився ОСОБА_3, якому він зачитав розпорядження міського голови про поновлення його на роботі. ОСОБА_3 копію розпорядження отримувати відмовився та свій підпис не поставив. Він запропонував ОСОБА_3 надати трудову книжку для внесення відповідних записів до неї, однак ОСОБА_3 трудову книжку не надав та покинув кабінет. При цьому у його кабінеті були присутні він, начальник відділу з правових питань УЖКГ виконавчого комітету Кременчуцької міської ради ОСОБА_5, начальник УЖКГ виконавчого комітету Кременчуцької міської ради ОСОБА_6 та начальник юридичного управління виконавчого комітету Кременчуцької міської ради ОСОБА_7 25.11.2016 року до його кабінету з»явився ОСОБА_3 та він запитав у ОСОБА_3 про причини його відсутності на роботі у період з 15.11.2016 року по 25.11.2016 року, однак причин відсутності він не пояснив. За цей період були складені акти про відсутність ОСОБА_3 на робочому місці. 25.11.2016 року ОСОБА_3 було звільнено з роботи. 15.11.2016 року ОСОБА_3 перебував у його кабінеті десь 10 – 15 хв., при цьому ознак хворобливого стану у нього видно не було. 25.11.2016 року ОСОБА_3 був в його кабінеті у першій половині дня.
Свідок ОСОБА_8 суду пояснила, що вона працює директором КНП «Центр первинної медико – санітарної допомоги м.Горішні Плавні Горівньоплавнівської міської ради Полтавської області». ОСОБА_3 з»явився на прийом 15.11.2016 року. Після огляду хворого, йому було надано медичну допомогу, він отримав лікарняний листок та з рекомендаціями щодо лікування був відпущений із поліклініки. 25.11.2016 року лікарняний листок було закрито. 15.11.2016 року ОСОБА_3 вона побачила вперше, до цього з ним знайома не була та, напевно, зараз його не впізнає. ОСОБА_3 був на прийомі у поліклініці 15.11.2016 року, 18.11.2016 року, 23.11.2016 року та 25.11.2016 року. У ОСОБА_3 при собі була амбулаторна картка. У який точно час 15.11.2016 року ОСОБА_3 з»явився на прийом до поліклініки вона точно не пам»ятає та час такого звернення у документах не реєструється. На той час у лікарні вівся електронний реєстр звернень пацієнтів, однак цей реєстр не ліцензований, він постійно «підвисав» та достовірність внесених до нього відомостей вона підтвердити не може. У неї ненормований робочий день. Коли у людини гостра патологія, то людина може пройти до лікаря без відвідування будь яких кабінетів та не реєструючись у реєстратурі. Оскільки у ОСОБА_3 був гострий випадок, то ніяких документів вона у нього не вимагала. Відповідно до Положення, при наявності гострих випадків лікарі поліклініки приймають пацієнтів незалежно від місця їх обліку та реєстрації. 15.11.2016 року ОСОБА_3 було відкрито листок непрацездатності та про цей листок внесено запис до відповідного журналу. Скільки часу у неї перебував ОСОБА_3 вона точно не пам»ятає. Журнал обліку листків непрацездатності ведеться у кабінеті видачі лікарняних листів. Вона внесла записи до амбулаторної картки та на підставі записів у картці виписувався лікарняний листок. Лікарняні листки виписуються у кабінеті виписки лікарняних листків. Нею у ОСОБА_3 було виявлено захворювання, яке є підставою для відкриття листка непрацездатності. ОСОБА_3 також писав заяву про лікування у поліклініці і цю заяву він писав у кабінеті виписки лікарняних листків після того, як вона провела його огляд. Візу на таких заявах ставить вона або заступник Центру. Паспорт у ОСОБА_3 вона не вимагала та його паспорта не бачила. Під час перебування ОСОБА_3 на лікарняному вона проводила його огляд ще два рази. Також ОСОБА_3 оглядав інший лікар, а саме ОСОБА_9, якою було прийнято рішення про продовження листка непрацездатності.
