ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 вересня 2017 року
№ 876/9193/17
Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Довгополова О.М.,
суддів Гудима Л.Я., Пліша М.А.,
з участю секретаря судового засідання Румянцевої О.І.,
представника позивача Токара В.І.,
представника відповідача Матвіїва Б.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу Головного управління Держаної фіскальної служби в Івано-Франківській області на ухвалу Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2017 року про розстрочення виконання судового рішення у справі за позовом Головного управління Держаної фіскальної служби в Івано-Франківській області до Державного підприємства «Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» про стягнення податкового боргу, -
ВСТАНОВИВ:
Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 19.07.2017 року було задоволено позов Головного управління Держаної фіскальної служби в Івано-Франківській області та стягнуто з ДП «Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» в дохід бюджету податковий борг в сумі 2943963,35 грн. з розрахункових рахунків у банках, які обслуговують дане підприємство та за рахунок готівки, що належить відповідачу. Дана постанова набрала законної сили.
ДП «Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» звернулось до суду із заявою про розстрочення виконання судового рішення, у якій просило розстрочити виконання зазначеної постанови терміном на 60 місяців.
Заяву обґрунтовувало відсутністю у нього достатніх коштів на сплату боргу. Зокрема, заявник зазначав про наявність у нього заборгованості по інших виплатах (податки, внески на пенсійне і соціальне страхування тощо). Також в порівнянні з попередніми роками, в 2016 році зменшився розмір лісосічного фонду, що в свою чергу призводить до зменшення обсягу реалізації лісопродукції, що є основним джерелом прибутку підприємства. Крім того, на лісовідновлення підприємством вкладаються власні кошти, а не отримуються дотації з Державного бюджету, що в свою чергу накладає додаткові фінансові навантаження. Також підприємств здійснює безоплатне відвантаження дров для потреб проведення Антитерористичної операції на виконання наказу Міністра оборони України від 03.12.2014 року № 864, тобто здійснює державне оборонне замовлення.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2017 року заяву задоволено частково: розстрочено виконання постанови Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 19.07.2017 року у справі № 809/949/17 строком на 36 місяців рівними частинами, починаючи з моменту набрання даною ухвалою законної сили.
Ухвала мотивована тим, що з поданих суду заявником доказів на підтвердження обставин, що ускладнюють виконання судового рішення, вбачається виконання ДП «Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» державного оборонного замовлення, загроза виникнення неплатоспроможності (банкрутства) державного підприємства в разі своєчасної та в повному обсязі сплати ним грошового зобов'язання або погашення податкового боргу в повному обсязі та сезонний характер виробництва та/або реалізації дров, які є обставинами, що ускладнюють виконання судового рішення по даній справі у розумінні статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України, в зв'язку з чим суд дійшов висновку про наявність правових підстав для розстрочення виконання вказаного судового рішення. Водночас суд задовольнив заяву частково, а саме розстрочив виконання вищевказаної постанови строком на 36 місяців, а не на 60 як просив заявник.
Ухвалу в апеляційному порядку оскаржив позивач, вважає, що вона є незаконною та необґрунтованою, прийнята з порушенням норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення питання, а також висновки суду не відповідають обставинам справи. Просить ухвалу скасувати та постановити нову, якою у задоволенні заяви відповідача відмовити.
На обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що розстрочення судом першої інстанції сплати ДП «Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» податкового боргу на 36 місяців суперечить вимогам п. 100.7 ст. 100 Податкового кодексу України, відповідно до змісту якого сплату податкового боргу може бути розстрочено або відстрочено в межах не більше одного бюджетного року.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 263 Кодексу адміністративного судочинства України за наявності обставин, що ускладнюють виконання судового рішення (відсутність коштів на рахунку, відсутність присудженого майна в натурі, стихійне лихо тощо), особа, яка бере участь у справі, та сторона виконавчого провадження можуть звернутися до адміністративного суду першої інстанції (незалежно від того, суд якої інстанції видав виконавчий лист) із заявою про відстрочення або розстрочення виконання судового рішення.
Проаналізувавши зміст наведеної норми, колегія суддів зазначає, що нею не встановлено конкретного переліку підстав та обставин для розстрочення виконання судового акта, а лише вказано критерії для їх визначення з урахуванням обставин справи та доказів, наданих особами, які беруть участь у справі.
При цьому, підставою для застосування ст. 263 Кодексу адміністративного судочинства України є обставини, які перешкоджають належному виконанню судового рішення в адміністративній справі, а саме ускладнюють його виконання або роблять неможливим.
Для розстрочення виконання судового рішення такою обставиною може бути, зокрема, відсутність чи недостатність коштів на рахунку боржника, а також інші пов'язані з цим обставини (причини або наслідки), на що у своїй заяві посилалось ДП «Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» і з доводами якого погодився суд першої інстанції.
Зокрема, як зазначено вище, на обґрунтування своєї заяви про розстрочення виконання судового рішення заявник вказував про наявність у нього заборгованості по інших виплатах (податки, внески на пенсійне і соціальне страхування тощо), зменшення в порівнянні з попередніми роками, лісосічного фонду, що призвело до зменшення обсягу реалізації лісопродукції, здійснення державного оборонного замовлення. На підтвердження своїх доводів заявник надав баланс (звіт про фінансовий стан) станом на 30.06.2017 року, звіт про фінансові результати (звіт про сукупний дохід) за І півріччя 2017 року та довідку щодо сплати податків, зборів (обов'язкових платежів) за І півріччя 2017 року.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що надані заявником пояснення та письмові докази підтверджують тяжке фінансове становище підприємства, відсутність необхідних коштів для сплати одноразово зазначеного вище податкового боргу.
Таким чином, відповідач довів наявність обставин, які перешкоджають йому своєчасно виконати зазначене вище судове рішення, а саме сплатити стягнуту судом суму податкового боргу одним платежем, в зв'язку з чим колегія суддів вважає правильним та обґрунтованим висновок суду першої інстанції, що заява ДП «Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» про розстрочення виконання судового рішення є обґрунтованою і підлягає задоволенню частково, а саме виконання вказаної постанови необхідно відстрочити на 36 місяців рівномірними частинами.
Доводи апелянта про те, що розстрочення судом першої інстанції сплати ДП «Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» податкового боргу на 36 місяців суперечить вимогам п. 100.7 ст. 100 Податкового кодексу України, на думку колегії суддів, є помилковими, оскільки, як вбачається із змісту даної статті, вона регулює питання та умови розстрочення та відстрочення грошових зобов'язань або податкового боргу платника податків контролюючим органом, а не судом.
В свою чергу, питання відстрочення і розстрочення судом виконання судового рішення, як зазначено вище, регулюється ст. 263 Кодексу адміністративного судочинства України, якою не встановлено жодних обмежень щодо терміну відстрочення чи розстрочення виконання рішення, в тому числі рішення про стягнення податкового боргу.
За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та постановив ухвалу з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, тому оскаржувану ухвалу слід залишити без змін.
Керуючись ст. ст. 160, 195, 196, п. 1 ч. 1 ст. 199, ст. 200, п. 1 ч. 1 ст. 205, ст. ст. 206, 254 КАС України, суд -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Держаної фіскальної служби в Івано-Франківській області залишити без задоволення.
Ухвалу Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2017 року про розстрочення виконання судового рішення у справі № 809/949/17 за позовом Головного управління Держаної фіскальної служби в Івано-Франківській області до Державного підприємства «Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат» про стягнення податкового боргу - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя
О. М. Довгополов
судді
Л. Я. Гудим
М. А. Пліш
Ухвала складена в повному обсязі 12.09.2017 року