ПОСТАНОВА
Іменем України
30 листопада 2018 року
м. Київ
справа № 415/6132/16-а
провадження № К/9901/33319/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Кравчука В.М.,
суддів Анцупової Т.О., Стародуба О.П.,
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за касаційною скаргою ОСОБА_2 на постанову Лисичанського міського суду Луганської області від 23.02.2017 (головуючий суддя Калмикова Ю.О.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 04.04.2017 (колегія суддів у складі головуючого судді Гайдара А.В., суддів Василенко Л.А., Ханової Р.Ф.) у справі №415/6132/16-а за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного Фонду України в Луганській області про визнання дій суб'єкта владних повноважень протиправними, зобов'язання перерахувати та виплатити пенсію за вислугу років.
I. ПРОЦЕДУРА
1. ОСОБА_2 звернувся до Лисичанського міського суду Луганської області з позовом до Головного управління Пенсійного Фонду України в Луганській області, в якому просив:
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо відмови в проведенні перерахунку раніше призначеної пенсії за вислугу років з урахуванням винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції;
- зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області здійснити перерахунок та виплату раніше призначеної пенсії за вислугу років у відповідності до вимог ст.ст. 43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» з урахуванням винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції з 14.08.2015.
2. Позовні вимоги мотивовані протиправністю дій відповідача щодо відмови перерахувати пенсію позивача з урахуванням винагороди, отриманої ним за участь в АТО, за наявності обґрунтованих підстав для такого перерахунку.
3. Постановою Лисичанського міського суду Луганської області від 23.02.2017, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 04.04.2017, у задоволенні позову відмовлено.
4. У поданій касаційній скарзі ОСОБА_2 із посиланням на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржувані судові рішення та постановити нове, яким позовні вимоги задовольнити.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, зокрема, що ОСОБА_2 перебуває на обліку в Головному управлінні пенсійного фонду України в Луганській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», починаючи з 14.08.2015.
6. З 24.01.1997 по 13.08.2015 позивач проходив службу в органах внутрішніх справ та був звільнений у запас Збройних Сил України 13.08.2015 з посади заступника начальника ізолятора тимчасового тримання осіб, затриманих та взятих під варту, підпорядкованого Лисичанському МВ ГУМВС України у Луганській області.
7. З 10.01.2015 по день звільнення з органів внутрішніх справ ОСОБА_2 безпосередньо брав участь в Антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальній цілісності України в районах проведення АТО на території Луганської області.
8. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про особливості виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій» від 31.01.2015 № 24 (діючої на час виникнення спірних правовідносин; далі - Постанова № 24) позивачу за період безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України щомісячно з 10.01.2015 по 13.08.2015 виплачувалась грошова винагорода за безпосередню участь в АТО у загальній сумі 29632,00 грн., з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, який перераховано в бюджет України.
9. 06.10.2016 позивач звернувся до Головного управління пенсійного фонду України в Луганській області з заявою про перерахунок призначеної пенсії за вислугу років з урахуванням фактично отриманих сум щомісячної грошової винагороди за безпосередню участь в АТО за вказаний період та сумі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
10. Листом від 26.10.2016 №430/В-11 пенсійний орган повідомив позивача про те, що розмір його пенсії обчислено згідно з довідкою про щомісячні додаткові види грошового забезпечення від 13.08.2015 №45/15384, виданої Лисичанським МВ ГУМВС України у Луганській області та грошового атестату від 13.08.2015 №26. Винагорода за безпосередню участь в АТО до зазначеної довідки та атестата не включена. До встановлених виключно законами України нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, на підставі введення яких усі призначені за Законом пенсії підлягають перерахунку, належать лише надбавки, доплати, підвищення. З огляду на вищезазначене, підстави для перерахунку пенсії з урахуванням винагороди за безпосередню участь в АТО відсутні.
11. Вважаючи незаконними зазначені дії відповідача, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
12. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що винагорода за участь в АТО, яку отримав позивач, не має системного характеру, а залежить від певних обставин, не є щомісячною та не належить до додаткових видів грошового забезпечення, її розмір нефіксований, відтак відповідно до чинного законодавства вона не підлягає включенню до грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
13. У своїй касаційній скарзі позивач наголошує, що норми законодавства, на підставі яких позивач просить перерахувати йому пенсію, свідчать про зворотне, відтак винагорода за участь в АТО повинна бути включена до грошового забезпечення, з якого призначається пенсія, а тому суди попередніх інстанцій дійшли безпідставного висновку щодо відсутності підстав для задоволення позову.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
14. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за необхідне зазначити наступне.