Свідок ОСОБА_10 суду пояснив, що він працює заступником директора КНП «Центр первинної медико – санітарної допомоги м.Горішні Плавні Горівньоплавнівської міської ради Полтавської області по експертизі. 15.11.2016 року до його кабінету прийшов ОСОБА_3 із заявою про надання дозволу на медичне обслуговування у поліклініці із видачею листка непрацездатності. У який точно час це було він не пам»ятає. До цього із ОСОБА_3 знайомий не був. У ОСОБА_3 із собою була амбулаторна картка та вже написана заява. Заяву він завізував. Для видачі лікарняного листа необхідний паспорт. Якщо гострий випадок, то якісь додаткові довідки чи відвідування долікарняних кабінетів не вимагається. Після візування ним заяви цю заяву разом із амбулаторною карткою відносять до кабінету виписки листків непрацездатності. Без його дозволу на заяві листок непрацездатності реєстратором не може бути відкритий. Графік його роботи із 08 год. до 15 год., однак фактично робочий день не нормований. У амбулаторній картці на ім»я ОСОБА_3 були наявні відповідні записи лікаря, які свідчили про те, що у ОСОБА_3 лікарем виявлено захворювання, яке є підставою для відкриття листка непрацездатності.
Свідок ОСОБА_9 суду пояснила, що вона працює на посаді завідуючого терапевтичним відділенням КНП «Центр первинної медико – санітарної допомоги м.Горішні Плавні Горівньоплавнівської міської ради Полтавської області». ОСОБА_3 перебував на лікарняному листі. Він був у неї 23.11.2016 року на ЛКК та був представлений лікарем і була його амбулаторна картка. Вона оглянула ОСОБА_3 та виявила в останнього захворювання, що є підставою для продовження листка непрацездатності, а тому йому було продовжено лікарняний на два дні з 24.11.2016 року по 25.11.2016 року. ОСОБА_3 був у неї один раз. Відповідні записи про проведений нею огляд були внесено до амбулаторної картки та зроблені записи до журналу ЛК. Без паспорту листок непрацездатності не видається. Вона працює кожен день із 08 год. до 18 год. по графіку. Якщо особа з іншої місцевості і не потребує надання невідкладної медичної допомоги, то ця особа пише заяву про надання дозволу на медичне обслуговування, цю заяву підписує головний лікар чи заступник, після чого особа із заявою та амбулаторною карткою йде на прийом до лікаря.
Свідок ОСОБА_11 суду пояснила, що вона працює медичним реєстратором у КНП «Центр первинної медико – санітарної допомоги м.Горішні Плавні Горівньоплавнівської міської ради Полтавської області. 15.11.2016 року до її кабінету звернувся ОСОБА_3 та згідно записів лікаря в амбулаторній картці та із дозволу заступника директора Центру ОСОБА_10 на заяві, було виписано листок непрацездатності. Вона працює за графіком з 08 год. до 16 год. або з 10 год. до 18 год. У який саме час 15.11.2016 року звертався ОСОБА_3 вона не пам»ятає, у журналі час звернення не реєструється. Людина приходить до їх кабінету із амбулаторною карткою куди внесено записи лікарем про необхідність лікування. Після цього у людини перевіряється паспорт і якщо ця людина не місцева, то йому надається для заповнення заява про дозвіл на лікування. Після погодження цієї заяви особа приходить до їх кабінету та їй виписується листок непрацездатності. Записи до листка непрацездатності ОСОБА_3 вносила її колега, а вона вносила записи до журналу. Також записи до листка непрацездатності вносить лікуючий лікар. Заяву ОСОБА_3 про надання дозволу на лікування не було зареєстровано у день звернення у зв»язку з великим робочим навантаженням.
Відповідно до п.1.3 Положення про експертизу тимчасової непрацездатності, яке затверджене наказом МОЗ України 09.04.2008 № 189, тимчасова непрацездатність це непрацездатність особи внаслідок захворювання, травми або з інших причин, що не залежить від факту втрати працездатності (пологи, карантин, догляд за хворим тощо), яка має тимчасовий зворотний характер під впливом лікування та реабілітаційних заходів, триває до відновлення працездатності або встановлення групи інвалідності, а в разі інших причин - до закінчення причин відсторонення від роботи. Тимчасова непрацездатність застрахованих осіб засвідчується листком непрацездатності. Випадок тимчасової непрацездатності - тимчасова непрацездатність, яка триває безперервно від початку визначеного захворювання, травми тощо, підтверджується видачею листка непрацездатності з можливим продовженням лікування в одному або декількох закладах охорони здоров'я до відновлення працездатності, що підтверджується закриттям листка непрацездатності - "стати до роботи".
Відповідно до п.1 Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності від 03.11.2004 року, листок непрацездатності - це багатофункціональний документ, який є підставою для звільнення від роботи у зв'язку з непрацездатністю та з матеріальним забезпеченням застрахованої особи в разі тимчасової непрацездатності, вагітності та пологів.
Порядок і умови видачі, продовження та обліку документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, здійснення контролю за правильністю їх видачі визначено Інструкцією про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, яка затверджена наказом Міністерства охорони здоров'я України від 13.11.2001 № 455.
П. 1.1, 1.4 Розділу 1 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян визначено, що тимчасова непрацездатність працівників засвідчується листком непрацездатності. Право видачі листків непрацездатності надається, зокрема, лікуючим лікарям державних і комунальних закладів охорони здоров'я, лікуючим лікарям закладів охорони здоров’я незалежно від форми власності та лікарям, що провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці.
П. 1.6, 1.7, 1.9, 1.10 Розділу 1 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян визначено, що видача документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність здійснюється лікуючим лікарем (фельдшером) при пред'явленні паспорта чи іншого документа, який засвідчує особу непрацездатного і не може бути платною послугою в закладах охорони здоров’я незалежно від форми власності. Видача та продовження документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність, здійснюються тільки після особистого огляду хворого лікуючим лікарем (фельдшером), про що робиться відповідний запис у медичній карті амбулаторного чи стаціонарного
хворого з обґрунтуванням тимчасової непрацездатності. Листок непрацездатності (довідка) в амбулаторно-поліклінічних закладах видається лікуючим лікарем (фельдшером) переважно за місцем проживання чи роботи. У разі вибору особою лікуючого лікаря і лікувально-профілактичного закладу не за місцем проживання чи роботи документи, що засвідчують тимчасову непрацездатність, видаються за наявності заяви-клопотання особи, погодженої з головним лікарем обраного лікувально-профілактичного закладу, або його заступником, засвідченої підписом та круглою печаткою лікувально - профілактичного закладу. Особам, у яких тимчасова непрацездатність настала поза постійним місцем проживання і роботи (під час відрядження, санаторно-курортного лікування, відпустки тощо), листок непрацездатності (довідка) видається за місцем їх тимчасового перебування з дозволу головного лікаря лікувально-профілактичного закладу на число днів непрацездатності.
Як вбачається із заяви, яка датована 15.11.2016 року, ОСОБА_3 звернувся до головного лікаря «Медичного центру ПМСД» та просив дозволити медичне обслуговування з видачею листка непрацездатності у поліклініці «Медичний центр ПМСД, при цьому на заяві мається відмітка про те, що її зареєстровано 28.11.2016 року за №42 та мається запис «Дозволено мед. обслуг. та видача ЛН».
З наведеного вбачається, що дата написання вказаної заяви не збігається із датою її реєстрації.
Між тим, в судовому засіданні свідок ОСОБА_8 пояснила, що ОСОБА_3 звернувся за медичною допомогою до Центру саме 15.11.2016 року. В свою чергу свідки ОСОБА_10 та ОСОБА_9 в судовому засіданні підтвердили факт того, що вказана заява була написана та подана ОСОБА_12 15.11.2016 року, при цьому свідок ОСОБА_10 пояснив, що ним, як заступником головного лікаря Центру, на заяві було зроблено відмітку про надання дозволу на медичне обслуговування ОСОБА_12 у Центрі із видачею листка непрацездатності.
