Провадження № 2а/522/911/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 квітня 2018 року Приморський районний суд міста Одеси в складі:
головуючого судді Шенцевої О.П.,
при секретарі Соболевій О.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Одесі справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Відділу ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради про визнання відмови протиправною та зобов’язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА _1 звернулась до суду з адміністративним позовом до Відділу ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради про визнання протиправною відмову Відділу ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради щодо внесення даних до Державного реєстру виборців про зміну виборчої адреси у державному реєстрі виборців та зобов’язати Відділ ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради внести дані до Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради про зміну виборчої адреси ОСОБА_1 згідно з відомостями про її місце знаходження (місце постійного проживання) що вказано в довідці про реєстрацію ОСОБА_1, як внутрішньо переміщеної особи.
Позивачка посилається на те, що з 30.08.2014р приїхала до міста Одеси з міста Донецьку, як внутрішньо переміщена особа, що підтверджую копією витягу із журналу про реєстрацію осіб - переселенців від 30.08.2014 р. за номером 2584, виданого Департаментом соціального захисту населення Одеської обласної державної адміністрації, за адресою: вул. Мечнікова, буд. 102, м. Одеса, та довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи № НОМЕР_1 від 30 листопада 2016 . У м. Одесі вона проживає вже майже три з половиною роки.
Позивачка займає активну громадську позицію і хоче приймати участь в якості виборця у всіх виборах, и місцевих також, за новим місцем свого постійного проживання, як внутрішньо переміщена особа, та вважає своє нове місце проживання новою виборчою адресою, відомості про яку відповідач повинен внести до Державного реєстру виборців.
Для реалізації свого виборчого права на місцевих виборах 28.02.2017 року я позивачка звернулась до відповідача із заявою про зміну виборчої адреси у державному реєстрі виборців (про включення її до списку виборців на місцевих виборах) для поновлення її виборчих прав. Надала до заяви ксерокопії паспорту, коду ИПН, довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.
Проте, листом від 28.02.2017 року за номером 01-03/2729 відповідач відмовив позивачці у задоволенні заяви, зазначивши, що правові підстави для зміни виборчої адреси відсутні. Таке твердження відповідач обґрунтував тим, що довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи не може містити відомості про місце проживанням позивачки і що до довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи вноситься інформація про місце перебування переміщеної особи. І виборчою адресою позивачки, є зокрема адреса її реєстрації за паспортом, тобто місто Донецьк.
Таку відмову позивачка вважає неправомірною, тому звернулась з відповідним позовом.
Представник Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради у судове засідання не з’явився про час і місце розгляду справи повідомлявся належним чином. Заперечень до суду не надавав.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов до висновку, що вимоги ОСОБА_1 підлягають задоволенню з наступних підстав:
Згідно з ч. 1, ст. 2 КАС України Завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень
Згідно ч. 2, ст. 19 ОСОБА_2 України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені ОСОБА_2 та законами України.
Позивачка зареєстрована як внутрішньо переміщена особа відповідно до вимог Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи затвердженого Постановою Кабінету міністрів України «Про облік внутрішньо переміщених осіб» від 01 жовтня 2014 року № 509, та ст. 4 ЗУ «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20 жовтня 2014 року № 1706-VII про що має відповідну довідку.
Відповідно до ст. 5 ЗУ «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20 жовтня 2014 року № 1706-VII довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1 цього Закону. Адресою фактичного місця проживання внутрішньо переміщеної особи може бути адреса відповідного місця компактного поселення внутрішньо переміщених осіб (адреса містечка із збірних модулів, гуртожитку, оздоровчого табору, будинку відпочинку, санаторію, пансіонату, готелю тощо).
Відповідно до абз. 4, ч. 1 ст. 3 ЗУ «Про місцеві вибори» від 14 липня 2015 року № 595-VIII право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради, виборах сільського, селищного, міського голови мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 ОСОБА_2 України, належать до відповідної територіальної громади та проживають в межах відповідного виборчого округу.
Згідно ст.ст. 70, 71 ОСОБА_2 України право голосу на виборах і референдумах мають громадяни України, які досягли на день їх проведення вісімнадцяти років. Не мають права голосу громадяни, яких визнано судом недієздатними. Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення.
Так ж позиція викладена і листі відповіді Центральної виборчої комісії України від 29.03.2018 р. № 21-30-504
Суд не приймає до уваги твердження відповідача, викладене у відповіді 28.02.2017 № 01-03/2729, в якому зазначається що документом в якому зазначається місце проживання позивачки є паспорт громадянина України, а в довідці внутрішньо переміщеної особи зазначене місце перебування такої особи. Відповідно до ч. 2 ст. 1 ЗУ «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» Адресою покинутого місця проживання внутрішньо переміщеної особи в розумінні цього Закону визнається адреса місця проживання особи на момент виникнення обставин, зазначених у частині першій цієї статті. На момент виникнення обставин зазначених у ч. 1 ст. 1 ЗУ «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» адресою місця проживання позивачки була: АДРЕСА_1.
Відповідно до ст. 5 ЗУ «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1 цього Закону
Відповідно до Розпорядження КМУ від 7 листопада 2014 р. № 1085-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення» м. Донецьк, Донецької області входить до переліку населених на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження. Така ж позиція викладена у відповіді Штабу Антитерористичного центру Служби безпеки України від 28.03.2018 № 33/7-п-626.
Таким чином станом на сьогодні м. Донецьк є територією де органи влади України не здійснюють свої повноваження тобто не можуть забезпечити належну організацію та проведення місцевих виборів на територій м. Донецьк.