15. Відповідно до ч. 3 ст. 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
16. Згідно з п. 7 Постанови Кабінету Міністрів України «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їх сімей» від 17.07.1992 № 393 пенсії обчислюються з розміру грошового забезпечення, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування з урахуванням таких його видів: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії.
17. Постановою № 24 встановлена грошова винагорода, зокрема, військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів військових формувань, правоохоронних органів за участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду.
18. Розмір винагороди визначається виходячи з розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних додаткових видів місячного грошового забезпечення постійного характеру, премії та повинен становити не менш як 3 тис. гривень на місяць.
19. Винагорода військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу виплачується також під час безперервного перебування на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров'я після отриманих під час безпосередньої участі у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду поранень (контузії, травми, каліцтва).
20. Таким чином названа грошова винагорода відноситься до складу грошового забезпечення осіб, які приймають участь в АТО постійно з часу її запровадження, і має щомісячний характер.
21. Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 26.06.2018 (справа № 420/1232/16-а) і колегія суддів не вбачає підстав для відступлення від зазначеного правового висновку.
22. При цьому, варто зауважити, що п. 2 Постанови № 24 передбачено виплату військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу та резервістам додаткових винагород за виконання окремих завдань під час безпосередньої участі у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду. Вказані винагороди хоч і мають нормативно затверджені розміри, проте виплачуються не систематично, оскільки залежать від настання певних обставин.
23. Як встановлено судами та підтверджується довідкою Лисичанського МВ ГУМВС України в Луганській області №45/26155 від 30.09.2016 позивач з 10.01.2015 по 13.08.2015 брав безпосередню участь в АТО, за що йому нарахована грошова винагорода у загальній сумі 29632,00 грн., сплачена всього 28417,09 грн. та з неї утримувався єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
24. В той же час, розмір пенсії позивача обчислено на підставі документів, наданих на його ім'я в вересні 2015 року Головним управлінням Міністерства внутрішніх справ України в Луганській області та, зокрема, довідки №15384 від 13.08.2016, виданої Лисичанським MB УМВС України в Луганській області, про додаткові види грошового забезпечення за період з 01.08.2013 по 31.07.2015 і грошового атестату від 13.08.2015 №26. Винагорода за безпосередню участь в АТО до зазначеної довідки та атестата не включена.
25. Відтак, вказана грошова винагорода підлягає включенню до складу грошового забезпечення, з якого здійснюється обчислення пенсії позивача за вислугою років.
26. Враховуючи наведене, Верховний Суд дійшов висновку, що відмовляючи позивачу у перерахунку пенсії, орган Пенсійного фонду України діяв протиправно.
27. Відповідно до ч.ч. 2, 3 ст. 51 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.
Перерахунок пенсій у зв'язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
28. Право на підвищення пенсії з урахуванням отриманої винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції позивач набув 14.08.2015 - з моменту її призначення. В той же час до органу Пенсійного фонду із заявою про перерахунок пенсії він звернувся 06.10.2016.
29. З урахуванням наведених норм та встановлених судами обставин, пенсія ОСОБА_2 підлягає перерахунку та виплаті з урахуванням винагороди за участь в АТО в межах 12 місячного строку, починаючи з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії (звернення позивача до органу Пенсійного фонду України), тобто з 01.11.2015.
30. З огляду на викладене, колегія суддів не погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій щодо відсутності підстав для задоволення позову.
31. Відмовляючи в задоволенні позову, суди попередніх інстанцій допустили неправильне застосування норм матеріального права.
32. Відповідно до ст. 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
33. За вказаних обставин, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для скасування оскаржуваних судових рішень та прийняття нового рішення про часткове задоволення позову.
34. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв'язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись ст. 341, 345, 351, 356 КАС України, Суд -
П О С Т А Н О В И В:
1. Касаційну скаргу ОСОБА_2 - задовольнити частково.
2. Постанову Лисичанського міського суду Луганської області від 23.02.2017 та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 04.04.2017 у справі №415/6132/16-а - скасувати.
3. Позов ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного Фонду України в Луганській області про визнання дій протиправними, зобов'язання перерахувати та виплатити пенсію за вислугу років - задовольнити частково.
4. Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо відмови в проведенні перерахунку та виплаті пенсії ОСОБА_2 за вислугу років з урахуванням винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції;
5. Зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області здійснити з 01.11.2015 перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_2 за вислугу років відповідно до статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» з урахуванням отриманої ним винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції за період з 10.01.2015 по 13.08.2015, з якої утримувався єдиний соціальний внесок.
6. В іншій частині позовних вимог відмовити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач В.М. Кравчук
Суддя Т.О. Анцупова
Суддя О.П. Стародуб