Справа № 822/3190/17
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 грудня 2017 року
м. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд
в складі:
головуючого-судді
ОСОБА_1
при секретарі
ОСОБА_2
за участі:
представника позивача ОСОБА_3, представника відповідача ОСОБА_4
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Кам'янець-Подільський комбінат будівельних матеріалів" до Головного управління ДФС у Хмельницькій області провизнання дій протиправними, визнання протиправною та скасування податкової вимоги, -
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою від 21.11.2017 суд відкрив провадження за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Кам'янець-Подільський комбінат будівельних матеріалів" від 15.11.2017, в якому позивач, посилаючись на порушення відповідачем ОСОБА_5 кодексу України (далі - ПК України), просить визнати протиправними дії відповідача щодо нарахування позивачу пені з податку на прибуток в сумі 19552,30 гривень, а також з податку на додану вартість в сумі 81106,89 гривень; визнати протиправною та скасувати податкову вимогу Головного управління ДФС у Хмельницькій області №1385-17 від 12.10.2017.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, покликаючись на ті ж докази, що у позові.
Представник відповідача позов не визнала, про що надала письмові заперечення від 07.12.2017 (стор. 28-30 справи), які підтвердила у суді.
Заслухавши учасників судового розгляду і дослідивши докази, суд прийшов до таких висновків, враховуючи наступне.
На підставі акту перевірки № 1317/22-01-14-10/03576798 від 17.07.2017 Головним управлінням ДФС у Хмельницькій області прийнято та надіслано позивачу податкові повідомлення-рішення:
- від 30.08.2017 року №0006701410, яким збільшено суму грошового зобов'язання з податку на прибуток приватних підприємств на суму 131332,75 грн., в т.ч. 110774 грн. за податковими зобов'язаннями та 20558,75 грн. за штрафними санкціями;
- від 30.08.2017 року №0006721410, яким збільшено суму грошового зобов'язання з податку на додану вартість на суму 207593,75 грн., в т.ч. 166075 грн. за податковими зобов'язаннями та 41518,75 грн. за штрафними санкціями.
Згадані податкові повідомлення - рішення оформлені контролюючим органом за формою визначеною Додатком 2 до Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків (пункт 2 розділу II) в яких вказана редакція ст.129 ПК України, яка була чинною до 01.01.2017, що на думку суду протиправно. Цей висновок суду підтверджує наказ Міністерства фінансів України від 21.07.2017, № 658 "Про затвердження Змін до Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків", яким затверджено зміни до Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28 грудня 2015 року N 1204, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 січня 2016 року за N 124/28254, які набрали чинності з 20.09.2017 і яким форми податкових повідомлень - рішень приведено у відповідність до діючої редакції ПК України. При цьому потрібно враховувати предмет позову і вимоги п.58.1 ст.58 ПК України, відповідно до якої форма та порядок надіслання податкового повідомлення-рішення і розрахунку грошового зобов'язання визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, тому це порушення (щодо змісту форми рішення) не стосується безпосередньо відповідача, який не є центральним органом виконавчої влади.
Позивачем зобов'язання по вказаним податковим повідомленням-рішенням сплачено в десятиденний строк з дня отримання та у повному обсязі, що підтверджується платіжними дорученнями від 15.09.2017 за №235 на суму 131332,75 грн., від 19.09.2017 за №241 на суму 137593,75 грн. та від 19.09.2017 за №1840 на суму 70000 гривень ( стор. 9, 11, 12 справи).
22.09.2017 ГУ ДФС у Хмельницькій області на підставі п.п.129.1.2 п.129.1 ст.129 ПК України нараховано позивачу пеню, обчислену на суму занижень податкових зобов'язань з податку на прибуток приватних підприємств у розмірі 19552,3 грн., що підтверджується карткою особового рахунку позивача (стор.37 справи). Згідно розрахунку пені, така була нарахована за період з 11.03.2015 по 21.09.2017 на суми виявленого заниження податкового зобов'язання за звітний період (стор.36 справи).
Також 22.09.2017 ГУ ДФС у Хмельницькій області нараховано позивачу пеню, обчислену на суму занижень податкових зобов'язань з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у розмірі 81106,89 грн., що підтверджується карткою особового рахунку позивача (стор.38 справи). Згідно розрахунку пені, така була нарахована за період з 02.03.2015 по 21.09.2017 на суми виявленого заниження податкового зобов'язання за звітний період (стор.35 справи).
В подальшому, контролюючим органом була виставлена ТОВ "Кам'янець-Подільський комбінат будівельних матеріалів" Податкова вимога від 12.10.2017 року № 1385-17 на суму податкового боргу (пеня) в розмірі 95204,07 гривень ( стор. 6 справи).
Згідно з підпунктом 14.1.162 пункту 14.1 статті 14 ПК України пеня - це сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми грошових зобов'язань у встановлених цим Кодексом випадках та не сплачена у встановлені законодавством строки.
Відповідно до п.п.14.1.39. п. 14.1 ст. 14 ПК України грошове зобов'язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов'язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв'язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Згідно з п.п. 14.1.156 п.14.1 ст. 14 ПК України податкове зобов'язання - це сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством.
Отже , ПК України розмежовує поняття податкового зобов'язання і грошового зобов'язання. Податкове зобов'язання визначається у разі відсутності порушення норм податкового законодавства платником податків в податковій декларації або контролюючим органом у податковому повідомленні-рішенні; грошове ж зобов'язання може включати в себе штрафні санкції та визначається у разі порушення норм податкового законодавства, зокрема, контролюючим органом в податковому повідомленні-рішенні.
Так , відповідно до п.п.54.3.2 п.54.3 ст.54 ПК України контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму грошових зобов'язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на подану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо дані перевірок результатів діяльності платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов'язань, суми бюджетного відшкодування та/або від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках.
Згідно з п.57.3 ст.57 ПК України у разі визначення грошового зобов'язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов'язаний сплатити нараховану суму грошового зобов'язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.
Як встановлено судом, позивачем здійснено погашення визначених у отриманих ним податкових повідомленнях-рішеннях грошових зобов'язань протягом строку, встановленого статтею 57 ПК України 10-денного строку погашення нарахованої суми грошового зобов'язання, що також не оспорює відповідач.
Відповідно до п.111.2 ст.111 ПК України, фінансова відповідальність за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства встановлюється та застосовується згідно з цим Кодексом та іншими законами. Фінансова відповідальність застосовується у вигляді штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені.
У редакції, чинній до 01.01.2017, п.п. 129.1.1. п.129.1 ст.129 ПК України було передбачено, що після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов'язання на суму податкового боргу нараховується пеня.
Нарахування пені розпочинається при нарахуванні суми грошового зобов'язання контролюючими органами - від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов'язання, визначеного у податковому повідомленні-рішенні згідно із цим Кодексом.
Також , згідно з п.п.129.1.2 п.129.1 ст.129 ПК України (в редакції до 01.01.2017) пеня нараховується у день настання строку погашення податкового зобов'язання, нарахованого контролюючим органом або платником податків у разі виявлення його заниження на суму такого заниження та за весь період заниження (в тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження).
Однак , в подальшому Законом України від 21.12.2016 № 1797-VIII "Про внесення змін до ОСОБА_5 кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" (який набрав чинності з 01.01.2017) пункт 129.1 ПК України викладено в такій редакції і стверджено, що нарахування пені розпочинається:
"129.1.1 при нарахуванні суми грошового зобов'язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки, - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків податкового зобов'язання, визначеного цим Кодексом (у тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження);
129.1.2. при нарахуванні суми податкового зобов'язання, визначеного контролюючим органом у випадках, не пов'язаних з проведенням податкових перевірок, - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов'язання (в тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження);
129.1.3. при нарахуванні суми податкового зобов'язання, визначеного платником податків або податковим агентом, - після спливу 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов'язання".
