ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
місто Київ
11 липня 2016 року 08:25 справа №826/22527/15
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Кузьменка В.А., суддів Арсірія Р.О., Огурцова О.П., за участю секретаря Калужського Д.О., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу
за позовом
Товариства з обмеженою відповідальністю "Лугтеплосервіс"
до
1.Національного банку України 2.Фонду гарантування вкладів фізичних осіб
треті особи
1. Публічне акціонерне товариство "Український комунальний банк" 2. Уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб Матвієнко Андрій Анатолійович
про
визнання протиправними та скасування постанови та рішення
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Лугтеплосервіс" (далі по тексту - позивач, ТОВ "Лугтеплосервіс") звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Національного банку України (далі по тексту - відповідач 1) та Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі по тексту - відповідач 2), за участю третьої особи - Публічного акціонерного товариства "Український комунальний банк" (далі по тексту - третя особа 1, ПАТ "Український комунальний банк"), в якому просить: 1) визнати протиправною та скасувати постанову Правління Національного банку України від 12 травня 2015 року №309/БТ "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Український комунальний банк" до категорії неплатоспроможних"; 2) визнати протиправним та скасувати рішення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 12 травня 2015 року №96 "Про запровадження тимчасової адміністрації у Публічному акціонерному товаристві "Український комунальний банк".
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 жовтня 2015 року відкрито провадження в адміністративній справі №826/22527/15, закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 березня 2016 року залучено до участі в адміністративній справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб Матвієнко Андрій Анатолійович (далі по тексту - третя особа 2).
В судовому засіданні 29 квітня 2016 року представник позивача позовні вимоги підтримав, представники відповідачів та третьої особи 1 проти позову заперечили, представник третьої особи 2 до суду не прибув, у зв'язку із чим, на підставі частини шостої статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України, суд ухвалив розглядати справу у письмовому провадженні.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
В С Т А Н О В И В:
Постановою Правління Національного банку України від 12 травня 2015 року №309/БТ "Про віднесення ПАТ "Український комунальний банк" до категорії неплатоспроможних", ПАТ "Український комунальний банк" віднесено до категорії неплатоспроможних.
На підставі постанови Правління Національного банку України від 12 травня 2015 року №309/БТ виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення "Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ "Український комунальний банк" №96, яким з 13 лютого 2015 року розпочато процедуру виведення ПАТ "Український комунальний банк" з ринку шляхом застосування в ньому тимчасової адміністрації.
Тимчасову адміністрацію в ПАТ "Український комунальний банк" запроваджено строком на три місяці з 13 травня 2015 року по 12 серпня 2015 року включно.
10 серпня 2015 року Виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення №149 продовження строків здійснення тимчасової адміністрації та повноважень Уповноваженої особи Фонду на здійснення тимчасової адміністрації у ПАТ "Український комунальний банк" до 12 вересня 2015 року включно.
Відповідно до Постанови Правління Національного банку України від 14 вересня 2015 року №604 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "Український комунальний банк" виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення від 14 вересня 2015 року №169 "Про початок процедури ліквідації ПАТ "Український комунальний банк" та призначення уповноваженої особи Фонду на ліквідацію ПАТ "Український комунальний банк" строком на 2 роки з 14 вересня 2015 року по 13 вересня 2017 року (включно).
Позивач вважає оскаржувані постанову та рішення протиправними та такими, що порушують права та законні інтереси позивача, як власника частки у статутному капіталі ПАТ "Український комунальний банк".
Відповідачі проти задоволення позовних вимог заперечили, зазначивши про відповідність оскаржуваних постанови та рішення вимогам банківського законодавства.
Треті особи письмових пояснень з приводу заявлених позовних вимог до суду не надали.
Окружний адміністративний суд міста Києва, виходячи зі змісту пред'явлених позовних вимог, звертає увагу на наступне.
Відповідно до статті 73 Закону України Закону України "Про банки і банківську діяльність" у разі порушення банками або іншими особами, які можуть бути об'єктом перевірки Національного банку України відповідно до цього Закону, банківського законодавства, нормативно-правових актів Національного банку України, його вимог, встановлених відповідно до статті 66 цього Закону, або здійснення ризикової діяльності, яка загрожує інтересам вкладників чи інших кредиторів банку, застосування іноземними державами або міждержавними об'єднаннями або міжнародними організаціями санкцій до банків чи власників істотної участі у банках, що становлять загрозу інтересам вкладників чи інших кредиторів банку та/або стабільності банківської системи, Національний банк України адекватно вчиненому порушенню або рівню такої загрози має право застосувати заходи впливу, до яких зокрема належать: письмове застереження; скликання загальних зборів учасників, спостережної ради банку, правління (ради директорів) банку; укладення письмової угоди з банком, за якою банк чи визначена угодою особа зобов'язується вжити заходів для усунення порушень, поліпшення фінансового стану банку, підвищення ефективності функціонування та/або адекватності системи управління ризиками тощо; підвищення резервів на покриття можливих збитків за кредитами та іншими активами; накладення штрафів на керівника банку, віднесення банку до категорії проблемного або неплатоспроможного.
Частина перша статті 76 Закону України Закону України "Про банки і банківську діяльність" визначає, що Національний банк України зобов'язаний прийняти рішення про віднесення банку до категорії неплатоспроможних у разі:
1) неприведення банком своєї діяльності у відповідність із вимогами законодавства, у тому числі нормативно-правових актів Національного банку України, після віднесення його до категорії проблемних, але не пізніше ніж через 180 днів з дня визнання його проблемним;
2) зменшення розміру регулятивного капіталу або нормативів капіталу банку до однієї третини від мінімального рівня, встановленого законом та/або нормативно-правовими актами Національного банку України;
3) невиконання банком протягом 10 робочих днів поспіль 10 і більше відсотків своїх зобов'язань перед вкладниками та іншими кредиторами;
4) одноразове грубе або систематичне порушення банком законодавства у сфері готівкового обігу, запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, що створює загрозу інтересам вкладників чи інших кредиторів банку.
Згідно з частиною другою статті 76 Закону України Закону України "Про банки і банківську діяльність" Національний банк України не пізніше дня, наступного за днем прийняття рішення про віднесення банку до категорії неплатоспроможних, повідомляє про це рішення Фонд гарантування вкладів фізичних осіб для вжиття ним заходів, передбачених Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб".
Наведені норми Закону України "Про банки і банківську діяльність" зобов'язують НБУ застосувати до банку заходу впливу у вигляді віднесення банку до категорії неплатоспроможного зокрема у разі застосування іноземними державами або міждержавними об'єднаннями або міжнародними організаціями санкцій до банків чи власників істотної участі у банках, що становлять загрозу інтересам вкладників чи інших кредиторів банку та/або стабільності банківської системи та неприведення банком своєї діяльності у відповідність із вимогами законодавства, у тому числі нормативно-правових актів Національного банку України, після віднесення його до категорії проблемних, але не пізніше ніж через 180 днів з дня визнання його проблемним.
Порядок застосування цих заходів впливу, за виключенням віднесення банку до категорії проблемних або неплатоспроможних та відкликання банківської ліцензії з ліквідацією банку, визначений у Положенні про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення банківського законодавства, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 17 серпня 2012 №346.
У відповідності до 3.1 глави 3 розділу I Положення про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення банківського законодавства, Національний банк застосовує заходи впливу за порушення банками, їх відокремленими підрозділами, філіями іноземних банків, банківськими групами, відповідальними особами банківських груп, іншими учасниками банківських груп чи іншими особами, які є об'єктом перевірки Національного банку згідно із Законом про банки (далі - банки), банківського законодавства або здійснення ризикової діяльності, що загрожує інтересам вкладників чи інших кредиторів банку, або в разі застосування іноземних санкцій на підставі результатів (матеріалів): інспекційних перевірок діяльності банків; перевірок банків з питань дотримання вимог законодавства з питань фінансового моніторингу (виїзна перевірка, безвиїзний нагляд з питань фінансового моніторингу); безвиїзного банківського нагляду за діяльністю банків; аналізу дотримання банками вимог банківського законодавства з використанням статистичної звітності, щомісячних і щоденних балансів тощо; перевірок діяльності банків аудиторськими фірмами, які мають право відповідно до законодавства України на проведення аудиторських перевірок банків; перевірок дотримання банками валютного законодавства; контролю за усуненням банками виявлених у їх діяльності порушень, відповідністю ділової репутації керівників банків вимогам законодавства України; що містять інформацію, отриману від відповідних органів інших держав, міждержавних об'єднань або міжнародних організацій, органів державної влади України, та/або офіційно опубліковану (оприлюднену, у тому числі шляхом розміщення на їх офіційних веб-сайтах) ними інформацію про застосування іноземних санкцій.
Згідно поданих відповідачем документів, судом встановлено, що підставою для прийняття оскаржуваної постанови від 12 травня 2015 року №309/БТ "Про віднесення ПАТ "Український комунальний банк" до категорії неплатоспроможних" стала пояснювальна записка Департаменту банківського нагляду про необхідність віднесення Банку до категорії неплатоспроможних, складеної за результатами безвиїзного банківського нагляду за діяльністю ПАТ "Український комунальний банк".
Судом встановлено, що з метою запобігання загрози життю і здоров'ю працівників та клієнтів банків, забезпечення стабільності банківської системи, керуючись статтями 3, 27, 99 Конституції України, статтями 7, 15 Закону України "Про Національний банк України", статтею 66 Закону України "Про банки і банківську діяльність", Законом України "Про боротьбу з тероризмом", розділом I Інструкції щодо організації роботи банківської системи в надзвичайному режимі, затвердженої Постановою Правління Національно банку України від 22 квітня 2014 року, №435, Указом Президента України від 14 квітня 2014 року, №405/2014 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України", Правління Національного банку України своєю Постановою від 06 серпня 2014 року №466 "Про призупинення здійснення фінансових операцій" постановило банкам України призупинити здійснення усіх видів фінансових операцій у населених пунктах, які не контролюються українською владою.
У зв'язку із зазначеним ПАТ "Український комунальний банк" прийняв рішення про тимчасове призупинення діяльності, з 01 серпня 2014 року до нормалізації ситуації в регіоні, та звернувся до Національного банку України із клопотанням від 31 липня 2014 року №12-127 про блокування роботи банку в системі електронних платежів.
За твердженням відповідача 1, 31 серпня 2014 року останній заблокував початкові платежі через систему електронних платежів Національного банку України на адресу ПАТ "Український комунальний банк" та від ПАТ "Український комунальний банк" на адресу інших учасників системи електронних платежів.
У зв'язку із закінченням дії програмних та апаратних ключів захисту інформації для системи електронних платежів ПАТ "Український комунальний банк" з 17 жовтня 2014 року тимчасово був виключений з довідника учасників системи електронних платежів.
Останній баланс за формою ІД "Баланс" ПАТ "Український комунальний банк" надіслано до Національного банку України 31 липня 2014 року, а починаючи з 01 серпня 2014 року ПАТ "Український комунальний банк" призупинив діяльність і не подавав статистичну звітність до Національного банку України.
Так, з моменту призупинення діяльності акціонери та керівництво ПАТ "Український комунальний банк" не вживались належних заходів для приведення діяльності банку у відповідність до вимог законодавства, у тому числі нормативно-правових актів Національного банку України, зокрема щодо організації роботи в приміщеннях відділень ПАТ "Український комунальний банк" у місті Києві, здійснення державної реєстрації на території, підконтрольній українській владі, з метою виконання своїх зобов'язань перед кредиторами і вкладниками та проведення роботи з позичальниками щодо погашення кредитної заборгованості.
За даними статистичної звітності за формою №611 "Звіт про дотримання економічних нормативів та лімітів відкритої валютної позиції" станом на 01 серпня 2014 року ПАТ "Український комунальний банк" допустив порушення економічних нормативів (нормативу миттєвої ліквідності (Н4) та нормативу поточної ліквідності (Н5). Так, значення нормативу миттєвої ліквідності в липні 2014 року не перевищувало 5,84% за нормативного значення не менше ніж 20%, а значення нормативу поточної ліквідності (Н5) станом на 11 липня 2014 року та 21 липня 2014 року становили 39,75% та 38,68% відповідно за нормативного значення не менше ніж 40%.
Крім того, відповідачем 1 зазначено, що ПАТ "Український комунальний банк" не дотримувався вимог Положення про порядок формування та зберігання обов'язкових резервів для банків України та філій іноземних банків в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 16 березня 2006 року №91, щодо зберігання на кореспондентському рахунку в Національному банку України середньоарифметичної суми залишків коштів у розмірі, який дорівнює або більший, ніж фактична середньоарифметична сума обов'язкових резервів за звітний період (відхилення протягом липня 2014 року "-"1,9 млн. грн.).
Таким чином, згадані порушення стали підставою для прийняття Національним банком України постанови №512/БТ "Про віднесення ПАТ "Український комунальний банк" до категорії проблемних", які в свою чергу, не були усунені останнім станом на 27 квітня 2015 року, що в подальшому слугувало підставою прийняття спірної постанови від 12 травня 2015 року №309/БТ "Про віднесення ПАТ "Український комунальний банк" до категорії неплатоспроможних".
Крім того, відповідачем 1 зазначено, що ПАТ "Український комунальний банк" має заборгованість перед Національним банком України за двома кредитами рефінансування в сумі 52,7 млн. грн., в тому числі прострочену заборгованість у сумі 33,4 млн. грн.
Відповідно до постанови Правління Національного банку України від 28 березня 2014 року №177/БТ ПАТ "Український комунальний банк" надано кредит для збереження ліквідності згідно вимог Положення про надання Національним банком України кредитів банкам України для збереження їх ліквідності, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 24 лютого 2014 року №91, у сумі 17,0 млн. грн. строком до 26 березня 2015 року, однак, станом на 27 квітня 2015 року залишок заборгованості за кредитом становив 15,0 млн. грн. (заборгованість прострочена), за простроченими нарахованими процентами - 2,2 млн. грн.
Згідно з постановою Правління Національного банку України від 12 травня 2014 року №274/БТ відповідно до вимог Положення про надання Національним банком України стабілізаційних кредитів банкам України, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 19 липня 2010 року №327, ПАТ "Український комунальний банк" надано стабілізаційний кредит у сумі 34,0 млн. грн. строком до 13 травня 2016 року, однак, станом на 26 квітня 2015 року залишок заборгованості за кредитом становив 32,1 млн. грн., (у тому числі прострочена заборгованість становила 12,8 млн. грн.), за простроченими нарахованими процентами - 3,4 млн. грн.
У заставу за кредитом для збереження ліквідності надано майнові права за кредитними договорами, укладеними ПАТ "Український комунальний банк" з позичальниками, за стабілізаційним кредитом - іпотеку (власні приміщення ПАТ "Український комунальний банк").
Останнє погашення заборгованості за стабілізаційним кредитом, кредитом для збереження ліквідності та за нарахованими відсотками ПАТ "Український комунальний банк" здійснив у червні 2014 року, проте, з липня 2014 року за ПАТ "Український комунальний банк" обліковується прострочена заборгованість за вищезазначеними кредитами та процентами.
Починаючи з 01 березня 2015 року ПАТ "Український комунальний банк" не виконав 10 і більше відсотків своїх зобов'язань перед Національним банком України, у зв'язку з чим, станом на 27 квітня 2015 року невиконані зобов'язання ПАТ "Український комунальний банк" перед Національним банком України становили 12,5% від зобов'язань цього банку, обсяг яких за даними останнього балансу банку станом на 01 серпня 2014 року становив 266,8 млн. грн.
Таким чином, враховуючи наявний обов'язок Національного банку України прийняти рішення про віднесення банку до категорії неплатоспроможних у разі зменшення розміру регулятивного капіталу або нормативів капіталу банку до однієї третини від мінімального рівня, встановленого законом та/або нормативно-правовими актами Національного банку України, з урахування наявності права приймати такі рішення на підставі Закону України "Про Національний банк України", суд дійшов висновку, що постанову прийнято на підставі, у спосіб та межах компетенції визначеною законом.
Необґрунтованими є також позовні вимоги щодо скасування рішення виконавчої дирекції Фонду від 12 травня 2015 року №96 "Про запровадження тимчасової адміністрації у Публічному акціонерному товаристві "Український комунальний банк", оскільки прийняття такого рішення на підставі постанови Правління НБУ від 12 травня 2015 року №309/БТ "Про віднесення ПАТ "Український комунальний банк" до категорії неплатоспроможних", в силу вимог статті 34 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", є обов'язком Фонду.
Крім того, суд вважає за необхідне наголосити, що рішенням Виконавчої дирекції Фонду від 14 вересня 2015 року №169 розпочато процедуру ліквідації ПАТ "Український комунальний банк" з відшкодуванням з боку Фонду коштів за вкладами фізичних осіб з 14 вересня 2015 року по 13 вересня 2017 року (включно).
Як роз'яснено в інформаційному листі Вищого адміністративного суду України від 25 липня 2014 року №992/11/14-14, у разі виконання Фондом вимог статті 34 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" щодо запровадження тимчасової адміністрації, початок процедури виведення неплатоспроможного банку з ринку та здійснення тимчасової адміністрації в банку свідчить про те, що таке рішення є виконаним і передбачені ним правові наслідки є такими, що вже настали, а відвернути їх настання не є можливим.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
На думку Окружного адміністративного суду міста Києва, відповідачами доведена правомірність та обґрунтованість оскаржуваних постанов та рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов ТОВ "Лугтеплосервіс" задоволенню не підлягає.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 69, 70, 71, 158 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
В задоволенні адміністративного позову Товариству з обмеженою відповідальністю "Лугтеплосервіс" відмовити повністю.
Постанова набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя В.А. Кузьменко
Судді Р.О. Арсірій
О.П. Огурцов