ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"13" грудня 2018 р. справа № 0940/1948/18
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Шумея М.В.,
секретаря судового засідання - Шпак М.М.,
за участю: представника позивача - ОСОБА_1, представника відповідача - Попович В.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 до Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про визнання протиправним та скасування п.3.37. рішення №469 від 25.04.2018, -
ВСТАНОВИВ:
22.10.2018 ОСОБА_3 звернувся до суду із позовом до виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про визнання протиправним та скасування п. 3.37 рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 25.04.2018 №469 та просив стягнути на користь позивача судові витрати в тому числі і витрати на правову допомогу.
Позовні вимоги мотивовані тим, що згідно п. 3.37 рішення виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 25.04.2018 №469 "Про демонтаж рекламних конструкцій та тимчасових споруд", вирішено демонтувати вивіску та об"єкт зовнішньої реклами на фасаді будинку на АДРЕСА_1 (суб"єкт господарювання ОСОБА_3). На підтвердження демонтажу вивіски та об"єкта зовнішньої реклами позивачу надано повідомлення про проведення демонтажу згідно п. 3.37 вказаного рішення, який буде відбуватися 24.10.2018. Позивач вважає даний пункт рішення незаконним та необґрунтованим. Просить задовольнити позов в повному обсязі.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23.10.2018 заяву про забезпечення адміністративного позову ОСОБА_3 до Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про визнання протиправним та скасування п.3.37. рішення №469 від 25.04.2018 - задоволено. Зупинено дію п. 3.37 Рішення виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 25.04.2018 №469 "Про демонтаж рекламних конструкцій та тимчасових споруд" та заборонено Виконавчому комітету Івано-Франківської міської ради, Департаменту житлової, комунальної політики та благоустрою виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та будь-яким іншим особам вчиняти будь-які дії спрямовані на демонтаж вивіски та об"єктів зовнішньої реклами передбачених п. 3.37 Рішенням Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 25.04.2018 №469 "Про демонтаж рекламних конструкцій та тимчасових споруд".
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23.10.2018 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та призначено справу до судового розгляду на 23.11.2018 о 09:00 год.
07.11.2018 Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради подав суду відзив на позов в якому зазначає, що рішення виконавчого комітету міської ради від 25.04.2018 №469 (п.3.37) прийнято з дотриманням процедури, встановленої Порядком розміщення вивісок в м. Івано-Франквіську, тому вважає, що позовні вимоги є безпідставними та такими, що не підлягають до задоволення.
19.11.2018 електронним шляхом представником позивача подано до суду відповідь на відзив. У своїй відповіді не погоджується з відзивом відповідача (а.с. 69-73).
20.11.2018 представником подано до суду відповідь на відзив, яка повністю аналогічна відповіді на відзив, яка подана суду електронним шляхом 19.11.2018.
Судове засідання призначене до розгляду на 23.11.2018 о 09:00 год., відкладено за клопотанням представника позивача на 13.12.2018 о 09:00 год.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав викладених у позові та відповіді на відзив та просив задовольнити позов.
Представник відповідача проти позову заперечив з підстав викладених у відзиві на позов. Просила відмовити у задоволенні позову.
Розглянувши матеріали справи вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши в сукупності докази, які містяться в матеріалах справи, відзив та відповідь на відзив, судом встановлено наступне.
Рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 25.04.2018 № 469 "Про демонтаж рекламних конструкцій та тимчасових споруд" затверджено перелік об"єктів, які підлягають демонтажу у зв"язку із порушенням суб"єктами господарювання порядку розміщення зовнішньої реклами у м.Івано-Франківську та Порядку розміщення вивісок у м.Івано-Франківську та не виконання вимог про усунення порушень.
Згідно п.3.37 Рішення виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 25.04.2018 №469 "Про демонтаж рекламних конструкцій та тимчасових споруд", повинно було відбуватися демонтаж вивіски та об"єкта зовнішньої реклами на фасаді будинку на АДРЕСА_1 (суб"єкт господарювання ОСОБА_3).
На підтвердження демонтажу вивіски та об"єта зовнішньої реклами було надано повідомлення про проведення демонтажу згідно п.3.37 оскаржуваного рішення, який мав відбутися 24.10.2018.
Позивач вважаючи пункт 3.37 Рішення виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 25.04.2018 № 469 "Про демонтаж рекламних конструкцій та тимчасових споруд" незаконним та необґрунтованим, а також таким, що порушує його права та законні інтереси, звернувся до суду за захистом своїх прав.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до положень статті 1 Закону України "Про рекламу", зовнішня реклама - це реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг.
Частиною 1 статті 16 Закону України "Про рекламу" визначено, що розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Згідно з частиною 2 статті 16 Закону України "Про рекламу", зовнішня реклама повинна відповідати таким вимогам: розміщуватись із дотриманням вимог техніки безпеки та із забезпеченням видимості дорожніх знаків, світлофорів, перехресть, пішохідних переходів, зупинок транспорту загального користування та не відтворювати зображення дорожніх знаків; освітлення зовнішньої реклами не повинно засліплювати учасників дорожнього руху, а також не повинно освітлювати квартири житлових будинків; фундаменти наземної зовнішньої реклами, що виступають над поверхнею землі, можуть бути декоративно оформлені; опори наземної зовнішньої реклами, що розташована вздовж проїжджої частини вулиць і доріг, повинні мати вертикальну дорожню розмітку, нанесену світлоповертаючими матеріалами, заввишки до 2 метрів від поверхні землі; нижній край зовнішньої реклами, що розміщується над проїжджою частиною, у тому числі на мостах, естакадах тощо, повинен розташовуватися на висоті не менше ніж 5 метрів від поверхні дорожнього покриття; у місцях, де проїжджа частина вулиці межує з цоколями будівель або огорожами, зовнішня реклама може розміщуватися в одну з фасадами будівель або огорожами лінію.
Перелік обмежень та заборон щодо розміщення зовнішньої реклами, встановлений у частинах 3 і 4 вказаної статті Закону, та є вичерпним.
Порядок надання дозволів на розміщення зовнішньої реклами регулюється Типовими правилами розміщення зовнішньої реклами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2003 року № 2067 (далі - Типові правила).
Згідно з пунктом 2 Типових правил, дозвіл - документ установленої форми, виданий розповсюджувачу зовнішньої реклами на підставі рішення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, який дає право на розміщення зовнішньої реклами на певний строк та у певному місці.
Також, виконавчим органом за нормою п. 2 Типових правил є виконавчий комітет сільської (сільський голова), селищної, міської ради, Київська та Севастопольська міськдержадміністрації.
Типовими правилами регламентовано повноваження сільських, селищних, міських рад утворювати відділ, управління, інший виконавчий орган або покладати відповідні функції на існуючий відділ, управління (далі - робочий орган) з метою регулювання діяльності з розміщення зовнішньої реклами.
Вказаним нормативно - правовим актом до повноважень робочого органу віднесено, зокрема, розгляд заяв розповсюджувачів зовнішньої реклами на надання дозволу, внесення змін у дозвіл, переоформлення дозволу та продовження строку його дії.
В пункті 3 Типових правил зазначається, що зовнішня реклама розміщується на підставі дозволів та у порядку, встановленому виконавчими органами сільських, селищних, міських рад відповідно до цих Правил.
Пунктом 6 зазначеного нормативно-правового акта встановлено, що до повноважень робочого органу належать, зокрема: розгляд заяв розповсюджувачів зовнішньої реклами на надання дозволу, внесення змін у дозвіл, переоформлення дозволу та продовження строку його дії; прийняття рішення про встановлення пріоритету заявника на місце розташування рекламного засобу, продовження строку, на який встановлено зазначений пріоритет, або про відмову в установленні такого пріоритету; підготовка проекту рішення виконавчого органу ради щодо надання дозволу чи про відмову у його наданні; видача дозволу на підставі рішення виконавчого органу ради.
Пунктом 23 цих правил встановлено, що дозвіл надається строком на п'ять років, якщо менший строк не зазначено у заяві.
Рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 30.12.2016 № 908 затверджено Порядок вивісок в м.Івано-Франківську (далі по тексту - Порядок) (а.с. 49-55).
Відповідно до п.9.2 Порядку, розміщення вивіски здійснюється виключно на підставі паспорта вивіски. Паспорт вивіски - проектна документація, яка є підставою для встановлення вивіски. Він фіксує технічні, конструктивні та архітектурно-естетичні рішення вивіски, місце її розташування з відповідною архітектерною прив"язкою та фотографічний знімок об"єкта до та після розміщення вивіски.
Розділом 10 Порядку встановлено процедуру здійснення демонтажу вивісок в м.Івано-Франківську.Зокрема демонтажу підлягають: самовільно встановлені вивіски; вивіски, що виготовлені та встановлені з порушеннями паспорта вивіски та вивіски, які створюють загрозу життю чи здоров"ю людей та/або заподіюють шкоду третім особам, що підтверджується актом з фото фіксацією. Так, самовільно встановлена вивіска-елемент декоративного оздоблення фасаду будинку, який розміщується з порушенням вимог діючого Порядку.
Пунктом 10.4 Порядку встановлено, що примусовий демонтаж здійснюється за рішенням виконавчого комітету міської ради, після розгляду протоколу про адміністративне правопорушення на засіданні адміністративної комісії при виконавчому комітеті міської ради. Підготовка проектів вказаних рішень здійснюється Департаментом містобудування, архітектури та культурної спадщини на підставі приписів про самостійний демонтаж, фотокопій розміщеної вивіски, протоколів про адміністративне правопорушення контролюючого органу та постанов адміністративної комісії при виконавчому комітеті міської ради.
