СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 вересня 2017 р. Справа № 818/900/17
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Павлічек В.О.,
за участю секретаря судового засідання - Прімової-Крикуненко О.В.,
представника позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Публічного акціонерного товариства "Акціонерний банк "Столичний" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач , Сумське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів (далі по тексту - позивач), звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Публічного акціонерного товариства "Акціонерний банк "Столичний" (далі по тексту - відповідач), в якій просить стягнути з Публічного акціонерного товариства Акціонерний банк "Столичний" на користь Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції у розмірі 63 742,31 грн. та за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій пеню у розмірі 1 657,50 грн.
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що всупереч вимогам Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", відповідно до якого сплата адміністративно-господарських санкцій є обов’язковою для всіх підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим ст. 19 цього Закону, відповідач не сплатив адміністративно-господарські санкції в сумі 63 742,31 грн. у строки та в порядку, передбаченому цим Законом. За порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій відповідачу була нарахована пеня в сумі 1 657,50 грн. У зв’язку з цим сума заборгованості відповідача перед Фондом соціального захисту інвалідів складає 65 399,81 грн.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суд їх задовольнити.
Представник відповідача проти позовних вимог заперечував та просив відмовити в їх задоволенні, зазначивши, що на сьогоднішній день Публічне акціонерне товариство "Акціонерний банк "Столичний" перебуває в стадії ліквідації. Згідно п. 2-3 ч. 2 ст. 46 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» з дня початку процедури ліквідації Банку банківська діяльність банку завершується закінченням технологічного циклу конкретних операцій у разі, якщо це сприятиме збереженню або збільшенню ліквідаційної маси; строк виконання всіх грошових зобов'язань банку та зобов'язання щодо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) вважається таким, що настав. Частиною 3 статті 46 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» також передбачено, що під час здійснення ліквідації у банку не виникає жодних додаткових зобов'язань (у тому числі зі сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), крім витрат, безпосередньо пов'язаних із здійсненням ліквідаційної процедури. Вимоги за зобов'язаннями банку із сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), що виникли під час проведення ліквідації, можуть пред'являтися тільки в межах ліквідаційної процедури та погашаються у сьому чергу відповідно до статті 52 цього Закону.
Заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідача, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази у їх сукупності, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що відповідно до постанови Правління Національного банку України від 17 вересня 2015 р. № 614 «Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Акціонерний банк "Столичний" виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення від 18 вересня 2015 р. № 173 «Про початок процедури ліквідації Публічного акціонерного товариства "Акціонерний банк "Столичний" та делегування повноважень ліквідатора банку». Згідно з даним рішенням розпочато процедуру ліквідації Публічного акціонерного товариства "Акціонерний банк "Столичний" з 21 вересня 2015 року до 20 вересня 2017 року включно, призначено уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб та делеговано всі повноваження ліквідатора Публічного акціонерного товариства "Акціонерний банк "Столичний", визначені статтями 37, 38, 48, 51 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», провідному професіоналу з питань врегулювання неплатоспроможності банків відділу запровадження процедури тимчасової адміністрації та ліквідації департаменту врегулювання неплатоспроможності банків ОСОБА_3 строком на 2 роки з 21 вересня 2015 року до 20 вересня 2017 року включно (а.с. 61-63).
23.02.2017 року відповідачем подано до Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2016 рік (форма № 10-ПІ), згідно якого середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу фактично за рік становить 13 осіб, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до вимог чинного законодавства встановлена інвалідність - 0; кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, встановлених відповідно до вимог ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" - 1 (а.с. 6).
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Спеціальним законом, який визначає основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами, є ОСОБА_4 України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні».
Відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” з метою реалізації творчих і виробничих здібностей інвалідів та з урахуванням індивідуальних програм реабілітації їм забезпечується право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом.
Згідно з ч. 3 ст. 18 Закону України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” (далі - ОСОБА_4), підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, — у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів (ч. 2 ст. 19 Закону України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні”).
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, в яких за основним місцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструються у відповідних відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділенням звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів (ч. 9 ст. 19 Закону України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні”).
Таким чином, на підприємство покладається обов'язок створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів та інформувати про таку кількість створених робочих місць органи працевлаштування інвалідів.
З матеріалів справи суд вбачає, що 23.02.2017 року відповідачем було подано звіт за формою 10-ПІ про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2016 рік, відповідно до якого середньооблікова кількість працівників на підприємстві складає 13 осіб, кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях - 1, а середньооблікова кількість штатних працівників, яким встановлена інвалідність - 0 осіб (а.с. 6).
Разом з тим, згідно із п. 4 ч. 3 ст. 50 Закону України “Про зайнятість населення” роботодавці зобов'язані своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії) та заплановане масове вивільнення працівників у зв'язку із змінами в організації виробництва і праці, у тому числі ліквідацією, реорганізацією або перепрофілюванням підприємств, установ, організацій, скороченням чисельності або штату працівників підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання за два місяці до вивільнення.
При цьому, відповідно до листа Сумського міського центру зайнятості від 10.04.2017 року № 04/747, Публічне акціонерне товариство "Акціонерний банк "Столичний" протягом 2016 року до Сумського міського центру зайнятості звітність "Інформація про попит на робочу силу" (вакансії) за формою № 3-ПН із зазначенням можливості працевлаштування осіб з обмеженими фізичними можливостями не надавало (а.с. 9). Таким чином, у центрі зайнятості була відсутня інформація про наявність вакансії та необхідність направлення на підприємство у 2016 році інвалідів для працевлаштування.
Отже, враховуючи викладене, суд зазначає, що відповідачем у 2016 році, обов'язки, покладені на нього ч. 3 ст. 18 Закону України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” не виконано, зокрема ним не виділені та не створенні робочі місця для працевлаштування інвалідів.
Частина 1 ст. 20 Закону України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” встановлює, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю.
Зі звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2016 рік, який було подано Публічним акціонерним товариством "Акціонерний банк "Столичний" до Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів, суд вбачає, що відповідачем самостійно визначено суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі 63 742,31 грн. (а.с. 6).
Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
Згідно з ч. 4 ст. 20 Закону України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.
Із розрахунку суми позову, пред’явленого щодо стягнення заборгованості по сплаті адміністративно-господарських санкцій, за незайняті робочі місця для працевлаштування інвалідів, судом встановлено, що на суму заборгованості станом на 22.06.2017 року була нарахована пеня у розмірі 1 657,50 грн. (а.с. 5 зворотній бік).
Доказів, які б свідчили про погашення вказаної суми недоїмки на день розгляду справи або ж спростували доводи позивача, суду надано не було.
Відхиляючи доводи відповідача про звільнення його від відповідальності на підставі норм Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" у зв'язку з початком процедури ліквідації Публічного акціонерного товариства "Акціонерний банк "Столичний" з 18.09.2015, суд зазначає наступне, що ОСОБА_4 України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", на підставі приписів якого нараховано штраф та пеню, визначає основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами. ОСОБА_4 встановлює склад правопорушень законодавства про соціальну захищеність інвалідів в Україні, заходи відповідальності, що застосовуються за їх вчинення, і процесуальні норми, що визначають порядок притягнення до відповідальності. ОСОБА_5 не регулює ні цивільно-правових відносин, ані відносин у сфері оподаткування. Накладений на відповідача штраф є видом відповідальності за вчинення правопорушення, а нарахована пеня - способом забезпечення сплати цього штрафу.
Правовий аналіз положень Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", на який посилається відповідач як на підставу відмови у позові, не свідчить про можливість звільнення неплатоспроможних банків від відповідальності за порушення законодавства про соціальну захищеність інвалідів в Україні.
Таким чином, суд зазначає, що адміністративно-господарські санкції за незайняті інвалідами робочі місця не є податком, збором (обов’язковим платежем), обов’язкова сплата яких передбачена Конституцією України та Податковим кодексом України, а є заходом впливу до правопорушника у сфері господарювання у зв’язку із скоєнням правопорушення. У разі не доведення учасником господарських відносин про вжиття всіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення на нього може бути покладена відповідальність за не працевлаштування інвалідів. При цьому, під час судового засідання відповідачем не доведено, що ним було вжито усіх залежних від нього заходів для виконання ним обов`язку із виконання нормативу по працевлаштуванню інвалідів, передбаченого Законом України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні”.
Оскільки відповідачем не дотримано чинного законодавства щодо соціального захисту інвалідів у частині невиконання квоти по працевлаштуванню інвалідів, не вжито усіх залежних від нього заходів для виконання обов`язку із виконання нормативу по працевлаштуванню інвалідів, не сплачені адміністративно-господарські санкції, що передбачені за невиконання нормативу працевлаштування інвалідів, передбаченого чинним законодавством України, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів є обгрунтованими та підлягають задоволенню.
Керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Публічного акціонерного товариства "Акціонерний банк "Столичний" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені – задовольнити.
Стягнути з Публічного акціонерного товариства Акціонерний банк "Столичний" (вул. Покровська, 25, м. Суми, 40030, код ЄДРПОУ 20028816, МФО 300001, р/р 32071107701026, банк: Операційне управління НБУ м. Київ) на користь Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (вул. Горького, 2, м. Суми, 40011, код ЄДРПОУ 14004771, отримувач: УК у м. Сумах/м. Суми, банк отримувача: ГУДКСУ у Сумській області, рахунок 31212230700002, МФО 837013) адміністративно-господарські санкції у розмірі 63 742,31 грн. (шістдесят три тисячі сімсот сорок дві гривні 31 коп.) та за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій пеню у розмірі 1 657,50 грн. (одна тисяча шістсот п'ятдесят сім гривень 50 коп.).
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання копії повного тексту постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови складено 25.09.2017 року.
Суддя В.О. Павлічек