Як встановлено судом, Центром первинної медико – санітарної допомоги м.Горішні Плавні було видано листок непрацездатності серії АДЕ №408647, відповідно до якого ОСОБА_3 був звільнений від роботи з 15.11.2016 року по 25.11.2016 року, стати до роботи 26.11.2016 року.
Як вбачається із витягу із журналу реєстрації листків непрацездатності ф.036/о поліклініки «Медичний центр первинної медико – санітарної допомоги», у вказаному журналі міститься запис за 15.11.2016 року про реєстрацію листка непрацездатності №408647 на ім»я ОСОБА_3 та про звільнення його від роботи з 15.11.2016 року по 25.11.2016 року.
Згідно листа департаменту охорони здоров»я Полтавської обласної державної адміністрації від 26.01.2017 року №3832/01 – 40/612/02 – 4, в ході проведення фахівцями Департаменту охорони здоров'я Полтавської ОДА перевірки обставин видачі лікарняного листка працівнику комунального підприємства «Спеціалізований комбінат ритуальних послуг» ОСОБА_3 за період з 15.11.2016 року по 25.11.2016 року встановлено, зокрема, що листок непрацездатності на ОСОБА_3 АДВ серії № 408847 зареєстрований в «Журналі видачі листків непрацездатності» за 15.11.2016 року, послідовність нумерації збережено, факт отримання л/листка 15.11.2016 року засвідчено підписом хворого ОСОБА_3 в корінці листка непрацездатності.
Як вбачається із витягу із журналу реєстрації амбулаторних хворих ф.074/о, у вказаному журналі міститься запис про реєстрацію ОСОБА_3.
Згідно журналу «Запису медичних висновків лікарсько – консультативної комісії», ОСОБА_3 23.11.2016 року направлений на ЛКК лікарем ОСОБА_8 та рішенням комісії продовжено листок непрацездатності з 24.11.2016 року по 25.11.2016 року – 2 дні.
Згідно листа департаменту охорони здоров»я Полтавської обласної державної адміністрації від 26.01.2017 року №3832/01 – 40/612/02 – 4, за зверненням директора Комунального підприємства «Спеціалізований комбінат ритуальних послуг» фахівцями Департаменту охорони здоров'я Полтавської ОДА перевірено обставини видачі лікарняного листка працівнику комунального підприємства «Спеціалізований комбінат ритуальних послуг» ОСОБА_3 за період з 15.11.2016 року по 25.11.2016 року. Перевірку здійснено 23.12.2016 року з виїздом комісії до м.Горішні Плавні до поліклініки «Медичний центр ПМСД». «Медичну картку амбулаторного хворого» на хворого ОСОБА_3В, не надано, згідно пояснення заступника головного лікаря з експертизи ТН ОСОБА_10 «мабуть у хворого на руках». На день перевірки головний лікар ОСОБА_8 та заступник з лікувальної роботи ОСОБА_13 перебували у відрядженні в м.Полтаві. Листок непрацездатності на ОСОБА_3 АДВ серії № 408847 зареєстрований в «Журналі видачі листків непрацездатності» за 15.11.2016 року, послідовність нумерації збережено, факт отримання л/листка 15.11.2016 року засвідчено підписом хворого ОСОБА_3 в корінці листка непрацездатності. Комісії пред'явлено заяву хворого ОСОБА_3 на ім'я головного лікаря ОСОБА_8 з проханням дати дозвіл на медичне обслуговування з видачею лікарняного листка у поліклініці «Медичний центр ПМСД» м.Горішні Плавні. Заява зареєстрована під №42 за 28.11.2016 року, датована 15.11.2016 року. Дозвіл підписаний заступником головного лікаря з експертизи тимчасової втрати працездатності ОСОБА_10 Лікарняний лист був виданий головним лікарем ОСОБА_8, яка має сумісництво на посаді дільничного сімейного лікаря. Згідно наданої ксерокопії лікарняний листок оформлений без порушення «Інструкції про заповнення листка непрацездатності», затвердженої наказом МОЗ України, Міністерства соціальної політики, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 03.11.2004 року № 532/274/136-ос/1406, Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2004 р. за N 1456/10055. Встановлено розбіжності в датах реєстрації звернень у лікувальний заклад за даними реєстру звернень пацієнтів до реєстратури, в датах продовження л/листка та датах повторних звернень, вказаних у електронному реєстрі реєстратури закладу. Виявлено окремі порушення у веденні медичної документації при зверненні за медичною допомогою ОСОБА_3 в поліклініку «Медичний центр ПМСД» м.Горішні Плавні за період з 15.11.2016 року по 25.11.2016 року. Але у зв'язку з відсутністю «Медичної картки амбулаторного пацієнта» форма № 025/о, яка «...є основним первинним медичним документом хворого, який лікується амбулаторно або вдома, і заповнюється на усіх хворих при зверненні у заклад охорони здоров'я, який надає амбулаторно-поліклінічну допомогу» зробити висновок про обґрунтованість видачі листка непрацездатності немає можливості.