В судовому засіданні судом встановлено, що підставою для прийняття п.3.37 оскаржуваного рішення був припис № 113 від 10.01.2018, акт обстеження території в м.Івано-Франківську № 106 від 10.01.2018, фотофіксаж встановленої вивіски, протокол про адміністративне правопорушення за ст. 152 КУпАП № 278 від 15.02.2018 та постанова адміністративної комісії при виконавчому комітеті Івано-Франківської міської ради від 26.03.2018 № 03/192 про притягнення ОСОБА_3 до адміністративної відповідальності за порушення ст. 152 КУпАП, а саме порушено п.16.1.5 Правил благоустрою м.Івано-Франківська - самовільне розміщення вивіски та об"єктів зовнішньої реклами на фасаді будинку за адресою АДРЕСА_1 та накладено стагнення у вигляді штрафу на суму 850 грн.
Також судом встановлено, що позивачем оскаржувався припис № 113 від 10.01.2018 у судовому порядку, а саме 09.03.2018 ОСОБА_3 було подано позов до головного фахівця сектору/нагляду муніципальної інспекції з благоустрою Департаменту житлової, комунальної політики та благоустрою Івано-Франківської міської ради Козинятка Олександра Олександровича про визнання протиправним та скасування припису № 113 про усунення порушень вимог законодавства у сфері благоустрою, з підстав неправомірної вимоги про таке усунення. Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 02.04.2018 в задоволенні позову ОСОБА_3 до головного фахівця сектору/нагляду муніципальної інспекції з благоустрою Департаменту житлової, комунальної політики та благоустрою Івано-Франківської міської ради Козинятка Олександра Олександровича про визнання протиправним та скасування припису № 113 про усунення порушень вимог законодавства у сфері благоустрою, з підстав неправомірної вимоги про таке усунення - відмовлено. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 21.06.2018 рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 02.04.2018 у справі № 809/459/18 - залишено без змін.
За сукупності викладених обставин, суд приходить до висновку, що п. 3.37 рішення Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 25.04.2018 року № 469 "Про демонтаж рекламних конструкцій та тимчасових споруд" узгоджується з нормами чинного законодавства.
Суд не приймає посилання позивача на лист Державної регуляторної служби України від 09.07.2018 № 6712/0/20-18, яким зобов"язано уповноважених осіб скасувати Рішення виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради № 908 від 30.12.2016 з огляду на наступне.
Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно з частиною 2 коментованої статті рішення органів місцевого самоврядування можуть зупинятися з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України з одночасним зверненнями до суду. Тобто дана норма передбачає такий захід негативної оцінки акта органу місцевого самоврядування, як зупинення його дії. Одночасно положення даної норми означають те, що за Конституцією жоден орган або посадова особа, окрім суду, не наділяються правом вирішувати остаточну долю актів органів місцевого самоврядування. При цьому слід виходити з презумпції законності рішень органів місцевого самоврядування. Лише суд може прийняти рішення про незаконність акта органу місцевого самоврядування (ч. 10 ст. 59 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні"), що у свою чергу потенційно може стати приводом для його скасування.
Згідно статті 30 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" до повноважень уповноваженого органу щодо здійснення державної регуляторної політики належать, зокрема звернення до Президента України, органів державної влади, їх посадових осіб, органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які у випадках та в порядку, встановлених Конституцією та законами України, мають право скасовувати або зупиняти дію актів інших органів державної влади, їх посадових осіб, органів та посадових осіб місцевого самоврядування, з поданнями про скасування або зупинення дії регуляторних актів, що суперечать принципам державної регуляторної політики або прийняті з порушенням вимог цього Закону; надання роз'яснень положень законодавства про державну регуляторну політику; вжиття у межах, встановлених законами України, заходів щодо захисту прав та законних інтересів суб'єктів господарювання, порушених внаслідок дії регуляторних актів; інформування фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань про свою діяльність та здійснення державної регуляторної політики в Україні.
Однак вказане звернення не зупиняє та не скасовує дію актів органів місцевого самоврядування.
Крім того постановою Львівського апеляційного адміністративного суду встановлено, що Порядок встановлений рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради № 908 від 30.12.2016 є чинним, рішенням суду не скасований, відтак дотримання його вимог відповідно до частини 1 статті 144 Конституції України, ч. 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" та ч. 4 ст. 20 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" є для позивача обов"язковим.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З огляду на викладене, доводи позивача є необґрунтованими, що є підставою для відмови в задоволенні позовних вимог ОСОБА_3.
Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати з відповідача не стягуються.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відмовити.
Заходи забезпечення адміністративного позову вжиті ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23.10.2018 - скасувати.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Суддя Шумей М.В.
Рішення складене в повному обсязі 18 грудня 2018 р.
Позивач : ОСОБА_3. (ідентифікаційний код НОМЕР_1, АДРЕСА_1, 76000).
Відповідач: Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради (код ЄДРПОУ 04054346, вул. Грушевського 21, м. Івано-Франківськ, 76004)