open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 липня 2018 р.

м.Одеса

Справа № 522/10652/17

Категорія: 2.1

Головуючий в 1 інстанції: Шенцева О.П. Дата ухвалення рішення 11.04.2018 р. Місце ухвалення: м. Одеса

Одеський апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого судді - Шеметенко Л.П.

судді - Димерлія О.О.

судді - Єщенка О.В.

за участю секретаря - Алексєєвої Т.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою Приморської районної адміністрації Одеської міської ради на рішення Приморського районного суду м. Одеси від 11 квітня 2018 року по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Відділу ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради про визнання відмови протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

В червні 2017 року ОСОБА_1, звернулась до суду з позовом, в якому просила визнати протиправною відмову Відділу ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради від 28.02.2017 року №01-03/2729 щодо внесення даних до Державного реєстру виборців про зміну виборчої адреси у Державному реєстрі виборців; зобов'язати Відділ ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради внести дані до Державного реєстру виборців про зміну виборчої адреси згідно з відомостями про її місце знаходження (місце постійного проживання), що вказано в довідці про реєстрацію як внутрішньо переміщеної особи.

Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, ОСОБА_1 зазначила, що вона з серпня 2014 року перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення у Приморському районі м. Одеси як внутрішньо переміщена особа. 28.02.2017 року ОСОБА_1 подала у Відділ ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради заяву про зміну виборчої адреси у Державному реєстрі виборців, додавши необхідний пакет документів на підтвердження вимог заяви. Однак, відповідач у внесені змін до виборчої адреси відмовив, у зв'язку із чим позивач звернутись до суду з вказаним позовом за захистом своїх прав та інтересів.

Рішенням Приморського районного суду м. Одеси від 11 квітня 2018 року адміністративний позов задоволено.

Визнано протиправною відмову Відділу ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради від 28.02.2017 року №01-03/2729 щодо внесення даних до Державного реєстру виборців про зміну виборчої адреси ОСОБА_1 у Державному реєстрі виборців.

Зобов'язано Відділ ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради внести дані до Державного реєстру виборців про зміну виборчої адреси ОСОБА_1 згідно з відомостями про її місце знаходження (місце постійного проживання), що вказано в довідці про реєстрацію як внутрішньо переміщеної особи.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Приморська районна адміністрація Одеської міської ради подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати судове рішення та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову у повному обсязі.

Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено наступні обставини справи.

ОСОБА_1 є громадянином України, місце проживання якої зареєстроване у АДРЕСА_1 (а.с. 5-6).

З 30.08.2014 року позивач перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення у Приморському районі м. Одеси як внутрішньо переміщена особа (а.с. 8, 9).

28.02.2017 року ОСОБА_1 звернулась у Відділ ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради із заявою, в якій просила змінити її виборчу адресу у Державному реєстрі виборців з метою реалізації прав на участь у виборах, в тому числі у місцевих (а.с. 10).

Розглянувши вказану заяву, Відділ ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради відмовив у її задоволенні, про що повідомив позивача своїм листом від 28.02.2017 року №01-03/2729 (а.с. 11).

Як на підставу для відмови у внесенні до Реєстру інформації про зміну виборчої адреси позивача відповідач послався на те, що подані документи, а саме довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є документом, до якого вносяться лише відомості про місце перебування особи. При цьому, паспорт позивача не містить даних про реєстрацію місця проживання за адресою, вказаною у заяві про зміну виборчої адреси.

Водночас, Відділ вказав на те, що реалізація внутрішньо переміщеними особами права голосу на виборах відбувається в порядку тимчасової зміни місця голосування виборця без зміни його виборчої адреси.

За таких обставин, відповідач дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення заяви позивача і внесення змін про його виборчу адресу до Реєстру.

Не погоджуючись із відмовою у задоволенні законних вимог про внесення у встановленому порядку змін до виборчої адреси, позивач звернувся до суду з вказаним позовом за захистом своїх прав та інтересів.

Вирішуючи справу та задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що позивач має право на внесення даних до Державного реєстру виборців про зміну своєї виборчої адреси згідно з відомостями про її місце знаходження (місце постійного проживання), вказаних у довідці про її реєстрацію як внутрішньо переміщеної особи, у зв'язку із чим відмова відповідача у внесені змін до виборчої адреси позивача на підставі поданих документів не ґрунтується на Законі, що є безумовною підставою для зобов'язання суб'єкта владних повноважень вчинити ці дії в судовому порядку.

Колегія суддів не погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції, вважає їх такими, що не відповідають вимогам норм матеріального та процесуального права, з огляду на наступне.

