ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 листопада 2018 р. м. Харків
Справа № 816/982/18
Харківський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Яковенка М.М.
суддів: Лях О.П., Старосуда М.І.
секретарі судового засідання: Жданюк Г.О.
за участі представників:
позивача Лях І.П.. Штучка Л.В.
відповідача Максимішина І.І., Марченко І.Ю.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відео конференції у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду апеляційну скаргу Диканського комбінату комунальних підприємств на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12 липня 2018 року (головуючий І інстанції: Бойко С.С., дата складання повного тексту 23 липня 2018 року) по справі № 816/982/18 за позовом Диканського комбінату комунальних підприємств до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, третя особа ОСОБА_5, ОСОБА_6 про визнання протиправним та скасування припису,
ВСТАНОВИВ :
26 березня 2018 року Диканський комбінат комунальних підприємств звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, треті особи ОСОБА_5 та ОСОБА_6 про визнання протиправним та скасування припису №2 від 06.03.2018.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 12 липня 2018 року у задоволенні позову відмовлено (а.с. 168-177, т.2).
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції позивач подав апеляційну скаргу, пославшись на незаконність та необґрунтованість рішення суду, яке прийнято з порушенням норм матеріального права та процесуального права, просив рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення яким задовольнити позов в повному обсязі. Апелянт наголошує, що позивач не є теплопостачальною організацією і фактично приймав на себе обов'язки щодо нарахування плати та збору коштів на надану послугу відповідно укладених договорів зі споживачами (населенням), так як позивач є кінцевим споживачем. Правових підстав для прийняття спірного припису у відповідача не було, тариф встановлений постановою НКРЕКП від 09.06.2016 року №1101 встановлений для теплових мереж Чернігівської області, що не розповсюджується на територію постачання позивача. Судом першої інстанції не враховані судові рішення в межах цивільних справ прийнятих відносно третіх осіб, та безпідставно не залучено до справи в якості 3-ї особи ПАТ «Укратрансназ».
Представник апелянта наполягав на задоволені апеляційної скарги у повному обсязі.
Представник відповідача заперечував проти задоволення апеляційної скарги. Наданий письмовий відзив на апеляційну скаргу (а.с.217-218, 226-233 т.2).
Треті особи в судове засідання не з'явилися, хоча належним чином були повідомлені про дату, час та місце розгляду справи. Їх неявка не є перешкодою для розгляду та вирішення справи за наявними у ній доказів. ОСОБА_5 надіслано до суду прийняту постанову Харківським апеляційним адміністративним судом від 10.07.2018 року по справі №816/2487/17 за його позовом до Диканської селищної ради, третя особа Диканський комбінат комунальних підприємств про визнання протиправним та визнання нечинним рішення Виконавчого комітету Диканської селищної ради від 03.08.2006 року №300 «Про визначення виконавців послуг з надання житлово-комунальних послуг» у частині визначення Диканського ККП виконавцем послуг з центрального постачання теплової енергії з 26.04.2014 року та від 17.10.2016 року №196 «Про погодження Диканському ККП тарифу на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання для потреб населення».
Колегія суддів заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи і обговоривши доводи та вимоги апеляційної скарги відповідно до ст.308 КСАС України, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне апеляційну скаргу залишити без задоволення з наступних підстав.
Задовольняючи позов суд першої інстанції висновувався на тому, що припис про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін від 06 березня 2018 року №2, винесений відповідачем правомірно, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою ці повноваження надано.
Здійснюючи апеляційний перегляд рішення, надаючи юридичну оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами у справі, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з наступного.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено судом апеляційної інстанції, що правовою підставою для прийняття рішення проведення позапланової перевірки стало звернення громадян ОСОБА_5 та ОСОБА_6 від 12 січня 2018 року до відповідача щодо порушення Диканським комбінатом комунальних підприємств їх прав, що відповідало частині першій статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
15 січня 2018 року Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області звернулося до ОСОБА_5 та ОСОБА_6 з проханням надати документи, що підтверджують проведену оплату за надані послуги в опалювальний сезон 2016-2017 р.; рахунки на оплату послуг, які надав Диканський комбінат комунальних підприємств; договори укладені з Диканським комбінатом комунальних підприємств та інформацію щодо призначення субсидії на опалювальний сезон 2016-2017 р.
З метою отримання погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду, відповідач 17 січня 2018 року також звернувся до Державної регуляторної служби України.
26 січня 2018 року відповідачем отримано погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо Диканського комбінату комунальних підприємств.
