Справа № 149/2498/17
П О С Т А Н О В А
І м е н е м У к р а ї н и
03.11.2017 року Хмільницький міськрайонний суд Вінницької області в складі:
головуючого судді Вергелеса В.О.,
з участю секретаря Парфьонової О.О.,
позивача ОСОБА_1, представника адвоката ОСОБА_2,
представника відповідача ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Хмільнику справу за позовом ОСОБА_1 до Адміністративної комісії при виконачому комітеті Хмільницької міської ради, про визнання протиправною та скасування постанови в справі про адміністративне правопорушення, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду із зазначеним позовом, в обґрунтування якого зазначив, що 12.09.2017 року адміністративною комісією при виконавчому комітеті Хмільницької міської ради винесено постанову у справі про адміністративне правопорушення № 20-06/130 від 12.09.2017 року про притягнення його до адміністративної відповідальності за ст. 152 КУпАП за порушення п.п. 6.7.1 та 6.7.18 Правил благоустрою території м. Хмільника та накладене адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 1700 грн.
Із вказаним правопорушенням позивач не погодився, винесену постанову вважає незаконною та просить скасувати посилаючись на те, що згідно з п. 6.7.1 Правил благоустрою територій м. Хмільника, затверджених рішенням № 491 45 сесії Хмільницької міської ради 5 скликання від 26.02.2009 року, рекламні засоби (спеціальні конструкції) розташовуються на підставі дозволів на розміщення зовнішньої реклами, наданих у встановленому виконкомом міської ради порядку. У відповідності до п. 6.7.18 вказаних Правил забороняється розміщення друкованої реклами безпосередньо на зовнішній поверхні будинків, будівель, споруд, елементах мостових споруд, на парканах, огорожах, стовпах, електроопорах та деревах. Таким чином правопорушення, яке, на думку відповідача, вчинене ним, перебуває у сфері відносин, що виникають в процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами.
Розміщення позивачем по вул. Пушкіна, 74 в м. Хмільник вивіски не є рекламою в розумінні положень Закону України "Про рекламу" оскільки вони лише інформують потенційних споживачів послуг про конкретний вхід до орендованого приміщення, де позивач здійснює свою господарську діяльність. Відповідні вивіски не містять закликів до придбання товару чи надання послуги або іншої інформації, що призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо його діяльності.
Крім того, зазначає, що відповідачем порушено строки накладення адміністративного стягнення, встановлені ст. 38 КУпАП України, адже правопорушення виявлено 07.07.2017 року, а постанову про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу відповідачем прийнято лише 12.09.2017 року, тобто після спливу передбаченого законом 2-х місячного строку.
На підставі вищевикладеного просить постанову у справі про адміністративне правопорушення № 20-06/130 від 12.09.2017 року про притягнення його до адміністративної відповідальності за ст. 152 КУпАП визнати незаконною та скасувати.
В судовому засіданні позивач та його представник підтримали позовні вимоги, просили задовольнити з підстав наведених у позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечував щодо задоволення позову з тих підстав, що ОСОБА_1 порушив п. 6.7.1 Правил благоустрою території міста Хмільника а саме встановив без дозволу Хмільницької міської ради щити на паркані по вул. Пушкіна, 74 м. Хмільника, які за площею перевищують розмір у 3 кв.м. і містять ознаки реклами згідно Закону України "Про рекламу". Відповідно до ст. 256 КУпАЛ, 18.07.2017 року працівником Хмільницького відділення поліції було встановлено та зафіксовано порушення Правил благоустрою території міста Хмільника ОСОБА_1 та на протязі двох місяців адміністративною комісією при виконавчому комітеті Хмільницької міської ради було прийнято рішення по справі, а тому просить відмовити у задоволенні позову.
Судом встановлені наступні факти, обставини та відповідні їм правовідносини.
Протоколом про адміністративне правопорушення від 18.07.2017 року складеним ДОП СП Хмільницького ВП ОСОБА_4 встановлено, що 18.07.2017 року близько 18.40 години було виявлено, що гр-н ОСОБА_1 порушив правила благоустрою м. Хмільника - п. 6.7.1, а саме встановив без дозволу Хмільницької міської ради щит на паркані по вул. Пушкіна, 74 в м. Хмільнику, чим порушив вимоги ст. 152 КУпАП (а.с. 44).
