Справа № 345/1416/17
Провадження № 2-а/345/144/2017
ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01.08.2017 року м. Калуш
Калуський міськрайонний суд Івано-Франківської області в складі:
головуючого судді Мигович О.М.
секретаря Бабійчук Л.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Калуші справу за позовом ОСОБА_1 до Калуського об'єднаного управління пенсійного фонду України Івано-Франківської області про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії, -
в с т а н о в и в:
що ОСОБА_1 звернувся до суду із зазначеним позовом. Позовні вимоги мотивує тим, що він є реабілітованим на підставі Закону України «Про реабілітацію жертв політичних репресій на Україні» та перебуває на обліку у відповідача і отримує пенсію за віком з врахуванням підвищення до пенсії примусово переселених членів сім'ї реабілітованих у розмірі 43,52 грн. на підставі Постанови КМУ від 16.07.2008р. № 654 «Про підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян».
Однак відповідно до п. «г» ст. 77 Закону України «Про пенсійне забезпечення» громадянам, які необгрунтовано зазнали політичних репресій і згодом були реабілітовані, призначені пенсії підвищуються на 50 процентів, а членам їхніх сімей, яких було примусово переселено, - на 25 процентів мінімальної пенсії за віком.
Дізнавшись, що отримує пенсію не в повному розмірі, ОСОБА_1 22.03.2017р. звернувся до відповідача із заявою про визнання протиправними дій об'єднаного управління Пенсійного фонду України ІваноФранківської області щодо відмови йому у здійсненні перерахунку пенсії в розмірі 25 відсотків мінімальної пенсії за віком, відповідно до пункту «г» статті Закону України «Про пенсійне забезпечення» та зобов'язати відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії відповідно до п. «г» ст. 77 Закону України «Про пенсійне забезпечення» із розрахунку 25 процентів мінімальної пенсії за віком, встановленого ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», починаючи з 21.11.2016р. з врахуванням виплачених сум.
Від представника відповідача до суду надійшло заперечення на позов та доповнення до нього в якому відповідач вважає позовну вимогу ОСОБА_1 безпідставною та необґрунтованою, оскільки позивачу підвищення до пенсії виплачується у розмірі 43,52грн. згідно постанови КМУ № 654 від 16.07.2008р. «Про підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян», а стаття 28 Закону України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування» застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом і не може застосовуватись для визначення розміру підвищення до пенсії позивачки. Також посилається на ухвалу Конституційного Суду України у справі 3 2-25/2009 від 19.05.2009р., згідно якої непоширення положень ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування» на правовідносини, що виникають на підставі інших законів, свідчить про наявність прогалин у законодавчому регулюванні виплат і заповнення таких прогалин має здійснюватися законодавцем та не належить до повноважень суду і виходить за межу його компетенції. З наведених підстав просить у задоволенні позову відмовити.
У судове засідання позивач не з'явився, однак вказав в позовній заяві, що позов підтримує та просить його задоволити, розгляд справи проводити у його відсутності..
Представник відповідача Калуського об'єднаного УПФУ Івано-Франківської області у судове засідання не з'явився, подав до суду заяву в якій заперечив позовні вимоги з наведених підстав у поданому запереченні та доповненні на позов, просить у задоволенні позову відмовити. Розгляд справи проводити у його відсутності.
Суд, дослідивши матеріали справи вважає, що позов підлягає до задоволення, виходячи із наступних підстав:
У судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку у відповідача і отримує пенсію за віком з врахуванням підвищення до пенсії примусово переселених членів сімї реабілітованих у розмірі 43,52 грн. на підставі Постанови КМУ від 16.07.2008р. № 654 «Про підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян».
Листом № 92/С-15 від 13.04.2017р. відповідачем було відмовлено ОСОБА_1 у перерахунку та виплаті пенсії відповідно до п. «г» ст. 77 «Про пенсійне забезпечення» (а.с. 7).
Відповідно до пункту «г» ст. 77 «Про пенсійне забезпечення», призначені пенсії підвищуються: громадянам, які необгрунтовано зазнали політичних репресій і згодом були реабілітовані, призначені пенсії - на 50процентів, а членам їх сімей, яких було примусово переселено, - на 25 процентів мінімальної пенсії за віком.
Відповідно до а. 1 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування», мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. У разі виплати застрахованій особі довічної пенсії, передбаченої цим Законом, мінімальний розмір пенсії за віком у солідарній системі зменшується на розмір зазначеної пенсії.
Згідно частини 3 статті 28 цього Закону, мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзацом першим частини першої цієї статті, застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом.
Згідно ч. 1 ст. 2 Закону України «Про прожитковий мінімум», для встановлення розмірів мінімальної пенсії за віком застосовується розмір прожиткового мінімуму.
Отже, згідно Закону України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування», мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений а. 1 ч. 1 ст. 28 цього Закону застосовується виключно для визначення розмірів пенсій призначених згідно з цим Законом.
Відповідно до ч. 7 ст. 9 КАС України, у разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), а за відсутності такого закону суд виходить із конституційних принципів і загальних засад права (аналогія права).
Таким чином, поняття мінімальної пенсії за віком, наведене у ст. 28 Закону України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування» слід застосувати для визначення розміру підвищення до пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення».
Відповідно до п.п. 1, 2 ч. 1 ст. 9 КАС України, 1) суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; 2) суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 8 КАС України, в Україні визнається і діє принцип верховенства права.
Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Контитуції України і повинні відповідати їй.
Конституція України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.
Тому, посилання відповідача на те, що позивач ОСОБА_1 отримує підвищення до пенсії у розмірі 43,52 грн. на підставі Постанови КМУ від 16.07.2008р. № 654 «Про підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян» суд вважає необгрунтованим, оскільки Постанова КМУ є підзаконним нормативно-правовим актом і не може скасовувати гарантії встановлені Контитуцією України та відповідними Законами.
Також, суд не бере до уваги посилання відповідача на ухвалу Конституційного Суду України у справі 3 2-25/2009 від 19.05.2009р., оскільки це ухвала про відмову у відкритті конституційного провадження у справі за конституційним поданням Пенсійного фонду України щодо офіційного тлумачення терміна (словосполучення) "мінімальна пенсія за віком", що міститься у статті 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", тлумачення терміна (словосполучення) "мінімальний розмір пенсії за віком", використаного в частині першій статті 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", статті 19 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії", яка не має статусу обовязковості виконання відповідно до ст. 69 Закону України «Про Конституційний Суд України».
Враховуючи наведене, суд вважає, що відмова відповідача у перерахунку призначеної позивачці пенсії в розмірі 25 відсотків мінімальної пенсії за віком, відповідно до пункту «г» статті Закону України «Про пенсійне забезпечення» є неправомірною а тому позов слід задоволити та визнати неправомірними дії Калуського об'єднаного управління Пенсійного фонду України ІваноФранківської області щодо відмови ОСОБА_1 у здійсненні перерахунку пенсії в розмірі 25 відсотків мінімальної пенсії за віком, відповідно до пункту «г»статті Закону України «Про пенсійне забезпечення» та зобовязати відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії відповідно до п. «г» ст. 77 Закону України «Про пенсійне забезпечення» із розрахунку 25 процентів мінімальної пенсії за віком, встановленого ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», починаючи з 21.11.2016р. з врахуванням виплачених сум.
На підставі Контитуції України, Закону України «Про реабілітацію жертв політичних репресій на Україні», ст. 77 Закону України «Про пенсійне забезпечення», ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та керуючись ст. ст. 158 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
п о с т а н о в и в:
Позов задоволити.
Визнати протиправними дії Калуського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області щодо відмови ОСОБА_1 у здійсненні перерахунку пенсії в розмірі 25 відсотків мінімальної пенсії за віком, відповідно до пункту «г» ч. 1 статті 77 Закону України «Про пенсійне забезпечення».
Зобов'язати Калуське об'єднане управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 підвищення до пенсії, відповідно до пункту «г» частини 1 ст. 77 Закону України «Про пенсійне забезпечення» із розрахунку 25 відсотків мінімальної пенсії за віком, встановленої ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», починаючи з 21.11.2016 року з врахуванням виплачених сум.
Стягнути з ОСОБА_1 в користь Державної судової Адміністрації України - 551,20 грн. судового збору.
Постанова може бути оскаржена до Львівського адміністративного апеляційного суду протягом 10 днів з часу її проголошення шляхом подачі апеляційної скарги через Калуський міськрайонний суд, а сторонами у цей же ж строк з часу одержання копії постанови.
Головуючий: