Провадження № 2-а/415/21/17
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23.02.17 року м. Лисичанськ
Лисичанський міський суд Луганської області у складі:
головуючого судді – Калмикової Ю.О.,
при секретарі – Бадаєвій А.Р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду м. Лисичанська адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 управління Пенсійного фонду України в Луганській області про визнання дій суб’єкта владних повноважень протиправними, зобов’язання до перерахунку та виплати пенсії за вислугу років, -
встановив:
17 листопада 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Лисичанського міського суду Луганської області з адміністративним позовом до ОСОБА_2 управління Пенсійного фонду України в Луганській області про визнання дій суб’єкта владних повноважень протиправними, зобов’язання до перерахунку та виплати пенсії за вислугу років.
В обґрунтування заявлених позовних вимог посилалась на те, що він перебуває на обліку в ОСОБА_2 управлінні Пенсійного фонду України в Луганській області, та отримує пенсію за вислугу років, відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 № 2262-хіі, починаючи з 14.08.2015.
З 24.01.1997 по 13.08.2015 він проходив службу в органах внутрішніх справ, та був звільнений у запас Збройних Сил України 13.08.2015 з посади заступника начальника ізолятора тимчасового тримання осіб, затриманих та взятих під варту, підпорядкованого Лисичанському МВ ГУМВС України у Луганській області.
На підставі наказів першого заступника керівника Антитерористичного Центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей (по стройовій частині) від 07.06.2015 № 158, від 20.08.2015 № 232 Позивач з 10.01.2015 по день звільнення з органів внутрішніх справ 13.08.2015, безпосередньо брав участь в Антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальній цілісності України в районах проведення АТО на території Луганської області.
На підставі постанови Кабінету Міністрів України від 31.01.2015 № 24 «Про особливості виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій» йому за період безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України щомісячно з 10.01.2015 по 13.08.2015 виплачувалась грошова винагорода за безпосередню участь в АТО у загальній сумі 29 632,00 грн., з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, який перераховано в бюджет України.
З метою здійснення перерахунку призначеної пенсії за вислугу років з рахуванням у складі грошового забезпечення, з якого призначається пенсія, фактично отриманих сум щомісячної грошової винагороди за безпосередню участь в АТО за період з 10.01.2015 по 13.08.2015 у загальній сумі 28417,09 грн., з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та перераховано в бюджет України - 1214,91 грн., Позивач 06.10.2016 звернувся з заявою до ОСОБА_2 управління пенсійного фонду в Луганській області. Однак відповідач відмовив йому у перерахунку пенсії мотивуючи це тим, що заробіток (грошове забезпечення) для обчислення пенсії визначено ст. 43 ЗУ № 2262 та п. 7 Порядку обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей, затвердженого постановою КМУ від 17.07.1992 № 393. Пенсії обчислюються з розміру грошового забезпечення, з якого було сплачено єдиний внесок - на загальнообов'язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:
-відповідних окладів за посадою, військовим званням та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням;
-щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат) установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишенні за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії;
Винагорода за участь в АТО не включена до довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення від 13.08.2015 № 45/15384.
Відповідно до ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсії і провадиться у порядку, встановленому КМУ, у строки, передбачені ч. 2 ст. 51 цього Закону.
Конституційний суд України у своєму рішенні від 13.05.2015 № 4-рп/2015 щодо офіційного тлумачення положень ч. 3 ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» дійшов висновку, що додаткові види грошового забезпечення військовослужбовців, які враховуються при перерахунку пенсій, визначаються виключно законами України, а встановлений у положеннях першого речення ч. 3 ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» № 2262 перелік щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, який включає надбавки, доплати, підвищення, є вичерпним.
Таким чином, до встановлених виключно Законами України нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, на підставі введення яких усі призначені за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» № 2262 пенсії підлягають перерахунку, належать лише надбавки, доплати, підвищення.
З огляду на вищезазначене, підстави для перерахунку пенсії з урахуванням винагороди за безпосередню участь в АТО відсутні.
З цим рішення Позивач не згоден, та вважає його протиправним з наступного:
Відповідно до ч. 3 ст. 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» № 2262 передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому КМУ.
Відповідно до п. 7 постанови КМУ від 17.07.1992 № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей» пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.
Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їхніх сімей визначені Законом України від 20.12.1991 № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».
Військовослужбовцям у зв'язку з особливим характером військової служби, яка пов'язана із захистом Вітчизни, надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації.
Частиною 1 ст. 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» № 2011 встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
Частиною 2 цієї статті визначено, що до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.
Таким чином, Позивач зазначає, що є необґрунтованими доводи Відповідача про те, що, з урахуванням висновків Конституційного Суду України, викладених у рішенні № 4-рп/2015 від 13.05.2015, даний вид виплат (винагорода за безпосередню участь в АТО) не включений до переліку щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, визначених Законами України, з огляду на те, що ч. 2 ст. 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» № 2011 визначено, що до складу грошового забезпечення входить, зокрема, винагороди, які мають постійний характер.
Постановою КМУ від 07.11.2007 № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» упорядковано структуру та умови грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та затверджено схеми посадових окладів і додаткових видів грошового забезпечення за категоріями військовослужбовців (пункт 3 цієї постанови).
Згідно зі схемою додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України (щомісячних та одноразових, додаток № 25 до постанови № 1294) до одноразових віднесені такі види грошового забезпечення: винагорода, призначення та виплата якої пов'язана з обсягом та складностями роботи, що виконується під час проходження військової служби; матеріальна допомога на початкове обзаведення (вид матеріального забезпечення військовослужбовців, передбачений статтею 9-1 Закону № 2011-XII), а також одноразова матеріальна допомога військовослужбовцям строкової військової служби.
Вищевказані норми матеріального права дають підстави вважати, що додаткова грошова винагорода за участь в антитерористичній операції відноситься до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія.
Питання виплати щомісячної додаткової грошової винагороди регламентовані нормами постанови КМУ від 22.09.2010 № 889.
Відповідно до приписів ст. 51 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» № 2262 при настанні обставин, які тягнуть за собою зміну розміру пенсій, призначених військовослужбовцям строкової служби та їх сім'ям, перерахунок цих пенсій провадиться відповідно до строків, встановлених частиною четвертою статті 45 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». Перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.
Перерахунок пенсій у зв'язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
Позивач вважає, що право на підвищення пенсії набув з 14.08.2015 року (з моменту її призначення), але звернувся до ОСОБА_2 управління пенсійного фонду України в Луганській області із заявою про перерахунок пенсії 06.10.2016, відповідь на заяву отримав 26.10.2016 р.
Позивач також посилається на судову практику щодо вирішення подібних спірних правовідносин про здійснення перерахунку та виплати призначеної пенсії за вислугу років у відповідності до вимог ст. 43, 63 ЗУ № 2262 з урахуванням винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції міститься в ухвалі Київського апеляційного адміністративного суду від 07.06.2016 року по справі № 750/1438/16-а, в постанові Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 01.08.2016 року по справі № 336/2560/16-а, в ухвалі Донецького апеляційного адміністративного суду від 26.05.2016 року по справі № 415/271/16, в постанові Донецького апеляційного адміністративного суду від 01.06.2016 року по справі № 415/262/16, тощо.
На підставі викладеного просив суд визнати протиправними дії ОСОБА_2 управління Пенсійного Фонду України в Луганській області щодо відмови в проведенні перерахунку раніше призначеної пенсії за вислугу років на користь ОСОБА_1 з урахуванням винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції та зобов'язати Головне управління Пенсійного Фонду України в Луганській області здійснити перерахунок та виплату раніше призначеної ОСОБА_1 пенсії за вислугу років у відповідності до вимог ст. 43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» з урахуванням винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції з 14.08.2015.
Позивач ОСОБА_1 в судове засідання не з’явився, в прохальній частині позову просив суд розглядати справу за його відсутністю.
Представник Відповідача ОСОБА_2 управління Пенсійного Фонду України в Луганській області в судове засідання не з’явився, надав суду письмові заперечення проти позову, в яких позов не визнав та просив суд відмовити в його задоволенні.
В обґрунтування заперечень позовних вимог відповідач посилався на те, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в головному управлінні Пенсійного фонду України в Луганській області та отримує пенсію за вислугу років, призначену відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» з 14.08.2015 року.
Призначення даного виду пенсій належить до компетенції головних управлінь Пенсійного фонду України в областях, що передбачено ст.10, 49 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» №2262-XII та п.п.5 пункту 4 «Положення про головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі», затверджено постановою правління Пенсійного фонду України N 28-2 від 22.12.2014.
Відповідно до статті 49 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» заява про призначення пенсії згідно з цим Законом подається до територіального органу Пенсійного фонду України в порядку, встановленому правлінням Пенсійного фонду України.
Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» було затверджено постановою правління Пенсійного фонду України №3-1 від 30.01.2007(далі - Порядок).
Відповідно до пункту 1 цього порядку заява про призначення пенсії за вислугу років за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» подається до головних управлінь Пенсійного фонду через уповноважені структурні підрозділи Міністерства внутрішніх справ України.
При цьому структурні підрозділи подають наступні документи (п. 7, 12 Порядку):
-заява про призначення пенсії (за формою додаток 1 до Порядку):
-подання Уповноваженого структурного підрозділу про призначення пенсії (за формою додаток 2 до Порядку)
-грошовий атестат, або довідка про розмір грошового забезпечення, і довідка про додаткові види грошового забезпечення, які заявник отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби.
-документи про страховий стаж (при призначенні пенсії згідно з пунктом "б" статті 12 Закону);
-копія документа про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про невідповідний орган державної податкової служб;: і мають відмітку у паспорті);
-довідка ВАТ "Ощадбанк" або інший документ, що підтверджує відкриття рахунку назву та номер відділення ВАТ "Ощадбанк";
-копія паспорта.
Пенсія ОСОБА_1 призначалась головним управлінням Пенсійного фонду України в Луганській області на підставі документів, поданих 08.09.2015 управлінням фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУ МВС України у Луганській області.
Повний список документів, що було подано для призначення пенсії Позивачу перелічено у Поданні про призначення пенсії від 08.09.2015 року.
Інформація про додаткові види грошового забезпечення, які враховуються під час призначення пенсії, містилась в:
- довідка №15384 від 13.08.2016, видана Лисичанським MB УМВС України в Луганській області, про додаткові види грошового забезпечення за період з 01.08.2013 по 31.07.2015.
До цієї довідки було включено тільки ті додаткові види грошового забезпечення, які затверджені постановою Кабінету Міністрів України №1294 від 07.11.2007 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».
Довідок з інформацією про інші види винагород, у тому числі за безпосередню участь в антитерористнчній операції, від структурного підрозділу не надходило, у тому числі такої інформації не було і в довідці, яку видавав Міловський РВ УМВС України в Луганській області.
Викладені обставини по справі свідчать, що на час призначення пенсії ОСОБА_1 у Відповідача не було, та фактично і не могло бути, підстав для вирішення питання щодо врахування під час призначення йому пенсії винагороди за безпосередньо участь у антитерористичній операції.
Тому позовні вимоги Позивача щодо здійснення перерахунку пенсії саме з 14.08.2015 не мають правового підґрунтя.
2. Пояснення Відповідача в частині відсутності підстав враховувати винагороду за безпосередньо участь у антитерористичній операції під час розрахунку пенсії.
Абзацом 3 статті 43 Закону № 2262 визначено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Також, у пункті 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей» зазначено, що пенсії обчислюються з розміру грошового забезпечення, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 р. - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування з урахуванням таких його видів:
відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням;
щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії. При цьому розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням. Середня сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається шляхом ділення на 24 загальної суми цих видів грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.
Склад місячного грошового забезпечення працівників органів внутрішніх справ визначено у пункті 1 постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб». В цій нормі зокрема зазначено, що грошове забезпечення складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Перелік додаткових видів грошового забезпечення та їх розмір наведено у Додатку №26 до Постанови №1294, а саме:
-підвищення посадового окладу за особливі умови служби, пов'язані з підвищеним ризиком для життя, відсотків посадового окладу;
-надбавка за кваліфікаційну категорію медичним працівникам з числа начальницького складу, відсотків посадового окладу;
-надбавка за особливості проходження служби у приймальниках-розподільниках для осіб, затриманих за бродяжництво, в ізоляторах тимчасового тримання затриманих і взятих під варту осіб, у спецприймальниках для тримання осіб, підданих адміністративному арешту, відсотків посадового окладу;
-надбавка за роз'їзний характер роботи (замість добових), відсотків посадового окладу;
-доплата за особливі умови служби, відсотків посадового окладу; доплата за службу в нічний час, відсотків посадового окладу; надбавка за кваліфікаційну категорію, відсотків посадового окладу; підвищення посадового окладу за результатами чергової екзаменаційної сесії, відсотків посадового окладу;
-надбавка за безперервний стаж на шифрувальній роботі, відсотків посадового окладу.
При цьому зміст нормативного акту свідчить, що наведений перелік є вичерпним.
Однак, виплата з назвою «винагорода за безпосередню участь в антитерористичній операції» не містяться в переліку додаткового грошового забезпечення що перелічений в цілому у статті 43 Закону 2262, п. 7 постанови КМУ № 393 та конкретизовано у п.1 та Додатку №26 до Постанови №1294 .
Крім того, згідно змісту п. 1 Постанови КМУ №1294 до видів додаткового грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія належать лише суми, що мають постійний характер.
Виплати які вказує Позивач, а саме: винагорода за безпосередню участь з антитерористичній операції не носять постійного характеру, тому підстави для врахування їх при призначенні (перерахунку) пенсії відсутні.
Щодо відсутності правових підстав для включення в розрахунок пенсії винагороди за участь в антитерористичній операції слід також додатково зазначити, що ці виплати було регламентовано Постановами Кабінету Міністрів України №158 від 04.06.2014 та №24 від 31.01.2015 року. Вказана виплата нараховувалась на підставі окремих умов таких як - особливий період або під час проведення антитерористичної операції. Це також підтверджує, що винагорода за участь в антитерористичній операції -це тимчасові виплати, які не мають постійного характеру.
3. 13 травня 2015 року Конституційним Судом України ухвалено рішення по справі № 4-рп/2015 щодо офіційного тлумачення положень частини третьої статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» де зазначено, що однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців є визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсії. Згідно з частиною третьою статті 43 Закону пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за Законом, та членам їх сімей обчислюються з урахуванням, зокрема, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій в розмірах, установлених законодавством.
Положенням першого речення частини третьої статті 63 Закону передбачено підстави для перерахунку пенсій та перелік щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, які враховуються для їх перерахунку. Так, усі призначені за Законом пенсії підлягають перерахунку, у тому числі, у зв'язку із введенням для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.
Аналіз наведених положень Закону вказує на єдиний підхід законодавця до визначення видів грошового забезпечення військовослужбовців, які враховуються як при призначенні пенсій (стаття 43), так і при перерахунку раніше призначених пенсій (стаття 63).
Конституційний Суд України наголошує, що виключно Верховна Рада України шляхом прийняття законів визначає види грошового забезпечення для обчислення та перерахунку пенсій військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом, а Кабінет Міністрів України вживає заходів щодо забезпечення права осіб на пенсійне забезпечення, керуючись ОСОБА_3 та законами України.
Виплата винагороди за участь в антитерористичній операції була встановлена Постановами Кабінету Міністрів України №158 від 04.06.2014 та №24 від 31.01.2015 року.
На сьогодні, Законами України даний вид виплат(винагород) не включено до переліку щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, введення яких є підставою для перерахунку пенсій, тому Позивач не має правових підстав для проведення перерахунку пенсії.
4.Відповідно до статті 8 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» виплата пенсій, у тому числі додаткових пенсій, доплат, надбавок та підвищень до них, компенсаційних виплат, встановлених законодавством, звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей забезпечується за рахунок коштів Державного бюджету України.
Враховуючи викладене, виплата пенсії у розмірах, що перевищують її розміри, обчислені відповідно до чинного законодавства, може бути здійснена у разі надходження відповідних коштів з Державного бюджету України.
Згідно з пунктами 20 та 29 частини 1 статті 116 Бюджетного кодексу України вжиття зобов'язань без відповідних бюджетних асигнувань та здійснення видатків бюджету з перевищенням бюджетних призначень є порушенням бюджетного законодавства.
Крім того, відповідно до пункту 11 розділу «Прикінцеві положення» Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» N 928-УШ від 25.12.2015 норми і положення частин першої та другої статті 9, статей 14, 22, 36, 37 та 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевих бюджетів та бюджету Фонду соціального страхування України.
Тому, зобов'язання оскаржуваним судовим рішенням здійснити крім перерахунку пенсії, також і її виплату йде всупереч з зазначеними положеннями законодавства, якими обмежено виплати на 2016 рік.
5.Крім того, вважають за необхідне зазначити, що адміністративний позов з аналогічним предметом вже розглядався судами України.
За результатом розгляду справ №295/14438/15-а, №420/1244/16-а апеляційним адміністративним судом було відмовлено у задоволенні вимог Позивача, однією з яких було - здійснити перерахунок пенсії з урахуванням винагороди за участь в антитерористичній операції.
6. Виконання позовних вимог позивача щодо проведення перерахунку пенсії з урахуванням винагороди за участь в антитерористичній операції є неможливим оскільки в управлінні відсутні документи, які містять всю необхідну для цього інформацію.
7. Позивачем пропущено строк для звернення до адміністративного суду, який встановлено у ст. 99 КАС України.
Документи для призначення пенсії Позивачу надійшли до головного управління 08.09.2015 року. На їх підставі було проведено нарахування пенсії Позивача з 14.08.2015 року.
Відповідно до статті 99 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Відповідно до тексту позову Позивач звернувся з адміністративним позовом до суду 17.11.2016, тобто з пропущенням шестимісячного строку. При цьому клопотання про поновлення цього терміну Позивачем не заявлялось. Тому просили відмовити у задоволені позовних вимог.
Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до частини третьої статті 43 Закону № 2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»(у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України № 393 від 17.07.1992 пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.
Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їхніх сімей визначені Законом № 2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».
Військовослужбовцям у зв'язку з особливим характером військової служби, яка пов'язана із захистом Вітчизни, надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації.
Частиною першою статті 9 Закону № 2011-ХІІ установлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
Частиною другою цієї статті визначено, що до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.
Таким чином, суд зазначає, що є необґрунтованими доводи відповідача про те, що, з урахуванням висновків Конституційного Суду України, викладених у рішенні № 4-рп/2015 від 13.05.2015 року, даний вид виплат (винагорода за безпосередню участь в АТО) не включений до переліку щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, визначених Законами України, з огляду на те, що частиною другою статті 9 Закону України № 2011-ХІІ визначено, що до складу грошового забезпечення входить, зокрема, винагороди, які мають постійний характер.
Постановою Кабінету Міністрів України № 1294 від 07.11.2007 р. упорядковано структуру та умови грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та затверджено схеми посадових окладів і додаткових видів грошового забезпечення за категоріями військовослужбовців (пункт 3 цієї постанови).
Згідно зі схемою додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України (щомісячних та одноразових, додаток № 25 до постанови № 1294) до одноразових віднесені такі види грошового забезпечення: винагорода, призначення та виплата якої пов'язана з обсягом та складностями роботи, що виконується під час проходження військової служби; матеріальна допомога на початкове обзаведення (вид матеріального забезпечення військовослужбовців, передбачений статтею 9-1 Закону № 2011-ХІІ),а також одноразова матеріальна допомога військовослужбовцям строкової військової служби.
Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» також гарантовано право військовослужбовців, крім військовослужбовців строкової служби, на щорічну основну відпустку із збереженням грошового, матеріального забезпечення та наданням допомоги на оздоровлення у розмірі місячного грошового забезпечення (частина перша статті 10-1 цього Закону).
Умови, розмір та порядок виплати військовослужбовцям зазначеної допомоги визначені постановою № 1294 та Інструкцією про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 11.06.2008 № 260. Так, розмір грошової допомоги на оздоровлення визначається виходячи з посадового окладу, окладу за військовим званням та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (крім винагород та морського грошового забезпечення), на які військовослужбовець має право за займаною ним штатною посадою на день вибуття в щорічну основну відпустку (підпункт 3 пункту 5 постанови № 1294, підпункт 30.4 пункту 30 розділу ХХХ Інструкції).
Наведеними нормативними актами також регламентовано умови та порядок виплати військовослужбовцям матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань.
Розмір матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань установлюється за рішенням Міністра оборони України виходячи з наявного фонду грошового забезпечення, передбаченого в кошторисі Міністерства оборони України (підпункт 3 пункту 5 постанови № 1294, підпункти 33.1, 33.3 пункту 33 розділу ХХХІІІ Інструкції).
Одноразова грошова допомога при звільненні передбачена статтею 15 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».
Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 04 червня 2014 року № 158 «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству фінансів на 2014 рік, та виділення коштів з резервного фонду державного бюджету» встановлено, що за безпосередню участь в антитерористичних операціях починаючи з 1 травня 2014 року виплачується винагорода в розмірі 100 відсотків місячного грошового забезпечення та заробітної плати, але не менш ніж 3000 гривень, у розрахунку на місяць.
Наказом Міністерства оборони України віл 12.06.2014 № 383 встановлено порядок виплати винагороди військовослужбовцям Збройних Сил України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року № 889 «Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії, Служби зовнішньої розвідки та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій» встановлено щомісячну додаткову грошову винагороду військовослужбовцям.
Наказом Міністра оборони України від 15.11.201 № 595 затверджено Інструкцію про розміри і порядок виплати щомісячної додаткової грошової винагороди військовослужбовцям Збройних Сил України.
Аналіз зазначених норм вбачається, що щомісячна грошова винагорода, індексація, матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, грошова винагорода за безперервну вислугу років, одноразових премій та винагороди за участь в АТО, з яких сплачено страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія.
Відповідно до ст. 19 ОСОБА_3 України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені ОСОБА_3 та законами України.
Відповідно до статті 22 ОСОБА_3 України права і свободи людини і громадянина, закріплені цією ОСОБА_3, не є вичерпними.
Статтею 46 ОСОБА_3 України встановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Згідно ст. 8 ОСОБА_3 України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.
ОСОБА_3 України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі ОСОБА_3 України і повинні відповідати їй.
ОСОБА_3 України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі ОСОБА_3 України гарантується.
Статтею 8 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод проголошує верховенство права, як частину спільного спадку Договірних Держав.
Відповідно до статті 1 Протоколу 1 до конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
З матеріалів справи вбачається, що згідно з посвідчення серії МВ №030717 від 20.04.2016 р. наданого на ім’я ОСОБА_1 має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни – учасників бойових дій.
Згідно з пенсійного посвідчення серії ААІ №338150 від 29.09.2015р. на ім’я ОСОБА_1 призначено вид пенсії – за вислугу років, термін дії – довічно.
Отже, судом встановлено, що ОСОБА_1 дійсно перебуває на пенсійному обліку в ОСОБА_2 управлінні Пенсійного Фонду України у Луганській області та отримує пенсію за вислугу років з 14.08.2015 року, призначену йому відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Згідно з витягу з наказу ОСОБА_2 управління МВС України в Луганській області №277 о/с від 13.08.2015 р. по особовому складу, звільнити з органів внутрішніх справ у запас ЗС України Капітана міліції ОСОБА_1 заступника начальника ізолятора тимчасово тримання затриманих і взятих під варту осіб, підпорядкованого Лисичанському міському відділу за п. 64 «а» (за віком), з вислугою років на день звільнення у календарному обчисленні: 20 років 06 місяців 19 днів, загальний трудовий стаж: 29 років 06 місяців 21 день.
Згідно з довідкою про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальній цілісності України №А-2956 від 10.05.2015 р. видана ОСОБА_2 управлінням Національної поліції в Луганській області капітану міліції ОСОБА_1 про те, що він дійсно в період з 10.01.2015 р. по 13.08.2015 р. безпосередньо брав участь в Антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районах проведення Антитерористичної операції та території Луганської області.
Згідно з довідкою про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальній цілісності України №ВДЗ/5973/А від 22.06.2015 р. видана ОСОБА_2 управлінням Міністерства внутрішніх справ України в Луганській області капітану міліції ОСОБА_1 про те, що він дійсно в період з 10.01.2015 р. по теперішній час безпосередньо бере участь в Антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районах проведення Антитерористичної операції та території Луганської області.
Згідно з рішення комісії Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій №4/І/ХІІІ/17 від 18.03.2016р. ОСОБА_1 надано статус учасника бойових дій. Підстави: Довідка про безпосередню участь особи в антитерористичній операції. забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України від 22.02.2016 р. №А-997. Наказ АТЦ при СБУ від 07.06.2015 №158, від 20.08.2015 №323. Видане посвідчення учасника бойових дій МВ 030717 від 20.04.2016 р. лист талонів ВА 536612.
Згідно з довідки Державної фіскальної служби України №3117114 ОСОБА_1 нараховано і виплачено Лисичанським МВ ГУМВС за І квартал 2015 – 16382,29, за ІІ квартал 2015 – 28466,51, за ІІІ квартал 2015 – 12574,23, за ІІІ квартал 2015 – 29632,00.
Згідно з довідкою наданою Лисичанським МВ ГУМВСУ у Луганській області ОСОБА_1 про те,що грошове забезпечення за період з 01.08.2013 р. по 31.07.2015 р. становить посадовий оклад – 900,00, оклад за спеціальним званням – 120,00, винагорода за участь в антитерористичній операції всього за січень 2015 – липень 2015 – 27602,00.
Згідно з довідкою №45/26155 від 30.09.2016 наданою Лисичанським МВ ГУМВСУ у Луганській області ОСОБА_1 про нараховану та сплачену винагороду за участь в АТО за період з 10.01.2015 по 13.08.2015 у Лисичанському МВ ГУМВСУ у Луганській області становили нарахована всього – 29632,00, сплачена всього – 28417,09.
В ході розгляду справи встановлено, що ОСОБА_1 06.10.2016 звернувся до Управління Пенсійного Фонду України у місті Лисичанську Луганської області з заявою про перерахунок призначеної йому пенсії з урахуванням сум щомісячної грошової винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне старування та перераховано в бюджет України за період з 10.01.2015 по 13.08.2015 включно та здійснити перерахунок з 14.08.2015 р.
Проте, Управлінням листом №430/В-11 від 26.10.2016 року було відмовлено у перерахунку пенсії. Посилаючись на те, що виплати, такі як винагорода за безпосередню участь в антитерористичній операції не носять постійний характер, тому підстави для врахування їх при призначенні (перерахунку) пенсії відсутні. Додатково повідомлено. що за нормами ст. 63 ЗУ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та п.п. 23, 24 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону, затвердженого постановою правління Пенсійного фону України від 30.01.2007 №3-1, перерахунок призначеної пенсії здійснюється на підставі зазначено зміни грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
Розмір пенсії позивача обчислено на підставі документів, наданих на його ім’я в вересні 2015 року головним управлінням Міністерства внутрішніх справ України в Луганській області, з урахуванням вимог чинного законодавства. Інших відомостей для перерахунку пенсії позивача уповноваженим структурним підрозділом Міністерства внутрішніх справ не подавалось.
Так, суд вважає, що предметом спору є дії відповідача стосовно відмови у здійсненні перерахунку пенсії за вислугу років, відповідно до заяви ОСОБА_1 про здійснення перерахунку пенсії як військовослужбовцю за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Згідно з протоколом за пенсійною справою – НОМЕР_1 від 14.08.2015 р. Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області призначило пенсію ОСОБА_1 в розмірі 3062,68 грн. без врахування винагороди за участь в антитерористичній операції.
Згідно з поданням про призначення пенсії від 08.09.2015 р. надано повний перелік документів для призначення пенсії.
Згідно з заяви про призначення від 14.08.2015 р. ОСОБА_1 звернувся до ОСОБА_2 управління Пенсійного фонду України.
При розгляді справи встановлено, що ОСОБА_1 з 14.08.2015 перебуває на обліку в ОСОБА_2 управлінні Пенсійного фонду України в Луганській області та отримує пенсію за вислугою років на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
У відповідності до частині 2 статті 19 ОСОБА_3 України органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені ОСОБА_3 та законами України.
Спеціальним законом, який регулює правовідносини з питань призначення, перерахунку та виплати пенсій, які зазначені позивачем у адміністративному позові, є Закон України від 09 квітня 1992 року N 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Закон визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, які мають право на пенсію за цим Законом. Вказаним Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв'язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.
Закон України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов'язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.
Статтею 3 вказаного Закону зазначено сферу його дії, а саме його дія поширюється на:
1) військовослужбовців Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів спеціального призначення (далі - правоохоронних органів), Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, які проходять військову службу на території України, і військовослужбовців зазначених вище військових формувань та правоохоронних органів - громадян України, які виконують військовий обов'язок за межами України, та членів їх сімей;
2) військовослужбовців, які стали інвалідами внаслідок захворювання, пов'язаного з проходженням військової служби, чи внаслідок захворювання після звільнення їх з військової служби, пов'язаного з проходженням військової служби, та членів їх сімей, а також членів сімей військовослужбовців, які загинули, померли чи пропали безвісти;
3) військовозобов'язаних та резервістів, призваних на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, і членів їх сімей.
Також у частині 1 статті 15 Закону № 2011-ХІІ зазначено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону № 2262-XII.
Відтак, Закон № 2011-XII розповсюджується на діючих військовослужбовців та не поширюється на працівників органів внутрішніх справ, яким є позивач. Більш того, він не стосується правовідносин, пов'язаних із пенсійним забезпеченням вказаних осіб.
Згідно ч.3 ст.43 Закону № 2262-ХІІ (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Перелік щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, з яких було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, є вичерпним, а одноразові додаткові види грошового забезпечення взагалі не зазначені.
У відповідності до ст.7 Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» єдиний внесок для платників, зазначених в абзаці сьомому пункту 1 частини першої статті 4 цього Закону, а саме: підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, військових частин та органів, які виплачують грошове забезпечення, допомогу по тимчасовій непрацездатності, допомогу у зв'язку з вагітністю та пологами, допомогу або компенсацію відповідно до законодавства, нараховується на суму грошового забезпечення кожної застрахованої особи, оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, що здійснюється за рахунок коштів роботодавця, та допомоги по тимчасовій непрацездатності, допомоги у зв'язку з вагітністю та пологами; допомоги або компенсації відповідно до законодавства.
Пунктом 7 постанови Кабінету Міністрів України «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей» від 17 липня 1992 року N 393встановлено, що пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення:
- відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням;
- щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням. Середня сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається шляхом ділення на 24 загальної суми цих видів грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.
Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області згідно п.п. 5 п. 2.2 розд. 2 Положення про головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 27.06.2002 N 11-2 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.07.2002 за N 581/6869 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 25.02.2008 N 5-5, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 13.03.2008 за № 208/14899), здійснює призначення (перерахунок) пенсій військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу та іншим особам (крім військовослужбовців строкової служби та членів їх сімей), які мають право на пенсію згідно із Законом № 2262-XII. Згідно діючого законодавства України обов'язок по підготовці та наданню документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсій покладений на структурні підрозділи відповідних Міністерств, звідки звільнені зазначені особи.
З матеріалів справи вбачається, що грошове забезпечення для обчислення пенсії ОСОБА_1 станом на 13.08.2015 р. - дату його звільнення, визначено на підставі його грошового атестату № 26 та довідок УМВС України в Луганській області № 15384 від 13.08.2015 та УМВС України в Луганській області № 45/26149 від 26.09.2016 виданих для обчислення пенсії.
Допомога на оздоровлення, винагорода за участь в АТО не зазначаються у вказаних документах.
Зазначені виплати не мають систематичного характеру, а мають тимчасовий характер, залежать від певних обставин, їх розмір не є фіксованим, а виплата не є щомісячною, тому вони не включаються до складу грошового забезпечення при звільненні з військової служби.
Тому пенсійним органом при призначенні пенсії дотримано вимоги ст.43 Закону № 2262-XII та п.7 постанови Кабінету Міністрів України «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей» від 17 липня 1992 року N 393.
При цьому суд не може взяти до уваги висновки Верховного Суду України в ухвалах від 10.03.2015 у справі №21-70а15, від 14.05.2013 у справі №21-125а13, від 06.11.2013 у справі №21-350а13, з наступних підстав.
Згідно ст.161 та ст. КАС України, при виборі і застосуванні правової норми до спірних правовідносин суд враховує висновки Верховного Суду України та водночас, суд має право відступити від правової позиції, викладеної у висновках Верховного Суду України, з одночасним наведенням відповідних мотивів.
Згідно ст. 69 Закону України від 16.10.1996 № 422/96-ВР «Про Конституційний Суд України» рішення і висновки Конституційного суду України є обов'язковими до виконання.
13 травня 2015 року Конституційним Судом України ухвалено рішення по справі № 4-рп/2015 щодо офіційного тлумачення положень частини третьої статті 63 Закону № 2262-XII, де зазначено, що однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців є визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсії. Згідно з частиною третьою статті 43 Закону пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за Законом, та членам їх сімей обчислюються з урахуванням, зокрема, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій в розмірах, установлених законодавством.
Положенням першого речення частини третьої статті 63 Закону передбачено підстави для перерахунку пенсій та перелік щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, які враховуються для їх перерахунку. Так, усі призначені за Законом пенсії підлягають перерахунку, у тому числі, у зв'язку із введенням для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.
Аналіз наведених положень Закону вказує на єдиний підхід законодавця до визначення видів грошового забезпечення військовослужбовців, які враховуються як при призначенні пенсій (стаття 43), так і при перерахунку раніше призначених пенсій (стаття 63).
Граматичний аналіз положень першого речення частини третьої статті 63 Закону дає підстави стверджувати, що слова «надбавок, доплат, підвищень» є вставленою конструкцією словосполучення «нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення», яка вказує на те, що такими видами є лише надбавки, доплати, підвищення.
Конституційний Суд України наголосив, що виключно Верховна Рада України шляхом прийняття законів визначає види грошового забезпечення для обчислення та перерахунку пенсій військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом, а Кабінет Міністрів України вживає заходів щодо забезпечення права осіб на пенсійне забезпечення, керуючись ОСОБА_3 та законами України.
Суд зауважує, що вказане рішення Конституційного Суду України прийнято пізніше в часі, ніж зазначені вище постанови Верховного Суду України.
При цьому пенсія позивачеві призначена на підставі норм спеціального Закону № 2262-ХІІ, тому щодо нього потрібно застосовувати виключно норми цього закону в спірних правовідносинах.
Зважаючи на викладене, суд прийшов до висновку про те, що винагорода за безпосередню участь в антитерористичній операції, на яку нараховувався збір на обов'язкове державне пенсійне страхування та не включається до складу окладу військовослужбовця і не враховується при обчисленні розміру пенсії за вислугу років.
Щодо посилання представника відповідача на пропуск позивачем строку позовної давності слід зазначити, що ст. 99 КАС України передбачає, що для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Отже, шестимісячний строк встановлюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів, а позивач дізнався і звернувся до відповідача із заявою про перерахунок 06.10.2016 р., а звернувся до суду із позовом 17.11.2016 р., а отже позивачем не пропущено строк позовної давності.
Таким чином, рішення відповідача від 26.10.2016р. про відмову позивачу у перерахунку пенсії за вислугу років, є правомірним та таким, що не підлягає скасуванню, так як судом встановлено, що з урахуванням встановлених судом фактичних обставин по справі позивач немає право на перерахування пенсії за вислугу років на умовах згідно ст. 43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 11, 94, 159-163 КАС України, ст. 15 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», ст. 43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», суд -
ПОСТАНОВИВ:
Відмовити в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до ОСОБА_2 управління Пенсійного фонду України в Луганській області про визнання дій суб’єкта владних повноважень протиправними, зобов’язання до перерахунку та виплати пенсії за вислугу років за необґрунтованістю.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається до Донецького апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у скороченому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
СУДДЯ Ю.О. КАЛМИКОВА