Згідно п.п. 2 п. 6 Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 04 серпня 2017 року № 647, відповідач має право одержувати в установленому законодавством порядку інформацію, документи і матеріали від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій усіх форм власності та їх посадових осіб.
29 січня 2018 року відповідач звернувся до Диканського комбінату комунальних підприємств з вимогою надати копії: договору між Диканським ККП та ПАТ "Укртрансгаз" про придбання теплової енергії на 2016-2017 роки; договорів між Диканським комбінатом комунальних підприємств та мешканцями смт. Диканька, яким підприємство реалізувало теплову енергію; ліцензії на постачання теплової енергії; щомісячних актів приймання-передачі спожитого обсягу теплової енергії; щомісячних розрахунків вартості послуги з централізованого опалення з документами по обґрунтуванню; щомісячні рахунки Диканського ЛВУМГ за оплату спожитого тепла; інші документи, довідки, що впливають на розмір плати за спожиту енергію.
Відповідно до наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області та направлення від 26.02.2018 №3, завідувачем сектору контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області Максимішиною Іриною Іванівною проведена позапланова перевірка Диканського комбінату комунальних підприємств з питань дотримання порядку формування, вставлення та застосування державних регульованих цін на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення за 2016-2017 р. опалювальний період.
За результатами проведеної перевірки складено акт №3, яким зафіксовано порушення позивачем Закону України "Про житлово-комунальні послуги", Закону України "Про ціни та ціноутворення", Закону України "Про теплопостачання", Постанови Кабінету Міністрів України від 21.07.20905 №630, Постанови НКРЕКП від 09.06.2016 №1101 «Про внесення змін до Постанови національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» від 31.03.2015 №1171 (а.с.12-16 т.1).
За результатами розгляду вказаного акту керівником суб'єкта господарювання 06.03.2018 винесено припис №2, яким вимагається від Диканського комбінату комунальних підприємств в 15- денний термін з дня направлення припису зменшити заборгованість споживача ОСОБА_5 за послуги з централізованого опалення в 2016-2017 роках перед Диканським ККП з 25310,15 грн. до 1363,75 грн., та заборгованість споживача ОСОБА_6 за послуги з централізованого опалення в 2016-2017 роках перед Диканським ККП з 27561,59 грн. до 1866,01 грн..
Підстави призначення, компетенція органу та проведення перевірки, не є спірним в межах справи, яка фактично здійснена відповідно до визначених статтею 17 Закону України "Про ціни і ціноутворення", п. 4 Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 04 серпня 201 7 р. № 647, повноважень та функціональних обов'язків із здійснення державного нагляду (контроль) за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Основним спірним питанням є прийнятий за результатом проведеної позапланової перевірки Припис №2 від 06.03.2018 року.
Як встановлено перевіркою, що Диканському комбінату комунальних підприємств рішенням Виконавчого комітету Диканської селищної ради від 17 жовтня 2016 року №196 погоджено тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання для потреб населення на рівнях встановлених постановою НКРЕКП від 09 червня 2016 року №989 "Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання для потреб населення ПАТ "Укртрансга":
Тариф на теплову енергію - 947,50 грн/Гкал (без ПДВ), в тому числі:
Тариф на виробництво теплової енергії - 913,25 грн/Гкал (без ПДВ),
Тариф на транспортування теплової енергії - 31,98 грн/Гкал (без ПДВ),
Тариф на постачання теплової енергії - 2,27 грн/Гкал (без ПДВ).
Вказаним рішенням доручено позивачу укласти договір купівлі-продажу теплової енергії, її виробництво, транспортування, постачання для потреб населення, та проводити щомісячні розрахунки вартості послуги з централізованого опалення в залежності від використаної теплової енергії та опалювальної площі у відповідності до Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року №630.
Диканським ККП з ПАТ «Укртрансгаз» укладено договір купівлі-продажу теплової енергії від 31.10.2016 №1610000767.
Керуючись рішенням Виконавчого комітету Диканської селищної ради від 17 жовтня 2016 року №196 та договором купівлі-продажу теплової енергії від 31.10.2016 №1610000767, позивач проводив нарахування населенню плати за послуги з централізованого опалення в 2016-2017 роках опалювальний період та перераховував кошти ПАТ "Укртрансгаз".
Відповідно до частини четвертої статті 19 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", яка набрала законної сили з 26 квітня 2014 року, виконавцем послуг з централізованого опалення та послуг з централізованого постачання гарячої води для об'єктів усіх форм власності є суб'єкт господарювання з постачання теплової енергії (теплопостачальна організація). Аналогічні положення маються Порядку визначення виконавця житлово-комунальних послуг, затвердженому наказом Держжитлокомунгоспу України від 25 квітня 2005 року №60, яка набрала чинності 13 жовтня 2014 року, а саме: виконавцем послуг з централізованого опалення та послуг з централізованого постачання гарячої води для об'єктів усіх форм власності є суб'єкт господарювання з постачання теплової енергії (теплопостачальна організація).
Статтею 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" визначено, що виконавець - суб'єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору.
Згідно статті 1 Закону України "Про теплопостачання" теплопостачальна організація - це суб'єкт господарської діяльності з постачання споживачам теплової енергії; постачання теплової енергії (теплопостачання) - це господарська діяльність, пов'язана з наданням теплової енергії (теплоносія) споживачам за допомогою технічних засобів транспортування та розподілом теплової енергії на підставі договору.
Зі змісту листа Диканського комбінату комунальних підприємств від 27 лютого 2018 року №70, судом встановлено, що у позивача відсутня ліцензія на провадження господарської діяльності у сфері теплопостачання. У цьому ж листі позивач повідомив відповідача, що він не є балансоутримувачем котелень по виробництву теплової енергії, яка використовувалася на опалення житлового масиву; в квартирах та на житлових будинках куди поставлялося тепло в опалювальному сезоні 2016- 2017 роках, прилади комерційного обліку теплової енергії були відсутні, кількість спожитої енергії визначалась за приладами комерційного обліку, які встановленні в котельнях теплопостачальної організації, про що складався акт прийому-передачі теплової енергії.
Судом першої інстанції досліджено щомісячні рахунки на оплату які виставляло Диканське ЛВУМГ Філії "Управління магістральних газопроводів "Київтрансгаз" ПАТ "Укртрансгаз" позивачу та встановлено, що теплова енергія вироблялася на трьох котельнях, які розташовані за адресами смт. Диканька вул. Леніна, вул. Кутузова та вул. Куйбишева. Відповідно до додатків 2.1 та 2.2 до Договору купівлі - продажу теплової енергії від 31 жовтня 2016 року №1610000767 теплові мережі від котелень по вулицях Кутузова та Куйбишева до житлових будинків також знаходяться на балансі Диканського ЛВУМГ Філії "Управління магістральних газопроводів "Київтрансгаз" ПАТ "Укртрансгаз".
На балансі позивача знаходиться теплотраса по вул. Кутузова, буд 4А, блок "А" від тепло камери №1 до секції А з орієнтовною протяжністю 36 м та по вул. Кутузова, буд 4А, блок "Б" від секції "А" до секції "Б" орієнтовною протяжністю 49 м., що підтверджується на явною в матеріалах справи копією Довідки Диканського комбінату комунальних підприємств від 27 лютого 2018 №73.
Здійснюючи аналіз встановленим обставинам, суд першої інстанції обґрунтовано погодився з встановленими обставинами відповідачем та висновками, що теплові мережі від котельні по вул. Леніна до споживачів ніде не обліковуються.
Враховуючи викладене, суд прийшов до висновку, що позивач не може вважатися теплопостачальною організацією і не може бути виконавцем послуг з централізованого опалення. Будь-яких ліцензій на теплопостачання також немає.
З огляду на встановлені обставини, суд першої інстанції цілком обґрунтовано погодився з висновками контролюючого органу, що позивач в порушення частини третьої статті 29 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" прийняв на себе обов'язки щодо нарахування плати та збору коштів за надану послугу з централізованого опалення, та відповідно, укладення договорів зі споживачами (населенням) смт. Диканька Полтавської області.
Крім того, суд першої інстанції прийняв до уваги те, що рішення Виконавчого комітету Диканської селищної ради від 17 жовтня 2016 року №196 скасоване рішенням виконавчого комітету Диканської селищної ради від 21 червня 2017 року №101, прийнятим на виконання подання Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України №159-ПВ від 30 травня 2017 року, відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення розрахунків за електроносії", ст. ст. 30, 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", ст. 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Статтею 1 Закону У країни "Про житлово-комунальні послуги", встановлено, що комунальні послуги - це результат господарської діяльності, спрямованої на задоволення потреб фізичної чи юридичної особи у забезпеченні холодною та гарячою водою, водовідведення, газо- та електропостачанням, опаленням, а також вивезення побутових відходів у порядку, встановленому законодавством.
Чинним законодавством у сфері надання житлово-комунальних послуг не передбачено такої послуги як "послуга з теплопостачання", а врегульовано відносини по наданню послуги з централізованого опалення.
Відповідно до пункту 1 розділу VIII Прикінцевих положень Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 24 червня 2004 року договори про надання житлово-комунальних послуг, укладені до набрання чинності цим Законом, мають бути приведені у відповідність із ним до 1 січня 2006 року. Договори, що не приведені у відповідність із цим Законом у зазначений строк, втрачають чинність.
Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 21 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" виконавець зобов'язаний підготувати та укласти із споживачем договір на надання житлово-комунальних послуг з визначенням відповідальності за дотримання умов його виконання згідно з типовим договором.
Згідно з п. 8 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №630 від 21.07.2005, послуги надаються споживачеві згідно з договором, що оформляється на основі типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення.
Як було встановлено судами, що позивачем із споживачами послуг з централізованого опалення договори не укладалися, натомість 15.08.2003 між позивачем та громадянами ОСОБА_6 та ОСОБА_5 укладено договори про надання населенню послуг з теплопостачання №724, та №705 відповідно.
Статтею 1 Закону України "Про теплопостачання" визначено, що теплова енергія - це товарна продукція, що виробляється на об'єктах сфери теплопостачання для опалення, підігріву питної води, інших господарських і технологічних потреб споживачів, призначена для купівлі-продажу.
Взаємовідносини між теплопостачальними організаціями та споживачами теплової енергії врегульовано Правилами користування тепловою енергією, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 03 жовтня 2007 року №1198.
Відповідно до цих Правил споживач теплової енергії - це фізична особа, яка є власником будівлі або суб'єктом підприємницької діяльності, чи юридична особа, яка використовує теплову енергію відповідно до договору. За наявності технічної можливості споживач має право після погодження з теплопостачальною організацією приєднувати до своїх теплових мереж інших споживачів, які укладають договори безпосередньо з теплопостачальною організацією.
Відповідно до п.1.5 Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 24 березня 2016 року №377, формування тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії здійснюється з урахуванням витрат за кожним видом ліцензованої діяльності, облік яких ведеться ліцензіатом окремо. Тарифи формуються для таких категорій споживачів: населення; бюджетні установи; релігійні організації (крім обсягів, що використовуються для провадження виробничо -комерційної діяльності); інші споживачі.
Тарифи для кожної категорії споживачів визначаються на підставі економічно обґрунтованого розподілу витрат, пов'язаних з виробництвом, транспортуванням та постачанням теплової енергії.
Згідно з договором купівлі-продажу теплової енергії від 31.10.2016 №1610000767 укладеним між Диканським ККП та ПАТ "Уктрансгаз", теплова енергія постачається Споживачу у вигляді гарячої води на опалення - в період опалювального сезону /п.2.1/. Пунктом 3.7 договору ПАТ "Уктрансгаз" обраховує приєднане максимальне теплове навантаження на опалення в розрізі житлових будинків. Відповідно до п.4.1 договору тарифи за спожиту теплову енергію застосовуються як для населення, але за Гкал, а не за квадратний метр, тоді як п.6.2.7 встановлено, що споживач зобов'язується встановити прилади обліку теплової енергії після отримання письмового узгодження теплопостачальної організації. Таким чином, на момент укладання договору інформація про відсутність засобів обліку теплової енергії у споживача була відома постачальнику.
Згідно п.23 Правил користування тепловою енергією, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 03 жовтня 2007 року №1198, розрахунки за спожиту теплову енергію здійснюються на межі продажу, яка є межею балансової належності (відповідальності), відповідно до договору на підставі показів вузла обліку згідно з діючими тарифами (цінами), затвердженими в установленому порядку. Тобто, розрахунки проводяться за показами комерційних приладів обліку споживача.
За інформацією наданою Диканським ККП в листі від 27 лютого 2018 року №70 Диканське ЛВУМГ Філії "Управління магістральних газопроводів "Київтрансгаз" ПАТ "Укртрансгаз" визначало обсяг спожитої теплової енергії за показниками засобу обліку теплової енергії, встановленого на виході з котельні та фіксувала їх в щомісячних актах приймання-передачі теплової енергії, що є порушенням постанови Кабінету Міністрів України від 03 жовтня 2007 року № 1198 та постанови Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630.
Тобто, фактично мало місце невірний облік обсягу теплової енергії на виході, як спожитої, що мало вплив на здійснення нарахування кінцевому споживачу не за правилами нарахування виходячи з квадратури житлового приміщення, а з обліку спожитої послуги за показниками приладів, яких у цих споживачів не було взагалі.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції також погоджує висновки суду, що позивач не є кінцевим споживачем послуг, предметом договору є фактично послуги з централізованого опалення для населення смт. Диканька, а комерційні засоби обліку теплової енергії у споживачів відсутні.
Крім того, відносини між суб'єктом господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальних послуг (далі - виконавець), і фізичною та юридичною особою (далі - споживач), яка отримує або має намір отримувати послуги з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (далі - послуги) регулюються Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року №630 (далі по тексту Постанова №630).
Перевіркою встановлено та підтверджено в ході розгляду справи в суді, що позивач розмір плати за надану послугу з централізованого опалення споживачам багатоквартирних будинків, розраховував виходячи з розміру спожитої теплової енергії по конкретній котельні, визначеного Диканським ЛВУМГ Філії "Управління магістральних газопроводів "Київтрансгаз" ПАТ "Укртрансгаз" щомісячно у актах прийому передачі теплової енергії, пропорційно опалювальної площі квартири та тарифу на теплову енергію встановлену для ПАТ "Укртрансгаз" постановою НКРЕКП від 09 червня 2016 року №989, а саме 947,50 грн за Гкал (без ПДВ) та 1137,00 грн. за Гкал (з ПДВ).
Вказані дії свідчать про порушення Диканським комбінатом комунальних підприємств вимог Постанови №630.
Відповідно до п. 21 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, у разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку води і теплової енергії плата за надані послуги справляється згідно з установленими нормативами (нормами) споживання, а саме з централізованого опалення - з розрахунку за 1 кв. метр (куб. метр) опалюваної площі (об'єму) квартири (будинку садибного типу) та з урахуванням фактичної температури зовнішнього повітря і фактичної кількості днів надання цієї послуги в місяці, який є розрахунковим.
Згідно пунктом 40 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, розмір щомісячної плати (П) за послугу з централізованого опалення для населення (фізичних осіб) у разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку теплової енергії за розрахунковий період протягом опалювального сезону у разі застосування одноставкового тарифу визначається виконавцем за формулою:
П= ТО* S * Кі * (nфі/ni'),
де ТО - одноставковий тариф на послугу з централізованого опалення для населення (фізичних осіб) житлових будинків без будинкових та квартирних засобів обліку теплової енергії, гривень за 1 кв. метр (гривень за 1 куб. метр) за розрахунковий період протягом опалювального сезону (з податком на додану вартість);
S - опалювана площа (об'єм) квартири (будинку садибного типу) споживача, який отримує послугу з централізованого опалення та не має будинкового або квартирного засобу обліку теплової енергії, кв. метрів (куб. метрів);
Кі - коефіцієнт, що враховує відхилення фактичної температури зовнішнього повітря та тривалості опалювального сезону від врахованих під час розрахунку діючого тарифу в і-му місяці;
nфі - фактична кількість діб надання послуги з централізованого опалення у розрахунковому періоді в і-му місяці;
ni' - календарна кількість діб в і-му місяці.
Постановою НКРЕКП від 09 червня 2016 року № 1101 "Про внесення змін до Постанови національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 31 березня 2015 року №1171", що введена в дію з 01 липня 2016 року та є чинною на теперішній час, встановлено одноставковий тариф на послугу з централізованого опалення, що надається населенню ПАТ "Укртрансгаз" (для абонентів житлових будинків без будинкових та квартирних приладів обліку теплової енергії) у розмірі 44,93 грн/м2 (з ПДВ) опалювальної площі за місяць протягом періоду надання послуги з централізованого опалення (з податком на додану вартість).
З огляду на викладене колегія суддів погоджується, що по гр. ОСОБА_6 Диканським ККП зайво нараховано плата за послугу з централізованого опалення за 2016-2017 роки в розмірі 30347,94 грн., з урахуванням оплати борг споживача перед позивачем становить 1866,01 грн., а по гр. ОСОБА_5 Диканським ККП зайво нараховано плата за послугу з централізованого опалення за 2016-2017 роки в розмірі 28615,05 грн., з урахуванням оплати борг споживача перед позивачем становить 1363,75 грн.
Частиною сьомою статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", встановлено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відповідно до частини восьмої статті 7 вказаного Закону визначено, що припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства.
Відповідно до пункту 7 частини першої статті 18 Закону України "Про ціни і ціноутворення" уповноважені органи маються право надавати органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, суб'єктам господарювання обов'язкові для виконання приписи про усунення порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Згідно абз. 5 п.п. 10 п. 4 Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 04 серпня 2017 року №647, відповідач надає органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, суб'єктам господарювання обов'язкові для виконання приписи про усунення порушень вимог законодавства щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Враховуючи порушення встановлені в ході перевірки позивача, Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області 06 березня 2018 року винесено припис про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін №2, яким встановлено наступні вимоги:
в 15 денний термін з дня направлення припису зменшити заборгованість споживача ОСОБА_5 за послуги з централізованого опалення в 2016-2017 роках перед Диканським комбінатом комунальних підприємств з 25310,15 гривень до 1363,75 гривень;
в 15 денний термін з дня направлення припису зменшити заборгованість споживача ОСОБА_6 за послуги з централізованого опалення в 2016-2017 роках перед Диканським комбінатом комунальних підприємств з 27561,59 гривень до 1866,01 гривень, в триденний строк з моменту виконання припису;
в триденний термін з моменту виконання припису повідомити Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області про вжиті заходи.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що припис про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін від 06 березня 2018 року №2, винесений відповідачем правомірно, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Під час розгляду справи, колегія суддів також враховує прийняту постанову Харківським апеляційним адміністративним судом від 10.07.2018 року по справі №816/2487/17, якою залишено без змін рішення Полтавського окружного адміністративного суду за позовом ОСОБА_5 до Диканської селищної ради, третя особа Диканський комбінат комунальних підприємств, яким було визнано протиправним та нечинним рішення Виконавчого комітету Диканської селищної ради від 03.08.2006 року №300 «Про визначення виконавців послуг з надання житлово-комунальних послуг» у частині визначення Диканського ККП виконавцем послуг з центрального постачання теплової енергії з 26.04.2014 року. Також, визнано протиправним та нечинним рішення виконкому Диканківської селищної ради від 17.10.2016 року №196 «Про погодження Диканському ККП тарифу на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання для потреб населення». Зазначена справа є обов'язковою для врахування в межах справи, що розглядається.
Посилання апелянта на судові рішення по цивільним справам №529/613/17 та 529/611/17 за позовами ОСОБА_6 та ОСОБА_5 відповідно до Диканського ККП з вимогами нарахування заборгованості за надані послуги центрального опалення протиправними та здійснення перерахунку вартості послуг у спірному періоді 2016-2017 року, яким було відмовлено у задоволенні позовних вимог є безпідставними. В даному випадку, жодного висновку про законність чи незаконність процедури нарахування, правомірності чи неправомірності дій Диканського ККП цими судами фактично не було висловлено, дане питання не було предметом судового розгляду та оцінки, а тому преюдиціного характеру стосовно цього спору не має.
Крім того, апелянт безпідставно посилається на відповідь-розяснення НКРЕКП №3897/18/17 від 23.04.2018 року. Зазначена відповідь не є нормативним документом, а лише є інформаційним носієм. В даній відповіді підтверджується, що для абонентів житлових будинків без будинкових та квартирних приладів обліку теплової енергії тариф становить 44,93 грн. за 1 кв.м. за місяць. ПАТ Укртрансгаз» не є ліцензіатом НКРЕКП, в той же час така інформація не була надана станом на 23.04.2018 р., а не станом на період опалювального сезону 2016-2017 р.. коли надавалась послуга. Далі зазначалось, що ліцензійні справи ПАТ «Укратрансгаз» актом від 10.11.2017 року, тобто після опалювального сезону 2016-2017 року було передано до Чернігівської ОДА.
Під час апеляційного провадження, колегія суду не встановила таких порушень судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, які б призвели до неправильного вирішення справи по суті, які були предметом розгляду і заявлені в суді першої інстанції. Судове рішення не може бути скасовано з формальних підстав.
Жодні доводи апелянта не спростовують правильності прийнятого судом першої інстанції рішення.
Таким чином, судова колегія вважає, що рішення суду першої інстанції є обґрунтованим, прийняте на підставі з'ясованих та встановлених обставинах справи, які підтверджуються доказами, та ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.
Керуючись ст. ст. 23, 31, 33, 90, 292, 308, 309, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Диканського комбінату комунальних підприємств - залишити без задоволення.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12 липня 2018 року по справі № 816/982/18- залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду шляхом подачі касаційної скарги протягом тридцяти днів - з дня складення повного судового рішення.
У повному обсязі складена 20 листопада2018 року.
Головуючий суддя
(підпис)
М.М. Яковенко
Судді
(підпис) (підпис)
О.П. Лях М.І. Старосуд