Отже , статтею 129 ПК України (в редакції, чинній з 01.01.2017 року) не встановлено нарахування пені у разі виявлення контролюючим органом заниження податкових зобов'язань на суму такого заниження та за весь період заниження.
При цьому, пеня згідно інтегрованих карток платника нараховувалась позивачу саме на підставі підпункту 129.1.2 пункту 129.1 статті 129 ПК України.
Проте , згідно частини 2 статті 58 Конституції України, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Враховуючи відсутність прямої вказівки на зворотну дію у часі застосування статті 129 ПК України (в редакції, що була чинною до 01.01.2017), застосування контролюючим органом нечинної редакції ПК України при нарахуванні позивачу пені суперечить принципу законності.
При цьому, враховуючи вищезазначену різницю між грошовими та податковими зобов'язаннями, момент початку нарахування пені для таких зобов'язань визначається по-різному.
Так , п.п.129.1.1 п.129.1 статті 129 ПК України (який передбачає нарахування пені саме при нарахуванні суми грошового зобов'язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки) визначає в якості підстави нарахування пені порушення строків погашення податкового зобов'язання, визначеного цим Кодексом. Об'єктом застосування пені при цьому фактично є погашена сума податкового боргу, яка в розумінні підпункту 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України є сумою узгодженого грошового зобов'язання, несплаченою платником податків у встановлений цим Кодексом строк.
Отже , нарахування пені можливе лише у разі несплати грошового зобов'язання до дня настання строку його погашення. При сплаті зобов'язання до вказаного дня нарахування пені не може бути розпочато у зв'язку з ненастанням граничного строку погашення зобов'язання, як обов'язкової умови для початку нарахування пені.
Таким чином, ст.129 ПК України не встановлено нарахування пені у разі виявлення контролюючим органом заниження грошових зобов'язань на суму такого заниження та за весь період заниження. Отже, ні п.п.129.1.2 п.129.1 ст. 129 ПК України (в редакції до 01.01.2017), ні п.п. 129.1.1 п.129.1 ст. 129 ПК України (в редакції на час нарахування пені та формування податкової вимоги) не міг бути застосований контролюючим органом для розрахунку пені, тому такі дії відповідача не відповідають вимогам законодавства, а також свідчать про протиправність оскаржуваної податкової вимоги, оскільки податковий борг, згідно такої вимоги (у сумі 95204,07 грн.) у позивача виник в результаті безпідставного нарахування пені в розмірі 100659,19 грн.
Згідно з ч.1 ст.71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 цього Кодексу.
Таким чином, суд приходить до висновку, що позивач довів позовні вимоги, а суб'єкт владних повноважень, який заперечує проти позову, не довів законність своїх дій та рішення, що підтверджено доказами, які перевірено судом, тому позов задовольняється.
Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з платіжним дорученням від 15.11.2017 №2063 позивачем сплачено 3200 грн. судового збору.
На підставі викладеного, керуючись ПК України і ст.ст. 4-15, 41, 70-71, 86, 94, 158-163, 167 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "Кам'янець-Подільський комбінат будівельних матеріалів" від 15.11.2017, задовольнити.
Визнати протиправними дії Головного управління ДФС у Хмельницькій області щодо нарахування товариству з обмеженою відповідальністю "Кам'янець-Подільський комбінат будівельних матеріалів" пені з податку на прибуток в сумі 19552,30 грн. та з податку на додану вартість в сумі 81106,89 грн.
Скасувати податкову вимогу Головного управління ДФС у Хмельницькій області №1385-17 від 12.10.2017, визнавши її протиправною.
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Кам'янець-Подільський комбінат будівельних матеріалів" судові витрати в сумі 3200 (три тисячі двісті) грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Хмельницькій області.
Копії постанови надати сторонам, повний текст якої виготовлено 11.12.2017.
Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання.
Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України.
Суддя
/підпис/
ОСОБА_1
"Згідно з оригіналом" Суддя
ОСОБА_1