Правові та організаційні засади створення і ведення єдиного Державного реєстру виборців в Україні визначає Закон України «Про Державний реєстр виборців» від 22.02.2007 року №698-V.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 8 Закону України «Про Державний реєстр виборців» від 22.02.2007 року №698-V виборча адреса виборця визначається згідно з цією статтею та є підставою для віднесення виборця до відповідної виборчої дільниці.

Виборчою адресою виборця є адреса, за якою зареєстровано його місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні".

При цьому, відповідно до ч. 3 ст. 7 Закону України «Про Державний реєстр виборців» від 22.02.2007 року №698-V за мотивованим зверненням виборця, який має право голосу на відповідних виборах чи референдумі, орган ведення Реєстру може тимчасово (на період їх проведення) змінити виборцю місце голосування (виборчу дільницю) без зміни його виборчої адреси. Таке звернення подається до органу ведення Реєстру за місцезнаходженням зазначеної виборцем виборчої дільниці або за виборчою адресою не пізніше ніж за п'ять днів до дня голосування на відповідних виборах чи референдумі. Тимчасова зміна місця голосування виборця (виборчої дільниці) підтверджується посвідченням за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, яке видається виборцю.

Згідно із ч.ч. 1, 2 ст. 20 Закону України «Про Державний реєстр виборців» від 22.02.2007 року №698-V кожен виборець у разі зміни його персональних даних, зазначених у частині першій статті 6 та пунктах 1 і 4 частини першої статті 7 цього Закону, може особисто звернутися до органу ведення Реєстру відповідно до своєї виборчої адреси із заявою про внесення змін до його персональних даних у Реєстрі. До заяви додаються документи (копії документів), що підтверджують ці зміни. У разі якщо до заяви додаються копії документів, їх оригінали пред'являються органу ведення Реєстру. Виборець, який постійно не здатний пересуватися самостійно, може уповноважити на подання такої заяви іншу особу. Виборець, який проживає чи перебуває за межами України, звертається із заявою до відповідної закордонної дипломатичної установи України, яка невідкладно передає заяву разом з документами (їх копіями), що додаються до неї, органу ведення Реєстру в Міністерстві закордонних справ України.

У разі звернення щодо зміни виборчої адреси виборець подає органу ведення Реєстру за новою виборчою адресою заяву, до якої додаються документи (копії документів), що підтверджують зміну виборчої адреси виборця.

Частинами 4, 6 вказаної статті Закону визначено, що у разі звернення виборця із заявою щодо зміни виборчої адреси орган ведення Реєстру вивчає обґрунтованість заяви. За підсумками вивчення керівник органу ведення Реєстру може прийняти таке рішення: 1) видати наказ про внесення до Реєстру зміни щодо виборчої адреси виборця (якщо зміна виборчої адреси виборця відбувається в межах території, на яку поширюються повноваження цього органу ведення Реєстру); 2) звернутися за допомогою засобів автоматизованої інформаційно-телекомунікаційної системи Реєстру до органу ведення Реєстру за попередньою виборчою адресою виборця про необхідність внесення змін щодо виборчої адреси виборця (якщо попередня виборча адреса виборця не належить до території, на яку поширюються повноваження цього органу ведення Реєстру); 3) відмовити виборцю у внесенні зміни до його виборчої адреси.

Керівник органу ведення Реєстру відмовляє у задоволенні заяви виборця, зазначеної в частинах першій та другій цієї статті, з таких підстав: 1) якщо встановлено, що особа, яка звернулася із заявою, не включена до Реєстру; 2) якщо перевіркою, передбаченою частиною третьою цієї статті, виявлено невідповідність у змісті відомостей, зазначених у заяві та наданих відповідними органом, закладом, установою; 3) якщо заяву про зміну виборчої адреси визнано необґрунтованою; 4) якщо встановлено, що до Реєстру вже внесено відповідні зміни до персональних даних виборця.

Водночас, статтею 8 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20.10.2014 року №1706-VII визначено, що внутрішньо переміщена особа реалізує своє право голосу на виборах Президента України, народних депутатів України, місцевих виборах та референдумах шляхом зміни місця голосування без зміни виборчої адреси згідно з частиною третьою статті 7 Закону України "Про Державний реєстр виборців".

Слід також зазначити, що згідно із ст. 3 «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» від 11.12.2003 року №1382-IV реєстрація - внесення інформації до реєстру територіальної громади, документів, до яких вносяться відомості про місце проживання/перебування особи, із зазначенням адреси житла/місця перебування із подальшим внесенням відповідної інформації до Єдиного державного демографічного реєстру в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Відповідно до ч.ч. 2, 3 ст. 3 Закону України «Про місцеві вибори» від 14.07.2015 року №595-VIII документом, який посвідчує особу, підтверджує громадянство та засвідчує місце проживання виборця на місцевих виборах, є: 1) паспорт громадянина України; 2) тимчасове посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства України).