Згідно листа виконавчого комітету Хмільницької міської ради Вінницької області № 570/07-20 від 08.08.2017 року ОСОБА_1 повідомлено, що у відповідності до п. 6.7.1 "Правил благоустрою території міста Хмільника", затверджених рішенням 45 сесїї міської ради 5 скликання № 491 від 26.02.2009 року рекламні засоби (спеціальні конструкції) розташовуються на підставі дозволів на розміщення зовнішньої реклами, наданих у встановленому виконкомом міської ради порядку і запропоновано для одержання дозволу особисто або рекомендованим листом подати до міської ради заяву за встановленою формою до якої додаються у двох примірниках: фотокартка або комп'ютерний макет місця (розміром не менш як 6х9 сантиметрів), на якому планується розташування рекламного засобу та ескіз рекламного засобу з конструктивним рішенням спеціальної конструкції (а.с. 18).
Як убачається з протоколу засідання адміністративної комісії при виконавчому комітеті Хмільницької міської ради № 20-07/138 від 12.09.2017 року проведеного за участі особи, яка притягується до адміністративної відповідальності ФОП ОСОБА_1, було розглянуто протокол складений ДОП СП Хмільницького ВП від 18.07.2017 року відносно ОСОБА_1 про порушення ним вимог ст. 152 КУпАП (а.с.18). Зокрема, було встановлено, що ОСОБА_1 по вул. Пушкіна, 74 м. Хмільника розміщено конструкції із зовнішньою рекламою без відповідного дозволу, а саме:
1. На зовнішній стінці металевого вагончика розміром 3*4 (12 м2) розміщено конструкцію із зовнішньою рекламою та надписом “Подільська гранітна майстерня”;
2. На зовнішній стінці металевого вагончика розміром 1,5*6 (9 м2) розміщено конструкцію із зовнішньою рекламою та надписом “Подільська гранітна майстерня”;
3. На зовнішній стінці паркану розміром 1,5*6 (9 м2) розміщено конструкцію із зовнішньою рекламою та надписом “Пам’ятники”;
4. На загальноміській території поряд із майстернями по вул. Пушкіна, 74 розміщено гранітну конструкцію із зовнішньою рекламою та надписом “Пам’ятники та інші вироби з граніту”.
За результатами проведення засідання адміністративної комісії при виконавчому комітеті Хмільницької міської ради було винесено постанову № 20-06/130 від 12.09.2017 року про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст. 152 КУпАП та накладення адміністративного стягнення у виді штрафу в розмірі 1700 грн.
Зокрема, у зазначеній постанові вказано, що 18.07.2017 р. приблизно о 18.40 години працівниками Хмільницького ВП було складено протокол про адміністративне порушення на гр. ОСОБА_1 за порушення п. 6.7.1, п. 6.7.18 Правил благоустрою території міста Хмільника, яке виразилось у розміщенні реклами на поверхні будинку, що призвело до порушення ст. 152 КУпАП.
Як убачається з рішення 45 сесії Хмільницької міської ради 5 скликання від 26 лютого 2009 року № 49, було затверджено Правила благоустрою території міста Хмільника, які є місцевим регуляторним актом, яким встановлюється порядок благоустрою та утримання територій об’єктів благоустрою міста Хмільника, регулюються права та обов’язки учасників правовідносин у сфері благоустрою території міста, визначається комплекс заходів, необхідних для забезпечення чистоти і порядку у місті. Правила спрямовані на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини, і є обов’язковими для виконання на території міста виконавчими органами місцевого самоврядування, об’єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності і підпорядкування, їх керівниками, працівниками та громадянами. Розділ 6.7. Порядок утримання елементів благоустрою при розташуванні зовнішньої реклами Правил благоустрою території міста Хмільника передбачає умови на яких розташовуються на території міста рекламні засоби та спеціальні конструкції.
Стаття 16 Закону України "Про рекламу" визначає, що розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів – на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
На підставі Законів України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про рекламу", а також "Типових правил розміщення зовнішньої реклами", затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 року № 2067 з врахуванням вимог Генерального плану м. Хмільника для врегулювання відносин при розміщенні об’єктів зовнішньої реклами, визначено процедуру надання дозволів, укладення договорів та здійснення контролю за об'ємами реклами. Рішенням виконавчого комітету Хмільницької міської ради від 16 грудня 2016 року № 527 затверджено Правила розміщення зовнішньої реклами в місті Хмільнику, які були розроблені та затверджені на підставі Типових правил, що затвердженні постановою Кабінету міністрів України від 29 грудня 2003 року № 2067.
Так, згідно Правил розміщення зовнішньої реклами в місті Хмільнику реклама – це інформація про особу, товар чи послугу, розповсюджена у будь-якій формі у будь-який спосіб і призначена для сформування або підтримання обізнаності споживачів реклами та їх інтересів щодо такої особи, такого товару чи послуги. Одночасно не вважається рекламою вивіска чи табличка з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать цій особі вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщена на внутрішній поверхні власного чи наданого у користування особі приміщення, на зовнішній поверхні будинку чи споруди не вище першого поверху або на поверсі де знаходиться власне чи надане у користування особі приміщення, біля входу в таке приміщення, не вважається рекламою.
Вивіска чи табличка – елемент на будинку, будівлі або споруді з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать такій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщений на зовнішній поверхні будинку, будівлі або споруди не вище першого поверху або на поверсі, де розташовується власне чи надане у користування особі приміщення (крім, випадків, коли суб'єкту господарювання належить на праві власності або користування вся будівля або споруда), біля входу у таке приміщення, який не є рекламою.
Площа поверхні вивіски чи таблички не повинна перевищувати 3 кв. м. Інформація, яка за своїм змістом, місцем та/або способом розташування, не відповідає наведеним ознакам, розміщується у порядку, визначеному цими Правилами.
З матеріалів справи вбачається, що по вул. Пушкіна № 74 в м. Хмільнику розміщено конструкції із зовнішньою рекламою, оскільки характер виконання щитів відповідає передбаченим спеціальним Законом ознакам реклами, а саме містить інформацію про особу ("Подільську гранітну майстерню") та товар ("Пам’ятники", "Пам’ятники та інші вироби з граніту"), і яка призначена для сформування або підтримання обізнаності споживачів реклами та їх інтересів щодо такої особи чи такого товару, із перевищенням допустимого розміру конструкцій в 3 кв.м.
Відповідно до статті 251 КУпАП доказами у справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, що притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами.
З наведеного слід дійти висновку, що виявлення адміністративного правопорушення – це сформована думка (твердження) органу (посадової особи) про наявність адміністративного правопорушення в діях особи.
Системний аналіз зазначеної норми дає підстави вважати, що висновок органу (посадової особи) про наявність в діях особи адміністративного правопорушення виникає з моменту викладення в протоколі про адміністративне правопорушення фактичних його обставин, а тому саме з дня складення прокурором протоколу про адміністративне правопорушення, тобто з 18.07.2017 року, слід відраховувати строки накладення адміністративного стягнення.
Таким чином, з урахуванням вищевикладеного, на момент розгляду справи та винесення постанови адміністративною комісією строки накладення адміністративного стягнення не минули.
Також, судом не знайдено підстав для скасування постанови у зв'язку із пропущенням строку для притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності, передбаченого ч. 1 ст. 38 КУпАП, оскільки протокол про адміністративне правопорушення було складено 18.07.2017 року, а постанову у справі про адміністративне правопорушення винесено адміністративною комісією при виконкомі Хмільницької міської ради винесено 12.09.2017 року, тобто у межах строків, передбачених Законом.
З наведеного вбачається, що адміністративна комісія при виконкомі Хмільницької міської ради у спірних правовідносинах діяла у відповідності до діючого законодавства та межах наданих повноважень.
Відповідно до частини 1 статті 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Основний зміст принципу змагальності у адміністративному судочинстві полягає в тому, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення (ч. 1 ст. 72 КАС України).
Відповідно до ч.3 ст. 159 КАС України, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Таким чином, з огляду на фактичні обставини справи, норми законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд вважає, що позовні вимоги є безпідставними та необґрунтованими, а тому задоволенню не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2,6-14,17-18,69-71,79,86,128,158-163,167,171 КАС України, Законом України "Про рекламу", суд, -
ПОСТАНОВИВ:
У задовленні позову ОСОБА_1 до Адміністративної комісії при виконачому комітеті Хмільницької міської ради, про визнання протиправною та скасування постанови у справі про адміністративне правопорушення № 20-06/130 від 12.09.2017 року, відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження, якщо не було подано апеляційну скаргу, в разі подання апеляційної скарги, постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Постанова може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду шляхом подання через Хмільницький міськрайонний суд апеляційної скарги протягом 10 днів з дня отримання копії постанови.
Суддя Вергелес В.О.