Тобто, із змісту вказаного листа вбачається, що фахівцями Департаменту охорони здоров'я Полтавської ОДА за наслідками перевірки, не встановлено як факту необґрунтованості так і факту обґрунтованості видачі ОСОБА_3 листка непрацездатності, не встановлено відсутності у ОСОБА_3 у період з 15.11.2016 року по 25.11.2016 року захворювання та виявлено окремі порушення у веденні медичної документації при зверненні за медичною допомогою ОСОБА_3 в поліклініку «Медичний центр ПМСД» м.Горішні Плавні за період з 15.11.2016 року по 25.11.2016 року.
Враховуючи викладене, встановлені обставини справи, оцінюючи в сукупності наявні у справі докази, суд приходить до висновку що позивачем суду не надано належних доказів того, що при зверненні до лікаря та отриманні листка непрацездатності ОСОБА_3 імітував захворювання або не був хворим та, відповідно, не доведено, що Центром первинної медико – санітарної допомоги м.Горішні Плавні листок непрацездатності ОСОБА_3 було видано необґрунтовано.
Встановлення наявності порушень у веденні медичної документації при зверненні ОСОБА_3 за медичною допомогою в поліклініку «Медичний центр ПМСД» м.Горішні Плавні за період з 15.11.2016 року по 25.11.2016 року, перебування ОСОБА_3 15.11.2016 року та 25.11.2016 року у Кременчуцькій міській раді Полтавської області, саме по собі не може свідчити про відсутність у ОСОБА_3 у вказаний період часу захворювання, і, в свою чергу, може свідчити про недотримання ним певного режиму лікування, якщо такий був встановлений лікарем.
Відповідно до п.6 ч.1 ст.9 Закону України «Про загальнообов»язкове державне соціальне страхування» одним із основних завдань Фонду та його робочих органів є здійснення перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам, у тому числі на підставі інформації з електронного реєстру листків непрацездатності.
Згідно ч.3 ст.30 «Про загальнообов»язкове державне соціальне страхування» комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.
Комісія (уповноважений) із соціального страхування виконує свої функції відповідно до положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, яке затверджується правлінням Фонду.
Відповідно до п.2.1 «Положення про комісію (уповноваженого) підприємства, установи, організації із загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням», затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 23 червня 2008 року № 25, з відповідними змінами та доповненнями, яке було чинним на час виникнення спірних правовідносин, комісія із соціального страхування підприємства має право звертатися за необхідності до робочих органів відділень Фонду щодо перевірки правильності видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам підприємства.
Пунктом 8.1 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом МОЗ України від 13 листопада 2001 року №455, з відповідними змінами та доповненнями, передбачено, що контроль за виконанням цієї Інструкції закладами охорони здоров'я усіх відомств здійснюють у межах своєї компетенції Міністерство охорони здоров'я України, Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, профспілки та їх об'єднання.
Положенням про експертизу тимчасової непрацездатності, затвердженим наказом МОЗ України від 09 квітня 2008 року № 189, з відповідними змінами та доповненнями, передбачено здійснення контролю за належним виконанням обов'язків з організації та контролю якості експертизи тимчасової непрацездатності (далі - ЕТН) спеціалістами, відповідальними за ЕТН, у закладах охорони здоров'я з боку відповідальної особи з ЕТН Міністерства охорони здоров'я України, Міністерства охорони здоров'я Автономної Республіки Крим, управління охорони здоров'я обласних, Севастопольської міської державної адміністрації та Головного управління охорони здоров'я Київської міської державної адміністрації (далі - органи охорони здоров'я).
Також, відповідно до п. 2.2 та п. 3.1.1 «Положення про комісію (уповноваженого) підприємства, установи, організації із загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням», затвердженого постановою Правління фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності №25 від 23.06.2008 року, з відповідними змінами та доповненнями, яке було чинним на час виникнення спірних правовідносин, якщо за результатами перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності фахівцями Фонду або відповідальними за ЕТН органів охорони здоров'я будуть зроблені висновки про порушення встановленого порядку видачі листків непрацездатності, то комісія із соціального страхування підприємства має право прийняти рішення про відмову в призначенні матеріального забезпечення (допомоги по тимчасовій непрацездатності).
Підстави для відмови в наданні допомоги по тимчасовій непрацездатності також визначені статтею 23 Закону «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування».
Питання порядку звернення підприємства до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності регулюється Законом України «Про звернення громадян» від 02 жовтня 1996 року №393/96-ВР та іншими актами законодавства, що видаються відповідно до Конституції України та цього Закону.
Відповідно до пунктів 8.2 зазначених вище Інструкції №455 та 3.4 Положення відповідальними за стан організації та якості ЕТН є керівники закладів охорони здоров'я незалежно від форм власності. Керівники закладів охорони здоров'я видають накази і надають розпорядження стосовно організації ЕТН у закладі охорони здоров'я та контролюють їх виконання.
Відповідно до ст.16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов'язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.
Із системного аналізу вищевказаних норм законодавства вбачається, що Законом передбачена відповідна процедура перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності, а також можливі наслідки порушення встановленого порядку їх видачі, тобто встановлений особливий порядок позасудового врегулювання даного питання. Листок непрацездатності не може бути визнаний недійсним, оскільки він не є правочином. Питання щодо видачі та продовження листків непрацездатності врегульовано спеціальним законодавством.
При обґрунтуванні позову позивач посилається на положення ч.5 ст.277 ЦК України, відповідно до якої якщо недостовірна інформація міститься у документі, який прийняла (видала) юридична особа, цей документ має бути відкликаний.
Між тим, із змісту вказаної норми права вбачається, що право вимагати відкликання документу, який прийняла (видала) юридична особа та у якому міститься недостовірна інформація, належить саме особі, недостовірна інформація про яку містися у виданому (прийнятому) документі, а у матеріалах справи відсутні будь які докази, які б свідчили про те, що зазначений листок непрацездатності містить недостовірну інформацію про позивача.
Враховуючи викладене, встановлені обставини справи, суд приходить до висновку, що позивачем не доведено, що внаслідок видачі вказаного листка непрацездатності було порушено права та законні інтереси позивача, при цьому позивачем обрано невірний спосіб захисту, який в даному випадку не передбачений чинним законодавством, а тому у задоволенні позову необхідно відмовити.
Керуючись ст.ст. 3, 4, 5, 10, 12, 258, 259, 263 – 268 ЦПК України, ст.ст.15, 16, 277 ЦК України, суд, -
УХВАЛИВ:
У задоволенні позову Комунального підприємства «Спеціалізований комбінат ритуальних послуг» (39600 Полтавська область м.Кременчук вулиця Махоркова, 31, ЄДРПОУ 13966170) до ОСОБА_3 (зареєстрований за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_2, РНОКПП: НОМЕР_1), Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико – санітарної допомоги м.Горівні Плавні Горівньоплавнівської міської ради Полтавської області» ( Полтавська область м.Горішні Плавні вул.Миру б.10 – А, ЄДРПОУ: 26553305) про визнання недійсним та відкликання листка непрацездатності – відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Полтавського апеляційного суду через Крюківський районний суд м.Кременчука Полтавської області протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення суду складено 18 березня 2019 року.
Суддя :