Згідно до ст. 8 ЗУ «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» внутрішньо переміщена особа реалізує своє право голосу на виборах Президента України, народних депутатів України, місцевих виборах та референдумах шляхом зміни місця голосування без зміни виборчої адреси згідно з частиною третьою статті 7 Закону України "Про Державний реєстр виборців".
ЗУ «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» є спеціальним законом який регламентує порядок реалізації прав та законних інтересів внутрішньо переміщених осіб. Відповідно до листа Міністерства Юстиції України від 26.12.2008 р. № 758-0-2-08-19 щодо практики застосування норм права у випадку колізії при розбіжності між загальними і спеціальними нормативно-правовими актом перевага надається спеціальному, якщо він не скасований виданим пізніше загальним актом.
Суд не погоджується з твердженням, викладеним у листі-відповіді Центральної виборчої комісії України від 29.03.2018 р. № 21-30-504 де зазначається що внутрішньо переміщена особа залишається членом тієї територіальної громади на території якої зареєстроване її місце проживання згідно з ЗУ «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», і мають право голосу на відповідних місцевих виборах. Відповідно до Розпорядження КМУ від 7 листопада 2014 р. № 1085-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення» м. Донецьк, Донецької області входить до переліку населених на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження. ЗУ «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях». Тобто позивачка позбавлена можливості реалізувати своє право голосу за місцем покинутого місця проживання відповідно до норм діючого законодавства України.
Згідно з ст. 14 ЗУ «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» внутрішньо переміщені особи користуються тими ж правами і свободами відповідно до ОСОБА_2, законів та міжнародних договорів України, як і інші громадяни України, що постійно проживають в Україні. Забороняється їх дискримінація при здійсненні ними будь-яких прав і свобод на підставі, що вони є внутрішньо переміщеними особами. Так ж позиція викладена у ст. 14 Конвенції Про захист прав людини і основоположних свобод - Користування правами та свободами, визнаними в цій Конвенції, має бути забезпечене без дискримінації за будь-якою ознакою - статі, раси, кольору шкіри, мови, релігії, політичних чи інших переконань, національного чи соціального походження, належності до національних меншин, майнового стану, народження, або за іншою ознакою.
Згідно з ст. 8 ОСОБА_2 України ОСОБА_2 України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі ОСОБА_2 України і повинні відповідати їй. ОСОБА_2 України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі ОСОБА_2 України гарантується.
Відповідно до ст. 3 Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод Високі Договірні Сторони зобов'язуються проводити вільні вибори з розумною періодичністю шляхом таємного голосування в умовах, які забезпечують вільне вираження думки народу у виборі законодавчого органу.
У рішенні Європейського суду з прав людини від 22 червня 2004 року у справі «Азіз проти Кіпру» (заява № 69949/01) Суд зазначив, що держави, які ратифікували Європейську конвенцію з прав людини (995_004), користуються значними дискреційними повноваженнями при встановленні норм у межах їхнього конституційного порядку, що регулюють парламентські вибори та склад парламентів; відповідні критерії можуть змінюватися залежно від історичних і політичних чинників, властивих кожній державі. Проте ці норми не повинні бути такими, щоб позбавляти певних людей чи групи людей участі у політичному житті країни, і зокрема не допускати їхньої участі у виборах законодавчого органу й порушувати їхнє право, гарантоване Європейською конвенцією з прав людини та конституціями всіх Договірних держав.
Суд дійшов висновку про очевидність неоднакового ставлення до здійснення виборчого права, що має вважатися важливим аспектом у цій справі. Відповідно, було порушення статті 14 у поєднанні зі статтею 3 Першого протоколу.
На підставі викладеного суд вважає, що позивачка має право на внесення даних до Державного реєстру виборців про зміну своєї виборчої адреси згідно з відомостями про її місце знаходження (місце постійного проживання), що вказано в довідці про реєстрацію позивачки , як внутрішньо переміщеної особи
Відповідно до ч. 1, ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи, що судове рішення прийняте не на користь відповідача – суб’єкта владних повноважень, а позивачкою було сплачено судовий збір в сумі 1280 грн., сума судового збору підлягає стягненню з відповідача на користь позивачки за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Таким чином, керуючись ст.ст. 1, 5, 8, 14 ЗУ «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», ст. 3 ЗУ «Про місцеві вибори», Розпорядження КМУ «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення» ст.ст. 19, 70, 71 ОСОБА_2 України, 2, 6, 8, 77, 139, 211, 241, 242, 244-246, 248, КАС України, суд –
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Відділу ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради про визнання протиправною відмови та зобов’язання вчинити певні дії – задовольнити
Визнати протиправною відмову Відділу ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради від 28.02.2017 року № 01 – 03/2729 щодо внесення даних до Державного реєстру виборців про зміну виборчої адреси ОСОБА_1 у Державному реєстрі виборців.
Зобов’язати відділ ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради внести дані до Державного реєстру виборців про зміну виборчої адреси ОСОБА_1 згідно з відомостями про її місце знаходження (місце постійного проживання), що вказано в довідці про реєстрацію ОСОБА_1, як внутрішньо переміщеної особи.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань суб’єкта владних повноважень з Відділу ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради (ідентифікаційний номер 26303264) сплачений судовий збір в сумі 1280 (одна тисяча вісті вісімдесят гривень) грн. 00 коп.
Рішення може бути оскаржене до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання рішення.
Суддя
11.04.18