Належність громадянина до відповідної територіальної громади та проживання його на відповідній території визначається його зареєстрованим місцем проживання.

З аналізу наведених норм закону вбачається, що тимчасове переміщення особи не позбавляє її права голосування на відповідних виборах, оскільки за наявності таких обставин вказане право реалізується за місцем перебування особи.

Водночас, за наявності відповідних обставин орган, уповноважений на ведення Реєстру виборців, визначає особі тимчасову зміну місця голосування (виборчої дільниці) без внесення змін до виборчої адреси.

Як вбачається з матеріалів справи, а саме згідно даних паспорту громадянина України Серії ВВ111830 місцем реєстрації позивача є: АДРЕСА_1.

Довідка від 04.05.2017 року №000051572 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи в силу наведених норм лише підтверджує тимчасове перебування позивача за визначеною адресою і відповідно - тимчасову відсутність за зареєстрованою адресою.

Відтак, наведене свідчать про те, що обставини для зміни виборчої адреси позивача не виникли.

Колегія суддів при цьому зазначає, що згідно вказаних матеріалів, позивач не належить до відповідної територіальної громади, чим додатково спростовуються його доводи про порушення прав та інтересів під час місцевих виборів у відповідній адміністративно-територіальній одиниці.

Доводи позивача про те, що довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», а тому відповідач повинен внести зміни до виборчої адреси у Державному реєстрі виборців, колегія суддів не приймає до уваги, оскільки місце проживання внутрішньо переміщеної особи не є місцем реєстрації такої особи, а місце голосування і виборча адреса не є тотожними поняттями.

З урахуванням наведеного, оскільки подані до Відділу ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради документи жодним чином не підтверджують факт зміни реєстрації місця проживання позивача, у позивача не виникли обставини для звернення до відповідача із заявою про зміну виборчої адреси, позивач не позбавлений можливості реалізувати своє виборче право за місцем тимчасового проживання без зміни виборчої адреси у Державному реєстрі виборців, колегія суддів вважає доводи позивача про порушення його прав та інтересів щодо участі у виборчому процесі необґрунтованими, у зв'язку із чим підстави для задоволення позову відсутні.

Разом з тим, колегія суддів вважає безпідставними вимоги апелянта щодо стягнення з позивача на користь Приморської районної адміністрації Одеської міської ради сплаченого судового збору за подання апеляційної скарги, з огляду на наступне.

Порядок розподілу судових витрат встановлений ст. 139 КАС України.

Відповідно до ч.6 ст.139 КАС України, якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Нормами частин першої та другої ст.139 КАС України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Вирішуючи питання щодо відшкодування понесених апелянтом судових витрат, апеляційний суд виходить з системного аналізу статті 139 КАС України та статусу заявника апеляційного скарги.

В даному випадку заявник апеляційної скарги Приморська районна адміністрація Одеської міської ради, який є суб'єктом владних повноважень.

З урахуванням положень ч.2 ст.139 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь суб'єкта владних повноважень, суд присуджує з позивача лише здійснені ним документально підтверджені судові витрати, пов'язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз. Тобто, суб'єкту владних повноважень не мають компенсуватися витрати на сплату судового збору, правову допомогу, витрати, пов'язані із прибуттям до суду, та інші судові витрати, крім зазначених вище витрат на доказування, оскільки суб'єкт владних повноважень повинен нести усі ризики, пов'язані з прийняттям ним рішень, вчиненням дій чи допущенням бездіяльності, у тому числі необхідність відстоювати правомірність своєї поведінки в адміністративному суді.

Такі обмеження у можливостях суб'єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних відносинах із владою.

Таким чином, колегія суддів зазначає, що такий вид судових витрат, як судовий збір, суб'єкту владних повноважень поверненню не підлягає.

Враховуючи викладене, з огляду на те, що судом першої інстанції неправильно застосовані норми матеріального права, колегія суддів вважає, що судове рішення підлягає скасуванню з ухваленням по справі нового судового рішення про відмову у задоволенні адміністративного позову.

Керуючись ст.ст. 139, 308, 243, 250, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Приморської районної адміністрації Одеської міської ради - задовольнити частково.

Рішення Приморського районного суду м. Одеси від 11 квітня 2018 року - скасувати.

Ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Відділу ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради про визнання відмови протиправною та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту судового рішення.

Судове рішення складено у повному обсязі 30.07.2018 р.

Головуючий , суддя: Л.П. Шеметенко

Суддя : О.О. Димерлій

Суддя: О.В. Єщенко

Джерело: ЄДРСР 75559820
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку