ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"31" травня 2016 р. м. Київ К/800/7240/16
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
Головуючого : Маслія В.І.
Суддів: Розваляєвої Т.С., Черпіцької Л.Т.
При секретарі Зубенко Д.В.
За участю представника позивача - Чабан С.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за касаційною скаргою представника СП "Літучий Голландець" - Борогана Валентина Володимировича на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 02 березня 2016 року у адміністративній справі за позовом СП "Літучий Голландець" до Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради, Виконавчого комітету Одеської міської ради про визнання неправомірними дій та скасування рішення,
в с т а н о в и в:
Спільне підприємство "Літучий Голландець" звернулось до суду з позовом до виконавчого комітету Одеської міської ради, управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради та з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог просило:
- визнати дії управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради щодо винесення приписів до Спільного підприємства «Літучий Голландець» про демонтаж тимчасових споруд неправомірними;
- скасувати приписи управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради від 30.07.2014 року, щодо демонтажу тимчасових споруд за адресами: м. Одеса, площа Молоді, 25, а також м. Одеса, вулиця Одарія, 3 тимчасових споруд (14 один.);
- визнати неправомірним та скасувати рішення виконкому Одеської міської Ради №391 від 26.11.2015 року «Про демонтаж тимчасових споруд» у частині демонтажу належних Спільному підприємству «Літучий Голландець» ряду тимчасових споруд за адресою: м. Одеса, площа Молоді, 25, тимчасових споруд (14 один.) за адресою м. Одеса, вулиця Одарія, 3, які відображені у Переліку тимчасових споруд, що підлягають демонтажу під пунктами 11 та 12, який є додатком до рішення виконкому Одеської міської Ради № 391 від 26.11.2015 року.
Постановою Приморського районного суду м. Одеси від 28.12.2015 року позов задоволено частково: визнано дії управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради щодо внесення приписів № 007900 від 7.10.2015 року, а також № 007927, № 007919, №007930, № 007929, № 007920, № 007910, № 007921, № 007924, № 007925, № 007923, № 007926, №007909, № 007928, № 007922 від 07.10.2015 року Спільному підприємству «Літучий Голландець» про демонтаж тимчасових споруд неправомірними; скасовано припис управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради № 007900 від 7.10.2015 року щодо демонтажу тимчасових споруд за адресою: м. Одеса, площа Молоді, 25; скасовано приписи управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради № 007927, № 007919, № 007930, № 007929, № 007920, № 007910, № 007921, № 007924, № 007925, № 007923, № 007926, № 007909, № 007928, № 007922 від 07.10.2015 року щодо демонтажу тимчасових споруд за адресою: м. Одеса, вулиця Одарія, 3; визнано неправомірним та скасовано рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради № 391 від 26.11.2015 року «Про демонтаж тимчасових споруд» у частині демонтажу належних Спільному підприємству «Літучий Голландець» тимчасових споруд за адресою: м. Одеса, площа Молоді, 25, й за адресою: м. Одеса, вулиця Одарія, 3, які відображені у Переліку тимчасових споруд, що підлягають демонтажу під пунктами 11 та 12, та є додатком до рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради № 391 від 26.11.2015 року.
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 02.03.2016 року постанову Приморського районного суду м. Одеси від 28.12.2015 року скасовано та прийнято нову постанову, якою у задоволенні адміністративного позову спільного підприємства "Літучий Голландець" відмовлено в повному обсязі.
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції СП "Літучий Голландець" звернулось з касаційною скаргою, в якій просить його скасувати та залишити в силі постанову Приморського районного суду м. Одеси від 28.12.2015 року.
Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи касаційних скарг, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню.
Як встановлено судами та вбачається з матеріалів справи, рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 26.11.2015 року № 391 «Про демонтаж тимчасових споруд» затверджено перелік тимчасових споруд, що підлягають наступному демонтажу. Серед вказаних тимчасових споруд є такі, що належать на праві власності позивачу.
Підставою для прийняття вказаного рішення слугував припис Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради № 007900 від 07.10.2015 року щодо демонтажу тимчасових споруд, що належать позивачу, за адресою: м. Одеса, площа Молоді, 25, та приписи Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради № 007927, № 007919, № 007930, № 007929, № 007920, № 007910, № 007921, № 007924, № 007925, № 007923, № 007926, № 007909, № 007928, № 007922 від 07.10.2015 року щодо демонтажу належних СП «Літучий Голландець» тимчасових споруд за адресою: м. Одеса, вулиця Одарія, 3.
Не погоджуючись з діями та приписами Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради а також рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 26.11.2015 року № 391, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з протиправності спірних приписів відповідача, прийняття їх з порушенням встановлених правил та без надання належних та допустимих доказів на підтвердження доводів суб'єкта владних повноважень.
В свою чергу скасовуючи постанову суду першої інстанції та приймаючи нову про відмову в позові, апеляційний суд дійшов висновку щодо законності винесених управлінням розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради приписів та відповідності оскаржуваного рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради № 391 від 26.11.2015 року «Про демонтаж тимчасових споруд» у частині демонтажу належних Спільному підприємству «Літучий Голландець» тимчасових споруд за адресою: м. Одеса, площа Молоді, 25, й за адресою: м. Одеса, вулиця Одарія, 3, які відображені у Переліку тимчасових споруд, що підлягають демонтажу під пунктами 11 та 12, та є додатком до рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради № 391 від 26.11.2015 року вимогам чинного законодавства та дотриманні виконавчими органами Одеської міської ради процедури його прийняття.
Надаючи правову оцінку обставинам справи колегія суддів зазначає наступне.
Згідно Договору на право тимчасового користування землею на умовах оренди, посвідченого приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу, 18.04.2001 року, реєстр № 3122 та угоди, посвідченої приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу, 10.08.2001 року, реєстр № 8138, Одеська міська рада надала в оренду СП "Літучий Голландець" земельну ділянку, що знаходиться в місті Одесі по вулиці Одарія, 3 площею 5316,73 кв.м. у володіння і користування терміном на 15 років, для експлуатації та обслуговування лоткового ринку промтоварів.
На даній орендованій земельній ділянці з 2002 року розташовані тимчасові споруди (павільйони, кіоски).
Відповідно до договору оренди від 09.11.2001 року, укладеного між Представництвом по управлінню комунальної власністю Одеської міської ради в особі заступника начальника управління Роги Н.В. та СП «Літучий Голландець», орендодавець передав, а орендар прийняв у строкове платне користування нежитлове приміщення будівлі, загальною площею 1883,0 кв.м., розташованої за адресою: м. Одеса, вул. площа Молоді, 25, строком до 20.09.2021 року. За п. 2.2 договору позивач зобов'язався сплачувати Представництву орендну плату за користування приміщенням в сумі 2388,78 гривень на місяць з можливістю подальшого корегування розміру орендної щомісячної плати.
Згідно з дозволом Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю м. Одеси № 868/03 від 25 грудня 2003 року, позивачу СП «Літучий Голландець» видано дозвіл на реконструкцію існуючого ринку по вулиці Одарія, 3 в м. Одесі. На підставі цього дозволу позивач здійснив реконструкцію тимчасових споруд, які у свою чергу, на вимогу Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради, позивач повинен демонтувати.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;
Згідно абзац. 6, ч. 4 ст. 4 вказаного Закону виключно законами встановлюються санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Рішенням Одеської міської ради від № 3961-VІ від 09.10.2013 року були затвердженні Правила розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для провадження підприємницької діяльності у м. Одесі (далі - Правила).
Згідно п.15.1 Правил зазначено що заходи з контролю за дотриманням фізичними та юридичними особами вимог, встановлених законодавством у сфері встановлення, розміщення та експлуатації ТС та елементів торгівлі, здійснюється Уповноваженим органом в межах відповідно покладених на нього повноважень, завдань та функцій в порядку, встановленому цими Правилами.
Відповідно до п.1.4. Правил, уповноважений орган - управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради, виконавчий орган Одеської міської ради, визначений Одеською міською радою для регулювання діяльності з дотримання фізичними та юридичними особами Правил розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності у місті Одесі.
Відповідно до п.15.3. Правил розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджених рішенням Одеської міської ради від 09.10.2013 року №3961-VI, контроль за дотриманням цих Правил під час встановлення, розміщення та експлуатації ТС та елементів торгівлі в межах м. Одеси здійснюється у відповідності до наданих Уповноваженому органу повноважень, завдань та функцій.
Згідно п.15.4. Правил, за результатами проведених Уповноваженим органом інвентаризації та/або обстеження, складається акт, у якому фіксуються виявлені порушення. За наслідками розгляду акту фіксації та доданих до нього матеріалів Уповноважений орган вправі здійснити наступні дії: звернутися до особи, якою допущено порушення встановленого порядку розміщення та експлуатації ТС та елементу торгівлі з приписом про усунення порушень у визначений Уповноваженим органом термін; звернутись до особи, що порушує вимоги цих Правил з приписом про демонтаж протиправно розміщених ТС та елементів торгівлі; звертатись до інших органів, уповноважених здійснювати контроль за додержанням законодавства про благоустрій населених пунктів м. Одеси.
Як вбачається з матеріалів справи, представниками Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради за результатами проведення обстеження спірних ТС складено акти обстеження належних позивачу ТС від 07.10.2015 року, які не містять належних та допустимих доказів порушення позивачем вимог земельного законодавства, а також Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 000437 від 09.10.2015 року.
За результатами проведеної перевірки та на підставі складених актів Управлінням розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради були прийняті оскаржувані приписи, а саме № 007900 від 07.10.2015 року щодо демонтажу тимчасових споруд, що належать позивачу, за адресою: м. Одеса, площа Молоді, 25, та приписи № 007927, № 007919, № 007930, № 007929, № 007920, № 007910, № 007921, № 007924, № 007925, № 007923, № 007926, № 007909, № 007928, № 007922 від 07.10.2015 року щодо демонтажу належних СП «Літучий Голландець» тимчасових споруд за адресою: м. Одеса, вулиця Одарія, 3.
Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи, в оскаржуваних приписах Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради наявна вказівна лише на ознайомлення суб'єкта підприємницької діяльності з рішенням Одеської міської ради № 3961-VI від 09 жовтня 2013 року, разом з тим відсутнє посилання на порушення конкретного правила позивачем СП «Літучий Голландець» Правил розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджених вказаним рішенням.
Крім цього, оскаржувані приписи в порушення п. 15.4. Правил взагалі не були вручені позивачу, його повноважним особам, зокрема, в графі «Вимогу (припис) одержав» вказано «від підпису відмовився». Проте, такі обставини жодним доказом відповідачем не доведені.
В свою чергу, відповідно до ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Згідно з ч. 2 ст. 71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обовязок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до п.п. 15.5 - 15.8 Правил, про виконання припису власник (користувач) ТС зобов'язаний письмово повідомити Уповноважений орган не пізніше наступного дня від дати його виконання з доданням відповідної фотофіксації з цього приводу.
У разі невиконання або неналежного виконання власником (користувачем) припису про усунення порушень, Уповноважений орган готує проект рішення виконавчого комітету Одеської міської ради про демонтаж таких тимчасових споруд та виносить його на розгляд виконавчого комітету Одеської міської ради.
У разі прийняття виконавчим комітетом Одеської міської ради рішення про демонтаж тимчасової споруди на підставі такого рішення, Уповноважений орган власними силами або силами залучених на договірних засадах суб'єктів господарювання здійснює демонтаж протиправно розміщених тимчасових споруд в порядку, встановленому цими Правилами.
У разі невиконання або неналежного виконання власником (користувачем) елементу торгівлі вимоги (припису) Уповноваженого органу про усунення порушень, останній здійснює демонтаж протиправно розміщених елементів торгівлі згідно з відповідним наказом керівника Уповноваженого органу в порядку, встановленому цими Правилами.
Однак, як було зазначено вище, оскаржувані приписи не були вручені позивачу, що в свою чергу позбавило його можливості надати відповідні пояснення та спростувати висновки посадових осіб суб'єкта владних повноважень щодо протиправного, на їх думку, розміщення позивачем тимчасових споруд за адресами: м. Одеса, площа Молоді, 25, та м. Одеса, вулиця Одарія, 3, або, в разі наявності відповідних порушень, вчинити дії направлені на їх усунення, що в свою чергу стало наслідком прийняття оскаржуваного рішення виконкому Одеської міської Ради № 391 від 26.11.2015 року «Про демонтаж тимчасових споруд» у частині демонтажу належних Спільному підприємству «Літучий Голландець» ряду тимчасових споруд.
З огляду на зазначене, дані приписи складені та винесені із порушенням вимог Правил розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджених рішенням Одеської міської ради від 09.10.2013 року № 3961-VI. Враховуючи викладене, підлягає визнанню неправомірним та скасуванню рішення виконкому Одеської міської Ради № 391 від 26.11.2015 року «Про демонтаж тимчасових споруд» у частині демонтажу належних Спільному підприємству «Літучий Голландець» ряду тимчасових споруд, як таке, що прийняте на підставі, як встановлено судом, протиправних приписів.
Також, колегія суддів не приймає до уваги доводи відповідача щодо розміщення тимчасових споруд без отримання оформленого у встановленому порядку паспорту прив'язки, оскільки вимоги щодо оформлення паспорту прив'язки запроваджено з прийняттям Правил розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджених рішенням Одеської міської ради № 3961-VI від 09.10.2013 року, в той час як дозвільні документи на розміщення тимчасових споруд отримані позивачем до ухвалення зазначених Правил.
Враховуючи викладене, суд першої інстанції повно і всебічно встановив обставини справи, дав їм належну юридичну оцінку, правильно застосував норми матеріального права та дійшов обґрунтованого висновку про наявність підстав для задоволення позову, а апеляційний суд помилково скасував законне рішення суду першої інстанції.
Відповідно до статті 226 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує судове рішення суду апеляційної інстанції та залишає в силі рішення суду першої інстанції, яке ухвалено відповідно до закону і скасоване або змінене помилково.
Керуючись статтями 220, 221, 223, 226, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
у х в а л и л а:
Касаційну скаргу представника СП "Літучий Голландець" - Борогана Валентина Володимировича - задовольнити.
Постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 02 березня 2016 року - скасувати, а постанову Приморського районного суду м. Одеси від 28 грудня 2015 року залишити в силі.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строк та у порядку, визначеними статтями 237, 238, 239-1 КАС України.
Судді: